תחקיר בשקל תשעים: ערוץ 2 נגד רמי לוי

יונה לייבזון ועמליה דואק מערוץ 2 החליטו לשלוח תחקירנית סמויה כדי לחשוף את "מעללי רמי לוי"; מה שיצא להם זו בעיקר כתבה מביכה

הפך לאויב; רמי לוי. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

נדמה שבזמן האחרון הפך רמי לוי לאויב העם, או יותר נכון לאויב התקשורת. בליץ של כתבות, ראיונות ו"תחקירים" מתבצע כנגד האיש, במטרה לקעקע את תדמיתו ולפגוע ברשת שהקים.

הטריגר לכל המהומה נעוץ בהתנגדותו העיקשת של רמי לוי להתאגדות עובדיו ב'ביכורי השקמה'. שוק המזון הפך בשנים האחרונות לתחרותי יותר, והתאגדות של העובדים פוגעת באופן דרמטי ביכולתו של הבעלים להתמודד עם האתגרים בשוק. זו אחת הסיבות העיקריות לכך שעל אף שרשת 'מגה' כבר שנים איננה רווחית, ההנהלה שם לא הצליחה לבצע את צעדי ההתייעלות הנדרשים בזמן על מנת להציל אותה מקריסה. רמי לוי לא רוצה להגיע לשם.

אולם, בערוץ 2 החליטו שאם רמי לוי מתנגד להתאגדות עובדיו, כנראה שהוא מסתיר תנאי העסקה גרועים, שלא לומר התעללות. לכן נרתמו יונה לייבזון ועמליה דואק, כתבות הערוץ, למסע הצלב החדש. השתיים שלחו בשבוע שעבר את דנה חדד כתחקירנית סמויה, על מנת שתתקבל לעבוד כקופאית ברשת ותביא ראיות מפלילות מבפנים למסכת העינויים שעוברים עובדי החברה.

בנקודה זו חשוב להבין: כאשר משקיעים ושולחים תחקירנית לשטח על מנת ליצור כתבה, יהיו הממצאים אשר יהיו הכתבה חייבת להתפרסם. אחרת כל ההשקעה יורדת לטמיון. הבעיה היא שחדד חזרה פחות או יותר בלי כלום. מה זה כלום? אלו הממצאים המרעישים:

  1. לפני קבלתה לתפקיד היא נדרשה לעבור תחקיר אצל קצין הביטחון. דרישה שלא ממש ברור מה רע בה.
  2. אחד הטפסים בתהליך הקבלה דורש ממנה הסכמה לעבור בדיקת פוליגרף, וזה נוהל חדש שלא היה בעבר. אוקיי, מה הבעיה?
  3. לאחר קבלתה לעבודה, היא "שומעת שברשת הפסיקו לתקופה מסוימת לקלוט עובדים ערבים". ממי שמעה? ממישהי. משכנע מאוד. אגב, צריך לזכור כי חלק נכבד מחנויות הרשת נמצאות באזור ירושלים, בו רצות שמועות לאחרונה על מצב בטחוני רעוע. את העובדה שרמי לוי מעסיק הרבה מאד ערבים, כולל פלסטינים ביהודה ושומרון שגם באים באלפיהם לקנות אצלו, הס מלהזכיר.
  4. תנאי נוסף לעבודה כקופאית הוא, כך מתברר, חתימה על מסמך הסכמה לפיו כל סכום מעל 10 שקלים שיחסר מהקופה יוחזר מכיסה של הקופאית. ייתכן שמדובר בכלל קשוח (שאולי "נכתב בדם") אך ההיגיון שלו ברור: הפיקדון העיקרי שמופקד בידי הקופאית הוא הקופה, ואין הרבה דרכים יעילות להתמודד עם הפיתוי למעול בכספים הרבים שמצטברים בה.
  5. הרשת מחויבת לתת חצי שעה הפסקה במהלך יום העבודה. אבל, שני עובדים לשעבר טוענים כי לא הקפידו לתת להם את ההפסקות המובטחות, ושהיחס כלפיהם היה מזלזל. מדובר על שני עובדים מתוך כ-6,000. ובהנחה שאין חברה בעולם ללא עובדים ממורמרים פה ושם, בטח אם הם "לשעבר", הרי שמדובר בנתון מרשים למדי. העובדה שהתחקירנית לא הצליחה לקיים אפילו ראיון אחד עם עובד בפועל שיש לו טענות כלפי הרשת ובעליה, היא צל"ש לא מבוטל לרמי לוי. או שאולי מי שמבקר את הרשת מבפנים מועבר אל מרתפי העינויים, וכולם משקשקים?

