עלילות דן שפירו ו"אלימות המתנחלים"

שגריר ארה"ב מאשים את מדינת ישראל במדיניות של איפה ואיפה בשטחי יו"ש: לערבים רע, ליהודים טוב. אבל הנתונים מלמדים על סיפור אחר לחלוטין

צילום מסך מתוך נאומו של דן שפירו במכון למחקרי בטחון לאומי , פברואר 2015

ביום שני האחרון שיגר שגריר ארצות-הברית בישראל דן שפירו את בעיטת הפתיחה לקמפיין החדש של ממשל אובמה כנגד ישראל. "יש יותר מדי מקרים של תקיפות כנגד פלסטינים, מחסור בחקירות יסודיות של הרשויות, יותר מדי מקרים שבהם ישראלים נוטלים את החוק לידיהם ואינם נחקרים", אמר שפירו בכנס 'המכון למחקרי ביטחון לאומי' והשליך את פצצת האפרטהייד: "לעתים נדמה כי לישראל יש שני סטנדרטים של אכיפת חוק – אחד לישראלים ואחד לפלסטינים". השגריר האמריקני מאשים כי ישראל מפלה בין דם יהודי לדם פלסטיני, נוקטת מדיניות מכוונת של אי אכיפת חוק כלפי אלימות מתנחלים, ולמעשה מתירה את דמם של פלסטינים בשטחי יהודה ושומרון.

לא מדובר בפליטת פה. דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי גיבה הלילה את דברי שפירו על אי אכיפת החוק ביהודה ושומרון, ואף הצדיק את החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים המיוצרים בהתנחלויות. קירבי אמר כי הממשל "לא חושב שסימון מוצרים מההתנחלויות מהווה חרם על ישראל או שווה ערך לחרם".

ההסלמה בעוינות מצד ממשל אובמה ראויה לדיון מעמיק כשלעצמה, והתגובות במערכת הפוליטית להתבטאויות מלמדות על משמעותן. אך מה שלא זכה עד כה לתשומת לב היא העובדה ששפירו לא המציא בעצמו דבר.

הטענות על אי אכיפת חוק ביחס למתנחלים הן לחם חוקה של התעמולה האנטי-ישראלית, ושלא במפתיע, את הביסוס הכביכול מחקרי לטענות מספקים כמובן ארגונים ישראליים. מי שמציף מזה כעשור את הטענה שישראל אינה אוכפת את החוק ביחס לאלימות מתנחלים, הוא בעיקר ארגון 'יש דין' שמפיק דו"חות בנושא החל בשנת 2005. בשנה שעברה פרסם 'יש דין' דו"ח המבקש לסכם נתונים ביחס לתיקי חקירה שהטיפול בהם הסתיים בין השנים 2005-2015, ואשר אנשי 'יש דין' היו מעורבים בהגשת התלונות שהובילו לפתיחתם. הארגון בחן 1,104 תיקים בהם הוגשה תלונה מצד פלסטינים על פגיעה בהם או ברכושם מצד מתנחלים, ובדק כיצד הסתיים הטיפול בתיק.

על פי הנתונים שהציג 'יש דין', 91.6% מהתיקים נסגרו מבלי שהוגש כתב אישום, ורק ב-75 מקרים, המהווים 7.3% מהתיקים, הוגש כתב אישום. אם משווים את הדברים לנתוני המשטרה משנת 2013, הרי שהממוצע הארצי של הגשת כתב אישום מתוך כלל התיקים שנפתחו באותה שנה עמד על 13.3%.

7.3% הגשת כתבי אישום מתוך תלונות על אלימות מתנחלים, לעומת ממוצע של 13.3% בהיקף ארצי, איננו פער המלמד על אפרטהייד או על אי-אכיפת החוק ביהודה ושומרון. כשיורדים לעומק הנתונים ובוחנים את פילוחי נתוני המשטרה ניתן למצוא פערים דומים גם בין מחוזות ומרחבים שונים בתוך שטחי הקו הירוק. כך לדוגמה עומד שיעור הגשת כתבי האישום במחוז חוף על 8.5%, בעוד במחוז הדרומי עומד הנתון על 15.5%. במלים אחרות, אפילו לפי טענות 'יש דין', ואפילו שהם בחנו 1,104 תיקים שנבחרו באופן סלקטיבי, עלילת האפרטהייד ואי האכיפה נותרת חסרת ביסוס. כשמוסיפים לכך את העובדה שחלק משמעותי מהתלונות שמגישים פלסטינים ביחס לאלימות מתנחלים הן תלונות שווא הנובעות מאופיו של הסכסוך הלאומי, נותרנו עם עורבא פרח.

