יחימוביץ' מציגה: גזענות מתוחכמת כלפי מזרחיים

הנחמדות המעושה של יחימוביץ' כלפי המזרחיים, זאת שבשלה משבחים אותה על היותה הוגנת, היא בסך הכל תחפושת שמסתירה עמדה הפוכה לחלוטין.

זה לא הגרבוז, שלי; ח"כ יחימוביץ'. צילום: תומר ניוברג, פלאש90

שלי יחימוביץ' היא פוליטיקאית "ייחודית". הכוונה בכך לעובדה שהיא זוכה לעיתים קרובות לשבחים גם מן הצד הימני של המפה הפוליטית, בשל הביקורת שהיא מטיחה במחנה שלה על יחסו למחנה הימין. כזאת הייתה ההתייחסות לדברים שנשאה באוניברסיטת בן גוריון לפני ימים אחדים, ואף מיד לאחר הבחירות, כפי שנחשף לראשונה מעל דפי אתר זה.

בין היתר האשימה יחימוביץ' באוניברסיטת בן גוריון את המחנה שלה ב"התנשאות אליטיסטית… כלפי הפריפריה. תקראו לזה מזרחים, תקראו לזה מצביעי הימין, בעיקר כלפי מצביעי הליכוד. יש לנו ראיית עולם משובשת ויהירה שאומרת כאילו הבחירה שלנו היא רציונליות ושלהם אמוציונלית, והם אומרים את זה, שלא נדבר על ביטויים גזעניים ממש…". והמשיכה:

אי אפשר לכבוש ולהביא אנשים להצביע בשבילך כשאתה בז להם. זה לא הולך. וזה גם לא נכון, ההצבעה שלהם היא לא יותר אמוציונלית מההצבעה שלנו, אנחנו הולכים לקלפי מסיבות אמוציונליות לא פחות; מסיבות זהותיות, מתחושת דמיון ושייכות למפלגות מסוימת ומועמדים מסוימים, מסיבות שבטיות, מסיבות עדתיות. וחשוב שנדע את זה. מזרחים מצביעים למזרחים ואשכנזים ואילו אשכנזים מצביעים לאשכנזים.

דברים דומים אמרה גם בראיון  שערכו איתה לאחרונה אמנון אברמוביץ' ועמית סגל.

אך מי שעוקב אחר התבטאויותיה של יחימוביץ', מתקשה למצוא קוהרנטיות. כך למשך, עוד בשנת 2003 בהיותה עיתונאית, אמרה לארי שביט כי "יש לי אג'נדה", כלומר, השקפת עולם ברורה ומסודרת, "סדר יום" ציבורי ברור. יחימוביץ' נבחרה על בסיס אותה השקפה, ולפיה היא מתנהלת ומצפה מהציבור לבחור בה.

עתה, לעומת זאת, נעלמה האג'נדה ונשמעת מפיה טענה כללית הפוכה: קרי, שהמצביעים מצביעים מממניעים של "סיבות זהותיות", מתחושת שייכות וכד'. בראיון עם סגל ואברמוביץ', טוען נגדה אברמוביץ' כי נקודת המוצא של המצביעים היא "תמיד ביטחונית ולאומית, ולא מעמדית". יחימוביץ' שוללת זאת וטוענת שנקודת המוצא "זהותית".

וחוזר חלילה: כאשר נשאלה על-ידי סגל לגבי מועמדותו של גבי אשכנזי לראשות ממשלה דרך מפלגת העבודה, ענתה יחימוביץ': "אני לא יודעת את עמדותיו בנושא כלכלה וחברה… ביחס לשלטון החוק ובית המשפט העליון… אני אפילו לא יודעת את עמדותיו המדיניות…אני צריכה גם זהות אידיאולוגית אתו". רגע, רגע, אם ההצבעה היא שבטית וזהותית, אז מה רלבנטיות עמדות אידיאולוגיות?

הסתירה זועקת לשמים. אך אפשר ליישב אותה, אם מבינים מהיכן היא נובעת.

זה לא הגרבוז

בראיון עם אברמוביץ' וסגל מטילה יחימוביץ' את האחריות על ההפסד בבחירות על ראשו של גרבוז, מי שלגלג על והעליב את הציבור הרלבנטי והכריע את הבחירות. משמע, ציבור גדול של מצביעים לא הצביע "נכון" כי העליבו אותו. ואין לטעות, יחימוביץ' יודעת היטב להגדיר את הציבור הנעלב "תקראו לזה מזרחים, תקראו לזה מצביעי הימין, בעיקר כלפי מצביעי הליכוד".

