הטרור הפלסטיני ויוזמות השלום

הדפוס מוכר וידוע: בכל פעם שריח יוזמה מדינית נישא באוויר, הפיגועים מתגברים. האם יש קשר בין התעצמות הרצחנות הפלסטינית לאיתותים האחרונים מן הבית הלבן?

לכבוד ביקורו של ביידן?; זירת הפיגוע ביפו. צילום: מתניה טאוסיג, פלאש90

 

אירועי היום החולף מעוררים סימני שאלה רבים בדבר הקביעה כי אין יד מכוונת ותיאום כלשהו מאחורי גל הטרור של חמשת החודשים האחרונים. עוד יש מקום לתהות האם אין קשר בין פיגועי היום לביקורו של סגן נשיא ארה"ב ביידן, לדיווחים הטריים על יוזמה מדינית אמריקנית חדשה. ההיסטוריה מלמדת שאם יש מאיץ אחד ברור להתגברות מעשי החבלה, הרי שזהו ריח האופק המדיני הנישא באוויר.

משעות הבוקר ועד כתיבת שורות אלו נרשמו שלושה פיגועים ושני ניסיונות פיגועים. בירושלים חוסלה מחבלת שניסתה לבצע פיגוע דקירה. מחבלת נוספת נעצרה במחסום קלנדיה בדרכה לבצע פיגוע, וברשותה סכין. לא עברו שעות בודדות ומחבל דקר אדם ברחוב השוק של פתח תקווה. סיפור מדהים: הנדקר שלף את הסכין מצווארו, דקר את התוקף בצווארו והרג אותו.

האירוע שבא לאחר מכן כבר סימן עליית המדרגה. מחבל פלסטיני פתח בירי לעבר שוטרים, ברחוב צלאח א-דין בירושלים. לאחר מצוד קצר הוא נורה ונוטרל. השיא הגיע בשעות הערב, כאשר פלסטיני תושב קלקיליה פתח במסע קטל ברחובות יפו, דקר למוות תייר אמריקני ופצע עוד עשרה עוברים ושבים. לבסוף הוא נורה בידי המשטרה במהלך המרדף. ממש באותו הזמן ביקר סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במרכז פרס לשלום, הממוקם לא הרחק משם, והתחבק עם הנשיא לשעבר שעל שמו קרוי מרכז השלום.

קורבנות השלום

הצמידות של הרצחנות הפלסטינית לאיתותי היוזמה המדינית שמבשל הבית הלבן בימים אלה זורקת אותנו אחורה, לנקודות מפתח בהיסטוריה של המשא-ומתן בין ישראל לפלסטינים. לפני כמה שנים פרט העיתונאי בן דרור ימיני את המספרים שמוכיחים כי "לא רק שאין שום קשר בין קיפאון לטרור, אלא בדיוק להפך. דווקא משק כנפי השלום, או אשליית השלום, מובילים בדרך כלל להתגברות הטרור".

ועידת מדריד הייתה אירוע מתוקשר וחגיגי. סיבה למסיבה לדורשי השלום. והנה, בשנת 1991, שנת הוועידה, היו 21 הרוגים מטרור, בשנה שאחריה, שבמהלכה ניצח יצחק רבין והפך לראש ממשלה, נהרגו 34, בשנת 1993,  שבישרה את הסכם אוסלו ואת התקווה הגדולה ביותר של העידן המודרני, נהרגו 45, בשנה שאחריה נהרגו 65. דווקא בשנת 1995, שבה נרצח רבין, ירד מספר ההרוגים ל-29. שנת 1996 הייתה השנה של שמעון פרס כראש ממשלה. הוא היה אמור להיות ראש ממשלת השלום. האיש שדחף את רבין המהוסס. ראש וראשון למחנה השלום. זה לא עזר. הטרור הרג באותה שנה, עד הבחירות, 96 ישראלים. למעשה, יש חשש שהטרור ביקש לחסל את סיכוייו של פרס להיבחר לראשות הממשלה.

בשנים שבהן כיהן בנימין נתניהו כראש ממשלה הייתה ירידה הדרגתית, עד 8 הרוגים בלבד בשנת 1999, שבה היה שוב מהפך, ואהוד ברק נבחר לראשות הממשלה. שנת 2000 הייתה עוד ציון דרך בעשייה למען השלום. גם נכונות לוויתור על כל רמת הגולן, גם ועידת קמפ-דייוויד שבה הלך ברק כברת דרך ששום מנהיג לפניו לא העז ללכת, גם הצעת קלינטון שכללה את חלוקת ירושלים ונסיגה מלמעלה מכ-95% מהשטחים. לא רק שלא היה קיפאון, אלא שזו הייתה שנה של תקווה, של שיחות ללא הפסקה, של הליכה חסרת תקדים לקראת הפלסטינים. התוצאה ידועה. סרבנות פלסטינית, ובעקבותיה גל אדיר של אלימות וטרור. האינתיפאדה השנייה החלה.