מה אומרות העובדות?

אלא שנתוני המשטרה והפרקליטות מציגים תמונה של מניפולציה ועיוותים חמורים אף יותר.

ארגון 'זכויות האדם ביהודה ושומרון' פרסם עד לפני כשלוש שנים מספר דו"חות שנועדו להתמודד עם הטענה לפיה ישראל אינה אוכפת חוק כנגד מתנחלים אלימים ולמעשה מעודדת את מעשיהם. הדו"חות שפרסם הארגון התבססו על נתונים רשמיים של המשטרה והפרקליטות, והם מספקים מידע עובדתי שמפריך לחלוטין את האשמות שפירו ו'יש דין'.

הנתון הראשון שראוי לשים אליו לב הוא אחוז תיקי החשיפה – התיקים שנפתחו ביוזמת המשטרה, ובהיעדר מתלונן, מתוך כלל התיקים שנחקרו. בחינת הנתונים של שנת 2007 מגלה כי בשעה שאחוז תיקי החשיפה הארצי, בכלל מדינת ישראל, עמד על 14%, הרי שביחס לעבירות של הפרות סדר מצד ישראלים ביהודה ושומרון עומד אחוז תיקי החשיפה על 25%. כמעט כפול מהממוצע הארצי. בשנת 2011 עמד שיעור תיקי החשיפה במחוז ש"י על שיעור של 29.3%, לעומת ממוצע ארצי של 17%.

תיקי חשיפה2007

הנתון השני שחשוב להתייחס אליו הוא אחוז הגילויים – נתון המשקף את תיקי החקירה שבהם החוקרים הצליחו לאתר את החשודים ולבסס את החשדות כנגדם. בתחום האלימות עמד אחוז הגילויים במחוז ש"י על 68%, לעומת ממוצע ארצי של 50%. דווקא בתחום הביטחון עמד אחוז הגילויים על 28%, לעומת ממוצע ארצי של 73.6% – דבר המעיד על כך שבשעה שהממשל האמריקני וארגוני השמאל מדברים על אלימות מתנחלים, דווקא המתנחלים הם אלו שנמצאים בסכנה ונהנים מרמת ביטחון נמוכה. אכן תגלית מרעישה.

אחוז גילויים 2007

הנתון השלישי שראוי שיוצג לשפירו, הוא אחוז הגשת כתבי האישום מתוך כלל תיקי החקירה הנפתחים. בשעה שהממוצע הארצי עמד בשנת 2007 על 14% מהתיקים שהובילו להגשת כתב אישום, הרי שבתיקים שעסקו בהפרות סדר מצד ישראלים בתחומי יהודה ושומרון עמד אחוז כתבי האישום מתוך כלל התיקים על שיעור של 38% – כמעט פי שלושה מהממוצע הארצי.

ובעוד שאחוז הגשת כתבי האישום כה גבוה, דווקא שיעור ההרשעות נמוך משמעותית מהממוצע הארצי – 75% לעומת 97% הרשעה – נתון שמשקף את נחישות הפרקליטות והמשטרה להגיש כתבי אישום על אלימות מצד מתנחלים, גם כאשר הבסיס הראייתי נמוך יותר מאשר המקובל בכלל המדינה.

אחוז כתבי אישום 2007

הדברים אינם מקריים. הם נובעים מהעובדה שבשל הלחץ הבינלאומי עליה, משקיעה ישראל משאבים גדולים במטרה להוכיח שהיא נאבקת בגילויי אלימות ובעבריינות לאומנית מצד יהודים בשטחי יהודה ושומרון.

