החרדים: אידאולוגיה או שבטיות?

הציבור הישראלי נוטה לראות בחרדים איום אידאולוגי ואנטי-ציוני. מבט מעמיק מגלה שלפני האידאולוגיה, החרדיות היא קודם כל עניין של שבטיות

הדרת הנשים היא לא אידאולוגיה; פאשקוויל קווי הפרדה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הישראלים נוטים לראות את העולם ואת עצמם דרך פרספקטיבה של אידיאולוגיות מתנגשות. היריב הפוליטי אף פעם לא פשוט שוגה או אפילו לא יעיל לגבי מטרותיו, אלא לא צודק ולא חוקתי ותמיד גם מצליח איכשהו לפגוע באיזו זכות אדם אוניברסלית. הפוליטיקה הישראלית בעיני עצמה אינה מאבק אינטרסים סוער ומבולבל בין אזרחים ומפלגות, אלא מושא לשיח משפטי הקובע את גבולות הצדק והלגיטימיות. האתגר איננו למסור תיאור ריאלי של מציאות סבוכה, אלא להוקיע כל מי שלא מסכים איתנו כפאשיסט ומקארתיסט. מכאן גם הפתרון היחיד האפשרי: לא פשרה פוליטית, אלא רק תבוסת האידיאולוגיה היריבה, הנושאת באחריות לכך שהמציאות שלנו נראית כפי שהיא נראית.

מאמרו של רן ברץ דת, מגזריות ופשעי שנאה הוא על כן משב רוח ריאליסטי מרענן, תזכורת למגבלות האידיאולוגיה ולעובדת קיומן של דינאמיקות חברתיות. ברץ מתאר התנגשות בין שני כוחות חברתיים, הלאומיות המודרנית, הריבונית והעממית, לעומת המגזריות הפועלת כחמולה שבטית וקבוצת לחץ פוליטית לסחיטת הטבות תקציביות. הלאומיות המודרנית תובעת שוויון פוליטי אזרחי בקלפי ובפני החוק, לצד פטריוטיות וסולידריות, בעוד המגזריות מעודדת נאמנות שבטית על חשבון מדינת-העם. חיילי ישיבות ההסדר המשתחררים אחרי שנה וארבעה חודשים, כשהם משאירים את חבריהם באימונים ובקרב לעוד שנה וחצי, לא פועלים מתוך אידיאולוגיה כלשהי אלא מתוך דינאמיקות של נאמנות ופריבילגיות מגזריות. כך גם באשר למפעל האינסופי של הטבות תקציביות שהוא סיבת הקיום של מפלגת הבית היהודי, בנוסף כמובן להעדפת שחרור מחבלים על-פני הקפאת התנחלויות מגזריות.

ניתן להתווכח עד כמה החברה הדתית-לאומית היא מגזרית-שבטית, או ציבור בורגני ואולי אפילו אליטה מקריבה, שהרי גם ברץ מודה במאמרו שהדמוגרפיה הדתית-לאומית הגדלה והולכת מאפשרת מגמות סותרות ומורכבות. אבל לא מקרה הוא שהרב חיים נבון מקדיש את רוב תגובתו להצדקה אידיאולוגית לקהילתיות. במקום להתמודד עם הפיכת הפוליטיקה הישראלית בכלל והפוליטיקה הימנית בפרט לתחרות בין מגזרים על פטורים מגיוס ותקציבים ייעודיים, נתלה נבון באלקסיס דה-טוקוויל המהלל את כוחה של הקהילתיות לגונן על האינדיבידואל מפני דורסנות הרוב, ולטפח בו מידות טובות אזרחיות (Virtue) המוציאות אותו מהאדישות. שבחי ההתאגדות האזרחית, שלדעת טוקוויל הפכו את ארצות-הברית לדמוקרטיה ליברלית משגשגת, הופכים אצל נבון להצדקה לקהילות המבקשות לכפות חוקים דתיים-מגזריים על כלל החברה מטעמי פגיעה ברגשותיהם.

ההוויה קודמת להצדקותיה, על כן לא אשתקע כאן לדיון בטוקוויל. אודה ואתוודה שגם לו הרב נבון היה מוכיח בפשט ודרש, רמז וסוד, שמדען המדינה הצרפתי הדגול בן המאה ה-19 מתיר את תעלולי סלומיאנסקי בוועדת הכספים ומברך על המאחזים הלא-חוקיים, גם אז הייתי מעדיף לדון בשאלת הנזק והתועלת של המגזריות ולא בהצדקותיה. אך נתחייבנו לצאת ידי חובת מחאה על כבודו של טוקוויל, ששמו הוכתם כאן באתר על לא עוול בכפו. ולא נצא ידי חובתנו, עד שלא נביא את התיאור הנפלא מ-הדמוקרטיה באמריקה המנגיד בין האמריקנים המתאגדים מיוזמתם כנגד פיתויי האלכוהול לעומת הצרפתים השולחים תזכירים מפורטים לממשלה:

כאשר שמעתי לראשונה בארצות־הברית, שמאה אלף איש התחייבו פומבית להתנזר ממשקאות חריפים, ראיתי בכך בדיחה ולאו דווקא התחייבות רצינית, ובתחילה לא תפסתי מדוע אין אזרחים צנועים כמותם מסתפקים בשתיית מים בחיק משפחתם. לבסוף הבינותי, שמאה אלף האמריקנים האלה נחרדו מן העלייה בשכרות סביבם, ולכן גמרו אומר לתת את חסותם להתנזרות. הם נהגו ממש כאותו איש מעלה, שילבש בגדים פשוטים מאוד כדי להשפיע על הפחותים ממנו שיבוזו למותרות. הדעת נותנת, שאילו חיו מאה האלף האלה בצרפת היה כל אחד מהם שולח על דעת עצמו תזכיר לממשלה ומציע לה שתשגיח על המסבאות בכל רחבי הממלכה (הוצאת שלם, עמ' 550).

בתיאור משעשע זה עולה מאליה ההבחנה בין יוזמות קהילתיות, הצומחות מלמטה ומשלימות את ריבונות העם ושלטון החוק, לבין מגזרים הקיימים לשם תקציבים ממשלתיים הצונחים מלמעלה וכפיית חוקים. אלא שכאמור יש בכל זאת הטוענים שהחברה הדתית בעיקרה אינה מגזרית, על כן נפנה לדון במגזר היהודי האולטימטיבי: החרדים.

ללא אידאולוגיה; טיש חסידי. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
ללא אידאולוגיה; טיש חסידי. צילום: קובי גדעון, פלאש 90

המגזריות החרדית, אידיאולוגיה או חברה?

מתוך ריאליזם ואדישות אידיאולוגית המאפיינות את מאמרו, מתאר ברץ את החרדים בעיקר סביב "בעיית המגזריות" ועובר בשתיקה על שאלת האידיאולוגיה של חברי המגזר. החרדים הצליחו לקבל מהמדינה אוטונומיה תקציבית-גיאוגרפית-תרבותית שבמסגרתה פורחות קהילות הומוגניות המטיפות לנאמנות שבטית, תוך ניכור מהמדינה והתעלמות מן השוויון בפני החוק. המגזריות מעוותת את התמריצים הכלכליים, ומהווה חממה להקצנה ותחרות פנימית על נאמנות. עד כאן בעיית המגזריות לפי ברץ. ואולם, "שאלת האידיאולוגיה" החרדית בעינה עומדת, ועל כן אנסה להלן לברר את מהות המגזריות החרדית באמצעות ההנגדה בין אידיאולוגיה לבין חברה: האם הזהות החרדית מורכבת מהשקפת עולם או מהזדהות חברתית? האם החרדים אוחזים באידיאולוגיה או שמא הם קבוצת מיעוט בעלת אינטרס הישרדותי-פוליטי גרידא? כיצד נבין את הפוליטיקה החרדית? מתוך היסטוריה של רעיונות, כתבים והגות חרדית, או שמא כחברה הפועלת מכוח דינאמיקות חברתיות בלבד?

לצורך הדיון נחטא לרגע לחוקי התקינות הפוליטית ונציג את האתגר בצורה בוטה קמעה: האם החרדים הם אליטות של למדנים המחדדים את מוחם בסוגיות הגמרא בזמן שבני גילם מבזבזים חייהם על מדע, כלכלה, שפות, משפטים ומדעי המדינה; או שמא כהומאז' לעיירות וכפרי מוצאם במזרח אירופה, החרדים הם סוג של שבט ארכאי שאיחר לקפוץ על רכבת המודרניות המנצחת? ואם כבר חטאתי, אפשר גם לתהות כיצד המפלגות האנטי-חרדיות רואות את האתגר החרדי: בעיה תרבותית של אנטי-ציונות, אנטי-דמוקרטיה והדרת נשים, או בעיה כלכלית גרידא?

