תמונות של היטלר והכחשת המדינה: מחדל המינויים בכפר מַסְעָדֶה

הליך לא-תקין לכאורה ומעורבות "מאכרים" הביאו למינוי הבעייתי, דווקא כשהאהדה לישראל גוברת.

מסעדה. צילום: Own work CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

כפרי הדרוזים בצפון רמת הגולן תמיד היוו מקום מפגש מרתק בין מגמות סותרות. ישן מול חדש, עברית מול ערבית, ישראלי מול סורי. זה מה שהופך את המקום לאטרקטיבי ומסקרן כל-כך ומהווה חלק מהקסם הטבעי של המקום. אך מתחת לפני השטח מתחבא הנושא האמתי: שאלת הנאמנות של התושבים למדינת ישראל ולחוקיה. מאז החלת החוק בשנת 1981, מתרוצצות באזור מגמות סותרות. לצד רבים שאימצו בחום את האזרחות הישראלית ואת ההזדמנויות שהדמוקרטיה הישראלית יודעת להציע, היו רבים שבחרו לשמר את הנאמנות הישנה למשטר אסד האב והבן, ופיתחו עוינות עמוקה לישראל ומוסדות אכיפת החוק.

על רקע זה, ישנה חשיבות קריטית למדיניות בה נוקטת ישראל באזור: האם תשכיל לתגמל את הגורמים הנאמנים בכפרים אלו? סיפור שמסעיר בימים אלו את הכפר הפסטורלי מסעדה, חושף כי ייתכן שמישהו במשרד הפנים בוחר לא נכון.

ביום חמישי שעבר בחרה המועצה הממונה בכפר מסעדה למנות אדם בשם סלמן בטחיש ליו"ר המועצה. תפקיד המקביל לראש עיר. משיחות עם גורמים בכפר המכירים אותו, עולה כי בטחיש רחוק מלהיות ציוני נלהב. אביו, חיר אלדין בטחיש, מסרב עד היום לקבל אזרחות ישראלית, והבן סלמן נעשה אזרח מכוח אזרחותה של אמו, ילידת עוספיה שבכרמל. אם תשאלו את בטחיש, לפחות לפי חשבון הפייסבוק שלו, הוא בכלל לא גר בישראל – אלא בקוניטרה שבסוריה. בעקבות פנייתנו בנושא מחק בטחיש את מקום מגוריו מפרופיל הפייסבוק שלו, אך היא נשמרה בצילומסך שיוצג להלן.

קשריו של בטחיש עם סוריה אינם נושא לפנטזיות. לפני שנים ספורות הוא סיים לימודי רפואת שיניים באוניברסיטת דמשק, ושב ארצה זמן מועט לפני התפרצות המרד ומלחמת האזרחים. מאז, כך טוענים גורמים בכפר, הוא מזדהה עם האופוזיציה הסורית ומקווה שתירש את השלטון במדינה.

עוד על עמדותיו של האיש ניתן ללמוד מתמונה של היטלר שהוא פרסם בעמוד הפייסבוק שלו, עם "בדיחה" בהקשר ספורטיבי כלשהו. אל דאגה, למרות שהתמונה כבר הוסרה מהפייסבוק, היא נשמרה כאן:

 

צילומי מסך מדף הפייסבוק של בטחיש
צילומי מסך מדף הפייסבוק של בטחיש

כדי להבין מה קורה כאן, נקדים מעט רקע על הליכי המינוי. מאז החלת החוק הישראלי ברמת הגולן עדיין לא התקיימו בחירות דמוקרטיות בכפרים הדרוזים שבה, בעיקר מחשש שמא ייבחרו גורמים אנטי ישראלים להנהגת הכפרים. תחת זאת, משרד הפנים ממנה בכל כפר "מועצה ממונה" המנהלת את ענייני הכפר, והמועצה בתורה בוחרת מבין חבריה את יושב הראש, המשמש כראש הכפר.

