שערוריית פולקסווגן: הברדק לא ייעצר בגרמניה

קומץ מהנדסים בחברת פולקסווגן סיבך את המותג הגרמני בשערוריה תעשייתית מהגדולות בהיסטוריה. סערת התביעות והקנסות שבדרך לא תיעצר רק בגרמניה

חברת פולקסווגן היא מותג הרכב הגדול בעולם, עם חברות בת ומפעלים בעשרות מדינות • שערוריה של זיופי זיהום אוויר שהסתבכה בה לאחרונה החברה מאיימת להטביע אותה בים של תביעות וקנסות, וההשלכות לא ייעצרו רק בגרמניה • ד"ר מנפרד גרסטנפלד, לשעבר יועץ לתאגידים בינלאומיים, מנתח

פגיעה במותג היוקרתי; מפעלי פולקסווגן בגרמניה. באדיבות ויקימדיה
פגיעה במותג היוקרתי; מפעלי פולקסווגן בגרמניה. באדיבות ויקימדיה

מאנגלית: מתן אשר
ההונאה הגדולה של חברת פולקסווגן שנחשפה לאחרונה, עשויה להתפתח לאחת משערוריות התעשייה הגדולות בהיסטוריה. פולקסווגן, בקצרה, זייפה את תוצאות רמת פליטת זיהום האוויר של מכוניות הדיזל שלה בארצות-הברית. מה שהמהנדסים האמריקנים של החברה הגרמנית עשו היה פשוט. הם פיתחו והתקינו מכשיר מיוחד, שהקטין את הפליטה בשעת המדידה הרשמית לנמוכה פי כמה מרמתה האמיתית. ברגע שהמדידה הסתיימה, שוב חזרו הפליטות לשיעורן הריאלי הגבוה משמעותית.

מכירת המכוניות המצוידות במכשיר הזה נמשכת כבר שנים, ואפשר רק לתהות כיצד הדבר לא התגלה מוקדם יותר. החשיפה התרחשה לאחר שמספר אנשים חיצוניים ביצעו בדיקות פליטה על מכוניות פולקסווגן בכביש הפתוח במקום במעבדה. הללו גילו שרמת הפליטה במכוניות הדיזל גדולה הרבה יותר ממה שהייתה אמורה להיות. רק התרבות הפולקסווגנית הקשוחה יכולה להסביר איך זה שלא נמצא אף מלשין בחברה שהוציא את הסיפור לתקשורת עד היום. עם זאת, נודע כי בתוך החברה היו מהנדסים שהזהירו את המנהלים מפני ההונאה. בשימוע בפני הסנאט האמריקני, ראש חברת הבת האמריקנית של פולקסווגן, מייקל הורן, אמר שהוא שמע על הבעיה רק ב-2014.

מה גרם להונאה הזו? אחד ההסברים המרכזיים הוא שמהנדסי הפיתוח קיבלו קריטריונים לביצועי הפליטה של מכוניות הדיזל החדשות, שהם פשוט לא יכלו לעמוד בהם עם התקציב המתוכנן. גם כאן, תרבות פולקסווגן הנוקשה מסבירה מדוע הם לא חשפו את הבעיה להנהלה הבכירה.

אומדן נזק ראשוני

ישנן עלויות פוטנציאליות עצומות והשלכות אחרות להונאה הזו. פולקסווגן היא כיום יצרנית הרכב הגדולה בעולם. בשלב הראשון היא תיאלץ כמובן לאסוף את כל המכוניות עם המכשירים הלקויים ולבצע שינויים שיורידו את הפליטה לרמה החוקית. כנראה שמדובר על 11 מיליון מכוניות. בנוסף, החברה לא תוכל למכור מכוניות דיזל חדשות עד שיותקנו בהן מכשירים חלופיים.

