היכונו לאינתיפאדת נהגי המוניות

אפליקציית אובר כבר השתלטה על עשרות מדינות ומציעה לאזרחים עסקה חלומית. חבל שהשר כץ מעדיף לגלגל את האחריות על קליטתה בישראל לאחרים

העביר את האחריות לנתניהו; כץ. צילום: פלאש 90

השיחה ההזויה שהתנהלה הבוקר בישיבת הממשלה ודלפה לתקשורת, חושפת את סיפורם המכמיר של אזרחי ישראל בדרכם אל היישומון הנכסף אובר (Uber). אך תחילה רקע קצרצר.

נניח שאתם גרים בתל-אביב ועובדים בירושלים, ונוסעים מדי יום לעבודה במכוניתכם הפרטית. עלות דלק יומי במקרה כזה היא בסביבות ה-80 שקלים. כעת, דמיינו שבאפשרותכם לצרף לכל נסיעה כזו אדם או שניים, תמורת תשלום שיועבר אוטומטית לחשבונכם (ונקבע על-ידי היישומון). במידה שלקחתם שני נוסעים בכל כיוון עבור עשרה שקלים האחד, הרי שכיסיתם מחצית ממחיר הדלק, והנוסעים הרוויחו נסיעה נוחה, זולה ומהירה בהשוואה לתחבורה ציבורית. כולם נהנים ומאושרים.

זה בדיוק מה שעושה היישומון אובר: שירותים מיידיים של תיווך ותשלום בין נהגים לנוסעים, על בסיס GPS. יעיל, זמין ומשתלם. נכון לשנת 2016 אובר נמצא בשימוש בעשרות מדינות ובמאות ערים בעולם, ועוד היד נטויה. לרווחתם של מיליוני אזרחים המעוניינים לחסוך או לרפד את כיסיהם בכמה פרוטות.

האם גם לאזרחי ישראל מגיע ליהנות משירותי אובר? האם גם להם מגיע ליהנות מהחיסכון ומהיעילות שמציע היישומון? מגיע, בוודאי שמגיע. אלא שבאופן תמוה השימוש באובר אסור בישראל על פי חוק.

מדוע? כאן נכנסת לתמונה גילדת המוניות הישראלית. הקלפים במקרה הזה נמצאים על השולחן, חשופים לגמרי: כניסה של היישומון אובר לשוק תפגע קשות בענף המוניות, וסביר להניח שפרנסתם של אלפי נהגים תינזק קשות. נהגי המוניות מבינים היטב את האיום על מטה לחמם, והם יודעים להגיב לאיום באיומים משלהם. "אם יאושר מודל אובר תהיה אינתיפאדה", הודיעו הנהגים בשנה שעברה. ויו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בראור, אף טרח לנקוב ברשימת הכלים שעומדים לרשותם – שביתות, חרמות, שיבושי תנועה, והכי חשוב: לחץ פוליטי.

לפי התיאוריה של יו"ר האיגוד בראור, הסיבה שבבחירות 2006 זכה הליכוד בראשות נתניהו ב-12 מנדטים בלבד, היתה הפרטת ענף המוניות שביצע נתניהו קודם לכן, בקדנציה הראשונה שלו אי שם בסוף שנות ה-90. נהגי המוניות הפגועים – שחסמו אז צירים ראשיים ושבתו במחאה על המהלך – זכרו לו את העניין כשהתמודד שוב ב-2006 והתוצאות ידועות; לפחות לפי בראור.

אז הרעיון אמנם נשמע מעט מופרז, אך כידוע לא מתווכחים עם נהגי מוניות בענייני פוליטיקה. בראור מעיד ש"אנחנו לא צריכים לוביסטים. יש לנו אנשים בכל המפלגות ואנחנו עושים את הפעילות הפוליטית שלנו בעצמנו", ומסתבר שהוא אכן מחזיק כוח פוליטי ביד, גם אם לא כזה שיכול לרסק את הליכוד ל-12 מנדטים. כמה כוח פוליטי? אולי כזה שיכול לשמור את שר התחבורה ישראל כץ קרוב לאינטרסים של איגוד נהגי המוניות.