כדי לרדת מהתיאוריה למופעים מעשיים יותר, ננסה להחיל להלן את שאלת "אידיאולוגיה או חברה" על שלוש תופעות מרכזיות המעסיקות את החרדים ומתנגדיהם: הפטור מגיוס לצה"ל, בעיית התעסוקה והדרת-נשים (דיני צניעות).

לקרוא את מקיאוולי במאה שערים

עובדת הימנעותם של החרדים מגיוס לצה"ל, נראית באופן טבעי כקשורה להשתתפותם הדלילה בשוק התעסוקה, כאשר כמחצית הגברים החרדים אינם עובדים כלל או שיוצאים בגיל מאוחר ללא הכשרה מקצועית לשוק העבודה. ובכל זאת, עולה כאן השאלה האם אפשר להבחין בין הימנעות מגיוס להימנעות משוק העבודה על הציר של אידיאולוגיה לעומת חברה. במאמר מעניין ב-הארץ התמודד פרופ' משה הלברטל עם האתגר, וטען להבחנה חותכת בין שתי הסוגיות. שאלת הגיוס היא אידיאולוגית לדידו, בעוד בעיית התעסוקה היא "מוטציה מודרנית" חברתית גרידא, שאין לה כל קשר לתפיסת העולם החרדית. הלברטל לא מסתיר את התפעמותו משלילת הגיוס החרדית, וממליץ "לכבד את העמדה העקרונית החרדית ששוללת את הלאומיות היהודית המודרנית. יש בה היגיון פנימי אידיאולוגי, והיא מהווה חלופה עמוקה במגוון האפשרויות של החיים היהודיים שנוצרו בעקבות המודרניות". כלומר: הימנעות מגיוס – אידאולוגיה; הימנעות מתעסוקה – תאונה סוציולוגית.

אך האם אפשר כלל לתאר את החרדיות בישראל, שהתמכרה למדינת הרווחה הציונית עד שהיא מתקשה להתקיים בלעדיה זמן ממושך ולכן מחוייבת לשבת בכל ממשלה, כבעלת "היגיון פנימי אידיאולוגי"? וכיצד אפשר בכלל לדבר על "שלילת הלאומיות היהודית", כלשון הלברטל, כלפי קבוצה חברתית שכה מזוהה עם מפלגות הימין בישראל? ברור שהעיתונות החרדית, שהיללה את עופר וינטר בעקבות מכתבו המיליטריסטי-דתי בעת מבצע צוק איתן אינה יכולה להיחשב כ"אנטי-ציונית". אפילו המילה "התבדלות" הופכת למפוקפקת נוכח החוק החדש לאפליה מתקנת לחרדים בשירות הממשלתי שיזם יו"ר וועדת הכספים גפני, אשר עבר ברוב מוחץ של 85 ח"כים, בתמיכת יאיר לפיד וחבריו למפלגה, וללא מתנגדים.

מפרספקטיבה הלברטלית-אידיאולוגית, החוק הוא פרדוקס חסר התרה, קושיא ללא תירוץ: המתבדלים מהמדינה ומתנגדים ללימודי מתמטיקה ואנגלית, תובעים מהמדינה העדפה בתעסוקה דווקא מכוח התבדלותם. כמובן שאין לנו עניין לחפש היגיון פנימי לא ביוזמי החוק החרדים ולא בתמיכה החילונית הגורפת, מעבר לחוקי משחקי הכוח הפוליטי החרדי, אבל לפחות ברמת ההצדקה אין ספק שעולה כאן תפיסה של "החרדים כשבט ארכאי-גלותי". כלומר, החרדים כעוד קבוצת מיעוט, בדומה לשאר הקבוצות ועולים חדשים הזוכים לחוקי אפליה מתקנת, הנזקקת לדחיפה קטנה כדי לעלות על רכבת המודרניות שברחה מתחנת מזרח-אירופה.

החוקרים לא מבינים אותם; גפני בוועדת הכספים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
החוקרים לא מבינים אותם; גפני בוועדת הכספים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

תגובתו של הלברטל מזכירה את הגדרתו השנונה של ארנסט גלנר להיסטוריוגרפיה המרקסיסטית: "נזיפה בעובדות על כך שהן שובבות ומציקות לתיאוריה". הלברטל מתלונן על החרדים שלנו על כך שאינם מתנהגים כפי שחרדים בעולם של הלברטל היו אמורים להתנהג:

באופן פרדוקסלי, השליטה ההולכת וגוברת של הקהילה החרדית על חבריה, באמצעות האיסור לצאת לעבוד, הפכה את הקהילה לתלויה בכספי המדינה ובמימונה … בהפסקת התמיכה הכלכלית בישיבות לא מדובר בקנס או בעונש שעניינו כפיית גיוס, אלא ביצירת מצב שהוא נקי ועקבי יותר מבחינה מוסרית … אני סבור שהמנהיגות החרדית תיטיב עם עצמה ועם הציבור אם תיזום מהלך כזה בעצמה ותגיע למסקנה שאכן לעניין זה, שהוא כל כולו הצהרת פרישה מהציבור, אין היא מבקשת את תמיכתו של הציבור.

בעולם הלא-ריאלי שבו חיים החרדים האידיאולוגים המדומיינים של הלברטל, מדינת ישראל נדרשת לקצץ את תקציבי החרדים לא חלילה כי החרדים בדרכם להפוך את כלכלת ישראל ליוון, אלא כדי להציל את האידיאולוגיה החרדית מידי החרדים עצמם. הבקי בספרות האקדמית על "האידיאולוגיה החרדית" לא יתפלא מדי. חוקרים חשובים (אליעזר שביד, אבי רביצקי והגדול מכולם: בנימין בראון) מקדישים ספרים שלמים לפרויקט אינסופי של מניית סתירות בין "האידיאולוגיה החרדית" לבין הפוליטיקה החרדית. במקום לנסות להבין את החרדים כמות שהם בעולם כמות שהוא, מעדיפים חוקרי "ההגות החרדית" להציג אידיאולוגיה חרדית שאיננה קיימת באף מקום מלבד בדמיונם הרומנטי-סנטימנטלי של חוקריה, ואז לקונן על החרדים שחיים עלי-אדמות מדוע הם סוטים מעצמם.

צבא העם או שבטיות גלותית

נמצאנו למדים שלא קיימת הבחנה של ממש בין הימנעות מהתגייסות לצבא לבין ההשתלבות החלקית בשוק העבודה. הצד השווה לשתי התופעות הוא שאין להן הסבר אידיאולוגי רעיוני, שניתן להתחקות אחריו באמצעות היסטוריה של הרעיונות, אלא שתיהן נובעות ממניעים חברתיים בלבד. תיאור המניעים שביסוד הנוהג החברתי לאי-גיוס, דורש דיון היסטורי בצמיחת מוסד "צבא העם" המערבי לעומת צבאות השכירים שקדמו לו. אין כאן המקום לכך, אולם הניגוד בין ההישג המערבי האדיר של צבא-עם לעומת המגזריות החרדית הוא ברור מאליו. למען ההמחשה אציג מקרה המוכר לי באופן אישי מתקופת שירותי הצבאי לפני כתריסר שנים בנח"ל החרדי (נצח יהודה).

הנח"ל החרדי נתפס כיום בחברה הישראלית כעוד סוגיה רעיונית הנופלת תחת יחסי החרדיות עם הישראליות, והכותבים בנושא משתמשים במונחים גדולים מהחיים על ציונות, ישראליות ושוויון בנטל. הבעיה שלתפיסות אידיליות אלה אין כל קשר לריאליה הלא-רעיונית בעליל שהביאה להקמת הגדוד. מקימי הגדוד היו רבנים ועסקנים חרדים שבאו מתחום העיסוק בנושרים ("שבבניקים"), ומתוך הכישלון החרדי בהתמודדות עם האתגר – שהפך למצוקה חברתית קשה של פריצות לבתים והטרדות מיניות ברחוב – נדחפו הללו למסקנה שרק הצבא הציוני יכול להכניס קצת משמעת בנושרים הסוררים. הרבנים פנו לרב שטיינמן, שידוע כפרגמטיסט מובהק, והוא שאל למה התבטל הנח"ל החרדי בגלגולו הקודם בשנות השבעים. התברר שאז לא היה לצבא אינטרס להתפשר עם החרדים, בעוד כעת, עקב לחצים פוליטיים והפגנות בעד גיוס חרדים, לצד תקציבים ממשלתיים שעודדו את צה"ל להשקיע בחרדים, יש לצבא אינטרס עליון בעלה תאנה של גדוד חרדי.