אלו אפוא ממצאי ה"תחקיר", שבעקבותיהם אנו אמורים להזדהות עם רצונם של  עובדים מסוימים ברשת להתאגד. בשלב זה של הכתבה מתראיין מנכ"ל האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות, עמיחי סטינגר, ומדבר על חשיבות ההתאגדות עבור עובדים חלשים שנפגעים "אנושות" מדי יום. לאחר הדברים הנוקבים,סיכמו הכתבות את הדברים:

עמליה דואק: "והטענות האלה שמצטרפות לשלל טענות, ששמענו כבר בחודשים האחרונים, סודקות במשהו את התדמית הזו שרמי לוי כל כך מנסה לשמר, של סוג של רובין הוד".

עונה לה יונה לייבזון: "נכון, העובדים ראו איך רמי לוי מדליק משואה, מתגאה במחירים זולים, וזה באמת כל כך מקומם, כי הם יודעים שזה מגיע על חשבונם".

מסקנות חמורות וחותכות, הרוכבות על האשמות וירטואליות. למעשה, כל התסמינים לכתבה גרועה ולעיתונאות ירודה נמצאים באייטם הזה: אין אף מרואיין בעל תפקיד בכיר ברשת, אין הצלבות, אין נתונים, אין השוואות למתרחש ברשתות מתחרות, ויש תחקירנית אחת שלא מצליחה לחזור עם אף צילום מרשיע או הקלטה בעייתית. ממש פרס פוליצר.

מעסיק פלסטינים ונותן להם שירות; סניף רמי לוי מישור אדומים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
מעסיק פלסטינים ונותן להם שירות; סניף רמי לוי מישור אדומים. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

תנו לרמי לוי להוריד מחירים בשקט

וערוץ 2 כאמור לא לבד. הצלחתו המרשימה של רמי לוי, ובייחוד הישגיו החברתיים באמצעות השוק החופשי, מטריפים את הברנז'ה המקומית. כל פוסט שמעלה עובד ממורמר לשעבר מגיע אל הכותרות, ללא בדיקה וללא תחקיר ראוי. האסכולה ה'חברתית' כאן אוהבת סיפורי סינדרלה, אך רק עד שהסינדרלה הופכת לנסיכה.

לפני מספרה ימים, ראיינו ירון דקל ועמית סגל את ח"כ מיכל רוזין על סוגיית השיימינג ברשתות החברתיות. האישיות התורנית שנצלבה בכיכר העיר היא אמנם של משה אבגי, אך הריאיון גלש גם לפרשיית רמי לוי והעובד הבכיר שניסה לעשות לו שיימינג בפייסבוק.

עמית סגל שאל את רוזין:

לפני שלושה שבועות סערה הארץ בעקבות פוסט שפרסם עובד של רמי לוי… הדעה שלי מאד לא נוחה מהעניין הזה. איפה הבדיקות? איפה ההצלבות? איך התקצר המרחק בין פוסט אחד בפייסבוק לבין זה שזה יימרח בכל אתרי החדשות ובכל העיתונים?

שימו לב לתשובתה של רוזין:

בואו נעשה קצת סדר. קודם כל היה את המקרה המאד קשה של מנהל במשרד הפנים שהתאבד בעקבות פוסט קשה שנכתב עליו (אריאל רוניס ז"ל, א.ת). כן, לשיימינג יש מחיר כבד גם. ואין ספק שכשמדובר בפקידות ובאנשים ברמות יותר נמוכות, קשה יותר להתמודד עם זה… רמי לוי יכול להתמודד עם זה, כי הוא אדם מספיק חזק".

אתם מבינים? נגד היזמים, המוצלחים ובעלי הממון מותר להשתמש בכל אמצעי רק בגלל שהם "חזקים". אין צורך להגן על שמם הטוב, והעסקים שאותם בנו בעמל רב הם טמאים ומשוקצים ולו מפני שהביאו רווחים לבעליהם. את הצדק והההוגנות נשמור רק עבור ה"מוחלשים", ואת השיימינג והעיתונאות הירודה נקדיש למאבק ב"טייקונים".

ומה עם דיון רציני בטענות נגד ההסתדרות והניוון העסקי שהיא מביאה בכנפיה? ומה בדבר התמודדות עם הנתונים המראים כי ההתאגדות פוגעת בעיקר בעובדים החלשים ביותר? זה כנראה כבר מעל ומעבר עבור חברינו החברתיים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

27 תגובות למאמר

  1. ניתן לנתח את המטרות אותם מעוניינים להשיג התוקפים את רמי לוי:

    * חיזוק כוחה של ההסתדרות ועושרה. לאחר שיצליחו "להוכיח" שבכל מקום עבודה בו העובדים אינם מאוגדים בהסתדרות הם נעשקים ומנוצלים, צפוי להתחזק לחץ עובדים לא מאוגדים להצטרף להסתדרות.