אני מציע שתקראו לזה "המסה הכהה של מצביעי הליכוד", מסה נטולת צלם אידיאולוגי. המסקנה הברורה היא, שאותו ציבור של נעלבים איננו מתוחכם כשלי יחימוביץ' עצמה. כי כשהיא מעריכה את גבי אשכנזי, היא בוחנת עמדות בכל התחומים, כולל המדיניים, אבל בד בבד היא לחלוטין לא מניחה את זה לגבי ציבור הנעלבים.

להערכתי הדבר נובע מהשורשים הקומוניסטיים של שלי יחימוביץ'. הגזענות שלה נובעת במקורה מהתפיסה המעמדית ומושג "התודעה הכוזבת" המרקסיסטי – רוצה לומר, היא תופסת את המזרחיים כבני מעמד נמוך סוציו-אקונומית, ועל כן באופן הכרחי זהו ציבור שצריך להצביע למפלגה שעוסקת במלחמת המעמדות כיסוד ראשוני. אם הם לא עושים כך אזי הם טועים מכל מיני סיבות, אלא שאסור לומר שהם טועים (הם עלולים להיעלב ולהתעצבן, חלילה). האופי הפוליטי של מחשבתה מחייב אותה שלא להאשים אותם בטעות, אלא לשחק משחק מתוחכם, כאילו להצדיק אותם בתגובתם הפבלובית למעליב התורני מן השמאל.

וכששלי יחימוביץ' מדברת מול המאזינים בבן גוריון או עם אברמוביץ' וסגל, היא מדברת אל קהל מסוג אחר. קהל שלא מצביע "הצבעה שבטית" וזהותית, אלא קהל עם "אג'נדה"; קהל שצריך לדעת את עמדות המועמדים ביחס לנושאים שעל הפרק, ממש כמו יחימוביץ' עצמה. עם הקהל הזה היא מדברת על הקהל "ההוא", הקהל שנוטה להיעלב ולהצביע בהתאם.

גם המזרחים יודעים מה זה אידיאולוגיה; טקס מימונה (למצולמים אין קשר לכתבה). צילום: אדי ישראל, פלאש90
גם המזרחים יודעים מה זה אידיאולוגיה; טקס מימונה (למצולמים אין קשר לכתבה). צילום: אדי ישראל, פלאש90

ללכת עם, להרגיש בלי

גילוי נאות: אני מזרחי, ואין בעיני עלבון גרוע יותר מזה שיחימוביץ' מטיחה במזרחיים. היא מניחה שאנחנו לא מסוגלים להיות בעלי אידיאולוגיה, שאין אנו בוחנים, כפי שהיא עצמה בוחנת את גבי אשכנזי, "עמדות"; עמדות כלכליות-חברתיות, עמדות בענייני מערכת המשפט ועמדות בתחומים מדיניים.

הנחמדות המעושה כלפי המזרחיים, זאת שבשלה משבחים אותה על היותה הוגנת, היא בסך הכל תחפושת – תחפושת המסתירה עמדה הפוכה לחלוטין.

בסוף הריאיון, כשאברמוביץ' וסגל משוחחים ללא יחימוביץ', אומר אברמוביץ' "המחשבה שלה, שאפשר לעקוף את ה"שמאלנות", במרכאות, על-ידי חנופה או אמפתיה למזרחיים, לדתיים, לחרדים, אין לה שום תוחלת". אברמוביץ' מניח היטב את האצבע על המשחק הפוליטי של יחימוביץ', קרי, על הניסיון לעקוף את הוויכוח האידיאולוגי באמצעות חנופה. אני מבקש להניח את האצבע על ההיבט המהותי מבחינתי, שהחנופה היא יותר ממשחק פוליטי: היא מסתירה את הגישה הגזענית ביותר כלפי מזרחיים הקיימת כיום על המפה הפוליטית בישראל.

