ריגול או לא ריגול: זאת השאלה

חשיפת ערוץ 2 הערב אודות המידע המבצעי ש'שוברים שתיקה' אוספים במהלך פעילותם מגלה את מה שתמיד ידענו: ארגוני ה'קרן החדשה לישראל' כבר מזמן חצו את הקווים

חצו את הקווים? 'שוברים שתיקה' מראיינים את פעיל 'עד כאן'. צילומסך

התחקיר ששודר הערב בחדשות 2 הוא לא פחות מרעידת אדמה. איסוף מודיעין על מידע צבאי מסווג ועל פעילות מבצעית. כמעט ריגול, אולי אפילו ריגול ממש. אין לי דרך טובה יותר לתאר את השיחות שתיעדו אנשי 'עד כאן' ושודרו הערב בתחקיר של עופר חדד בחדשות 2.

בשנים האחרונות נחשפנו לשורה ארוכה של פעולות מקוממות ואנטי-ישראליות גלויות של 'שוברים שתיקה'. אבל התיעוד שסיפקו המצלמות של אנשי 'עד כאן' לוקח אותנו צעד אחד הלאה וחושף את הצד הנסתר של פעילות הארגון. את העובדה שמזה שנים אוסף ארגון הממומן על-ידי ממשלות זרות וקרנות אנטי-ישראליות, מידע מבצעי ומסווג ממאות חיילים ישראלים, שמשרתים לכל אורכו ורוחבו של צה"ל.

התחקיר ששודר הערב חושף דפוס פעולה ברור: פעילי 'שוברים שתיקה' לא מסתפקים בגביית עדויות למעשים לא ראויים, פשעים או מקרים בעייתיים להם היו החיילים עדים בשירותם הצבאי. המצלמות תיעדו את פעילי 'שוברים שתיקה' מתשאלים במשך דקות ארוכות שני חיילים משוחררים, תוך שהם מנסים לדלות מהם מידע על פעילות לאיתור מנהרות, על כלי-רכב-בלתי-מאוישים שצה"ל מפעיל בעוטף עזה, על סוגי כלי הנשק המותקנים עליהם, על המידע שהם מסוגלים לשדר, על סדרי גודל וסוגים של כוחות הפועלים בשטח, ועוד. לא צריך להיות גאון בשביל להבין שאין שום קשר, ולו מקרי, בין פעילות למען זכויות אדם, או אפילו נגד הכיבוש, לבין איסוף כל כך שיטתי ויסודי של מידע צבאי, מבצעי ומסווג.

מי שמגיע למסור עדות בפני 'שוברים שתיקה' יודע היטב לאיזו מטרה הגיע ואין צורך ביותר משיחה של רבע שעה עמו על מנת שימסור עדות עניינית בנדון. לשם כך אין צורך לשבת שעות באווירה נינוחה בשולחנות פיקניק, לשבור את המתח, להתחבר ולגרום לאנשים להשיב ל"שאלות שיראו לך לא רלוונטיות", כפי שאומר פעיל הארגון רון זיידל לחיים, פעיל 'עד כאן' שהתחזה לחייל משוחרר המבקש להעיד בפני הארגון.

כפי שאמר ראש השב"כ לשעבר ח"כ אבי דיכטר, זוהי דרך הפעולה של סוכני איסוף מודיעין. כך פועלים מדובבים שמבקשים להוציא מבני-שיחם מידע שאינם אמורים למסור. "המחלקה של המרגמות יושבים בתוך המחסום?", שואל תחקירן 'שוברים שתיקה' את חיים, וממשיך לנבור בפרטים מבצעיים שלאדם סביר נראים "לא רלוונטיים" למי שמתיימר לעסוק בפעילות למען זכויות אדם:

הפלוגה שיושבת שם לא עושה משימות גדר? מה היו המשימות שם? מה זאת אומרת עבודות על מנהרות? זה מבצעי או שזה כזה בניסוי? אתה יודע מה יש על הרובוט הזה? יצא לך פעם לראות את מה שהוא משדר? אתה בטוח שראית שיש עליו מקלע?

ועוד שורה של שאלות על פעולות לאיתור מנהרות, על התראות מודיעיניות, על הדרכים בהן נודע לצה"ל על מנהרות וכדומה.

סרטון אחר, שצולם במהלך הפגנת שמאל ליד סוסיה, חושף כי ב'שוברים שתיקה' לא הסתפקו בדיבוב חיילים משוחררים לחשיפת מידע מבצעי, אלא פעלו גם להצבת פעילה שעמדה בפני גיוס לשירות ביחידת המנהל האזרחי באזור שכם: "הכרתי את מיכאל (מנקין, בעבר מראשי 'שוברים שתיקה' וכיום איש ארגון 'מולד'. א"ת). התייעצתי איתו לפני הצבא. הוא אמר לי: תקשיבי את הולכת למנהל האזרחי, את פשוט תחזרי אלינו עוד שנתיים עם עדויות", מספרת הפעילה פרימה ביבס. כשאלוף פיקוד המרכז לשעבר אבי מזרחי אמר לחדשות 2 כי "מצב שבו מישהו לפני הגיוס מקבל הנחיה או הכוונה לאיזו יחידה צבאית ללכת על מנת להוציא מידע מצה"ל זה דבר מאוד חמור", הוא השתמש באנדר-סטייטמנט של השנה. מדובר בפעילות שלכאורה נועדה לשתול סוכן בעמדת מפתח.

 

צריך להיות תמים בצורה בלתי סבירה, או רביב דרוקר, כדי להאמין ש'שוברים שתיקה' משקיעים שעות ארוכות באיסוף מידע שכזה, אך לא עושים עמו דבר. המידע הזה נאסף לתכלית מסוימת, וכעת חייבות מערכת הביטחון ומערכת אכיפת החוק להבין לאיזו תכלית בדיוק. מה גם שעל-פי אנשי 'עד כאן' בשבועות האחרונים נמחקו מאתר 'שוברים שתיקה' 4 עדויות שעוסקות ככל הנראה בתחומי האחריות של המנהל האזרחי בשנים בהן שירתה ביחידה אותה פרימה ביבס. טשטוש עקבות? רק חקירה מוסמכת תוכל לקבוע.

מה שנחשף הערב מחייב לא רק בדיקה משטרתית, כפי שדרש אפילו ח"כ איתן כבל ממפלגת 'העבודה', כי אם חקירת עומק יסודית ומקיפה של השב"כ. חקירה שתבדוק לידי מי העבירו 'שוברים שתיקה' את המידע העצום שצברו באלפי ראיונות דוגמת השניים אליהם נחשפנו הערב. חקירה שתקבע האם מדובר בעבירת ריגול אם לאו, ובכל מקרה תוביל למיצוי הדין הרלוונטי עם האשמים.

התמונה הגדולה

בין השנים 2012 ל-2015 קיבל ארגון 'שוברים שתיקה' תרומות בסך 5,349,511 ₪ מישויות מדיניות זרות ובהן האיחוד האירופי, ספרד, נורווגיה, שבדיה, דנמרק, שווייץ והולנד. מדובר בארגון שתול שפועל במימון ממשלות זרות, וכעת נחשף שהארגון שותל אנשים בתוך צה"ל על-מנת לספק לו מידע מעמדות מפתח בלב המערכת.

בשנים האחרונות נחשפו שורה ארוכה של מעשים חמורים מצד ארגונים הנתמכים על-ידי 'הקרן לישראל חדשה', מעשים שאינם מתקבלים על הדעת במדינה דמוקרטית. שותפות מרכזית של 15 ארגונים בדו"ח גולדסטון השקרי, מעורבות של שמונה מארגוני 'הקרן החדשה' ברדיפת בכירים ישראלים ברחבי העולם, מעורבות של מספר ארגונים ישראליים בקמפיין החרם, הפצת עלילות דם שקריות כנגד צה"ל ומדינת ישראל, וניסיונות לקשור את ידיה של ישראל בלחימה בטרור. והכל במימון בגובה עשרות ואולי אף מאות מיליוני שקלים מממשלות זרות ומן הקרן.

התגובה של השמאל הישראלי לשורה ארוכה של חשיפות היתה כמעט אחידה: ניסיון לגונן על מעשיהם הפסולים של עשרות ארגוני השמאל, והאשמת ארגוני ואנשי מרכז וימין שעסקו בחשיפת הצד האפל של השמאל, בהסתה, בסתימת פיות ובפאשיזם. למעט בודדים, השמאל הישראלי סירב לערוך חשבון נפש, לגנות את פעילי וארגוני השמאל הקיצוני או להציב לפעילותם קווים אדומים. הוא עשה את ההפך הגמור: צופף שורות ונרתם להגן על הרדיקליים שבארגונים.

בימים הקרובים נראה האם השמאל הישראלי מסוגל להתגבר על התגובה הפבלובית הזו ולהוקיע את הארגון שהפך לחוד החנית של המאבק נגד ישראל בזירה הבינלאומית, או שבדומה לרביב דרוקר, הוא ימשיך להגן על הארגון ויתקוף דווקא את השליח: העיתונאים שהביאו את הדברים לשידור. עם אילנה דיין וצוות 'עובדה' זה עבד להם. על-פי דרוקר 'עובדה' ויתרה על החומרים שנחשפו היום. כעת יעמדו למבחן האומץ העיתונאי עופר חדד ואנשי חדשות ערוץ 2.

