המהפכה האוונגליסטית הפכה למנוע תמיכה בישראל

לא רק באמריקה: כמה עובדות על המהפכה האוונגליסטית שמתחוללת בכל קצוות העולם והתמיכה הגוברת במדינת ישראל.

תמיכה הולכת וגוברת; תמונות מהמצעד הנוצרי בירושלים, 2014. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

עם תחילת של שנת 2016, יש חדשות טובות למדינת ישראל. אמנם המדינה מתמודדת עם גל טרור, ביקורת הולכת וגוברת מאירופה ועם ניסיונות להרחיב את החרם והדה לגיטימציה של ישראל בקמפוסים האמריקאים, אבל באותו הזמן עולה וצומחת התמיכה בציונות במדינות הבלתי מזדהות באמריקה הלטינית, דרום מזרח אסיה ואפריקה. דווקא במדינות כמו סין, אל-סלבדור, ברזיל, הפיליפינים, גאנה, ניגריה ועוד עשרות מדינות מתרחשת מהפכה של ממש, שלא רבים בישראל מודעים לה: המהפכה האוונגליסטית.

בעולם יש, על פי ההערכות, מעל חצי מיליארד אוונגליסטים. אם בעבר הזרם הזה נקשר בעיקר לארצות הברית, הרי שבשני העשורים האחרונים מספר האוונגליסטים בחצי הכדור הדרומי זינק באופן דרמטי.

כך, למשל, מחקר של מכון Pew מעריך שחמישית מהנוצרים האוונגליסטים בעולם מתגוררים באסיה – כ-150 מיליון אנשים. העובדה הזאת נעלמה מהציבור הישראלי. עבור הישראלים, האוונגליזם הוא סיפור אמריקני, אבל המציאות, כאמור, שונה לחלוטין. בזה אחר זה, מאמצים תושבי היבשת, ביניהם מיליונים במדינות אסלאמיות עוינות כמו מלזיה ואינדונזיה, את האמונה בנצרות האוונגליסטית. ולא רק דרום מזרח אסיה מאמצת את האוונגליזם: כ-14 אחוזים מתושבי אפריקה – למעלה מ-180 מיליון איש, וקרוב ל-100 מיליון איש באמריקה הלטינית הם נוצרים אוונגליסטים. המהפכה הזאת סוחפת את חצי הכדור הדרומי כולו.

ואיפה ישראל משתלבת בסיפור הזה? ובכן, ישראל משתלבת בסיפור הזה – ובגדול. כבר היום התמיכה העממית הגדולה ביותר בישראל נמצאת במדינות אפריקה. סקר בינלאומי שערכה רשות השידור הבריטית, BBC, גילה כי המדינות האוהדות ביותר את ישראל הן ארצות הברית, גאנה, קניה וניגריה – והמשותף לכולן הוא שיעור גבוה של אוונגליסטים. באמריקה הלטינית, התמיכה הגבוהה ביותר בישראל נרשמה בברזיל, שבה יש השיעור הגבוה ביותר של אוונגליסטים ביבשת.

כ-150 מיליון אוונגליסטים באסיה. צילום: הדס פרוש, פלאש90
כ-150 מיליון אוונגליסטים באסיה; המצעד הנוצרי בירושלים. צילום: הדס פרוש, פלאש90

המהפכה הזאת מתקיימת גם במקומות שמעולם לא נקשרו בתודעה הציבורית עם אמונה דתית. כך, למשל, סין. כמדינה אתאיסטית וחילונית, הפעילות הנוצרית נעשית במחתרת. לכן קשה לאמוד בצורה מדויקת את מספר הנוצרים במדינה, אבל הממשלה הסינית הכירה זה מכבר בכך שמספרם של האוונגליסטים במדינה עבר את ה-100 מיליון איש. והנוצרים הללו מעריצים ומעריכים את ישראל במידה רבה.

המהפכה האוונגליסטית מתחילה להראות גם פירות פוליטיים. בבחירות לנשיאות ארגנטינה שנערכו באחרונה, שבה החליף מאוריסיו מאקרי הפרו-ישראלי את כריסטינה קירשנר שנקטה במדיניות פרו-פלסטינית מובהקת ורקמה קשרים חשאיים עם איראן, המהפך הזה התאפשר לא מעט בזכות קולות האוונגליסטים. בבחירות שנערכו בברזיל לפני כשנתיים השתתפה לראשונה מועמדת אוונגליסטית, מרינה סילבה. ועוד לא דיברנו על החלטתה של חוף השנהב להימנע בהצבעותיה באו"ם מתמיכה בגינוי נגד ישראל.