האירוניה היא שמי שצבע את הגדוד באור של פשרה חרדית עם צה"ל, היו דווקא מתנגדי הרב שטיינמן החרדיים שקפצו על ההזדמנות להכתים את יריבם הגדול כפשרן הסוטה מהמסורת. כך או כך, מקרה הנח"ל החרדי מדגים שאפילו בעיית גיוס החרדים, לכאורה סוגיה רעיונית פר-אקסלנס, קשורה מהותית לבעיות חרדיות חברתיות פנימיות, יותר מאשר לכל דבר אחר. מכאן כמובן המסקנה המתבקשת שכל ניסיון לגייס חרדים בכוח סופו להתנפץ אל קירות הסוציולוגיה החרדית, אשר נוצרה מתוך התמריצים הכלכליים המעוותים של מדינת הרווחה הציונית. אך זה כמובן עניין למאמר נפרד, ועלינו לשוב כעת לשאלת "אידיאולוגיה או חברה" – הפעם בזיקה לסוגיית "הדרת נשים", או כפי שהיא מכונה בטרמינולוגיה החרדית: "דיני צניעות".

חרדיות ליטאית וחרדיות חסידית

מבחינה הלכתית גרידא, דיני צניעות בקושי קיימים. העקרונות ההלכתיים הם יותר קריאת כיוון וכמעט שאינם כוללים כללי התנהגות פרטניים. אין מסכת בש"ס המוקדשת לקוד לבוש לנשים או להפרדה בין גברים לנשים, ואפילו לא סימן ברמב"ם או בשלחן ערוך. אזכורים קצרים לדיני צניעות מפוזרים כבדרך אגב לאורך דיונים הלכתיים בהלכות תפילה, כגון האם מותר להתפלל בפני אישה חשופה; או בדיני גירושין, כגון באיזה תנאים מותר לאדם לגרש את אשתו הפרוצה בלי כתובה; וכד'.

דינאמיקות חברתיות ותמריצים מעוותים; חסידים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
דינאמיקות חברתיות ותמריצים מעוותים; חסידים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

העדר דיונים הלכתיים בדיני צניעות מהווה בעיה לא רק לחרדים, אלא בעיקר לחרד"לים מבית מדרשו של הרב קוק הנוהגים להחמיר בכך אף יותר מהחרדים הליטאים. ואולם כפי שכבר טען החוקר המובהק של "הצניעות החרד"לית" יוסף אחיטוב, בעוד רבני החרד"ל יצרו ספרות הגותית עשירה שנועדה להשלים את הפערים ולהתגבר על האדישות ההלכתית, הרי אין ספרות הגותית חרדית העוסקת בכך. אחיטוב הראה כיצד תלמידי הרצי"ה קוק מחמירים אף יותר מגדולי הפוסקים החרדים בגולה, בטענה שערכי הצניעות נובעים מתוך הלאומיות הישראלית המתחדשת בארצה, הזוקקת החמרה יתרה בארץ ישראל מאשר בגלות. לעומת זאת, גדולי האדמו"רים החסידים, שהתחילו את כל אובססיית ההפרדות בין גברים לנשים כאן בארץ, לא טרחו לכתוב מאומה. לא הגות ולא הצדקות אידיאולוגיות, שלא לדבר על תשובות למבקריהם מתוך המחנה החרדי-ליטאי. מה שמביא אותנו לסיפור הסוציולוגי.

היעדרו של דיון אידיאולוגי בסוגיית הצניעות מתבהר על רקע העובדה שכל אובססיית ההפרדה ולבושי הנשים מגיעה מהחסידים ולא מהליטאים. כך לדוגמה, מודיעין עילית (אותה מכנים החרדים "קריית ספר") נחשבת בין החרדים לעיר החרדית המחמירה והענייה ביותר. העיר נשלטת בידי הגמוניה ליטאית שנוהגת להתנזר מעבודה ואוסרת על הכשרה מקצועית. אין חיי מסחר ופנאי, ורוב בתי הכנסת והכוללים שוכנים בקראוונים. והנה למרות הכול, הרבנים הליטאים בעיר מתנגדים בתוקף לכל יוזמה של הפרדה בין גברים לבין נשים בתחבורה הציבורית.

לעומת זאת, ביתר עילית נחשבת לעיר החרדית המתונה ביותר (לאחר אלעד, בעלת האופי החרדי-ספרדי) ואף זכתה בפרסי איכות חיים וניקיון. העיר נשלטת בידי החסידים שנוהגים לעבוד לפרנסתם, ועל כן יש בה חיי מסחר ופנאי שוקקים. בביתר עילית, לצד אלעד ובניגוד לשאר הערים החרדיות, נערכו גם כמה פעמים בחירות דמוקרטיות סוערות שבהן עמדו לבחירה קואליציות מתחרות שהורכבו בין פלגי העיר השונים: חסידים, ספרדים וליטאים. אך על אף כל השפיות והרגילות העירונית, בתחבורה הציבורית אל העיר נהוגה הפרדה בין גברים לנשים. התופעה חוזרת ונשנית גם בחו"ל, בארצות-הברית ישנם אוטובוסים נפרדים במונסי ומונורו המאוכלסים בחסידים שעובדים, בעוד שלייקווד הישיבתית-ליטאית, שחבריה אינם עובדים, נוהגת תחבורה רגילה (אם כי לאחרונה פרצו שם כמה מחלוקות סביב העניין).

"יד החסידים על העליונה"

עקיצה ליטאית טוענת שבכל ישיבה ליטאית יש טבחים חסידים, בעוד שבכל ישיבה חסידית יש רבנים ליטאים. ואכן מבחינה תורנית-אינטלקטואלית, בניגוד לכוח פוליטי וכלכלי, החסידים הם "שבט ארכאי" יחסית לליטאים. בכל אירוע תורני ליטאי המקהלה היא לרוב חסידית, בעוד החסידים גדושי רגשי הנחיתות נזקקים לרבנים ליטאים כדי להאציל הוד למדני על חגיגותיהם. אך ההבדל הגדול בין חסידים לליטאים הוא אכן בשאלת המחקר שלנו: אידיאולוגיה לעומת חברה. מאז ראשית ההתארגנות המפלגתית של החרדיות המזרח-אירופית בהתחלת המאה ה-20, היו אלה גדולי התורה הליטאים שהתיימרו לתת את הגוון האידיאולוגי ("השקפה" בשפה החרדית), בעוד החסידים טרודים היו בגרסא המזרח-אירופית של "לחם ושעשועים": חתונות אינסופיות של נסיכים חסידיים לצד לוויות וזעקות קינה לא פחות אינסופיות על פטירת מנהיגים ישישים שבעי ימים ונחת, וכמובן: טישים ואכילת קוגל.

הפיכת סוגיית הצניעות לכה מרכזית בחיי החרדים מבטאת, לצד אינספור תופעות מגוונות שלא כאן המקום למנותן, את ניצחון החסידים על הליטאים בעיצוב החרדיות בת-זמננו. ברגע שהריב והמדון בין חרדים לבין חילונים סביב ההפרדה באוטובוסים הפך את "הדרת הנשים" לחלק מהגדרת החרדיות, נדרשו הליטאים להזדהות שבטית עם ההפרדה למרות שמבחינה רעיונית והלכתית כל זה זר להם. בכך הוכיחו כמובן מיניה וביה שהחרדיות היא זהות המורכבת מהזדהות מקרית עם מה שמוגדר ברגע זה כחרדיות, ולא עם תוכן רעיוני כלשהו. אם כן, במידה שהחרדיות אינה זהה לדיני ההלכה וככל שהחסידים משפיעים על הליטאים, כאשר ההיפך הוא שמתבקש, כך גם מתחזק תהליך ריקון החרדיות מכל תוכן רעיוני והפיכתה לזהות חברתית בלבד. ואכן, אמרה ליטאית שנונה מבטאת את ההשלמה עם הפיכת החרדיות להמונית-חברתית: "כל כך קלקלו הצדיקים החסידיים את ההמון, עד שכבר יש צורך בהם".

בדומה לשאלת הגיוס לעיל, כך גם כאן עולה השאלה: אם לא הלכה ולא אידיאולוגיה מדריכים את תהליכי הדרות הנשים ואובססיות ההפרדות, כי אז מהו הכוח המניע אותם?

כריאליסט המתרחק מתיאוריות סוציולוגיות ואבק תודעות כוזבות, אבקש לדחות את "תזת הדיכוי" – הגורסת שההפרדה המינית היא סוג של שליטה ודיכוי מצד האליטה הרבנית והעסקנית כלפי ההמון החרדי השרוי ב"תודעה כוזבת" – ובמקומה להעדיף להתבסס על עדויות המדירים והמודרות עצמם. מתוך העובדה שתופעת לא בוחרות לא נבחרות היא קיקיונית על גבול השרלטנית – ברור לנו ש"תזת הדיכוי" פשוט שגויה. למרות תרועות השמחה בתקשורת החילונית על מרד דמוקרטי של נשים חרדיות, אשר התחיל מלמטה והנה עתיד לסחוף את המגזר ברוח ה"אביב הערבי" – מדובר לדאבון כולם רק בנשים ספורות מהפריפריות החרדיות, המבקשות להפיק הון פוליטי באמצעות המצאת נרטיב נאה ההולם את המיתוסים החילוניים על החרדים כנאנקים תחת עול הרבנים והעסקנים.