כאשר בוחנים את הליך המינוי נראה כי נפלו בו לכאורה מספר פגמים. ראשית, המועצה הממונה – שאמורה על פי חוק למנות 9 חברים – מנתה שישה בלבד. ומתברר שרק למחציתם אזרחות ישראלית. חלקם, אגב, מקושרים לגורמי טרור, כמו חבר המועצה פדאללה סברה, שאחותו נשואה למחבל מורשע בשם רדואן ג'והרי, שישב בכלא 7 שנים, ואחיו איאד ג'והרי יושב בכלא על מסירת ידיעות לאויב. אין בכך לומר שפדאללה עצמו מעורב בפעולות לא חוקיות, אך הקשרים המשפחתיים יכולים להעיד על האווירה בה פועל האיש.

התחושה שמישהו "בישל" את המינוי מתגברת למקרא תמלול הקלטות שהגיעו לידינו. בהקלטות נשאל ארנון שמולביץ', מנהל פיקוח בוועדה לתכנון ובנייה מעלה חרמון, האחראית על כפרי הדרוזים, כיצד יכולה מועצה המונה שישה אנשים להגיע להסכמה ברוב: "בא נגיד שיש 3 ככה ו-3 ככה, איך יבחרו?", נשאלה השאלה. תשובתו של שמולביץ לא פחות ממהממת: "לא הולך להיות 3 ו-3. אנחנו יודעים מה הולך להיות שמה".

מה עומד מאחורי הקלעים? איש אינו יודע. אך כל מי שמכיר סיפורים מסוג זה יכול להניח כי מדובר בבליל של אינטרסים ואינטריגות אישיות. לראש מועצה בישראל סמכות נרחבת בכל הנוגע לאכיפת חוקי תכנון ובניה ומתן רישיונות מסוגים שונים. ובאופן כללי – מועצות הדרוזים זוכות למענקי ממשלה נדיבים שהשליטה בהם אטרקטיבית ביותר. די בכך כדי להבין שמינוי לתפקיד זה עשוי להיות כר פורה למעורבות בעייתית של גורמים רבים.

על פי החוק, מינויו של בטחיש אינו תקף עד לאישור בחתימתו של שר הפנים או מנכ"ל המשרד, שאמורים להידרש לסוגיה השבוע. העובדה שלאחר פרישתו של סילבן שלום יש כרגע ואקום במשרד הופכת את המצב לרגיש הרבה יותר. יש לקוות שמישהו בדרגים הבכירים יבין כי מוטב לבלום מינויים מסוג זה עד שיוברר שהם נעשו בצורה מסודרת ועל-פי חוק.

ואולי הגיע הזמן לצעד נועז יותר: מאז החלת החוק על הרמה התחלף הדור. צעירים רבים מתבוננים אחרת על הקשרים עם מדינת ישראל, ורואים בה גורם חיובי ויציב במזרח התיכון הסוער. מאז פרוץ המלחמה בסוריה מגמות אלו התחזקו, דבר שבא לידי ביטוי גם בעלייה במספר מבקשי האזרחות בכפרים. על רקע ההתפתחויות הללו נדמה שתם זמנה של המועצה הממונה. בחירות פתוחות בכפרי הדרוזים הן כיום מעשה ציוני יותר, דמוקרטי יותר ושקוף יותר.

ממשרד הפנים נמסר: "הנושא נמצא בבדיקה".

מד"ר סלמן בטחיש נמסר:

"הטענה שד"ר בטחיש אוהד את האופוזיציה הסורית ומסרב להזדהות כישראלי הינה טענה מצוצה מהאצבע ואין לה כל בסיס עובדתי. טענה זו נשמעת יותר ממגוחכת במיוחד לאור העובדה שד"ר בטחיש הציג את מועמדותו לכהונה כחבר במועצה המקומית שממונה ופועלת לפי החוק הישראלי, בקש משר הפנים הישראלי לאשר את מועמדותו ומונה כראש מועצה בישראל לפי החוק הישראלי, נמצא בקשר הדוק עם גורמי הממשל למיניהם במדינה.

בעניין הטענה של הרישום בפייסבוק כאילו הוא מציג את עצמו כתושב קוניטרה בסוריה, הרי שהדבר נעשה בזמן שד"ר בטחיש שהה בסוריה במסגרת לימודיו האקדמיים באוניברסיטת דמשק, אליהם נסע באישור וברשות המדינה.

