יד קשה, סבלנות ואורך רוח: במאבק על ארץ ישראל אין פתרונות קסם

למעלה מאלף ישראלים שילמו בחייהם על איוולת אוסלו אבל השמאל מרשה לעצמו להטיף לימין מוסר וקורא לתהליך מדיני. מנגד, לא מעטים בימין נגררים אחר ילדותיות השמאל ומחפשים פתרונות קסם

המחבל ההרוג שביצע פיגוע דקירה במרכז ירושלים אמש. צילום: פלאש90

צריך מידה עצומה של עזות מצח בשביל להפגין מול בית ראש הממשלה בדרישה לחדש את התהליך המדיני. הרצוג, יחימוביץ' וחבריהם צריכים מידה לא מבוטלת – בלתי נתפסת ממש – של חוסר מודעות עצמית, בשביל להאשים ראש ממשלה ימני בהתדרדרות ביטחונית אחרי מה שהשמאל הישראלי עשה כאן ב-22 השנים האחרונות. כאילו ש-1,500 נרצחים לא הספיקו להם, באים אנשי 'העבודה' וקוראים לממשלה לקדם "תהליך מדיני אזורי". אפס הפקת לקחים. אפס חשבון נפש. אפס יושר אינטלקטואלי. והאמת היא שגם אנחנו כימנים אשמים בזה. יותר מדי בקלות סלחנו לשמאל על שהפקיר את דמנו. על שייבא לכאן מטוניס את הארכי רוצח ערפאת ואת הכנופיה שלו בראשות המחבל מכחיש השואה מחמוד עבאס.

ויתרנו להם. בחרנו באחדות בשעת משבר הגם שאחדות אמיתית חייבת לכלול בתוכה חשבון נפש מצד אלו שהזו, טעו, הטעו והוליכו שולל. מצד אלו שהעבירו הסכמים מופקרים באמצעות שוחד מיצובישי וקולות של הח"כים ערבים. מצד אלו שזלזלו באזהרות. אלו שקראו לנו פרופלורים. אלו שבתשובה לאזהרות על קטיושות מעזה קראו לנו "פחדני השלום" ואמרו שלא היתה קטיושה אחת מעזה וגם לא תהיה. סלחנו לאלו שחשבו שכל האמת בידם, שאין סיכוי שהם, "הנאורים", "המתקדמים" ו"המשכילים" ישגו, ואילו אנו, "הימנים הנבערים", נתברר כצודקים. והיום אנחנו משלמים את המחיר. בבחירתנו להעדיף אחדות מזויפת לטווח קצר הענקנו לשמאל הישראלי לגיטימציה שהוא לא היה ראוי לה.

לא אמרנו בקול ברור את האמת הפשוטה: השמאל הישראלי נמצא כבר שלושים שנה בעיצומה של פסיכוזה. התייחסנו אל השמאלנים שלנו כאל יריב פוליטי מכובד שאפשר לשכנע בעזרת טיעונים מנומקים, עובדות, מספרים והגיון. הנחנו שהמציאות מוכיחה את טעותם ושבמוקדם או במאוחר הם יתעשתו. טעינו. היינו נאיביים. ובמקום לערוך חשבון נפש, אחינו בשמאל רק הלכו והקצינו. על כל 'שלום עכשיו' אחד לפני עשרים שנים, יש לנו היום שלושים ארגוני 'קרן חדשה'. על כל 'גוש שלום', יש לנו עשרים ארגוני הלשנה, הכפשה והעללת דם.

הגיע הזמן לומר את הדברים במפורש: השמאל הישראלי ירד מהפסים ואיבד קשר עם המציאות. זהו מחנה פוליטי שאינו מסוגל עוד להבדיל בין אויב לאוהב, בין טוב לרע, בין מציאות להזיה. בין רוצחי ילדים לפרטנרים לשלום.

