אפילו נפט לא נותנים למצוא במדינה הזאת

סיפור חיפושי הנפט בגולן הוא סיפור מקומם של ביורוקרטיה ישראלית, אתגרים משפטיים וסחבת שלטונית. חלום העצמאות האנרגטית נמצא בהישג יד, אך הוא קבור בשכבה עבה של חלמאות ואי-צדק

נגד כל הסיכויים. קידוח הנפט באתר 'נס 3'. צילום: יח"צ

ספק אם ידעו זאת כשבחרו אותו, אבל שמו של אתר קידוח הנפט ברמת-הגולן – "נס 3" – לא היה יכול להיות קולע יותר. הציונות תמיד חלמה על מציאת משאבי טבע באדמת ארץ-ישראל, אבל כשצוללים לסיפור שמאחורי הקלעים מבינים שמציאת נפט בדרום הרמה היא רק הנס הקטן: העובדה שהמיזם עדיין פעיל למרות כל הקשיים שעברו אנשיו, היא הנס האמתי.

אתר הקידוח, הממוקם באזור התעשייה בני-יהודה, הוא פחות או יותר בגודל של מגרש כדורסל. במרכזו עומד מגדל קידוח שסביבו מכולות ציוד ומבנים ניידים שונים. אחד הקרונות באתר משמש כמרכז מבקרים, ובו פגשנו את ד"ר יובל ברטוב, הגאולוג הראשי של החברה והמוח שמאחורי הפרויקט.

באנו כמו ציונים טובים, לשמוע על נפט, מחצבים, מכונות, צנרת ותהליכי הפקה; אבל מהר מאוד הבנו שהסיפור האמיתי עוסק בכלל ברישיונות, ועדות, עתירות, פקידות והרבה מאוד אתגרים לא פשוטים, שהם בעיקר לא קשורים לנפט. מסתבר שבחיפושי הנפט במדינת ישראל, האתגר הקטן הוא למצוא את הנוזל השחור. הרבה יותר קשה לגרום למדינה לאפשר לך לעבוד.

זהו סיפור על ביורוקרטיה נוקשה כללים המשתנים מיום ליום בחוסר-עקביות, בתי-משפט טורדניים וועדות תכנון – והמון זמן שמתבזבז לשווא. בתוך כל הבליל הזה, עליו ברטוב מספר בלשון קולחת וציורית, נחשף הסיפור המטורף של חיפושי האנרגיה בישראל. קחו תערובת של קישון, קפקא ומקיאוולי, תכפילו בחזקת 10 ותערבבו עם שני רד-בול, ועדיין לא תגיעו לרמת היצירתיות והמעוף של הרגולציה הישראלית  בדרך למימוש חלומה של כל מדינה. כל מדינה, להוציא אותה ממלכת חלם ביורוקרטית שבציון.

מקיאוולי הירוק

הגיאולוג הראשי, ד"ר יובל ברטוב. צילום: יח"צ
הגיאולוג הראשי, ד"ר יובל ברטוב. צילום: יח"צ

ד"ר יובל ברטוב כתב דוקטורט באוניברסיטה העברית בירושלים והמשיך לפוסט-דוקטורט בארצות-הברית באוניברסיטת קולורדו סקול אוף מיינס, המתמחה במחצבים. במהלך השהות בארה"ב חבר לפרופ' הרולד ויניגר, שעבד כמדען הראשי של חברת 'של' האמריקנית, ובתמיכת הווארד ג'ונאס (מייסד IDT  בישראל) השניים החליטו להגיע לארץ ולבחון את פוטנציאל משאבי הטבע בישראל. אל השלושה הצטרפו מייקל שטיינהרט ולורד ג'ייקוב רוטשילד, ובשנת 2008 יצאה החברה לדרך. המיזם הראשון היה חיפוש פצלי-שמן בשפלה באזור עמק האלה, יוזמה שנבלמה לפני שנתיים בשל התנגדות "הירוקים".

