מ"מ המפכ"ל סאו: "השוטרים חששו להפעיל אמצעים גם כשהייתה הצדקה"

"גם מול ירי זיקוקים בכינון ישיר, שוטרים חששו להפעיל אמצעים". התחושה כי המשטרה הססנית ונמנעת מהפעלת כוח מקבלת אישוש מהסמכות הבכירה בארגון: מ"מ המפכ"ל ניצב בנצי סאו מספר על חששות השוטרים

השוטרים חששו לירות; מ"מ המפכ"ל בנצי סאו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

השוטרים חששו לירות; מ"מ המפכ"ל בנצי סאו. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לא ברור כיצד חמקה מתחת עיני התקשורת הפצצה שהטיל היום ממלא מקום מפכ"ל המשטרה בנצי סאו בישיבת וועדת הפנים בכנסת. ״שוטרי משטרת ישראל לאורך השנים האחרונות חשו חוסר ביטחון בהפעלת אמצעים" אמר סאו, והסביר כי החשש לירות פגע בתפקוד המשטרה גם "כאשר היו אירועים שהצדיקו זאת כגון ירי זיקוקים בכינון ישיר לעברם״. לדבריו, בשנים האחרונות לא מעט שוטרים נפצעו כתוצאה מירי זיקוקים לעברם, אך למרות זאת השוטרים לא הגיבו.

אך לא רק זאת, מתברר כי שוטרי ישראל היססו לירות גם כאשר נשקפה סכנה מוחשית לאזרחים: "כאשר יש יידוי אבנים לעבר כלי רכב. השלכת בקבוקי תבערה לעבר אזרחים או כלי רכב, אלו אירועים מסכני חיים", הסביר סאו, וקבע: "בסיטואציות כאלה מותר לשוטר ומצופה מהשוטר שיעשה הכל כדי למנוע את הסכנה. גם אם מניעת הסכנה היא באמצעות ירי".

דבריו של סאו חושפים אמת קשה במיוחד על תפקודה של המשטרה בשנים האחרונות. יותר ויותר פעמים שמענו על שוטרים הנמנעים מלהפעיל כוח וחוששים מירי ומהתעמתויות. סרטונים שהופצו מציגים שוטרים ובמידה רבה גם את חיילי צה"ל במגננה ובמנוסה, כאשר המון מוסת ואלים מצליח לדחוק את כוחות הביטחון לעמדות מבוצרות ולג'יפים ממוגנים עד אימה.

מדוע זה כך? לשאלת 'מידה', נמנע ממלא מקום המפכ"ל מלספק הסברים, ורק הבהיר כי מעתה מדיניות הפעלת הכוח במשטרה תשתנה.

למרות זאת, נראה כי ניתן לספק כמה הסברים. מי שעוקב אחר התקשורת יודע כי כמעט על אירוע שהסתיים בירי על-ידי שוטר, לווה בחקירת מח"ש. אף נודע על קיומו של נוהל לפיו נפתחת חקירה "בכל אירוע ירי בכדי למנוע טענה מצד עורך-דין בעתיד". שוטר שמודע לכך שהפעלת נשק עלולה להוביל לחודשים ארוכים של חקירות יחשוב פעמיים ושלוש לפני שיבצע ירי. חקירות אלו מאיימות על המשך הקריירה, ובמקרים בהם פרטיה דולפים לתקשורת עלולות לשבש כליל גם את חייהם האישיים של השוטרים. בתנאים אלו, קשה שלא להבין מדוע נוצרה למשטרה תדמית הססנית.

המקרים פחות או יותר ידועים: שחר מזרחי, שוטר שהרג גנב רכב מתוך תחושת סכנת חיים, נידון לשנתיים וחצי בכלא; שוטרי יס"מ שירו בחיר חמדאן בכפר כנא, נגררו בחקירה שנמשכה כחצי שנה עד שנסגרה ללא כלום; ופורסם כי שוטרים שירו במצבים שונים זומנו לחקירות ארוכות.

החשש בשורות המשטרה כה רב, עד כי פשיטה משטרתית ברהט בתחילת השנה שהסתיימה במותו של צעיר ששהה ברכב עם סוחרי סמים, הובילה את מפקד מחוז דרום במשטרה להתחרט ולהודיע "לא היינו צריכים להיכנס לשם".

למדיניות זו גם תוצאות עקובות מדם, כפי שמעיד סיפורו הטראגי של השוטר שלומי אסולין שנהרג בדקירות בידי גנבי רכב.

להשתמש באמצעים כשצריך; שוטרי מג"ב. צילום: STR/פלאש 90
להשתמש באמצעים כשצריך; שוטרי מג"ב. צילום: STR/פלאש 90

שינוי ברוח המפקד

כאמור, סאו אישר בוועדה את תחושות הציבור והודיע בפומבי כי תם עידן האיפוק. מעתה, הציפיות מהשוטרים הן להשתמש בנשק במקרים של סכנת חיים בהתאם לשיקול דעתם.