רישום התושבות בפייסבוק תאר בזמנו מציאות אמיתית, שאך בהיסח הדעת לא שונתה בזמן אמת לאחר שד"ר בטחיש חזר ארצה. לאחר שהוסבה תשומת ליבו של ד"ר בטחיש לרישום, תוקן מקום מושבו של ד"ר בטחיש באתר הפייסבוק שלו למדינת ישראל.

התמונה הנטענת של היטלר אינה אלא פוסט סאטירי שד"ר בטחיש תויג בו ע"י משתתפים אחרים, והוא הוסר מיד לאחר שד"ר בטחיש קרא אותו. בכל מקרה אין מדובר בפוסט הקשור לנאצים יימח שמם אלא באמרה שיוחסה באופן סאטירי לרודן, ומכל מקום לא מדובר בפוסט שד"ר בטחיש פרסם בעצמו.

למעלה מן הצורך מצורף תרגום מדויק של הפוסט: "לא כל אחד שהולך לישון מוקדם יש לו בי"ס, ייתכן כי הוא אחד מאוהדי ברצלונה".

חשוב להדגיש כי התקפה נגד מינויו של ד"ר בטחיש נעשית ע"י גורמים אינטרסנטיים שטובת התושבים והמדינה אינה נר לרגליהם, והיא באה לאחר שניסו את מזלם מס' פעמים בבתי המשפט השונים לפסול את מועמדותו של ד"ר בטחיש לראשות המועצה כל פעם בטענות חדשות וכל ניסיונותיהם נדחו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אם המינוי הזה יעבור אז ראש הממשלה אחראי באופן אישי על המחדל לא ייתכן שראש הממשלה אתמול בערב ביקש נאמנות מערביים ישראל ובמסגרתו עובר מינוי כזה חייבים לבלום את הממונה על המחוז מר אורי אילן ולמנכ"לית גב אורנה הוזמן -בכור ולעשות הכל לתקן הליך המינוי כמי שהצביע כל חייו לליכוד ליתר דיוק לתנועת חרות אני קורא לתנועה שלנו לעמוד ולדרוש לעצור את התבשיל המורעל שמרחיק אנשים מהמדינה וקובע .
    משתלם לא להיות פר ישראלי המינוי הזה אם יעבור יעלה לתנועה ביוקר לרבות הפסד מנדטים רבים
    בכבוד רב
    פהד ספדי חבר בתנועת הליכוד

  2. קראתי את תגובתו של מר בטחיש תגובה מגוחכת ושקרית היטלר מתייג אצלו משנת 2013 ולא השכיל למחוק את התמונה היטלר אינו דמות סטירת אלא רצחנית נפשית ואין לה מקום בהקשר ספורטיבי מדוע מחק אותה רק לאחר שנבחר גם מקום המגורים שלו בקונטרה מחק היום מהדף שלו

    בעניין המשפטי הדבר עומד ותלוי בבית המשפט העליון בעניין תקינות ההליך ולא בעניין השתייכות של בטחיש לסוריה בטחיש מזדהה עם סוריה בגלל שלמד שם חינם מלגה על חינוך כך תגובתו שגורמים מנסים לפגוע באינטרס של הכפר חסרת שחר פרצופו נחשף ועכשיו הוא מחפש קוסמטיקה לפנים האלה

  3. לפני יומיים שאלתי את מר בטחיש תגיד לי בבקשה אתה מקוטרה בסוריה או את מרמת הגולן מישראל הוא ענה אני מסעדה וסירב להזכיר את השם ישראל אמרתי לו אבל אתה אזרח ישראל הוא השיב אני מסעדה אמרתי לו מה עם ישראל אמר אני מסעדה קשה לו להזכיר את השם ישראל אני מזמין אותו לפוליגרףיחד עם זאת היטלר במקומותינו אינו דמות סטירת אלא דמות נפשעת ורוצחנית מאז 2013 הוא מתייג בתמונת הרודן הוא מנסה היום לחפש קוסמטיקה לפרופורציות שנחשף אני מזמין אותו לפוליגרף

  4. כאזרח ישראלי המכיר את הגולן ותושביו נדהמתי מקריאת הפרטים ואני איתן בדעתי שחובתו של חובב הנאצים להתייצב ביוזמתו בפני בית משפט ישראלי ולהצהיר באופן חד משמעי היכן מקומו במארג הפוליטי, האם הוא ישראלי או חובב נלהב של שונאי ישראל וכל עוד לא יעשה זאת יש למנוע ממנו כל זכות שנותנת מדינת ישראל למתגוררים בה.