לאחר מכן, ההנהלה החדשה צריכה להעריך את העתיד בהתבסס על מספר סוגיות חשובות. ראשית עליה לחשוב איך לשנות את מדיניות הייצור שלה. שנית, עליה להעריך כמה עלויות החברה תיאלץ לספוג כתוצאה מההונאה. הסוגיה השלישית היא כיצד לקצץ עלויות כדי להשיג כמה שיותר מזומנים מול תביעות וקנסות. לבסוף, עליה לשקול באיזו מדיניות תקשורתית כדאי לה לנקוט.

התשובות לשאלות הללו תתבררנה רק בהדרגה. בימים האחרונים ההנהלה כבר נתנה מספר סימנים בהודעה לתקשורת, המרמזים על האסטרטגיה התקשורתית שלה. מתוך ההודעה שעסקה במספר נושאים, הבעיה עם מכוניות הדיזל אוזכרה רק במספר שורות, ולפי לשון ההודעה 'כלי רכב עם מנוע דיזל יצוידו רק במערכות גזי פליטה המשתמשות בטכנולוגיה הסביבתית הטובה ביותר'. כלומר, החברה מודה אמנם שיש בעיה, אך אומרת שמדובר בסוגיה אחת בלבד מתוך מספר דברים חשובים שעליה לומר לציבור. במילים אחרות: "עסקים כרגיל".

עשרות חברות בת ומפעלים; מותג למבורגיני שבבעלות החברה. צילום: נורברט אפלי
עשרות חברות בת ומפעלים; מותג למבורגיני שבבעלות החברה. צילום: נורברט אפלי

בנוגע לעלויות עתידיות, אלו הקלות ביותר לחישוב הן עלויות ההחזרה של מכוניות הזקוקות למכשירים חדשים. החברה כבר שמרה בצד סכום של יותר משישה מיליארד יורו עבור פתרון הבעיה הזו. עם זאת, הדבר עלול להיות רק קצה האחרון.

כך למשל, יש להוסיף את הקנסות שיוטלו על-ידי הרשויות בארצות-הברית וסביר להניח שגם במקומות אחרים. עדיין לא ניתן להעריכם במדויק, אך מספר משקיפים כבר דיברו על קנסות פוטנציאליים בארצות-הברית לבדה בסכום כולל של עד כ-18 מיליארד דולר. אך יש גם תביעות נוספות מסוג שונה: רשויות אמריקניות אזוריות הזדרזו להודיע כי יתבעו את החברה על נזקי זיהום סביבתי. גם אנשים פרטיים עשויים ליזום תביעות משל עצמם, במידה שלאחר התקנת המכשירים החדשים לא יעמדו הרכבים ברמות הביצוע הכלליות שהובטחו להם מלכתחילה. על כך פולקסווגן תיאלץ לשלם פיצויים לכל בעלי הרכבים המתוקנים.

נזקים עקיפים שקשה לאמוד

אך ההשפעה הכוללת היא אפילו גדולה עוד יותר. החברה כבר הודיעה על חיסכון בשיעור של מיליארד יורו, והשקעות חדשות תיאלצנה לעבור קיצוצים. בנוסף, נראה שאין מנוס גם מהפחתת עלויות באמצעות פיטורי עובדים, למרות שעדיין לא הודיעו כלום בנושא. ניתן לצפות בחזית זו לקרב קשה עם האיגודים המקצועיים, שידרשו פיצויים ותנאי פרישה מפליגים.

והסאגה אפילו לא קרובה להסתיים כאן. ככל שעלויות הקנסות והתביעות המשפטיות יהיו גבוהות יותר, כך קיימים יותר סיכויים שפולקסווגן תיאלץ למכור חברות בת שלה. בהתחלה יהיו אלה חברות שמצויות מחוץ לליבת תחום המכוניות הפרטיות. לפולקסווגן יש חברות בת גדולות בתחום המשאיות, וחברות נוספות כמו דוקאטי, למשל, שמייצרת אופנועים. אם הצורך במימון יעלה ויהיה גדול יותר, פולקסווגן עשויה להיאלץ למכור חברות בת נוספות כגון סקודה, סיאט, אאודי, למבורגיני ופורשה, שכבר נכנסות למתחם הרכבים הפרטיים. האם ניתן להעלות על הדעת פשיטת רגל של החברה? במציאות שבה העלויות העתידיות אינן ניתנות להערכה הכל אפשרי, אבל עד שהדבר יגיע לכך, אם בכלל, מדובר במרחק של שנים.

