על חקלאות, ציונות ויוקר המחיה

החקלאים הישראלים מתריעים שתחרות מחו"ל תחסל את החקלאות העברית. כיצד ניתן להוריד את יוקר המחיה ועדיין להישאר עם חקלאים ישראלים?

החקלאים הישראלים מאיימים שפתיחת השוק לתחרות מחו"ל היא מעשה לא ציוני, שימוטט אותם ויסכן את מדינת ישראל אולם, עיון בנתונים ובסעיפי החוק מגלה שניתן להגביר את התחרות, להוריד את יוקר המחיה לאזרחים, ועדיין להקל על החקלאים להתמודד עם מתחריהם מחו"ל • אפשר להתחיל בהורדת המס הדרקוני על עובדים זרים

אפשר להקל עליהם ועדיין לפתוח לתחרות; חקלאים ישראלים. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90
אפשר להקל עליהם ועדיין לפתוח לתחרות; חקלאים ישראלים. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

כמו בכל שנה, אישור התקציב וחוק ההסדרים בכנסת מעורר התנגדויות ומחאות על ה'גזירות' הכלכליות, מצד אלו שרואים עצמם נפגעים מהתקציב החדש. הפעם היו אלו החקלאים שהשכימו קום, וחרשו את המדינה מהצפון ועד הדרום על מנת למחות על 'חיסול ענפים חקלאיים שלמים', באמצעות פתיחת השוק ליבוא זול שקשה להתחרות בו. החקלאים האשימו את שר האוצר משה כחלון וכמובן את נערי האוצר – כנראה הקבוצה המושמצת ביותר בקרב עובדי המדינה – שלמרות השנים הרבות בתפקידם עודם מכונים 'נערים'. לעומת טענות החקלאים, שר האוצר מתעקש שהיבוא הזול יפחית את יוקר המחיה.

אם כן, מי צודק? האם הסעיפים בחוק ההסדרים הנוגעים לעוף, צמחים, צאן ודגים אכן יפחיתו את יוקר המחיה? או שמא אזהרות החקלאים נכונות, ובעוד עשור ניוותר בלא שדות חקלאות עבריים, ונאכל סלט מירקות אירופאים יקרים – שבתקופות מתיחות (נניח צוק איתן 14) תימנע אספקתם? המציאות, מסתבר, מורכבת יותר.

ראשית, כדאי לנפץ את מיתוס העצמאות באספקת מזון. הנתונים הזמינים באתר הלמ"ס בתוספת הסבר בהיר מראים שכבר היום אנחנו תלויים ביבוא דגנים, מהם טוחנים קמח שהופך ללחם, בהם מאכילים תרנגולות שהופכות לשניצלים. בהנחה שהמטבח הצה"לי הוא לא בדיוק צמחוני ונטול גלוטן, אין אפוא הצדקה להתייחס אל שדות החסה והעגבניות הישראליים כאל עתודת חירום לקראת חרם עולמי. אם את החיטה אנחנו מייבאים, אין שום צורך לאומי דוחק במשק ירקות אוטרקי.

מלבד זאת, כדאי לשאול האם מה שמציע חוק ההסדרים עדיף על המצב הקיים. מאז 2012 מחירי העוף בישראל עלו בכ-25%, ונראה שהסיבה היא החלטת מועצת הלול מאוגוסט 2012 להקים קרטל בשיתוף המגדלים, המשווקים והמשחטות. אמנם חוק ההגבלים העסקיים אינו חל על התאגדויות של מגדלי תוצרת חקלאית (סעיף 3(4)) ולכן יתכן שמדובר בקרטל חוקי, אך ברור שאין אינטרס ציבורי בקיומו אם הוא מנפח את המחירים על חשבון הצרכן. בהתחשב בכך שעלות הקרטל לצרכני העוף מוערכת בכמיליארד שקלים לשנה, פלא שהמפגינים הם החקלאים ולא הסועדים – ציבור גדול בהרבה.

