מצג השווא של יחימוביץ על מחירי הגז

בדיקת הנתונים שמציגה יחימוביץ' מגלה כי הם חלקיים ומגמתיים. ככה זה כשמצטטים מצגות של חברת החשמל

נתונים זה עניין של פרשנות. יחימוביץ' צילום: פלאש90

בעקבות טענתו של השר שטייניץ כי הגז בישראל זול יותר מרוב מדינות ה-OECD, טענה חברת הכנסת יחימוביץ' כי יש להשוות את מחיר הגז למחיר במדינות המייצרות גז ומייצאות אותו. שם, כך כתבה בעמוד הפייסבוק שלה, מתברר כי "מבין 29 המדינות שמייצרות גז, מ-יצ-רות גז, המחיר בישראל הוא השני היקר ביותר, מאוד קרוב לניו זילנד שבמקום הראשון".

ובכן, מכיוון שהנתונים בגרף שלה פשוט יפים מדי (באופן נוח ישראל שנייה בעולם), ומכיוון שהמקור של הגרף נראה מעט חשוד (כותרת באנגלית שקובעת שישראל הכי יקרה בעולם, לא נראית כמו דוח רשמי של ארגון בינלאומי רציני), החלטתי לבדוק קצת בעצמי.

שיטוט קצר בגוגל מגלה כי הטבלה שיחימוביץ' הציגה, "נתונים שמפרסם ארגון הגז הבינלאומי", לקוחה בעצם ממצגת שהכינה רשות החשמל בדצמבר 2014, תחת הכותרת "המלצות למדיניות מחירי הגז בישראל" (הגרף של יחימוביץ' בעמוד 8). כך ש"נתוני האמת" פה אינם אלא נתונים של גורם מקומי בעל ראייה מצומצמת, הנתון באופן טבעי להשפעתו של בעל האינטרס המרכזי – חברת החשמל.

שלי גז

אבל לא רק זאת. שלא במפתיע, הנתונים עצמם מוצגים באופן מגמתי. יחימוביץ' טוענת שיש 29 מדינות שמייצרות גז. אך על-פי נתוני ה-CIA יש כיום 96 מדינות יצרניות גז, ו-50 יצואניות גז. ועוד, כאשר מעיינים בנתונים המלאים (עמוד 21) של ארגון הגז העולמי, מתברר כי בחלק מהמדינות שמייצרות ומייצאות גז נהוגים מחירים גבוהים הרבה יותר מאשר בישראל. למשל, בגרמניה, בריטניה וברזיל המחיר קרוב ל-9$ ליחידת אנרגיה; בצרפת, אוסטריה צ'כיה וספרד הוא עומד סביב ה-10$; בטורקיה, איטליה והונגריה על 11$ וכן הלאה. חלק מהמדינות מייצרות רק חלק מצריכתן וחלק מייצרות יותר, ועדיין במחירים הנוכחיים יותר משתלם להם לייבא מאשר להגדיל את הייצור או להשקיע בחיפושים בשטחן. הודו וסין למשל, מחזיקות בעתודות גז גדולות למדי (סין 11 בעולם, הודו 23) ולמרות זאת שתיהן מעדיפות לייבא חלק ניכר מצריכת הגז שלהן מאשר להגדיל את הייצור. למקרה ששאלתם, המחיר בהודו עומד על 7$ ובסין על 12$.

גם כשבודקים את המדינות המייצרות בעצמן את כל הצריכה שלהן, מתברר שהנתונים של יחימוביץ' (ובעצם, של רשות החשמל) הם חלקיים: אינדונזיה והולנד למשל, מייצרות בעצמן את כל הכמות הנדרשת לצריכה המקומית, והמחיר בה יקר יותר מישראל (8$ ו-9$ בהתאמה).

בתמונה הכללית, ישראל נמצאת במקום טוב, יותר יקרה (כצפוי) מהעולם השלישי, יותר זולה מה-OECD.

