הטרור והאסלאם ה"אמיתי"

כמעט כל מנהיגי המערב כבר הכריזו על האסלאם שהוא "דת של שלום". אך האם בכוחם של מעט כתבי-יד או פוסקי הלכה מתונים לשנות את הנתונים?

טרור חובק עולם; השלוחה המקומית של האסלאם. צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

ב-11 לספטמבר 2001 החרידה את ארצות-הברית סדרת הפיגועים של ארגון הטרור המוסלמי אל-קעידה. מגדלי התאומים קרסו, בניין הפנטגון נפגע, ואמריקה התאבלה על אלפים רבים של הרוגים ופצועים. ימים ספורים לאחר המתקפה, בשיאו של ההלם הציבורי, הצהיר נשיא ארצות-הברית דאז ג'ורג' בוש כי ה"אסלאם הוא שלום, והטרוריסטים הללו לא מייצגים את השלום".

כעבור ארבע שנים, ביולי 2005, אל-קעידה היכה שנית ברצף פיגועי תופת ברכבת התחתית של לונדון. 52 אנשים נהרגו ומאות נפצעו. ראש הממשלה הבריטי באותה תקופה, טוני בלייר, הלך גם הוא בדרכו של בוש. במאמר שפרסם מאוחר יותר בדיילי-מייל הבריטי―לאחר שצעיר מוסלמי ערף ברחובות לונדון את ראשו של חייל בריטי אומלל―הכריז בלייר כי "אין בעיה עם האסלאם. לאלו מאיתנו שלמדו זאת, אין שום ספק לגבי טבעו האמיתי ושוחר השלום".

בוש ובלייר לא היו הראשונים ובטח שלא האחרונים לזהות את האסלאם "האמיתי" – וזו מילת המפתח שעוד נידרש לה בהמשך – כדת שוחרת שלום. מחליפיהם באמריקה ובאנגליה המשיכו את אותו הקו בדיוק. ברק אובמה הודיע ש"דאע"ש אינם מוסלמים. אף דת אינה מוחלת על רצח חפים מפשע", וכן: "צריך לחזק את הקולות … המלמדים את טבעו האמיתי ושוחר השלום של האסלאם". ואפילו דיוויד קמרון השמרני והמפוכח, הכריז כי "האסלאם הוא דת של שלום. האנשים (הטרוריסטים) הללו אינם מוסלמים, הם חיות".

אליהם מצטרף גם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, שגילה דעתו לאחר הפיגועים בפריז כי "לקיצוניים הללו אין דבר עם האסלאם", וכן האפיפיור פרנציסקוס שלא נשאר חייב והודיע כי "אסלאם הוא דת של שלום. כזו שתואמת ומכבדת זכויות אדם ודו-קיום של שלום". ועוד ועוד מנהיגים ואמירות דומות כהנה וכהנה.

מיותר לציין שהאמונה בשלומיות האסלאם לא פסחה גם על הביצה המקומית שלנו. הנשיא ריבלין למשל, שבימים כתיקונם מתריע מפני השתלטות הימין הקיצוני על מדינת ישראל, נשמע דווקא רגוע למדי בכל הקשור לקיצוניות המוסלמית: "אני מאמין באמונה שלמה, כי אין למערב, לנוצרים או ליהודים מלחמה עם האיסלאם…; כולם כאחד קרבנות חסרי ישע של ברבריות אכזרית, של טרור נפשע, שדבר אין להם עם האיסלאם או עם דברי הנביא". אמירה שחזר עליה הנשיא גם אתמול.

דא עקא, מנהיג דאע"ש נמצא איתנו כדי לקלקל את החגיגה. בהכרזה שמצלצלת אותנטיות, הכריז אל-בגדדי ללא כחל ושרק כי "האסלאם לעולם אינו דת של שלום. האסלאם הוא דת של מלחמה".

אז מי צודק? אל-בגדדי המוסלמי או בוש הנוצרי?

מהו האסלאם האמיתי?

ניתן לגשת אל השאלה הזו בשתי דרכים. את הראשונה נכנה כאן הגישה הספרותית, ואת השנייה הגישה הריאליסטית.

הגישה הספרותית משתקפת למשל במאמרו של פרופ' זאב מגן, מומחה להלכה אסלאמית. מגן הוכיח במאמר מרתק, שכנראה לא היה מבייש אף חכם דת מוסלמי, כי "דאע"ש מפר באופן בוטה ויומיומי את ההלכה האסלאמית. ההוצאות להורג שלו הן רצח ברור ופשוט, ועמדותיו מערערות את כל מה שהדת המוסלמית מייצגת מאז ומעולם. דאע"ש יורק ללא הבחנה על המסורת המשפטית, על תקדימי הח'ליפים ועל הדוגמה הנצחית של הנביא מוחמד עצמו". אך את מה שמוכיח מגן כלפי דאע"ש – והצדק עימו מן הסתם לגבי קיצוניות הארגון האכזרי – מיישמים אובמה וחבריו על האסלאם באופן כללי.

