עכשיו זה רשמי: מי משחק בנתונים של חוק הספרים?

טעויות, נתונים חלקיים, חישוב שגוי והטיה. מסמך ממשלתי חדש המבקר את הממונה על חוק הספרים, חושף עד להיכן הגיעה השערורייה. ביטול החוק הצפוי אמנם משמח, אך אנו נותרנו עם שאלות קשות

היטה נתונים; דני טל (יושב). צילום: בועז ארד

כפי שהתבשרנו לאחרונה, סאגת חוק הספרים הולכת ומתקרבת לקיצה. אך למרות החדשות הטובות, הפרשייה פתחה צוהר להתנהלות ממשלתית בעייתית הכוללת טיוח נתונים, חוסר מקצועיות ומניפולציות – הכל כדי לקדם את החוק השערורייתי. שיא נוסף בפרשה נרשם לאחרונה, כאשר אפילו הממונה על ההגבלים העסקיים יצא כנגד הממונה על חוק הספרים.

אך לפני הרכילות, תזכורת קצרה. באפריל האחרון פורסם דו"ח הממונה על חוק הספרים, דני טל. הדו"ח ניסה להציג תמונה ורודה של המציאות בשוק הספרים באמצעות מניפולציה בנתונים; במקום להשוות את כל מכירות שנת 2013 לכל מכירות שנת 2014, השווה טל את שנת 2013 לרבעון אחד בלבד של 2014. כאן ב'מידה' חשפנו את המניפולציה, ובעקבות כך משרד הכלכלה נאלץ להודות בטעות.

בשלב זה נכנס לתמונה גם הממונה על ההגבלים העסקיים. במקום להמשיך הלאה ולתת לטעות להישכח, רשות ההגבלים הוציאה בינואר האחרון מזכר מפורט בו היא מבקרת באופן חריף את כל הטענות שהוצגו על-ידי משרד הכלכלה.

הביקורת הראשונה נוגעת לאחת המטרות העיקריות של חוק הספרים: העלאת שכר הסופרים. הממונה על חוק הספרים, דני טל, הציג נתונים לפיהם במחצית הראשונה של 2015 שכר הסופרים עלה דרמטית. אך הממונה על ההגבלים העסקיים לא התרשם, בלשון המעטה: "בבדיקה שערכנו נפלו מספר טעויות אשר מובילות למסקנה שגויה [של הממונה על חוק הספרים ח.א] ביחס לשנת 2015". למה? קודם כל, "נתוני שנת 2015 הם נתונים חלקיים.. הם אינם מתייחסים לירידה הצפויה בתשלומים ככל שחולף הזמן מהמועד בו יצא הספר לאור". כלומר: מטבע הדברים כל סופר מקבל בתחילת הדרך יותר כסף, וככל שהספר מתיישן התמלוגים הולכים ופוחתים. הנתונים שהציג אפוא הממונה טל אינם רלוונטיים.

הסיבה השניה לטעות בעניין זה היא ש"חישוב שכר הסופרים שערך הממונה על חוק הספרים כולל סכימה של מקדמות, מענקים ותשלומים ששולמו לסופרים. על פי המקובל בענף, המקדמות מקוזזות… סכימת המקדמות והתשלומים ביחד עשויה להביא לחישוב כפל שגוי… יתרה מכך, תשלום מקדמה עשוי להתקזז מהתשלומים ממכירת ספר במשך שנים". הממונה על ההגבלים העסקיים טוען כאן שהממונה על חוק הספרים עשה חישוב כפל שגוי, אם להשתמש במילים עדינות.

והממונה על חוק ההגבלים העסקיים ממשיך להצליף. "בנוסף, החשש האמור להיווצרות הטיה מתעצם נוכח העובדה שבמחצית הראשונה של 2015 שולמו לשני סופרים מקדמות בגובה מאות רבות של אלפי ש"ח כל אחת. מקדמות אלו נחזות כחריגות במיוחד בענף והביאו, ככל הנראה, להטייה נוספת של הממצאים בנוגע לשנה זו". כלומר, במחצית הראשונה של 2015 היו סופרים שקיבלו סכומים חריגים שגרמו לגרף של 2015 להיראות מצויין במצגת, אבל הנתונים האלו לא מלמדים כלום על השפעתו של חוק הספרים על שכרם של כלל הסופרים.

