מי מפעיל את רוג'ר ווטרס?

מעטים יודעים זאת, אך רוג'ר ווטרס נושא עמו מורשת קומוניסטית מפותחת. אביו סימן את הכיוון; ולמרות תדמית המחאה הבועטת רוג'ר לא מאכזב.

תעמולה קומוניסטית חלולה. רוג'ר ווטרס. צילום: גיא אסיאג, פלאש90

אני רושם לזכותי שתמיד היתה לי איזו סלידה אינטואיטיבית, בלתי מוסברת, מרוג'ר ווטרס. טוב, לא בהכרח ממנו, אבל עוד לפני שידעתי על שמו הסתייגתי ממנו בתור מי שחסה תחת הלוגו 'פינק פלויד'. כשאני אומר "תמיד" בהקשר הזה הכוונה עוד בימים שמדריך לחימה וניווטים דרוזי הדריך את ביבי נתניהו. בתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת. נרתעתי מהפינק פלויד ומעולם לא האזנתי לאלבום שלהם בשלמותו. הסיבה העיקרית היתה האיסטניסיות הרגילה: לא אהבתי את האנשים שהתגודדו סביב הפינק-פלוידיאדה. זיהיתי אצלם הליכה לפי אופנות – בפוליטיקה, בחומר המעושן, בנרות הזולגים בלילה, בצוותאות מוחקת האישיות. פינק פלויד היו מוזיקת הרקע למה שלא אהבתי; לא אגיד שנאתי.

ולעומתם, אני זוכר באהבה ובנוסטלגיה את הימים שקייטנו ולוסו הנעים לי. תעשו פאסט-פורווארד. אני קופץ לימי תמול שלשום, או שמא שנות ה-80. את ז'ילברטו ז'יל פחות אהבתי. אבל אז היתה מוסיקה ברזילאית ששמות כוכביה עוד מרטיטים דומם בחשיכה: קאיטאנו כאמור, ז'ילברטו, מאריה ביטניה, אליס רז'ינה והוותיקים יותר, שיקו בוארקי ורבים אחרים.

הצד האפל של ווטרס

קשה לי בכלל  להציב את רוג'ר ווטרס ליד קייטנו וז'ילברטו, אפילו זה כנגד זה. מיהו רוג'ר ווטרס? כתבתי על כך בעבר אך כיוון שאני היחיד שמוצא לנכון להגיד את הדברים, הם לא נקלטים ולכן נחזור עליהם. במקרה של ווטרס כמו בהרבה מאוד מקרים, לשיוך המשפחתי הקומוניסטי יש משקל עצום שעובר מדור לדור. גם בארץ המורשת הקומוניסטית עוברת במקרים רבים מאב לבן מסבא לנכד. והשמות ידועים. לכל המתעניין. אז כמובן שקשה לדבר בגנותו של האבא של רוג'ר ווטרס, כי הוא נפל כגיבור מלחמה ב-1944 לקראת סוף המלחמה, על אדמת איטליה. מצוין כי היה סרבן מצפון בשנים הראשונות של מלחמת העולם ה-2, אבל בכל זאת שימש כנהג אמבולנס בעורף כאשר בריטניה הותקפה מהאויר. אחר כך, שינה את עמדתו והתנדב להילחם בחזית.

ווטרס האב היה חבר המפלגה הקומוניסטית, ומי שאינו בקי כבר בתולדותיה – צריך לציין שהקומוניסטים היו בעלי בריתם של הנאצים מאז הסכם ריבנטרופ-מולוטוב. בשנים הללו הם היו "סרבני מצפון", ובצרפת קיבלו הקומוניסטים את הכובשים הגרמנים ב-1940 בזרועות פתוחות. הכל התהפך כאשר בעל הברית הנאצי, היטלר, תקף לפתע ב-1941 את ברית המועצות. אז פתאום הפכו הפציפיסטים לגיבורי מלחמה וההשתתפות במלחמה הפכה למיצווה.

מסוגל לחשיבה עצמאית. קייטנו ולוסו
מסוגל לחשיבה עצמאית. קייטנו ולוסו

ווטרס הבן הלך בדרכי אביו, וכשהוא מזכיר היום מלים כמו "מוסר" ו"מצפון" יש לכך משמעות חלולה ותעמולתית. בשנות המלחמה הקרה, עוד לפני שמימש את כשרונותיו המוסיקליים, היה חבר בהנהגה של תנועות מחאה פציפיסטיות של בני נוער באנגליה.

