בגינת לוינסקי שכחו מי הקורבן האמיתי של דרום תל אביב

מיהם בעלי הבית האמיתיים בדרום תל אביב? באירוע שהתרחש ביום שישי האחרון דאגו עמותות השמאל הרדיקלי והמסתננים להבהיר זאת היטב.

מערכת משומנת של עמותות ומזומנים; הייד פארק לוינסקי. באדיבות 'עוטף תחנה מרכזית'

האירוע שהתרחש לפני יומיים (31.7) בגינת לוינסקי שבדרום תל-אביב החל אולי בהצהרות על "הזדמנות לפתיחת לבבות ולתחילתו של דיאלוג בין כל מי שחולקים את הרחובות, הגינות ושאר מרחבי השכונות שלנו", אך הוא נגמר במופע אבסורדי של אלימות, סתימת פיות ובמציאות שחוזרת לנשוך אותך באזורים שהשתיקה יפה להם. שיאו היה, ללא ספק, נאומה חוצב הלהבות של מיטל להבי, סגנית ראש העיר מטעם מרצ. לאחר שסיימה את נאומה חוצב הלהבות בגינה, במהלכו התייחסה למדיניות הממשלה להשבת המסתננים לארצות שאותם כינתה "מחנות השמדה", התברר למרבה האירוניה כי תיקה האישי נעלם באורח פלא. רק אך אל דאגה: לאחר התערבות ארגוני המסתננים התיק ותכולתו הוחזרו בשלום.

תיק ש"נעלם" זה אתגר קל. אך את גניבת הדעת בכל הנוגע לנעשה בדרום תל אביב יהיה קשה הרבה יותר להשיב. אדם מן השורה שהיה נקלע לגינת לוינסקי ביום שישי לא היה מתלבט לרגע בשאלה מיהם בעלי הבית האמיתיים בשכונות דרום תל אביב. ולא מדובר באנשים שנולדו וגדלו בהן.

כל הרדיקלים יבואו

הכל התחיל בדף פייסבוק שנפתח לאחרונה, תחת השם המלבב 'הייד פארק לוינסקי בחג האהבה'. המארגנים הזמינו את הציבור, ישראלים ותיקים כ"מבקשי מקלט", לאירוע "במה פתוחה" לרגל ט"ו באב. ההזמנה כללה מילים מכילות ואוהבות כמו "לדבר", "להקשיב", "לתקשר" ו"לשתף", שיצרו את התחושה כי לאורחים כלל לא יהיה זמן לשיג ושיח מרוב שיהיו מרוכזים במעגלי חיבוקים אינסופיים.

אך הסדקים באידליה החלו להתגלות כבר כאשר מנהל דף הפייסבוק של 'הייד פארק לוינסקי', פעיל השמאל המזרחי חן שרעבי, כתב כי הוא "מוכן לאסוף חתימות לאשפוז כפוי של שפי", ברמזו לשפי פז, מנהיגת המאבק של תושבי הדרום. עוד הוסיף שרעבי כי המקום הראוי לפז הוא "מחלקה סגורה ו(מכות) חשמל ישר למוח". הפוסט של שרעבי הוסר מאוחר יותר. אגב, אחת התמונות הבולטות ביותר שמעטרות את אלבומו של שרעבי היא כוכב המזכיר את הטלאי הצהוב עם הכיתוב "שמאל (מזרחי)". נעים להכיר.

שרעבי הוא נציג של 'כוח לקהילה', ארגון המציג עצמו כהתארגנות משותפת של ישראלים ומהגרים אפריקנים ("פליטות/ים", בלשון הארגון), "במטרה להיאבק באפליה הממוסדת". למעשה, מדובר בארגון המתנגד נחרצות לכל ניסיון להצר צעדיהם של האריתראים והסודנים.

