לבד ברחובות עם הנזקים של אובמה

אמנון לורד חזר מוושינגטון עם כמה תובנות חשובות על הנזק העצום שחולל ממשל אובמה לסט הערכים האמריקני המסורתי.

אובמה מתרגל שיוויון. צילום: פיט סוזה, הבית הלבן

ג'ט-לג חריף הוציא אותי בשעות הבוקר המוקדמות לסרוק את רחובות מרכז וושינגטון. כמעט בכל כניסה לבניין ראיתי הומלסים מכורבלים ללילה, וכשעולה האור אתה רואה אותם על ספסלים בגנים הציבוריים, רובם שחורים, אחדים קבצנים. לכאורה עוד עדות לכשלון הגדול של הנשיא אובמה. המהפך החברתי-כלכלי פסח על שכבות מסוימות ואף הרחיב את מעגל חסרי הבית והעבודה.

על כשלונותיו הקולוסאליים בעולם, ובייחוד במזרח התיכון שומעים כל יום; האחרון שניתח את היעדר המדיניות האמריקנית ושברה, כולל תרומת הסכם הגרעין להתמוטטות הכללית באזור, הוא מדינאי ישיש בן 92 בשם הנרי קיסינג'ר. "עוד לא התחלנו להתווכח על תוצאות הסכם הגרעין, וכבר המסגרת הגיאו-פוליטית של המזרח התיכון התמוטטה", כתב בוול סטריט ג'ורנל שלשום.

אך כל אלה, כפי שכינה זאת בעבר נורמן פודהורץ, כשלונות מוצלחים מדי. כיוון שלאובמה יש הצלחה אחת גדולה, נצחונו האידיאולוגי הגדול מבית אם תרצו. זוהי מהפיכת הערכים שהנהיג בארצות-הברית ואשר הורידה מהפסים לא רק את המפלגה הרפובליקנית אלא גם את החוקה עצמה ואת הקונגרס.

ברית האליטות עוקפת את הקונגרס

חוסר הישע, החדלון, של הקונגרס על שני בתיו כאשר הרפובליקנים נהנים מרוב חסר תקדים מזה 85 שנה, הוא עדות לגודל המהפך באורחות המשטר האמריקני והאידיאולוגיה המנחה אותו. מי שהוביל זאת היה אובמה. הקונגרס בפרשת עסקת הגרעין התגלה ככלי ריק. התחושה היא, שאובמה בבריתו עם התקשורת ועם השכבה האינטלקטואלית בחברה האמריקנית הפך את החוקה ללא רלוונטית, או שבית המשפט העליון יישר קו עם תפיסת אובמה כדי להישאר רלוונטי.

הרפובליקנים הם אויב; הילארי קלינטון. צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90
הרפובליקנים הם אויב; הילארי קלינטון. צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90

בביקור הנוכחי בארצות-הברית זה הכה בי. היהודים אאוט, השחורים ושאר המיעוטים אין. רק דוגמא שולית: בקליפורניה יש שטפון של מהגרים בלתי-חוקיים. שם החליטו לאפשר להם להוציא רשיונות נהיגה. מהרגע שקיבלו רשיון יש להם תעודה עם תמונה. מחר הם ילכו גם להצביע בבחירות, ובכל מערכת בחירות שהמפלגה הדמוקרטית תמצא לנכון לגייס אותם, למשל בבחירות לנשיאות בעוד שנה. כל זאת מבלי שהפכו לחוקיים ומבלי שקיבלו אזרחות כנדרש. רק בנושא הפעוט הזה אפשר לראות כיצד הדמוקרטים בהנהגת אובמה הזיזו הצידה את החוקה.

אבל מה שניתן לזיהוי בבירור הוא שהערך העליון הוא השוויון הבין-גזעי; נכון, המתחים הבין-גזעיים קשים מבעבר. אולי משום שהשוויון הזה נכפה מלמעלה, כולל עידוד סמוי לאלימות כלפי שוטרים. השוויון הבין-גזעי ומעבר לו ערך השוויון בכלל, הזיז הצידה את ערכי החירות שעליהם מושתתת החברה האמריקנית. ערכים שעוגנו על-ידי החוקה. הדמוקרטיה עצמה פינתה את מקומה לשלטון שהפך את הקונגרס למיותר ואת המפלגה הרפובליקנית לאויב.

בראיון טלוויזיוני ציינה המועמדת המובילה הילארי קלינטון את הרפובליקנים, לצד האיראנים ואגודת הרובאים האמריקנית, בתור אחד האויבים של אמריקה ושלה כמובן. הנשיא אובמה היה מחליף את איראן בישראל.