"מבחן אוסלו יהיה מבחן הדם. האם בעקבותיו יישפך דם רב יותר מאשר לפניו", אמר אדריכל ההסכם יוסי ביילין זמן קצר לאחר חתימתו. ובכן, בין השנים 1978 ל-1993, 15 השנים שלפני הסכמי אוסלו, נרצחו 270 ישראלים על ידי ארגוני הטרור הפלסטיניים. בין השנים 1993 ל-2008 נרצחו 1,450 ישראלים על ידי ארגוני הטרור הפלסטיניים. שיעור הנרצחים אחרי הסכמי אוסלו גדל פי חמישה וחצי. 1,200 ישראלים שילמו בחייהם על הניסוי שרקחו ביילין, פונדק והירשפלד. בחודש מרץ 2002, החודש בו הרשו לעצמם הפלסטינים לממש את מלוא פוטנציאל הרצח שהעניקו להם רבין ופרס, נרצחו לא פחות מ-130 ישראלים. בחודש אחד. זו התוצאה של מדיניות השמאל. זו רמת הביטחון שהם מסוגלים לספק כל עוד לא חזרו בהם ממדיניות הכניעה והנסיגות. והיום הם מטיפים לנו מוסר.

הם כנראה מאוד מזלזלים באינטליגנציה שלנו אם הם חושבים שאנחנו כל כך מטומטמים כדי לקנות שוב את הסחורה הפסיכוטית שלהם. הרי הסיבה היחידה לכך שהאוטובוסים חדלו להתפוצץ ברחובות היא שישראל יצאה ל'חומת מגן' והעניקה לצה"ל ולשב"כ חופש פעולה מוחלט בשטחי A,B ו-C. מזה כעשר שנים פיגוע ירי הוא אירוע נדיר ופיגועי ההתאבדות כמעט ונעלמו לחלוטין. בשנת 2002 התפוצצו ברחובות ישראל שני אוטובוסים ומסעדה בשבוע ובכבישי יו"ש התבצעו פיגועי ירי מדי יום, לעיתים כמה פעמים ביום. בשנת 2001, השנה בה החלו הפלסטינים לממש את יתרונות הסוס הטרויאני שייבאו מאוסלו, נרצחו 207 ישראלים על ידי ארגוני הטרור הפלסטינים. בשנת 2002 נרצחו לא פחות מ-450 ישראלים. בשנה זו החלה ישראל להחזיר את הגלגל לאחור ובתוך שנתיים הכריעה את ארגוני הטרור. בשנת 2003 ירד מספר הנרצחים ל-213, בשנת 2004 ל-124, בשנת 2005 ל-53 ובשנת 2006 ל-29. ישראל הפנתה עורף למורשת אוסלו והוכיחה שהטענה לפיה אין פתרון צבאי לטרור היא מיתוס חסר בסיס. לעומת זאת, ברצועת עזה בה נמנעה ישראל מלערוך מבצע דוגמת 'חומת מגן' – בשל המחירים שמבצע כזה היה גובה בשטח צפוף ומחומש בכבדות – ושלגביה בחר שרון לבסוף לאמץ את מדיניות הנסיגות, הלכה המציאות הביטחונית והחמירה. והיום, אחרי כישלון אוסלו וההתנתקות, השמאל ממשיך להטיף לנו מוסר וקורא לחדש את התהליך המדיני? כמה הזוי אפשר להיות?

מה עם דגל ישראל? הרצוג עולה לרגל למוקטעה, אוגוסט 2015. מתוך עמוד הפייסבוק של הרצוג
מה עם דגל ישראל? הרצוג עולה לרגל למוקטעה, אוגוסט 2015. מתוך עמוד הפייסבוק של הרצוג

אוטופיזם עלול לעלות ביוקר

וכאן הגיע הזמן לפנות גם לחבריי בימין שלצערי בחרו בחלקם לאבד פרופורציה. ישראל ניצחה את האינתיפאדה הראשונה. זה אמנם נמשך 4-5 שנים, זה אמנם הלך לאט מדי ומגומגם מדי, למעלה מ-150 ישראלים נרצחו על ידי הפלסטיניים, אבל הפלסטינים הוכרעו. ישראל, עם יד וחצי קשורה מאחורי הגב, הכריעה את הטרור הפלסטיני. בשנת 1992 הפלסטינים שכבו כנועים על הרצפה. אבל לציבור הישראלי זה לא היה מספיק טוב. הציבור הישראלי לא רצה ניצחון בנקודות. הציבור הישראלי לא הסתפק ברמת ביטחון גבוהה גם אם חלקית, והתפתה להבטחות כאילו אפשר לספק ביטחון מוחלט. יצחק רבין ומפלגת 'העבודה' ניצלו את זה ולאחר פיגוע דקירה בבת ים בו נרצחה הנערה הלנה ראפ ניהלו קמפיין בחירות תעמולתי על אובדן הביטחון האישי. התוצאה היתה פשוטה: במקום להתמודד עם ידויי אבנים בקסבה, עם פיגועי דקירה אחת לכמה חודשים ועם פיגועי ירי נדירים, ייבאנו לכאן אלפי רוצחים, הענקנו להם נשק ואוטונומיה להקים מעבדות נפץ ולגדל דור שלם של ילדים מוסתים.