כך לדוגמא הוקם בשנים האחרונות המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י שעוסק אך ורק בפשיעה מצד יהודים כלפי ערבים. גם בפרקליטות פועל מזה קרוב לשני עשורים צוות מיוחד לאכיפת החוק בשטחים בראשות המשנה לפרקליט המדינה – צוות שמתמקד כמעט לחלוטין בעבירות מצד יהודים. על פעילותה של המחלקה היהודית בשב"כ אין צורך להכביר מילים, כאשר בשנים האחרונות גדלו משאבי המחלקה באופן דרמטי. בצדק יש לומר, לאור חומרת המעשים שראינו ברצח בכפר דומא ובמספר מקרים נוספים.

השורה התחתונה ברורה. אחוז תיקי החשיפה, אחוז הגילויים, ואחוז כתבי האישום, כמו גם הקמת מחלקות וצוותים מיוחדים לאכיפת חוק ביהודה ושומרון, מוכיחים שהאשמות שפירו חסרות בסיס ואף שקריות.

מסלול העלילה: אירופה-ישראל-ארה"ב

ההאשמות החמורות שהשמיע שפירו יכולות לשמש כשיעור מאלף כיצד יכולה עלילה חסרת בסיס, שמקורה בעיקר בארגוני שמאל ישראליים, להפוך לקמפיין אנטי-ישראלי בינלאומי. בסוף השבוע האחרון נחשף כי בין השנים 2014-2012 קיבל ארגון 'יש דין' 15.2 מיליון שקלים בתרומות מממשלות זרות, סכומים המהווים לא פחות מ-93.5 אחוזים מתקציבי הארגון.

מדובר למעשה בארגון "שתול" שממומן כמעט לחלוטין על-ידי מדינות זרות. עלילות האפרטהייד ש'יש דין' הפיקו והפיצו במימון אירופי במשך כעשור, תרמו מן הסתם את חלקן למה שהפך כעת לקמפיין פומבי של הממשל האמריקני נגד ישראל.

ההקצנה של ממשל אובמה ויחסו לישראל הם נושא למאמר ארוך ונפרד, אולם נראה שכעת, כשהוא חופשי כמעט לחלוטין מאילוצים פוליטיים, מביא אובמה את האג'נדה האנטי-ישראלית שלו לידי ביטוי מלא. וכאן צריך לומר את הדברים במפורש, בלי קריצות, ועל אף המשמעות החריפה: שגריר ארצות-הברית בישראל, דן שפירו, השמיע שלשום בקולו עלילת דם אנטי-ישראלית כשהוא נושא דברים רשמיים מטעם הבית הלבן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. אנחנו כבר רגילים:
    בכל פעם שיהודי עומד מולנו (ברונו קרייסקי, מרטין אינדיק, דן שפירו וכדומה) יש לצפות לנימה אנטי ישראלית חריפה במיוחד.

  2. אני יכול לחסוך לכם את המאמר הארוך הנוסף על ההקצנה ביחסו של ממשל חוסיין כלפי ישראל.
    בממשל חוסיין יש אוירה של "סוף הקורס". כל אנשי הממשל מבינים שבקרוב יוחלפו, משום שהפריץ שלהם עומד לעזוב את משרתו, והנשיא/פריץ החדש כנראה לא יזדקק להם.
    משום כך החרצובות מותרות, המחסומים נופלים והח^א מתחיל לצוף.
    בנוסף, השמאל העולמי מבין ומפנים שהלברליזציה לא רק שלא פועלת, אלא שהאנשים מתחילים לדרוש דיקטטורות עקב ניצול לרעה של החופש הדמוקרטי והליברליזם ע"י פולשים מוסלמים בכל מקום שאליו הם הצליחו להגיע. משום כך ארגוני השמאל והממשלות התומכות בהם (ע"ע שבדיה) מבצעים "תמות נפשי עם פלשתים" בהנחה שאם זה יכול לזעזע את האנשים אולי זה יסייע לשמאל להמשיך לשלוט בתודעה הציבורית. ואם זה לא יזעזע ולא יועיל, אז שהימנים יסבלו. הרי ממילא הפאשיסטים הגדולים בעולם הם השמאל ומי שמזוהה איתם (סטאלין, מאו וכו'), משום שהם כופים את דעותיהם ואורח חייהם על שאר האוכלוסיה, ועושים זאת מתוך התנשאות (ע"ע הנטיה השבדית להתרחק ולגנות כל מה שלא עולה בקנה אחד עם ליברליות. פרדוקסלי משהו).
    דן שפירו הוא בסה"כ סימפטום של אוירת "סוף הקורס" הנ"ל. אולי כדאי לחשוב (ולחשוף זאת בפניו) לשנות את חוק השבות.