לחם ושעשועים, הגרסא החסידית; טקס פטר חמור. צילום: יעקב נעמי, פלאש 90
לחם ושעשועים, הגרסא החסידית; טקס פטר חמור. צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

ואכן, אם אנו מבקשים להתבסס על עדויות המדירים והמודרות נמצא שבסך הכול לרובם טוב כפי שהם, ואין הם חשים תחושת דיכוי מיוחדת. כך גם סוד גלוי הוא שרוב האליטות הרבניות – למן הרב שטיינמן ועד האדמו"ר מבעלזא דרך משפחות של ראשי ישיבות ליטאיות חשובות  – מתונות יותר מההמון החרדי. כך שגם אם קיים דיכוי הרי לא ברור מאין הוא בא ולאן הוא הולך, מהאליטה אל ההמון או נהפוך הוא מההמון אל האליטה. אם התלמוד פוסק ש"אין גוזרין גזירה על הצבור, אלא אם כן רוב הצבור יכולין לעמוד בה", הרי בדיחה חרדית עכשווית הופכת את האמרה על ראשה וטוענת שכיום אנו בדור של "קולא (היתר) שאין הציבור יכול לעמוד בה". כך או כך, לא האידאולוגיה יוצרת את תופעת ההדרה, אלא הסוציולוגיה המגזרית. מה שמקדם אותנו לשלב הבא: הלוגיקה הקהילתית והאנטי-אינדיבידואלית של החיים החרדיים בכלל והחיים החסידיים בפרט.

המגזריות קמה על עצמה

האינסטינקט המגזרי עובד שעות נוספות אצל הציבור החרדי: מה שמבדל אותו מאחיו החילונים פועל גם לבידולו ופיצולו הפנימי. בפרפראזה על אמרתו הידועה של הנרי קיסינג'ר "לישראל אין מדיניות חוץ, רק מדיניות פנים", יכולים אנו לראות את לוגיקת ההתבדלות החרדית במלוא עוצמתה גם ביחסים הפנים-חרדיים: קהילות חסידיות, או אפילו ישיבתיות-ליטאיות, מקימות לעצמן קריות מגורים ומוסדות חינוך המבדלים אותן משאר הציבור החרדי. לא רק שאין לחרדים מדיניות-חוץ אידיאולוגית של מגננה דרך התבדלות מחילונים, אלא שהם כל-כולם "מדיניות פנים" לא-אידיאולוגית בעליל, הנובעת מצרכים סוציולוגיים של אנשים קהילתיים שחונכו מהעריסה אל הקבר לחיות רק עם הדומים להם.

המעבר מהתבדלות החרדיות מכלל ישראל לכדי התבדלות פנים-חרדית איננה מוגבלת רק לקהילות, אלא גולשת לפוליטיקה. במידה שהפוליטיקה המגזרית היא הרת אסון למדינת ישראל, בה במידה היא גם הרת אסון לפוליטיקה החרדית שאיננה מסוגלת להתאחד מחמת פיצולה למאות מגזרים פנימיים. כך, כל חבר כנסת במפלגת יהדות התורה מייצג כמה מגזרים יריבים, ואין מה לקנא בסכיזופרניה זו. בבחירות העירוניות האחרונות בירושלים הצליח ראש העיר ניר ברקת, בסיוע יועצי בחירות חרדיים, לפצח את חוקי הפוליטיקה החרדית המגזרית ולשבש אותם דרך שיסויים אחד בשני. ההנהגה הליטאית, החסידית והש"סינקית, החליטה על תמיכה מאוחדת במשה ליאון לראשות העיר, אבל אז ניצל ברקת את מלחמת האזרחים הפנים-ליטאית כדי לכרות ברית עם הפלג המנודה והצמא לנקמה, שיריץ מועמד שלישי משלו לראשות העיר ובכך יגנוב קולות חרדיים מליאון, תמורת הבטחה למינויו לתפקיד סגן ראש העיר. כשראו מנהיגי שתי החסידויות הגדולות בירושלים, גור ובעלזא, שאפשר להשיג יותר באמצעות פוליטיקה מגזרית פנים-חרדית, הם מיהרו לערוק מהחזית החרדית המאוחדת ולחתום על הסכמים מול ברקת להקצאות מגרשים על חשבון האינטרסים החרדיים הכלליים.

אם כן, בדומה להתבדלות החרדית שאיננה רק כלפי חוץ מחילונים, אלא גם כלפי פנים בהקמת קריות ומוסדות חינוך אקסקלוסיביים לבני קהילה מסוימת, כך גם הדרת הנשים דומה יותר להתבדלות הפנימית מאשר לחיצונית. אנו נדחפים כאן לפרספקטיבה ריאליסטית הרואה את כל טירוף הדרת הנשים כתוצאה מתבקשת של חברה שבטית-ארכאית שבניה אינם לומדים אנגלית ונעדרים כלי תקשורת ביקורתיים וחופשיים. או שעובדים בשחור או שעובדים בעבודות לא-יוזמתיות מדי בתוך הקהילה. אז מה הפלא הגדול שחברה ארכאית זו גם מדירה נשים? קחו כל קבוצת אנשים שגדלה בכפרים הנידחים של מזרח-אירופה ומנעו מהם השכלה, שקיפות ודיון חופשי, ותוך כמה עשרות שנים יתחילו להדיר נשים, לחולל בטישים ולזרוק סטנדרים.

כיצד לא לתקן את החרדים

סיפר לנו הרב וולבה מעשה שהיה. אל לווייתה של הרבנית דסלר ע"ה, הגיע בין הבאים הרב בנימין זאב יעקבזון. הוא הבחין בתכונה גדולה והתרוצצות רבתי של בחורי ישיבה. הוא פנה בשאלה אל הרב אליהו אליעזר דסלר זצ"ל:

"לשמחה מה זו עושה? הלא לוויה היא, ומה פשר ההתלהבות הזו?"

השיב לו המשגיח הרב דסלר, חכם הנפש:

"הבט, בחורים אלה אין להם משחקי כדורגל, אין להם קולנוע, אין להם שעשועים ובידורים אחרים לתת פורקן ללחץ המוטל עליהם – מה יש להם? לוויה! הנח להם, לאזט זיי הנאה האבן!" (תן להם להנות). (מתוך "ביקורת – חרב פיפיות" בנימין שלמה המבורגר, המעיין, תשרי תשנ"ג).

חידוד טרגי-קומי חרדי נפוץ מתכתב עם הציטוט מטוקוויל לעיל, בשבחי היוזמה האזרחית ובגנות ההתמכרות ל-מדינת-גננת שאיתו פתחנו: "מה ההבדל בין חרדי לחילוני? חילוני רואה שריפה, מתקשר למכבי האש; חרדי רואה שריפה, מתקשר לגפני וליצמן שיפנו למנהלי מכבי האש". החידוד הזה מעניק לנו פרספקטיבה יעילה יותר לגבי הבנת החרדים מאשר התפיסות האידיאולוגיות השגורות. ואכן, מבין האתגרים השונים הנלווים להתעצמות הדמוגרפית החרדית, האתגר הגדול ביותר הוא עקירת הפרספקטיבות האידיאולוגיות שדרכן נוטים הישראלים לתפוס את החרדים. החרדיות נראית בעיני הישראלים המבועתים ככוח אידיאולוגי אימתני ונחוש, שהדרך היחידה להתמודד איתו היא באמצעיו שלו: אידיאולוגיה וערכים, כפיה ואכיפה. אם הקדמה הטכנולוגית והשוק החופשי אינם מצליחים למנוע את עליית החרדים, כי אז אולי הם צריכים לפנות את הדרך לעידן כפיית הערכים. במילים אחרות, כדי להתמודד עם החרדים, החילונים צריכים להפוך לקצת חרדים.

לא באמת אנטי-ציונים; הפגנה חרדית. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
לא באמת אנטי-ציונים; הפגנה חרדית. צילום: קובי גדעון, פלאש 90

אך כל זה לא יכול להיות רחוק יותר מהריאליה החרדית הפשוטה. החרדיות איננה אנטי-ישראלית, אלא תופעה ישראלית מכל וכל. ברוח האמרה הידועה של קרל מרקס על נפוליאון השלישי השלומיאל לעומת דודו הגדול – "ההיסטוריה חוזרת על עצמה פעמיים, פעם כטרגדיה ופעם כפארסה", כך גם החרדיות היא פארודיה על שגעונותיה הכה-מוכרים לנו של הישראליות: פולחן "אכלו לי, שתו לי" היוצר תלות באימא ממשלה ואבא עסקנים; מגזריות, שאינה רק אסון פוליטי אלא מעצבת בהדרגה אופי שבטי המנוגד למידות הטובות האזרחיות ההכרחיות במדינה ליברלית; פיתוח תודעה עצמית אידיאליסטית, שמידת ניתוקה מהמציאות זהה למידת תלותה בכספי משלם המיסים; פוליטיקה של תנועת נוער נצחית, שבמקרה החרדי מועצמת עד אין קץ עקב בלעדיות מוסד הישיבה בחייהם.

