מאינדוקטרינציה בכיתות לתקריות בנבי סלאח. הצרמוניה של הרצל שוברט

תומכי שוברט מבחינים בין תפקידו כמורה למעשיו כאדם פרטי, אולם עדות תלמידה מגלה לכאורה כי שוברט מנצל את מעמדו לקידום מסרים פוליטיים רדיקליים בחדר הלימוד

הרצל שוברט מעביר שיעור בהיסטוריה לחיילים בנבי סלאח. צילום מסך

ביום שישי האחרון הרשה לעצמו המורה להיסטוריה הרצל שוברט לעשות טעות אחת יותר מדי. הוא תועד נוכח באירוע בו הותקף לוחם צה"ל על ידי קבוצת נשים וילדים לאחר שביקש לעצור מיידה אבנים קטין. הורה של אחד מתלמידי בית הספר 'אורט אבין' ברמת-גן זיהה את שוברט בסרטון שהופיע בכלי התקשורת ויחד עם הורים נוספים תבע את הפסקת עבודתו של שוברט בבית הספר. ראש עיריית רמת-גן ישראל זינגר הביע תמיכה בהורים ואמר כי במידה "והנתונים שהוצגו בתקשורת נכונים, אין לאדם שפגע בחיילי צה"ל שום מקום בחינוך ילדי העיר".

כצפוי יצאו דוברי השמאל השונים בזעקות שבר כנגד "ציד המכשפות המק'רתיסטי" כנגד המורה, וטענו כי יש להפריד בין מעשים או אמירות ששוברט מבצע או אומר כאזרח לבין עבודתו כמורה, בה לא ניתן להטיל דופי.

"במדינה דמוקרטית מותר למורים להפגין, מותר להם גם לחתום על עצומות ולבקר את מדיניות הממשלה", אמרה יו"ר מרצ זהבה גלאון והתייחסה גם לתביעה שלא לאשר את מינויה של תומכת הסרבנות אביטל בנשלום למנהלת בית הספר לאומנויות באשקלון: "שוברט לא לקח את התלמידים שלו לנבי סלאח, בנשלום לא החתימה אותם על עצומות. הם פעלו כאזרחים על דעת עצמם. מחול השדים של הימים האחרונים נגד המורים מעביר לילדים שלנו מסר לפיו מי שמעביר ביקורת עובר השפלה פומבית והוקעה מהחברה".

חבל שחברת הכנסת גלאון לא טרחה להרים טלפון להרצל שוברט בטרם יצאה להגנתו, מכיוון שאם נאמץ את המבחן שגלאון עצמה הציבה הרי שהרצל שוברט צריך היה לעזוב את מקום עבודתו לא החל מסוף השבוע האחרון כי אם לפני שנים. שוברט אולי לא לקח את תלמידיו לנבי סלאח, אולם מעדות של אחת מתלמידותיו עולה, לכאורה, תמונת מצב מדאיגה לפיה הפך שוברט את חדר הכיתה למרכז להטפה ואינדוקטרינציה רדיקלית.

כך לדוגמה מספרת אותה תלמידה כי ביוני 2014 – ימים ספורים לאחר חטיפת שלושת הנערים גלעד שאער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח – הצדיק שוברט את החטיפה בפני תלמידיו ואמר "מה אתם רוצים שיעשו? הם רוצים את המדינה שלהם".

על פי עדותה של התלמידה זו כאמור לא היתה מעידה חד פעמית. לדבריה בחודש פברואר 2014 אמר שוברט לתלמידים כי "הנאצים היו התנועה הימנית של גרמניה", רמיזה לא עדינה המבקשת לקשר בין הימין בכללותו, ובתוכו הימין הישראלי, לנאציזם. מעניין כיצד הרגישו תלמידיו של שוברט האוחזים בעמדות ימניות באותם רגעים. לדבריה מרבית התלמידים מתקוממים נוכח עמדותיו של שוברט ומתעבים את הטפות המוסר שלו אך רובם ככולם חוששים להביע עמדה שונה או להתלונן על מעשיו.

אותה תלמידה הוסיפה כי שוברט נהג לערוך השוואות בין ישראל למשטר האפרטהייד, להטיף ש"לקחנו לפלסטינים את הבית", להכפיש את שר הכלכלה דאז נפתלי בנט, להצדיק את המדיניות הבינלאומית שלא להכיר בירושלים כבירת ישראל, להסביר לתלמידים כי מבחינתו לא תהיה לו שום בעיה אם בתו תתחתן עם אדם שאינו יהודי ולומר לתלמידים ש"צריך לקרוא את עיתון 'הארץ'". באחד השיעורים, כך היא טוענת, השווה שוברט את המסתננים מאפריקה ליהודים בתקופת השואה ובפעמים אחרות האשים כי המתנחלים עוסקים ב"גזל בלתי אנושי של אדמות הפלסטינים". שוברט נוטה כנראה להדחיק את העובדה שבית הספר 'אורט אבין' ממנו הוא מקבל את משכורתו ומפיץ לתלמידיו את משנתו הנאורה שוכן על חורבות הכפר סלמה ג'.

