מולד והקרן החדשה לישראל: יח"צני אובמה בעברית

נייר מדיניות שהפיץ מכון 'מולד' על היתרונות של הסכם הגרעין דומה להפליא לנאומיו של נשיא ארה"ב אובמה בנושא.

הבוקר הפיץ ארגון השמאל הקיצוני 'מולד' ניתוח מדיניות, המסביר כי בניגוד לטענה הרווחת בישראל הסכם הגרעין דווקא טוב ליהודים. מכיוון שהטענות במחקר נשמעו לי מעט מוכרות, חזרתי לעיין בטענותיו של מצדד ההסכם העיקרי – נשיא ארצות-הברית ברק אובמה – שהקדיש נאומים וראיונות רבים להצדקת ההסכם ופרטיו השונים. וראו זה פלא: הטיעונים לא רק דומים או מוכרים, הם זהים לחלוטין.

כפי שניתן לראות בטבלה שלהלן, המשווה את דברי 'מולד' לאחד מנאומיו של אובמה לאחר אישור ההסכם בקיץ האחרון, קו ההסברה של 'מולד' ושל הבית הלבן זהה. הם נוגעים באותן נקודות, מעלים את אותם טיעונים – לעתים תוך שימוש כמעט באותה לשון. אלו מסרים עקביים של אובמה, עליהם הוא חזר שוב ושוב בשנה וחצי האחרונות, מאז הפכו המגעים עם איראן לפומביים ונפתחה המערכה בקונגרס.

מולד אובמה
"ההסכם עם איראן ירחיק אותה למרחק שנה מצבירת החומר הגרעיני הדרוש לייצור פצצת גרעין, וישאיר אותה שם בעשר השנים הקרובות, תחת פיקוח אינטנסיבי" "ההסכם חוסם את כל הדרכים של האיראנים לפצצה"
"הודות לשיחות עם המעצמות נסוגה תוכנית הגרעין האיראנית לאחור, לראשונה זה יותר מעשור" "תכנית הגרעין של איראן נעצרה לראשונה מזה עשור"
"לא קיימת חלופה טובה יותר להסכם" "שאלתי שוב ושוב את מתנגדי ההסכם אם הם יכולים להציע אלטרנטיבה טובה יותר. לא הציעו"

 

"נתניהו טוען כי בחסות ההסכם, איראן תהיה בעוד עשר שנים במרחק נגיעה מפצצה – ללא הסכם, היא הייתה נמצאת במצב זה כבר כיום" "בלי ההסכם, מה שהמתנגדים חוששים שיקרה בעוד 15 שנים, יקרה בעוד שישה חודשים"

האמת היא שאין להתפלא: 'מולד' אמנם מציג את עצמו כ"מרכז חשיבה ומכון מחקר עצמאי", אך מי שמכיר את הרקע לפעילותו ואת מקורות המימון שלו יודע כי הוא לא ממש "עצמאי". על-פי NGO Monitor, המימון של 'מולד' (כ-3 מיליון ש"ח בשנה) מגיע בין היתר ממספר קרנות אמריקניות, המזוהות עם השמאל האמריקני: 'הקרן החדשה לישראל' (כ-1.5 מיליון דולר בשנים 2012-2014); קרן האחים רוקפלר (כ-300,000 דולר בשנים 2012-2015) וקרנות נוספות. הקשר של ארגונים אלו למפלגה הדמוקרטית בארצות-הברית כה ברור, עד שאפילו בכתבה אוהדת ב'הארץ' הוצהר מפורשות כי 'מולד' "ממומן על-ידי קרנות וגופי שמאל אמריקאים המזוהים עם המפלגה הדמוקרטית".

'מולד' לא לבד. כפי שתיארתי בהרחבה, המנהג לשמש כדוברי ממשל אובמה לציבור הישראלי נפוץ בקרב עיתונאי ישראל ופוליטיקאים מהשמאל (ראו "אובמתון: 'הארץ' בשירות הבית הלבן"). העובדה ששותפים לכך ארגוני לובי פוליטי הממומנים על-ידי גופים המקורבים לממשל, לא צריכה להפתיע אף אחד.

התובנה הזו שופכת אור אחר על המאבק של מחלקת המדינה האמריקנית נגד חוק העמותות. ממשל אובמה מזהה נכון כי מגבלות שיוטלו על עמותות השמאל הן מגבלות שיוטלו על מדיניות החוץ האמריקנית. כשלא יהיו עוד ישראלים בוגרי צבא שידבררו את הבית הלבן לישראלים באופן "אותנטי", ייאלץ הממשל להסתפק בדיפלומטיה הרשמית שבין המדינות. עבור נשיא שלא היסס לרגל אחרי ממשלת ישראל כאילו הייתה מדינת אויב, שימוש בארגונים שתולים כמו 'מולד' לא צריך להפתיע אף אחד.