ההשפעה של ההונאה תגלוש כמובן הרבה מעבר לפולקסווגן עצמה. תוצאה ברורה אחת היא שהעיר וולפסבורג, שנשלטת בידי החברה, תאבד תקבולי מס הכנסה אדירים. גם מועדון הכדורגל של וולפסבורג ייפגע משום שהוא מסובסד בידי פולקסווגן. השפעות אלה קטנות בהשוואה לאלו שתיווצרנה אצל הספקיות של פולקסווגן. ככל שהחברה תייצר פחות מכוניות, כך הספקיות ייצרו פחות חלקים. ומדובר בכמה אלפים של ספקים לחלקים ושירותים. ההשפעה תורגש, אם כך, אצל חברות נוספות רבות.

והנזק לא ייעצר בגרמניה. לפולקסווגן וחברות הבת שלה יש מפעלים בעשרות מדינות, ומכוניותיה נמכרות ביותר ממאה וחמישים מדינות. יש כבר דעות שפולקסווגן צריכה לסגת מהשוק האמריקני, בו היא מפסידה כסף, וסביר להניח שחברות של פולקסווגן בחו"ל עלולות להיסגר בעקבות המשבר. כתוצאה, סוכנים במדינות רבות ייפגעו באופן קשה, בייחוד אלו שעבורם מכירת מכוניות הדיזל היא אחוז ניכר מהמחזור הכספי.

קומץ מהנדסים שסיבך את החברה; פס הייצור של החיפושית המפורסמת. צילום: רוג'ר וולסטאד
קומץ מהנדסים שסיבך את החברה; פס הייצור של החיפושית המפורסמת. צילום: רוג'ר וולסטאד

לכל אלו יש להוסיף את הפגיעה התדמיתית במותג פולקסווגן ובסמל הסטטוס "נוצר בגרמניה", שהחברה היא ספינת הדגל שלו. ועדיין, באופן מפתיע, משבר פולקסווגן לא תופס כרגע את המקום הראשון בתקשורת הגרמנית, ולא חשוב כמה השערוריה גדולה. זאת מפני שמדיניות ההגירה של הקנצלרית אנגלה מרקל, המכניסה מספרים עצומים של פליטים לתוך המדינה, היא השולטת בשיח הציבורי.

במשך כמה עשורים הייתי יועץ אסטרטגי למועצות מנהלים של תאגידים גדולים בעולם המערבי. בכל פעם שהשגתי לקוח חדש, שאלתי את עצמי: מהי הדרך המהירה ביותר להרוס את החברה הזו? זוהי שיטה יעילה להבין מהר היכן מצויות נקודות החולשה של הלקוח. אם הייתי עובד עם פולקסווגן, לעולם לא הייתי מגיע למסקנה שהצוות שלה היה מסוגל להונות לקוחות בצורה כל כך מטופשת ולגרום לנזק פוטנציאלי של למעלה מעשרה מיליארד יורו, וכנראה שהרבה יותר.

ד"ר מנפרד גרסטנפלד הוא חוקר אנטישמיות והיו"ר לשעבר (2012-2000) של 'המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה'. ספרו 'מלחמת מיליון החתכים' שיצא לאחרונה באנגלית, מנתח כיצד ישראל והיהודים עוברים דה-לגיטימציה וכיצד ניתן להילחם בה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. קשה לי להאמין שזה יגרום לקריסה. בניגוד למה שנאמר בסוף המאמר, כנראה שצריך הרבה יותר כדי לפגום בסטטוס "מייד אין ג'רמני",אבל אין ספק שהטעות הזו תעלה להם המון המון כסף.