בינתיים הלובי שלהם מנצח; נהגי מוניות. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
בינתיים הלובי שלהם מנצח; נהגי מוניות. צילום: קובי גדעון, פלאש 90

השר כץ מגלגל את האחריות

חשוב לומר: לשר ישראל כץ זכויות רבות בפתיחת המשק הישראלי לתחרות ובקידומו. הוא מנהל כבר שנים ארוכות מאבק בנמלי הים, האוויר, וברכבת ישראל, ועל שמו רשומות רפורמות והקמת תשתיות חשובות. יחסית לאוכלי חינם רבים המחממים את כסאות הממשלה עם אלף עלויות ואפס תוצאות, השר כץ באמת מפגין עשייה ברוכה. אלא שבנושא היישומון אובר ומונופול נהגי המוניות, כץ פשוט נכנע ללחץ האיגוד.

הנה למשל, דו-שיח מביך למדי בין השר כץ לראש הממשלה נתניהו, שדלף היום מישיבת הממשלה. כץ נתפס בו מגלגל הלאה את אחריותו לרווחתם של אזרחי ישראל. במענה לפניית נתניהו כי עליו להסדיר את הנושא של אובר גם בארץ, התנער כץ מהרעיון, ובחר במקום לתקוף את נתניהו בטענה שהוא "משרת אילי הון זרים". כלומר את הבעלים של אובר.

אך האמת היא שכץ עצמו פועל בשירות בעלי הון אחרים: נהגי המוניות. הללו מחזיקים בשוק של מאות מיליוני שקלים – שוק אשר יכול להתפזר בחופשיות בין מיליוני אזרחי ישראל, במקום שיתרכז בין אלפי נהגים המחזיקים כרגע בסמכות החוקית הבלעדית להסעות בתשלום.

החלק החמור באמת הגיע כאשר כץ הציע להעביר את הסמכויות בנושא לראש הממשלה. כלומר, התנער מאחריות: "כץ: אם אתה רוצה, קח את זה אליך. נתניהו: אולי באמת אקח את זה אליי. כץ: אתה מוזמן. קח את זה בבקשה. תפקידי לא לדאוג לאילי הון זרים, אלא לכל אזרחי ישראל".

נקווה שבין טיפול בגרעין האיראני לטיפול בדאע"ש סניף עזה, נתניהו ימצא זמן גם לטפל באובר במקום השר כץ. זה באמת יהיה אירוני שאותו אדם, בהפרש של 20 שנה, מפריט פעמיים את ענף המוניות. עוד יחשבו שיש לו משהו אישי נגדם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

34 תגובות למאמר

  1. אני לא ממש נחשב לאנטי ביבי, ובהחלט בעד לבדוק את הכנסת אפקלציית התחבורה השיתופית הזרה לתוך המדינה, אבל עושה רושם שהבולגרים כאן הם שופר לגופו של אדם וא לגופו של עניין לטובת ראש הממשלה!

  2. אבל כתבתם שזה יפגע בפרנסת נהגי המוניות. זה לא נושא לדיון? הם לא בני אדם?

    1. בוודאי שהם בני אדם. אלא שבני אדם אמורים לדאוג לפרנסתם. . אנשים שמכבדים את עצמם, אינם מבקשים מהמדינה שתחייב את האזרחים להשתמש בשירותיהם. חלק מהחשיבות בעבודה, מעבר לכסף, זה תחושת המשמעות. אם איש אינו רוצה בשירותיך, אלא אם כופים אותם עליו בחוק, האם לא עדיף למצוא עבודה משמעותית ומכובדת יותר?

      לפני כמה שנים היה איש מכירות שפישל ושלח לי את מכונת הכביסה לא בזמן שקבענו. לא הייתי בבית, והוא היה צריך לשלוח לי אותה עוד פעם. אמרתי לו שאין לי בעייה, אבל אני לא מוכן לשלם עבור משלוח כפול. הוא הסביר לי שאם לא אשלם, ההובלה השנייה תרד מהמשכורת שלו. הסברתי לו, שאם כן אשלם, זה ירד מהמשכורת שלי.

      אנחנו לא צריכים לשלם עבוד דברים שאיננו רוצים בהם רק כדי שהמוכרים ימשיכו למכור אותם.