תגובת 'מולד': ניסיון השתקה

מספר שעות לאחר שהכתבה פורסמה, התקבלה אצלנו פנייה מ'מולד' בזו הלשון:

במאמרך "מולד והקרן החדשה לישראל: יחצ”ני אובמה בעברית" כלולות האשמות וטענות המבוססות על טענות שקריות נגדנו. אתה מנסה לייצר אצל קוראיך את הרושם כי עמדת מולד בנושא הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות הוכתבה לנו על ידי הממשל האמריקאי וזאת על בסיס נאום של אובמה מחודש אוגוסט ומסמכנו בנושא ההסכם.

אין כל בסיס לטענותיך, כפי שניכר מהעובדה, אותה אינך מציין במאמרך, לפיה מסמך מולד פורסם ב-14 ביולי 2015 בעוד שנאום אובמה ממנו לכאורה מועתקים מסרי מולד נישא כשלושה שבועות מאוחר יותר ב-5 באוגוסט 2015.

על כן עלינו לדרוש כי תסיר או תתקן את מאמרך בהתאם ותפרסם התנצלות במיקום בולט לפחות כמו זה שבו פורסם מאמרך המקורי.

ובכן, אולי 'מולד' לא שמו לב, אבל בכתבה לא נטען כי חוקרי המדיניות שלהם העתיקו מסרים מנאומיו של אובמה, אלא שהם משתמשים באותם מסרים ואותם טיעונים. הציטוטים מנאום אובמה באוגוסט נועדו להמחשה בלבד, אבל כל מי שעקב אחר הדיונים על הסכם הגרעין יודע שניתן בקלות רבה למצוא את אותם מסרים בנאומים קודמים של אובמה. כך למשל בנאום מה-2 לאפריל פרס אובמה בדיוק את אותם מסרים "הסכם המסגרת יחסום כל אפשרות לפיתוח פצצה גרעינית… אפילו אם הם יפרו את ההסכם, במשך עשור איראן תהיה לפחות שנה מהשגת חומרי הגלם המדרשים לפצצה" ובנוגע לטענות המבקרים הוא השיב "האם עסקה זו גרועה יותר ממה שעשינו עד כה, כאשר האיראנים התקדמו בפיתוח תכנית הגרעין שלהם?".

בהתבטאות אחרת, בתגובה לנאום נתניהו בקונגרס תקף אובמה ואמר כי "האלטרנטיבה של נתניהו להסכם היא שום הסכם, ובמקרה זה איראן תמשיך לפתח את תכנית הגרעין שלה".

עוד דוגמא? קחו את הראיון שנתן אובמה ב-CNN בסוף ינואר 2015: "התכנית האיראנית לא התקדמה… אני יכול להוכיח שהעסקה שאנו מגבשים תבטיח לנו שאיראן לא תוכל לפרוץ קדימה".

יש בישראל קונצנזוס מקיר לקיר כי הסכם הגרעין הוא גרוע ומסוכן. בנט, לפיד ואפילו בוז'י התבטאו נגדו. האם זה מקרה שרק גופי קצה, שהמימון שלהם מגיע מהשמאל האמריקני הם אלו שהגיעו "באופן עצמאי" למסקנה שההסכם טוב לישראל?

אבל ככה זה בשמאל. רוממות הדמוקרטיה והפלורליזם בגרונם, אך כשהם עצמם עומדים לביקורת כל זה נעלם כלא היה. התשובה של 'מולד' לחשיפת האמת היא ניסיון השתקה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. חשוב לדייק, על מנת להבין כראוי מהי קרן פיננסית כגון קרן פורד ישראל:
    ארגון מולד הוא אחד מארגוני החברה האזרחית, בהנהלת הקרן הותיקה לישראל חדשה.

    ועוד דבר קריטי להבנה:
    לא קרן פורד מדבררת את ממשל אובמה, אלא להיפך:
    ממשל אובמה מדברר את קרן פורד.

  2. רק שאלה : מהי המוטיבציה של הקרן לישראל חדשה ו/או ממשל אובמה לצאת דווקא עכשיו עם הפרסום הזה? לו המאבק על הגרעין האיראני והסרת הסנקציות היה עדין נמשך ו/או היינו בעיצומה של מערכת בחירות בישראל או בארה'ב, המוטיבציה הייתה ברורה לי יותר

  3. הי עקיבא. אולי תחליט? פעם אתה מבקש תגובה לפני פרסום, פעם לא. עקביות היא לא הצד החזק שלך, הא?