  2. ברמת הסטריוטיפים: מתאים לגרמנים לבצע מעשי נבלה, מתאים להם גם להיתפס על מעשיהם, לא מתאים להם להענש בחומרה על מה שעשו.

    הניבוי שלי הוא שהחברה,שהעסיקה עבדים מזי רעב בתקופת מלחה"ע השניה, לא תפשוט את הרגל. תדמיתה כחברה אמינה ומהימנה לא תפגע קשות ומיליונים ישמחו להמשיך ולקנות את מכוניותיה. המהלך להאשים בהונאת הענק 'כמה מהנדסים שוטים,הוא גאוני. כל בכירי החברה לא ידעו, לא ראו ולא שמעו. מזכיר לכם משהו?
    יהיה נזק כלכלי ממנו החברה תתאושש

    1. קמיליה, קחי בחשבון שכרגע מדובר על רמאות בשוק האמריקאי בלבד; ממה שאני מבין, רכבי הדיזל של פולקסואגן עמדו בתקינה הארופאית אך לא בזו האמריקאית, השונה במעט. השוק האמריקאי קטן יחסית, בפרט לדיזל שלא אהוב בארה"ב. כך שבהחלט ייתכן שההנהלה בגרמניה לא ידעה על כך.

      ההנהלה בוולפסבורג יכולה להתנחם שגם המצב אצל המתחרים לא מזהיר:
      ג'נרל-מוטורס וגם טויוטה תקועות עם פרשיות ריקל משלהן. כך שללקוח אין הרבה לאן לברוח. אולי לקוריאניות המצוינות..

    2. לא ברור לי – אין מפעלים נפרדים של פולסווגן לשוק האמריקאי, עם מהנדסים נפרדים ומכוניות מיוחדות.
      איך הנהלת החברה לא ידעה על השינויים ברכבים הנמכרים לשוק האמריקאי? נראה לי שיש פה נסיון להאשים את הש.ג. במקום את המפקדים

    3. קמיליה, לפולקסווגן יש 61 מפעלים שונים ב-15 מדינות באירופה וב-6 מדינות מחוץ לאירופה, כולל בארה"ב.
      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_factories

      גם אם הרכבים המדוברים יוצרו באירופה, סביר מאוד שהם יוצרו לפי מפרט של קבוצת מהנדסים שניסתה – בדרכי מירמה- לעבור את הרשוי האמריקאי המחמיר לדיזל
      בתאגיד פולקסואגן יש עשרות דגמים ומאות שינויים הנדסיים בשנה, ייתכן מאוד שההנהלה לא תדע על מה שקבוצת עובדים לא תרצה שתדע..

    4. קמיליה, מזכיר ועוד איך. פולקסואגן היא המכונית של היטלר. לפורד סלחתי , להיטלר לא. קונה יפני ונכון לעכשיו הונדאי

  3. לגבי ספקים סוכנים וכדו':
    הם לא יפגעו כל כך קשה פשוט כי עכשיו אנשים יקנו יותר מחברות מכוניות אחרות – שגם להם אותם ספקים מוכרים, ואותם סוכנים משווקים אותם
    בסוף פולקסווגן אולי תפסיד – אבל על חשבון חברות אחרות ולא על חשבון פגיעה בענף כולו

  4. לא מאמין שמהנדסים עשו על דעת עצמם והנהלת החברה לא ידעה. מה המהנדסים הרוויחו אם אין הנהלה שתתגמל אותם? איך יכול להיות שהרכבים האמריקאים מצליחים יותר בצמצום זיהום מאשר רכבים אירופים, והנהלת החברה לא דורשת ליישם את הפטנט המוצלח גם על רכבים אירופים? אני מוכן למכור בהנחה את מגדל אייפל לכל מי שמאמין שלהנהלת החברה לא היה מושג מה קורה