המפלות של דאע"ש והלקח הכורדי

בזמן שעיני כל העולם הופנו לפריז, הכורדים בעיראק השיגו שורה של ניצחונות דרמטיים במלחמה נגד דאע"ש. האם זוהי נקודת המפנה שכולם חיכו לה?

בזמן שעיני כל העולם הופנו לפריז, הכורדים בעיראק השיגו שורה של ניצחונות דרמטיים במלחמה נגד דאע"ש • במתקפה קרקעית רחבה השיבו הכורדים לשליטתם את נקודת השליטה האסטרטגית ברכס סינג'אר, המקום שבו פרץ ארגון הטרור לתודעה העולמית כאשר ביצע טבח ביאזידים • שוב מסתבר כי כדי להשיג הצלחות משמעותיות, אין מנוס מ"מגפיים על הקרקע"

לוחמים נחושים ומאורגנים; לוחמי ה-YPG הכורדים. צילום: Kurdishstruggle CC BY 2.0 VIA FLICKR
לוחמים נחושים ומאורגנים; לוחמי ה-YPG הכורדים-סורים. צילום: Kurdishstruggle CC BY 2.0 VIA FLICKR

את כותרות השבוע האחרון תפסו הפיגועים והתקפות הטרור המזעזעות שביצע ארגון דאע"ש ברחבי העולם. הפלת המטוס הרוסי בסיני, פיגוע התאבדות משולב בשכונת בורג' אל-בראג'נה בביירות, וכמובן התקפת הטרור המשולבת בפריז. אך ממש באותה העת שבה השתוללו הג'יהאדיסטים ברחובות עיר האורות, הם ספגו מפלה קשה במגרש הביתי.

בלילה שבין חמישי לשישי ה-13 בנובמבר, כח כורדי משולב של 7,500 לוחמים ביצע התקפה נרחבת בצפון עיראק, וכבש מידי דאע"ש את רכס סינג'אר שאורכו כחמישים ק"מ, ואת העיר סינג'אל שלמרגלותיו. רכס סינג'אר הוא המקום בו פרצה דאע"ש לתודעה העולמית בקיץ 2014. מראות הטבח ביאזידים עדיין לא נשכחו, כאשר הג'יהאדיסטים אילצו את השבויים להתאסלם או למות, ואת הנשים והילדות חטפו ומכרו בשווקי עבדים במוסול. היאזידים שלא נרצחו או נחטפו טיפסו על רכס סינג'אר וניסו למצוא שם מקלט מהגיהנום. ומשם עלה קול זעקתם לכל העולם בבקשת הצלה.

הטבח ביאזידים והברוטאליות של דאע"ש זיעזעו את דעת הקהל בארה"ב, ובתוך ימים אחדים החלו מטוסים אמריקניים לתקוף את דאע"ש בניסיון להגן על היאזידים. כך, שנתיים וחצי לאחר שפינתה את כוחותיה מעיראק, נאלצה ארה"ב לחזור ולהילחם בעיראק כדי להציל את היאזידים, שעד לאותו זמן אף אמריקני לא ידע על קיומם.

מתקפה משולבת

את ההתקפה לשחרור סינג'אר ב 13 בנובמבר הובילו הפאשמרגה, הכורדים העיראקים, אך השתתפו בה גם אנשי ה-PKK, המחתרת הכורדית התורכית, וגם אנשי ה-YPG, המיליציה הכורדית שבסוריה. שוב הסתבר כי הכורדים הם הכח הקרקעי האפקטיבי ביותר במלחמה נגד דאע"ש. הפעם הם היו מצויידים היטב, לא חסרה להם תחמושת והם נעו בשטח בכלי רכב חדשים. לפחות במקרה אחד נצפו גם מסוקים של חיל האוויר העיראקי שהקפיצו כוחות כורדים מנקודה לנקודה. בין הלוחמים הכורדים בשטח נראו אנשי הכוחות המיוחדים האמריקניים (דווח גם על בריטים, אך אלה לא נראו בסרטוני הווידאו שעלו לרשת) שסייעו בהדרכת הכוחות ובעיקר בהכוונת הסיוע האוירי של מטוסי הקואליציה, שהפעם היה צמוד ויעיל במיוחד.