    * הסטת הדיון מהגורמים לקריסת מגה בזמן שרשתות מזון פרטיות אחרות מצליחות. כלומר, אי התמודדות עם הטענה שרק שוק חופשי מביא לצמיחה כלכלית, ומשקים ריכוזיים סמי קומוניסטיים נידונים לקריסה ופשיטות רגל.

    * ערעור תדמיתו של "גיבור מעמד הפועלים", מזרחי שעלה מתחתית הסולם הסוציו-אקונומי והפך למליונר. עלייתו מעוררת תהיות האם אדם שכמותו היה יכול לעלות גם בתקופה הריכוזית – סוציאליסטית – מפא'יניקית, או שיכל לעשות זאת רק בתנאי שוק חופשי. העובדה שרמי לוי נתפס כתומך ימין רק מפחיתה את המעצורים מלעשות לו רצח אופי.

  2. סתם נוכל ! תעברו על החשבוניות אחרי הקניה ! תמיד יש טעות למעלה ..פעמים היו יותר מוצרים מהקניה עצמה ! עד שהחזירו לי תכסף שעתיים מלחמה ! בושה

    1. רמי לוי היה הקופאי שלך?
      או אולי הוא השחיל חיובים מהצד?

      קופאיות טועות לפעמים וזה טבעי. סיימת קניה, בדוק את החשבונית לפני היציאה.

      אגב, מניסיון, כל פעם שהייתה טעות בחשבונית או בעלות המוצר לעומת המחיר הרשום על המוצר או על המדף, זוכיתי במיידי. במזומן או באשראי.

    2. זה רמי לוי שישב בקופה וניפח לך את החשבון?
      אם כן, הוא באמת נוכל.
      אם לא, הבעייה היא עם הקופאי/ת, לא?

    3. אני תמיד עובר ולי לא קרה.
      לדעתי גם אם קרה זה בלי כוונה. נראה אותך יושב שעות מעביר דברים ולא טועה.
      אלא אם כן אתה טוען שיש כזו הוראה מלמעלה וזה כבר עניין של רמי לוי לענות.

    4. בהרבה סופרים שקניתי בהם היו טעויות בחשבונית, תמיד תמיד לטובת החנות. אלו לא טעויות של הקופאית אלא מדובר במחירים גבוהים יותר בחשבונית מאשר מה שכתוב על המוצר/מדף. מדובר בד"כ בסכומים קטנים, ואף פעם לא יתווכחו-אבל כן צריך לחכות בתור לפחות כמה דקות בקופה הראשית ע"מ לקבל את הכסף חזרה, ואני מתארת לעצמי שמי שאחראי ל"טעויות" האלו יודע שרוב האנשים לא יטרחו להתעכב עבור כמה שקלים, אני מתארת לעצמי שמנהלי הסניפים אחראים לשיטה הזו ולא בעלי הרשת; אבל לתופעה שבה כשמתחרטים ורוצים לבטל מוצר מסיבה כלשהי, הדבר הופך לפרוצדורה שלמה בה הקופאית נאלצת להתחיל לחפש "כרטיס מנהל" ולעכב את התור בדקות ארוכות, ולגרום ללקוח להרגיש אי נעימות על כך שהוא מעכב גם את מי שאחריו בתור- אחראים בעלי הרשתות, וגם אם הנוהל הזה לא נועד בכוונה כדי שלקוחות יעדיפו לקנות מוצריך שהם לא רוציך כדי להמנע מהמתנה ומבוכה, הוא מזלזל בלקוח ובזמן שלו, ואינו מוצדק משום סיבה, לא טכנית ולא מבחינת אמון/חוסר אמון בקופאי. – הרי איך היא מתכוונת לנצל לרעה את הסמכות לבטל מוצרים תוך כדי חשבון?
      איכשהו הרמאויות הקטנות והמתוחכמות האלה יותר מעליבות מאשר הרמאויות הפשוטות בשוק, אולי כי אני מצפה מהסופר- שבתמורה למחירים יותר גבוהים, בנוסף לנוחות ולמזגן, לא אצטרך להסתכל בארבע עיניים שלא עובדים עליי.

  3. הכל נכון פרט לסיפור של חוסר כסף בקופה
    אסור למעביד לחייב עובד על חוסר בקופה כמו שאסור למעביד להסכים שהעובד יקח לעצמו את העודף
    היום יש דרכים רבות ומגוונות למנוע מעיחה ע"י עובד
    אנא בידקו את מה שאמרתי בנוגע לחוקיות

  4. רמי לוי, האיש שבהתנהגותו הקפיטליסטית הגיע לתוצאות חברתיות ששום ח"כ בשמאל לא הגיע

  5. מה שצריך זה תחקיר איך עובדת השיטה ששלי יחימוביץ מסמנת מישהו כאויב
    ובשבועות הבאים יש פתאום מצוד נרחב אחריו במה שנראה כקמפיין מתוזמן של כוחות שונים וחזקים כנגדו.