הארגון מסונף לתנועה הפמניסטית 'אחותי', שבשנת 2014 קיבלה קרוב לחצי מיליון שקלים מ'הקרן החדשה לישראל'. ראש הארגון היא שולה קשת, תושבת שכונת נווה שאנן. ארגון נוסף שיזם את ארוע ההייד פארק הוא 'כיכר סלמה', בראשות סיגל אביבי: גם היא פעילת שמאל רדיקלית שכינתה את מבצע 'צוק איתן' "פשע מלחמה"; ואף שיתפה פוסט של ארגון 'אנטיפה', המגדיר עצמו כמי שנאבק ב"פאשיזם הציוני הממסדי", בו קראו לאסוף שמותיהם של פקידי משרד הפנים האחראים לגירוש המסתננים, שכן "מאחורי כל טיהור אתני, שואה ופשע מלחמה עומדים אנשים ש'רק ממלאים פקודות'".

הארגון השלישי מאחורי האירוע הוא 'בני דרפור', שהוקם ב-2008 בידי המסתננים הראשונים שחדרו לישראל מסודן. 'בני דרפור' מסונף ל'רוח טובה', שהוקם – איך לא – בסיוע 'שתיל', הזרוע הביצועית של 'הקרן החדשה'.

שיבה ל"מחנות השמדה"; מיטל להבי ב'הייד פארק לוינסקי'. באדיבות 'עוטף תחנה מרכזית'

מי כאן האלים

שפי פז וחברותיה, אם כן, לא רצו ליטול חלק במשחק המכור בגינת לוינסקי, וסירבו לשמש תפאורה באירוע למען המסתננים. מצד שני, על אף החום הכבד, ולמרות שרובם חצו את גיל 60, הגיעו אנשי 'החזית לשחרור דרום תל אביב' מצוידים במגפון, משרוקיות וגרון ניחר כדי להפריע את מנוחת הנואמים. מולן ניצב מערך משומן ומאורגן של המסתננים וארגוני הסיוע שכלל לא פחות משש מצלמות מקצועיות שסיקרו את האירוע. אחד מהגופים המסקרים היה 'הטלוויזיה החברתית', ארגון שמאל הממומן בידי 'הקרן החדשה' ושמגיש המהדורה שלו תמך בפנייה הפלסטינית להחרמת ישראל בפיפ"א. המסתננים לא זנחו גם הם את עבודת התיעוד, בעזרת שלל הסמארטפונים המתקדמים שיש ברשותם.

גם המשטרה נערכה מבעוד מועד לט"ו באב הנפיץ, והצמידה לתושבי של דרום תל אביב מעל עשרה שוטרי מג"ב, שהיו מגובים בכוח משטרתי נוסף. פעם אחר פעם הורה מפקד הכוח להרחיק את פז וחברותיה מאזור הנאומים, וכשתהיתי בפניו מדוע לא מתאפשר להן להביע מחאה דמוקרטית לא-אלימה (מלבד אירוע חריג ומגונה של איחולי אונס לאחת הדוברות, תושבי הדרום מחו באופן ענייני). השוטר בחר להשכיל אותי כי "דמוקרטיה זה עד שמנסים להגביל חופש ביטוי", וכשטענתי בפניו כי בדיוק מסיבה זו עליו לאפשר לשפי וחברותיה להביע מחאתן על קיום הארוע, הוא החליט לסיים את החלק ההגיוני בשיחה ולהבהיר לי כי הוא זה שמוסמך להחליט למי מגיע חופש ביטוי ולמי לא. אגב, בעוד נשות דרום תל אביב המבוגרות נאלצו לקושש מים לשתייה מהשוטרים כדי להרוות צמאונן מהחום הכבד, למסתננים חיכה שולחן עמוס לעייפה בשישיות מים מינרלים. אכן, קשים הם חייו של פליט בישראל.

המערך המשטרתי המתוגבר התמקד אמנם בהצרת צעדיהן של תושבי הדרום, אך שני אירועי האלימות ב'הייד פארק לוינסקי' היו דווקא מצד המסתננים. הראשון והמשמעותי מביניהם היה כשנער אפריקאי השליך אבטיח לעבר דניאל פן, אחד מפעילי 'החזית לשחרור דרום תל אביב'. הנער נלקח מיד לתחנת המשטרה הסמוכה, ולווה לשם בידי צבא המסתננים וארגוני הזכויות. בסמוך לתחנת המשטרה, נעמדו הניצים פנים אל פנים, ושם תחושת האדנות של המהגרים האפריקאים קיבלה ביטוי מוחשי. המסתננים טענו כי קודם לזריקת החפץ, שפך פן מים על הנער האריתראי (לא היה ולא נברא), ולא התביישו לומר (החל משניה 33) לפן כי הוא "בא לבית שלי". קודם לכן, אחד המסתננים פנה לאחת מנשות המאבק שחצתה את גיל 60, ואמר לה כי הוא לא דואג לעתידו מכיוון ש"לך ולחברות שלך אין עוד הרבה שנים לחיות". הנער שזרק את האבטיח שהה בתחנת המשטרה כ-20 דקות בלבד, ונשלח לביתו. בארוע אלימות אחר, דחפה אפריקנית צעירה את אלישבע, אחת מפעילות המאבק והישראלית האחרונה שנותרה בבנין מגוריה בנווה שאנן.