  3. לפני שאני מתייחס לעל הנתונים הסטטיסטיים ששפכת כאן, שבהחלט נשמעים אמינים, והעניין עם משטרה שהתפקיד שלה הוא לאתר *אך ורק* פשעים שיהודים עושים צריך להטריד את ארגוני זכויות האדם (אם הם היו טורחים להתעסק, ובכן, בזכויות אדם), שכחת להזכיר שהתושבים היהודים ביהודה ושומרון חיים תחת מערכת חוקים ישראלית, והערבים שם חיים תחת מערכת חוקים צבאית.

    כן, זה שטח שלנו והכל, אבל כשיש מערכת שפיטה שונה לאוכלוסיות מסויימות, זה בעייתי.

  4. מעניין מאוד. רק שכחתם לציין שבעוד שהמתנחלים בשטחים כפופים לחוקי מדינת ישראל, הפלסטינים כפופים למנהל האזרחי. שתי מערכות חוק נפרדות דה יורה.

    1. בדיוק הפוך. מרבית ערביי יו"ש חיים תחת רשות הערבית, בעוד היהודים חיים תחת המנהל האזרחי, ונמצאים תחת הקפאת בניה איומה

  5. מה ששפירו עושה הינו התרת דמם של היהודים. זה גם מה שעושה החרם האנטישמי של אירופה הנוצרית האנטישמית. הדם היהודי היה תמיד זול וחסר ערך

  6. מדהים! הצלחתם לכתוב כתבה שלמה שבאה להפריך טענה מסוימת ונכשלתם כבר בהצגת הטענה!
    האפרטהייד הוא לא באחוזי ההרשעה או במספרים כאלה או אחרים, האפרטהייד בשטחים הוא בעצם העובדה שיש *מערכת חוקים שונה* ליהודים ולערבים שם!
    הערבים כפופים למשטר צבאי תחת אלוף פיקוד מרכז והיהודים נמצאים תחת החוק הישראלי (או לפחות גירסת העתק שלו שאלוף הפיקוד צריך לחתום על כל שינוי כדי שהוא יוכל גם בשטחים)

    כל שאר הכתבה אולי מעניין אבל ממש לא מפריך את הטענה המרכזית והחשובה יותר

    1. אבל לא זה היה הטיעון של שפירו, ברור שהוא לא יטען טענה שהאבסורד שבה בולט מיד. שפירו טען לאפליה בתוצאות. המטרה להטיל דופי בישראל וביהודים.

  7. ארז אתה כתב אמין והכתבות שלך תמיד מענינות וחשובות. עם זאת, במקרה הספציפי הזה קצת קשה לי שעונים לדוח של יש דין משנה שעברה המסכם עשר שנים, בנתונים מדוחות של שנה אחת וגם היא מלפני 8 שנים. בעיני זה לא כל כך רלוונטי והיה מוטב לו היו מוצגים נתונים המקבילים לדוח של יש דין. זה חלילה לא בא לגרוע מהחשיבות של הדברים, רק שייתכן ונתונים עדכניים יצביעו על דברים אחרים.
    המשך בעבודתך החשובה, מתישהו העולם יתפכח ויבין את מה שמחנה הימין טוען במשך שנים.

  8. טענה אפשרית נוספת היא שימוש במספרים אבסולוטיים ולא באחוזים.
    כלומר מספר התקיפות וחומרתן מכל צד. זה היה עושה סדר בראש.

  9. שפירו באמת צודק . ביוש הערבים עושים כל שעולה על דעתם – עבריות תנועה זלזול בחוקי תנועה , עבירות רכוש ופלישה לאדמות מדינה , רובם ככולם כמעט ולא מטופלת על ידי המשטרה ומה שכן מטופל מסורס בבתי המשפט על ידי נציגי השמאל.

