מאות מרצים באוניברסיטת קולומביה נגד חרם על ישראל

ארה"ב: יוזמה אנטי ישראלית באוניברסיטת קולומביה נענתה בעצומה של מאות מרצים מן המניין, שהביעו תמיכה בישראל וקראו להתנגדות למשיכת השקעות

הקמפיין לא מתרומם; הפגנה בעד חרם באוניברסיטת קולומביה. צילום מסך מיו-טיוב

235 מרצים מן המניין באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק כבר חתמו על עצומת תמיכה במדינת ישראל, וקראו להתנגד לחרמות על ישראל. את העצומה יזם פרופסור דיוויד שיצר, לשעבר דיקן בית הספר למשפט של אוניברסיטת קולומביה, בתגובה למכתב של 69 מרצים שהביעו תמיכה בחרם, וקראו לאוניברסיטה למשוך השקעות מכל החברות שעושות עסקים עם ישראל.

אוניברסיטת קולומביה נחשבת ליעד מועדף עבור תנועת ה-BDS, שמשקיעה בה משאבים רבים. ולא לחינם: קולומביה היא אחת ממוסדות ההשכלה הגבוהה הוותיקים בארצות הברית, ונמנית על "ליגת הקיסוס" (Ivy League) לצד שבע האוניברסיטאות היוקרתיות והעשירות ביותר באמריקה. למרות זאת, פרופסור שיצר נותר אופטימי ביחס למידת הצלחתה של תנועת החרם: "אין לי סיבה להאמין שקולומביה באמת שוקלת משיכת השקעות" הסביר, "אך אני עדיין חושב שהמכתב מצדיק תגובה. לכן חיברתי עצומה המתנגדת למשיכת השקעות וביקשתי ממרצים מן המניין לחתום עליה".

בנוסח העצומה, שהגיע לידי 'מידה', הודגשה המחויבות שחשים המרצים לקשר שבין האוניברסיטה למדינת ישראל: "ישראל היא דמוקרטיה משגשגת. מתקיימות בה בחירות דמוקרטיות, עיתונות חופשית, שלטון החוק, והגנה חזקה על זכויות הפרט של כל האזרחים, כולל הערבים, כמו גם יהודים. ישראל היא ביתם של אוניברסיטאות גדולות, תרבות תוססת וכן סקטור היי-טק חדשני. בהינתן הערכים והאינטרסים המשותפים הללו, קולומביה מרוויחה מן הקשר עם סגל ישראלי, עם הסטודנטים, המחקר והטכנולוגיה".

במהלך כמעט שבעה עשורים ישראל מתמודדת עם שכנים עוינים. ירי רקטות, טרור ברחובות, כאוס מעבר לגבול והטראומה של המלחמה אלו עובדות חיים עבור הישראלים. כמו הישראלים, גם אנו מאחלים לפתרון צודק של הסכסוך הישראלי-הפלסטיני בדרכי שלום. אנו מכירים בכך שכמה ראשי ממשלות, מכל קצוות הקשת הפוליטית הישראלית, אימצו את פתרון שתי המדינות לשני העמים. אנו מכירים בכך שישראל נסוגה חד-צדדית מעזה, וכי מאז הפכה עזה לבסיס להתקפות על אזרחים ישראליים. אין בכוונתנו לרמוז לכך שאנו מסכימים עם כל מדיניות של ממשלת ישראל, כשם שבישראל קיים טווח רחב של דעות ביחס לדרך הטובה ביותר לדו-קיום בשלום ובביטחון עם שכניהם.

עם זאת, לא יהיה זה צודק או מוסרי להגיב על הסכסוך הישראלי-הפלסטיני דרך התנתקות מישראל או מחברות שעושות עסקים עם ישראל. יהיה זה עוול להאשים רק צד אחד בסכסוך הזה, ולא מוסרי לבודד את ישראל בסנקציה מן הסוג הזה, תוך שמירה על קשרים עם מדינות אחרות, אשר – בניגוד לישראל – אינן דמוקרטיות, דכאניות, והרבה פחות מאופקות בשימוש בכוח.