אפרופו עולם שלישי, רוב המדינות בגרף שהציגה יחימוביץ' בהן מחירי האנרגיה זולים מישראל הן מדינות בהן נוהגת מדיניות של סבסוד מחירי האנרגיה, במטרה לשמור על יציבות שלטונית. אלג'יריה, ונצואלה, מצרים ואיראן הן לא בדיוק מודלים של שגשוג ודמוקרטיה אליהן ישראל שואפת

מה יוצר את הפער בין המחירים? מה משפיע על המדינות השונות בבואן לתמחר את הגז? כנראה שהמרחק הוא לא "הגורם האחד והיחיד המשפיע על מחיר הגז", כפי שטוענת יחימוביץ'. כמו בכל שוק גם כאן יש שלל גורמים המשפיעים על המחיר, עלויות ההפקה משתנות ממקום למקום, עלויות ההובלה השונות ותנודות הקשורות לכוחות השוק (היצע וביקוש, זוכרים?). אלה משפיעים כנראה אפילו יותר מהקילומטראז'.

התמונה הכללית היא שהמחיר בישראל הוא בהחלט סביר. אפשר כמובן לשאוף לכך שמחירי האנרגיה בישראל יהיו זולים יותר, אבל הדרך לעשות זאת היא באמצעות פתיחת השוק לתחרות חופשית כמה שיותר, כולל ייבוא וייצוא. רק כך ניתן יהיה לדבר על "מחיר" הקשור באופן כלשהו לשוק, ורק כך נוכל ליהנות ממגוון של מקורות אנרגיה, ומפיתוח מואץ של מקורות מקומיים עצמאיים. כך או כך, שימוש בגרפים מגמתיים של חברת החשמל לא יסייעו להוריד את המחיר וודאי שלא ישפרו את רמת החיים של האזרחים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

37 תגובות למאמר

    1. הנתונים שמעלה הכותב אינם רלוונטיים.
      באם עלות ההפקה של הגז שלנו היא כ 0.5 דולאר ליחידה הרי שאין כל הצדקה שהמחיר יהיה פי 10 ויותר.
      גם נובל מציינת בדוחות שלה ששדות הגז שלה כאן יותר רווחיים
      מכל מקום אחר שלה.

  1. אני קורא ולא מאמין, רשות החשמל מושפעת מחברת החשמל? הרי רשות החשמל היא המפקחת על חברת החשמל, זאת ועוד לחברת החשמל אין אינטרס אמיתי להוזיל את מחיר הגז, כי רשות החשמל מכירה בהוצאה על דלקים ב100% בתעריפי החשמל שכולנו משלמים (חוץ מעובדי חברת חשמל), הנתונים של שטייניץ מגמתיים ובבדיקה קלה גם לא נכונים – עקיבא תעשה שיעורי בית, מתווה הגז הוא לא סיפור של קואליציה ואופוזיציה, לא ימין ושמאל, אלא של מונופול דורסני בתמיכה אמריקאית וכניעה מחלטת של ממשלת ישראל בדרג הפקידים השרים וראש הממשלה, שאני מקווה שיתעורר ולא יזכר בהיסטוריה כמי שחרב את הדמוקרטיה בישראל והפך אותה לאוליגרכיה. לא צריך לקנות כל ספין של השמאלנים או הקומוניסטים נגד אז אני בעד – כפי שאמרה יפה חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס – לא ממש קומוניסטית ידועה!

  2. הכתב לא מבין אנגלית, או שהוא לא היה מפנה לעמוד שבו מוצגות המדינות ללא הפרדה בין מדינות יצרניות לכאלה שלא. הזוי

    1. נעשתה הצלבה בין טבלת המחירים לרשימת המייצאות והמייצרות

  3. יש מצב שאתם לא בדיוק מבינים מה אומר המושג
    self sufficient?

    כי *אף אחת* מהמדינות שצירפתם ברשימה למטה היא לא כזו
    וחלק, כמו ברזיל, אפילו לא חברות באו אי סי די

    1. ה OECD לא מעניין פה.
      נורבגיה והולנד הן כאלה. ובכולן המחיר יותר גבוה.

