אמור לי מי הנאצים שלך, ואומר לך מי אתה

מדוע השמאל כה נלהב להסיר מהמופתי חאג' אמין אל-חוסייני את האחריות לשואה?

אל-חוסייני בביקור רשמי בדיוויזיית אס אס הררית ה-13, בליווי מפקדים בכירים. נובמבר 1943. צילום: Bundesarchiv, Bild 146-1980-036-05 / CC-BY-SA 3.0

איזה משגה מביך של בנימין נתניהו. איזו בושה.

בנאומו בקונגרס הציוני העולמי בירושלים אמר נתניהו שלמופתי חאג' אמין אל חוסייני היה חלק מרכזי בגיבוש הפתרון הסופי. נתניהו אמר שהיטלר לא רצה להשמיד את היהודים באותו זמן אלא לגרש אותם, ואילו המופתי אמר לו (בפגישתם בנובמבר 1941): אם תגרש אותם, כולם יבואו לפלשתינה, ובמענה לשאלתו של היטלר מה לעשות עם היהודים ענה המופתי "שרוף אותם".

מבוכה. קשה לומר שהיטלר "לא רצה להשמיד את היהודים". נכון אמנם שאחד הרעיונות שהיטלר השתעשע אתם היה תוכנית מדגסקר, שבמסגרתה עלה הרעיון (ב-1940) לגרש את יהודי אירופה לאי האפריקאי, ואולם התוכנית הזו נזנחה מהר. כבר החל ביוני 1941 טבחו האיינזצגרופן הנאציות מאות אלפי יהודים במהלך הפלישה לברית המועצות, בלי שום קשר לדעתו החיובית של המופתי על העניין. כמו כן, דבריו של נתניהו נסמכים על עדות בודדת ממשפטי נירנברג, שהיסטוריונים שונים פקפקו בה. אמנם יש לציין שוועידת ואנזה לגיבוש הפתרון הסופי כונסה רק לאחר פגישת שני המאורות הגדולים, אבל עדיין, פדיחה.

אי אפשר להתחמק מזה: נתניהו ציטט מקור היסטורי שנוי במחלוקת והתנסח בצורה שגויה. כמו כן, הוא גם הרים לרגע את המשקפת עם הכיסוי עליה!

והנה הנה גם אבו מאזן אמר בתגובה לנאום: "נתניהו משכתב את ההסטוריה", אמר עבאס. "מנקה את היטלר ומאשים המוסלמים באחריות לשואה".

ובאמת, מי כמחמוד עבאס מבין בשואה, הוא הרי כתב דוקטורט שלם עליה, ובו כתב בין היתר כי "נראה שהאינטרס של התנועה הציונית הוא לנפח את המספרים של אלה שנספו במלחמה, כדי שהרווחים שהיא חפצה בהם יהיו גדולים ככל האפשר. דבר זה גרם לה לקבוע את המספר הזה [שישה מיליון] בדעת הקהל העולמית, כדי שזו תחוש יותר נקיפות מצפון ויותר אהדה כלפי הציונות". למעשה, לפי ספרו של אבו מאזן יש שותף אחר לנאצים בהשמדת היהודים, הלוא הוא התנועה הציונית עצמה, שהיא בעצמה שותפה לגזענות הנאצית.

ואחרי שצחקנו ונהנינו, בואו נרד רגע אל קרקע המציאות: סוף סוף מדובר בהערת אגב שנתניהו העיר רק כדי להסביר עד כמה פרו-נאצי (או סתם נאצי) היה חוסייני, שגם הוא התחיל עם השקר שלפיו היהודים מבקשים להשמיד את הר הבית. כמה שאלות לשמאל שהתעורר פתאום (אף שדברים דומים אמר כבר נתניהו לפני שלוש שנים):

 