אותה מגמה חזרה על עצמה גם לאחר שראש הממשלה שרון הכריז על תוכנית ההתנתקות. מבצע 'חומת מגן' החל מגמה של חיסול משמעותי של הטרור, והדבר בא לידי ביטוי בירידה חדה בכמות הנפגעים. אך הנסיגה הממשמשת ובאה העבירה היטב את המסר: בשנים 2005-6 התרחשה הסלמה אדירה בכמות הפיגועים ובשיגורי הטילים לעבר אזרחי ישראל.

ההיסטוריה חוזרת? ג'ו ביידן במרכז פרס לשלום. צילום: תומר ניוברג, פלאש90
ההיסטוריה חוזרת? ג'ו ביידן במרכז פרס לשלום. צילום: תומר ניוברג, פלאש90

לחץ מדיני מתורגם לאלימות פלסטינית

בתחילת השנה פרסמנו מעל במה זו את מחקרו של ד"ר דניאל פוליסר, שסקר מעל 330 סקרים פלסטינים עצמאיים. המספרים מוכיחים כי התפיסה שטרור מוביל לוויתורים ישראליים רווחת בקרב רוב רובו של הציבור הפלסטיני:

אחד הסקרים שנערך בשנת 2000, עמוק בתוך האינתיפאדה השנייה, גילה כי 69% מהנשאלים חושבים שהאלימות הובילה את ישראל להביע נכונות רבה יותר לבצע ויתורים. בשנת 2002 ערך 'מרכז המדיה והתקשורת הירושלמי', המורכב מקבוצת חוקרים ועיתונאים פלסטינים, סקר עבור אוניברסיטת מרילנד. ערבים תושבי יהודה, שומרון ועזה נשאלו: "האם אתה חושב שכאשר הפלסטינים נוקטים באלימות, הפוגעת והורגת אזרחים ישראלים, זה יותר משכנע את ישראל לבצע ויתורים, או פחות?". 64% ענו "משכנע יותר". רק 17% ענו "משכנע פחות".

[…] 21 סקרים שנערכו בין 2001 ל-2006 גילו כי רוב הפלסטינים, ביחס של 1:2, חושבים ש"העימותים האלימים עזרו להשיג יותר זכויות לפלסטינים, אותן אי אפשר היה להשיג בדרך המשא-ומתן". סקר שנערך אחרי הנסיגה מרצועת עזה בשנת 2005 מצא כי 57% רואים בה תוצאה של "ההתקפות שבוצעו על-ידי ההתנגדות הפלסטינית". אותה הרוח נשבה ברחוב הפלסטיני גם אחרי מבצע 'עמוד ענן' בשנת 2012 ו'צוק איתן' ב-2014.

בניגוד לפעמים קודמות, בשלב זה עדיין קשה לשים את האצבע על הסיבה המדוייקת לפרוץ גל הטרור הנוכחי. אך אין ספק כי מתדלקת אותו התחושה שדם יהודי הפך להפקר, וכי כל פעולת מגננה יהודית הופכת למתקפה דיפלומטית על מדינת ישראל. הפעילות הפלסטינית נופלת לדפוס עקבי: מצד אחד טרור ואלימות, ומצד שני סחטנות מדינית מצד "הגורמים המתונים". ותמיד, אחרי כל שחרורי המחבלים, הקפאת הבניה והוויתורים שעורכת מדינת ישראל, היא עדיין זו שנתפסת כסרבנית שלום.

כפעולה ראשונה – יש צורך קודם כל לשבור את התבנית הזו. יש ללמוד מן ההיסטוריה, הקרובה והרחוקה, ולזכור כי מהלכים מן הסוג הזה נתפסים כפרס לטרור וכתמריץ להמשך "המאבק הלאומי" הפלסטיני, שסופו חיסולה של מדינת ישראל. אמנם, בשלב זה אין התארגנות ספציפית שיכולה לשמש כיעד למבצע צבאי רחב, אך ישנם לא מעט כלים שממשלת ישראל יכולה לאמץ כדי לבלום את המאמץ הפלסטיני לשבש את שגרת החיים במדינה. שנית, חשוב להפנים את לקחי העבר ולדחות על הסף כל ניסיון התערבות חיצוני במשא ומתן בית ישראל לפלסטינים. בסרט הזה כבר היינו, ואת המחיר שילמנו בדמים רבים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

    1. צר לי אבל לא מסכים איתך ממש זה לא יעצור. אני לא ימני אבל המהלך הוא פשוט לעשות כמו שעשו בעבר לעטוף אותם בעור של חזיר ולקבור אותם . ותאמין לי זה עובד.