1,500 ישראלים איבדו את חייהם כתוצאה מאיוולת אוסלו. כתוצאה מכך שהיו לנו עיניים גדולות מדי ולא הסתפקנו בטוב אלא רצינו את הטוב ביותר. נזקי אוסלו נבלמו החל מאפריל 2002 מכיוון שישראל יצאה לפרק את תשתיות הטרור שאפשרה לערפאת להקים. מאות מחבלים חוסלו, אלפי מחבלים נעצרו ונחקרו. העצורים סיפקו מידע מודיעיני שהוביל לחשיפת תשתיות הטרור. ב-13 השנים האחרונות צה"ל והשב"כ פועלים בשטחי יו"ש, A,B ו-C באופן חופשי. העצורים של היום נחקרים ומספקים את המידע על העצורים של מחר. השב"כ מחזיק במאות או באלפי משתפי פעולה, יושב על רשתות הסלולאר והאינטרנט של הפלסטינים ומסכל 99 אחוזים מהתארגנויות הטרור עוד בטרם יצליחו לרצוח יהודי אחד. את אלו שכן מצליחים לחמוק טרם ביצוע הרצח מיירט השב"כ בתוך ימים ספורים. רוצחיהם של נעמה ואיתם הנקין הי"ד כבר נלכדו.

הרוגים טרור שנתי
מתוך אתר שירות הביטחון הכללי

הקריאה לצאת למבצע 'חומת מגן 2' היא זריית חול בעיני הציבור. אין היום תשתיות טרור שצריך לפרק. אין מעבדות נפץ או רשתות של מגייסים, מומחי חבלה, מלינים, מסיעים ומתאבדים. הפיגועים היום מבוצעים על ידי צעיר או צעירה שלוקחים סכין ויוצאים לרצוח יהודי. אין מודיעין שיכול למנוע פיגועים כאלו במאה אחוזים ואין מבצע צבאי שיוכל לקרוא את מחשבותיהם של מחבלים בודדים. הסכסוך הערבי-ישראלי נמשך כבר למעלה ממאה שנים. הוא לא נובע מכיבוש כזה או אחר אלא מהעובדה ששכנינו מסרבים להכיר בזכות קיומה של ישראל ומכך שהם נמצאים ברמת התפתחות תרבותית עלובה יותר מזו שהיתה באירופה בימי הביניים. אחינו בשמאל מתקשים להבין שאין פתרונות קסם לסכסוך אבל רבים בימין מתקשים להבין שאין גם פתרונות קסם לטרור ברמתו הנוכחית. מי שרוצה לנצח את המאבק על הארץ הזו צריך לדעת לשלם מחירים כואבים, לחרוק שיניים ולהמשיך קדימה בלי להגרר לדה מוראליזציה משתקת ומסוכנת. לטווח הארוך, יצירת תחושת משבר בכל פעם שכמה מחבלים מחליטים לקחת סכין ולבצע פיגוע ספורדי רק תקל על השמאל לקדם תכניות נסיגה מופקרות שיערערו את בטחון ישראל ויעלו ברבה יותר נרצחים.

