59% מהצרפתים: היהודים אחראיים להתגברות האנטישמיות

סקר חדש ויוצא דופן שפורסם בצרפת מפלח בין האוכלוסייה הכללית, המוסלמית והיהודית, וחושף דעות מטרידות ביחס ליהודים. לא מפליא לגלות שבקרב המוסלמים הן אף קיצוניות יותר

שלשום (31.1), בשעה שכאן אצלנו עסקו ביוזמה הצרפתית החדשה שמבקשת לכפות עלינו שתי מדינות תחת איומי הכרה במדינה פלסטינית, התפרסם בצרפת סקר חדש החושף כי 59% מהאוכלוסייה הכללית סוברים שהיהודים נושאים בחלק מהאחריות לאנטישמיות הקיימת במדינה.

הסקר נערך על-ידי חברת Ipsos בהזמנת Fondation du judaïsme français, ונמשך על פני 18 חודשים. מעבר לממצאים המטרידים, הסקר בולט במיוחד מכיוון שהוא מפלח בין האוכלוסייה הכללית, היהודית והמוסלמית בצרפת. עובדה זו אף עוררה זעם בקרב דמויות בולטות צרפת, שהתפלאו על עצם פרסום הסקר ואף כינו אותו "מביש". צריך לדעת כי בצרפת קיים חוק האוסר על המדינה לאסוף נתונים ומידע על אזרחיה, המתבסס על הבחנה דתית, אתנית וגזעית.

והרי התוצאות: למרות ש-90% מהנשאלים באוכלוסייה הכללית סבורים שהיהודים השתלבו היטב בצרפת, ניכר כי אחוזים רבים מחזיקים בדעות בעלות ניחוח סטריאוטיפי קלאסי. כך למשל, 56% סבורים שליהודים יש השפעה רבה במדינה, ואחוז דומה מאמין שהיהודים "עשירים יותר מהצרפתי הממוצע". 25% טוענים שהיהודים "חכמים יותר מהממוצע", ו"רק" 13% מהנשאלים סבורים ש"יש קצת יותר מדי יהודים בצרפת". זאת, למרות ש-4% בלבד השיבו שהיו להם בעיות עם היהודים במדינה. "באופן כללי", מסכם הסקר, "למעלה משליש מהאוכלוסיה (36%) מסכימה עם 5 מתוך 8 סטריאוטיפים שנבחנו".

זה אולי לא מפתיע, אך כאשר בודקים את דעת הקהל המוסלמית בצרפת מגלים כי אותם סטריאוטיפים כלפי היהודים נפוצים אף יותר: 60% מהמוסלמים חושבים שהיהודים נושאים באחריות לקיומה של האנטישמיות במדינה, 18% סבורים שיש "קצת יותר מדי יהודים בצרפת", 67% סבורים שליהודים יש יותר מדי ייצוג בתקשורת ו-66% מאמינים שהיהודים עשירים יותר מהצרפתי הממוצע.

יהודי צרפת: בישראל בטוחים יותר

החשד והחשש מפני זרים בצרפת התגבר באופן כללי, על רק סוגיית ההגירה המסיבית. לתופעה הנפיצה הזו יש השלכות גם על יחסם של הצרפתים כלפי המוסלמים והמהגרים.

כיום, כך חושף הסקר, במדינת החירות, השוויון והאחווה סוברים 54% מהאוכלוסייה כי ההגירה אינה מעשירה את צרפת. 53% מאמינים כי המדינה עושה יותר עבור המהגרים מאשר עבור צרפתי מן השורה. 30% ענו כי ניתן להצדיק לעתים "תגובות גזעניות".

פחות משליש מהנשאלים סבורים כי מהגרים ממוצא מוסלמי או מגרבי נקלטו היטב בצרפת. 53% ענו כי הם חשים כעס למראה אישה עטויה נקאב. לא פחות מ-56% מהנשאלים הודו כי הם "יגיבו רע" אם ביתם תינשא למוסלמי. מעיתון 'הארץ' עדיין לא נשמעו בתגובה זעקות "גזענות" ו"סופה של הדמוקרטיה", למקרה שתהיתם. בנוסף, 29% ציינו שהיו להם היתקלויות עם אזרחים ממוצא מגרבי, ו-26% השיבו ש"היו להם בעיות עם האוכלוסייה המוסלמית" במדינה.

הצרפתים יגיבו רע אם ביתם תנשא למוסלמי; פריז, 2015. צילום: סרג' אתאל, פלאש90
הצרפתים יגיבו רע אם ביתם תנשא למוסלמי; פריז, 2015. צילום: סרג' אתאל, פלאש90

בינתיים, היהודים בצרפת מודאגים. 90% מהם סבורים כי האנטישמיות התגברה, בראש ובראשונה בקרב מוסלמים (91%) אך גם בקרב האוכלוסייה הכללית (77%). החשש העיקרי של יהודי צרפת כיום הוא אנטישמיות (67%) ואיומי הטרור (50%). פחות משליש סבורים כי האתגר העיקרי שלהם הוא האבטלה או כוח הקנייה.

התחושה הכללית היא של חוסר ביטחון. ל-69% מהיהודים חששות כבדים באשר לביטחונם האישי, וקצת פחות מרגישים כי יש זכותם לקיים את דתם כבר אינה מובנת מאליה. לא פחות מ-76% מהיהודים ענו כי הם חושבים שקשה להיות יהודי בצרפת בימים אלה. ונראה שהדבר נובע מניסיון אישי: 45% מהיהודים השיבו כי התמודדו בשנה החולפת עם הערות או הכפשות אנטישמיות, ו-71% ציינו כי הם מכירים לפחות קרוב משפחה אחד שסבל מכך. 31% טוענים כי יש להם קרוב משפחה שאף הותקף פיזית על רקע אנטישמי.

ממצאים אלו תואמים את דיווח שירותי ביטחון הקהילה היהודית של צרפת, שפורסמו בעבר ב'מידה'. בשנת 2014 הוכפל מספר הפעולות האנטישמיות ביחס לשנה הקודמת. בשנה זו 51 אחוזים מכלל המעשים הגזעניים בצרפת כוונו נגד יהודים. במקביל, פעולות גזעניות כלפי קבוצות אחרות ירדו ב-5 אחוזים.

וכמובן, יש לכך גם השלכות בכל הנוגע לסוגיית העליה לישראל. 61% מהנשאלים בסקר השיבו שיהודים בישראלים בטוחים יותר מאשר בצרפת. רוב היהודים, לא פחות מ-54%, שוקלים מעבר לישראל או הגירה למדינה אחרת. 26% ציינו כי עבורם זו אופציה מעשית שנשקלת ברצינות בימים אלה. ויש לכך מספר סיבות עיקריות: האחת היא התוצאה של התקפות הטרור, שהם חלק מההרוגים היו יהודים (67%); השניה היא "התפשטות האסלאם הרדיקלי בקרב חלקים באוכלוסייה המוסלמית (56%); השלישית היא היעדר התגובה מצד החברה הצרפתית לאנטישמיות (31%). כשליש מהנשאלים ענו כי מה שמניע אותם הוא ה"סטריאוטיפים האנטישמיים" שמסרבים לדעוך.

____

תודה לאלכס גרינברג על הסיוע בהכנת הכתבה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *