משקיעים בנדל"ן? שי באב"ד, מנכ"ל האוצר, לא רוצה אנשים כמוכם

מצוקת דיור? אם תשאלו את מנכ"ל משרד האוצר הבעיה האמיתית היא אזרחים שמרוויחים מנדל"ן. אז מי יבנה בית בתל אביב?

נגד מתעשרי הנדל"ן; מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בשבוע שעבר קיימה התנועה הירושלמית "רוח חדשה" ערב "מנכ"לים על הבר", במסגרת סדרת מפגשים של הציבור עם צמרת ההנהלה הציבורית בישראל במגוון פאבים בבירה. הציבור הוזמן לשבת לצ'ייסר עם מנכ"לי משרד ראש הממשלה, משרד האנרגיה, משרד המשפטים, משרד האוצר, עיריית ירושלים, חדשות 2, מנהלים בכירים במשרדי ממשלה וברשויות השלטונית ועוד.

אויבי העם

לא כל יום אפשר לדבר בחופשיות עם מנהלי המדינה, כך למרות הכפור של נובמבר מצאנו את עצמנו עומדים ברחוב, בכניסה לאחד הפאבים בסמוך לשוק. בפנים הצטופפו עשרות צעירים בקור הירושלמי לשמוע את מנכ"ל משרד האוצר – שי באב"ד.

כצפוי באב"ד נשאל על הסוגיות הכלכליות המרכזיות במשק, בין היתר על מתווה הגז המתגבש וסוגיית הדיור – הנושא שהשר משה כחלון הגדיר כאתגר הדגל עבור מפלגתו, ובהתאם לכך המפלגה תפרה את חליפת המשרדים והסמכויות שביקשה לאייש. התכניות ברובן ידועות. הסכמי גג על מתחמים שלמים, מנגנון "מחיר למשתכן", מכרזי קרקעות במחיר אפסי ועוד.

בצד מיזמי הדיור, הנהגת האוצר בחרה בשנה האחרונה לסמן את משקיעי הנדל"ן כיעד וכאשמים במחירי הדיור, ואני בתוכם. במקום לראות בי ובאנשים כמוני – שלקחו התחייבויות כלכליות אדירות ומשכירים דירות לזוגות צעירים – שותפים לפתרון, המדינה בוחרת לראות בנו בעיה.

העומס הרב לא אפשר לי לפנות פומבית לבאב"ד, אז המתנתי בנחת עם הבירה שלי וחיכיתי שהערב יסתיים. האנשים התחילו להתפזר ונותרנו לבד בשעת לילה בסמטה חשוכה. אין זמן מתאים מזה לתפוס אנשים חשובים.

האוצר מוותר על הגדלת היצע הדיור?

איגפתי את הדלפק וסגרתי על באב"ד. מה הפתרון שהאוצר מציע לצעירים שישבו כאן וביקשו קורת גג? אתם מכבידים על משכירי הדירות את נטל המס, מקשיחים לנו תנאי אשראי ומציגים אותנו כזוללי דירות. מלבד השם הרע שאתם מצמידים לנו אתם פוגעים בצעירים שישבו פה! הרי את המס אני לא אשלם מכיסי וזה יתגלגל הלאה לשוכרים שלי. ישבו פה כרגע עשרות צעירים שרוצים דירה זולה, ובמקום לפתח עבורם מלאי דיור, אתם חונקים אותנו – בעלי הדירות, ומכריחים אותנו להעלות את שכר הדירה.

קח את הסיטואציה שאני מתמודד איתה, הצעתי למנכ"ל. מגרש עם זכויות בניה לא מנוצלות, לפי התב"ע יש מגבלה על אחוזי הבניה המותרים במגרש, וכאן טמון פתרון נפלא לפחות לחלק ממצוקת הדיור: תכפילו את האחוזים המותרים לבניה, המדינה לא תפסיד דבר מהמהלך, העירייה תרוויח היטלי השבחה משמעותיים שיממנו את התאמת הרחוב לתושבים נוספים והכי חשוב – יהיו עוד דירות. בינגו.

אני לא אדם נאיבי – תיארתי לעצמי שהאיש ידחה את הרעיון על הסף, אבל התשובה שלו הצליחה להפתיע אותי. אנחנו בכלל לא רוצים אנשים כמוך, אמר באב"ד. אני פשוט לא רוצה שתחזיק הרבה דירות. הבנתם את זה? מנכ"ל משרד האוצר מודיע שהאחראים לפתרון מצוקת הדיור מוותרים על הגדלת מלאי הדירות, ובלבד שלא יהיו אנשים פרטיים בעלי נכסים.

שיטת העבודה אם כן היא לחפש אשמים במחירי הנדל"ן, להאשים את האזרחים בתחלואי הרגולציה והביורוקרטיה שיצרו במדינה, ולהקשות על השוק החופשי לספק פתרונות יצירתיים. הרי אם יקלו על יזמים ויעניקו להם אפשרות להכפיל את יחידות הדיור השוק יוצף בדירות והמחירים ירדו, אז למה לא עושים את זה? כדי שחלילה וחס לא יהיו פה אזרחים שירוויחו מהמהלך.