  4. אם תבדוק את המצגת המקורית של ארגון הגז העולמי מול רשימת רזרבות הגז לפי הCIA תגלה שרק 6 מתוך 37 מדינות עם רזרבות גדולות מישראל ?מופיעות שם עם מחיר גבוהה יותר. מגמתי?

  5. תודה עקיבא על כתבה מאירת עיניים. יש לי מספר הערות (חלקם קטנוניות וחלקם לא).
    1. מתוך נתוני ה-CIA שהבאת יש 96 מדינות שמייצרות נפט אבל רק 49 מדינות שמייצאות ולא 50. נדמה שהחשבת את ארובה כמייצאת אך לא כמייצרת.
    2. צ'כסלובקיה אינה מדינה כבר מ-1993.
    3. נדמה שלא הבנת את כוונתה של יחימוביץ'. אמנם גרמניה ושאר המדינות שהזכרת מייצרות גז, אבל יחס הייצור\צריכה שלהם מראה שהייצור לא משמעותי. כך לגבי גרמניה (שמייצרת רק כ-1/8 מהצריכה), בלגיה (שלא מייצרת כלל), צרפת (אחוז זניח), אוסטריה (1/8), צ'כיה (אחוז זניח), טורקיה (אחוז זניח), ספרד (אחוז זניח), איטליה (1/10), הונגריה (כ-1/5) וכו'. כל המדינות הללו אמנם יקרות מישראל, אבל פה נכנסת טענת יחימוביץ' שהסיבה היא שהם מייבאות גז (על אף שהם גם מייצרות).
    נשארת עם סין (שמייצרת כ-70%), הודו (כ-2/3), בריטניה וברזיל (שמייצרות כ-1/2), במקומות אלו המחיר גבוה מבישראל, אך ניתן לטעון שהמחיר נקבע לפי השוק המקומי, ולפי שיקולי היצע וביקוש (או שלא, אפשר גם לטעון ההפך, שהמחיר הממוצע נקבי לפי שקלול מסוים בין יבוא לייצור מקומי, ושאם לא היה צורך לייבא המחיר היה זול יותר).
    המדינות היחידות בהם המחיר יקר מבישראל, ויחס הייצור\צריכה גבוה מבישראל הם אינדונזיה ורומניה.
    מצד שני, המדינות היחידות הזולות מישראל בהם יחס הייצור\צריכה נמוך מבישראל הם מקסיקו וארגנטינה. (גם איחוד האמירויות, אבל הם מחליפים גז בנפט עם קטאר).
    4. למה כל הדיון על הגרף הזה מיותר לגמרי? המחיר הם משנת 2014, לאחר שהחלה זרימת הגז מתמר, אך לפני שהחלה הזרימה מלויתן (זה לא יקרה בזמן הקרוב), ולאחר שהפסיקה הזרימה מים תטיס. המחיר בישראל לאחר פתיחת מאגרי הגז יהיה שונה בכל מקרה, גם עם יישאר מונופול ולא יהיה פיקוח ממשלתי כלל.
    5. הגרף בפוסט של יחימוביץ' כולל את ניו-זילנד כמדינה היקרה יותר מישראל, נטען שהנתונים שם נלקחו מה-igu. עיון בדו"ח ה-igu מראה שניו-זילנד כלל לא חברה בארגון, ולכן הנתונים שלה גם לא מופיעים בגרף שאתה הבאת. מאיפה הגיעו הנתונים לגבי ניו-זילנד???
    6. יחימוביץ' טוענת בפוסט שהמחיר בארה"ב הוא 1.8-2.8 ליחידת אנרגיה. בגרף מופיע המספר 4.5 (גם בדו"ח ה-igu וגם במצגת חברת החשמל). אם כבר מדברים על מספרים לקוחים מהאצבע.
    7. בדו"ח ה-igu יש ניתוח של המחיר לפי 'שיטת התמחור'. הדבר המעניין ביותר בגרף הזה הוא ש-BIM (מונופול ומונופסון) קובעים בממוצע מחיר זול יותר מ-GOG (תחרות בין יצרני וספקי גז). לא הייתי מציע לקחת את הקביעה הזו רחוק מדי (זה מאוד תלוי איפה נעשות עסקאות מאיזה סוג). עוד דבר מעניין הוא שמחיר רגולרי המנסה להחזיר למשקיע את השקעותיו (RCS) גבוה הן מה-GOG והן מה-BIM.