אם המקורות הטובים ביותר להבנת הישראליות היו ונותרו ספרי וסרטי אפרים קישון, כי אז הספרים הטובים ביותר להבנת החרדיות היו ונותרו "מנחם מנדל", "סיפורי רכבת" ו"אנשים קטנים עם השגות קטנות" של שלום עליכם. יצירות המופת הידועות יותר של שלום עליכם, טוביה החולב ומוטל בן פייסי החזן, כבר עוסקות במשבר חיי העיירה והגלות, והם יהפכו אולי לרלוונטיים אם מדינת הרווחה תקרוס. והנה קישון מסכם הכול בסצנה אחת:

השוטר אזולאי: אולי לא כדאי באלימות?

המפקד: אבנים זה לא אלימות?

השוטר אזולאי: כן, אבל הם מבינים את זה בצורה אחרת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

35 תגובות למאמר

  1. מבריק!! תודה רבה על האבחנה שעושה סדר בשלל הטיעונים הצדקניים ויבבות המתקרבנים.

  2. שאלת שאלה יפה "מה מניע את העיסוק האובססיבי במין בחסידות" אך לא נתת תשובה. ברשותך אנסה לעשות זאת .
    דבר ראשון יש להבחין בין שאלה זו לשאלה "מדוע דתיים מטילים הגבלות כלשהם על המיניות". הגבלות מיניות קיימות בכל הדתות המערביות וברוב הדתות בכלל, ונובעות מטעמי שליטה ואינטרסים פטריאכליים. ההתעסקות החסידית בעניין השז"ל וכל מה שנגרר בעקבותיה היא המגבילה הליטאית "ללימוד התורה". שני העיסוקים הכפייתיים הללו תורמים פועלים באופן פסיכולוגי לשימור החברתי בשתי דרכים. האחד הוא בבחינת "תכבד העבודה על האנשים ואל ישגו…" והשני העמוק יותר מגיע באופן שבא למלא את החלל שמותירה אחריה אידיאולוגיה טוטלית המשתלטת על חייו של הפרט אך בשונה מרוב הדתות והכתות השתלטניות האחרות היא אינה מעניקה לפרט הישג ממשי לשאוף אליו.

  3. המאמר מכליל מדי וחוטא לאמת. א
    הציבור הליטאי ברובו מתנגד ליציאה לשוק העבודה מסיבות אידאילוגיות. שאר הציבור החרדי יוצא לעבודה בשלב מסויים, וסובל מקשיים אמיתיים ומדומים בנושא.

    בנוגע לצניעות קשה לצמצם את ההבדל בין הציבור החרדי לישראלים רק בהפרדה באוטובוסים. ולהסיק מכך שאין ספרות בנושא לכך שמדובר בענין סוציולוגי..
    הפרטים מהם מורכבת הצניעות ברחוב החרדי מושפעים מסיבות סוציולוגיות. אבל עקרונות ברורים עומדים מאחריהם

  4. מאד מעניין עד כמה האמור בכתבה מתייחס גם לשמאל הרדיקלי הישראלי.

    א. מיעוט מסוגר ובדלני בעל מערכת אמונות ופולחנים משלו. מפגין התנשאות ובוז לשאר החברה.

    ב. שמירה קנאית על פריבילגיות כגון שליטה על מוקדי כוח ותקציבים.

    ג. הרבה דאגה לשבט ולפרנסה המוסווה באידיאולוגיה. לדוגמא: הקצנה מכוונת כדי לקבל כספים מאירופה ומאובמה, ההתנפלות על מירי רגב רק כדי לשמר את תקציבי התרבות המגזריים, וההגנה על מוקדי השליטה בתקשורת ובמערכת המשפט.

    1. הם ממש תמונת ראי של החרדים.

    2. דווקא השמאל הרדיקלי בישראל לא שולט על כלום ומכיל הרבה יותר גוונים מהשמאל הציוני סטייל מרצ/עבודה.
      ובטח שהאומנים שמתנפלים על מירי רגב לא מייצגים אותו, דווקא הקולות משמאל תומכים בכוונה שלה לפזר את תקציבי התרבות בצורה יותר רחבה – תוך התנגדות מובנת לכוונות הצנזורה שלה. (ע"ע הקשת המזרחית וכו')

      בכל מקרה הייתי סקרן לשמוע מדוע לדעתך ארגוני השמאל שמקבלים מימון אירופי פועלים על מנת לשמר את השבט ולא למען אידיאולוגיה.

      כמו כן ההגנה על מעמדו של בית המשפט היא עניין אידיאולוגי לגמרי, למרות ההתקפות שהוא ספג משמאל על פסקי הדין שלו בסוסיא ובנגב.

      "שמירה קנאית על פריבילגיות כמו שליטה על מוקדי כוח ותקציבים" – אתה רציני? על התקציבים שמגיעים להתנחלויות, על הטבות המס שהולכות לחננו, על ירושלים שמופרטת לאלע"ד? על התוכנית של בנט לממן בחצי מיליארד שקל תוכנית לחינוך מחדש של יהודי התפוצות, על הגרעינים התורניים בעיירות פיתוח כמו תל-אביב ועל השחיתויות בועדי המתנחלים?

      איפה אתה חי בעשור האחרון?

    3. ל"אתה טועה".
      א. מאד אופייני שהגדרת את עצמך בשם שקודם תוקף ורק אחר כך עושה חשבון נפש. כנראה בגלל שכמותך הימין ישלוט עוד שנים רבות, תודה.

      ב. מרצ כבר מזמן אינה שמאל ציוני, אלא שמאל רדיקלי.

      ג. גם בין החרדים יש גיוון עצום של חצרות, זרמים, חסידים וליטאים, ספרדים ואשכנזים. אז מה. מיעוטים קיצוניים ובדלנים נוטים לריב בינם לבין עצמם ולהתפצל. זה לא מעיד על גיוון, אלא על עוד מאותו דבר. תודה שהוספת עוד נקודת דמיון בין חרדים לשמאל רדיקלי.

      ד. מירי רגב לא מצנזרת כלום. יש הבדל בין אי מימון לצנזורה. כמו כן, הוועדות ה"מקצועיות " מורכבות מבני אדם שגם להם יש הטיות הטעויות. מי החליט שדווקא חלוקת התקציבים שלהן היא העדיפה, ושהם לא מצנזרים? רק בגלל שעד עכשיו הם החליטו כמוך?

      ה. מכיוון שחברי השבט השמאלני-רדיקלי מקבל המווון כסף מאירופה, הכסף משמש לפרנסה טובה, להפצת הדוגמה, לטיולים בחו"ל, וכהטבה למתגייסים חדשים. בדיוק כמו שהכסף שהחרדים מקבלים משמש לחזק את האירגון יותר מאשר לממן את האידאולוגיה. אם הייתה לך יותר מודעות עצמית, אולי היית מבין את זה.

      ו. לגבי עוולות המתנחלים: אם כל מה שנשאר לך זה הטיעון "אבל למה להם מותר לגנוב אבל לי אסור", כבר הפסדת את הוויכוח. זה לא טיעון ערכי, אלא טיעון של גנב שנתפס. מצד שני, זה טיעון שמאלני נפוץ. לערבים מותר לרצוח כי פעם היה גולדשטיין, לשמאלנים מותר להתבהם כי יש איזה ימני בהמה איפשהו. לא בדיוק טיעון מנצח. ובקיצור, נשמע כאילו אתה מלין על המתנחלים רק בגלל שאתה מקנא בהם שהם גנבים יותר מוצלחים ממך, ואם היית מוכשר כמוהם, היית גונב אפילו יותר.

  5. מעניין מאד והייתי שמח לקורא עוד על החרדים והתרבות החרדית, אך עם זאת לדעתי הקביעה של המאמר נחרצת מדי, כמו השיח ששולט בתקשורת רק מן הצד השני.

    מן הסתם שבתוך ציבור כל כך גדול תהיה התנהגות ספונטנית, טרנדים חברתיים וגם דינמיקה פוליטית עם הקבוצה הדומיננטית וקבוצות אחרות בחברה.