יחימוביץ' רואה עצמה ואת קהל מצביעיה הרלבנטי בשמאל כשותפים להשקפת-עולם. הרי אותה ואותם אי אפשר להעליב ערב בחירות ולגרום להם להצביע אחרת. יוצא אפוא שטקטיקת ההאשמה העצמית היא טקטיקה בלבד, מראית עין המסתירה גישה גזענית עמוקה. אני מציע ליחימוביץ', אם היא רוצה להצליח פוליטית, לאמץ עמדות ימניות, מסורתיות, לאומיות וכדומה, אז היא תגלה שהקהל "הנעלב" עשוי להצביע לה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

30 תגובות למאמר

  1. טוב, אי אפשר לצאת מזה ובחיים לא יהיה לזה סוף עם ההיגיון הזה. אם הם מתנשאים, אז הם גזענים. אם הם מודים בהתנשאות שלהם וחושבים שצריך לשנות גישה כדי לנצח בבחירות, אז הם גם גזענים. מה יהיה? דווקא על יחימוביץ' גוללת את הפגר הזה? היא באמת האחרונה שראויה לתואר "גזענית".

    1. אחרי כל המלל, הטענה היא שגרבוז ויחימוביץ חושבים בדיוק אותו דבר על מזרחים, רק שגרבוז בוחר להתלהם נגדם בזעם בזמן שיחימוביץ מנסה למשוך אותם בחנופה.

    2. עזוב גזענית, צבועה ומתחסדת? מה עומד מאחורי פרצוף כזה? מסכה ?.
      אז צה הפרצוף האמיתי, את/ה מבין היא תופסת מקום בכנסת של כאילו אכפת לה כאילן דואגת ובעצם סותמת את הפה לצהפכה, בכול תלומי הליים, עוני, שוויון מגדרי, מעמדחי, עדתי

  2. גם לכותב יש אג'נדה, ובשבילה הוא מוכן ללכת לארכיונים ולמצוא חצי אמרה שהוצאה מהקשרה מ2003 כדי למצוא דופי בשלי יחימוביץ.
    יכולת לכתוב "שלי יחימוביץ היא לא אין ראנד, אין לי מה להוסיף"

  3. אני חושבת ששלי היא הפוליטיקאית האחרונה שאפשר לייחס לה מניפולציות כל כך עקומות.
    בעיני ולטעמי, היא ישרת דרך, יש לה מצפן ומצפו, עקרונות שהיא עומדת עליהם ותפיסת עולם מגובשת שעל אף שאני לא מסכימה עם כל פרט בה, אני מכבדת

  4. מה זה האוסף שטויות הזה? עד שמגיעה פוליטיקאית שהיא מספיק הגונה כדי להטיח ביקורת במחנה שלה ובצורת החשיבה שלו, אז ההגינות הזאת מופנית נגדה? טענה מצחיקה.
    מצחיק גם שהכותב מוצא סתירה בין זה שיש לה אג'נדה לבין זה שיש רבים, בכל המחנות הפוליטיים, שמצביעים מתוך תחושת שייכות ולא מתוך אידיאולוגיה סדורה. הרי ברור לכולם שיש גם מאלה וגם מאלה בשני צידי המפה הפוליטית.

  5. ממש לא אוהב את מה שהיא מייצגת בעיניי היא לא אמינה וכמו זיקית משנה צבעים למה שמתאים לה.

  6. מאמר מעוות וחסר כל הגיון. באותו משקל של המאמר ניתן להגיד כי הכותב. הוא. גזען ושובניסט בעצמו היות והוא מפנה אצבע מאשימה נגד אשה שהיא אשכנזיה. בקיצור, אין מקום למאמרים מצוצים מהאצבע שכל ההגיון בהם הוא חוסר ההגיון שבהם. לא בבית ספרנו

  7. יש במאמר הנחה סמויה שאו שאדם בוחר למי להצביע ממניעים זהותיים / שבטיים / אמוציונלים או שאדם בוחר למי להצביע ממניעים אידיאולוגיים / רציונליים.

    הטענה שלי: יש מתאם בין שני הגורמים. זהות משפיעה על
    אידיאולוגיה וההפך

    דוגמא טריוויאלית היא בתחום הכלכלי.
    האינטרסים הכלכליים של בעלי רכוש והשכלה החיים בשכונות האמידות במרכז הארץ ומעוניינים לשמר לילדיהם המשכילים עמדות כוח שונים מאלו של אנשים השואפים למוביליות חברתית. השוני באינטרסים משפיע על שוני באידיאולוגיה

    דוגמא פחות טריוויאלית היא חשיבות המרכיב ה'יהודי' בזהות
    בהשוואה למרכיב ה'קוסומופוליטי' בזהות העצמית.