האם המופתי הנערץ לא אמר שהיהודים מבקשים להשמיד את הר הבית? האם הוא לא נפגש עם היטלר והתרשם מהרעיונות שלו לפתרון הבעיה היהודית? העיתונאי נדב שרגאי, בספרו "עלילת 'אל-אקצא בסכנה'" (עמ' 35-45), מביא כמה עובדות מעניינות: אל חוסייני, לפי שרגאי, הוא "אביה מולידה של עלילת 'אל-אקצא בסכנה', הראשון בעת החדשה שטען כי היהודים זוממים למוטט את מסגד אל-אקצא כדי לבנות תחתיו את בית המקדש השלישי"; ומשנתו רלוונטית עד היום, כותב שרגאי, כי ערפאת וראש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית הישראלית, שיח' ראאד סלאח, הפכו בפועל לממשיכי דרכו. אל חוסייני הוא זה שהסית את הציבור הערבי אל "פרעות תרפ"ט", שבמסגרתן נטבחו 133 יהודים.

אל חוסייני הקים דיוויזיה מוסלמית בשירות הס.ס.; כינה את אדולף אייכמן "הטוב בידידי הערבים"; נפגש עם היטלר ושמע ממנו כי "החליט למצוא פתרון לבעיה היהודית, בשלבים, צעד אחר צעד, ללא הפסקה"; בהזדמנות אחרת בירר אפשרות להפציץ את תל אביב, וב-1942 חתם על מכתב עם רשיד עלי אל-כילאני, ראש ממשלת עיראק, המביע תמיכה בגרמניה ושאיפה לחסל את הבית היהודי בפלסטין. במהלך שהותו בגרמניה נשא דברים ברדיו ברלין ואמר: "הרגו את היהודים בכל מקום שתמצאום. הדבר נושא חן בעיני האלוהים, ההיסטוריה והדת". המופתי אף תכנן להקים משרפות ליהודים בעמק דותן. בימיה האחרונים של המלחמה הוא הוכרז כפושע מלחמה, וארצות ערב שדרשו לשחררו ראו בו גיבור לאומי.

עד כאן מדברי שרגאי, ואפשר להוסיף עליהם כהנה וכהנה: בני מוריס בספרו "קרבנות" כתב על תנועת הנוער "אלפותווה" שהקים חוסייני, כמקבילה להיטלר יוגנד; היסטוריונים אמריקאים חשפו כי הנאצים שילמו סכום עצום של 50 אלף מארק בחודש לחוסייני, שגייס מוסלמים לשורות האס-אס, והובטח לו שיהיה המנהיג של פלשתינה לאחר שהיא תיכבש ויהודיה יושמדו.

אלו אם כן העובדות כהווייתן. אז לאחר שהסכמנו שעלילת "אל-אקצא בסכנה" הומצאה בידי המופתי, וכי למופתי הייתה גישה נאצית מובהקת; לאחר שהסכמנו שהמנהיגים הפלסטינים של ימינו שותים בצמא את משנתו של המופתי גם כאן וגם כאן; נסכים לכך שנתניהו היה צריך להתנסח אחרת ולדייק יותר בהערת השוליים שלו לגבי המופתי חובב הנאצים.

Der Grossmufti von Jerusalem im Gespräch mit Islamischen Freiwilligen. Anlässlich des Id-u Adha, des grossen mohammedanischen Festes, wurde im Haus der Flieger zu Berlin eine Feier der Mohammedanischen Gemeinde veranstaltet, bei der der Grossmufti von Jerusalem das "Islamische Zentral-Institut" eröffnete. Der Grossmufti im Gespräch mit islamischen Freiwilligen die ebenfalls an der Feier teilnahmen. 19.12.42 Presse-Hoffmann
אמין אל-חוסייני עם מתנדבים מוסלמים ללגיון הערבי החופשי בצבא הגרמני, ברלין 1942. צילום: Bundesarchiv, Bild 147-0483 / CC-BY-SA 3.0

מי הזיז את הנאצים שלי?

בסצינה ידועה מתחילת הסרט "פארק היורה" נראים המדענים נוחתים באי והמומים לגמרי מעשב כלשהו שנכחד לפני מיליוני שנים, בלי לשים לב לרגל העצומה של הדינוזאור בגודל טבעי הנמצאת מאחוריהם. כאשר אנו רואים את כל אותם אינטלקטואלים או פסבדו אינטלקטואלים, הששים לזהות "נאציזם" בכל התנהגות שולית של ציבור שולי בעם היהודי, אבל מתעלמים באופן מרהיב מאותה מפלצת רצחנית אוהדת נאצים שאיתה הם רוקדים טנגו, קשה שלא להיזכר בסצינה הזו.

