"קחו אותנו לישראל": פרטים חדשים על מבצע העלאת יהדות אתיופיה

ספר חדש חושף פרטים שלא פורסמו ומתאר את המפגש בין שליחי מדינת ישראל לתושבי הכפרים באתיופיה. סקירה מיוחדת לכבוד חג הסיגד.

לפני למעלה מ-20 שנה, עבור רבים מיוצאי אתיופיה שחיים כיום בישראל הייתה השיבה לציון רק חלום רחוק • הספר החדש 'מסע אל שארית יהודי אתיופיה' מתאר את המפגש של שליחי ממשלת ישראל עם תושבי הכפרים של יהדות אתיופיה, וחושף פרטים רבים שטרם פורסמו על המהלכים שהובילו לעלייה 

חגיגות הסיגד באתיופיה
חגיגות הסיגד באתיופיה; התמונה באדיבות הרב מנחם ולדמן

חג הסיגד יצוין היום (ד') באירוע המרכזי בטיילת ארמון הנציב שבירושלים, וברשויות מקומיות ברחבי הארץ. הסיגד הוא אחד מהחגים המייחדים את יהדות אתיופיה וזה שהשתרש באופן הבולט ביותר לאחר עלייתם לארץ ישראל. באתיופיה, החג היה נחגג בהר הגבוה ביותר בכפר, כאשר את הצועדים אל ראש ההר היו מובילים הקסים, כהני העדה, האוחזים בספר "אורית" (ספר התורה של ביתא ישראל הכתוב בשפת הגעז, שהיא מעין אמהרית עתיקה). בתפילה החותמת את החג נהוג לומר תפילה שתוכנה "כשם שזכינו לחגוג את החג השנה, כך נזכה לקיים אותו בשנה הבאה בירושלים".

ספר חדש, שיצא זה מכבר, בשם מסע אל שארית יהודי אתיופיה (הוצאת מכון בן-צבי, 260 עמודים), עוסק בסיפור המופלא של יהדות אתיופיה. למעשה זה יומן מסע מרתק שכתב הרב מנחם ולדמן, מומחה לתולדות יהדות אתיופיה, ומתאר את התחקירים שביצע כנציג הרבנות הראשית יחד עם פעיל המוסד זימנה ברהני ז"ל, שעליו הרחבנו בעבר מעל דפי אתר זה. את מסעם קיימו ולדמן וברהני בעומקי הכפרים בצפון אתיופיה במשך כחודש, החל ממאי 1993. תושבי כפרים אלו חלמו במשך אלפי שנים לעלות לירושלים אולם לא קיבלו הכרה על-ידי ממשלת ישראל טרם יציאת המשלחת.

אנחנו העצמות היבשות

"כתוב בספרי הנביאים שיבוא זמן וממשלת ישראל תביא גם את העצמות היבשות של עם ישראל ולא רק את החיים. אנחנו העצמות היבשות של עם ישראל" – את הדברים הללו אמר זקן מכובד מהכפר צ'והייט לברהני ולרב ולדמן, באחד המפגשים המטלטלים המתוארים ביומן המסע. במפגש טעון זה, הטיח הזקן ברב ולדמן ובברהני, שביקשו לתחקר את מוצאם של בני הכפר:

למה אתם באים כל הזמן בחקירות? בשביל מה? אם אתם מאמינים לנו, קחו אותנו לישראל. אם אינכם מאמינים, אל תבואו אלינו. כאשר אתם מגיעים לכאן – ולא ביקשנו שתבואו – אתם גורמים לתסיסה.

שער הספר
שער הספר

ביומן המסע מתוארים עוד מספר מפגשים מסקרנים עם תושבי הכפרים, והוא מלא בתמונות נדירות מהביקור באזורים שבחלקם מעולם לא ביקר אדם זר טרם יציאת המשלחת. תיאורי המסע המפורטים של הרב ולדמן מאפשרים לקורא להיחשף אל הנוף הגיאוגרפי והאנושי של כפרי צפון אתיופיה, זמן קצר לאחר מבצעי העלייה ההמוניים ולאחר תום מלחמת האזרחים, שבסופה נפל המשטר הקומוניסטי האכזרי של מנגיסטו היילה-מריאם.