הם נאבקו כמובן כתנועת חזית למען האינטרס הסובייטי, שדרש להגביר במדינות המערב את הפציפיזם ואת ההתנגדות לנשק האטומי בשעה שברית המועצות ערערה את היציבות בעולם בכל חזית אפשרית והתחמשה בטילים ובפצצות גרעין ומימן.

כך פועל רוג'ר ווטרס גם היום, אחרי עידן המלחמה הקרה. עכשיו הוא פועל בשירות מהפיכת השמאל הרדיקלי שההתנגדות שלה לקיומה של ישראל היא אבן פינה במצעה. הוא ירש את הציווי הסובייטי-קומוניסטי האנטי-ציוני והפך לדיקטטור של עולם האמנות; האיש שעבר אינדוקטרינציה מנעוריו כופה את האינדוקטרינציה שלו על אחרים. כמו נועם חומסקי בבלשנות, עתידו היצירתי מאחוריו אך הוא מתחזק את המוניטין של שמו באמצעות המתקפה התעמולתית הבלתי פוסקת שלו נגד ישראל.

בדרום אמריקה זה אחרת

קייטנו וז'ילברטו באים ממסורת שמאלנית אחרת, ולא שאני מסמפט אותה במיוחד. לפחות קייטנו אינו סובל משום רגש נחיתות והחזיר לרוג'ר ווטרס תשובה אינטלקטואלית הולמת בעיתון הנפוץ בברזיל 'או-גלובו'. הוא הביע התנגדות ל"מדיניותו של נתניהו" אך דחה על הסף את כל ההשוואות הגזעניות והאפרטהיידיות. הוא מזהה את המורכבות ואת הבעיות שבפני ישראל; לכן אינו מחרים אותה ואת עמה. מחמם את הלב שקייטנו ולוסו בצד שלנו – לפחות בנושא החרם. ומאידך, זאת כמעט גאווה להיות אויב של רוג'ר ווטרס.

אני נזכר בשמאלנים המהפכנים שהגיעו אלינו לקיבוץ אחרי מלחמת ששת הימים. זו היתה קבוצה של צעירים ברזילאים, חלקם יהודים. חלקם היו אפילו חברים בתנועות גרילה בברזיל של סוף שנות ה-60. הם היו מלאים בכל התורות המרקסיסטיות בגירסה הדרום-אמריקנית שלהן. הם ודאי לא היו ציונים. איך הדברים התחברו להם, בזה שבאו כקבוצת מתנדבים לישראל, האמת? – אני לא יודע. אבל הדרום אמריקנים יותר אנושיים. יותר גמישים. יותר מוזיקליים, אולי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. ווטרס חרא, מסכים. אבל בו ננפץ את המיתוס שהסובייטים היו בעלי בריתם של הנאצים אחת ולתמיד. עוד ב 1938 סטאלין הרשע והזולל ילדים הציע לבריטניה ולצרפת ליצור קואליציה נגד היטלר, ולהגן על צ'כוסלובקיה. מה גם לברית המועצות היו הסכמי הגנה אם צ'כוסלובקיה, והסובייטים הבטיחו לעזור להם, רק שסטאלין הבין שאם יפתח צעדים נגד גרמנייה לבדו, הוא לא יצליח. לכן ב 1938 הוא הציע לבריטניה ולצרפת לבנות קואליציה נגד היטלר ומוסוליני….צרפת ובריטניה לא הסכימו, חתמו על הסכם שלום אם הרייך (הסכם מינכן המביש), שהבטיח "שלום באירופה לעשורים הקרובים". בעלות הברית המערביות נטשו את צ'כוסלובקיה, והקריבו אותה כדי ללקק להיטלר ולא לעזור לתתי האדם הבולשביקים. דרך אגב פולין גם קיבלה פרוסה מצ'כוסלובקיה שהייתה הדמוקרטיה היחידה בכול מרכז/מזרח אירופה שבא שלטו כמעט בכול מדינה שלטון פשיסטי כזה או אחר. הצבא הגרמני והפולני אפילו ערכו ביחד מצעד משותף בצ'כיה, אבל משום מה אף אחת לא זוכר את זה. כעבור שנה גרמנייה תקפה את פולין, והסובייטים שידעו שהם לא מוכנים למלחמה (הודות לסטאלין שחיסל חצי מצמרת הצבא והקצונה המנוסה), הבינו שהם נשארו לבד בחזית, מול הצבא הכי מאומן ומחומש בעולם, ונגד אירופה עוינת. סטאלין הבין שהאיום הכי גדול נגד ברית המועצות הוא היטלר, ורצה להרוויח זמן ושטחים, כדי שהמלחמה לא תפרוץ על אדמה סובייטית. בגלל זה הצבא האדום שחרר את השטחים הכבושים על ידי הקולוניאליזם הפולני במערב אוקראינה ובלרוסיה, ונכנס לפולין. הכניסה לפולין הייתה הכרחית כי פולין הייתה המסדרון דרכו עבר כול צבא פולש בדרכו לרוסיה. הסובייטים ידעו ש ה"דראג נאחט אוסט" (הצעדה למזרח), הבא בא ומתקרב, ולכן כרתו את ההסכמים לאי תוקפנות אם היטלר. כמובן כול הצעדים האלה לא עזרו להם, ושנתיים מאוחר יותר הגיסות הנאצים כבר עמדו בשערי מוסקבה ועל הוולגה. כך שאם להזכיר את הסכמי "רובינטרופ מולוטוב" לאי תוקפנות בין שני המדינות כ"שיתוף פעולה", אז צריך להזכיר גם בנשימה אחת את הסכמי מינכן המביישים, ואם כבר על שיתוף פעולה ועזרה לנאצים….שווה להזכיר את העזרה הכלכלית של עשרות בנקים, ותאגידים אמריקנים שעזרו ומימנו את היטלר, החל מעלייתו לשלטון ועד לחצי שנה אחרי פרל הארבר. מהנרי פורד שתרם כול חודש מכיסו למפלגה הנאצית, ועד לג'נרל מוטורס, סטנדרט אויל,בראון בורדרס הרימן שבו עבד פרסקוט בוש, סבא של ג'ורג' בוש האב, איי בי אם, ועוד עשרות תאגידים וחברות שמימנו ותחזקו את הבליצקריג הגרמני בדלק, כלי רכב, דלק מטוסים, תחמושת, פלדה ואנרגיה…וכול הבנקים האמריקנים שהשקיעו במפלגה הנאצית. אז אם להאשים את הקומוניסטים בשיתוף פעולה אם הנאצים בגלל ההסכמי מולוטוב….מה אפשר להגיד על הקפיטליזם והשיתוף פעולה שלו אם הנאציזם?
    מאמר מעניין בנושא:
    http://darussophile.com/2009/08/nazi-soviet-pact-second-munich/#more-2332