מה אם כן הסיבה להתמקדות הביזארית הזו ב"נאציות" של יהודים שבועטים במי שהם חושבים שהוא מחבל, והתעלמות מאלה המפתחים אידיאולוגיה רצחנית שלמה השולחת את המחבל?

טיעון מקובל הוא שמה שחשוב הוא לבדוק אצלנו פנימה, שמא אנחנו דומים אפילו טיפ-טיפה לצוררים שרצחו בנו, ולא להעיף מבט החוצה – נאצים או לא, זה עניינם, אנחנו רק צריכים להסתדר איתם. זה היה יכול להיות טיעון טוב, אילו היה בו שמץ של אמת. משום שאם נעיין בדברים נראה שכל אותם אלה שמותחים ביקורת על ה"יודונאצים" וששים להשוות את ממשלת ישראל לממשלה הנאצית, לעולם אינם מותחים ביקורת כלפי פנים. הם לא מדברים על עצמם; הם טהורים, צדיקים וקדושים. הנאצים הם תמיד "הם" – הימין, הדתיים, ביבי וכן הלאה. ממילא אין כאן שום ביקורת פנימית, ואין זו אלא הטחת נאצות כלפי "האחרים", בדיוק כפי שעבאס מטיח כלפי הציונים. האויב אינו הפלסטינים – לכן בכלל אסור לקרוא למחבלים "מחבלים", וצריך להתפתל באופן מרשים כדי לא לקרוא למחבל בשמו – אבל חייבים אויב, והנה הוא לפנינו, הדתיים והימנים. מכיון שכך הם-הם הנאצים, עד כמה שהדימוי רחוק ומגוחך, ואילו הפלסטינים ומשנתם הרצחנית? הס מלהזכיר. אמור לי את מי אתה מדמה לנאצים, ואומר לך מי האויב שלך.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

    1. תיכף נשמע שנתניהו גם אמר ש״מחבלים״ מגיעים לקלפיות באוטובוסים של עמותות השמאל. אין הבדל בין אותה הצהרה מחוצפת בזמן הבחירות לבין הוצאת חאג׳ אמין מקברו, לכבוד הביקור אצל מרקל בגרמניה. המטרה היא הסתה נגד ערביי ישראל, כדי להשתיק אותם ולקדם מדיניות חלופית על הר הבית, שהוצהרה בגלוי על ידי מירי רגב, ציפי חוטובלי, אורי אריאל ואחרים, ואפשר לחוש אותה ברחובות ירושלים מדי יום. לחילופין, אם אלה לא ישתקו, יש להתייחס לכולם כאל מחבלים, כדי לקדם אידיאולוגיה לאומנית משיחית על הר הבית ובכל חבלי ארץ ישראל, גם במחיר של נכבה שלישית ודברים חמורים מכך. השמאל לא מנסה לנקות את חוסייני, חלק מההיסטוריונים שחשפו את הקשר בין חוסייני להיטלר הם אנשי שמאל. השמאל לא יניח לנתניהו לעשות מניפולציה בהיסטוריה, כדי לקדם אינטרסים לאומניים כאן ועכשיו, או כדי להשתיק לאומנים ממנו, בדרך להפסקת הבנייה במצוות ארה״ב ואירופה ן

    2. אברהם, זו דמגוגיה בגרוש, טריק מילולי לפסול את הכתבה כי אין פה הרצאה מלומדת של 20 כרכים על השמאל?! תענה למה שכתוב, לא לדרוש מה שלא כתוב!

  1. אל תבלבל אותם עם העובדות. לאנטישמיות השמאל אין תקנה ותרופה. הדרך היעילה ביותר לצמצום השפעתם היא שינוי יחסי הכוחות בתקשורת על כל סוגיה.