כמו בכפרים, גם בביקור בקהילת המסורבים באדיס-אבבה מופנים אל המבקרים דברים קשים. תמרת תדסה וונדה, אותו מתאר הרב ולדמן כ"זקן כבן שבעים, בעל פנים מאירות", שואל את נציגי הממשלה: "לאן נלך?! מכנים אותנו 'פלשה'. אומרים לנו 'לכו מכאן יש לכם מדינה'". אחד ממנהיגי הקהילה דאז, דגו אבונה מוסיף: "ההיסטוריה תשפוט אתכם… אתם צריכים לקבל אותנו".

ממתינים באדיס אבבה

כאשר הרב ולדמן מציין במבוא את הגורמים שהובילו ליציאת המשלחת, הסיבה הראשונה שהוא מונה הינה היווצרותה של קהילת פליטים באדיס-אבבה על-ידי יהודים אשר נטשו את כפריהם וויתרו על כל רכושם בכדי לעלות לישראל.

במהלך סגירת "מבצע שלמה" נותרו כמה אלפי יהודים במתחם השגרירות באדיס אבבה שסורבו לעלייה מכיוון שהוגדרו על-ידי נציגי הסוכנות היהודית כ"פלאשמורה" וכ"לא יהודים". מצבם של בני הקהילה באדיס אבבה בשנת 1993 כפי שמתואר ב"מסע אל שארית יהודי אתיופיה", מזכיר מאוד את מצבם של בני הקהילה שם כיום, אשר רובם סורבו לעלייה בשלהי שנות התשעים. לפני שבועות ספורים חזרה משלחת של ארבעה חברי כנסת מביקור בקהילה שם. יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) נאם בפני הקהילה והתנצל בשם ממשלת ישראל על מצבם הקשה.

הרב ולדמן מתאר כיצד רבנים וקסים רבים פנו אל ממשלת ישראל באותם השנים בדרישה להעלות את הממתינים באדיס-אבבה. "אני מבקש בזה מכבודו לעשות הכל להצלת יהודי אתיופיה, יפה שעה אחת קודם" כתב הרב עובדיה יוסף ז"ל לראש הממשלה דאז יצחק שמיר ז"ל. הרב יוסף ציין כי דרישתו תקפה "לרבות את היהודים האנוסים והבלתי רשומים. לפי הנחיית חז"ל: ישראל שחטא ישראל הוא".

'התפיסה המשיחית' של פעילי העלייה מעפרה

מכתבו של הרב עובדיה יוסף ז"ל
מכתבו של הרב עובדיה יוסף ז"ל

הסיבה השנייה ליציאת המשלחת הייתה הפעילות הציבורית למען העלייה. "יהודה עציון ואברהם נגוסה הביאו לתסיסה שזירזה את יציאת המשלחת" מציין ולדמן במבוא ההיסטורי, תוך שהוא חושף לראשונה פרטים אודות "דו"ח עציון". דו"ח זה סיכם את ממצאי הנסיעה המחתרתית של פעיל הימין יהודה עציון מעופרה וד"ר אברהם נגוסה (כיום חבר כנסת מטעם הליכוד, גילוי נאות: הכותב משמש יועץ פרלמנטרי לח"כ נגוסה) אל הכפרים בצפון אתיופיה, חודשים ספורים לפני שיצאו ברהני וולדמן.

"בסיוע פעילים נוספים ובהם חנן פורת, הרב יואל בן נון, שהיה אף הוא מהיישוב עופרה, אורי אריאל, מזכ"ל מועצת יש"ע…. פעלו ללא לאות" מוסיף ולדמן, "הם לא הסתפקו בהפצת דו"ח עציון אלא יזמו מפגשים עם אנשי ציבור ובמיוחד עם הרבנים הראשיים ועם שר הפנים אריה דרעי, על מנת לשכנעם לתקן את הטעות".