בכל מקרה, הכרזה זו, שהועברה אל כוחות המשטרה בצורה ברורה, כבר החלה נותנת את אותותיה בשטח בדמות הנטרול המהיר של המחבלים בגל הטרור העכשווי. נתונים שנמסרו לוועדת הפנים מלמדים כי מהירות תגובת המשטרה לאירועים האחרונים נעה בין מספר שניות ועד לדקה וחצי, מהירות מרשימה לכל הדעות.

אכן, אירועי השבועות האחרונים הציגו לישראלים משטרה נחושה ואפקטיבית, המגיבה במהירות ועושה עבודה מרשימה, דבר העומד בניגוד בולט להתנהלות המשטרה בקיץ שעבר כאשר בתגובה לפיגועי דריסה הוצבו ברחבי הערים בטונדות.

ובכלל, נדמה כי סוף סוף השתנתה רוח המפקד במשרד לביטחון פנים: השר ארדן התחייב כי המשטרה עוברת לאכיפה אקטיבית, תוך שימוש בכלים הקיימים שהוזנחו בשנים האחרונות: צווי הרחקה, אכיפה של הצווים, ירי במקרים של סכנת חיים, ואפילו מעצרים מנהליים. מעתה המשך הטיפול מונח לפתחו של ראש הממשלה, המערכת המשפטית והפרקליטות, שצריכים להשלים את פעולת כוחות הביטחון ולהשיב את הביטחון וההרתעה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. זה הרי ברור. כאשר רוח המפקד היא שיש להכיל אז לא יורים ומה שנשאר זה לברוח. עכשיו ירד האסימון שהכלה ובריחה רק מעודדות את הטרור ויש להשיב אש כדי להחזיר את השקט.
    הבעיה שבגבול הרצועה לאחר הפעם הראשונה בו ירו אז לא התאפשר לפלשתינאים לעבור את הגדר .
    בימים האחרונים הפסיקו עם הירי והפלשתינאים מחבלים בגדר וחוצים אותה. יש להחזיר את הירי לפני שיהיה מאוחר מידי.

  2. עד היום המשטרה בחרה תמיד בדרך הקלה וה'מכילה' גם כהיא כללה מעילה בתפקידם וייעודם.

    מכוניות נרגמות באבנים בבבית הקברות בהר הזיתים והמשטרה 'מכילה'. כמה רוגמי מכוניות נכנסו לכלא על ניסיון רצח / סיכון חיים? וכמה הורים שלמו קנסות כבדים על מעשי צאציאהם? למיטב ידיעתי 0.
    ידוע שביישובים ערביים ובשכונות ערביות יש מחסני נשק אדירים. ומה המשטרה עשתה בנידון בשנים האחרונות? היא 'הכילה' והעדיפה לברוח מקונפליקטים
    שעלולים להסלים.

    הבעייה היא שכוחות הביטחון לא קולטים שמי שבורח מעימותים עם זנב בין הרגלים – העימות רודף אחריו עם כוחות מתוגברים
    אולי גל הפיגועים הנוכחי יגרום לכוחות הביטחון המהוללים שלנו לשנות את הקונספציה'

  3. כל הכבוד לסמפכל
    דברים חשובים ואמיצים סוף סוף עושים סוף למצב המשפיל המתסכל והמקומם שלוחמים לא יכולים להגיב להתפרעויות מסקנות חיים .
    כל הסרטונים בשנים האחרונות של חיילים מושפלים עד עפר וידיהם הכבולות מחשש שיפירו פקודות הגיעה לקיצה מאוד מאוחר כי את האומץ של הערבים המתפרעים הם שאבו מכל הרשתות המציגות את החיילים כאפסים ואפשר לפגוע בהם

  4. הכל בגלל וועדת אור. והלקח הוא למנוע את חזרת גוש השמאל, המתבסס על קולות הערביך, לשלטון.
    תזכורת: ערביי ישראל התחילו בהתפרעויות חמורות ואלימות בכל הארץ כולל הרג יהודי מאבן שנזרקה עליו מג'סר א זרקא. השוטרים הרגו כמה פורעי חוק. ברק שפחד שערביי ישראל ימנעו ממנו להגיע לשלטון בבחירחת הקרובות הקים את וועדת אור שניסתה ככל יכולתה להתחנף לערבים ולרצותם. היא מצאה את כל התרוצים להתנהגותם , הבטיחה להם הטבות כלכליות בתמורה להתנהגותם האלימה, ווגינתה את אלימות המשטרה

  5. הסיבה להתנהגות השוטרים היא הוראה מגבוה במיוחד מכיוון בית המשפט שדנינו היה עבד נרצע שלהם

  6. בטיפול בסדרה של תלונות שלנו מול אלימות נמשכת אמנם לא של ערבים אלא של יהודים גם מול ההצהרות התקיפות של סאו נותר חסר אימון

    1. חסר המשפט הבא: מי שהתנסה כמוני בטיפול המשטרתי או נכון יותר בחוסר טיפול משטרתי…

  7. ככה זה כשמשטרת ישראל מקבלת תרומות מממשלות זרות וככה זה כשעמותת קרן אברהם של השמאל הרדיקלי מחנכת שוטרים בכירים בימי עיון וקורסים בחו"ל