פעם אחר פעם, חזרו הדוברים השונים על כך שדרום תל אביב הייתה מאז ומעולם מקום מוזנח ונטוש בידי הממסד, ללא קשר למסתננים מאפריקה. אך האמת היא שהאלימות הפיזית בה נקטו המסתננים ביום שישי מייצגת היטב את הלך הרוח בדרום תל אביב גם בימי שגרה. ארגוני הזכויות מתעלמים, או מנסים להסתיר בכוונה, את העובדה כי שיעור הפשיעה של מהגרים אפריקנים מכלל אוכלוסיית הזרים בישראל עמד נכון ל-2012 על 63 אחוז.

רבים מהם בכלל אנשי שמאל; אנשי דרום תל אביב מפגינים. באדיבות עוטף תחנה מרכזית
רבים מהם בכלל אנשי שמאל; אנשי דרום תל אביב מפגינים. באדיבות עוטף תחנה מרכזית

להשתמש ולזרוק

נציגי המסתננים, בראשות מוטסים עלי, זכו להכנה קפדנית ודקדקנית מצד ארגוני הזכויות. עלי טען כי הוא "מבין לליבם" של תושבי השכונות אך הזכיר לפז וחברותיה כי גם יהודים היו בעבר פליטים, עם הקשר ברור לשואה; מסתנן אחר הביע לפתע דאגה לסופי מנשה ש"גרה בקומה שישית בלי מעלית"; שלישי החל לפזם את השיר "לא לפחד כלל" לקול תשואות פעילי השמאל והמסתננים.

תושבי השכונות לא נשארו חייבים. אחת הפעילות הטיחה במוטסים עלי, כי ארגוני השמאל "משתמשים בך" כדי לפורר את הבסיס הציוני של המדינה וכי הם ינטשו אותו ברגע שיקבלו מבוקשם. אחרת ציינה בפניו כי הארגונים שתומכים בו ובחבריו הפגינו לפני כשנה נגד צה"ל במבצע 'צוק איתן'. עלי טען בתגובה כי "זה לא עסק שלי למי הם עוד עוזרים, כל עוד הם עוזרים לי".

עלי וארגוני הזכויות חזרו באופן עקבי על הטענה כי הם ישובו לארצותיהם ברגע שלא תישקף סכנה לחייהם, תוך שהם מתעלמים מהעובדה שבעולם המערבי החלו להכיר בכך שמרבית האריתראים הם מהגרי עבודה, שאף חוזרים לבקר באריתראה וכי לעריקים מהצבא כבר לא נשקפת סכנת חיים.

אחד הנסיונות השקופים ביותר של פעילי הזכויות הוא למשוך את פעילי השכונות לחיקה החמים של האנטי-ציונות בשם "איחוד מאבקים", נגד "ההגמוניה הציונית-אשכנזית" המפקירה את "המזרחים המדוכאים". הטקסט הזה, בגרסאות שונות, נשמע בין השאר מפי האנרכיסט ברק כהן, המוכר מ"מחאת הבנקאים". לפני כשנה, התראיין כהן לח"מ, ואמר כי "אני מהווה גיהינום למשטר הציוני" ואף הצליח לבקר את חנין זועבי משמאל, כשטען כי עצם נוכחותה בכנסת הופך אותה ל"משת"פית של המדינה הציונית". סביר להניח כי המסתננים לא שמעו על מהומות ואדי סליב או הפנתרים השחורים, מה שלא מנע מהם למחוא כפיים סוערות לדבריו של כהן. דובר אחר אף הפליג במחשבותיו הקונספירטיביות, כשטען כי ישראל מוכרת נשק רב למדינות אפריקה כדי שאלפי פליטים מהיבשת השחורה יגיעו לארץ, וישמשו כוח עבודה זול למעסיקים ישראלים.

