האם לשכת עורכי הדין "עבדה" על נתניהו ושקד?

האמנם ראש הממשלה ושרת המשפטים הסכימו להשתתף בכנס תחת הכותרת "האם הכנסת והממשלה רוצים לחסל את בית המשפט העליון"?

מי רוצה "לחסל" את מי? ראש הממשלה נתניהו עם נשיאת העליון נאור. צילום: נתי שוחט /פלאש90

כולם מכירים את התרגיל העיתונאי הזול והקבוע, לשאול בכותרת הידיעה שאלה פרובוקטיבית בנוסח "האם פלוני מעל במיליוני שקלים מכספי הציבור?". ואז, כאשר הקורא המזועזע קורא בגוף הכתבה ומעיין באותיות הקטנות מתברר שזה לא בדיוק כך: יש רק חשדות, זה לא מיליוני שקלים, לא כספי ציבור ובכלל לא היתה שום מעילה. אבל אחרי כותרת כזו הפרטים הקטנים כבר לא חשובים. המסר העיקרי כבר התקבע: פלוני ייזכר לעד כזה שכתבו עליו בעיתון שהוא מועל במליוני שקלים, ולעזאזל ההוגנות.

עשרות אלפי עורכי הדין שקיבלו בימים האחרונים הזמנה (מושקעת, יש לומר) לכנס ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין נתקלו בתרגיל דומה. מושב שאמור להתקיים בנוכחות ראש הממשלה נתניהו, השרה איילת שקד, חברי כנסת וראשי מערכת המשפט, הוגדר כעוסק בשאלה הרטורית "האם הכנסת והממשלה רוצות לחסל את בית המשפט העליון?".

סביר להניח שנתניהו ושקד ישיבו ב"לא" רבתי, אך דבר לא יעזור: מי שנוכח באירוע כזה, בעל כורחו מודה באשמה.

עיון ברשימת הדוברים, מגלה שההאשמה הקשה לא מסתיימת בכותרת: שופט העליון לשעבר אליעזר ריבלין, חבר הכנסת איימן אעודה, עו"ד חאלד חוסני זועבי, יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר יורי גיא-רון ויו"ר הלשכה בהווה אפי נוה הם לא בדיוק מחסידי המינימליזם השיפוטי, והרושם הכללי הוא שמדובר בבית משפט שדה שנועד לשפוך קיתונות של ביקורת, אשמה ובוז על ראשם נציגי הממשלה והכנסת.

לא צריך דמיון רב כדי לנחש מה יהיו הכותרות בעיתון 'הארץ' וב'ידיעות אחרונות' לאחר הזובור הפוליטי הזה בו יוכתרו ראש הממשלה והשרה שקד בתואר השחוק עד לזרא "איום על הדמוקרטיה".

זובור לשקד 2
התכנית המקורית באתר לשכת עורכי הדין, והכותרת המתלהמת בפרסום שהופץ. לחץ להגדלה

אז מדוע ראש הממשלה נתניהו, השרה שקד וחבר הכנסת סלומיאנסקי משתתפים באירוע מביש זה? האם אין הם מבינים את משמעות האשמתם בניסיון "לחסל את בית המשפט העליון"?

כשפנינו לבקשת תגובות התברר כי לשאלה מטרידה זו תשובה פשוטה מאוד: נוסח כותרת הכנס שונה לאחר שראש הממשלה והשרה כבר אישרו את השתתפותם. בנוסח המקורי, שעל-פיו אשרו נבחרי הציבור את השתתפותם, הפאנל הוגד אחרת: "של מי המילה האחרונה? על יחסי הכוחות בין הכנסת לבין בית המשפט העליון". זו שאלה טובה והזמנה לדיון מכובד ושקול באחת משאלות היסוד של מבנה המשטר בישראל.

אך מישהו בלשכת עורכי הדין חשב שהנושא נשמע משעמם מדי, או – שומו שמים – מאוזן מדי, והחליט לנסח את השאלה מחדש באופן חד-צדדי. כך הפך דיון ענייני וראוי למתקפה רבתי של אליטת זכויות האדם והאקטיביזם השיפוטי נגד הכנסת הנבחרת וממשלת ישראל.

מלשכת השרה שקד נמסר: "זה אינו מקובל על השרה כלל וכלל. השרה העירה ללשכה והפרסום הזה לא יחזור על עצמו".

מלשכת עורכי הדין לא נמסרה תגובה עד לפרסום הכתבה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. עזוב כותרות. שקד תעשה משהו בנוגע לאקטיביזם החולני הזה?! היא טומנת שתי ידיים בצלחת!

    עכשיו טירקל ווינשטיין מחליטים אם הירש יהיה מפכ"ל, זה לא אמור להיות תפקיד של הממשלה? אין לנבחרי הימין מילה או מעש בנושא?

    יש עוד – טירקל עומד בראש הוועדה למינוי בכירים, שתפקידה (לפי הבגוץ-ברוך-הוא) לדאוג לטוהר המידות במינויים. אותה הגדרת תפקיד של האינקוויזיציה. איבדנו את זה לגמרי…