בדברים שאמרה להגנתו של הרצל שוברט הודתה חברת הכנסת גלאון, "אבירת חופש הביטוי", כי באופן עקרוני ישנו טעם חמור לפגם בכך שמורה ינצל את מעמדו לשם קידום משנתו הפוליטית ולהשפעה פסולה על תלמידיו. כעת, משנחשפו לכאורה העובדות ביחס להתנהלותו של שוברט בכיתה, ניתן היה לצפות מגלאון לחזור בה מתמיכתה בו. מכיוון שלייחס לחברת הכנסת גלאון עקביות ויושרה אינטלקטואלית תהיה דרישה מוגזמת עד מאוד מצדי, אסתפק בעמדה נחרצת מצדו של שר החינוך נפתלי בנט שהבטיח ש"משהו חדש מתחיל" אך בינתיים נמנע מלנקוט עמדה הן ביחס להרצל שוברט והן לנוכח מינויה השערורייתי של אביטל בנשלום, תומכת הסרבנות, למנהלת בית הספר לאומנויות באשקלון.

בנשלום, יש להבהיר, לא "הביעה עמדה פוליטית לגיטימית", כפי שטוענים תומכיה משמאל, כי אם הביעה תמיכה ועודדה סרבנות שירות בשטחים, בימים בהם מחבלים מתאבדים התפוצצו באוטובוסים ובמסעדות על בסיס כמעט יומיומי.

מרשת אורט התקבלה התגובה הבאה: "אכן התקבלה תלונה על פעילותו של המורה. הנושא נמצא כעת בבירור תוך קבלת הנחיות ממשרד החינוך".

הרצל שוברט לא מסר תגובה עד למועד פרסום המאמר.

 שוברט בהפגנות בנבי סלאח, אוגוסט 2015:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

23 תגובות למאמר

  1. נראה שבית הספר עלול להיות מקום מסוכן לנפשם ודמותם המוסרית של התלמידים אם לגיטימי בעיני המערכת שאדם קיצוני והזוי כזה יהיה מופקד על חינוכם של ילדינו

  2. אם הייתי אבא של אחד התלמידים שלו הייתי מוציא את ילדי מהכיתה ומונע ממנו להיכנס ללמוד איתו עד שהוא יפוטר.

  3. ושאדם בעל דעות קיצוניות כשל בנט מופקד על משרד שאמור לטפח את דור המחר – זה תקין? בעיני זה תעודת עניות, אבל אני בולע את זה, כי אני מבין מה זה דמוקרטיה. לאנשים יש דעות. גם למורים, רחמנא לניצלן.
    בהחלט אפשר להתווכח ויכוח חינוכי פדגוגי בשאלה אם ראוי שמורה ישתף את תלמידיו בדעותיו, תהיינה אשר תניינה אבל מפה ועד הקביעה שהמורה הופך את כיתתו לסניף של האחים המוסלמים פעורה תהום של… מציאות.

    1. זה שאתה לא מסכים עם דעותיו של אדם לא הופך אותן ל״קיצוניות״.
      מעבר לכך, ממורה נדרשת אובייקטיביות והצמדות לחומר הלימוד. אצל פוליטיקאים מותר ואף רצוי לאפשר חופש ביטוי.

      אם אתה חושב שאינדוקטרינציה כפויה על ידי מורה, בניגוד לנהלים או למערך השיעור, הינה דבר תקין אזי אתה הוא המחזיק בדעה קיצונית.

    2. תזכיר לי מתי בנט עבר על החוק…
      אין פה עיניין של דעות, אלא של יושרה – בדיוק כמו שלא הייתי רוצה שנער גבעות יחנך את ילדיי

    3. אנשים הזויים כמוך סופם שיחריבו את המדינה היחידה של העם היהודי , אתה מוזמן לעזוב לגרמניה , שמעתי שמרקל מקבלת
      מיליון פליטים.

  4. רדו כבר מאביטל בנשלום. אין שום קשר בין המקרים והיא מורה מעולה שמתרחקת מהבעת דעה פוליטית בכיתה. לבד מכך הנושא נסגר בשיחה מסודרת בינה לבין ההורים.

  5. הנאצים לא היו תנועה ימנית??
    הימנים במהפכה הצרםתית לא תמכו במלך??