כשמדברים עם ברטוב על המיזם הנוכחי בגולן, הוא לא יכול שלא להתחיל בתיאור הפארסה הירוקה בשפלה. "הייתי תמים", הוא מספר. "חשבתי שאלו חבר'ה ענייניים שאפשר לעבוד איתם בצורה רצינית. הנושא הסביבתי קרוב לליבי, אני הרי מגיע מהתחום, וחשבנו בחברה שכדאי להכיר להם את הפרויקט ולחשוף אותם למידע כדי למנוע אי-הבנות בהמשך". משום כך, כבר בתחילת הדרך, כשהתברר כי יש באתר פוטנציאל הפקה משמעותי, החליטו בחברה לשתף את הארגונים הירוקים. ברטוב לא ידע אז שהוא מכניס את עצמו לתרגיל מתוחכם נגדו, שבכמותו עוד לא נתקל.

וכך הלכו בתחילת שנת 2009 נציגי החברה – שנקראה אז IEI – למשרדי 'אדם טבע ודין', והציגו להם בתום לב את הפרויקט ("איזה מטומטם הייתי", נאנח ברטוב כשהוא נזכר בזה). שבוע לאחר מכן הם פנו מיוזמתם לחבר-הכנסת דב חנין, יושב-ראש השדולה הסביבתית בכנסת, והציגו גם בפניו את התכניות. "אני יושב מול דב חנין ומציג לו את העניין. מספר לו על הפגישה עם 'אדם טבע ודין', ואומר שהם היו מאוד רציניים, הקשיבו, למדו והיו על הכיפאק". חנין, שהיה ידידותי ומסביר פנים, נפרד מהם בברכה: "בסוף הפגישה הוא קם לוחץ לי את היד אומר לי כל הכבוד לכם, תמשיכו ככה, תשלחו לי חומרים שאוכל לעקוב, אתם עושים את הדברים הנכונים".

ברטוב ואנשיו לא הסתפקו בכך. שבועות ספורים לאחר מכן הם ארגנו – שוב מיוזמתם – סיור בשטח בשיתוף כל הארגונים הירוקים: 'החברה להגנת הטבע', 'אדם טבע ודין', 'רשות שמורות הטבע', 'קרן קיימת לישראל' והמשרד להגנת הסביבה. לאחר יום מוצלח בשטח, בו הוצגו האתרים המדוברים וסופק רקע תאורטי ומדעי על המיזם והטכנולוגיה, נפרדו שוב כולם בנימה חיובית להפליא. "אנחנו עומדים בצומת הָאֵלָה, אוכלים סנדביצ'ים, וכולם מברכים אותי שאנחנו חברה רצינית, שעושה דברים כמו שצריך, כל הכבוד לנו, משהו משהו". מספר ברטוב, שהיה בעננים: "אני התנפחתי מגאווה. איזה נהדר אני. איך אני נפלא, איך הצלחתי להסביר להם, והם חברה על הכיפאק שמבינים".

לא חלפו שבועיים והאמת המרה טפחה בפניו. "פתאום מתקשר אליי צפריר רינת מעיתון 'הארץ' ומבקש תגובה על מכתב ששלחו 'אדם טבע ודין' לשר לאיכות הסביבה ארדן", הוא מספר לנו. "בכלל לא פנו אלינו, לא טרחו אפילו לשלוח לנו עותק". המכתב כלל האשמות חמורות וחסרות-בסיס: "אמרו שאנחנו פושעים גנבים שודדים רמאים טייקונים אכזריים, וכן הלאה וכן הלאה. לא ידעתי מאיפה זה נחת עליי". זה היה אות הפתיחה לקמפיין אגרסיבי של הארגונים הירוקים נגד המיזם, שכלל הפגנות בשטח, עתירות לבתי-המשפט, עצומות והתגייסות טוטאלית של התקשורת נגד הפרויקט.

"הם התחילו לירות מכל הכיוונים", נזכר ברטוב, שנחשף באותה הזדמנות לאופיו של חבר-הכנסת חנין. "אחרי כמה שבועות היה דיון בכנסת שיזם דב חנין, והוא יושב בלי בושה ומלכלכך. אמרתי לו: 'תגיד לי איך אתה מדבר כך, רק לפני כמה שבועות ישבתי אצלך במשרד ואמרת לי דברים אחרים?' הוא מסתכל עליי ואומר לי: 'תעוף לי מהפרצוף'".