    http://www.toptenz.net/top-10-american-companies-that-aided-the-nazis.php

    1. "הצבא האדום שחרר את השטחים הכבושים על ידי הקולוניאליזם הפולני"
      הז'רגון, הז'רגון

    2. יכול להיות שזאת היתה מטרתו של סטלין
      אבל ההמונים שאחריו, חברי ואוהדי הקומוניסטים
      .ברחבי העולם – לא ידעו מזה
      וזה כולל את אביו המנוח של הצדיק

    3. הסכם אי תוקפנות? נו באמת.
      אי תוקפנות ביניהם, אבל הרבה תוקפנות כלפי פולין, שבנספח הסודי להסכם הר ריבנטרופ וקומרד סטאלין חילקו ביניהם מראש את אדמתה.
      אתה במקרה כתב לשעבר של פראבדה?

  2. צר לי אמנון אבל לפעמים נודף ריח מקרטיסטי מהמאמרים שלך. קומוניזם זאת לא מחלה מורשת וחוץ מלהצביע על נטיות האב לא הבאת כל ראיה ממשית לקומוניסטיוטו של דנן. רוג'רס הוא בסך הכל היפי זקן ופתטי

    1. מקרתיזם זה עוד אחד מאותם עלבונות גנריים של השמאל. משהו שנשמע חכם, היסטורי, מפחיד, אבל חסר משמעות מעודף שימוש.
      הולך טוב יחד עם : פאשיזם, גזענות, אפרטהייד, תקופות אפלות, גרמניה של שנות השלושים, סתימת פיות, סכנה לדמוקרטיה, ועוד רעשים לבנים ומטרידים.

  3. מאמר מקושקש למופת.
    ווטרס היה תמיד סוציאליסט ומבקר חריף של הקפיטליזם, אבל קומוניסט – מעולם לא.
    באלבום שלו "דה פיינל קאט" הוא מתח ביקורת קשה על ברז'נייב שכבש את אפגניסטן, באותו שיר שבו הוא מתח ביקורת על מנחם בגין על כך שפלש ללבנון, כפי שמתח ביקורת על הדיקטטור גאלטיירי, שפלש אל איי פולקלנד.
    זה גם לא נכון לתאר את ווטרס בתור פציפיסט. הוא הצדיק באופן מוחלט את המלחמה נגד הנאציזם, הפאשיזם וכמובן בגרמניה של היטלר.
    ווטרס חגג את נפילת הקומוניזם במופע "החומה" בברלין ב-1990. אף קומוניסט לא היה חוגג דבר כזה.
    במופע 'החומה' האחרון שלו, ששבר קופות בכל רחבי העולם, הוא מתח ביקורת קטלנית על האיסלאם הקיצוני, הנוצרים האוונגליסטים, כמו גם על תאגידים גדולים ואידיאולוגיות גדולות. הוא מתח ביקורת קשה על הקומוניזם בדיוק כמו הקפיטליזם.
    בקיצור, אמנון לורד, אין לך מושג ירוק בפינק פלויד. תכתוב על משהו שאתה באמת מבין בו.