  2. נתניהו טעה בפרט כזה או אחר???? הוא אמר שאל חוסייני גרם לשואה!! עזוב ענייני שמאל ימין, תהיה בנאדם ותגיד יצא דביל

    1. חוסייני לפי ג'ני לובין/חאג' אמין וברלין אחראי אישית לרצח מאות אלפי יהודי בשואה. לפי יוני רייני (שאמנם הכותרת שלו באופן לא מוצדק קובעת שדברי נתניהו 'מופרכים'): "… המפגש עם המופתי ב 28 בנובמבר 1941 הוביל את הנאצים לשבת ולתכנן מדיניות רשמית במקום המדיניות הנוכחית שתשמיד את היהודים בצורה מתוכננת ולא ספונטנית. המופתי היה בעצם קטליזטור". האם קטליזטור לשואה זה מעט בעיניך? תתנצל.

  3. המאמר משקף במדוייק את הלוך הנפש נגוע השנאה העצמית של השמאל אבל יותר מכך מבחינתי – את תחושות הגועל והמיאוס העוברות בי כשאני רואה את תגובת השמאל ההיסטרית לטעות של ביבי

  4. למה השמאל כועס כל כך על ביבי?
    המחלוקת האמיתית היום היא מדוע הערבים נלחמים בנו ואיך אפשר לפתור את הבעיה.
    יש שתי גישות: הגישה הראשונה – הם רוצים מדינה, והגישה השניה: הם שונאים אותנו ללא קשר לכלום – אנטישמיות – ורוצים לפגוע בנו.
    אם הגישה הראשונה צודקת -אז יש לשמאל סיכוי- ניתן להם מדינה ונחתום הסכם שלום והכל יהיה סבבה.
    אם הגישה השניה צודקת – אסור לתת להם מדינה שממימנה הם יוכלו להרוג אותנו יותר טוב.
    ולכן הנאום של ביבי שטוען שהאנטישמיות הערבית היא מובנית ולא קשורה להקמת המדינה, הכיבוש או שאר ירקות, מעצבנת את השמאל בצורה בלתי נשלטת.

    1. הנה תשובה יותר פשוטה לשאלה שלך
      נתניהו ברשלנות הרטורית שלו, בטענות גסות שקל להפריך, מסייע למי שהוא רוצה להוקיע ומטשטש את האמת שהוא רוצה לחשוף. וזו תופעה חוזרת

  5. וקישור לסרט בנושא המופתי והקשר שלו לנאצים שמה לעשות לא נעשה על ידי רשות השידור הישראלית שבטח הייתה טורחת לציין שמדובר בסה"כ בנארטיב של הצד השני אל של הטלויזיה הגרמנית.:
    https://www.youtube.com/watch?v=gESuYamxlW4

  6. לגבי המופתי,הכל נכון ואין חדש
    לגבי הניתוח הפנימי של ה'שמאל' נו… הפוסל במומו פוסל
    קורה כבדה שוכנת בין ענייך

  7. ״חאג׳ אמין אל חוסייני היה אחד מהארכיטקטים המובילים של הפתרון הסופי … הוא שכנע אותו (היטלר) יותר מכל אדם אחר לבצע את הפתרון הסופי״

    אל חוסייני היה צורר ארור ומהגרועים שבאויבי התנועה הציונית והיהודים שחיו פה
    אבל לטעון שהוא גורם מפתח – שתכל׳ס בלעדיו לא היתה שואה (נובע מהטענות שהוא ״ארכיטקט מוביל״ ושכנע את הטלר ״יותר מכל אדם אחר״)
    זאת פשוט זילות של השואה ויריקה בפרצופם של עשרות אלפי הניצולים החיים ומיליוני יהודים שהם דור שני שלישי ורביעי של ניצולי שואה

    כשלפיד מקשקש איזה משהו ונתפש בקלקלתו ״עפים״ גם עליו

    הבעיה היא שכשביבי רוצה להעביר מסר מסויים הוא לא מהסס לשקר ולעוות את המציאות
    (מ״השמאלנים שכחו מה זה להיות יהודים״ דרך ״הערבים נוהרים לאוטובוסים״)
    אבל פה מדובר בראש ממשלה והדברים חמורים פי כמה