    יהודי שהיה פולש לאדמת מדינה או מבצע עבירות דומות לערבים מזמן היה מוצא עצמו במעצר ותחת קנסות כבדים.
    אכן יש אפליה והיהודים הם אלו שמופלים לרעה.

  10. קיים חוסר יושר מסוים הן בהתמודדות מול הטענה שישראל מוציאה להורג ללא משפט ערבים המנסים לרצוח יהודים, והן בהתמודדות עם הטענה שקיימות ביו'ש מערכות שיפוט שונות
    לטעמי עדיף להגיד נכון! ויש לכך סיבות מוצדקות! אין מדינה בעולם המפעילה מערכת שפיטה וענישה זהה על אזרחיהן ועל תושבים נטולי אזרחות. ראה צרפת וגרמניה המאיימות לגרש פושעים חסרי אזרחות צרפתית וגרמנית. גירוש שלא יעלה על דעתן לנקוט כלפי אזרחיהן
    ביו'ש מתגוררים גם אזרחי ישראל וגם תושבים נטולי אזרחות ישראלית. ירדן, שבעבר כל נטולי האזרחות הישראלית היו אזרחיה, שללה באופן חד צדדי את אזרחותם של רבים מהם. אנא הפנו את טענותכם לירדן.

  11. אתה קצת לא מעודכן. הערבים בשטחים מזמן לא תחת חוקי ישראל – יש להם את הרשות שמנהלת את חייהם. רק בענייני הביטחון ישראל מתערבת, ובצדק רב.

  12. תדמור, אתה מביך…

    הרי פלסטיני שמבצע עבירה ביטחונית בשטחים ויהודי שמבצע עבירה ביטחונית בשטחים לא נשפטים על ידי אותו חוק ואותה מערכת משפט, אז למה מעניינת בכלל שאלת האכיפה? ה״אבחנה״ של שפירו לגבי האכיפה מזעזעת בערך כמו הצהרה אמריקאית לפיה ישראל ניצחה במלחמת ששת הימים. הדבר היחיד שמעניין כאן הוא שהאמריקאים מתחילים להגיד את האמת בקול רם וזה עושה לך ולשכמותך לרעוד מפחד. התקווה הגדולה שלכם , שאם הימין באמת יתחיל לשלוט אז העולם יבין שיש לו עסק עם מדינה שבטוחה בצדקת הדרך, מבוססת על מחשבה אינפנטילית. ככל שתשלטו יותר, ישראל תהיה יותר דרום אפריקה.

    בהצלחה עם זה…

    1. שפירו דיבר על מבחן התוצאה בלבד, וזו הזדמנות לארגון שוברי דמותה של ישראל לזכות בעוד מענק כספי, שלח פקס מהיר לשפירו עם ההבחנה המלומדת שלך בין 2 מערכות החוקים, ואולי תזכה בפרס גם מהגרמנים נושאי דגל הקידמה היודעים לשפות היטב את הקויזלינגים היהודיים.

  13. תמשיכו לעצום עיניים. סעו לחברון. סעו לשומרון. סעו בזהירות בכבישים לישראלים בלבד- כי בכבישים האלו אין הגבלת מהירות. צפו איך הערבים מקבלים מכות. זוכים לקללות. לירויקות. איך דוכנים נהפכים. כל איש מילואים או סדיר בשטחים ראה ויודע את שדן שפירו אומר. תפסיקו ההסת ה
    הפשיסטית. זו לא צפון קוריאה. אם תגידו שאין

    1. כבישים לישראלים בלבד? תן בבקשה מספר ומקום.
      אין אחד כזה, למעט אולי 443 שבאופן רשמי, על פי החלטת בגצ, גם הוא רב-לאומי, אך לתושבי יו"ש אין לאן להגיע דרכו.
      לעומת זאת, במאות צמתים ביו"ש יש שלטים אדומים האוסרים על ישראלים לפנות אל הדרכים המסתעפות מהם. אגב, פה מדובר באמת באפרטהייד: לערבים ישראלים אין מניעה מלנוע בכל מקום, ואינם נענשים על קניות בג'נין או התוועדות בשכם להצלת אל אקצה.
      מי נותן מכות לאיזה ערבים?
      ואם ראית, למה לא צילמת והתלוננת?
      אבל לשקר בלי אסמכתאות זה קל.