    מפחיד ומטריד.

    1. חברים צריך לצאת נגד תופעת השיימינג ותופעת ההסתדרות במדינה. אלו שתי רעות חולות שעוד נשלם עליהם ביוקר אם לא נוקיע אותם מקרבנו!!

    2. היה לי מקרה הזוי
      לפני מספר שנים הייתה תקלה בקופות רמי לוי ,ערכתי קניות לקראת חג הפסח קניה גדולה מאד בסכום לא קטן ,כהגעתי הביתה בדקתי את החשבונית מול המוצרים ולהפתעתי מספר רב של מוצרים הגיעו לסלי ללא חיוב בחשבונית …אספתי את המוצרים וחזרתי לחנות רמי לוי …
      הקופאית הראשית הייתה המומה מטענתי שלא חויבתי על המוצרים ושבאתי לבקש לחייב אותי ..היא בדרה אתי מספר פעמים ובסוף התרצתה וחייבה אותי ..כך שטעויות יכולות להיות לכאן או לכאן ….
      והטעיות יכולות להיות כתוצאה מבאגים של המערכת שהם שייכות לאנשי התקשוב ולא לקופאי\ת

  6. השמאל מפחד מהאפשרות שמחירים ירדו בלי שהוא יהיה מי שעשה את זה. לכן המחאה החברתית דרשה "שהמדינה" תדאג למחירים, והשתיקה את מחאת הקוטג', שהצליחה, כי זו קרתה בלי טובות מאף פוליטיקאי.

  7. האם יש למתחרים של רמי לוי בעלות גם על כלי תקשורת? האם יש קשר בין זה לבין התחקיר המוזמן?

  8. סוף סוף רואים את השקר של התקשורת בפנים! התקשורת הורסת לנו את המדינה!!!!

  9. ההסתדרות היא לא יותר ממאפיה שעוזרת רק למי שמקורב אליה ולא אכפת לה כהוא זה באמת ממי שצריך עזרה.
    ראו אגב היכן נמצא מנהיג הפועלים הקודם
    ורמי לוי הוא איש עסקים חכם שדואג לכך שלעובדיו תהייה עבודה ולא פשיטת רגל – מה דעתכם על כתבת תחקיר בנוסח 'איפה מאות המיליונים של מגה' ולמה העובדים שם צריכים לחתום אבטלה

  10. אני כבר תקופה ארוכה נוסע מצפת לכרמיאל לסניף של רמי לוי בכדי לחזק אותו ועל הדרך גם אותי .

  11. חברה, אני לא קונה ברמי לוי כי אין באזור שלי סניף , ואני לא ממונעת. אבל לי נראה שעינו של מישהו צרה על הצלחתו של רמי לוי למכור מוצרים בזול ועל הנהירה לחנויות שלו, בתחילה כל התוכנית כיבדה אותו והזמינה אותו לספר על הצלחתו , אגב מגה לא קרסה בגלל רמי לוי או כל רשת אחרת, חכמים ממני כבר הסבירו למה היא קרסה. אז חברה צפיתי ב"תחקיר" המדובר ולי נראה שהמגמה ברורה ,אבל את רמי לוי לא יצליחו להניא מהמטרה שלו למכור בזול לעם , ולכן הקונים ימשיכו לנהור אליו בהמוניהם , כי הם מעריצים את רמי לוי, רמי לוי הוא לא טייקון הוא אייקון כלכלי שעוד ילמדו עליו ועל מהלכיו הכלכליים .

  12. 2 הערות. 1. העיקר חסר. רמי לוי במעופו ויוזמתו יצר מקומות עבודה לאלפי איש. 2. לוי ככל שנתפרסם ניסה לפגוע במתחרה אושר עד בדרך הגובלת באלימות, היה סיפור של יריות באויר וכו' מה היה שם לא יודע, אבל שווה התייחסות ובירור

  13. רמי לוי גרם להורדת מחירים בשוק? כן. אז יש לו זכות קיום.

  14. ההסתדרות וההתאחדות יודעות לגרום גם לסגירה של חברות. לרוב המתאגדים הם העובדים החזקים יותר בחברה והנפגעים העיקריים הם אלו בעלי השכר הנמוך יותר.

  15. כתבה יפה וזה, אבל, ציטוט: "זו אחת הסיבות העיקריות לכך שעל אף שרשת 'מגה' כבר שנים איננה רווחית, ההנהלה שם לא הצליחה לבצע את צעדי ההתייעלות הנדרשים בזמן על מנת להציל אותה מקריסה."
    באמת?
    וואלה, תחזור לבדוק את המקורות שלך.
    קצת מזכיר את הכתבה של ליבזון, האידיאולוגיה מובילה את התחקיר. חבל