    סך הכל אם החברה החרדית הייתה מתנהלת ספונטנית כמו מגזר נטול אידיאולוגיה, היינו אמורים לראות הרבה יותר חרדים מודרניים, או כל מיני "קבוצות מעבר" אחרות בין המגזרים השונים.

  6. אני לא מסכים עם ההצהרות הבומבסטיות של המאמר:

    1) אין כזה דבר אידאולוגיה שלא מתלכלכת בפרקטיקה מלוכלכת (בלשון הכתבה – מגזריות). כך קרה לכל דת שצברה כח, ולכל מפלגה אידאולוגית שעלתה לשלטון. זה לא חייב להעיד על אובדן האידאולוגיה. לזכותו של עם ישראל ייאמר שהוא שמר על האידאולוגיה שלו בעליות ומורדות, ובצורה פרקטית. החברה החרדית מייצגת את השמרנות הזו, גם אם היא לוקה בחסרונות.

    2) הם היו כאן קודם. מדובר בחברה שמשתדלת לשמר ערכים שפעם היו קונצנזוס בחברה היהודית. אלו החילונים והציונים שחידשו ושינו. השינוי נעשה באופן רדיקלי יותר או פחות, ולפי זה נפגעו גם ערכים חשובים, שהחרדים מצליחים לשמר. כשאנחנו מזלזלים באידאולוגיה שלהם, וקוראים לה מגזריות, צריך לזכור את המורשת שלנו.

    3) יש בחברה החרדית תופעות חיוביות מאוד. מטריד שחוקרים שונים דנים בעובדה שהם לא מתגייסים ולא עובדים ומשפילים נשים כאילו מדובר בקופים בגן חיות. ערכי המשפחה, הקהילה, החיים הפשוטים, ההקרבה האישית, המוכנות למאמץ – אלו ערכים שהעולם המודרני מתקשה לשמר. במקום זה מחפשים מהפכות שווא. גם האתיאסט המושבע יידע להעריך חסיד קשיש המתנזר כל חייו מבשר בשם ערך הכשרות, או בעל גמ"ח שמקדיש את חייו ליתומים.

    הכתבה מנסה לתקן את אלו שחושבים שהחרדים הם 100 אחוז אידאולוגיה, ויש להילחם בהם מלחמת קודש. תחת זאת הוא מציע לחלק להם שוחד כדי להוציא אותם מהחור המטונף המגזרי שלהם. אני מציע שפשוט נלמד להעריך אותם כמו שהם, תוך עמידה על הערכים והצרכים שלנו.

    1. קונצנזוס? מתי ללמוד תורה כל היום היה קונצנזוס? ואיפה? אפילו הסוציאליסטים הציונים הכי גדולים לא הלכו כל כך רחוק עם ההאשמות שלהם על החברה המסורתית.

    2. Anonymous:

      כרגיל בוויכוחים, ובפרט בהקשר החרדי – אתה מבליט את הקצוות ומתעלם מהעיקר. איש לא טען שהיה קונצנזוס לגבי לימוד תורה כפי שהוא מוקצן היום אצל החרדים. אבל הערך של לימוד תורה? מימון של "בטלנים" שעוסקים בתורה ולא עובדים? לימוד תורה לכל ילד? לימוד תורה בכל יום? אלו ערכים יסודיים במסורת היהודית, וקוימו באדיקות במשך אלפי שנים. האידאולוגיה הזו מופיעה בספרי ההלכה, ועובדת הקיום שלה מופיעה בספרי ההיסטוריה. החרדים כמובן קרובים יותר למסורת הזו מאשר כל היתר.

      העובדה (המצערת?) היא, שהמסורת הזו מתעצבת אך שומרת על עקרונותיה, בעוד הציונות הסוציאליסטית הולכת ונעלמת.

    3. הם לא היו פה קודם. האורתודוכסיה היא תופעה חדשה והחרדיות היא תופעה חדשה עוד יותר.

      בעבר לא הייתה אובסססיה של אנטי לתרבות החילונית כמו היסטריית הצניעות, או הקפדה יתרה על מצוות כי פשוט לא הייתה תרבות חילונית.
      גם עד כמה שהתורה הייתה חשובה ליהודים מרביתם לא למדו, אלא עבדו ודברים כמו גבר לומד ואישה מפרנסת לא היו קיימים.
      קוד הלבוש החרדי הוא גם המצאה מודרנית.

      בנוסף לגבי פסקה 3. בחברה החרדית גודל המשפחה חשוב, אבל ההשקעה בילדים מצד האב שנמצא בישיבה מרבית היום, או האם שעובדת חצי מהזמן לא מגיעה לכזאת של משפחה חילונית. בפועל במשפחה החרדית הילדים הגדולים מגדלים את הקטנים, בנים רבים עוזבים לפנימיות והילדים עוזבים את הבית לפני גיל 20.

      לחרדים אין חיים פשוטים, יש עליהם לחץ מטורף להתנגד ליצרים הטבעיים של גוף האדם ולהגיע למצוינות בעולם התורה.

      ובאשר להקרבה האישית אתה מוזמן לבדוק את פרטיהם של חללי צה"ל וכוחות הביטחון ולבדוק כמה מהם חרדים וכמה מהם שייכים לציבור הציוני.

    4. ליונתן:

      נכון, לא הייתה אובססיה לחילונים כשלא היו חילונים. אבל המורשת היהודית מלאה אובססיה לכופרים – החל מימי בית שני, דרך הקראים והשבתאים והחסידים ומה לא. אובססיה כנגד כופרים היא בהחלט עניין מסורתי יהודי. דווקא את האובססיה הזו מצליחים לשמר הרבה חילונים בדרכם.

      על השקעה במשפחה צריך להסתכל מהכיוון ההפוך: ברור שהילדים החרדים נפגעים מכך שהוריהם עניים. אבל אנחנו מדברים על משקל המשפחה באידאולוגיה החרדית, ולא האם האידאולוגיה הזו טובה לילדים. חרדי משקיע במשפחה כמעט את כל חייו. חילוני משקיע בהרבה דברים אחרים – קריירה, פנאי, חברים, ועוד.

      הקרבה אישית – ברור שלא התכוונתי להקרבה בצה"ל, שהחרדים רואים בו מעשה שטן. הכוונה היא למוכנות של חרדים להקריב כל כך הרבה בשבל הערכים שלהם. כל התפילות, והלימוד, והמצוות, והילדים, והגמחים, לא משאירים כמעט זמן פנוי ליהנות מהחיים. זו בהחלט הקרבה. במידה הזו, מעטים החילונים שמוכנים לתת הרבה כל כך בעבור הערכים שלהם.

      כל מה שצריך הוא ללמוד להעריך אותם. לא חייבים להסכים, רק להעריך.

  7. מאמר מעניין שאני מתקשה ליישבו עם מאמר אחר של הכותב, מלפני עשור בדיוק, "חרדים – כתב הגנה",
    (http://tchelet.org.il/article.php?id=325&page=all), כי מאותה ביקורת על החוקרים יוצא הכותב ומתאר שתי חברות שונות לגמרי: לפני עשור, חברה חדורה תודעת שליחות שיש בה מקום רב לרעיונות; וכיום – חברה שאיננה אלא שבט ולרעיונות ואידיאולוגיות אין בה באמת מקום.

  8. הרב דוקטור יגיל,

    אכן צדקת. שבתי בי מדברי שם, וכדברי הרמב"ם בהלכות תשובה כיום אפשר להעיד על דעתי שהיא בגדר "אחר". וכראוי מתשובת מומר לליטאיות כמוני הק' אל ליטאי ייחסן ככת"ר, אשרטט בקיצור מבנה הטיעון כאן כדי שמקום המחלוקת יהיה ברור:

    1, הטענה היא ששאלת "אידיאולוגיה או חברה" היא העיקרית והבלעדית. כאן אני מחרה אחר שני חוקרי החרדיות הרציניים ביותר, מנחם פרידמן ובני בראון, שהפכו שאלה זו למוקד עניינם למרות שחלוקים ביניהם קוטבית לגבי תשובתם.

    2, אני מכריע מדעת בקוטב הקיצוני ביותר הקיים לטובת החברה (למרות שמנחם פרידמן הגדול מכולם, מן הסתם לא כזה רחוק ממני אבל צריך לשאול אותו).

    3, בהנחה שהכרענו, במידה זו או אחרת, לטובת החברה עולה מחלוקת חדשה: תזת הדיכוי לעומת תזת "החרדיות כשבט ארכאי-גלותי".

    4, גם כאן אני מכריע במודע לכיוון קיצוני יחסית כנגד תזת הדיכוי ולטובת הצועניות.

    ועתה, אני בעד כמה שיותר מחלוקת על כל הסעיפים מלבד הראשון, שהניסיון מראה שהחולקים עלי שם סתם אוהבים לטשטש ואינם מקדמים את הדיון. מכאן שאיני שב בי לחלוטין מהמאמר לפני כעשור, שהרי גם שם טענתי שהשאלה הראשונה היא העיקרית והבלעדית אלא שאז השבתי תשובה נחרצת לכיוון האידיאולוגיה.