בכתבה שפורסמה באותה העת בעיתון הארץ על מאמצי נגוסה-עציון תחת הכותרת "נוסחה גואלת לא נמצאה" טענה הכתבת לילי גלילי כי "אין זה מקרה שהמחזיקים בדעה דומה – יהודה עציון והרב יואל בן-נון – רושמים גם הם בתעודת הזהות את כתובת ההתנחלות עופרה שבשטחים. התפיסה המשיחית, הכורכת את שלמות הארץ בשלמות העם, משתלבת בגישה הומניטרית הגוזרת מסקנות שונות מאלה של המומחים ושל הרבנות הראשית".

ולדמן מתייחס בספרו לטענות הללו ומכנה אותן "משוללות מכל יסוד" הוא מסביר כי "חבורת הפעילים התרכזה סביב היישוב עופרה מסיבה פשוטה: כמה משפחות מבני קבוצת שארית יהודי אתיופיה התגוררו במקום".

"תוכנית אמבובר" ושברה

"זימן לנו הקב"ה לעסוק בתופעה חד-פעמית וייחודית בתולדות עמנו, בדור זה של קיבוץ נדחי ישראל, איסוף צאן קדושים עם העצמות היבשות" מסכם ולדמן את מסעו. אל המסע הוא וברהני יצאו על מנת להכין את השטח ל"משלחת של רבנים, דיינים, קסים ומומחים אחרים" כפי שדרש ראש הממשלה שמיר. סוכם על-ידי הממשלה כי "מי שיואשר על ידי המשלחת כי שב ליהדות, יהיה זכאי לעלות כיהודי מכוח שבות".

לאחר מסעו, מסקנתו של ולדמן היתה כי יש לקדם באתיופיה עצמה תכנית השבה ליהדות לשארית יהודי אתיופיה ובכך 'לנקות' את עברם של אלה שהתנצרו, עקב רדיפות שכניהם הלא יהודים. הוא גם בחר את המיקום שבעיניו היה ראוי לקדם את תוכנית 'ההשבה': "אנו רואים בכפר אמבובר שהיה אחד המרכזים הגדולים של יהודי אתיופיה בדור האחרון, מקום מתאים לביצוע התוכנית".

על אף התוכנית השאפתנית, הגאולה לא הגיעה מהר כמתוכנן ותהליך העלייה מאתיופיה לישראל, על שבוצע ברובו המוחלט, יושלם רק בשנים הקרובות, גם זאת בכפוף לשיתוף הפעולה של הממשלה.

ולדמן חותם את יומן המסע בכאב: "ההחלטות לא מומשו… סמוך לשובנו התחלפה הממשלה. ממשלת שמיר נפלה והוקמה ממשלה בראשות יצחק רבין. הממשלה החדשה התנגדה למסקנות ועדת רובינשטיין (ועדה לעניין המשך העלייה מאתיופיה שבראשה עמד מזכיר הממשלה של שמיר- א.פ) ולעמדתה של הרבנות הראשית".

שינוי זה של מדיניות הממשלה הוא שגזר על שארית יהודי אתיופיה עד ימנו כי לא יוכלו לעלות במסגרת "חוק השבות" למרות שורשיהם היהודים הברורים אלא אך ורק על פי "חוק הכניסה" לאור העובדה שיש להם קרובי משפחה מדרגה ראשונה בישראל ולאור העובדה כי רבים מהם התנצרו בעברם.

הרב ולדמן במפגש עם יהודי הכפרים באתיופיה
הרב ולדמן וברהני במפגש עם יהודי הכפרים באתיופיה. התמונה באדיבות הרב ולדמן

ציפייה לסוף המסע

במחקרו המקיף ולדמן מבהיר כי סיבות ההתנצרות היו עקב רדיפות: "השאיפה לשרוד, להשיג אדמה ועבודה, הביאה רבים לנסות להיות כמו כולם. חוסר היכולת להשיג מקום קבורה נפרד העיק מאוד". בנוסף, עדים רבים מהכפרים בהם פוגשים חברי המשלחת מציינים כי לא התערבבו עם שכניהם הלא יהודים ושמרו על תודעה יהודית.