לכן כאשר שמעתי אתמול את אחד הדוברים המרכזיים בכנס הישראלים האמריקנים מדבר על המורשת המשותפת של הערכים היודאו-נוצרים, וחבר הקונגרס פיטר רוקסם הרפובליקני דיבר על "העולם החופשי", חשבתי שהם חיים עדיין בסרט שירד אתמול מהמסכים. אובמה לא מאמין במושג שנקרא "העולם החופשי".

השוויון הוא חזות הכל

ערך השוויון יוצר את היחסיות המוסרית: מה שמותר לישראל הדמוקרטית ואמריקה האימפריאליסטית מותר גם למעצמה האסלאמיסטית איראן. כאשר האלוף עמוס ידלין דיבר אתמול בכנס הישראלים האמריקנים על כך שישראל בהנהגת נתניהו צריכה לחתור להסכם עם ארצות-הברית, שיהיה מקביל להסכם הגרעין עם איראן, יכולת להרגיש שמלותיו חלולות.

ידלין אמר שביבי ואובמה צריכים להגיע תוך 30 שניות להסכמה שלאיראן לא תהיה פצצה; והמסקנה: שתי המדינות חייבות להקרין שהן גם מסוגלות וגם רוצות ברגע האמת לתקוף צבאית את מתקני הגרעין – אם יהיה צורך. מי שמפנים את מהות המדיניות של אובמה, יודע שכל זה חסר שחר. זאת בדיוק הנקודה שמדיניות החוץ של אובמה נגזרת מהמהפך הערכי מבית.

כמות הסרטים והמוזיאונים המוקדשים לתחיית התודעה של השחורים ולהיסטוריה של הקולוניאליזם האמריקני שהשמיד את האינדיאנים, מלמדת על המפנה. אין היום ממשלה בעולם שזוכה לתמיכה כל כך גורפת של האליטות האינטלקטואליות באקדמיה ובתקשורת כמו ממשל אובמה. אובמה עצמו יודע שמלחמה מחוץ תסכן את המהפכה שהוא מוביל בתוך הבית.

נתוני התמיכה הציבורית באובמה נותרים יציבים סביב 45%, לא הרבה אבל גם לא התמוטטות אל מתחת ל-40 אחוזים. במהפכה כמו זו של אובמה אויבי הפנים חשובים הרבה יותר מהאויב בשער. הרפובליקנים האומללים מסוכנים יותר מהאיראנים והרוסים; ישראל מסוכנת יותר מדאע"ש.

דווקא החיבור הפבלובי של היהודים למפלגה הדמוקרטית בימי אובמה מעיד על מעמדם המתנדנד. הפחד מיכולת ההרס של הנשיא וגושי התמיכה שלו בקרב השחורים ובשמאל הרדיקלי גורם לריצת העדר של היהודים אל המכלאה האידיאולוגית שלו. הסיכוי לממשל המשכי לזה של אובמה, בין אם בהנהגת הילארי ובין בהנהגת ביידן ואליזבט וורן, גובר בימים אלה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. .שליטה על ידי רגולציה בסובייט האמריקני של אובמה. היהודים כבר מזמן דהימים בקולחוז הגדול כאן
    תרגילי הזיקוקין של דונאלד טראמפ ושאר הרפובליקאים הם זעקת האימה של אנשי האתמול בדרכם למוזיאון. מאמר מצויין. הייתי רוצה לשמוע עוד מחוויותיו של מר לורד באמריקה.

  2. מסכים עם הערכת המצב שלך וגם עם הסיבות למצב.
    נראה לי שה״עמך״ באמריקה, אותן שכבות ״ לא אינטלקטואליות״ מחוץ לערים הגדולות מאיצות תהליכים נגד מדיניות אובמה והשפעתן בבחירות הקרובות תהיה משמעותית.
    בכל תרחיש לעתיד. רק דבר אחד ברור: המפסידים הגדולים הם יהדות ארה״ב

  3. אני דווקא לא מודאג. אם הדמוקרטים ינצחו, הגרעון האמריקאי יחריף ובשלב מסויים הממשל יפשוט את הרגל, יעשה קיצוצים ויפסיד את הבוחרים שלו.

    1. מזכיר את התזה הקומוניסטית : 'אם רק יהיה רע יותר – זה יהפוך לטוב יותר'. אז תתחולל המהפכה הקומוניסטית המיוחלת
      אל תבנו על זה שאם המצב יורע אתם תהיו אלו שיהנו. תמיד יש סיכוי שקיצונים יותר מאובמה יהנו מכישלון המדיניות 'הפשרנית מדי' שלו

    2. ומה יקרה כאשר ארה"ב תפשוט רגל? יאשימו את היהודים. כמו שבגרמניה האשימו את היהודים בכישלון במלחמת העולם הראשונה.