    שים גם לב שמחמת הקיצור אפשר לטעות כביכול אני מזלזל במאמר הנידון כאן של הלברטל (בהלברטל קשה לזלזל, הוא עילוי, אבל אני מדבר על המאמר המסוים), אבל זו טעות מעצם העובדה שטענתי תלויה בטענתו. לא יכולתי לכתוב את שלי בלעדיו. המהלך שלו הכרחי לשלי.

  9. תוכן מעניין. תחביר קשה מאוד לקריאה למי שאינו חוקר באוניברסיטה עברית. בפעמים הבאות עדיף שמישהו בעל יכות ניבוח קליטה או עיתןנאית, יתרגם תחביר כזה לקליט לקהל הרגיל. א

  10. כמה שהמאמר ארוך ככה יש מה לתקוף בו. וזה די מייאש מראש.

    אגיד רק שלדעתי המניע הוא לא אידאולוגיה סדורה ומנוסחת, ולא שבטיות ארכאית, אלא אדיקות דתית אינטואיטיבית.
    ההתנגדות לגיוס לא קשור לשאלת הלאומיות אלא לחינוך הבדלני.
    ודיני צניעות רק אומרים שחרדיות לא שווה לאורתודוקסיות קפדנית אלא לאדיקות כללית בערכים דתיים פוריטניים אונברסלים.

    באופן כללי גישה מחקרית בנושאים כאלו לדעתי אמורה להכיר במגבלותיה מעצם היותה 'מבחוץ'. במאמר זה קצת מבצבצת השקפתו הנורמטיבית של הכותב.

  11. מאמר מעניין, אבל הופך לחסר ערך בעקבות השימוש בז'רגון בולשביקי כמו "אידיאולוגיה" ושאר מרעין בישין. יש דרכים אחרות לעשות סוציולוגיה שאינן שואבות מהמרקסיזם וארגז הקללות שלו.

  12. הסגנון הציני שמאפיין את 'מידה' כלפי הדעות שעליהם חולקים, היה נשמע פעם כמו עדות לקול רענן, אמיץ ובועט. היום הוא יוצר עייפות. התחושה היא של ביטול מהיר ומזלזל וחוסר פתיחות לדיון עמוק על היסודות וההשקפות.
    אפשר גם היה לוותר על כל הרפרנס למאמר של ברץ, שלא באמת רלוונטי למאמר ורק מתיש אותך בדרך לעיקר.
    לגופו של מאמר = לענ"ד העלית נקודות חשובות ומעניינות, שבאמת יכולות לשחרר את הדיון אודות החברה החרדית מהשלכות חסרות הכרה על הממד הקהילתי-חברתי החזק שבהן. אבל כדאי גם להשתחרר מהדואליזם השטחי-משהו של "אידיאולוגיה" לעומת "חברה".

  13. על סמך מה אתה קובע שהחילונים חושבים שהטירוף החרדי הוא עניין אידיאולוגי ולא סוציולוגי? ושאנחנו סבורים שצריך להילחם בו באמצעים אידיאולוגיים?
    אנחנו לא נאיבים ולא אידיוטים.
    לא סתם אנחנו מתרתחים על התוספות התקציביות.
    זה בגלל שאנחנו יודעם שהתוספת הזו מנוצלת ליצירת מסגרות שלא יאפשרו לחרדים לצרת מהגטו ולהשתלב בחברה.
    אנחנו יודעם שכל האידיאולוגיות שמובלות על ידי העסקנים בעיקר נועדו להנציח את התלות של החרדים בממסד החרדי.
    בקיצור, בפאראפאזה על מאמר חז"ל, לעלוקה שני שמות. הב הב.

  14. ומה על מיני הגמ"חים וארגון זק"א והצלה וכו' שהם ארגונים חברתיים דה-טוקווילים מובהקים שקיימים בקהילה החרדית אך לא הישראלית-חילונית? זה מאפיין מאוד משמעותי של החברה החרדית כדרך של התמודדות עם קשיי אורח-החיים החרדי וקיומם מטיל ספק בתיזה המרכזית .(או אחת מהן לפחות) של המאמר.

  15. מספר תובנות שלי על העולם החרדי מתוך מפגש יום – יומי איתו במשך שנים:

    ההתבדלות היא אכן צורך שבטי יותר מאידיאולוגי

    המשבר הכלכלי שבו מצויה החברה החרדית הוא והוא בלבד הקטליזטור היחיד לכל שינוי שהווה ויהיה בחברה הזו
    המכנה המשותף היחיד לכל מאות הפלגים הוא התנגדות רשמית
    . לישראליות המתחדשת תוך כדי פיתוח תלות קיומית בה

    אנקדוטה משפחתית: לפני שנים שאל דודי החרדי (איש רציני בעל משפחה) את אחותו(אמי) מה המצב הכלכלי בארץ. לא , הוא לא גר בניו יורק אלא בנווה יעקב בירושלים.

  16. סוף כל סוף, תיאור מורכב ולא פשטני של "החברה החרדית". מאמר מצוין, ישר כוח לכותב

  17. מחכים ומנומק, כתיבה חריפה וקולחת אם כי חושפת את עמדותיו האישיות והמסוייגות של הכותב כלפי הזרם בו גדל מבלי להבחין בין טוב לרע. ובכך יש שבטיות כמנגד. ובכל זאת, מאמר חשוב.

  18. לפי התיאור אצל חלק גדול מהחסידויות מדובר בכיתתיות. תופעות כמו "דעת תורה" מעידות על הכנסת אדמו"ריות חסידית אצל הליטאים

  19. חורה לי מאד שהיהדות המאמינה (אם אלה הם חרדים מגוונים שונים, אם דתיים עם כיפה בלבד, או דתיים למחצה הקוראים לעצמם אנשים מסורתיים) כל אלה התנגים לפי המצוות והנוהגים לפי התורה בע"פ, ולא רק ע- ל פי עשרת הדיברות והמצוות החלות על "בני נוח.
    ואינם " יודעים לענות הל האלות הנוקבות שמתעוררות בתנ"ך,כמו מדוע האכיל אברהם אבינו את 3 האורחים שלו בחמאה, חלב ובשר בקר
    שנשחט לכבודם, ומדוע מבשר האמונה באל האחד ידע להתווכח עם אלוקים על מספר הצדיקים שאולי קיימים בסדום לפני השמדתה, או שהיה מוכן לדון עם בני-חטא על מקום-הקבר של שרה ולשלם להם , ולא שאל מדוע הקב"ה ציווה עלין להעלות למוקד את בנו. ומדוע הקב"ה בחר להמית את עוזה בן-עמינדב על שהתנדב להרים מן האדמה את ארון אלוקים, לאחר שנפל מהעגלה שנשאה אותו לעיר-דוד שבירושלים, ועוד ועוד., ל"מאמינים" הללו
    יש חוקים שנקבעו ע"י חכמים בשר-ודם, ולא אלוקים, כמו מחבר "שולחן ערוך" ודומיו.
    לכל אלה אני שולח את השיר הבא:
    הִתְנַשְּׂאוּת הֶהָרִים / משׁה שַׁפריר, מְשׁוֹרֵר וְחוֹקֵר, גֵּאוֹלוֹג וּמַרְצֶה.
    (
    לפני כּשישים וחמישה מיליוני שנים, בְּסוֹף תְּקוּפַת ה"סֶנוֹן"(שבּסוף עידן הַ"מֶזוֹזוֹאִיקוֹן") – הִתחילו לעלות מֵהַקַּרקָעִית הַסַּלְעִית של הָאוקיָנוּס הַקּדוּם "תֵּטִיס", שֶׁהִשׂתָּרֵעַ ע"פּ מרכּז וּדְרום אירופּה, כּל צְפון אפריקה והַמִּזהַ"תִּ – רצוּעוֹת הרים בְּקִמּוּט אַדִּיר, שנִקרָא בפי הגּאוֹלוֹגִים "הַמַּהְפֵּכָה הָאַלְפִּינִית"; ונוצרוּ שלשלות הרי האַלְפּים, הקַרפָּטים, הרי הקַווקָז, הרי צפון אפריקה והמזה"ת. נוצרה אז, בּערך, המפּה הגיאוגרפית המוּכּרת של האֵזור שלנו, שהותירה מֵהָאוקיָנוס הגדול והקדום את הים-התיכון – שהוא שריד קטן שלו, והוא, למעשה, הים האֶמצָעי, המָצוּי בּין רצוּעוֹת הֶהָרִים הללו, הכּוללים, כּמובן, גם את הרי הגָליל, הכַּרמל, הרי חֶברון ,יהוּדה ושוֹמרון והרי הַנּגֶב (פרט לאזור אילת) של ארץ-ישראל, המערבית לירדן, שלא היתה קַיֶּמֶת כּלָל לִפְנֵי-כֵן, – כּך טוֹעֲנִים הגּאוֹלוֹגים.). לִפְנֵיכֶם, אֵפוֹא, הַשִּיר "הַגּאּולוֹגִי" הַבָּא
    :
    הִתְנַשְּׂאוּת הֶהָרִים
    כְּבָר אֵינָהּ זָרָה לִי,
    הֵן תֵּדְע:
    הָיִיתִי יַחַד עִמָּם
    בַּהִתְעַלּוּת אֶל סַף הַיַּבָּשָׁה
    שֶׁל קַרְקָעִית הַיָּם;