  8. נו, באמת. מה אתם נטפלים לנתניהו? אז הוא טעה בפרט קטן. אז מה אם הוא ראש ממשלה שעושה לנו בושות בעולם? אז מה אם דבריו מצוטטים בכל העולם והניאו נאצים ומכחישי השואה כבר מתחילים לחגוג על דבריו? העיקר שהמופתי הירושלמי הוא מנוול גדול, אנטישמי ומשת"פ של הנאצים.
    יש עוד אופציה. להציג את פשעיו של חאג' אמין אל חוסייני ואת שיתוף הפעולה שלו עם הנאצים – וגם לדייק בעובדות. על זה חשבתם? אפשר – בעיקר מצד ראש ממשלת ישראל והעם היהודי, שנחשב כ"מר הסברה" – לא ליפול בשקר מביך ופרימיטיבי כל כך ולהפוך את עצמך לליצן. מה דעתכם על זה? לא חבל?
    רק לפני כשבוע כינס ראש הממשלה הזה מסיבת עיתונאים מיוחדת עם נציגי העיתונות הזרה והמקומית, כדי לפוצץ את השקר הגס של אבו מאזן, לגבי גורלו של הנעל המחבל אחמד מנאסרה. אם נתניהו גרף נקודות כלשהן ממסיבת עיתונאים זו ואם הצליח לפגוע באמינותו של אבו מאזן – הוא הצליח ברוב סכלותו למחוק את כל ההישגים האלה בהבל פיו הפזיז.

  9. נו באמת!
    עכשיו השמאל שוב אשם? מתי מישהו ניסה להסיר אחריות מחוסייני
    מי שאשם זה נתניהו, שבדברי האיוולת שלו נתן פרס יקר ערך הן לאנטישמים הישנים באירופה שמתגעגעים להיטלר וטוענים שלא הבינו אותו, והן להסתה הפלסטינית והשמאלית קיצונית שכמובן ששה להשתמש בזה בהפוך על הפוך כדי להציג את חוסייני כנקי מכל רבב (הם תמיד ניסו לעשות זאת, אבל עכשיו יקל עליהם במלאכה).
    כמה חבל, אתם אתר מאוד אינליגנטי שאני נהנית לקרוא בו, אבל אתם לא מסוגלים לומר שנתניהו טעה בענק, ולשמאל לא הייתה יד בדבר. איזה עיוורון…

  10. למה אנשים מופתעים מהמופתי? רק כי מחביאים פה את האסלאם ואת מהותו, שלא נדע ונסיק מסקנותלא תקינות פוליטית.
    אז הנה מישהו שמביא נתונים קשים מקריאת ספרי היסוד של המוסלמים (מתחיל מהדקה ה 6):

    https://www.youtube.com/watch?v=YjBDDC4wVxk

    ובסרט הזה, שגם מתחיל רק אחרי 5-6 דקות, הוא מביא סקירה הסטורית מרתקת על מעללי האסלאם, ושקרי "עידן הזהב " שלו.
    https://www.youtube.com/watch?v=Im0IisZ77QI

    אבל תמשיכו לדבר על ביבי, הוא העיקר פה….

  11. "היש עם בעמים אשר מבניו הגיעו לידי סילוף כזה, שכלי ונפשי, שכל מה שעושה עמם, כל יצירתו וכל יסוריו הם בזויים ושנואים, וכל מה שעושה אוייב עמם, כל שוד וכל רצח וכל אונס ממלא את לבם רגש הערצה והתמכרות?" ברל כצנלסון 1936

  12. א. אני מודה לנתניהו שהצליח להעלות את הנושא לסדר היום. יתכן ולולא טעה בעובדות דבריו היו זוכים להתעלמות