  6. זה רק אני או שהיי זאת שלי, גם לא טובה במיוחד בקריאת גרפים
    על פי דבריה, המחיר ליחידת אנרגיה בארה"ב הוא 1.8-2.8ליחידת אנרגיה. מהטבלה המצורפת לתגובה שלה, מחיר הגז בארה"ב הוא בסביבות ה4.5$ ליחידה.

    1. מחירי הגז ירדו מתחילת השנה העולם

  7. כמה דברים:
    חיפוש קצר בגוגל הניב נתונים סותרים את הנתונים שהבאת. ולכן לא הייתי ממהר לקפוץ למסקנות. מאד סביר שיש כאן מניפולציות עם המחירי גז, וכל צד עושה מה שנוח לו.

    אבל כן בדקתי את הקישור שהבאת:
    אכן במדינות אירופה – הגז נוטה להיות יקר.
    אולי כי הן עצמן לא מפיקות גז (יש להבדיל בין מדינה שמפיקה כמויות של גז בהיקף שהוא שווה התייחסות, למדינות שלא. על פי ההגדרה היבשה – גם ישראל היא מדינה שמפיקה נפט. אבל כולנו יודעים שאין כאן נפט. מהמדינות האמיתיות שמפיקות גז בהיקפים שיש לישראל – גם בקישור שהבאת: המחירים נעים בין 1.5 ל3 דולר.

    מדינות אירופה, שברובם הגדול – לא מפיק גז, אלא מייבא אותו, משלמים על גז הרבה, גז כזה צריך לעבור מרוסיה איראן או אזרבייגן, דרך מדינות מזרח אירופה, עד שמגיע למרכז אירופה.

    לעומת זאת, מדינות המזרח התיכון או צפון אמריקה – שמפיקות בעצמן את הגז, בשטח שלהן – מחיר הגז אצלן – 1.5 – 3 דולר.

    אני לא חושב שאפשר להאשים את קנדה או ארה"ב שהן מדינות לא מפותחות או לא קפיטליסטיות, ושמה הגז – 2 דולר

  8. זה בדיחה הכתבה הזאת, או שהיא גם ממומנת?
    הארצות שהכתב מזכיר בכתבה, הן בכלל לא יצואניות גז ולא יצרניות גז בכלל.
    אז מהיכן לעזאזל הוא הביא את המידע הזה שהן יצרניות ועוד יצואניות של גז?

    להוכחה הנה הרשימה המלאה והמוכחת של עתודות כל הגז בעולם, כמה כל מדינה מחזיקה.
    והמדינות שהכתב הזזכיר בכתבה רובם לא נכללות בכלל עם עתודותגז בשטחן, וחלקן בכלל עם עתודות קטנות ולא משמעותיות בכלל שהן אפילו לא מתאמצות להוציא אותו מהאדמה:
    רשימת מדינות על-פי עתודות הגז המוכחות:
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%AA_%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%AA_%D7%A2%D7%9C-%D7%A4%D7%99_%D7%A2%D7%AA%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%92%D7%96_%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%9B%D7%97%D7%95%D7%AA

  9. יחימוביץ' טעתה בניסוח שלה, אבל הגרף שהיא הביאה עדיין נכון. שים לב שהגרף לא מתייחס ל"מדינות שמייצאות גז" אלא ל"מדינות שמייצאות גז ויש להן מספיק לצריכתן הפרטית". המדינות שהבאת לא עומדות בקריטריון הזה.

    1. רוני- הלוואי. אני הייתי חותם על זה. תשובה לא כ"כ

  10. כתבת פוסט בלי להכיר את מקור הנתונים שיחימוביץ' הציגה, ויצאת ממש לא רציני.
    מקור הטבלה הוא במצגת שהכין סרג'יו אסקארי, מומחה בינ"ל למשק הגז
    .העולמי

    הנתונים נכונים לשנת 2013, ומאז המחירים עוד ירדו.