מפאת מגבלות כשרות וחיי מדף קצרים אין פוטנציאל גדול ליבוא של עוף לישראל, ולכן גם כאשר התיקונים המוצעים יפתחו את השוק ליבוא ולתחרות בין המגדלים הישראלים, לא צפויה קריסה של הענף בישראל. בסך הכל, מדובר באנשים שמקצועם הוא גידול תרנגולות, סביר להניח שהם מסוגלים ליצר מוצר איכותי במחיר תחרותי גם בלי מועצה שתכפה עליהם תקנות והיטלים. ואם בכל זאת יהיה צורך לסייע לענף הלולנים, עדיף לעשות זאת באמצעות סובסידיות ישירות לחקלאות כפי שנהוג בשאר מדינות ה-OECD, ולא לעוות את מבנה השוק עם מכסות ומגבלות, כפי שהראו חוקרי פורום קהלת במחקר שפורסם לאחרונה.

מועצות ריכוזיות וחזקות מדי שפוגעות בחקלאי; משק ישראלי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מועצות ריכוזיות וחזקות מדי שפוגעות בחקלאי; משק ישראלי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

גם הצמחים יסתדרו

נושא נוסף הנידון בחוק ההסדרים הוא מעמדה של מועצת הצמחים. באופן עקרוני אין פסול בכך שהמגדלים יקימו גוף משותף שינהל למענם מחקר ופיתוח, משא-ומתן על ביטוח נזקי טבע ופעולות נוספות שקשה למגדל הבודד לבצע. אולם, אין שום הגיון לחייב אותם על-פי חוק להתאגד דוקא במסגרת מסוימת ולשלם רק לה דמי חבר. בדיקה שערך משרד החקלאות מגלה שהמקרה הישראלי הוא יחודי: מועצות צמחים שונות קיימות גם בארצות-הברית וגם באיחוד האירופי, אבל אין שם שום חובה על החקלאים להתאגד במסגרתן או לממן אותן. על רקע זה, אין פלא שהמועצה מטילה על החקלאים מסי חבר כבדים ולא חשה שום תמריץ לשפר את השירות שהיא מעניקה להם. לפני כשמונה שנים החליטו כמה מגדלי פירות שנמאס להם והפסיקו לשלם את דמי החבר, מועצת הצמחים גמלה להם בביקור של נציגי ההוצאה לפועל. בהתחשב בעובדה שעלות מסי החבר שמשלמים המגדלים מגולגלת בסופו של דבר על הצרכן הישראלי, כדאי מאוד להעניק לחקלאים חופש בחירה והתאגדות במועצות צמחים נוספות. קשה לראות תרחיש שבו הדבר יהרוס את החקלאות בישראל.

גם כונת משרד האוצר לבטל בהדרגה את מכסות היצור בענף חלב העזים והכבשים, ובכך לאפשר ליצרנים חדשים להיכנס לתחום, עוררה את חמתם של היצרנים הנוכחיים. הללו נהנים מהמחיר הגבוה שנקבע כיום בהתייעצות בינם ובין המחלבות – מחיר כמעט כפול מזה של חלב פרה. מדי פעם, כשהתפוקה גדולה מהביקוש והמחיר אמור היה לרדת, מיוצא חלק מהחלב בצורת גבינות במחיר זול מהרבה מהמחיר המקומי, מה שממחיש עד כמה המחיר שנקבע לצרכן הישראלי מוגזם. יצרנים לא יעילים בודאי יתנגדו לרפורמה, אבל היצרנים היעילים ובוודאי הצרכנים ישמחו מאוד לאכול יוגורט מחלב עזים שיהיה סוף סוף זול. החוק מציע מענקי פרישה למי שלא יוכל לעמוד בתחרות, כך שגם ליצרנים הלא יעילים יש פתח יציאה. ולמרות זאת, מגדלי הצאן אינם מרוצים ומנכ"לית 'התאחדות הנוקדים עזיזה' מחתה כנגד הרפורמה ואמרה: "לא ניתן שיובילו אותנו כמו צאן לטבח. ענף העיזים זה לא יוקר מחיה. יש להוציא את החקלאות מחוץ לחוק ההסדרים", וסיבותיה עמה.

דגים ציונים

גם הדייגים כועסים והם מוחים בתוקף על הכוונה לבטל את מכסי המגן ולעבור למדיניות של תמיכה ישירה בבריכות הדגים באמצעות סובסידיות. הדייגים מגייסים לטובתם טיעונים בשם הציונות ויישוב הארץ, אך לא ברור מה בדיוק הקשר בין ענף הדגים לבין אלו. האם דג ששחה בים התיכון והצליח לחמוק מדייגים יוונים או ערבים הופך לנכס ציוני ברגע שהוא נופל ברשתו של דייג ישראלי? מה שבטוח הוא שהמכסים מייקרים את הדגים לצרכן הישראלי וגם הם, על-פי חוק ההסדרים, עתידים להיות מופחתים או מבוטלים ברובם.

מס שערורייתי על עובדים זרים; חממה ישראלית. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מס שערורייתי על עובדים זרים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

האם בכל זאת אין לחקלאים סיבה להתלונן? דווקא יש. נכון להיום, פחות ממחצית הסכום שאותו משלם הצרכן עבור ירקות ופירות מגיע לכיסו של החקלאי, ומזה הוא מוציא לא רק על מים, חומרי הדברה וכח אדם אלא גם על היטלים שונים ומשונים למועצת הצמחים ולממשלה. כך למשל, כל חקלאי משלם על-פי חוק מס מיוחד בגובה 10% מהמשכורת של העובדים הזרים המועסקים על ידו. מטרת החוק הראשונית היתה להקשות על העסקת זרים כדי לעודד כניסת ישראלים לענף. החלק הראשון הצליח, החלק השני לא ממש. קוטפים ישראלים עדיין לא גודשים את שדות העגבניות במקום מקביליהם התאילנדים. לא ברור אפוא מדוע המס המיותר שרק מעיק על החקלאים ולא מביא שום תועלת, עדיין לא בוטל.

אכיפת החוק בחלקים נרחבים משטח מדינת ישראל אינה קפדנית וזה בלשון המעטה. מי שסובל מעובדה זו יותר מאחרים הם החקלאים: בדירה אפשר להתקין פלדלת וסורגים אבל קשה יותר לשמור על שדה או עדר של עזים. כנופיות של גנבים מנצלות את חולשת המשטרה ואת ההזנחה רבת השנים, החקלאים סובלים ופרמיות הביטוח שהם משלמים הולכות ועולות בהתאם לסיכון. הנטל הכלכלי על החקלאי מיתרגם בסופו של דבר למחירים שמשלמים הצרכנים.

בעיה אחרת היא היעדר מיתוג. תארו לעצמכם שכל בקבוקי הדאודורנט בסופרמרקט היו זהים לחלוטין ולא היו נושאים אף תווית. כל קניה היתה הימור, ורק לאחר השימוש הראשון אפשר היה לדעת מה הריח של הדאודורנט שקניתם ומי היצרן. נשמע דבילי, נכון? אבל כך בדיוק אנחנו קונים פירות וירקות: שולפים עגבניות מסלסלה שלא כתוב עליה דבר, בוררים בין מלפפונים אנונימיים. אין לנו מידע לגבי מקום הגידול, זהות המגדלים, חומרי ההדברה שנעשה בהם שימוש או הטכנולוגיות שהשתתפו בתהליך. מה שמותר ליצרנים וצרכנים בכל מוצר אחר – מיתוג, לוגו, צבירת מוניטין ויוקרה – חסר בשוק הירקות.

התמונה המצטיירת היא אפוא ברורה: קשה להיות חקלאי בישראל אבל מרבית הבעיות ניתנות לפתרון. צריך לסלק מכשולים ורגולציות מיותרות ולאפשר לחקלאים לעשות את מה שהם יודעים הכי טוב: לעבד את האדמה ולספק לאזרחים פירות, ירקות, ביצים וחלב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אפשר לעשות חקלאות ישראלית בתנאי שוק חופשי, ליצור יותר מתחרים בשוק!

  2. אולי תפרסמו מאמר המסביר מדוע אננס כל כך יקר בארץ למרות שמגדלים אותו כאן, ואילו באירופה הוא בערך חמישית ממחירו בארץ, למרות שלא מגדלים אננס באירופה והוא מיובא. לדעתי הנושא ישפוך אור רב על התנהלות הכלכלה והצריכה בארץ. זאת מבלי להזכיר את הפשיעה הרבה שהמדינה משאירה את החקלאים לבדם להתמודד עמה, החל מהתאגדויות לא חוקיות (שפוגעות גם בצרכן), וכלה בפשיעה הרד קור.

    1. מקרה האננס הוא הדוגמא הקלאסית לכשל מכוון על ידי שיתוף בין הייצרן לרשויות על חשבון הציבור. זה מקרה די חריג מכיוון שמרבית החקלאות אינה נהינת מתנאי המונופול שהשיגו מגדלים בודדים בחסות שחיתות משרדי הממשלה. למעשה קיימים שלשה מגדלים בארץ שמגדלים זן נחות מכיוון שהאקלים שלנו אינו מטיב עם מרבית זני האננס. קבוצה אחרת של מגלים ואגרונומים הצליחו לייסד עסק בתמיכת המדינה ברפובליקה הרומניקנית. זן גם לא מהאיכותיים גודל שם. החוות האלו הצליחו לעקוף את כל החסימות הקיימות בנושא יבוא מאזור טרופי . חסימות אלו אינן מאפשרות ליבא יבוא מתחרה ממדינות טרופיות אחרות בטענה של מזיקים טרופים. התקנים האירופאים והאמריקאים והקנדים והניוזילנדים אינם מספקים את משרד החקלאות הישראלי. שמקנה רשיונות רק לסחורה ההיא מהרפובליקה הדומניקנית. מי שיערוך סיור ברפובליקה יגלה בקלות שתנאי ההיגיינה שם ירודים בהשוואה ליעדי יבוא טרופים אחרים. הסיבה לכל זה זו קומבינה מושחתת סוג של הון שלטון בו מעורבים מזה נים רבות , מספר מצומצם של מגדלים, יבואן , פקידות ממשלתית וכמה משווקים. למעשה זה קרטל מושחת שאל פי כללי המנהל רוב העוסקים בו היו צריכים להיות מזמן בכלא. מקרה זה אינו מייצג את החקלאות הישראלית. בכל זאת הוא דוגמה חריגה ובוטה לשחיתות לכל אורך המערכת.

  3. להתחיל מלספק להם הגנה משודדים וונדליסטים ערבים שפוגעים בחקלאים שלנו הכי הרבה.

  4. נכון ולא נכון. אסטרטגיית בטחון המזון אינה רק דגנים. ירקות שהושקו במי ביוב מערביי יו"ש יכולים להיות "פיגוע אסטרטגי" לא פחות חמור . חשוב מזה- בימים בהם רוב קובעי המדיניות ומנהיגי התקשורת בישראל מגיעים משתי שכונות בתל אביב וחצי שכונה בירושלים חשוב לראות שהגליל והנגב לא ננטשים . גם במחיר של סובסידיות. זו בדיוק מדיניות לאומית.

  5. חקלאות היא לפי סדר זה : קודם כל מימוש של אחיזת עם בארצו לא בדיבורים, דרך יחידה לקיים את ריבונותה של מדינת ישראל בשטחים נרחבים שאין לה כל יכולת לממש בדרך אחרת, פרנסה של אנשים, אספקה של תוצרת ופוטנציאל יצור למדינה שנמצאת בסיכון מתמיד וגם לא צפוי, אמצעי לשמירת שטחים פתוחים, אמצעי לויסות הכמויות העצומות של מי שופכין, ולבסוף – כלכלה.
    אף אחד מהצעדים הכלכליים שהממשלה מובילה בנושא החקלאות במסגרת חוק ההסדרים, לא יחסוך בסופו של יום אגורה אחת לצרכנים. ולבסוף – התארגנות קואופרטיבית היא הדרך היחידה של חקלאים לא להפוך לאריסים או שכירים של "פאודל" כלשהו. אין קשר בין זה לבין קרטל.

  6. לא ברור לי איפה גר האדון אורי עקביה אבל ברור לי שאין לא שום הבנה במה שהוא כותב.
    גם אם נתעלם מהיסטוריה של מדינת ישראל שלא היתה קמה ללא הישובים החקלאים-גם היום המדינה תפסיק להתקיים ללא החקלאים.
    ידוע שבכל מדינות אירופה וארה"ב החקלאים זוכים לתמיכה כלכלית של המדינה,כדי שימשיכו לשמור על השטחים החקלאים שלהם גם אם הם לא רווחיים,תמיכה שמשפיעה מאוד על אפשרות התחרות שלהם עם ישראל למשל. לא פלא שהמילקי בברלין זול יותר ומוצרי מזון אחרים. עם תמיכה מסיבית מצד המדינה ונוסף לכך גם אין צורך לשלם הון עתק לטפילי הרבנות עבור הכשרות המלאכותית והוצאות רבות אחרות- קשה לחקלאי הישראלי להתמודד עם זה.החקלאות הישראלית הגיע לשיאים בינלאומים נדירים בטיפוח הגידולים החקלאים כולל רפת החלב,וזה במדינה שעל סף המדבר.אין עוד מדינה בעולם שמנצלת בצורה מירבית את מי השפכים העירונים שלה להשקות שטחי חקלאות,אחרי טיהור מקסימלי.
    לבלרי או נערי משרד האוצר נילחמים בחקלאי ישראל מלחמת חורמה לאורך שנים רבות בטענות רבות מוטעות,בתמיכה של כמה עיתונאים מובילים מהביצה התל אביבית העכורה,ובראשם שונא החקלאים הידוע שמשמש גם כפרשן הכלכלי דה לה-שמטה של עיתון הארץ (אל -ארד') .נראה אותם מספקים את ביקוש הצרכנים לירקות טריים כמו עגבניות או מלפפונים בהטסה של מאות טונות,עם כל בעיות הרכש,הטעם,בדיקות הגנה על הצומח ויתר הפרטים הקטנים.
    לדרוש היום מחקלאים ותיקים ומבוגרים שגם אין להם מקצוע אחר-לקבל את כל הגזרות שגאוני משרד האוצר מנסים כל שנה להנחית עליהם יגרום להם לנזק בלתי הפיך,ומצד שני יביא לנטישת שטחים חקלאים.שטחים אלה שיש להם גם חשיבות אקולוגית רבה,ייתפשו במהירות על ידי בני דודינו החכמים שיודעים שאסור לוותר על שום שטח אדמה.(וכדאי מאוד לקרוא את מחקריו המאלפים של פרופ' ארנון סופר-איך הערבים הולכים ומשתלטים על אדמות מדינה-בכל הארץ).

  7. השאלה המרכזית היא האם בכלל צריך חקלאים במדינת ישראל כאינטרס לאומי
    (הטענה של חיבור לקרקע היא רומנטית. אולי בניחוח פשיסטי, תושבי ירושלים לא מחוברים פחות, ואולי יותר, מבני מושבים)
    על חשבון כולנו ומנגנים על הקטע הציוניהחקלאים מקבלים קרקע, מים ומכסי מגן

  8. כדי להסביר כל מני טעויות. או לציין באופן מדויק את המקרים שהרגולציה והמכסים מנוצלים לרעה בצורה מושחתת. יש דוגמאות הכל ידוע אך אלו היוצאים מן הכלל. כמו נושא האננס שזו שחיתות לכל דבר. חסימת יבוא בטעונים שקריים והפקעת מחיר מופרזת. יש עוד כמה דוגמאות פחות בוטות. אך לגבי מרבית הגידולים אין הדבר כך. והם מתחרים במחירי התוצרת המיובאת. הבעיה אינה אצל המגדל אלא בשרשרת שבאה בהמשך. לכן גם היבוא יקר. במקרים האלו שהם הרוב. קימות חסימות והפראות ביבוא שמטרתם לייצר רווחיות גבוהה. אך מכיוון שלא מדובר ב הגנה על העסק המקומי. אלא על מנגנון ליצור רווחים על חשבון הצרכן. מרבית החקלאים יעדיפו גם הם לטפל באותם מנגנונים. שהרי רווחיותם נפגעת מאותה סיבה , והם גם מוגבלים בכוח ביכולות היצור. השחיתות קיימת ברגולציה ובמנגנונים הממשלתים שיש בידם לסגור ופתוח ברזים. למרות שחלק מהמנגנונים האלו מכונים מועצות חקלאיות. הם בעיה בעיקר לחקלאים. שכן הם קובעים מכסות ומחירים באופן שרירותי. משרתים את שרשרת השיווק ומנפחים ללא הצדקה את המחיר.