    נִגְרַפְתִּי יַחַד אִתָּם
    בִּזְרִימַת קַרְחוֹנִים שֶׁגָּלְשׁוּ לְאִטָּם,
    שֶׁרָשְׁמוּ עַל פָּנַי סִימָנִים שֶׁל בְּלִיָּה
    (כַּעֲרוּצִים שֶׁל נַחַל נוֹשָׁן),
    וְהוֹתִירוּ עַל גּוּפִי צִבּוּרֵי אֲבָנִים
    (מַצֵּבוֹת לְזִכְרָם הַלָּבָן).

    הֵן תֵּדְעִו:
    מַמָּש כָּמוֹנִי הַר וְיָם
    מְשַׁנִּים חֲלִיפוֹת
    אֶת פְּנֵיהֶם וּמְקוֹמָם.

  20. מאמר למדני להפליא בנוי שלב אחר שלב ממש כ"שודא דליבנא" בצורה שמסגירה מיידית את עברו של הכותב בעולם הישיבות ונסיונו בכתיבת חבורות עד שכעיני רוחי בהחליפי את נושאי המאמר במושגים תורניים ישיבתיים אני רואה ממש "חבורה" ישיבתית אופיינית להפליא . לגופו של עניין לדעתי הכותב מתעלם מהפרספקטיבה ההיסטורית של היהדות בהקשר לדיני הצניעות שלדעתי למעט אולי קווי המהדרין שלא היו אז כ"כ רלוונטים לא היתה יותר מקילה בעניינים אלו .והשאלה היא האם גם עליהם מתכוון הכותב בהגדרתו כצועניות שבטית? אשמח לתשובה

  21. הכותב מבסס את המאמר על סמך עיירה דמיוניות יהודית שתוארה באופן ספרותי בסיפורי שלום עליכם ולא קיימת מעל מאה שנה. הקשר של החסידים לעירות הללו רופף מאד. חבל שהכותב לא מתאר התפתחות מאוחרת של עיירה פלורליסטית עם קומניסטים, משכילים,נשים בגמנסיה ותחמידי ישיבה והשפעה רבנית קלושה. מה עוד שרוב יהדות פולין הייתה עירטנית, יהדות רוסיה הלבנה התבוללה בקומניזם כפוי, יהדות הונגריה עקרה לערים . השאר נטבחו כידוע. על סמך מה החלטת
    ? שזה המשך ישיר לאותה עיירה רומנטי .

  22. שומרי המסורת בישראל ובתפוצות :
    הכותב אהרון רז לא תפש את השור בקרניו. החברה החרדית מסואבת עד מושחתת כפועל יוצא של הפטור הגורף . הם לא משמרים יהדות ראויה אלא משטר אפל שלא משכיל להפוך דף מעם הספר לעם הסייבר והם מנתבים את העם היהודי בתרבות ההכחשה לירכתי ההיסטוריה כעלובים נכחדים לא רלוונטיים. תרבותם הגזענית עדתית בהקצנה והדרה יוצרים איים של ניכור וטינה טעוני שנאת חינם. משנתם להתקיים על התורה בפטור גורף כדי לעבוד בשחור ולקיים גמילות חסדים בשנור מכיסו של האחר יוצרים תרבות של ארגון פשע כלפי המלכות . גביית דמי חסות בריבוי חותמות הכשרות הם קצה הקרחון של העליבות שבה מצטיירת יהדותם בעיני שאר העם . עובדה בסקרים הם השנואים ביתר בחברה הישראלית 39% . יותר מהערבים והשמאלנים !!! דברי אהרון רז לא מהווים גשר או תקווה אלא מסך עשן מפני האמת. תרומת המאמרים שלו כמו המאמרים האנטי ציוניים של המודיע ויתד לשיר שיר ערש המנדנד יהדות במחלה סופנית שאין סיכוי שתחייך .

  23. התחלתי לקרוא כי הנושא עניין אותי. אבל הרשימה כתובה רע, כתיבה גדושה ולא בהירה, ואין להבין ממנה תמונת מצב ממשית, ולא מהן עמדותיו האמיתיות של הכותב.

    נושא הדרת הנשים אצל החרדים עניין אותי במיוחד, ולא קיבלתי פה לא דיווח רב-עובדות ולא ניסוח של עמדה ממשית.

  24. הרשימה כתובה רע, הוא גדושה ומגודשת ועוברת בתזזיתיות מנושא לנושא, ולא ברור מה היא טוענת בעצם.

    התעניינתי בעיקר בנושא הדרת נשים אצל החרדים, ולא קיבלתי פה דיווח מספיק, וגם עמדת הכותב לא ברורה.

  25. אפשר להגיב כאן במאמר ארוך ומנומק אבל אגיב בקצרה עד כמה שאפשר:
    בעניין הצניעות:
    אין שום מסכת בש"ס על חנוכה תפילין מזוזה ציצית וכו' מהסיבה הפשוטה שדברים אלו היו נהוגים ומקובלים וברורים לכל חלקי העם וכולם היו בקיאים בהם וזה גם סיפור הצניעות,
    בכל מקרה במשנה דנים על הפיצוי שמגיע לאשה שפרעו את ראשה בשוק (400 זוז) ובתלמוד ירושלמי מובא העניין של הפרדה בלווית המת ובשטח המזרחי של חצר בית המקדש היתה עזרת נשים ויש מקורות שאפילו במשכן שילה היה עזרת נשים שהפרידה בין הגברים לנשים כך שנושא ההפרדה היתה שזורה בחיי היהודים מאז ומעולם רק שבכל דור זה בא לידי ביטוי בצורה הנדרשת לפי צרכי הדור.
    בעניין הנושא המרכזי של המאמר:
    שאלת האם הזהות החרדית מורכבת מהשקפת עולם או מהזדהות חברתית?
    האם מה שמגדיר אותנו היא אידיאולוגיה או שבטיות?
    לשאלה זו יש תשובה אחת ברורה ויסודית ותשובה זו היא הקו שמחברת בין כל הסוגיות שהעלית ומסבירה אותם היטב.
    התשובה היא שכל מה שמניע אותנו הוא קיום מצוות האל שציווה אותנו בקיום תרי"ג מצוות ובקיום דברי חכמים (שגדרו גדרות כדי שנישמר מלהתקרב מאיסורי תורה וכו'),
    לצורך מטרה זו יש צורך בהתבדלות מהתרבות המערבית הליברלית שברובה נוגדת את התורה ובמקרה שלנו כאן בארץ יש צורך בהתבדלות מאחינו החילונים מכיוון שמעולם לא היה בעם ישראל כל כך הרבה כפירה וטומאה כמו שיש כיום בישראל בתקשורת בצבא באוניברסיטאות בחלק ממקומות העבודה וכו' וכמובן שזו הסיבה היחידה שאנחנו לא משתתפים בצבא שהוגדרה פעם ככור ההיתוך הישראלי ולשוק העבודה הפרוץ, כמו כן מתקבלות עוד מאות הכרעות (בענייני הליכות השקפות וכו') שכולן נובעות ממקור זה.
    כל ההתבדלות הזו מקבלת במאמר שלך ביטוי של שבטיות וזה בסדר אבל משום מה אחת מהמסקנות שלך היו ש"כך גם מתחזק תהליך ריקון החרדיות מכל תוכן רעיוני והפיכתה לזהות חברתית בלבד"
    אם החרדים היו זונחים את קיום תרי"ג המצוות ומפסיקים לקיים את מצוות החכמים והיו נוהגים כפי שנוהגים היום הייתי חותם על כל מילה שכתבת אבל אם הם נוהגים היום כפי שנוהגים וכל זאת בתוספת למקור שהיא התריג מצוות וקיום דברי חכמים כאמור אזי המסקנה המתבקשת היא כך "בשביל להמשיך את האידיאולוגיה נאלצו החרדים לנקוט בעמדות ופעולות מסוימת אשר הביאום עד הלום כך שהזהות החרדית הפכה מאידיאולוגית גרידא לאידיאוליגית + שבטית".