לשגרירות הנוצרית הבינלאומית, כארגון הנוצרי הציוני הגדול בעולם, יש תפקיד בקידום התמיכה בישראל במדינות שבהן הקהילה האוונגליסטית צומחת במהירות. במהלך השנים האחרונות ערכו ראשי סניפי הארגון ברחבי העולם פעילויות לחיזוק התמיכה בישראל. הפעולות הללו יניבו פירות רבים עבור ישראל בשנים הקרובות.

_____

ד"ר יורגן בולר הוא מנכ"ל השגרירות הנוצרית הבינלאומית (ICEJ) בישראל

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. מעניין לדעת שלשיטת האוונגליסטים, המשיח שלהם יקום לתחניה כאשר כל עם ישראל יהיה בא"י, ואז הוא ינצר את כולם. יהודי שיסרב להתנצר באותו מועד – יומת.
    כיום הם תומכים בישראל, בעתיד הם יעשו הכל כדי שכל היהודים יעלו (מי בטוב ומי בכח) לישראל, בכדי לממש את החזון שלהם.

    1. נו באמת ..
      אם המשיח שיבוא יהיה ישו הם צדקו
      אם יבוא מישהו אחר הם טעו
      בכול מקרה המשיח יסדר הכול

      עד אז למה לריב?

    2. נכון, ה"פרטנרים" הבלסטינים עדיפים עליהם בהרבה. הם לא מחכים לאיזה חזון משיחי. הם רוצים לרצוח את כולנו כאן, עכשיו ובלי שום תנאים מקדימים.

    3. מעניין מי אתה אנונימי אני בטוח שאתה משוברים שתיקה או הקרן החדשה לישראל שכל דבר שמראה איך אוהבים אותנו בעולם אתם מציגים את זה רע ואני בטוח שאתה לא דתי ושאבו מזין הטרוריסט ישלוט בארץ

    4. לסתם אנונימי:
      מה הבעיה ? אתה דואג מה יקרה אחרי שכל היהודים יחיו בישראל ? לפי האוונגליסטים אז המשיח יגיע, כשהוא יגיע נשאל אותו האם זו פעם ראשונה שלו או שניה… עד אזיד לנו אינטרס משותף ????

    5. סתם אנונימי נגוע במררה.תגובתו לתרגום המאמר של החוקר הפלסטיני מלמדת על כך.ולגופו של עניין ,לא רע שיש קולות רבים המצדדים בציונות.לא בקיא באמונה האוונגליסטית אך זה כלל לא חשוב.בימים בהם מסתובבים בעולם ישראלים ומשמיצים אותנו באדיקות גדולה מהגרועים שבשונאינו אין אלא לברך על קולות חיוביים.לאחרונה נתקלתי בהרצאה ביוטיוב של מיקו פלד.בנו של האלוף מתי פלד.האיש אנטי ציוני מובהק ומרצה ברחחבי העולם אך בעיקר נסיונו הוא להטות את קולות היהודים בארה"ב.מי שמעוניין להזדעדע בעצמו יכול לחפש ביוטיוב miko peled.

  2. אז מה? אז הם מאמינים? האם אתה מאמין בחזון אחרית הימים שלהם ? אם כן, למה שלא תתנצר כבר עכשיו, ואם לא… אז למה זה אמור להטריד אותך?