    אסקארי מצא עוד שמונופול הגז מייצר תשואה מוגזמת לתאגידי המונופול, מהממוצע בענף.
    תשואה ממוצעת בענף היא 8% עד 12%.
    התשואה שאסקארי גילה שמונופול הגז מרוויח על חשובננו, היא כפולה ומשולשת (מעל 20%)
    מי שמממן את רווחי המנופול המוגזמים, זה אנחנו בחשבונות החשמל, המים והמזון.

    תמיד משעשעים אותי אלה שמגינים על מונופול הגז, עד רמה של כתיבת טקסטים שיביכו אותם מול מי שמכיר את הנתונים.
    במיוחד משעשעים אותי אלה שעושים זאת בחינם, כי הם אלה שמשלמים את מחיר המונופול.
    מוג

    1. עוד שוטה של אסקארי.
      ״תשואה ממוצעת בענף״
      לקחת ענף שלם ועשית עליו ממוצע מבלי להבין את המורכבות שבו ואת הצורה שבה הוא בנוי.

      בוא נתחיל מזה שמקור בייצור ענף הגז מתחלק לארבעה סוגים ואופן הקידוח מתחלק בצורה גסה ל 2:
      Off shore / On shore
      כשמן הסתם הקידוחים הימיים מניבים תשואה יותר גבוהה.
      בתוך הקידוחים הימיים יש עוד התפלגות לשלושה חלקים. מים רדודים, מים עמוקים ומים אולטרה עמוקים.

      מן הסתם ככל שהמים יותר עמוקים הפרויקט יניב תשואה יותר גבוהה. הקידוחים בתמר הם קידוחים במים עמוקים. יואיל כובדו להביא את התשואה הממוצעת של פרויקטים בקידוחי מים עמוקים. כבודו יגלה שהתשואה של 20% לא גבוהה במיוחד…ו

  11. מחירי הגז כוללים גם את המשלוח שמהם אתם מתעלמים,הגז נמצא ביחס למדינות אחרות קרוב לישראל ולכן המחיר צריך להיות לכל היותר 3 דולר

  12. ההשוואה שלה היא מול מדינות המייצרות גז לא כאלו שמקבלות אותו מוזרם
    לגבי ארהב יכול להיות שיש מספר רמות מחיר, בכל מקרה גם 4.5 נמוך משמעותית מהמחיר בישראל.

    אין שום סיבה לתת משהו שלנו בזול

  13. רשום "self-sufficient and exporting countries" ולא מדינות שמייצרות גז טבעי.

    לא בדיוק הדבר הכי הוגן בעולם, אבל בכל זאת, האם, מתוך הדוגמאות שלך, בריטניה מייבאת יותר מאשר היא מפיקה? מה עם גרמניה? אולי במקרה הזה זה לא רלוונטי שהן מייצרות כי זה פסיק מתוך הצריכה ובעצם המחיר שמשלמים שם הוא מחיר ייבוא?

    לגבי האינטרסים מאחורי הגרף – במקרה הזה, האינטרס הוא שלך, שיהיו מחירי אנרגיה נמוכים יותר. המקור השני לפרסומים כאלו הוא החברות שרוצות שהמחירים יהיו כמה שיותר גבוהים. למה יש לך בעיה עם האינטרס שהוא לטובתך? הרי לכולם יש אינטרסים.

    הכי חמור לטעמי זו המסקנה בסוף, ספציפית ששימוש בגרפים מגמתיים לא יסייע להוריד את המחיר. בוודאי שזה עוזר – כעס אזרחי זה קלף מיקוח בידי המנהיגים שלנו במשא ומתן ("מה אנחנו יכולים לעשות? העם לא מוכן להסכם"). כרגע המצב הוא שלא תהיה תחרות אף-פעם, כי הצד של חברות הגז נקנק את הממשלה במו"מ עם הבטחות למונופול לא מפוקח ליותר מ-10 שנים, ואנחנו צריכים להתנגד בצורה החזקה ביותר כי כרגע המתווה _מבטיח_ חוסר תחרות.