  1. לגמרי נכון.
    האם יש משהו שיעצור באמת את הטרור ?
    טקטית רק כוחות הביטחון הנפלאים והמסורים שלנו. החל מצה"ל, עבור דרך השב"כ וכלה במשטרה.
    השאלה החשובה היא אסטרטגית. האם התערבבות תביא יותר שקט לטווח ארוך.
    אינני מחסידי ה'שלום', כי הוא באמת רק משאת נפשו של עם ישראל ולחלוטין לא של הערבים. אבל חובה עלינו למצוא את מה טוב לנו. ליהודים.
    ברור שחלק נכבד מהערבים חושבים שככל שיהיה יותר רע, ככה הם יתקרבו למטרת העל שלהם. האם התערבבות שלנו איתם בכל מרחבי ארץ ישראל עוזרת להם ביכולת למרר לנו את החיים ? ברור שכן !!
    לפיכך הפתרון האסטרטגי לטרור הוא הפרדה מכסימלית, תוך שמירה על האינטרסים הרוחניים, הסימבוליים, הכלכליים, החברתיים והבטחוניים שלנו.
    עלינו לחזור לתכניות הפרדה ישנות, כדוגמת תכנית אלון, ולממש הפרדה אמיתית. עלינו לקבוע גבול בינינו. עלינו לשמור על עצמנו מפני הכאוס של ה'ביחד' שהם והימין הקשה יותר רוצים. מינימום ערבים איתנו, תוך שמירת האינטרסים, כל השאר מעבר לגדר.

    1. הפרדה? כמו בעזה?
      ומה עם ערביי ישראל שתומכים בפלסטינים, תיפרד גם מהם?

  2. באתר זה פורסמה כתבה שמסרה את מספר היהודים שנרצחו ע'י ערבים, מסיבות לאומניות, במאה השנים האחרונות.
    לא הייתה אף שנה בה מספר הנרצחים היה אפס. למיטב זכרוני, גם לא היו שנים רבות שבהן מספר הנרצחים היה חד ספרתי.
    מכאן, יתכן ואנו מייחסים חשיבות יתר למאורעות הטרור האחרונים.
    עד שלא נמצא דרך שבה הפלסטינאים יקבלו תמריצים שליליים על פעולות טרור – התופעה תמשך כנראה גם במאה השנים הבאות.

    1. קמיליה איזה תמריצים שלילים אפשר עוד? הם לא פוחדים למות ולא אכפת להם משפחה שלהם וזה כי אין להם מה להפסיד . אין לך יותר מה לאיים עליהם , את את מאיימת על מחבל ששם פס על משפחתו ולא פוחד למות? צריך להביא אותם למצב שיהיה להם מה להפסיד.

    2. טוב, היו כמה שנים שבהם לא היו אף הרוגים.
      http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Peace/osloterr.html
      נחמה פורתא ביותר.

      יש מה לעשות בנושא בלימת הטרור. הרבה נעשה אך ללא אסטרטגיה ברורה או טובה. "כיצד מייבשין את הביצה?"
      הנה מספר הערות, כל אחת צריכה הרחבה רבה:
      אנו זקוקים לשינוי תפיסה כולל ביחס לחשיבות של אדמה בעינינו כיהודים וכישראלים.
      איננו מבינים את התרבות הערבית. איננו אפילו דוברים את שפתה.
      הערבים צריכים ללמוד בישראל כמיעוט. מיעוט לדוגמה כיהודים בברוקלין. חיים אתניים מפותחים אך ללא אספירציות לאומיות.
      אנחנו צריכים ללמוד לחיות כרוב. רוב אינו רק מגן על המיעוט אלא רואה את עצמו קודם כל כרוב. כתרבות השלטת. כמו האמריקאיים בארהב. כדוגמה.
      חיבור אמיתי לערכי הציונות יכול לבוא רק דרך קשר למסורת. לחיות בניתוק מהמסורת אינו מאפשר להתחבר לחבל הארץ הזו, כך צמחו לנו דמויות כאהוד ברק, אולמרט ושרון. עשויים ללא חת אך חסרי קשר לאדמה הזו. מליארדים קוראים לא "ארץ הקודש" ורק אצלנו היא סתם נדלן עם ערך מוסף של מולדת, אצל רבים, לא אצל כולם.
      אנו חייבים לגייס את כל היצרתיות שלנו כיהודים וכישראלים לבניית העתיד שלנו פה. מתוך ראיה של 100 שנה קדימה, מתוך אמונה שיהודי כל העולם יגיעו לפה. לא לעצור ולהסתפק בwaze ובהייטק. הישגים נאים אך הם לא מחיים אומה.
      התשובה הציונית תמיד היתה בניה, בניה, בניה ועוד בניה. כך הורגים את תקוות הטרור. אנחנו פה For Good!
      מי שרוצה לחיות איתנו, אהלן וסהלן! מי שרוצה למרוד בעצם קיומנו, לא יצא לו מזה כלום.
      יש עוד הרבה עבודה. כל המוסיף תורם לבניית העם בארצו!

  3. מאמר מביך.

    מעולם לא היה פחות ״ריח של יוזמה מדינית״ באזור. הטענה הכללית נכונה: כשיש התקדמות בזירה המדינית יש אכן יותר טרור מצד גורמים שלא חפצים בהתקדמות כזו, אבל מה לעשות שזה לחלוטין לא המקרה הפעם?

    מה לעשות? להמציא שגל הטרור האחרון הגיע בגלל היוזמה המדינית (הלא קיימת) שפורסם עליה ב-24 השעות האחרונות…

    1. זה הבעיה באתר הזה גם שהימין או למעשה ביבי נכשל הם מצדיקים זאת בדרך מעוותת לגמרי