זו אולי דרך יותר מתוחכמת ועקיפה יותר מדבריה של שלי יחימוביץ' נגד בעלי הון פילנטרופים, אבל השורה התחתונה זהה: הנהגת האוצר לא רוצה שאזרחים יתעשרו גם במחיר המשך מצוקת הדיור. כך קורה ששנאת העשירים באה שוב על חשבון מעמד הביניים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. מדהים.
    אל צמרת האוצר הגיעו בולשיביקים שיעשו הכל כדי לשלול ממעמד הביניים את הזכות הבסיסית להשקיע את כספו ולקבל עליו תשואה סבירה. הם מיסו בטירוף את הבורסה, ועכשיו ממסים בטירוף את הנדל"ן, וממאיסים על מעמד את הביניים את החיים בארץ. כי אם הוריי עובדים קשה וחוסכים פעם בכמה שנים 100-200 אלף שקל, ורוצים להשקיע אותם, והמדינה נלחמת בהם כדי שלא ישקיעו את הכסף – אז אנחנו חיים במדינה קומוניסטית שמדכאת שוק חופשי ויוזמה חופשית. אפשר לארוז וללכת מכאן

  2. להכפיל את אחוזי הבניה? אני מאוד בעד, ואין לי בעיה עם זה שאנשים ירוויחו מהמהלך.

    להמשיך לסבסד משכירי דירות על ידי פטור ממס או מס מופחת על שכר דירה? אני נגד.

    הממשלה צריכה לקבוע כללי משחק אחידים, כולל מיסוי אחיד, ולהשאיר לשוק החופשי לעשות את השאר. אין סיבה להעדיף משקיעי דירות על משקיעים אחרים, וצרכני דירות שכורות על צרכנים אחרים.

    אם תבוטל הסובסידיה להשכרת דירות, בעלי הדירות *ינסו* לגלגל את המס על הדיירים, אך ההצלחה תהיה חלקית בלבד, ובעלי הדירות ייאלצו לספוג חלק מהמס או את רובו בעצמם.

    כתוצאה מכך, תקטן האטרקטיביות של דירות ביחס לאפיקי השקעה אחרים, ומחירי הדירות יירדו עד לנקודת איזון חדשה שבה הכדאיות בהחזקת דירות תהיה שוב דומה לכדאיות באפיקים אחרים.

    לסובסידיה לדירות שכורות יש שתי תוצאות לא מתוכננות: (1) היא מעלה את מחירי הדירות (בגלל נהירת משקיעים), ו-(2) היא מגדילה את אחוז הדירות בשכירות ומקטינה את אחוז הדירות בבעלות.

  3. שאלה לשי באב"ד

    אינני מבין בכלכלה. אני ואשתי כן מבינים בעבודה קשה. לאחר שנים ארוכות של עבודה קשה והפרשת מסים כחוק חסכנו כסף לדירה שניה.

    .מה אתה מציע שנעשה עם הכסף?

    הימורים?
    פיצוציה?
    בורסה?

    למה אני צריך להתנצל שעבדתי קשה וחסכתי פרוטה לפרוטה.

    עם המסים ששילמנו יש להניח שפרנסו כבר כמה עובדי מדינה….

  4. אתה באמת נשמה טובה! מה בסך הכל ביקשת? קצת זכויות בניה, זה שווה לא יותר ממליון שקלים לכיסך. ובתמורה לכך? אתה מבטיח שתשכיר את הדירות שתבנה (בחצי מחיר, שהרי קרקע לא קנית) לפי מחיר השוק.

    מה על הפיתוח שיידרש עבור הדירות הנוספות? מה עם הרחבת בתי הספר והתחבורה הנדרשים לפי הצעתך? תשלם מכיסך? אתה אפילו לא משלם ארנונה! בשביל פרוטה לשוכרים אתה מתנדב לזכות בהון גדול. צדיק!

  5. בועז, בנוגע לתשתיות, התשובה בכתבה:
    "העירייה תרוויח היטלי השבחה משמעותיים שיממנו את התאמת הרחוב לתושבים נוספים".

    אם יבטלו את הגזירה שאוסרת על בניה בערים אז יבנו יותר והמחירים ירדו ואני אוכל לקנות דירה בזול, ובכלל לא מפריע לי שבעלי הקרקע והאנשים שעוסקים בבניה ירוויחו מכך.

    זכויות בניה זה כינוי מכובס לביטול איסורי בניה. ערכן השערורייתי נובע מכך שהן ניתנות בקמצנות אכזרית. אם יכפילו את זכויות הבניה בכל הערים, ערכן הכספי של הזכויות יירד, בגלל שהן יהיו מצויות בשפע.