אסלאם תיאורטי של ספרים; כתב יד נדיר של הקוראן. צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90
אסלאם תיאורטי של ספרים; כתב יד נדיר של הקוראן. צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90

לפי הגישה הזו, "האסלאם האמיתי" הוא אסלאם של כתבי-יד עתיקים, של פסקי הלכה שנשלפו מארכיוני האוניברסיטאות, ושל אימאמים מתונים שלוקטו בפינצטה. ומאחר שארון הספרים של הדתות ההלכתיות הוא מורכב ומסועף, הדבר משאיר באופן טבעי מקום רב לכל חוקר ושיטה להתגדר בו. מי שיתאמץ, יצליח גם למצוא את הפוסק המוסלמי או את כתב היד הצופי שיוכיח שהאסלאם הוא סובלני אפילו כלפי גייז. (מי לא מכיר את האימרה התלמודית הזניחה שממנה מוכיחים הירוקים כי היהדות היא בעצם סניף קדום של גרינפיס?). המוטיבציה הפוליטית של הגישה הזו ברורה: לצייר אסלאם "אמיתי" מתון ושוחר שלום – כדי לנטרל את הצורך בהתמודדות לא תקינה פוליטית עם האסלאם האחר, זה שהוא "כוזב" מבחינה ספרותית אך ממשי למדי מבחינת הנסקלים וערופי-הראש.

אנשי הגישה הספרותית, אם נתמצת, עמלים על השוואת והתאמת האסלאם כפי שהוא אל האסלאם האקדמי של כתבי-יד כפי שהוא היה צריך להיות. בבחינת כפיית תיאוריה על מציאות. הפיתוי אמנם ברור, אך לא בטוח שבן-לאדן, אל-בגדדי או חברי בוקו חראם מכירים את התבניות הספרותיות שמצאו החוקרים. ממש כמו אותו רוטווילר שלא שמע על הביטוי "כלב נובח אינו נושך".

האסלאם כפי שהוא

לעומת האסלאם המתון, הנאור ושוחר השלום, שיהיה מדויק יותר לכנותו "האסלאם הנוצרי" של מנהיגי המערב, יש את האסלאם הממשי. זה הניבט אלינו מהעובדות, מהנתונים ומהתוכן שזורם אלינו בערוצי המדיה החברתית.

והאסלאם הזה מספר לנו שרוב מוחלט של הטרור העולמי הוא טרור מוסלמי. ש-95% מפיגועי ההתאבדות הם תוצרת האסלאם. ושמבין 50 המדינות עם הפעילות הטרוריסטית הגדולה ביותר, כמחצית הן מדינות מוסלמיות (סוריה, עיראק, איראן, תורכיה, אפגניסטן, פקיסטן, תימן וכו') והמחצית השנייה היא בחלקה הלא-מבוטל מדינות לא-מוסלמיות הסובלות מטרור… מוסלמי (ישראל, הודו, פיליפינים, תאילנד, רוסיה, ארה"ב ועוד).

האסלאם הזה הוא לא מתון, לא שוחר שלום, לא סחבק.

אכן, חשוב לזכור שרוב המוסלמים אינם טרוריסטים. אך חשוב לא פחות לזכור שרוב הטרוריסטים הם מוסלמים. האם אותו רוב מוסלמי לא-טרוריסטי נותן את הטון לעולם המוסלמי, או שהוא רק בגדר רוב דומם וכנוע ואת הטון מכתיבות מדינות הטרור של האסלאם? האם קיים עלי-אדמות כוח ליברלי מוסלמי, בעל עוצמה פוליטית אמיתית, הקובע מהלכים בעולם האסלאם, או שהשחקנים המרכזיים נמצאים בכלל במגרש אחר?

הטענה הריאליסטית היא שהתשובות לשאלות הללו הן הן עיקר העניין. פה קבור הכלב. הפוטנציאל האלקטורלי התיאורטי של האסלאם המתון בכלל לא מעניין. בוודאי שלא פתוות נדירות או כתבי-יד מעוררי השראה. בענייני מדיניות נחשב רק זה האוחז בפועל בהגה הרכבת ומנווט אותה, ולא אלפי הנוסעים שנגררים אחריו. והקלסתרון של האסלאם הפוליטי האוחז בהגאים הוא עם תווי הפנים הברורים של ג'יהאד וטרור ומלחמת דתות.

דת של מלחמה; אל-בגדדי. צילומסך
דת של מלחמה; אל-בגדדי. צילומסך

הפתרון של המערב?

