נעים להכיר: מוטי יוגב

הוא נגד קיצוץ בתקציב הביטחון, תומך במתווה הגז ושמח לעבוד עם מיכל רוזין ואורלי לוי-אבקסיס על נושאים חברתיים.

נגד קיצוץ בביטחון; ח"כ מוטי יוגב. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

חבר הכנסת מוטי יוגב שעלה לכותרות השבוע בהבטאויותיו כנגד בג"צ, מכהן זו קדנציה שניה ברציפות מטעם הבית היהודי. יוגב, יליד חיפה ובן למשפחה ציונית דתית שירת שנים ארוכות בצה"ל עד לדרגת אל"מ, בהמשך היה מזכ"ל תנועת הנוער הדתית "בני עקיבא", וכן סגן ראש המועצה האזורית מטה בנימין.

ספר לנו קצת על הרקע שלך, מה הביא אותך לכנסת, נקודות ציון בולטות?

מלחמת יום הכיפורים תפסה אותי בכיתה י"ב, והתסכול מהשהות בעורף גרמה לי לוותר על המסלול הרגיל של דחיית שירות לטובת לימודים בישיבה, ולפנות ישר לשירות צבאי מתוך תפיסה לאומית. מאז ועד היום אני מרגיש מוכוון לעשייה ציבורית, אינני מסוג האנשים שעושים לביתם, ושמחתי בכל תחנה ששירתתי בה את הציבור – בצבא, בבני עקיבא, ובעשייה הציבורית.

אתה יושב היום בוועדת החוץ והביטחון, אורך הכהונה בתפקיד לא ברור. מה הפרמטר שבו היית רוצה להימדד בתום הקדנציה?

משימות ברות השגה שאני רואה לנגד עיני עוסקות הרבה בענייני הביטחון. לחמתי ואני לוחם גם היום למניעת פגיעה בתקציב הביטחון. גם דו"ח לוקר וגם חברי כנסת יהירים שלא מבינים במה מדובר לא מבינים שתקציב הביטחון כיום לא מסוגל להכיל את צרכי הביטחון של ישראל. בניגוד למה שנוטים לחשוב שכר הנגדים כיום הוא בושה וחרפה, והאנשים הללו נמצאים שם מטעמי ציונות.

נקודת השפעה נוספת בעיני היא בתחום החינוך. הייתי מאוד רוצה להיות שר חינוך, ולפעול לעיצוב התודעה והזהות היהודית הציונית של צעירי ישראל. התודעה היא המפתח, ובעיני המשימה המרכזית היא להביא לתודעה ציונית יהודית, המחוברת לשורשים וחיה את ההווה.

סוגיות הדת והמדינה מעסיקות את הקואליציה בקדנציות האחרונות. איך אתה רואה את הדברים?

האחריות על נושאי הדת צריכה להיות ממלכתית. זה נכון גם לענייני כשרות כפי שעלה לאחרונה וזה נכון גם לענייני גיור כפי שראינו בעבר. אני מודע לשיקולים פוליטיים במינויים השונים, אך זו אינה סיבה להפריד בין שירותי הדת לצורך בשילוב ממלכתיות.

מה דעתך על הסכם הגרעין עם איראן?

בנוגע להסכם הגרעין האיראני, אני מודע ליחסים הביטחוניים הפוריים בין ישראל לארה"ב במודיעין, בסיוע בטחוני ועוד. עם זאת הנשיא אובמה מוביל לצעד שיירשם לדיראון עולם. אינני יודע אם הוא רשע או טיפש או שילוב של השניים, גרעין בידי איראן זה איום קיומי על מדינת ישראל.

במתווה הנוכחי עוד עשור יהיה לאיראן אשראי להיות מדינת גרעין, עד אז האיראנים יכולים להמשיך בייצוא טרור ללא מעצור, ועם תמיכה כספית של 150 מיליארד דולר שהופשרו עבורם במסגרת ההסכם.

ומה דעתך על מתווה הגז?

גם אם יש שינויים שנדרשים פה ושם, אני סומך על מובילי ההסכם ותומך במתווה שהוגש. אין שום הוכחה שנתניהו או שטייניץ פעלו ממניעים פסולים. צריך להבין שזו הדרך של מדינה לקדם אתגרים שדורשים השקעות ענק, כך סללו את כביש שש, כך צריך לפעול בפיתוח שדות הגז, ובפיתוח תחומים נוספים שדורשים השקעות כבדות.

אני מזהה כאן מטריית ארגונים אולי תחת שם הקוד V15 שפועלים לסירוס המדינה, פועלים לעיכוב יוזמות כלכליות, ובמקומות אחרים הם פועלים למשל להכנסת חיילות לשירות קרבי בצורה שעלולה לפגוע ביכולת המבצעית של הצבא.

לסיום, לאיזה חבר כנסת תרצה לפרגן? 

דודו רותם זכרונו לברכה שסייע לי רבות בהיבטים משפטים שונים של חקיקה. אני רואה בח"כ אורלי לוי-אבוקסיס פרלמנטרית מצטיינת ואנו משתפים פעולה לא מעט. מקצועיותה ומחויבותה ראויים לציון בעיני.

זכיתי להכיר גם את השרים יריב לוין וזאב אלקין, וכן את ח"כ מיכל רוזין שאני מסתייע בה רבות בנושאי חברה. רגישותה לימדה אותי הרבה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. רזומה עשיר וארוך יש לאיש. זו אחת הסיבות שאני חילוני ומצביע הבית היהודי – אלו אנשי מעש אמיתיים שהקדשו את חייהם לעם ישראל ולארצו

    כ"כ רחוק האיתן כבל למשל, שסידר ג'וב לאחיו על חשבון הציבור במערכת הבחירות האחרונה ,