תגובת מיכאל מנקין, מנכ"ל מרכז מולד:
"כסרן פעיל במילואים מעולם לא אמרתי לאדם להתגייס לצבא כדי למסור מידע לשוברים שתיקה. מה שאמרתי הוא ההיפך ממה שפורסם: שעדיף לשרת במקום בו השירות יהיה משמעותי ולא במקום שבו השירות שלה יסתכם בעדות לשוברים שתיקה. אני מאמין שדבריה סולפו או נערכו בצורה מגמתית. כהורה לילדים שעתידים לשרת בצבא אני מקווה שהציבור בישראל מצליח לראות דרך מסך העשן שמייצרים ארגוני הימין על מנת להסוות את כישלונו המתמשך של שלטון הימין".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. וואו זה כבר ממש מוגזם (עד כדי כך שאני מגיב בפעם הראשונה אי פעם) איך שהוא אני לא באמת מרגיש מופתע יותר מידי, השמאל הקיצוני כבר מזמן חצה את הקווים וכיום הם פשוט גיס חמישי. אגב השב"כ אמור לבדוק כאלה דברים מראש ולא אחרי תחקיר בערוץ 2 זה הרי ידוע שנים שהם מקבלים מימון ממדינות זרות ושהם משיגים את המידע שלהם מחיילים משוחררים, זה תפקידו של השב"כ למנוע ריגול לא של "עד כאן" זה לא משנה אם בסוף זה לצורכי ריגול או לא זה מידע סופר רגיש והשב"כ היה צריך לפחות לחשוד ולרחרח קצת.

    1. לא רק השב'כ.
      נראה שגם 'בטחון השדה' של צה'ל נרדם בשמירה.
      כיצד חיילי צה'ל, או משוחררי צה'ל, שהדליפו מידע צבאי מסווג, לא הועמדו לדין ונשלחו לכלא?

    2. צריך להעמיד את החיילים לדין !!!! על מסירת מידע מסווג!!!!

    3. אתם צודקים לגמרי רציתי לכתוב גם על זה אבל בסופו של דבר צה"ל יגול לטעון שזה בעיה מבחינתו לעקוב אחרי כל חייל משוחרר והשב"כ לא כי זה התפקיד שלו בהגדרה.

  2. ואיפה הפרקליטות ,איפה היועץ המשפטי לממשלה איפה המשטרה ,איפה השב"כ?

  3. לחלוטין לא מובן מדוע השב"כ והצבא לא התערבו עד לרגע זה

    1. כי השב"כ עסוק בלעצור כמה נערים שעשו גראפיטי ופינצ'רו גלגלים.

  4. אני לא אגזים אם אומר שבנפשנו הוא
    יש למצות כל דרך אפשרית להצר את צעדיהם של אויבנו מבפנים
    צריך ליצור לחץ ציבורי כבד ובלתי פוסק על המערכת ומחוצה לה ומיד
    להפעיל את כל הגורמים וכל הכלים לחסל את המערכת הזו
    יותר מידי ידיים זרות וכסף זר בוחשים וחותרים תחתינו
    המחיר יהיה כבד ולדעתי אנו כבר משלמים על החשבון
    הגיעו מים עד נפש
    עד פה

    1. אין לי שום תלונה נגד שוברים שתיקה . כלום !!!
      אבל כן יש לי תלונה נגד בוגי יעלון שלא פועל ושולח לכלא את החיילים על מסירת מידע מסווג כי לשאול שאלות מותר כפי שכבר נאמר כאן ואני לא רואה שום עבירה בזה מי שעכר עבירה זה החיילים ואותם צריך לשלוח לכלא !!! חד וחלק

    2. שוברים שתיקה לא לבד
      יש כאן מערכת שלמה ומורכבת שבנויה וממומנת היטב
      את כולם צריך לתקוף ולשתק ככל האפשר
      ולהתחיל אתמול