ארגוני הזכויות גם ביקשו למנף את ארוע הדקירה במצעד הגאווה מיום חמישי האחרון כדי לקרוא ל"הפסקת השנאה". רק חבל שחדר המצב של הקרן החדשה לא עדכן את קשת, כוכבי וחברותיה כי פז היא לסבית מוצהרת המתגוררת עם בת זוג, וכי פעילים נוספים בקרב תושבי השכונות משויכים לקהילת הלהט"ב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. מה היה קורה לו הייתי רוכש דירה בצפון תל אביב, ממש ליד האוניברסיטה, ומשכיר אותה למסתנן מסודן/אריתריאה?
    כמה זמן לדעתכם היה עובר עד שהמשטרה היתה עוצרת אותי באשמה כלשהיא (כן, מעצר, גם כשאין עילה חוקית), ודואגת לפנות את הדיירים החדשים שלי? ובית המשפט (מן הסתם בג"צ) היה מבטל כלאחר יד את החוזה ביני לבין דיירים המסכנים שבסה"כ ביקשו מקלט מפני רדיפות בארצם..
    אני מניח שפרק הזמן הנ"ל היה קצר בהרבה מפרק הזמן שלקח לפעילי חופש הביטוי והאנטי-פאשיזם והכבוד לזולת למחות כנגד פתיחת בית כנסת של חב"ד באותו מקום.

  2. פשוט לדפוק את הראש בקיר מרוב תסכול. ליבי ליבי עם שפי וחבריה ותפיל לבורא עולם שזה לא יקרה בשכונה שלי. הם לבד, אף אחד לא איתם. כולם נטשו אותם.

  3. אין כאן שום קשר לחוק, לפליטים, או לסכנת חיים. יש כאן אג'נדה פוליטית פוסט ציונית ואנטי יהודית.
    ההוכחה מאוד פשוטה, לפי דוח של משרד החוץ הבריטי ששלח משלחת חקר יסודית לאריתריאה, ניתן להחזיר את כל האריתראים לארצם, כולל עריקים ולא נשקפת להם כל סכנה, למעט בודדים מאוד מתנגדי משטר ידועים.לאותם מסקנות הגיעה גם ממשלת דנמרק.
    שתבינו שתי הממשלות אלו הן מהמחמירות ביותר ביחס לזכויות הפליטים, רבות ממשלות העולם קובעות את מדיניותן לפי ממשלות אלו.ואם הן אמרו כזה דבר, קרוב לוודאי שזה אמת.

    למה לא שמעתם על הדוח הזה בתקשורת? כנראה שיש כמה גופים שלא רוצים שתשמעו על זה.
    שתבינו שיש כאן מסע שקר מתוכנן, עם מימון ומטרות ברורות אפשר יהיה לפתור אצ הבעיה.ממשלת אריתראה למשל תומכת במסע השקר פשוט כי 40אחוז מהתל"ג של המדינה מגיע מכספי אזרחי אריתראה בנכר ששולחים כסף למשפחותיהם.
    ממשלות זרות תומכות בארגוני זכויות מפוברקים במטרה לשנות את המאזן הדמוגרפי במדינה.הממשלה מפוחדת מאימת המשפטנים והתקשורת שמשפדת כל פוליטיקאי שיעז לנקוט בצעדים הכרחיים ובג"ץ שדואג לתחביבים ולחיי האהבה של המסתננים על חשבון אזרחי ישראל. והרי לכם התבשיל הקודח שאתם אוכלים כל יום.

  4. יש לי פרשנות פשוטה יותר לכל מה שקורה בדרום תל אביב.
    משטרת ישראל מפחדת מלהיכנס לעימות עם חזקים ואלימים.
    אין לה בהכרח חיבה יתרה לבדואים שמשתלטים על אדמות בנגב, לסוחרים במאה שערים בירושלים או בערים ערביות המעלימים מיסים ללא בושה ועוד – אך היא מפחדת מהם. הם יתארגנו מיד מול המשטרה ויחלו בפעילויות אלימות.