מספר הנרצחים בפיגועי טרור בשנים האחרונות עמד על 11 בשנת 2010, 22 בשנת 2011, 10 בשנת 2012, 6 בשנת 2013 ו-19 בשנת 2014. הנתונים השנה עומדים על שבעה נרצחים, ארבעה מהם בשבוע האחרון. הבעיה הדורשת התמודדות איננה עם תשתיות טרור, אלא בהתמודדות עם מיידי האבנים ובקבוקי התבערה ביו"ש ובמזרח ירושלים. יש להקל על הוראות הפתיחה באש, להחמיר משמעותית את הענישה על מיידי אבנים, לקנוס הורים לקטינים שמיידים אבנים, למנוע כניסת פלסטינים מתחת לגיל 50 להר הבית כל עוד השטח בוער ולהקשות את היד על הפרובוקטורים והאנרכיסטיים האירופים שמתסיסים את השטח. זה לא יפתור את הבעיה, אלא יאפשר להתמודד איתה ביעילות רבה יותר. ואם יהודה וינשטיין מעקם את האף, אז שיהיה לו אף עקום.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. ניתוח מרשים, ארז, אך שים לב שבשנים האחרונות יש עלייה משמעותית, בכל שנה, בהיקף הפיגועים שנמנעו (לפי סקירות שב"כ), מה שמצביע על הידרדרות. גם בני הזוג הנקין ז"ל נרצחו בידי חוליה מאורגנת, שביצעה פיגועים בזמן האחרון. לכן יש להחמיר את מדיניות הביטחון ביו"ש (הפעלת מחסומים שבוטלו, סגירת צירים לתנועה פלסטינית וכיו"ב). את הנתונים האלה יש להציף. אף אדם סביר לא יגזור מכך מסקנה שיש לסגת, כדי לשפר את תחושת הביטחון.
    מעבר לזה, ביחס לכל הצעדים הנכונים שהצעת בסוף המאמר – ממשלת ישראל חייבת לחזור לבנות ביו"ש. גם כתגובה לרצח יהודים, אבל קודם כעניין שבשגרה. בנימין נתניהו – שנמנע מלהכריע לגבי עזה ולגבי יהודה ושומרון – לא עושה דבר גם בעניין הזה.

  2. יש משהו מלוכלך במשולש הזה :ממשל אובמה,התקשורת הישראלית והטרור הפלסטיני.

  3. ברץ, ועכשיו תדמור. האם יש כאן החלטה מושכלת של מידה למזער את ההשלכות שיש לגל הטרור הזה? ואם כן מה הסיבה לכך, אם יואיל מישהו להשכיל את קוראי מידה

  4. גם אני לא אוהב את השמאל אבל זה לא מוריד אחריות מנתניהו. אם אולמרט היה ראש הממשלה והיה מנהל את אותה מדיניות, הכותב היה מבקר אותו בלי חשבון. דרך אגב, מה ההבדל בין מדיניות נתניהו ואולמרט?

    יד קשה, סבלנות ואורך רוח = חוסר עונים, איפוק ללא תכלית והגררות למצב הרבה יותר גרוע.

  5. זה לא מספיק!!!
    מה שאנחנו עושים ביהודה ושומרון כנראה לא מספיק.

    אנחנו צריכים להפציץ מהאוויר ולזרוע פחד. אנחנו צריכים להרוג מחבלים, לגרש את משפחותיהם ולהרוס את ביתם. עד שהם לא ישקשקו מפחד להוציא פיגוע אבנים לא עשינו מספיק.

  6. להקל לא לקהל. חוץ מזה יופי של מאמר. אני אחד מאלו שחיו תחת אשליית השלום והפסיכוזה השמאלנית עשרים שלושים שנה. לא עוד. אוסלו מת. והאשליות נופצו. די לאשליות ודי לפחד. ביד חזקה ובזרוע נטויה. עם ישראל חי! .

  7. גם השמאל וגם הימין נמצאים במצב פסיכוטי. השמאל נמצא בפסיכוזה מהסיבות המשכנעות שהובאו במאמר, אבל גם הימין לא טומן ידו בצלחת ומציג מידה מרשימה של פסיכוזה משל עצמו.

    אחרת, איך אפשר להבין את הרפיסות של מנהיגות הימין כבר 30 שנה, מאז שהוא עלה לשלטון ועד היום? השמאל נמצא במשבר הולך ומחריף, בעוד שהימין הוא השליט הבלתי מעורער במדינה, ובכל זאת מצבנו לא בדיוק משתפר כאן. ראש הממשלה שותק באו"ם במקום לקבוע צעדים מעשיים לפתרון (בין אם צעדים מדיניים או ביטחוניים, העיקר שיגיד משהו רלוונטי לשם שינוי), בעוד שחברי הליכוד מפגינים וקוראים לממשלה שלהם-עצמם לפעול, בלי להבין כמה הם יוצאים מגוחכים במעשה הזה.