יוזם העצומה, פרופסור דיוויד שיצר
יוזם העצומה, פרופסור דיוויד שיצר

"מכל הסיבות הללו", נכתב בסיום, "יש לשמר את הקשרים של קולומביה עם ישראל. בעוד אנו מכירים בכך שהנאמנים באוניברסיטה אחראיים להחליט אם לשלול השקעות מחברות שעושות עסקים בישראל, אנו כותבים כדי להביע את תמיכתנו בהשקעות הללו".

פרופסור שיצר הדגיש כי מספר המרצים שחתמו על העצומה עד כה, 235 איש, גדול למעלה מפי שלושה מאלו שקראו לחרם על ישראל. "החתומים על מכתב ההתנגדות לחרם שלנו כוללים תשעה דיקנים בהווה ובעבר, שני חתני פרס נובל וכן ראש העיר דיקינס [דייוויד דיקינס, לשעבר ראש עיריית ניו יורק מטעם הדמוקרטים, שכיהן בין השנים 1993-1990. א"ג]".

העצומה נשלחה לנשיא אוניברסיטת קולומביה לי בולינג'ר, ולחברי הוועד המנהל. יש לציין כי בולינג'ר עצמו היה נשיא האוניברסיטה הראשון בארה"ב שהתבטא נגד תנועת החרם עוד בשנת 2007. על רקע החלטת איגוד המרצים הבריטי לקדם חרם על ישראל באותה השנה, אמר בולינג'ר כי אם האיגוד "מתכוון לנקוט במדיניות המוטעית שלו, אז הוא צריך להוסיף את אוניברסיטת קולומביה לרשימת החרם שלו… שיחרים גם אותנו, כיוון שאנו נעמוד בגאון נגד יומרנות מזויפת זו וניסיונות מוטים פוליטית לקחת את ההשכלה הגבוהה כבת ערובה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. בשולי הבשורות הטובות, אציין כי ההגדרה שלכם לליגת הקיסוס אינה מדוייקת. אני מסופק אם דארטמות', למשל, עשירה או יוקרתית מ MIT או סטנפורד. אני חושב שניתן להגדיר בשמונה האוניברסיטאות הפרטיות הותיקות בארה"ב.
    לחילופין, אל תגדירו ופשוט תכתבו ליגת הקיסוס; חזקה על קוראי "מידה" שהם בקיאים בתרבות צפון-אמריקאית או למצער בקיאים בבירור ויקיפדי.

  2. מעניין לקרוא מאמרון (POST למתיוונים…) של הבלוגר הנהדר ELDER OF ZIYON בנושא. הוא השווה את החותמים על העצומה נגד ישראל עם החותמים בעד ישראל בסגל האוניברסיטת קולומביה, הנה כאן: http://elderofziyon.blogspot.co.uk/2016/03/lets-compare-columbias-pro-israel-and.html?m=1

    Of the 69 Columbia professors who signed a pro-BDS petition. 15 of them work in the anthropology department, six in philosophy, 13 in Middle East studies, two in Gender & Sexuality Studies, four in art history, six in history and eight in English, and only one in law.

    The pro-Israel petition, on the other hand, has 26 signatures from the College of Physicians and Surgeons, 75 from the Columbia Medical Center, 27 from the Law School, and many others in the engineering and other medical fields.

    In other words, the professors who support Israel are overwhelmingly specialists in fields where the truth often means the difference between life and death, and the ones who are anti-Israel largely do their work in fields where truth is a quaint and elastic concept.

    This explains a lot.

    כלומר, החותמים נגד ישראל – מדעי הרוח, חותמים בעד – מדעים אמיתיים.

    1. Damn, man….. You beat me to it by 5 minutes!!!
      Was just about to post the same thing…
      Good to see that there are other gatekeepers at work 😉

      זה כלל לא מפתיע אגב. מי שעוסק במחקר ומדע אמיתיים לא נמצאים באוניברסיטאות בגלל סיבות אידיאולוגיות (לרוב) ואין להם זמן להתעסק ב-non-issues כאלה. בדר"כ אלה מדעי הדשא.