    המשטרה שלנו חזקה רק מול חלשים.

    1. ושלא יתפלאו שקבוצות אחרות נעשות אלימות, כי רק עם אלימות הולך כאן במדינה הזו. אמור מעתה – מי שאשם באלימות נגד השלטון היא המשטרה והשלטון עצמו, הם עצמם מעודדים זאת. לא צריך מחקרים מעמיקים

  5. הכל נורא פשוט: תתכבד ממשלת ישראל ותפעל לפי החוק הבין לאומי ותחקור כל פליט האם הוא פליט. אם הוא פליט תאפשר שהיה ואם לא תשלח חזרה. אבל אתה יודע מה הממשלה שבחרת עושה? היא לא בודקת ולא שואלת ולכן לא יכולה להחזיר. עד היום ניתן מעמד פליט ל3 מתוך 2000 שרואינו. לאחרים פשוט אין מעמד. לכן עד שלא יושלם התהליך החוקי אין לך להלין אלא על שר הפנים וראש הממשלה שאני בטוח שאתה תומך בו.

    אני שמאלני שנותן לך את המידע הזה חינם ותומך בארגונים המגינים על פליטים עד שיוכח שהם אינם פליטים אלא מהגרי עבודה

    1. מה זה החוק הבינלאומי ומדוע הוא חל אלי? למה כפיית החוק הבינלאומי כפי שאתה מפרש אותו יותר לגיטימית מכפיית החלטות מועצת חכמי התורה או כת הסיינטולוגיה.

    2. הטענה הזאת כבר הופרכה ב 2014, בפאנל של לשכת עורכי הדין. ולהלן ההוכחה:

      כנס לסרטון למטה: 1:14:58 עד 1:22:28 (ויכוח בין חברת הכנסת מיכל רוזין לראש מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד יוכי גנסין, האם העיכוב בבדיקת הבקשות מוצדק או לא). 1:22:35 עד 1:25:23 (שופט ביהמ"ש המחוזי מסכים עם רוב טענותיה של עו"ד יוכי גנסין).

      https://www.youtube.com/watch?v=gIcuKq9FLZY

  6. כתבה באיכות עיתונאית נמוכה מאד. מפליא שהאדם שכתב אותה מכנבה את עצמו עיתונאי מכיוון שלא עשה בדיקות לדברים בסיסים שכתב או בחר להמציא ו"לסנף" דבר אחד לאחר.
    קודם כל מה זה אומר שארגון "מסונף" לארגון אחר? רוח טובה לא הוקם בסיוע שתיל, אין לו קשר לשתיל ואת זה אפשר להבין מהתבוננות בכל מסמכי העמותה שפתוחים לעיני הציבור, הלינק לאתר ששם הכותב מאפשר להתנדב בשתיל דרך רוח טובה שהוא סך הכל ארגון שמציא אפשרות התנדבות. גם בין בני דרפור ובין רוח טובה אין שום קשר מלבד האתר שמציע אפשרות התנדבות שם, הניסיון להציג קשר בין בני דרפור לקרן החדשה הוא פשוט עילג ולא נכון.

    מלבד זאת עלי הוא בכלל מדרפור אז מה הקשר לעמדת המערב על אריתראה?

    בבקשה תבדוק עובדות לפני שאתה כותב…

  7. איפה נמצא הנתון לגבי פשיעת הפליטים? המסמך די ארוך.

  8. אין שום קשר בין בני דרפור לרוח טובה או לשתיל, זאת פשוט המצאה.
    ניתן לעיין במסמכים של כל העמותות האלה ולראות שאין שום קשר. רוח טובה הוא אתר שמאפשר להתנדב במקומות שונים בהם שתיל ובני דרפור אבל משם ועד לרמוז על קשר בין בני דרפור לקרן החדשה זה פשוט בדיה ודמגוגיה זולה.

  9. לזה קוראים כתבה?
    עד כמה שאני יכול לשפוט זה פשוט גבב אי דיוקים, שנאה וחוסר רגישות
    מגעיל