  4. תגובה זהה לאמנון לורד ולאורי ברייטמן:

    ווטרס מוזיקאי מצוין, וזה יישאר כך מה שהוא לא יחשוב ויגיד. אנחנו מכירים את דעתו רק בגלל שהוא התפרסם ממוזיקה. הוא לא הוכיח את עצמו בהבאת שלום וזכויות אדם, אלא במוזיקה.

    הכי טוב זה להתעלם מהדעה הפוליטית שלו, היא לא שווה התייחסות מיוחדת. אפשר להמשיך ליהנות מהמוזיקה, היא נכס של כולנו. אגב, זה נכון גם לגבי הדעות של אנשים מוכשרים אחרים – מדענים, שחקני תיאטרון ועוד

  5. בנערותי ידעתי כל פיפס ב
    wish you were here/
    שהוא סתם שמנדריק אנטישמי. את דורות גדלו על זה ובסוף התברר

  6. רוג'ר כתב ב-77' אלבום שהושפע בספרו האנטי קומוניסטי של ג'ורג' אורוול "חוות החיות". האלבום נותן משל של אנשים לחיות, ובין היתר של המנהיגים המושחתים לחזירים. הספר המשפיע שעליו האלבום נכתב נכתב בפרט על ברית המועצות. איך ווטרס הוא קומוניסט מושבע אם הוא כתב אלבום אנטי-קומוניסטי? אל תנסה להבין אותו אם לא ניסית אפילו להבין את המוזיקה שלו.

  7. בלי אנטישמיות, בלי הטפות, בלי רוג׳ר ווטרס האלבום של פינק פלוייד הכי מוצלח
    הוא הדיוויזיון בל
    יש שם אפילו קצת מסטיוון הוקינג לפני שנהיה מבולבל וסנילי
    תנסו, אין לכם מה להפסיד

  8. אני מבין שיש משמעות לרקע משפחתי כאשר ההורים בפועל מחנכים אותך – אבל אבא של רוג'ר מת כשנה אחרי שרוג'ר נולד!
    זה ממש מוזר לומר שהאב השפיע על בנו אידיאולוגית באופן כל כך משמעותי בשנת חייו הראשונה, כאשר חלק גדול מהשנה האבא בכלל היה מגויס.

    כמובן, ייתכן שאחרי מות אביו , אמו המשיכה את המורשת הקומוניסטית. אבל על כך לא אמרת דבר.

    בקיצור, כל הסיפור על האב הקומוניסט לא רלוונטי לחלוטין.

  9. ווטרס הוא עוד אירופי יפה נפש-פחדן-נאיבי ובעיקר בור בכל הקשור לעם ישראל וזכותו על ארצו. הוא משוכנע שישראל זו עוד קולוניה ומישהו צריך להרים את הכפפה ולהסביר לו ת'אמת.
    חוצמזה – פינק פלויד מצויינים כאומנים

  10. להגיד שהקומוניסטים היו בני ברית של הנאצים לאחר הסכם ריבנטרופ מולוטוב אין שטות גדולה מזאת.להסכם זה היו 2 צדדים ששירתו יותר אינטרסים משיתוף פעולה היטלר חשש מרוסיה.בעקר בגלל שזכר מה קרה לנופוליאון אז בכדי להוציא אותה ממעגל האיבה הוא חתם איתם הסכם שמטרתו היתה חלוקת פולין.שום מניע אידיולוגי משותף לא היה לגרמניה ולברית המועצות.הטעות של היטלר היה במגלומניה שלו לאחר שראה איך אירופה קורסת לרגליו חשב שגם את הרוסים הוא יכבוש בקלות לכן הוא הפר את ההסכם והשאר זה הסטוריה.אז לשכתב את ההסטוריה ולא להראות את התמונה הכוללת בנסיון לתרץ את גישתו האנטישמית של רוגר ווטרס בעובדה שאבות אבותיו היו קומוניסטים נו באמת.