  5. ראשית, אם בוצעה העבירה של מסירת מידע מסווג – מי שביצע אותה היו החיילים שמסרו את המידע ולא אלה ששאלו את השאלות…אין עבירה בשאלת השאלות.שנית, כשאתה טוען שהארגון "שותל" פעיליו ביחידות צבא ונות, אתה מתכחש לכך שיש חיילים שמאמינים בצדקת דרכו של הארגון ומשתפים עמו פעולה מרצונם ומצו מצפונם.תופתע, יש גם חיילים עם מצפון – משהו שהצבא הטוען להיות "הצבא הכי מוסרי בעולם" היה אמור לעודד דווקא. מה גם שהאילו הצבא היה בוחר להתייחס ברצינות לטענות על התנהגות לא ערכית מצד החיילים/יחידות ומפקדים (כשיש כזו), אילו היה חוקר אותן בעצמו ומעניש את האחראים במקום אנשי מצפון המתלוננים – "שוברים שתיקה" לא היה קיים בכלל.
    אגב, את המידע ה"מסווג" הזה שומע כל מי שנוסע בתחבורה ציבורית – בין אם רוצה ובין אם לא, כי חיילים מברברים עצמם לדעת. ולא שמענו אותך יוצא נגד זה או נגד מסירת מידע מסווג לגורמי ימין שמחבלים בפעילות צה"ל בשטחים כשהיא לא נראית להם. זוהי פשוטט רדיפה פוליטית שאין דבר בינה לבין שמירת ביטחון המדינה ואזרחיה!

    1. "ענה", ענה לי, מידע על איזה סוג מקלע מותקן על רכב ומה עושה פלוגת מרגמות זה "מצפון"?

      ולטענתך, "הצבא היה בוחר להתייחס ברצינות לטענות על התנהגות לא ערכית מצד החיילים/יחידות ומפקדים (כשיש כזו), אילו היה חוקר אותן בעצמו ומעניש את האחראים במקום אנשי מצפון המתלוננים – "שוברים שתיקה" לא היה קיים בכלל."

      איך יכול הצבא לחקור כשמדיניות של ארגון הבגידה-ברישיון הזה היא לא (לא!) לתת את הפרטים של החיילים המרואיינים כדי שהצבא לא (לא!) יוכל לחקור ולעיתים קרובות לסתור את הטענות? כדי שההאשמות תישארנה בחלל, באתר של התיקשורת, כדי שהפגיעה של הגייס החמישי, מאורת נחשים שפלים זו בארצנו תהיה ארוכה, כואבת ומזיקה כמה שיותר.

      ענה לי!

    2. א. שוברים שתיקה לא אשמים בהדלפת מידע מהצבא אבל הם כנראה כן מעברים מידע ביטחוני מסווג למדינות וגורמים זרים והאשמה על זה היא ריגול ובגידה במדינה.
      ב. לגבי "הצבא המוסרי בעולם" הגיע הזמן להוציא את זה מהלקסיקון הצפקיד של הצבא להגן על אזרחי המדינה לא להיות הכי מוסרי.
      ג. אתה צודק בזה שהצבא צריך להתחיל להעניש על הדלפת מידע ולא רק לתלות פוסטרים נגד זה בחדר אוכל, לא משנה אם זה לגורמי ימין או שמאל.

    3. שרון אתה צודק שהחיילים אשמים חד משמעית. אבל למרות שאני נגד המעשים של שוברים שתיקה כאן בעניין של האשמת ריגול הם צודקים 100 אחוז אם יש למישהו חשד בארגון אני ממליץ וגם הם שילכו למשטרה . אם לא אז צריך להספיק עם האשמת שווא.

  6. מחריד. אין מילים. צריך להעמיד לדין אותם, ולא פחות חשוב, את החיילים שמסרו את המידע. מצופה מאדם בגיל 18 להבחין באוייבים, גם אם הם דוברים עברית.

    אני תרמתי עכשיו סכום של 500₪ לעד כאן. אין לנו ברירה. או שאנחנו נתרום, או שאירופה.

  7. למה אנשים חושבים שהצבא, כמו השירות המיבורי, לא על טהרת השמאל?

  8. מעלה הרבה שאלות לא רק מבחינת שוברים שתיקה אלא גם מבחינת בטחון שדה. עם זאץ, אם אלה חיילים בעלי אג'נדה שמאלית קיצונית (נוסח ענת קם), אין פלא שהם מוסרים מידע כזה. דרך מתוחכמת להמנע מסרבנות היא להיות מרגל לטובת ארגון כמו שוברים שתיקה. בזיון, לאן הגענו….

  9. ברור שיש כאן עריכה מגמתית של עד כאן שמקבלים כסף מכספי המיסים.
    זה די ברור בסיפור של החיילת שהיא לא מושתלת. תיכוניסטים מתייעצים עם דמויות סמכות היכן לשרת.
    ועוד משהו לו המתחזים היו אומרים דברים כה סודיים איש לא היה מאפשר להראות את זה בטלוויזיה.
    לסיכום די להגברת שנאת האחים. חבר טוב שלי בשוברים שתיקה. אחיו נכה צהל והוא ממש לא בוגד.
    הוא רגיש לסבל של אחרים וחושב שגם ערבים הם בני אדם שסובלים כשמשפילים אותם. אולי הוא טיפש אבל בוגד הוא לא.