החוק לא הגביר תחרות

טענה מרכזית נוספת של הממונה על חוק הספרים, נוגעת לבעלות הצולבת של הוצאות הספרים הגדולות על רשתות ספרים, והחשש לקיומו של דואופול. זה מה שהיה לרשות ההגבלים לומר על זה: "ביטול אינטגרציה אנכית אינו מעשה של מה בכך. מהלך כזה מצריך תשתית עובדתית איתנה, ואין די בטענות בעלמא של גורמים בעלי עניין. די בכך שנזכיר כי מספר הוצאות הספרים לאר היווצרות האינגרציה האנכית – נשאר יציב". כלומר, אין שום הוכחה ממשית לכך שה"דואופול" אכן גרם לפגיעה בשוק הספרים, ומדובר בחשש שאינו מבוסס על דבר מלבד טענות בעלי אינטרסים.

יפעת עירשי-בס, כלכלנית במחלקה הכלכלית ברשות ההגבלים העסקיים, חתמה את מכתב הרשות כך: "יש להביא לביטולו של חוק הספרים שהביא לעליית מחירים ולהפחתת כמות הספרים הנמכרת בישראל. בדיקת הרשות העלתה כי מטרות מרכזיות אותן התכוון להשיג החוק לא הושגו".

מסמך זה מצטרף לניתוח שצורף לוועדת רגב לבחינת החוק; כפי שכבר דווח בתקשורת, רשות ההגבלים חשפה נתונים נוספים המעידים על כשלון חוק הספרים: עליה במחיר הספרים מ-44 שקלים בממוצע ל-51 שקלים; ירידה של 15% בממוצע בהוצאת ספרי מקור; ירידה של 17% בהוצאות ספרי ביכורים. ומעבר לכך, אי השוויון בין הסופרים עלה; חלקם של הסופרים המצויים בעשירון העליון בסך הכנסות הסופרים עלה בכ-5% לאחר כניסת החוק לתוקף.

נראה אם כן שהפרשייה העגומה הולכת ומתקרבת לסיומה הטוב, אך עדיין נותרנו עם שאלות קשות בעקבות מה שנראה כקידום אגרסיבי ולא מקצועי של חוק הספרים על-ידי משרד הכלכלה. האם זוהי הנורמה במשרד, או רק היוצא מן הכלל שאינו מלמד על הכלל?

לשמחתם של ציבור קוראי הספרים בישראל, במקרה הזה רשות ההגבלים העסקיים תפסה את הצד הנכון בסיפור ולא חששה להצטרף למאבק בחוק, עד אשר שרת התרבות רגב הודיעה על ביטולו. אך מומלץ לא להסתמך על כך לאורך זמן, ובמקום זאת פשוט להימנע מחקיקת חוקים דרקוניים.

ממשרד הכלכלה נמסר:

חברי וועדת רגב נפגשו עם נציגי הממונה על ההגבלים העסקיים במסגרת השימועים שערכה ודנה בדו"ח שהגיש לוועדה מיום 5 בינואר 2016 בנושא הגמול המועבר לסופרים אשר מצא כי לא חל שינוי משמעותי בתגמול לסופרים לפני ואחרי כניסת החוק.

וועדת רגב מתחה ביקורת על עמדתו של הממונה על ההגבלים העסקיים בעניין המיזוג האנכי שאושר על ידו בענף הספרים וכן דחתה את מסקנותיו בעניין הגמול לסופרים. בעניין זה אמצה הוועדה את המלצת הממונה על חוק הספרים להמתין לקבלת נתוני התמלוגים לסופרים לשנת 2015. נתונים אלה צפויים להתקבל בחודש אפריל 2016 ועד לקבלתם לא ניתן יהיה לאמוד את השפעת החוק על התמלוגים לסופרים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. צריכים לפטר את דני טל, לא יכול להיות שאני אשלם משכורת למי שכושל או מרמה באופן כל כך מחפיר.

    1. לפטר? מישהו צריך לעשות את זה. כלומר, פקיד או ממונה אמור לנוע מרבצו ולעשות משהו. זה לא יכול להתרחש.