    ב. הנושא מקפיץ את השמאל לא רק בשל ההזדמנות המשמחת לרדת על אויבם העיקרי (הימין ונתניהו בראשו) אלא גם בשל הערעור על הנחות יסוד שלהם.
    "שלום עושים עם אויבים" / צריך לדבר ולדבר ולדבר עד שנגיע להסכם וכדומה. יחד עם זאת, הם לא היו חושבים שיש מקום למשא ומתן, תוך נכונות לפשרות, עם היטלר והמפלגה הנאצית. הם קולטים שאידיאולוגיה אנטישמית רצחנית ונסיון להקים אימפריה כלל עולמית ניתן לעצור רק בכוח הזרוע ולא באמצעות דיבורים פיסנים שיתפסו כחולשה. הם היו תומכים בגישתו של צרציל שאין ברירה אלא להילחם ולא בגישתו של צ'מברלין שניסה למנוע מלחמה באמצעות וויתורים כואבים
    ועכשיו, מה אמורה להיות הגישה לפלסטינאים? האם יש מקום למשא ומתן תוך נכונות לוויתורים או שהם דמויי נאצים שלא ניתן להגיע עמם לשום הסכם, וכל וויתור רק יגביר את תאבונם לוויתורים נוספים? ברור שהשמאל לא רוצה בכלל
    לחשוב על השוואה אפשרית בין אשפ – חמאס -דאעש לבין הנאצים

    וזו גדולתו של נתניהו בכך שגרם לכולם לחשוב על קווי הדמיון והשוני בין שני המקרים

  13. ובגלל דברים כאלו אנחנו בשמאל מתנשאים. פשוט עדיף לחשוב שבימין כולם אידיוטים מאשר שהם מבינים בדיוק מה שהם כותביהשמאל מזכה את חוסייני? עלילת דם. לא ראיתי אף איש שמאל מתכחש לכך שהמופתי היה נבל אוהד נאצים. מצד שני, ראש ממשלת ישראל נתן עכשיו מתנה לכל מכחישי השואה. כי הכחשת שואה איננה רק הטענה שלא היו תאי גאזים. מכחישי שואה מתוחכמים טוענים שמעשי זוועה היו תמיד, גם האמריקאים השמידו אינדיאנים אז מה רוצים מהגרמנים? בא נתניהו ונותן להם מתנה על מגש של כסף.
    הסתכלות בפרטים הקטנים? הפרטים הקטנים בבית שלי מפריעים לי הרבה יותר מערימת זבל באמצע הסלון של השכן. אם אני פטריוט והמדינה חשובה לי אני לא אמור להיות מרוצה כשהמצב שלי עדיין יותר טוב מוסרית מזה של החמאס ל

  14. אתה לא באמת קורא את עצמך אחרי שאתה כותב נכון? זה לא השמאל הבעייה כאן. זה טמבלים כמוך שלמען אידיאולוגיה ימנית מתהפכים בשנייה ומעבירים אחריות על השואה מהיטלר לערבים. חוסייני היה הנאצי נתעב. אבל היטלר היה היטלר. אתה לא מצליח לראות את ההבדל. לא יודע למה אבל אתה פשוט לא. כשאתה מסביר שחוסייני שכנע את היטלר אתה מזכה את היטלר. זה נורא פשוט ואין שום אפשרות אחרת. זה אולי מסתדר לך עם ראיית העולם אבל העניין הוא שזה גם מסתדר עם ראיית העולמ של רוב מכחישי השואה. אז נוצרה כאן ברית ביזארית בינך ובין גדולי האנטישמים החיים היום. אמור לי מי הם חבריך ואומר לך מי אתה .

    1. מי שמאשים את המופתי לא מזכה את היטלר. השמדת היהודים הייתה מבצע משותף של הגרמנים, האוסטרים, האוקראינים, הפולנים, הקרואטים, תושבי המדינות הבלטיות והמוסלמים. היו מספיק יהודים לכולם.

  15. יש רק בעיה אחת בכתבה . המופתי נפגש עם היטלר הרבה אחרי שהפתרון הסופי של היטלר יצא לדרך וברחבי אירופה הכבושה כבר פעלו הכבשנים . גם אם הייתם רוצים שזה יהיה אחרת אי אפשר כי יש תיעוד לפגישה הזו שבה ביקש המופתי מהיטלר לכבוש גם את פלסתינה ולהביא את הפתרון הסוי כמו באירופה לפלסתינה . כל הסרת אחריות מהיטלר לפתרון הסופי היא פשע .

  16. אגב בנאומו נניהו טען שהמופתי הוא אבי האומה הפלסתינית . מעניין מאיפה הביא את זה גם הערבים היו המומים מהרעיון שיש להם אומה ואבי אומה יחסית לעם מומצא שלא היה ולא נברא.