בעיניהם כולנו ימין קיצוני

פרויקט 'שישים ואחת' מבית מכון 'מולד' אינו בוחל במניפולציות, סילופים ועיוותים כדי לצייר את כל הימין בישראל כחסידים נלהבים של כהנא, ולהכפיש ציבור שלם.

יורים את החץ ואח"כ מסמנים את המטרה; דף הפייסבוק של פרויקט 'שישים ואחת'. צילום מסך

"אנחנו עוסקים במחקר, בעובדות ובהנגשת מידע, וסבורים כי לעתים תכופות מדי הדיון הציבורי בישראל מתנהל על סמך תחושות, דעות קדומות וסיסמאות מטעות". במילים אלה מגדיר את עצמו פרויקט 'שישים ואחת', "הזרוע הצבאית", כפי שאחד מחברי כינה אותו פעם, של מכון השמאל 'מולד – המרכז להתחדשות הדמוקרטיה'.

נשמע איכותי ומבטיח. אלא ש'שישים ואחת' לא ממש עומד ביעדים של עצמו, ומסתבר שהוא טרוד יותר בייצור פרופוגנדה ארסית ושקרית מאשר ב"הנגשת מידע לציבור". כך למשל קרה ממש לאחרונה. "בעקבות מידע שהגיע לידי פרויקט שישים ואחת", נכתב אתמול בפוסט בדף הפייסבוק שלהם, "שודרה בחדשות 2 כתבה המציגה כיצד חדר ארגון הימין הקיצוני להב"ה לשורות צה"ל".

על פניו, תאמרו, כתבה חיובית. הרי רוב ימין השפוי ומחנה המרכז-ימין ודאי מתנגד לפעולותיו של גופשטיין ונחרד מהאפשרות שישפיע על חיילים? אך מיד בהמשך מגיע הקאטצ':

המחדל האמיתי בסיפור הוא לא החיילים וגם לא צה"ל – אלא הטיפול הרופס של שלטון הימין בארגונים אלימים וקיצוניים כמו להב"ה ובפעולות "תג מחיר". התמיכה העקבית בהסתה ובגזענות מתחילה במסדרונות הכנסת… השבוע ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי זימן את גופשטיין, יו"ר להב"ה, לדבר בכנסת. מיהו אותו גופשטיין? מלבד הסתה לאלימות ולטרור על רקע גזעני, שבגינה נעצר לפני שנה, נפתחו נגדו במהלך השנים תיקים במשטרה בגין תקיפת שוטר, הפרת סדר, תקיפת ערבים, חבלה ברכוש והתפרצות להר הבית. כמו כן נחשד גופשטיין ברצח שני ערבים כנקמה על רצח כהנא. לאדם הזה בחר סמוטריץ', סגן יו"ר הכנסת, להעניק את הכבוד ואת הלגיטימציה לשאת דברים ולהביע את עמדותיו בכנסת ישראל.

כקבוצה שמתיימרת "לעסוק בעובדות", היינו מצפים מ'שישים ואחת' לערוך לכל הפחות בדיקה פשוטה לפני שהם פוצחים במחולות של שנאה: מי באמת הזמין את בנצי גופשטיין לדבר בכנסת, ומדוע?

ושוב, כל הימין כהנא; צילום מסך מאתר 'שישים ואחת'
ושוב, כל הימין כהנא; צילום מסך מאתר 'שישים ואחת'

נזכיר לקוראים כי מדובר על האירוע המתוקשר שהתרחש בוועדת הפנים לפני כשבוע. גופשטיין הוזמן למשכן הכנסת להשתתף בדיון, אשר פוצץ במהרה על-ידי חברי כנסת משלל מפלגות השמאל – בקול תרועה רמה, ולעיני המצלמות כמובן. ח"כ סמוטריץ', חבר הוועדה, כיהן באותו העת כיו"ר ודרש שיתנו לגופשטיין להביע את עצמו. הוא סילק את המשתוללים רגע לפני שהם הספיקו לסלק את עצמם מן החדר, זאת על-מנת שניתן יהיה בכלל לקיים דיון.

אך האמת היא שסמוטריץ' כלל לא היה זה שהזמין את גופשטיין לכנסת. כדי לוודא זאת, לא חסכתי מאמץ: עבדכם הנאמן יצא לדרך מלאת חתחתים, חצה גבולות, טיפס הרים, הרים את הטלפון וטרח לשאול את הח"כ עצמו, שאישר זאת. מי שבכל זאת מעוניין לשמוע את הסיפור המלא, יוכל למצוא אותו בראיון שהעניק יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם לאיילה חסון ברשת ב'.