    2. הם בני אדם, וזה גם נושא לשיקול. אבל טובת הציבור גוברת. שילכו לעשות משהו יצרני.

    3. איציק, אם היה אפשר לעשות לך לייק הייתי עושה, אבל אין.
      תגובתך היא מהחדות שראיתי ישר כח!
      והסיפור על מכונת הכביסה צריך לשמש רבים מאיתנו.

    4. אתה מודע לזה שבוני העגלות גם הם היו בני אדם? איך אתה יכול להיות כה חסר לב ולנסוע במכונית ולא בעגלה רתומה לסוסים?

    5. שי תגיד תודה שאנחנו מסיעים גמורים כמוכם במונית רובכם עולים שיכורים שאם אתם הייתם בני אדם הייתם מחזיקים רכב ולא נוסעים עם מונית אני חושב שאתה גמור עם אין לך רכב. )עני)

  3. לפי ירון זליכה, במגש הכסף, כשהוא הציג את הרפורמה בשוק הרכב לישראל כץ, שהייתה שוברת הרבה מונופולים כמו העובדה שאותו גוף גם מוכר בכל סוכנויות הרכב וגם אחראי על החלפים, הוא בסוף לא עשה עם זה כלום כדי לא להתעסק עם בעלי ההון. למה אתם מציגים את ישראל כץ כמי שקידם בשביל העם דברים? הוא עובד בשביל בעלי ההון והוא חלק מהמערכת הדפוקה הזאת.

    1. כץ בונה תשתיות תחבורה בכל הארץ, ומקדם תכניות לאומיות, מה שזליכה לא עשה עדיין. זליכה דווקא הספיק לעבוד בשביל הטייקונים… אני לא זוכר שכץ עשה זאת אי פעם.

  4. יש כאן פוטנציאל להפחתה משמעותית בעומסי התנועה, אם במקום 4 מכוניות עם 4 נהגים נקבל רכב יחיד עם 4 נוסעים.

  5. הקידמה משנה ומניעה את העולם
    כל הדינוזואורים נכחדו נכחדים ויכחדו
    אלה ששרדו יהיו מותאמים לשינויים
    אין מה לעשות
    הטכנולוגיה מייתרת מקצועות
    מאידך ומוסיפה מקצועות מאידך גיסא,
    איומים והפחדות הם דברים בטלים
    מה יעשו נהגי המוניות
    רעש וצלצולים ותו לא

  6. רק הערה. נכון ללפני כמה חודשים (ואולי גם לעכשיו), זה לא אפליקציה של טרמפים. הנהג לא יכול להחליט לאן הוא נוסע. אלא הוא מחוייב לנהוג לאן שהלקוח ייקח אותו.

    בנוגע לרפורמה, אני מסכים אתכם שהיא חשובה. היא תאפשר הוזלה משמעותית ללקוחות ותוספת הכנסה לבעלי מכוניות שמתקשים לממן אותן. ולא ניתן למנוע את התקדמות השוק בגלל לחץ נהגי המוניות

    1. כבר לא בדיוק נכון.

      בהאובר כבר השיקה מוצרמיוחד בו נהגים יכלים להשתמש באפליקציה בשביל לאסוף נוסעים רק בדרך לעבודה

      UberCommute

    2. יש "אובר-אקס" שמקביל למונית ויש "אובר-פול" שזו חלוקה בהוצאות.

  7. למיטב ידיעתי מה שהסברת שעובר עושה זה בדיוק מה שוויז עושה. אז מה הבעיה השתמשו בוויזה.

  8. כל הכבוד לארגון נהגי המוניות וחבל שארגון נהגי המשאיות לא עושה ולא מעניין אותו שום דבר בחיפה סגרו את רחוב העצמאות למשאיות וזה לא מעניין אותם בכלל

  9. כל הכבוד לארגון נהגי המוניות
    וחבל שארגון נהגי המשאיות לא מעניין אותו כלום
    בחיפה סגרו את רחוב העצמאות למשאיות ללא פיתרון אחר והארגון לא עושה כלום

  10. לדעתי המאמר קצת מפספס בכך שהוא נכנס למה שישראל כץ חושב ומה ביבי חושב או עושה.
    האפליקציה היא חשובה וזה ברור שזה רק עיניין של זמן עד שהיא תיכנס.