  3. לכל אלו שהגיבו לדבריי:
    ———–
    ש – כתבתי המשיח שלהם. ישו בכל מקרה יבוא, רק שהביאה שלו תהיה כיהודי פשוט, כמו כמעט כל יהודי אחר. הוא לא המשיח, לא של האוונגליסטים, בטח לא של היהודים. סתם יהודי פשוט. לריב איתם אין לי שום עניין. העניין שלי הוא להראות את הבסיס לעמדתם המוצגת, ולהזהיר שכוונתם אינה תמימה כפי שהם מציגים אותה.
    ———–
    רמי כהן – לפחות צאצאי המהגרים המוסלמים, אלו המגדירים עצמם "פלשתינים" (מהשורש פלשת, דהיינו פולשים), הם לפחות לא מסתירים את הכוונה האמיתית שלהם – השמדת כל אשר בשם ישראל ניקראים. האוונגליסטים פשוט מצניעים את כוונתם במלים יפות.
    ———–
    Anonymous – מבטיח לך שאני הרבה הרבה יותר ימני ממך ומרוב קוראי המאמרים באתר זה. אין, לא היה לי ולא יהיה לי קשר לארגונים שמטרתם היא הכפשת מדינת ישראל והיהודים המיישבים אותה. רק בכדי לסבר את האוזן, יש לי הרבה טענות על איך שהמדינה מתנהלת, אולם אני רואה בבעיות אלו נקודות לשיפור בכדי לעשות את חיי היהודים פה לטובים יותר. ועם זאת לא הייתי מחליף אותה בשום מדינה אחרת ואני רואה כיצד המדינה פורחת ומתפתחת למרות ועל אף הניהול הלא כל כך מוצלח שלה, ואת הקרדיט לכך אני נותן לתושבים הפשוטים שעושים מעל ליכולת האנושית בכדי לשפר את רמת ואיכות החיים במדינת ישראל.
    לגבי אלו ש"אוהבים" אותנו, אין לנו כאלו. צר לי לאכזב אותך, אולם אם תבדוק היטב מי "אוהב" אותנו תגלה ערימת אינטרסים שלולא הם ה"אוהב" ממזמן היה שונא אותנו, או פשוט מגלה את שנאתו הקיימת אלינו.
    ———–
    עוד סתם אנונימי – האינטרס המשותף היחיד שיש לנו עם האוונגליסטים הוא הרצון ליישב את ארץ ישראל ביהודים. בזה זה מתחיל ובזה זה מסתיים. לכל צד יש את הסיבה שלו לאינטרס הזה, והסיבות לא קשורות ולא תלויות אחת בשניה. מדינת ישראל הוקמה כבית ומקלט לכל היהודי באשר הוא, ולא כאמצעי להביא את הגאולה / משיח (בניגוד לדעת כמה יהודים תועים / טועים). לשיטת האוונגליסטים – מדינת ישראל מתקבלת כיום כנדבך חשוב מאד בתהליך הגאולה כפי שהוא אמור להיות לדעתם. אז תודה אבל לא תודה, אני לא רוצה שגויים, ככל שיבקשו להציג את עצמם כאוהביי, יקבעו בשבילי, בבית שלי, כיצד ולאיזו סיבה הבית שלי צריך להתקיים. ואת הרעיון שלך העלה כבר איזשהו רב שלא אזכיר את שמו, אך מדבריו לא ניכר שיש בו אמונה יהודית נוקבת.
    ———–
    אלון ודפנה – לא אני ולא אתם ולא אף אחד, כולל המשיח בכבודו ובעצמו (מי שזה לא יהיה) יודע בדיוק מתי הוא יבוא, אם זה יהיה מחר או בעוד מאה שנה. על כך כבר אמרו חז"ל "תיפח רוחם של מחשבי הקיצין". אינני יודע מיהו המשיח (בטוח לא אני) ומתי יגיע ואיך, אולם עד אז אינני רוצה שיהודים כלשהם ייפגעו. ומכיון שמטרתם של האוונגליסטים לפגוע בסופו של דבר ביהדותם של כל אשר בשם ישראל ניקראים, ומטרתם של צאצאי מהגרי העבודה המוסלמים לפגוע בגופם של כל אשר בשם ישראל ניקראים, הרי שאלו גם אלו זהים מבחינתי, ואין לי אלא להמתין למשיח שיעשה סדר, אך עד אז עלי להזהיר יהודים מפני הסכנה האורבת להם. ואם עד ביאת המשיח גרמתי ליהודי להישמר מהסכנה הנ"ל, הרי שטוב עשיתי, גם אם גויים מסויימים יקבלו זאת כעלבון.

    1. אינני מבינה מהי הסכנה האורבת לנו מהאונגליסטים – לפחות כל עוד לא הגיע קץ העולם
      אנו סובלים קשות מארגונים ומדינות שהאינטרסים שלהם סותרים את האינטרסים שלנו. מדוע שלא נהנה מארגון שהאינטרס שלו מתלכד עם האינטרס שלנו? (לפחות עד אותו מועד הנמצא בעתיד מאוד מעורפל, אם בכלל יגיע אי פעם). ומדוע זה אמור לשנות לנו משהו מהי לדעתם תכלית קיומנו כאן? בנושא זה כדאי להיות מפאיניקים פרגמטים. מתנות יתקבלו בברכה גם אם הן ניתנות מהסיבות הלא נכונות

  4. ה"נשמות" הטובות פתאום דואגים לזהות היהודית…

    ובנושא אחר כדאי להפעיל את הקהילה האוונגליסטית בברזיל נגד המהלך האנטישמי של המימשל שם שלא מאפשרים את מינוי דיין לשגריר.

  5. יש להיזהר מהם. הם כת משיחית מסוכנת, שאומנם תומכת ביהודים בא"י, אבל תפעל לעידוד מלחמת עולם שלישית על מנת להגשים את החזון המשיחי שלהם. אזי אומר תתמוך בקיצונים שיביאו את הדבר לידי מימוש. אסור לנו לקבל תמיכה חבורה של אי רציונלים שכאלה.

  6. ד״ר יורגן בולר, תודה גדולה על התמיכה. אנא תתעלם מכמה הזויים שכותבים נגד התמיכה הזאת. קח בחשבון שיש יהודים (מעטים לשמחתנו) ששונאים אפילו את מדינת ישראל בכלל ואת הציונות בפרט