מחדל חוק הספרים נחשף: האם דני טל ישלם את המחיר?

ממדי הקטסטרופה בשוק הספרים מתבררים: צניחה של 56% במכירת ספרים חדשים מאז כניסת חוק הספרים לתוקף. מי האחראי למחדל?

הקונים נטשו; שבוע הספר בירושלים. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

חוק הספרים שנכנס לתוקפו לפני כשנתיים עורר ביקורת מצד כלכלנים ומו"לים רבים, ולמעקב אחר השלכותיו על שוק הספרים נודעה חשיבות רבה. הוועדה הממונה על יישום החוק פרסמה אמנם דו"ח בחודש אפריל האחרון, אך כפי שנחשף ב'מידה' הושמטו מהדו"ח נתוני השנה המלאה, מה שהוביל להערכת חסרה בדבר עומק הפגיעה בשוק הספרים החדשים.

בין אם הדבר נעשה בזדון ובין אם לאו, הממונה על יישום החוק, מר דני טל, אישר כי הדו"ח לקוי וחסר, וחברים בוועדה המפקחת על החוק מסרו לנו כי הם דורשים את הצגת הנתונים המלאים. למרבה הצער, רק עתירה מיוחדת של 'פורום קהלת' לבית המשפט אילצה את משרד הכלכלה לחשוף את הנתונים המלאים מתוקף חוק חופש המידע, והמציאות שנתגלתה כעת – קשה ביותר.

לפי המספרים שנחשפו בשנת 2014, רק 15% מהספרים שנמכרו היו ספרים חדשים. המשמעות היא ירידה של 56% במכירות ספרים חדשים ביחס לשנת 2013, בה 34% מהספרים שנמכרו היו ספרים חדשים. נתון זה עומד בסתירה חמורה לנתוני הדו"ח הרשמי שהעריכו את הפגיעה בשוק ב-27% בלבד. לכך יש להוסיף ששוק הספרים בכללותו התכווץ עם כניסת החוק, ונתוני המשרד מלמדים על ירידה של 12% במכירת ספרים בכלל – ישנים וחדשים. לכן ניתן להעריך שהפגיעה בסופרים הצעירים קשה אפילו יותר, ועומדת על יותר מ-60 אחוזים.

דו"ח חסר; דני טל, הממונה על חוק הספרים. תמונה באדיבות בועז ארד
דו"ח חסר; דני טל, הממונה על חוק הספרים. תמונה באדיבות בועז ארד

מי אחראי למחדל?

לאורך השנתיים האחרונות נשמעו קריאות רבות לביטול החוק. חבר הכנסת יואב קיש קיים דיון בנושא, ואליו הצטרפה שרת התרבות מירי רגב שהורתה על הקמת ועדה לבחינת החוק. אך הצגה לקויה של הנתונים בפני נבחרי הציבור במהלך דיוני הוועדה, פגעה באפשרות להמחיש את עומק המשבר. כך השיגו תומכי החוק ארכה נוספת עד לבירור הנתונים לאשורם.

יש להניח כי במידה שנתוני האמת היו נחשפים בזמן בפני הוועדה, החוק היה מבוטל לחלוטין או לפחות עובר שינויים רדיקליים בתקנות. למעשה, הסתרת הנתונים טרפדה את הרעיון ופגעה קשות במוציאים לאור ובסופרים הצעירים.

משמעות המשך יישום החוק, היא פגיעה קשה ברווחים של הסופרים הצעירים. הדברים הללו, ככל שיתבררו כנכונים, עשויים לסבך את משרד הכלכלה בתביעות על הנזק שנגרם למוציאים לאור ולסופרים צעירים כתוצאה מהסתרת המידע. ככל הידוע לנו, באחת הוצאות הספרים הצעירות כבר בוחנים אפשרות זו.

למחדל הזה יש גם שם: דני טל, הממונה על יישום חוק הספרים במשרד הכלכלה, שהודה בעבר שנתוני הדו"ח שהוא מהפיץ חלקיים בלבד והבטיח לחברי הכנסת כי יעביר את הנתונים המלאים. אך היה צורך בעתירה לבית המשפט כדי לחשוף את נתוני האמת. פנינו למשרד הכלכלה להבין האם מדובר בתקלה או בהסתרת מידע מכוונת, ומה הצעדים שיינקטו כנגד האחראים למחדל. תגובת משרד הכלכלה לא נתקבלה עד לרגע זה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. סטטיסטיקות המבוססות על חשבונאות יצירתית אינן תופעה חדשה או מפתיעה
    צריך רק לנתח מי הרוויח ומי הפסיד מיישום חוק הספרים, והמשכו ללא שינויים משמעותיים

    אני משערת שהרוויחו הוצאות הספרים המבוססות והסופרים
    הוותיקים והמפורסמים
    הפסידו : כל ההוצאות וכל הסופרים החדשים יחסית. אלו המנסים לחדור לשוק ולהתבסס בו

    אם איני טועה בהשערותי, חוק הספרים הוא עוד כלי של האליטה הישנה למנוע או להאט את הפיחות בכוחה. והיא הצליחה להעביר זאת בתקופה שהשלטון הוא לכאורה ביד הימין
    אלו המתיימרים להחליפה יצטרכו ללמוד עוד הרבה תרגילים

  2. צריך תחקיר סטטיסטי כדי לדעת שמעורבות ממשלתית ופיקוח מובילים לאסון? תמהני!. האין די בהתנסות בקומוניזם ובתופעת הגולאגים? הבזיון הגדול הוא שהגב' רגב משתמשת באותה שיטה כביכול כדי לתקוף אותה, כלומר הקמת וועדה! צריך לבטל את החוק וזהו לא בגלל מבחן התוצאה אלא בשם העקרון שאכן עמד כבר במבחן התוצאה פעמים רבות?

  3. מי מרוויח מהחוק הזה? הוא כל כך עקום ולא הגיוני, מתי ילמדו גם אצלנו שהממשלה לא יכולה לפתור בעיות, הממשלה היא היא הבעיה! (רונאלד רייגן)

  4. החוק העלה את כלל המכירות בכל חנויות הספרים בארץ והעלה באופן מיוחד את שכר הסופרים ששולם לסופרים בשנת 2015 בהשוואה לשנת 2014.

    הכתבה היא מעוותת לחלוטין ואינה מתייחסת למצב השוק בכללו ולמצב הספרים המוגנים.

    הציבור מרויח מן החוק כיוון שבעזרתו הסופרים יוכלו להרויח יותר וההוצאות לאור לא תקרוסנה. מבחר הספרים שיצא לאור יהיה עשיר יותר.

    הכתבה היא אינטרסנטית של מתנגדי החוק שהם מיעוט זניח.

  5. איך החוק יכול להעלות את כלל מכירות הספרים? כל מה שהוא עושה זה לאסור מכירה בהנחה של ספרים חדשים.
    אם כלל מכירות הספרים עלו זה הצלחה של חנויות הספרים, לא של החוק.

  6. יכול להיות שהוא לא רק מטומטם אלא מושחת? יש לבדוק את קשריו עם פורטיסימו.