    אבל… אנחנו מדינת חוק. ונהגי המוניות חויבו לעבור מבחנים הסמכות ורכישת מספרים כדי לקבל אישור להתפרנס. בכל זאת, שיוויון הזדמנויות מגיע גם לנהגי המוניות. כך שאם רוצים לעשות רפורמה כזו, צריך להחזיר לאנשים לפחות חלק מהשקעתם.

    כי הכנסת אובר ללא פיצוי אותם נהגים זה סוג של גזל. העיוות הוא שמלכתחילה המדינה דחפה יד לכיסם של נהגי המוניות וגרמה לייקור המחיר עבור כולנו. אם תחרות חופשית, לפחות שתהיה תחרות הוגנת עם תנאים שווים לכולם – גם אלה שהסעה היא פרנסתם וגם אלה שזו השלמת הכנסה.

    1. מסכים שהמדינה צריכה לשלוף את טלפיה מהכיסים של נהגי המוניות, לא מבין למה עכשיו המדינה צריכה לפצות אותם. מה שהיה מת. מעתה ואילך, הכללים שונים.

  11. אין בעיה רוצים להשתמש? תשתמשו אבל תעשו ביטוח ורשיון כמו נהג מונית, דיווח על הכנסות וכו'…. אתם באמת חושבים שבגלל שזה אפליקציה יהיה ניתן לעקוף את זה?

  12. מתי כבר תפותח האפליקציה שתחליף ביעילות את מרבית משרדי הממשלה
    אנו האזרחים נוכל לבחור אחת לכמה רגעים באיזה אפליקציה לבחור
    למשל היום ניבחר באפליקציה שתיצבע את המוניות בורוד ונהגיהם ידברו יידיש
    פאערסטייעט

  13. ההונאה הכי גדולה qבהיסטוריה
    נהג אובר בארהב24 בינואר 2016, 18:31
    שימו לב חברים קבלו. את האמת מהמקור הראשון אני חי בארהב עובד עם אובר כבר למעלה משנה חייב להגיד לכם את האמת לא בתור נהג מונית אלא בתור אחד שגם נפל ברשת ההונאה של אובר בוא ניקח לדוגמא את לוס אנגלס אובר מחייב את הנוסעים פה ב 0.90 סנט למייל ו0.16 סנט לדקה נכון בשביל הנוסעים זה גן עדן לנסוע במחירי ריצפה מה שראש הממשלה לא אומר לכם או אולי לא מודע זה שישנם אלפי נהגים שגם הם דרך אגב בני אדם שעובדים במחירי עבדות ופשוט לא יודעים לעשות את החישוב הנכון בשביל 160 דולר ביום אתה צריך לנהוג מעל 13 שעות ולאחר מכן אתה צריך להוריד את הדלק שזה בערך 20 דולר ביטוחים שחיקה של האוטו ירידת ערך האוטו תיקונים ועוד ועוד אתה מגיע ל בערך 7 דולר לשעה שבמושגים אמריקאים זה מחירי עבדות כדי להרויח 160 דולר ביום אתה צריך לנהוג קרוב ל 200 מייל ביום ובחודש בין 5000 מייל שזה בתוך שנתיים האוטו שלך לא שווה כלום אובר הנוכל מצידו מרוויח 25 אחוז מכל נסיעה שאתה עושה ומשאיר לך ברוטו 75 אחוז וכל ה ה ו צ א ו ת עליך אובר מפרסם מהכספים הרבים שעשה פרסומות שקר כמו בוא תעשה הרבה כסף תהיה הבוס של עצמך בולשייט שהרבה אנשים מיואשים שרוצים להתפרנס נופלים ומאמינים לזה בינהם אני לא סתם נגד אובר ישנם תביעות כמעט בכל מדינה בארהב לסיכום אובר זה הונאה אחת גדולה על מנת למוטט את שוק ההסעות וכל זאת עלאק בתור מהפכה בשוק ההסעות שקר גדול על מנת לגרוף מליונים על גבי נהגים מיואשים לקח לי זמן אולי להבין את ההונאה ובקרוב אני עוזב את השקר הזה שנקרא אובר אני רוצה להזהיר את הנהג'ים התמימים לבדוק את כל ההוצאות שאתם הולכים להוציא לעומת הברוטו שאתם הולכים להרוויח לא שווה בגדול שורה תחתונה צודק בגדול שר התחבורה נשמע שבאמת איכפת לו יום טוב
    80
    זה ראש הממשלה?

