זכות השיבה: המנצח לקח הכל

הערבים דורשים את זכות השיבה בשם הצדק ההיסטורי, אך קבלת דרישתם תהיה בגדר עיוות היסטורי בלבד. למלחמה יש כללים, ואי אפשר לשנותם לאחר מעשה

פלאש90

מה שקרוי בפינו "זכות השיבה", מתייחס לתביעת הפלסטינים לחזור לכפרים ולערים מהם גורשו או נטשו במהלך מלחמת העצמאות. זכות השיבה עמדה על סדר היום של העולם הערבי מאז כינונה של מדינת ישראל כמדינה ריבונית. עבור המצדדים בזכות זו, מדובר בדרישה המבוססת על טענה מוסרית, דרישה לעשיית צדק, ולכן הדיון בממד המוסרי של הבעיה הוא חיוני.

מבחינת הפלסטינים ותומכיהם בעולם, חזרת הפליטים וצאצאיהם למקום שבו התגוררו היא תנאי מוקדם לפתרון הסכסוך. מבחינתם, זכות השיבה – של הערבים, לא של היהודים – היא מהות ה'שלום הצודק'. אין זה רק עניין הומניטרי של פתרון מצוקת העקורים שגורשו מבתיהם. יישום זכות השיבה נועד קודם כל  לתקן עוול ולהשיב את הסדר המוסרי על כנו, לאחר שהערבים נפגעו בצורה בוטה ב"טיהור האתני" שביצעה ישראל. כמו ה"חטא הקדמון" של הישות הציונית, גם הסירוב הישראלי להסכים לזכות השיבה הפלסטינית אינו רק הפרה של זכויות אדם בסיסיות, אלא הוכחה לכך שיסודותיה המוסריים של המדינה היהודית פגומים מהותית.

חוקי המשחק של 48'

אלא שהדיון בשאלה זאת מגלה עד כמה אין בין הטיעון ההיפר-מוסרי שמציגים הערבים ותומכיהם ובין צדק ומוסר ולא כלום. ההיפך הוא הנכון.

אם לוקחים בחשבון שכל עסקה אנושית, בין יחידים או קבוצות, היא בגדר 'משחק' שיש לו חוקים וכללים ברורים, הרי ששאלת הצדק עוסקת בעיקרו של דבר בכללי המשחק, בקביעתם ובאופן שבו השחקנים מקפידים על מילוים. מלחמה היא כמובן עניין אכזרי. היא מותירה בעקבותיה הרס ומוות, אבדן ושכול. אך מלחמה היא משחק במובן זה שמהלכיה כפופים לכללים וחוקים ששני הצדדים מודעים להם היטב.

מנקודת מבט זו, הכלל הבסיסי של מלחמת העצמאות הישראלית – היא ה"נכבה" הפלסטינית – היה פשוט בתכלית: המנצח לוקח הכול. הערבים דחו את התביעה היהודית להגדרה עצמית בארץ-ישראל והכריזו כי מטרתם לחסל את הנוכחות הציונית. היהודים, מצידם, הבינו היטב מה פירוש הדבר לגבי הישרדותם הלאומית והפיזית.

הרבה נכתב על הכפרים והיישובים הערביים שנעלמו מהמפה בעקבות מלחמת העצמאות. לפי חלידי, מספרם הוא 418. בנרטיב הפלסטיני, היישובים הערביים שנעלמו הם תמצית הנכבה. רק השבת התושבים למקומותיהם תוכל להשיב את הצדק לכנו.

אלא שהמספר 418 לא צף בריק מוסרי. זהו רק צד אחד של המשוואה המוסרית המייצגת את המאבק על הארץ. המשוואה האמיתית מזכירה יותר תוצאה של משחק כדורגל: 418:11.  זוהי נוסחה המייצגת את גודלו של הניצחון היהודי באמצעות ההתייחסות למספר היישובים שאיבד כל אחד מהצדדים.

היהודים "לא הקפידו" על הכללים; פלסטיני דורש את זכות השיבה. צילום: אעד טייא, פלאש 90
היהודים "לא הקפידו" על הכללים; פלסטיני דורש את זכות השיבה. צילום: אעד טייא, פלאש 90

רשימת הישובים היהודים שנעקרו ממקומם בעקבות מלחמת העצמאות כוללת את בית הערבה, עטרות ונוה יעקב, ארבעת קיבוצי גוש עציון ואת הרובע היהודי של ירושלים העתיקה; כפר דרום, יד מרדכי וניצנים (שני האחרונים הוקמו מחדש לאחר שהשטח נכבש מחדש על-ידי צה"ל באוקטובר 1948); .משמר הירדן. הטיהור האתני של היהודים הקיף את שלוש חזיתות המלחמה.

גורלם של 11 היישובים היהודיים מלמד שני דברים פשוטים בתכלית. האחד הוא מה היו 'חוקי המשחק' – ועד כמה הערבים הקפידו למלא אחריהם, היכן שרק יכלו. בכל מקום שצבא ערבי כבש ישוב יהודי, האחרון הפסיק להתקיים. השני הוא גודלו של הניצחון היהודי במלחמה. העובדה שמספרם של היישובים הערביים שנעקרו גדול משמעותית ממספרם של היישובים היהודים שנעקרו אמנם מבטאת את גודל הניצחון היהודי, אך חשוב להבחין שבניגוד לערבים הרי שהיהודים לא דבקו עד הסוף ב"כללי המשחק" שקבעו הערבים: אם חלידי אכן צודק, 418 ישובים ערביים נעקרו. אך רבים אחרים נותרו במקומם גם לאחר שנכבשו על-ידי הצבא הישראלי. לעומת זאת, אף לא ישוב יהודי אחד נותר על מכונו ובמקומו בשטח שנשלט על-ידי הערבים בסיום המלחמה. אף לא יהודי חי אחד נותר בשטחי ארץ-ישראל שנכבשו או הוחזקו על-ידי צבאות מדינות ערב.

מלחמה יוצרת מצב בלתי-הפיך

אך הפרטים חשובים פחות. מה שחשוב הוא העיקרון, והעובדות הן חד-משמעיות.

עובדה היא שהערבים מעולם לא הטיפו לזכות שיבה של יהודים ליישובים שנטשו במלחמה. זכות השיבה הוגבלה באופן ברור לערבים בלבד.

אם נחזור לדיון בכללי המשחק, הרי שהתביעה של הערבים לזכות שיבה פירושה תביעה רטרואקטיבית לשינוי כללי המשחק – אותם הכללים שהערבים קבעו בראשית המלחמה. אלא ששינוי חוקי המשחק לאחר סיומו מנוגד לכל תפיסה אנושית של צדק.

הדיון צריך להתנהל גם בממד המוסרי; מפגינים יהודים נגד שקר הנכבה. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90
הדיון צריך להתנהל גם בממד המוסרי; מפגינים יהודים נגד שקר הנכבה. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

ניתן לבטל עסקאות. מי שקונה מכונת כביסה ומתחרט לאחר מכן יכול לבטל את העסקה, אפילו אם זו נחתמה. ניתן להשיב את הכסף ששולם, אפשר להחזיר את המוצר שנקנה בתמורה. קנס גם הוא אפשרי כפיצוי על עגמת הנפש והטרחה הכרוכה בעסקה. כך הם פני הדברים כאשר הכללים מנוסחים מלכתחילה וברורים לשני הצדדים. אך מלחמה היא משחק שונה לחלוטין, בעיקר בגלל העובדה הפשוטה שלא ניתן לחזור למצב ששרר לפניה.

מלחמה יוצרת מצב בלתי-הפיך. הטענה שניתן להשיב את המצב לקדמותו לאחר תום הקרבות, פירושה הכחשת סופיות המלחמה והאפקט שיש לה על יצורי אנוש. 'שלום צודק' אין פירושו העמדת פנים שכלום לא קרה. להיפך. פירושו הנכון הוא ההכרה האכזרית שלא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ולהעמיד פנים שכלום לא קרה.

'זכות השיבה' של הערבים אינה ביטוי לצדק. שינוי כללי המשחק לאחר שהסתיים היא הפרה צורמת של  אינסטינקט אנושי בסיסי, הדורש הוגנות. ובמקום שבו אין הוגנות, גם אין ולא יכול להיות צדק.


מעוז עזריהו הוא פרופסור בחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת חיפה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. א) דרישת השיבה של צאצאי מהגרים מוסלמים שקולה לזכות ההתאזרחות ומחייה על חשבון היהודים שעוד מעט תוצג ע"י מסתנני עבודה מסודן ואריתריאה. אלו וגם אלו הינם מהגרי עבודה או צאצאיהם. בכל מקרה אין להם זכות להתיישב בא"י. מה תגידו אם הפיליפיניות יצעקו שלא די להן במשכורות שהן מקבלות עבור עבודתן, אלא העובדה שהן מתגוררות בבתי קשישים מקנה להן בעלות על הבתים.
    ב) עוד מעט דאע"ש ישבו על הגבולות שלנו (בקרוב מאד ברצועת עזה וסיני, ואח"כ בירדן, ואינני יודע אם לבנון תקדים את סוריה). כשזה יקרה, דרישת השיבה תתממש לצאצאי מהגרי העבודה המוסלמים בפרצופם. הם ישובו למקורותיהם בארצות מהן הם או אבותיהם היגרו לא"י.

  2. בעקבות הסכמי אוסלו נכנס זרם של ערבים , הטוענים שהם פלסטינאים, ליהודה ושומרון ומשם לכל רחבי מדינת ישראל.
    כמה ? לא יודע !
    מי יודע ? המדינה אשר יכולה לומר מי נכנס כתייר ולא יצא !
    אז ניצחנו במלחמה !
    הם מנצחים אותנו עם מצלמות וכמה "יהודים טובים" ב…שלום המדומה.

  3. הנצחון הושג בגלל פער מוסרי עצום בין היהודים לערבים .
    הפער הזה הולך ומצטמצם , החברה הערבית בהחלט מדורדרת מוסרית מכול בחינה כמעט אבל אנחנו סוגרים את הפער …..
    כדי לנקות את א"י מהאנשים שרוצים רעתנו אנחנו צריכים לעלות מדרגה .

    כמובן שעדיין עם ישראל הוא מעל כל השאר אבל זה בהחלט לא נתון קבוע .

  4. תודה על המאמר המעניין.
    יש גם לזכור את הטיהור האתני של יהודי יפו בשנת 1921, לטיהור אתני של יהודי חברון, שכם ועזה בשנת 1929 שביצע חאג' אמין אל חוסייני.
    ועל הקיהילות היהודיות שנמחקו במדינות ערב דיברנו כבר?

    מי שיוצא למלחמה ומפסיד בה, שלא ידרוש אחר כך פיצויים…

  5. במהלך מלחמת השחרור ברחו מאות אלפי יהוןדים מארצות ערב לישראל.
    בתיהם ורכושם עברו לידיים ערביות, שלא מתככנות להשיב אותם ליהודים.

    1. לא צריך להמציא עובדות.
      הגירת יהודי ערב לא"י לא קרתה במהלך מלחמת השחרור.

  6. התשובה ברורה (לפי הערבים) – בסוף המאה התשע עשרה. היו כמה גלי הגירה של בדואים וערבים מכל מדינות האיזור, בעקבות הצלחת היהודים להוציא משהו מהארץ החריבה שהיתה פה. מארק טויין לא היה חבר באם תרצו והוא תיאר עדות על מה שראה בפלסטינה. ימין ושמאל רק חול וחול. ערבים התחילו להגיע לארץ בסוף המאה ה19 ובעיקר החלו גלי הגירה בלתי חוקית בשנות העשרים והשלושים של המאה ה20.
    ההוכחה לכך מצויה באתר "זוכרות", בו יש את "מפת הנכבה". כשתפתחו כפר מסוים, תראו בהרבה מאד מקרים שהיתה קפיצה בלתי סבירה במפקד האוכלוסין ובמספר הבתים בכפר בין שנות העשרים לשנות הארבעים. לדוגמה: הכפר אבו כישכ באיזור רמת השרון. הדוגמאות שם רבות.
    ג'ואן פיטרס כתבה את זה כבר לפני 30 שנים.
    אבל העיקר הנראטיב….

  7. השאיפה הגדולה ביותר של הערבי היא לברוח מהחיים בסביבה ערבית, הם מכירים עצמם הכי טוב מכולם ויודעים איזה סיוט וגהנום עלי אדמות זה לחיות תחת שלטון ערבי ללא אפשרות לשינוי

    ההתעקשות על זכות השיבה היא עוד נסיון נלוז לברוח מהחיים הערבים ולא שום דבר אחר, לא הצדק והזכיות מענינות אותם אלא האשליה שהם יעברו מהביוב בו הם שוהים לאמריקה של המזרח התיכון

    כל השאר קשקשת