האם המערב הדמוקרטי יודע איך לפרק את המוקש המוסלמי? האם התבניות הפוליטיות שלו, בייחוד חופש הביטוי וחופש הדת, הן כלי יעיל בהתמודדות עם התופעה הפוליטית של האסלאם, או שמא הן דווקא קטליזטורים מסוכנים לרדיקליזציה אסלאמית? קשה לדעת.

המערב מנסה לפרק את המוקש הזה מתוך הנחת מוצא שהטרור נובע מעוני, מפערים חברתיים, מדיכוי, מהדרה ומקלוניאליזם מערבי. אבל הטענות הללו לא מחזיקות מים (הרי מדינות עולם שלישי לא-מוסלמיות לרוב אינן מייצרות טרור). הוא מנסה למצוא בספריות ובמוזיאונים שלו אסלאם אחר, מתון ושוחר שלום – בתקווה שהדבר יניע כוחות בתוככי העולם המוסלמי לאמץ את תובנותיו החדשניות על "האסלאם האמיתי" – אך הדבר משול לניסיון לחולל שינוי באורתודוכסיה החרדית באמצעות פסקי הלכה של עמוס עוז או יאיר לפיד. אלו שינויים שיכולים להתחולל רק מבפנים.

עד אז, "האסלאם הוא דת של מלחמה", ועם דת כזו מוטב להילחם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. האם כותב המאמר התאסלם?

    למה הוא קורא למוחמד נביא?

    במידה וכותב המאמר הוא יהודי עליו לציין שמוחמד נביא שקר.

    1. טעות בידך, מוחמד לא היה נביא כלל, לא נביא אמת וגם לא נביא שקר.
      מכיון שבישראל היו נביאי שקר, שחלקם זכו גם לנבואת אמת בזמן מסוים (חנניה בן עזור למשל), הרי שלקרוא למוחמד נביא שקר משמע שהיתה לו גם נבואת אמת מתישהו, וזה אינו נכון. הוא פשוט היה הוזה בעל כושר התבטאות מוצלח לתקופה בה חי (לא סיפור כל כך גדול באותה התקופה). גם אני יכול ל"התנבא", למשל שמחר בבוקר תזרח השמש ויהיה חם בארץ ישראל.

    2. ילדים, מספיק לריב. אין אלוהים ואין נביא. עורו.

  2. השאלה שצריך להעלות היא מדוע אובמה מתיימר לדבר בשם האיסלם. התשובה היא כי הוא מוסלמי. במובן הפשוט של המלה, אובמה למד במסדרה בג'קרטה וקיבל שם חינוך דתי מוסלמי. זוהי זיקתו הרוחנית.

    1. לא נכון! הוא בכלל אישה! וחייזר!
      ברצינות: ידוע שבמשך עשורים הוא חבר בכנסיה (למשל של ג'רמיה רייט האנטישמי). עוד לפני שהיו לו שאיפות פוליטיות רחוקות. למה בדיוק?

      לגבי המאמר: האם באמת "הפוטנציאל האלקטורלי התיאורטי של האסלאם המתון בכלל לא מעניין"? מבחינת אובמה, הולנד וקמרון, האסלם המתון כולל את טורקיה של ארדואן, סעודיה, אירן, מצריים.. כולן מדינות מפתח במאבק נגד דאעש, וכולן מוסלמיות מאוד והיו נפגעות מגישה לוחמנית כלפי האיסלם עצמו.

  3. אי אפשר לשפוט דת. אי אפשר לקחת 1,300 שנים של מסורת ולשפוט אותה לכאן או לכאן. דתות משתנות ומתפתחות עם הזמן. בשנות ה-30 של המאה הקודמת הייתי משער שהנצרות הייתה יותר מעסיקה אותנו היהודים ולא האיסלאם. מתוך אלפי כתבים לכל אדם תהיה המסקנה שלו והפרשנות שלו. לכן במקום לשפוט את הדת – ראוי לשפוט את המאמינים בה כיום.
    הרי מי שקובע מהו האיסלאם הם אלה שקוראים לעצמם מוסלמים. חלק מהם רואים באיסלאם את חוקי השריעה, חלק את הג'יהאד נגד הכופרים, חלק את חייו של מוחמד וחלק את הצד המתון של הקוראן. השאלה היא מי הם הרוב, מי הם השולטים, ומי הם אלה שישלטו בעתיד. המגמה ברורה. העולם המוסלמי הופך יותר ויותר קיצוני ומלחמתי. השולטים הם לרוב הקיצוניים (אייתוללות, חליפים, איסלאמיסטים, אמירים, שבטים פרמיטיביים וכו) ולפעמים יש גם מלכים, דיקטטורים חילונים יחסית, שרי מלחמה ואף מעט שליטים דמוקרטיים יחסית. הקרב על האיסלאם צריך להתחולל בין הקבוצות הנ"ל. כל עוד הקיצוניים מנצחים בקרב (והם אכן מנצחים) אז האיסלאם נקבע על ידם. אם יבוא כח מוסלמי מתון (אולי א-סיסי) ויביס את הקיצוניים באופן ברור – אז נוכל לדבר על איסלאם של שלום.