    1. אני חי בסיאטל ומשתמש באובר כל הזמן. עובד מצויין והנהגים נראים לי מבסוטים לאללה. אי אפשר ולא צריך לעצור את הקידמה. אובר הוא שיפור עצום לעומת מוניות.

  14. יתכן ולמי שיהיה חלק מאובר
    כניסתו לאובר
    תהיה כדאית רק כהשלמת הכנסה
    כי אולי בתור פרנסה עיקרית
    לפי טענתו של המגיב שעובד באובר
    זה לא יהיה כדאי להסתמך על זה כפרנסה.
    אבל לתושבים זה יחסוך הון רב
    לכן צריך להתקין תקנות עבור המצטרפים
    למען ביטחון הציבור.

  15. ערבי ישראלי נמצא במלכודת
    מצד אחד הוא ערבי מוסלמי
    ומסורתי.דתי.
    ומזדהה עם הפלסטינים קרוביו.
    רצונו להיות בצד עמו מביא אותו לעיתים
    לפעול בצורה אקטיבית פוגענית.
    הוא נע ונד בין היותו ישראלי
    ורצונו לחיות בשקט ולהשתלב בחברה
    לבין רצונו להיות בצד הפלסטיני על כל צדדי הסכסוך.
    הוא חושש מכוח השלטון ולכן מרסן את עצמו
    אבל הוא אינו יכול להתעלם מקרוביו הפלסטינים.
    הוא נהנה מהדמוקרטיה.אבל מתנגד לה
    לערבי פלסטיני מוסלמי
    מאוד קשה לחיות תחת שלטון יהודי.
    ובשבילו זה תסביך שמשגע אותו
    ובפרט שהאזרחות נכפתה עליו
    זה פרדוקס בעייתי מאוד
    שאנו צריכים להבין ולחשוב איך לפעול איתו

  16. לגבי אובר
    במידה ואובר תאושר
    הרי שיש לעשות כמה פעולות בנושא.
    ראשית יש לנסות לשלב את נהגי המוניות בחברה.
    שנית לפתוח קוי מוניות שירות חדשים ולהעביר לשם את הספיישלים.
    שלישית לשלב נהגי מוניות כנהגים בתחבורה ציבורית.
    רביעית לתת הקלות למוניות שיעבדו עצמאיים ולא דרך תחנות.
    לתת להם הנחה במס הכנסה.
    הקלה במעמ.וכדומה.
    לגבי נהגי אובר צריך לחייב את החברה
    לצרף רק נהגים ללא עבר פלילי.
    בריאים בגופם ונפשם.וללא הרשעות בעבירות תנועה.
    וכמובן בהכנסה מעל גובה מסוימת יהיה צורך
    בתשלום מס וכדומה וביטוח וכל מה שנדרש.
    לדעתי כהכנסה נוספת למיעוטי יכולת הדבר יהיה מבורך
    גם לאזרחים שיהנו מתחרות והוזלת המחירים.
    וכן כל מצטרף לאובר ישלם מס חודשי בסך מאה שקלים למדינה.

  17. בתור משתמש מרוצה באובר ובמוניות רגילות. המאמר שטחי בכך שלא מתייחס לאגרסיביות של אובר כלפי הנהגים וכלפי המתנגדים אליה בכל מקום בעולם. מספיק לפתוח ערך ויקיפדיה ולראות. ויש הרבה מה לראות בויקיפדיה על אובר

    שוק רגולוטיבי בו נהג מונית חייב לעבור הסמכה ורישיון מיוחד ובו יש הגבלה על מספר בעלי המוניות הוא לא בהכרח רע. מחירי הנסיעה במונית בארץ לא יקרים, יש בעיה בשירות ובזמינות ויש הכנסה מאד נמוכה לנהגי המוניות עקב עודף בנהגים.