בימים אלו, בהם יוצאי אתיופיה בישראל זוכים לחשיפה תקשורתית נרחבת, בדרך כלל בהקשרים שליליים, ספרו של ולדמן מחזיר אותנו לפרק ייחודי בתולדות העם היהודי, שיבתם של שארית יהודי אתיופיה אל עמם ואל ארצם. "מסע אל שארית יהודי אתיופיה" לא מהסס להסתיר את המאבק הנחוש שהיה על שארית היהודים באתיופיה לקיים מול הפקידות אשר חלקים נרחבים ממנה עדיין מסרבים להכיר בהם כיהודים.

נסיים בתקווה שהממשלה תשכיל להשלים בקרוב את העלאת יהודי אתיופיה ותסייע לכך שהספר יתאר מציאות היסטורית ולא את המציאות היום-יומית הכואבת של מסורבי העלייה באדיס אבבה ובגונדר ומשפחותיהם שבישראל. מי ייתן ובחג הסיגד הבא כל יהודי אתיופיה יחגגו בירושלים, עליה חלמו אלפי שנים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. המאמר מציין את ההתנגדות הדתית/ חרדית לעלייה

    הייתה, ועדין קיימת במסתרים, התנגדות של השמאל החילוני המבוסס. שאלת
    יהדותם / התנצרותם לא הטרידה אותם כלל אלא גורמים אחרים

    לא מקרה הוא שמשה דיין חשף 'בטעות' את מבצע ההטסה וגרם להפסקתו. לא מקרה גם שהתהליך נתקע כאשר שמיר הפסיק להיות ראש ממשלה.

    כל עוד לא מנתחים את נסיונות השמאל לעצור את העלייה, והכתף הקרה אותה הפנה השמאל לעולים מאתיופיה לאחר שהגיעו לארץ, התמונה מאוד חלקית.

    1. זה לא היה משה דיין שחשף את המבצע, אלא הוזה ה"מזרח תיכון חדש" שקיבל מזרח תיכון חדאע"ש.
      ולגבי אלו שהתנצרו, גם פליטה שהוברחה מסוריה אך התגלה שהתאסלמה והתחתנה עם מוסלמי לא קיבלה היתר עליה.
      מי שהעדיף, מכל מני סיבות, לשנות דתו, יוכל לחיות היכן שהוא רוצה, אך שלא יצפה (כי לא יקבל) סיוע ממדינת היהודים.

    2. לאנונימי:
      הסיפור על היhttp://presspectiva.org.il/%d7%9c%d7%a4%d7%a2%d7%9e%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%90%d7%a8%d7%a5-%d7%91%d7%90%d7%a0%d7%92%d7%9c%d7%99%d7%aa-%d7%93%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%90-%d7%9e%d7%a4%d7%aa%d7%99%d7%a2-%d7%9c%d7%98%d7%95%d7%91/הודיה שהתאסלמה ולא נתקלה בארץ הוא בלוף מבית "הארץ":

    3. יהדות היא לא רק דם אלה גם לאום ולכן גם יהודי ששינה את דתו יכול להישאר יהודי ולכן נכון לעלות את כל בני הפלשמורה, מה גם שבארץ ישראל, במדינה יהודית הם גם ירצו לחזור לדת היהודית.

    4. מודה בטעות – היה זה אכן שמעון פרס שהדליף לראש ממשלת אוסטריה על מבצע ההטסה החשאי

      בזכותו עולי אתיופיה עוכבו שנים, ונאלצו לצאת למסעות רגלים
      שרבים מהם מתו במהלכו. איני מבינה כיצד תרומתו לא זכתה להערכה נאותה מהציבור הישראלי בכלל ומעולי אתיופיה בכלל

  2. אני לא מבין מדוע הוא מביא את האנטישמים הללו ארצה. הם רדפו את יהודי אתיופיה בגלות, וכעת מטעמים אינטרסנטיים מתגיירים. תתבייש לך, עבורי אתה לא רב.