    1. גם ימנית, גם שמאלנית (נאציונאל-סוציאליסטים), ובעיקר גזענית ולוחמנית, שיצאה לכבוש את אירופה (ואחר כך העולם) כדי להשליט עליה את הגזע העליון ולהכחיד ממנה את התת-אנושיים (אנחנו).
      את מי תשווה לזה?
      את האצילים שהתעלמו מסבלות העניים למען תענוגות חצר המלוכה?
      את אלו שדורשים לסלק מארצותיהם מסתננים?
      את אלו שדורשים עונש מוות לרוצחים?
      את אלו שמתנגדים לויתור על שטחים, ובמיוחד למסירת שטחים לידי ארגוני טרור?

      לשייך כל ימני לנאציזם בגלל שהנאציזם היתה תנועה ימנית זה גם זלזול במעשי הנאצים, וגם עיוות של דרישות, שחלקן נשמעות אולי אנוכיות או אדישות (בעיקר כשמדווחים עליהן עיתונאים צבועים), והצגתן כשאיפה להשתלט על העולם ולהשמדת עמים.

      לשייך כל ימני לנאציזם זה כמו לכנות כל מי שדורש מדינת רווחה "סטאלין".
      (ומה הקשר למלוכנים? כל מי שמתנגד לרפורמה במערכת המשפט, ואומר "מי שירים יד על ביתי אני אגדע את ידו", הוא מיד מלוכני אכזרי שמושל על נתיניו מכס עשוי גולגלות של עניים?)

    2. בין אם הנאצים היו ימנים, ובין אם היו גזענים ושונאי ישראל,
      מי שכיום ממשיך את דרכם בקריאה להשמדת העם היודי אלה הפלסטינים ואיראן הקוראים להשמדת המדינה היהודית.

      בעבר הימין היה אנטישמי והשמאל הגן על זכויות היהודים. כיום דווקא השמאל תומך באלה שקוראים להשמיד את היהודים והופך את הפאשיסטים של המאה ה21 למסכנים הזקוקים לרחמים.,

  6. הוא לימד את התלמידים שהנאצים היו תנועת ימין? אלוהים אדירים! לאן הגענו שמלמדים את ילדינו עובדות היסטוריות!

    1. עוד שמאלן שהוא או דמגוג שמיתמם או טיפש שלא מבין את ההבדל בין "תנועת ימין" ל"תנועת הימין". בסך הכל אות אחת, אבל שוברט ידע היטב למה הוא מוסיף אותה. מעבר לזה, אם לא היית בור ועם הארץ היית מבין שהמילה סוציאליזם בשמה של המפלגה הנאציונאל-סוציאליסטית איננה שם במקרה. ואם היית לומד ממורים רציניים ולא מלצים דוגמת שוברט היית מכיר אולי את ספריו של יעקב טלמון שהסביר שהנאציזם, הפשיזם, הקומוניזם והסוציאליזם הם כולם פנים וגלגולים של דת המשיחיות החילונית שמתיימרת לייצג את הרצון הכללי ומוליכה באופן בלתי נמנע לרדיקליזציה ולכינונה של דמוקטטורה. שוברט ובורים כמוך שבטוחים שהאמת המוחלטת זורחת להם מהאחוריים הם הדלק המניע של המשיחיות החילונית הזו שהולידה את זוועות המאה ה-20. השמרנות הליברלית, שהדבר הכי קרוב אליה בישראל זה הליכוד, היא בערך המחסום הרציני והיעיל והאויב האמיתי של המשיחיות הזו. אם לא הייתם בורים הייתים מבינים שההשוואות הדמגוגיות ששוברט ודומיך עורכים לנאציזם חלות עליכם הרבה יותר מאשר על אלו שאתם מכפישים.

    2. הנאצים הם דווקא סוציאליסטים
      המפלגה שלהם נקראת "נאצינאל -סוציאליסטית"

      היטלר הראשון שהבטיח מכונית לכל עובד,
      והראשון שהכניס חוקים גורפים נגד עישון במקומות ציבוריים.

      אגם הוא גם היה אומן מיוסר וצמחוני אדוק.

      ולמה אני מציין את זה?

      תשובה לכל אלה שאומרים שטבעונות הופכת אותך למוסרי יותר.
      או שחייבים לתקצב אומנות כי אומנות זה מה שעושה אותנו כבני אדם.

      שתי קביעות מגוחכות שהשתרשו בשיח הפופוליסטי

  7. זה נכון שאדון הרצל שוברט חוזר בכל הזדמנות על המנטרות הידועות אבל התלמידים התייחסו לזה בביטול ולעגו לו בגלוי

    1. אז אולי היה צריך לפטר אותו פשוט בגלל שהתלמידים מזלזלים בו ולא לומדים?
      (נכון, הוא לא היחיד…)

  8. הבחור השתתף בהפגנה אלימה בלתי חוקית ולכן יש לפתוח לו תיק פלילי.
    אסור שעבריינים בעלי תיק פלילי יעבדו כמורים במערכת החינוך.