    1. כנראה שיותר זול להן לייבא מאשר לייצר בעצמן. ולא משתלם להם לחפש עוד מאגרים בשטחן. זה מספיק כדי להבין שהמחיר בישראל הוא בהחלט סביר.
      המתווה היחיד שיביא תחרות הוא שוק אטרקטיבי לכניסתן של חברות נוספות. לא ליצור תחרות מלאכותית על ידי שבירה בכפייה של הבעלות על המאגרים הקיימים, שהם כנראה רק שליש מהפוטנציאל שלנו

  14. עשיתם מעשה בלעם, כי גרמתם לי ללכת ולבדוק נתונים.

    עדיף שתסירו את המאמר הזה, כי הוא רווי טעויות עובדתיות. התבלבלתם מכך, שלא מעט מדינות הן גם יבואניות וגם יצואניות. גרמניה, למשל, צורכת כ 90 ממ"ק גז, אבל מיצאת 12. ספרד מייצרת כמות סימלית ביותר, בלגיה לא מייצרת כלל.

    http://www.indexmundi.com/g/g.aspx?c=gm&v=139

    1. העובדה שמדינה מייבאת למרות שיש לה מאגרים עצמיים, מלמדת שבמחיר הנוכחי משתלם לה יותר לייבא מאשר לייצר. ומכאן ניתן להסיק שהמחיר בישראל הוא לחלוטין הגיוני.

    2. לא כאן. המאגרים העצמיים בחלק מאירופה במצב מדולדל. גרמניה צפויה להפסיק לייצר בשנים הקרובות.
      כך שגם הם אינם, למעשה, מדינה יצרנית. המחיר שלהם נובע , כמו שאר אירופה, מהמחיר שהרוסים מכתיבים.

      וכשמתקנים מאמר, מקובל לציין זאת, לא פשוט להעלים שגיאות כאילו אתם "הארץ" או משהו.

    3. עמית, אתה חמוד אבל חי בסרט אם אתה מאמין שהכתבה הזאת היא אובייקטיבית. עקיבא לא מציין את הטעויות שלו כי הוא לא מעוניין שאנשים יחקרו את הנושא לעומק. אני לא יודע מי מממן את "מידה" אבל אני לא אתפלא אם יש כאן "תוכן שיווקי" מוסווה

  15. בתור מי שכותבת על בדיקה לא מספקת את רשלנית בצורה מחרידה.
    1. בדו״ח שציינת המדינות שאכן משלמות יותר מישראל (עמוד 21 שזה למעשה עמוד 22) כוללת את גרמניה, צרפת ועוד כמה מדינות באירופה שאנחנו כולנו יודעים שניזונות מגז פרום והגז ברוסיה….
    2. לעומת זאת בעמוד 21 כתוב בדוח
    ״These conclusions are further reinforced when wholesale prices are viewed at the country level. The figure below includes all countries with consumption greater than 7 bcm in 2014.״
    כלומר זה בכלל לא מדינות מיצאות אלה מדינות צורכות!
    3. כנראה שנכון מה שאומרים על ימנים…..
    4. בלי קשר – בים התיכון, במצרים, מוכרים גז ב3.5$ דולר עכשיו זה לא קשור לעלויות הכח אדם כי אנחנו קונים גז ביותר מעלויות כח האדם + 3.5$ (אפילו המצרים היו עובדים בחינם!)
    5. אני מנסה להבין מה יש לימנים הקיצונים שהם נלחמים למען הזכות הנדירה לשלם יותר על גז

  16. לכתוב שרשות החשמל מציגה ופועלת על פי האינטרסים של חברת החשמל זה כבר מעבר לגיחוך העיתונאי הרגיל, זה פשוט מראה שאין לך טיפת מושג על התחום שאתה כותב עליו או היכרות מינימאלית עם הגופים שמתייחסים אליהם

  17. שקרים, שקרים גסים וסטטיסטיקה.
    לטעמי לא נכון להשוות מדינות שמייצרות מעט מהצריכה שלהן לעומת מדינות שבהן יש מאגרים גדולים יחסית לגודל המדינה.
    אבל הכי לא נכון להשוות סתם כך בין כל המדינות המייצאות גז, בישראל וכמדומני גם באוסטרליה מאגרי הגז נמצאים עמוק בים במאגרים שעלות הפיתוח שלהם גבוהה משמעותית לעומת מאגרי גז במים רדודים או מאגרים יבשתיים שנמצאים בארצות הברית למשל.
    טבלא שתשווה את מחירי הגז במדינות שמקור הגז מקידוחי מים עמוקים תועיל לדיון יותר מעניין ומעמיק.