בקצרה: מי שלמעשה יזמה את הדיון המהיר בנושא ארגון להב"ה הייתה ח"כ מיכל רוזין ממרצ. בגלל הלו"ז הקצר, ובגלל שהיה בפגישה בענייני התקציב, הטיל אמסלם את מלאכת ניהול הוועדה על סמוטריץ'. מי שהזמין את גופשטיין היה צוות ועדת הפנים. מדוע? אם נשתמש במילותיו של אמסלם: "אני לא הזמנתי, ואני לא מזמין את המשתתפים… אבל למה לא? … בן-אדם שאתה עושה עליו דיון אתה לא רוצה לשמוע מה הוא אומר? דרך אגב, בבית משפט, כשאתה עושה למישהו משפט, נניח – אתה לא מביא אותו לשאול מה עמדתו? השאלה שצריכה להישאל היא למה לא להביא אותו, לא למה כן".

אבל סמוטריץ', לשיטתם של 'שישים ואחד', "הוא לא היחיד שעוצם עיניים. סגן שר הביטחון, אלי בן-דהן מהבית היהודי, טוען באופן תמוה שכלל לא שמע על ארגון להב"ה, למרות שלל הפרסומים בעניינם בתקשורת. 'אני לא מכיר את העניין, אינני יודע במה מדובר', טען. כשנשאל מה עמדתו בנושא, התחמק והשיב: "אני לא יודע"". אז זהו, שבן-דהן לא טוען "שלא שמע על ארגון להב"ה". מי שיצפה בדיון שנערך בכנסת, בו העלה ח"כ איציק שמולי שאילתא בנוגע לטיפול בלהב"ה, יוכל לראות כי דבריו של בן-דהן התייחסו להצהרתו של שר הביטחון יעלון, שהודיע בתחילת השנה על פתיחה בהליך להוצאת להב"ה מחוץ לחוק. זוהי אחת הפעמים ש"דבריי הוצאו מהקשרם" היא התיאור המתאים למציאות…

אם כן, עד כה מצאנו כבר שקר אחד, סילוף אחד, וכל זאת במסגרת פרסום אחד בלבד בפייסבוק. אך לא סיימנו, הו לא – דבר לא יעצור את 'שישים ואחת' מלהגיע בזריזות אל המסקנה המונחת מראש: "התמונה ברורה: ממשלת נתניהו קורצת לפעילי הימין הקיצוני הגזעניים והאלימים, ומעבירה במעשיה את המסר לפיו היא בצד שלהם והכל מותר". רגע, זו אותה ממשלת נתניהו שאסרה על עליית שרים להר הבית כדי לשמור על הסטטוס קוו, והקפיאה התנחלויות? מעניין מאוד.

וכך, גבירותיי ורבותיי, נראית הסתה נגד נציגי הציבור הימני בישראל וקהל בוחריו. עבור השמאל הרדיקלי ה"חושב", אין שום הבדל בין בוגי יעלון, נתניהו, בצלאל סמוטריץ' וכהנא. עבורם כל הימין שקרן, כל הימין קיצוני וכל הימין אלים. ואם צריך קצת לשייף, לעוות ולתמרן את המציאות כדי להוכיח זאת – לא נורא. למעשה, זוהי סתימת פיות מתוחכמת: מעתה אין באמת ימין מתון וימין קיצוני – כולכם קיצוניים, כולכם גופשטיינים, ועד שלא נזרוק אתכם מהשלטון אין מה להקשיב לכם ולטיעונים שלכם. עתה ישאל את עצמו הקורא הנבון: אם יקום התחקירן החרוץ ויסרוק לעומק את שלל הפרסומים של מכון 'מולד' ובנו החכמולוג 'שישים ואחת', אילו עוד סילופים ימצאו בדרך?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. מישהו צריך להפציר בחבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'להגיש תביעת לשון הרע נגד הארגון.

    שיכאב להם בכיס

  2. יש למכון מולד עוד מוטציה לא ברורה בשם הפורום לחשיבה אזורית שמפרסם פסאודו-מאמרים מגוחכים ברמתם, עוד פרופוגנדה מתוצרת מטורללי מולד

  3. ניתן לקחת מהם דוגמא. לעשות העתק – הדבק לפרסומיהם, ואז להחליף את המילה ימין במילה שמאל, ואולי עוד כמה שיפוצים קלים
    לדוגמא: המחדל האמיתי הוא הטיפול הרופס של השמאל השפוי בארגונים קיצוניים ואלימים של השמאל הקיצוני

  4. "נשמע איכותי ומבטיח אבל לא עומד ביעודים של עצמו"
    לקחו השראה ממכם