    באותו זמן, הולך ופורח הימין הקיצוני והדתי יותר, זה שלא מספיקים לו האיומים הקיימים אלא חייב לנסות להבעיר את השטח עוד יותר על ידי עליה להר הבית (להזכירכם, האינתיפדה השניה התחילה בגלל אותה סיבה בדיוק), כאילו שאין לישראל מספיק צרות בלי שהדתיים המשיחיים יוסיפו עוד שמן למדורה.

    אולי הגיע הזמן שהימין ייקח אחריות ולא רק יזרוק אותה על אחרים? הבנו, השמאל טעה והטעה, צודקים. אבל הוא לפחות העז לקחת סיכונים. ומה עושה הימין בעשרות השנים האחרונות? איך הוא פועל כדי לשמור על מדינת ישראל וערכיה? איזו תקווה הוא מציע לאזרחיה?

    1. בכל פעם שני שומעת את הדרישה 'לקחת סיכונים' / 'צעדים אמיצים' וכדומה אני חוטפת התקף פניקה.
      כל הסכם אוסלו היה צעד נועז שאת מחירו נשלם עוד שנים רבות. אני בעד הליכה זהירה מאוד קדימה, הסתפקות בציפור שנמצאת ביד במקום לוותר עליה תמורת הפנטזיה של שתי ציפורים זנמצאות על העץ. ואם המשמעות היא שנשרוד בשכונה הזוועתית שלנו תוך כדי כך שאנו חיים לנצח על חרבנו – דיינו.

  8. אסף, הביקורת על הימין במקום.
    אין ספק שישראל צריכה ליזום ולהוביל מהלכים מדיניים.
    המהלכים הרצויים הם כמובן בנייה וסיפוח שטחים מיהודה ושומרון, יחד עם עידוד הגירה מרצון של פלסטינים.
    אבל לעת עתה אין זה הזמן.
    להבנתי, בזירה הבינלאומית יהיו לזה השלכות קשות בדמות הכרזה על מדינה פלסטינית באו"ם ואף חרם וסנקציות מצד מועצת הביטחון. לכן, צריך להמתין לשעת כושר לפעול בחוכמה.
    המצב הזה ישתנה בקרוב:
    1. בעוד שנה ייכנס נשיא חדש לבית הלבן, שבוודאות יהיה פחות עויין, או לפחות פחות נאיבי.
    2. המצב באירופה יידרדר בשנים הקרובות. תוצאה של מדיניות הגירה מופקרת כמובן.
    השמאל יחזר אחרי מאגר המצביעים החדש שיצר נחשול הפליטים האיסלאמי, אבל מי שיעלה לשלטון יהיה הימין והימין הקיצוני. אלה בהכרח יהיו פחות לעומתיים כלפי ישראל ובוודאי טרודים יותר בעניינם.
    3. ירדן כולה נמצאת בעין הסערה של "האביב הערבי" ובית המלוכה תלוי על בלימה.
    זה רק עניין של זמן עד שתתרחש שם הפיכה עם פוטנציאל למלחמת אזרחים בסגנון סוריה. רק שרוב הירדנים הם למעשה פלסטינים.
    ישראל תוכל לצאת בהכרזה שהמדינה הפלסטינית שוכנת בירדן, ולגרש לשם את שארית הרוצחים והג'יהאדיסטים מיהודה ושומרון.
    זה עשוי לסתום את הגולל על הסכסוך.

  9. חשבו הייטב – מצאו את ההבדלים בין שלשת המשפטים
    מיליוני יהודים שילמו בחייהם בשל איוולת הרבנים שמקשים הצטרפות לעם היהודי שהיה יכול למנות היום יותר ממאה מיליון איש
    אלף מאתיים ישראלים שילמו בחייהם בשל איוולת אוסלו
    אלף מאתיים ישראלים שילמו בחייהם בשל איוולת ההתנחלויות