  18. צרמה לי במיוחד הטענה האחרונה הלא מבוססת בעליל:
    " אפשר כמובן לשאוף לכך שמחירי האנרגיה בישראל יהיו זולים יותר, אבל הדרך לעשות זאת היא באמצעות פתיחת השוק לתחרות חופשית כמה שיותר, כולל ייבוא וייצוא."

    על סמך מה בדיוק אתה מבסס את זה? אתה יוצא פה שרלטן בדיוק באותה מידה כמו מי שאתה תוקף אם לא יותר.

    אין תקדימים רציניים בעולם בשוק אנרגיה שבו גז מתחרה בגז (או נפט בנפט לצורך העניין), תחרות בשוק האנרגיה היא תמיד בין מקורות חלופיים אחד לשני.

    מציע לך להתעמק קצת בדוח של פרופ' ברנדה שפר מאוניברסיטת חיפה, מומחית עולמית למדיניות אנרגיה והייתה שותפה חלק מהזמן בועדת צמח:
    http://energy.gov.il/Subjects/NG/Documents/Transcription/PresentationCo/BS.pdf

  19. המחיר ביפן אינו $18 אלא $7 . מאז 2014 ( השנה שעליה הדוח)

    המחיר בעולם ירד ב 40%-50% ובמקומוצת מסוימים למעלה מכך

  20. משיטוט קצר בגוגל שעשית אתה מקבל מסקנות חרטא

    המונח יצרן גז הוא מונח מעורפל. נניח שהייתה טכנולוגיה לייצר גז מדגים מלוח רק שמחיר הייצור הוא 100 דולר ליחידת חוםת, מה זה אומר על מחירי הגז ? לא אומר כלום.

    נדלקה לי הנורה האדומה של זיהוי חרטא ברגע שהזכרת את גרמניה כייצרן גז. ידוע שלגרמניה אין בכלל בארות גז. אז אולי גרמניה מייצרת גז מדגים מלוחים וזה כאמור ייצור חרטא שאין להזכירו. איך אני יודע שלגרמניה אין בארות גז ואיעך אני יודע שהיא מסוגלת לייצר גז למרות שאין לה בארות גז ? זה מתולדות מלחמת העולם השניה. במלחמת העולם השניה גרמניה ייצרה את כל הדלקים שלה מעיבוד פחם כי מקורות הנפט היו חסומים בפניה על ידי בעלות הברית. טוב גרמניה לא מייצרת גז מדג מלוח אבל כנראה מייצרת אותו מפחם.

  21. אם להכניס את גרמניה כמדינה המייצרת גז (היא לא, יש לה זיכיונות הפקה במקומות אחרים. אם כך,ישראל לא מייצרת גז אלא ארה"ב באמצעות נובל אנרג'י) או תרפת או סין או תורכיה. כולן מדינותך שצורכות יותר גז ממה זהן מיצרות ולכן המחיר שם הוא בהתאם למחירי היבוא שהן מיבאות גז. הכתבה הזאת תפורה בתפרים גסים, היא מגמתית בעליל ולא מתאימה לרצת מחקר והאינטליגנציה של כתבי מידה. תתאפסו על עצמכם.

  22. חבל להתיחס למאמר שלא מצליח להביא עובדות אלאנ רק דעות קדומות.
    בתור מי שחשב שהגברת יחימוביץ דואגת רק לוועדים הגדולים, היא הפתיעה ובגדול. למדה את הנושא ומסיקה מסקנות נכונות. חבל שחברי במפלגת כולנו שאמורים לדאוג לפירוק מונופולים ולהורדת יוקר המחייה לא מצטרפים אליה.