לא לקביעת מחירים, כן לרגולציה! עולמה של סתיו שפיר

סתיו שפיר מותחת את גבולות ההגיון וגונזת דו"חות שאינם עולים בקנה אחד עם המטרה שסימנה, ח"כ גטאס מפליג למימי עזה והאופוזיציה מתקרבת לפירוק. השבוע בכנסת

הולכת לאיבוד בין המספרים; ח"כ סתיו שפיר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

המאבק ביוקר הדיור הוא אחד הדגלים שבשמם משה כחלון ומפלגת 'כולנו' נבחרו לכנסת ונכנסו לממשלה. לא מפתיע אם כן שיוזמות שר האוצר הטרי עוסקות לא מעט בשוק הדיור, אם דווקא השר כחלון שקנה את עולמו באמצעות פתיחת שוק לתחרות, פועל באופן אבסורדי בכיוון ההפוך. אחת היוזמות שכחלון מנסה לקדם היא יוזמת הפיקוח על שכר דירה – הצעת חוק שנוסחה בקדנציה הקודמת בידי ח"כ סתיו שפיר – חוק שכירות הוגנת. לפי הצעת החוק, הסכמי שכירות יוגבלו באחוז עליית דמי השכירות השנתית, כך ששיעור עליית המחיר יהיה ידוע מראש בהתאם לשיעורים הקבועים בחוק. עוד מוצע בחוק כי יוגדרו פרמטרים למונח "דירה ראויה למגורים", כמו גודל מינימלי של דירה, תא שירותים ומשתנים פיזיים נוספים.

דו"ח מצער לחוק שכירות הוגנת

במהלך גיבוש הצעת החוק הזמינה ח"כ שפיר מחקר בנושא ממרכז המחקר והמידע של הכנסת. המחקר ביקש לבחון את מצב שוק הדיור בישראל, וכן להצביע על תוצאות חקיקה דומה לחוק שכירות הוגנת שנעשתה במדינות אחרות. המחקר, קבע באופן ברור כי מדינות שהגבילו את שכר הדירה לא הצליחו לייצר שינוי משמעותי במחירים לעומת מדינות שלא התערבו בשוק: "אין הוכחה מוצקה לכך שמחירי השכירות הם נמוכים יותר במדינות בהן מונהג פיתוח קפדני יותר (על השכירות)" נכתב בהדגשה בדו"ח. מנגד – החוק גרם לירידה באיכות הדירות בשל חוסר השקעה של בעליהן בשיפוץ ובתחזוקה, שהרי גם כך אין לכך משמעות מבחינת עליית ערך הדירה: "רגולציה קשוחה המגנה על הדייר עשויה להפחית את התשואות על השכרת הדירה, ומכאן להקטין את התמריץ שלו להשקיע בדירה". במקביל דיירים נמנעו מלעבור דירה למרות שדירתם הנוכחית לא מתאימה לצרכיהם (למשל משפחה שהתרחבה), בשל אי יכולתם להבטיח תנאים דומים בדירה אחרת. למעשה, החקיקה כבלה את המשכירים לדיירים ואת הדיירים לדירות לא מתאימות ולא מתוחזקות.

חשבתם שהדו"ח יעורר תהיות בקשר להצעת החוק? תחשבו שוב. למרות המציאות שהשתקפה במחקר הוכיחה שהחוק יביא לתוצאות הפוכות מהרצוי, בחרה שפיר לגנוז את הדו"ח ולא לגנוז את החוק. מלשכת חברת הכנסת נאמר לנו שבעיקרון החוק לא נועד לשמר מחירי שכירות נמוכים אלא להבטיח את זכותו של השוכר בדירה. בנוסף העבירו לנו מחקר אחר שלדברי חברת הכנסת מצייר נתונים אחרים ומצדיק את החוק. אם נתנסח בעדינות, המחקר שהועבר לנו לא מצדד בחוק הנזכר ולהיפך, מצביע על הפחתת רגולציה כמשפרת את שוק הדיור. לפי הדו"ח בתוך שני עשורים "הסרת הפיקוח על שוק הדיור הפרטי העלתה את היצע הדירות לשכירות מ-12% ל-17%" (עמוד 26), גידול של כארבעים אחוז בהיצע השכירות הפרטית. על ההשפעה של היצע רחב על רמת המחירים אין כמובן צורך להרחיב.

פנינו לחברת הכנסת שפיר עם הממצאים האלו ואנו מביאים את תגובתה: "החוק לא מדבר בשום מקום על קביעת מחירים על ידי שר האוצר או שרת המשפטים, מדובר בפיקוח על העלאת מחירים, כלומר ברגולציה". במילים אחרות השרים לא יקבעו את המחיר, הם רק יפקחו עליו. וואללה.