    הפתרון ההגיוני הוא שאובר תשלם עבור מספר בדיוק באותה הצורה בה נהגי המוניות שילמו עבור המספר. בעלי מספר שירצו למכור את המספר שלהם יוכלו לעשות זאת בקלות. תהיינה פחות מוניות רגילות מה שיגדיל את הרווחים של המוניות הרגילות. אובר יכלו לפעול במסגרת המספרים שקנו ובמידה וישתלם להם ימשיכו לקנות עוד מספרים (כל עוד הממונה על ההגבלים יאפשר זאת) בצורה זו גם תהיה תחרות ושיפור שירות וגם משלם המיסים לא יצטרך לפרנס בעלי מוניות מובטלים ובעלי מספר הבונים על הכנסה קבועה בשביל הפנסיה. וכל מי שבוכה שהם עושים יותר מדי כסף מוזמן להחליפם לפחות לגבי המספר זה שוק חופשי ופתוח

  18. נהגי המוניות לא יכולים ליילל שכל העולם לא מחויב ברגולציה שהם עצמם ייצרו כדי לצמצם את מספר הנהגים… הפתרון הוא פחות רגולציה אבל שתהיה שוויוניות
    ההנחה כאילו מחירי המוניות 'לא יקרים' היא מופרכת, עד שהשוק לא יפתח לתחרות ויוסר הפיקוח איש לא יידע. ) רק נזכיר כי במידה ואין מחסור במוניות זה אומר שהמחירים לא זולים(
    צריך גם להזכיר את הסובסידיות שהם מקבלים, לדוגמה מונית בחצי מחיר

  19. שכחתם פרט מאוד חשוב – כרגע כדי שאדם יוכל להסיע אנשים בתשלום הוא נדרש לקנות מהמדינה רישיון שעולה כמעט 250 אלף ש״ח. במידה ואובר תכנס, לא רק שהפרנסה של נהגי המוניות תפגע, למעשה המדינה תפר חוזה עם כל אחד מנהגי המוניות ותאלץ לפצות אותם בסכומי עתק. במובן מסוים זה גם צודק – אדם משלם ממיטב כספו כרבע מיליון ש״ח כדי שיוכל להסיע אנשים בתשלום, עכשיו תכנס חברה שתאפשר לכל אדם מן השורה להסיע אנשים בחינם, אז על מה אותו נהג מונית שילם 250 אלף ש״ח?

  20. אובר ידועה בכך שהיא נמנעת מתשלום מיסים במדינות בהן היא פועלת. אם כן, היש סיבה להתיר לאוהר לפעול בארץ?
    ממשלה, וראש ממשלה, שרוצים את טובת האזרחים היו מבהירים שלא יתירו לחברות כאלו לפעול בישראל. צודק כנראה השר כץ שטוען שראש ממשלתנו דואג לטיקונים.

    1. אין לי בעיה עם אובר, צריך לפתוח את השוק לתחרות, אבל… אין סיכוי שהם ייכנסו כי צריך, בשביל נוסעים בתשלום, ביטוח מיוחד וצריך לפתוח תיקים במוסדות השונים (מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי) וצריך רואה חשבון שיטפל.
      בנוסף, אם מדברים על תחרות חופשית אז למה להכתיב מונה ולהוריד את פעימת המונה בצורה כל כך פוגעת (11% מהברוטו כשההוצאות הן כ-60% זה מעל רבע מהנטו שלפני מיסים).
      אני מעכשיו עובד רק ב"פתקים" שמחירם לא השתנה (עידכנתי את המונה לפי החוק אבל לא אשתמש בו בכלל).
      כשנהגים שתויים יתחילו לעשות תאונות לא בגלל שלא רצו מונית, אלא כי לא הצליחו להשיג מונית תפנו לכחלון.
      ולשוטרים הצייתנים שנלחמים בנו לפי פקודה, עבדנו ביחד כדי להציל את הצעירים מתאונות שנובעות מנהיגה תחת השפעת אלכוהול, שלחתם איתנו נהגים שיכורים שנתפסו ורכבם עוכב, עכשיו, כך אני מעריך, יהיה לכם יותר קשה, בהצלחה בהצלת הנוער.