  5. עקיבא, שוב תודה לך על כך שאתה חושף פינות חשוכות בהתנהלות הציבורית.

  6. יש לי רושם שהאתר נקלע, שלא בטובתו, לסכסוכים פנימיים בכפר מסעדה שלא מעניינים אף אחד חוץ מתושבי הכפר, ולכל מיני מריבות על כיבודים בין עסקנים מקומיים שמשתמשים במדינה ככלי לנגח אחד את השני.

    כמובן שאני מסכים עם המשפט האחרון. מועצות ממונות הן כר לשחיתות ממארת. צריך להפסיק עם המנהג העותומני הזה ופשוט לערוך בחירות דמוקרטיות בכפרים הדרוזיים, כמו בכל הרשויות האחרות.

  7. כמי שמכיר את הבית החם והמשפחה האצילה עשרות שנים, ניתן להתגאות במינוי רם ומפואר של ד״ר סלמאן חיר אלדין בטחיש, מינוי ראוי לחלוטין ואני כאזרח מדינת ישראל מתגאה בגאווה במינויו של ד״ר סלמאן אשר קיבל חינוך וערכים ממדרגה ראשונה ולתפארת מדינת ישראל, אני חושב שישנם בעלי אינטרסים שרוצים לטרפד את המינוי, אבל אני יכול לומר לך ולכול העסקנים ברש גלה חבל לכם על בזבוז הזמן כי מינויו של ד״ר סלמאן לגיטימי וכשר לחלוטין ואני סמוך ובטוח שכבוד ראש הממשלה יחתום ויברך וגם יתגאה במינוי כזה רם ונטול כל רבב , והצעתי לכל העסקנים לרדת מהרעיון ההזוי הזה כי המשפחה נתנה ותרמה רבות למדינת ישראל ונחשבת למשפחה אצילה עם שורשים ערכיים , וישנם הרבה מובילים ובעלי תפקידם ציבוריים בתוך המשפחה שתרמו רבות ועמלו ימים כללות להצלחת הישוב מסעדה שברמת הגולן, וישוב לציין שד״ר סלמאן הוא עם אזרחות ישראלית נטו,,,,,
    לא נותר לי אלא לאחל המון הצלחה לאיש הצעיר והנמרץ ד״ר סלמאן חיר אלדין בטחיש ואנו סמוך ובטוח שיוביל את היישוב מסעדה לחוף מבטחים.

    1. 29.50 ש״ח הופקדו בחשבון הפייפאל שלך.
      תודה על היחצ״נות.

  8. כמי ששרת כקצין משטרה כבר בשנת 1988 ומכיר את האב חיר דין בטחיש 35 שנה ואת המשפחה לאורך כל השנים ואת סלמאן מאז שנולד מכריז ואומר הכל שקר וכזב מדובר באדם ומשפחה נאמנה למדינה האב מורה שתחתיו יצאו עשרות תלמידים שהם כיום בעלי מקצועות בכירים ההשמצות הם לצורך להשטלת על המועצה לאורך שנים בכל מיני דרכים והמשמיצים לא בוחלים לפגוע באדם שרק התחיל את דרכו הפולית ומטרתו לשרת את התושבים בלבד אני מאחל בהצלחה לתושבי מסעדה ולראש המועצה סלמן.

  9. מוזר שהוא תומך האופוזיציה…

    זה שהוא תומך האופוזיציה הסורית זה מוזר כי הדרוזים נוטים לבצע לינץ' באנשי האופוזיציה.