למעשה, על פי המחקר, השיטה המוצעת גורמת לאנשים להישאר שבויים בדירה שאינה מתוחזקת כהלכה. כצפוי, (למי שמבין את פעולת מנגנון המחירים) הניסיון להנדס את כוחות השוק ולפקח על מחירי השכירות מוביל לתוצאה ההפוכה ולפגיעה בציבור השוכרים. נעדכן שבשלב זה הליכי החקיקה נעצרו לאחר ששרת המשפטים איילת שקד, שמתבלטת לאחרונה ב'בית היהודי', הגישה ערר.

ח"כ גטאס עושה חנין זועבי

ועדת הכנסת התארחה השבוע באולם נגב, הזדמנות טובה לקיום ישיבה מתוקשרת. הדיון עסק בהסרת החסינות של ח"כ באסל גטאס המתעתד להצטרף למשט פוליטי אל עבר חופי עזה. הרשימה הערבית המאוחדת הציגה מגוון דעות מביך ונעמדה כאיש אחד להגן על ח"כ גטאס. הטענה העיקרית הייתה שאין להעניש אדם לפני שביצע עבירה. טענה הגיונית, אך לא קשורה לדיון שבסופו הוחלט, בהסכמת היועצת המשפטית, להעביר בקשה לוועדת האתיקה להסיר את חסינותו של ח"כ גטאס במידה ויעלה על המשט לעזה. במהלך הדיון אמר ח"כ טיבי שההתנצלות הישראלית בפני הטורקים לאחר אירועי המרמרה מעידה שישראל פעלה שלא כדין. בכלל, השבוע האחרון לווה בעוד מספר חיכוכים ביחסי ערבים ויהודים, בין היתר עם התבטאותו האומללה של סגן שר הפנים ירון מזוז שביקש מערביי ישראל להודות ליהודים על האזרחות הישראלית שבידיהם.

האופוזיציה מתכוננת להצטמצם?

שר ההיסטוריה מגלה לנו כי ממשלות בישראל מרבות לעבור שינויים במהלך הקדנציה. גם ממשלת ישראל הנוכחית צפויה לעבור אי אלו שינויים, ולא סביר שהרכבה המצומצם של הקואליציה יישמר במתכונת הנוכחית. כמעט מרגע כינון הממשלה נעשו ניסיונות להרחבת הקואליציה, ונראה כי כעת הגישושים עולים מדרגה. במסדרונות הכנסת מדברים לא מעט על שיחות הכנה הן עם 'המחנה הציוני' והן עם 'יש עתיד'. נסייג שכל שינוי כזה לא יתרחש לפני העברת התקציב, או בחירתו המחודשת של הרצוג לראשות 'המחנה הציוני'.

אנושיות נעימה; ח"כ מיכל רוזין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אנושיות נעימה; ח"כ מיכל רוזין. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

רבים רואים בחברי הכנסת בטלנים, אך האמת רחוקה מכך. חברי כנסת מתמודדים עם היקף עבודה בעומס בלתי רגיל, רצים מועדה לועדה ומדיון במליאה לקידום הצעות חוק. במעט הזמן שנותר להם חברי הכנסת טרודים בעיסוקים פוליטיים שונים – החל מדיוני סיעה וכלה בפגישות עם פעילים. על רקע זה היה מרענן לראות את ח"כ רוזין מסתובבת באחד הימים האחרונים במסדרונות הכנסת בשיחה נעימה ורגועה עם ארבעה ילדים שרצו להבין את עבודת הפרלמנט. חברת הכנסת הסבירה לילדים הצעירים בשפתם, בסבלנות ובמאור פנים תוך הליכה לדיון.

ולסיום, אנחנו ממשיכים לדווח לכם כי מאמצי בידוד ישראל בעולם זוכים לנפח תקשורתי רחב, אך חשוב לתת מקום גם לתהליכים הפוכים. השבוע החליטו חברי כנסת רבים להצטרף ליוזמת ח"כ קיש והקריאו במליאה עדויות חיילים הסותרות את טענות "שוברים שתיקה", במקביל חברי הפרלמנט הגרמני הגיעו לביקור ממלכתי רשמי במשכן הכנסת, לציון חמישים שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. אם חברת הכנסת שפיר תצליח להעביר את החוק שלא מאפשר למשכיר להעלות את השכירות, מה שיקרה זה שבתום החוזה (כעבור שנה) המשכיר יפנה את הדייר ויביא במקומו דייר חדש במחיר חדש