  9. ההפגנה הזאת בסרטון היא כולה הצגה לחבורת הצלמים שהיו שם. מפגינים (ומפגינות) מקצועיים שמעוררים פרובוקציות עם מספר זהה של צלמים.

  10. מר תדמור, אם יד על הלב,
    האם אין מורים, פוליטיקאים ורבנים שהזדהו ותמכו בסרבנים בהתנתקות או למשל מתנגדים לפינוי הבתים בבית אל?
    האם אין רבנים ואנשי חינוך שקראו נגד השכרת דירות לערבים למשל? (מעשה שמנוגד לחוק באופן ברור)
    מעניין מה אתה אומר על מקרים אלו, האם גם אנשים אלו אינם ראויים להיות בתפקידי ציבור?
    האם גם כאן תרוץ לגבות הורים ואנשים שיידרשו פיטורים של אותם אנשים?
    נ.ב. ציטוט של אחד, נפתלי בנט: "במידה ואדרש לפנות יהודי, – אפנה למפקד שלי ואגיד לו שאינני מסוגל" – מה אתה אומר, האם מר בנט צריך להחזיר את המפתחות?

  11. מענין אם אתר מידה מקפיד לגנות את שטיפת המוח הלאומנית והמשיחית שהיא מיינסטרים בבתי הספר הדתיים. שם עושים את המוות לכל מורה, תלמיד או הורה שאינם הולכים בתלם האידיאולוגי וכמובן שלא מציגים דיעות שונות מאלה הלאומניות, המיליטריסטיות והמשיחיות. הפלורליזם היחיד הוא בין ההזויים המקוננים על ה"עקירה" מגוש קטיף (וכמובן לא מספרים על המיליארדים שנשפכו לטובת ההתישבות חסרת הסיכוי הזאת) לבין העוד יותר הזויים , הנרשמים כבר כדי לחזור לשם.

  12. הרשו לי לצטט ממאמר המתפרסם במקביל באתר "מידה":

    "תלמידה שלא יכולה להקשיב אם המרצה לא אומר לה בדיוק מה שהיא רוצה לשמוע, או תלמיד שדורש אזהרות טריגר לכל פריט שני בסילבוס – איך יוכלו להתמודד עם העולם האמיתי שמחוץ לכתלי האוניברסיטה?

    למעשה, חוסר נוחות מתמיד הוא עמוד תווך בתהליך הלמידה וההתפתחות האישית והחברתית. כפי שכותב ניק כהן, האוניברסיטאות "אינן ולא אמורות להיות דומות לבית. השכלה גבוהה אמורה להרחיק את הסטודנטים מהדעות הקדומות והוודאויות של בית ילדותם, ולאתגר את הרעיונות שלמדו מהוריהם. אם הסטודנטים לא יכולים לעמוד באתגר בלי ליילל שהם חשים לא בטוחים, הם לא אמורים ללמוד באוניברסיטה מלכתחילה. אם אוניברסיטאות מסרבות לאתגר אותם, אני תוהה גם בנוגע ליעילות שלהן"

    ברור שיש הבדל בין אוניברסיטה לתיכון, הבולט בהן הוא שהתיכון הוא חובה, ועדיין- הייתי מצפה מתיכוניסט ישראלי, שכבר חווה בעורף 2 מערכות (לבנון השניה וצוק איתן) לעמוד בהערות שמאליות קיצוניות שעה- שעתיים בשבוע בלי בעיה.

    1. שכחתי לציין שהציטוט הוא מ:" "הילד בטראומה": עלבון, נוחות וסכנת הפוליטיקלי-קורקט" של ד"ר דני אורבך

  13. "" להסביר לתלמידים כי מבחינתו לא תהיה לו שום בעיה אם בתו תתחתן עם אדם שאינו יהודי ולומר לתלמידים ש"צריך לקרוא את עיתון 'הארץ'". ""

    כלומר לשיטת כותב המאמר הכרה בזכותו של כל אדם להתחתן עם מי שהוא/היא רוצה בלי כל קשר לדת או לאום ועידוד תלמידים לקרוא עיתון שהדעות המושמעות בו אינן תואמות את השקפת עולמו של כותב המאמר מהוות חלק מ"הטפה ואינדוקטרינציה רדיקלית" ו"קידום מסרים פוליטיים רדיקליים בחדר הלימוד".

    כל הכבוד לארז תדמור שמלמד אותנו מה הוא חושב על חופש של אדם להינשא למי שהוא/היא רוצה וסובלנות כלפי דעות שונות משלו .