    3. אתה כנראה לא יודע שהשנה הגירעו האמריקאני בשפל חסר תקדים, ואפילו פול ראיי הרפובליקני, מי שבדרך להפוך ליור, בית הנבחרים, אמר שהם הציגו תקציב חדש שישלם את החוב הלאומי. לא עבד לך. הרפובליקנים בצרות. 40 מורדים בבית הנבחרים העיפו את ביינר וחוללו כאוס, דונלד טראמפ בדרך לזכות במועמדות והקמפיי של ג'ב בוש קורס.

  4. המהפכה הכי גדולה כנראה עוד לא מורגשת בשטח – הרס המשפחה האמריקאית , נישואי החד מיניים .
    אומה שמנוהלת על ידי אנשים שלפחות בהתנהגות נראים כמו חבורת הומואים , גורמת לכול ציר הרשע בעולם לקום מהחורים שלהם ולתבוע את העולם לעצמם .
    זוהי אמריקה החדשה . תתרגלו .

  5. על החורבן שגרם השליח ממנצ'וריה תשלם ישראל, זה ברור.
    אבל גם המפלגה הדמוקרטית שמכרה את נשמתה לפרוגרסיבים, תיהרס עד היסוד. אם לא בבחירות האלה, אז בבאות. בדיוק כמו שמפלגת העבודה נפחה את נשמתה כשמכרה את עצמה לאידאולוגיה של שלום עכשיו.
    וגם יהודי ארה"ב ישלמו את המחיר. הם שייכו את עצמם לחלוטין למחנה אובמה, וכשההרס שהאיש חולל יתחיל לבוא לידי ביטוי- הם יתנו את הדין בפני דעת הקהל האמריקאית. וזה מבלי לכלול את האנטישמיות המתגברת בארה"ב, שקיבלה לגיטימציה משמעותית בתקופת כהונתו של אובמה.
    אל תבכו על יהדות ארה"ב. הם לא בוכים עליכם.

    1. למפוקח, רק טפשים בוכים על יהדות ארה"ב (מהי בכלל יהדות ארה"ב? קומץ דתיים וחרדים, מאות אלפים של חילונים שאט אט מתפתים ע"י ה'תרבות' האמריקאית, וכמה מליונים שכבר לא ידוע מה הקשר ההילכתי שלהם ליהדות ובנוסף מעדיפים לחוות את הערכים ה"יודאו-נוצרים").
      החכמים מכינים מקום לגל הגירה עצום שיגיע מארה"ב.
      ההצלחה והמעמד החברתי הגבוה של היהודים בארה"ב אינם תקדימיים.
      קדמו להם ההצלחה והמעמד הגבוה של יהודי פרס (ע"ע מרדכי היהודי ואסתר המלכה), יהודי ספרד ויהודי גרמניה.
      בכל המקרים הגלגל התהפך לרעת היהודים.

  6. אני מוטרדת מהאנלוגיות למצב בישראל. האם האליטה (או למעשה האוליגכיה) האקדמית / משפטית / תקשורתית אינה מנטרלת את הכנסת, והופכת את הבחירות הדמוקרטיות לחסרות חשיבות
    לגבי יהדות ארה"ב – היא במילא בצרות כבדות. היא עומדת בפני בחירה כמעט בלתי אפשרית בין התחרדות לבין התבוללות והעלמות תוך עוד דור או שניים. אחוז היהודים בארה"ב קטן בהתמדה. וכשמוסיפים לכך את הפנמת האנטישמיות ואת חרדתם התמידית מהאשמתם בנאמנות כפולה מבינים שנתקשה מאוד להישעןן
    עליהם בעת צרה. צעירים יהודים רבים אינם מייחסים חשיבות רבה לעובדת היותם יהודים ו/או מוכיחים את 'נאורותם' בכך שהם אנטי ישראליים בוטים

    נראה לי שנוכל לסמוך יותר על האונגליסטים תומכי ישראל (לפחות עד למועד בואו של המשיח הנוצרי) מאשר על היהודים

  7. לא הבנתי איזו מהפכה אובמה הנהיג?
    ישנה חוסר בהירות גדולה בדבריו של אמנון לורד
    לא הבנתי גם מהי בדיוק הסתהה סמויה. הסתה היא קריאה לאלימות . בדר"כ באמצעות אמצעי התקשורת כיצד אם כן נראית הסתה סמויה, אם היא סמויה אזי לא רואים אותה ואז את מי בדיוק היא מסיתה?
    אם רואים אותה יש להצביע עליה ואז היא כבר לא סמויה.

    ועוד, מי מדבר על הצבעה של שוהים בלתי חוקיים במפלגה הדמוקרטית?ו אלה פנטזיות! אני אינני אוהד של אובמה ההאשמות חסרות ביסוס עולות בקנה אחד עם ההאשמות כי אובמה הוא קיסר קומוניסט מוסלמי ושאר מטעמים שמסתובבים באתרי האינטרנט האמריקניים.
    לצערי המאמר הזה הוא אוסף של ססמאות ללא תוכן. טענות ללא . טיעונים.