    ה'יהודי' יזכור היטב את התנהגות נוצרים ומוסלמים לאבות אבותיו, יזהה בקלות מוטיבים אנטישמיים ואוטואנטישמים, ולחץ בינלאומי יצור אצלו עמדה אנטגוניסטית ומתגוננת

    ה'קוסמופוליטי' יטה לתפוס אנטישמיות כאלמנט חסר חשיבות שחלף מהעולם וינסה בכל כוחו להפוך לחלק מה'עולם הנאור'. כל לחץ בינלאומי יתפס בעיניו כאסון

    ועדין לא נגענו בחשיבות הזהות לגבי התפיסה האם בית אל וחברון שייכים לבני העם היהודי והאם חשוב להחזיק במקומות קדושים או שרצוי דווקא להתנער מהם וולהחליש את המרכיב הדתי בעם ישראל.

  8. הוצאת לי את המילים מהפה.

    אנשים הצביעו ימין – כי שמאל משמעותו ויתורים טריטוריאלים לפלסטינים.
    העדה של נתניהו – המוזיקה והמאכלים שהוא אוהב ממש לא מעניינים את הציבור.
    היות וכבר נסוגנו משטחי סי אז שלטון שמאל משמעותו נסיגות במזרח ירושלים.
    נסיגות במזרח ירושלים משמעותן כנופיות ג'יהאד חמושות במרחק של עשרות מטרים מהשכונות היהודיות.
    ירי מקלעים וחפירות של מנהרות תקיפה לפסגת זאב ולגבעה הצרפתית ולגילה ולארמון הנציב.
    שלטון שמאל משמעותו הסכם שיוביל לגראדים על כפ"ס מודיעין ועפולה.

    את המצביע הימני לא מעניינת העדה של נתניהו.

  9. מאמרמעוות ומצוץ מהאצבע..עירבבת פירות עם ירקות וקראת לזה סלט…בשם השינאה ליחימוביץ הכנת דיסה ברמה הנמוכה ביותר…לא מתאים למידה!!!

  10. קשה לקבל יושרה ועומק פוליטי כשל שלי יחימוביץ במחוזותינו, ובשל כך צריך לחפש שלדים מדומים בארון. ככה זה שבני אדם מפחדים ממישהו שפיו וליבו שווים והוא עוד עלול לתרגם זאת רחמנא ליצלן לכוח אלקטורלי של ציבורים שמזהים את כנות כוונותיו ביחס ישיר לשיממון המנהיגות שמסביבנו.ו

    1. שלי זאת הצגה, תחפושת, דרמה קווין, היתה צריכה להיות שחקנית בהבימה
      לא מתכוונת למה שהיאא אומרת ולא אומרת מה שמתכוונת. הכול הצגהנאחת גדולה . היא השחקנית הראשית ואנחנו הניצבים. מכיר את המנטליות המתחסדת צדקנית של מורה ומחנכת, לדעתי זה דור הולך ונעלם. אנשים שמרוב הצגות של מה יגידןנומה חושבים אבדו את האשיות ואת החיים. חבל מאוד שבוחרים בנבחרת צבועה כי אנחנו מאבדים בבדרך מנהיגים אמיתיים שיש להם מה להגיד ולא רק פוזה למצלמהה וכותרת,בעיתונים

  11. אחוז גבוה מהמצביעים לבנימין נתניהו הם מזרחיים נבערים-זאת עובדה! גילוי נאות הכותב הוא ממוצא מזרחי

    1. אחוז גבוה מהמצביעים למחנה הציוני ומרצ הם אשכנזים שחושבים עצמם כלא נבערים וכלא שטופי מוח.

  12. ביחימוביץ יש יושרה בערך ברמה של כבל ולהיפך ההבדל בינה לגרבוז הוא, שגרבוז מרגיש טוב עם הדעה שלו על המזרחיים, ויחימוביץ מודעת לכך שהיא בעצם חושבת כגרבוז רק שהיא לא מרגישה נוח עם זה, זה פוגע בדימוי העצמי שלה ולכן היא מתפתלת . .

  13. כן היא וכל חבריה הצבועים יוצאים נגד רמי לוי ויצחק תשובה ומנגד תומכים במגה בבעלות הקיבוציניקים…

  14. אין סתירה. לטענתה לפחות, היא עצמה פועלת משיקולים אידאולוגיים, אבל רוב האזרחים, הן בימין והן בשמאל, מצביעים מסיבות זהותיות.

    זה כמו להגיד: אני אוכלת מזון בריא בלבד, בעוד שאחרים אוכלים מתוך תשוקה ורגש.