  4. הכל היה נכון ונהדר, לו רק אותו "ניתוח מדיניות" אכן היה יוצא היום. רק שמדובר במסמך שפורסם לפני 5 חודשים, לפני נאום אובמה ולפני הסרת הסנקציות. והנה הכתבה הקונספירטיבית הנהדרת שלך איבדה ברגע את כל העוקץ שלה, כמו גם היושרה העיתונאית שלך, מר ביגמן.

  5. הנאום של אובאמה הוא מהחמישי באוגוסט, והנייר עמדה של מולד הוא מה-14 ביולי. מה בדיוק אתה מנסה להוכיח? שבבית הלבן מעבירים טיוטות של נאומים למכון מולד?

    1. משה ,ראשית אתה טועה מאחר שאנחנו עוסקים בארגונים לא ישרים במיוחד.הם די מזכירים את שימוש הערבי ושונאי ישראל,מה שחמור במיוחד שיהודי מקבל את בגידתו של יהודי אחר שנלחם עבור ערבים שרוצחים יהודים .יהודים שלא היה להם טוב במדינה שחיו בה לקחו עצמם ועזבו הערבים מצויין להם פה בארץ

  6. כשאתר מידה מבקר ארגונים אחרים על זה שהם ממומנים ע"י קרנות אמריקאיות בעלות זיהוי פוליטי מובהק. פרייסלס.

  7. אני רואה בתגובות כאן. שהשתולים גילו את אתר מידה. ברוכים הבאים ולמידה מהנה

  8. לא נדמה לך. כשמשלמים להם כסף, הם מוכנים להיכנס גם לאתר ימני. במילים אחרות, אפשר לקנות אותם. תלוי במחיר

  9. זה נהדר. עקיבא ביגמן נתפס בשקר וכשמוכיחים אותו על כך הוא טוען להשתקה. הדרישה לומר אמת היא השתקה עבור הימין. מדהים.

  10. פחחחח תפסו את מולד עם המכנסיים למטה, ופתאום כל המגיבים בתשלום שלהם מגיעים כדי ללכלך. יאללה יאללה, לכו תבכו לג'ון קרי

  11. לא מבין למה אתם מקבלים את ההטעיה של הקרן לישראל חדשה. הקרן היא קרן שרשומה באמריקה ולכן השם שלה באנגלית קובע ולא התחפושת שהם מתחפשים בתרגום שמם. השם שלהם באנגלית הוא "הקרן לישראל חדשה" הם קוראים לעצמם בעברית "הקרן החדשה לישראל" אולם זאת תחפושת ולא שמם האמיתי. למה הם מתחפשים? מה הם מנסים להסתיר מהעם בישראל? למה כוונתם בישראל חדשה? אסור לנו ללכת שולל אחרי התחפושת שהם בוחרים לעצמם.

  12. לכל סוכני מולד שהגיבו כאן.
    אף אחד אינו דביל לחשוב שאובמה מדבר בהתאם לפרסומים מולד, אלא ששניהם ניזונים מאותו דף מסרים.

  13. מולד אינו מכון מחקר אלא גוף שיווקי שמקבל משימות לכיוונים מסויימים, למשל עבור המחנה הציוני בבחירות האחרונות. בהיבט הזה הוא דומה מאד לאג'נדה, שגם היא גוף שיווקי.

    .ניחוש ללא ביסוס כלשהוא – עשויה להיות יריבות בין אג'נדה למולד על תקציבים

  14. תראו באיזו מהירות הם הגיבו.

    אפשר ללמוד מהם את זה.

    ד"א – תרגום השם הוא הקרן לישראל החדשה ולא הקרן החדשה לישראל.
    יש הבדל מהותי בן השמות

    ברכה והצלחה,

  15. עקיבא שוב נתפסת בשקר.
    נייר העמדה של מולד ונאום אובמה הם זהים !!
    מכיוון שהנייר של מולד הוא מיולי, והנאום של אובמה הוא מאוגוסט , הרי ברור שאובמה העתיק ממולד ולא להפך.

  16. השאלה אינה התאריכים אלא עצם פעולות מדינה אחת במדינה אחרת. בהתייחס לתגובתו של בגין לנסיונות האמריקאים להכתיב לישראל את מדיניותה – האם אנחנו רפובליקת בננות? מולד הוא בסך הכל הוכחה נוספת לקושי של ישראל לעצור בחישות אמריקאיות ואירופאיות באמצעות עמותות המסוות את מטרותיהן

    בהקשר זה חשוב להזכיר שהצעות חוק שניסו להגביל את העמותות הופלו בקולות
    ח'כים ימניים רבים ואפילו שרים. לא קראתי שבעקבות החשיפות האחרונות של מעללי העמותות, פוליטיקאים אלו נתבעו להתנצל או לנסות להצדיק את מעשיהם