  4. האיסלאם אינו דת או מערכת של אמונות.
    האיסלאם היא כלבת של בני אדם.
    אפשר להיות "נשא" ולתפקד
    אבל כשהמחלה מתפרצת כל מי שנגוע בה
    חייב להפיץ את המחלה הנוראית הזאת הלאה ולהדביק בני אדם שלא
    .
    נגועים במחלה, או להרוג את הקורבן

    ולא איכפת לחולים למות בדרך.

    עד שייתר העולם לא יפנים את זה ויטפל בחולים ב"איסלאם" כמו בחולי כלבת, לא יהיה שינוי.

  5. אין דבר כזה דת של שלום לא הנצרות, לא היהדות ולא האיסלם. לעיתים מתאים יותר למאמיני דת מסוימת לשמור על הסטטוס קוו ואז הם מתגאים בכך שהם שוחרי שלום. ולעיתים מתאים להם יותר לשנות את הסטטוס קוו ואז הם מתפארים במשהו אחר.

  6. מחבר המאמר לא מזכיר את האפשרות הנגישה ביותר וההוכחה האולטימטיבית לטבעו של האסלאם – פשוט לקרוא את הקוראן. מצד אחד מובנת הרתיעה של אנשי הפוליטיקלי קורקט מלקרוא את הקוראן (הם פוחדים, ובצדק, שכל התיאוריות שלהם על "דת השלום" יקרסו), מצד שני זה פתטי לדבר על האסלאם בכאילו הנחות תיאורטיות, כשמספיק לקרוא את מסמך היסוד שלו כדי להבין הכל. האם אפשר לנתח את המרכסיזם בלי לקרוא את מרכס? בקוראן למעלה מ-120 פסוקים אלימים בפירוש, ועוד עשרות או מאות פסוקים דו משמעיים שניתן לפרשם כהיתר לאלימות. בקריאת הקוראן אפשר להבין את הוירוס הקטלני שמשנה את המוח של אנשים והופך אותם למפלצות. זה לא נעים לומר, אבל בכל מאמין של מוחמד יש חיידק רדום שעלול בכל רגע להתעורר ולהפוך את נושאו למפלצת רצחנית בלתי אנושית, כפי שהיה מוחמד עצמו.

    1. יא חביבי, גם בתנך יש לא מעט פסוקים אלימים הקוראים לשחיטה. כמה? תספור ואז נחזור לדיון. התיאוריה שבספרים לא ממש קשורה למעשה בפועל… ולכן המאמר לעניין.
      גם אני בתור חובב תרבות ערבית ואוהב אדם שואל את עצמי: איפה האיסלם המתון? איפה הכוחות החילוניים הליברלים באיסלם? האם בכלל יש כאלה?
      הערבים ה"רגילים" שאינם שטופי שנאה ומוסתים אינם דתיים על פי רוב ואין דרך לטשטש את זה.

  7. בוצעו מחקרי דעת קהל של מוסלמים אירופאים. נמצא שכשליש מהם תומכים בהכלת חוקי השריעה במדינות בהן הם מתגוררים. ניתן להניח שרובם לא יתנדבו לדאאש אך ברור שיש לאיסלם הפוליטי / הג'יהדיסטי / התוקפני אוכלוסיה תומכת רחבה.
    שאלה לא פחות חשובה – איזה אחוז מהמוסלמים יהיו מוכנים להילחם במוסלמים הגיהדיסטים בניסיון לעצור אותם? נדמה לי שהמוסלמים שוחרי השלום לא מוכנים להילחם בקיצונים. הם מחכים שיהודים ונוצרים ילחמו במקומם.
    השילוב של שתי הבעיות האלו בקרב המוסלמים של המאה ה 21 רומז שאנו על סף מלחמת דת גלובלית

  8. אני מקווה שהמנהל המכובד יפרסם את דעתי. אני מוחמד מאזרבייג'ן. דת, יהדות, נצרות ואיסלאם הם רק סדרה של פקודות מתונות המראות את הדרך של "להיות אנושי ולהישאר אנושי". הדת היא אישית לחלוטין
    זה שאני מוסלמי ואתה יהודי קשור רק לאותו אדם. אני מקווה שדתות הן פחות כלי של טרוריסטים…..