    זה לפחות מה שהיא אמרה.

  15. טעות נוספת: היא דווקא טענה בריאיון שהצבעה זהותית רווחת לא רק בימין, אלא גם בשמאל. אמנון אברמוביץ' לא הסכים איתה. היה שם ויכוח.

    לא מאמין לי? תסתכל בדקה ה-
    3:42

    היא אומרת:

    ויש נטיה אצלנו, שגויה… נטיה לחשוב שההצבעה העדתית, הזהותית, הרגשית… נמצאת בצד השני, ואילו ההצבעה שלנו היא סמל הרציונליות…

    (יחימוביץ לא מסכימה עם דעה זו. היא טוענת שזו דעה שגויה).

  16. הפטרונות של יחימוביץ מקוממת, למשל שהיא יוצאת להגנת עובדיםברמי לוי
    בלי לקבל את רשותם, בלי לשמוע מה מציק להם. אפילו בלי להכנס לסניף.
    רמי לוי מציעע לה להפגש בשידור, אולי אפשר יהיה לסגור אזה דיל לטות העובדים.
    אבל מה זה משנה העיקר ךהיות צודקים.
    גם את עובדי אינטל היא התיימרה לייצג, עם הרב הירש שגם הוא ידוי
    בחיבה יתרה לישראל. יחד הם כמעט גרשו את מפעך העוגן של תישיית הטכנולןגחה.
    נשיאת אינטל ישראל , עמדה על הרגליים האחוריות ואיימה לעזוב עם המפעלים את ישראל.
    אז כמעט גרשו את הענף הכי רווחי ותחרותי במשק.
    מה זה משנב העיקר לצאת צדחקים

    מספיק עם זה

  17. וטוב שכך. יחימוביץ צריכה למצוא לעצמה תעסוקה או בעל
    כי היא ממורמרת והרסנית.נ

  18. חחח אתה יכול העלב עד מחר שלי ודומיה לאהרלוונטים .פחדנו הליכוד עדיין מאפשרת שלי ודומה להחזיק בעמדות כוח למעשה הליכוד מתחיל להיות לא רלוונטי מהסיבה שהוא מתחיל להיות דומה לשלי

  19. העליבו את המזרחיים התעלמו מהם שלחו אותם לחורים נידחים כך כמו לשכוח מהם ..והעדיפו לתת העדפות לערבים המון הנחות ואפילו עצימת עין בכל מיני …והעונש יגיע והוא כבר בפתח ..הערבים הצבועים ינחיתו עליהם מכת אגרוף בבטן …הנה הם הערבים בכנסת תחת חסותם מנהלים איתנו מלחמה וביניהם הם חילקו עבודה מידי כמעט שבוע זורק מישהו אחר פצצה רף החוצפה כבר מזמן נסק לשמיים אין כבר גבול ..והם זרקו את עניין מותו של עראפת ועכשיו זחאלקה ..הקיבוצים גרועים מהמתנחלים …הם הקיבוצים יושבים על כפרים ערביים רוצה להגיד..רצחתם גירש/תם ואתם יושבים על בתיהם הכפר .. מכה לקיבוצים שרובם שמאל קומוניסטי אנרכיסטי …כך משיבים על כל העזרה והשיתוף ואפילו השתתפו במחאות וביום הנקבא ..העונש כאן..אנחנו המזרחיים בסרט הזה היינו לו רק הייתם מתייעצים בנו …אבל הזנחתם אותו והעלבתם בכל צורה ..תוכלו את שבישלתם ..

  20. שכחתם שכל פוליטיקאי הוא בראש ובראשונה ,שקרן מיומן …..עכשיו אפשר להבין שהם "אינם" צבועים,אלה "אמיתיים" …..

  21. הנאצים היו מאוד תרבותיים ומרוב תרבות הפכו להיות חיות "דו-רגליות , גם כאן השמאל מתנשא גאוותן צבוע וגס רוח.ורודף שלטון גם במחיר "מלחמת אזרחים"
    מי קבע שצביעות היא תרבות!!
    מי קבע שגאווה והתנשאות היא תרבות!!
    ומדוע הענווה המזרחית היא לא תרבות?!
    המזרחים הם בעלי לב חם, תרבותיים עממיים אוכלים שותים רוקדים ניהנים "מאמינים" גאים ביהדותם ובאתרים, אינם מחניפים לאומות העולם פשוט "יהודים" בשורשיהם.