לוחמי פשמרגה ו-PKK מתכננים מתקפה משולבת. צילום: Kurdishstruggle CC BY 2.0 VIA FLICKR
לוחמי פשמרגה ו-PKK מתכננים מתקפה משולבת. צילום: Kurdishstruggle CC BY 2.0 VIA FLICKR

לוחמי דאע"ש לא הצליחו להתמודד עם ההתקפה החזקה והמתואמת, ולדברי הכורדים נספרו יותר ממאה הרוגים שלהם בשטח. מעט כיסי ההתנגדות של דאע"ש בתוך העיר סינג'אל חוסלו בתוך פחות מיממה. ידרש עוד זמן לטיהור העיר ממוקשים ומלכודות ומטעני צד, אך ההתקפה הכורדית היא ללא ספק הצלחה גדולה. האינטרנט מלא בתמונות נצחון של הלוחמים הכורדים, ובעיקר הלוחמות הכורדיות המובילות שבויי דאע"ש מכוסי ראש או מנפצות שלטים הכוללים הנחיות הגבלת לבוש והתנהגות לנשים. אך לצד גילויי השמחה, נחשפו גם שלושה קברי המונים ובהם כמאה ותשעים גוויות של גברים ונשים יאזידים שנטבחו על-ידי דאע"ש בקיץ 2014.

כפי שניתן לראות במפה הבאה, מלבד כיבוש רכס סינג'אר והעיר סינג'אל, החשיבות הגדולה של הקרב על סינג'אר היא בכך שהכוחות הכורדים ניתקו את כביש 47 שמחבר את מוצול (העיר העיקרית שבשליטת דאע"ש בעיראק) עם הגבול הסורי ועם ראקה, עיר הבירה של דאע"ש בסוריה. בעקבות הנצחון הכורדי בסינג'אר, המדינה האיסלמית מחולקת כעת לשני חלקים שהקשר ביניהם יכול להתקיים רק בדרכי מדבר משובשות שהן גם חשופות להתקפות מהאוויר.

בד בבד עם ההתקפה על סינג'אר תקפו כוחות הכורדים של YPG בסוריה את העיר אל-האוול, הדפו משם את דאע"ש והשתלטו על שדה הנפט הסמוך לעיר. ההתקפה על שדות הנפט של דאע"ש היא המשך למגמה בולטת בשבועות האחרונים כשגם מטוסי הקואליציה וגם חיל האוויר הרוסי והצבא הסורי ריכזו התקפות לפגיעה בשדות הנפט שבשליטת המדינה האיסלמית. נראה שמתכנני המלחמה נגד דאע"ש מרכזים לראשונה מאמצים על-מנת למנוע הפקת נפט, שנמכר עד כה בשוק השחור בתורכיה ושימש עבורם מקור הכנסה עיקרי.

בצהוב: הכוחות הכורדים. באפור: שטח בשליטת דאע"ש.
בצהוב: הכוחות הכורדים. באפור: שטח בשליטת דאע"ש.

בנוסף לכך מתרבים הסימנים שעומדת להתרחש התקפה גדולה על ראקה, בירת המדינה האיסלמית בימים הקרובים. מזה כמה ימים עולים דיווחים על ריכוז סכוחות גדול של צבא סוריה החופשית (FSA) וגורמים אחרים מצפון לראקה, וביומיים האחרונים התרבו מאוד ההתקפות האוויריות על מטרות בעיר ובסביבתה. כל הכוחות האוויריים הפעילים במרחב משתתפים בהתקפות; מטוסי הקואליציה בהובלת ארה"ב, חיל האויר הרוסי, והחל מיום ראשון בלילה משתתפים בתקיפות גם מטוסים צרפתיים. לפי הדיווחים ברשתות האינטרנט (לא מאומת), התבצעו בראקה בלילה של יום ראשון למעלה משלושים התקפות כמעט ללא הבחנה ופגעו בין השאר גם במרפאות ובתי חולים.

נקודת מפנה?

המפלה הגדולה של דאע"ש מידי הכורדים בסינג'אר מצטרפת לסדרה של מפלות נוספות שהארגון ספג לאחרונה בגזרות שונות: בשבוע שעבר הצליח צבא סוריה לפרוץ את המצור בן השנתיים שדאע"ש הטיל על שדה התעופה קוואיירס הסמוך לחאלב והסב לדאע"ש עשרות אבידות. ביום שבת דווח גם מותו של "ג'ון הגי'האדיסט" עורף הראשים המפורסם של דאע"ש. כשלעצמו ג'ון לא היה גורם משמעותי בדאע"ש, אבל יש בכך פגיעה מוראלית קשה, כמו גם מסר ברור לגבי היכולות של הקואליציה לאתר ולרדוף אחר אויביה. מפקד המיליציה הדרומית של דאע"ש, שוהאדא אל-יארמוק, נהרג ביום ראשון ממטען צד שטמנו לו אנשי ג'בהת אל-נוסרה (המזוהים עם אל-קעידה). אל-יארמוק מחזיקה בגזרה הדרומית של גבול רמת הגולן עם ישראל.

לסיכום, נראה כי ניתן להכתיר את המבצע שהוציאו לפועל הכוחות הכורדים, בשיתוף פעולה הדוק עם האמריקנים, כהצלחה. כיבוש סינג'אר והסימליות שבה משפיעה לטובה על מורל הכוחות הלוחמים בדאע"ש, התחזקות בטחונם העצמי ואמונתם שניתן להביס את דאע"ש בשדה הקרב. זוהי הוכחה נוספת לכך שבסופו של יום, כדי להשיג התקדמות במלחמה אין מנוס מ"מגפיים על הקרקע". כוחות אוויריים אולי פוגעים פגיעות קשות בדאע"ש, אך אין ביכולתם להשיג הישגים משמעותיים ללא התקדמות כוחות קרקע בשטח.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. המתקפה הכורדית על סינג'ר והמתקפה הסורית לביסוס האחיזה על הדרך לחלב הן קדימון למתקפה המרכזית המתוכננת ליצירת מסדרון בין השטח הכורדי לכוחות אסד.
    לכשיהיה מסדרון כזה הכורדים יוכלו להוביל את הנפט שלהם לים התיכון וליצא אותו שלא דרך תורכיה שנואת נפשם.
    זאת גם מטרת המעורבות הרוסית בסוריה להפוך אותה לבסיס ליצוא נפט כורדי.

    תוצאת לוואי של המסדרון הזה תהיה ניתוק בין שדות הנפט שבידי דאע"ש לבין הגבול התורכי.
    דאע"ש יאלצו לנצור את האש אל מול המשטר הסורי וליצא את הנפט דרכו.

  2. גיא בכור באתרו המשובח דווקא כתב השבוע שכיבוש סאנג'יר בוא בלוף גדול של דאע"ש אשר נטש אותו במכוון כדי לצור פילוג בין כוחות הברית

    1. אליבא דגיא בכור הנטישה של דאעש כוונה ליצור מצב שבו כל הכוחות והצדדים בשטח יצטרכו להתעמת בינם לבין עצמם: הטורקים שעכשיו צריכים להתמודד עם כוחות כורדיים עוצמתיים ששולטים על נקודה אסטרטגית. הסונים בשטח שחשופים לנקמת היזידים עשויים למצוא דווקא בדאעש את מגיניהם. השיעים יטענו שלאחר שהשטח ששוחרר מידי דאעש צריך לחזור לידיהם. הכורדים יטענו לבעלות על השטח או החזרתו ליזידים ובנוסף יתעמתו בינם לבין עצמם (הפשמרגה מול הפי קיי קיי) . מי שבנה על האמריקאים יתאכזב מן הסתם שוב. היזידים האבודים מיואשים וכבר התפצלו בין שני הכוחות הכורדיים. והתקשורת ששוב תאכיל את כולם הדיסאינפורמציה נוראית. קטונתי,אינני מומחה גדול אבל אותי גיא בכור שכנע

    2. אני גם לא מבין בנושא. אבל נסיגה אסטרטגית כזו עושה מדינה גדולה, דעאש עדיין לא מדינה גדולה. לוותר על שטח בשביל ספקולציה, ולקוות שהיריבים יילחמו אחד בשני?

      איך זה מסתדר עם הדיווחים על קרבות והרוגים בשטח המדובר?

    3. תודה על הפירוט. אני לא כל כך מסכים עם ההערכה הזו,
      קשה לי להאמין שדאעש יוותרו מראש על נקודה אסטרטגית בשביל ההימור שהאויבים יריבו עם עצמם. אולי הוא מכיר מידע אחר שהוא לא חשף שהוביל אותו למסקנה הזו, לי זה נראה לא נכון.

  3. תיקון – "מגפיים כורדיות על הקרקע". הכוחות המערביים על הקרקע מעטים מאוד. וכנראה זה הפתרון הנכון. המערב צריך לפעול, אבל אין סיבה שאלפי בחורים מערביים ימותו שם. לא בשביל הכורדים, ולא בשביל יתר החלאות שגרים בסביבה.

  4. גם אני תמה על גיא בכור, שאת ניתוחיו המחכימים אני מעריך מאוד. קשה לי להאמין שהמדינה האיסלאמית תוותר על אזור בעל חשיבות איסטרטגית, הכביש היחיד המחבר ישירות את מוצול וראקה, כדי לסכסך בין הצדדים. לעניות דעתי, המהלך הכורדי, בנוסף למלהלכים עירקיים באזור בייג'י ובגדד מנתקים את הקשר היבשתי היעיל בין שני חלקי המדינה האסלאמית ופוגעים קשות ביכולתה הצבאית הוהכלכלית.

  5. אנחנו כרגע בעת התרחשותה של היסטוריה פוסט מודרניסטית. כנהוג בכל אתוס פוסט מודרניסטי (כמו גם בשיח הציבורי בכל מקום על כדור הארץ), כולם משקרים כל הזמן ועל כל דבר, וכולם גם מודעים לזה, שכולם משקרים כל הזמן ועל כל דבר. כדי לדעת מה האמת צריך לחקור בעצמך כל דבר ממקור ראשון אבל אסור לך לומר מה הממצאים שהגעת אליהם, כי כולם כבר מורגלים לזה שכולם משקרים כל הזמן ועל כל דבר. אז אם מישהו שואל את עצמו מה התכלית של השיח הציבורי שבו כל אחד משקר ומשקר, רק כדי להפיץ ברבים את הדיעה , הקדומה שלו-עצמו, ישאל-נא את עצמו מה התכלית של כל שיח ציבורי: האם זה כמו פעם, דהיינו להפיץ מידע אמין, או שמא זה דווקא כנהוג כיום, להתעלם מהעובדות בשטח, כדי "להנדס" גירה שתעזור לך להפיץ דיעה קדומה כזו או אחרת, או בנסיון להגשים סיסמא, שאף אחד ממילא לא יודע מי הגה אותה, ולאיזו תכלית-נסתרת של מניפולציה על התודעה של הזולת. אכן, אנחנו בתקופה החשוכה ביותר בתולדות האנושות.

  6. גיל זילבר, אני מסכים אתך שהפוסט מודרניזם מריח לי לפעמים כמו אפוקליפסה, כמו חור שחור המבשר קץ אבל עדיין אני שואל את עצמי אם לא אבדת קצת פרופורציות בקבעתך שזו התקופה החשוכה ביותר בהיסטוריה. אדוארד גיבון ההיסטוריון המהולל אמר פעם שההיסטוריה האנושית היא תולדות הטירוף הפשעים והאסונות של האדם. היו כבר תקופות שחורות יותר אם כי אינני מקל ראש בסכנת האיסלאם ושותפיו – הפוליטיקלי קורקט והפוסט מודרניזם שייתכן וגזרו כליה על המין האנושי. ש