המסקנות של ברטוב חד-משמעיות: "רימו אותנו, הפילו אותי בפח, עבדו עליי, הייתי כל-כך תמים. לא הבנתי מה קורה גם כשזה כבר התנפץ בפניי. זו בפירוש הייתה סטירת לחי. באנו עם יושרה וזה הזיק לנו. חשבנו שהדרך הנכונה היא שיתוף, ופתחנו תיבת פנדורה", מסכם ברטוב בעצב ניכר".

למיזם פצלי השמן בשפלה סוף עגום: על אף שצלחו שני בג"צים שהוגשו נגד הפרויקט, שינויי תקנות, כתיבת מסמכים ושנים של בדיקות מדעיות מעמיקות, בעקבות הלחץ הציבורי החליטה בשנת 2014 הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים לדחות את התכנית ולגנוז את החלום.

עולים לגולן

במקביל לחיפושים בשפלה, החלו השותפים גם לבחון אפשרות לקיומו של נפט נוזלי בדרום רמת-הגולן. ידע היסטורי על האזור ודוגמאות סלע שלקחו הובילו למסקנה כי יש במקום פוטנציאל וכדאי להשקיע את המאמץ הנדרש בקידוח ובדיקה. "כשהגענו למחשבות האלה, רצנו לשר האנרגיה וביקשנו לקבל רישיון לחיפוש נפט ברמת-הגולן", מספר ברטוב, "אבל לא האמנו שזה יהיה תהליך כל-כך מתיש". מהגשת הבקשה ועד אישורה עברו יותר מ-3 שנים, במהלכן נחשף ברטוב מחדש לאתגרי הביורוקרטיה הישראלית, ובעיקר לשרירותיות וחוסר-ההוגנות שלה.

הנוהל הקיים בישראל מזה עשרות שנים קובע כי חברה המעוניינת לחפש מחצבים מבקשת ממשרד האנרגיה רישיון חיפוש בתא שטח מסוים, ולאחר הליך בסיסי היא מקבלת רשות לבצע את בדיקותיה. אולם כשהגיעו ברטוב וחבריו למשרד השתנו הכללים. "באנו למשרד האנרגיה, אמרנו יש לנו רעיון בדבר קיומו של נפט בדרום הרמה. זה רעיון שלנו, פרי מחקר ופיתוח שלנו. אין מישהו אחר שחשב על זה ואף אחד לא יודע שיש בכלל פוטנציאל כזה", מספר ברטוב. אבל במקום שיוציאו בפשטות רישיון לחיפוש, נאלץ הד"ר ברטוב להמתין ולהתמודד, לראשונה בישראל, למכרז על רישיון שטח החיפוש, זאת תוך חשש גדול כי, בסופו של יום, הוא עשוי לאבד את ההזדמנות לחברה אחרת. "לא עצמתי עין מהלחץ שמישהו אחר עשוי להגשים את החזון שלנו".

למרבה המזל, בסופו של דבר לא היו מתחרים. ברטוב וחבריו, שעתה פעלו בחברה בשם 'אפק', זכו ברישיון הנכסף. זה היה הנס הראשון. "הנה, כעבור 3 שנים קיבלנו סוף-סוף את הרישיון", מסכם ברטוב. "ואז רק התחילו הקשיים".

פוטנציאל אדיר. אתר הקידוח במעוף הציפור. צילום: יח"צ
פוטנציאל אדיר. אתר הקידוח ממעוף הציפור. צילום: יח"צ

הקישוניזם מתעורר

מסתבר כי לא די ברישיון ממשרד האנרגיה כדי להתחיל לעבוד. משרד האנרגיה נותן אמנם רישיון לחפור מתחת לקרקע, אמת, אבל מה שקורה מעל הקרקע, זה כבר סיפור אחר לגמרי. ומכיוון שקצת קשה לחפור אל מעבה האדמה מבלי להיות לפחות מדי פעם מעליה, נדרש גם אישור של הוועדה המחוזית לתכנון ובניה, שענייני שבילים והצבת מבנים הם עניינה הבלעדי. וכמובן, הוועדה המחוזית לתכנון ובניה לא דנה בבקשה בלי תסקיר סביבתי, שאותו מכינה חברה מקצועית שלוקחת הרבה כסף ועובדת לפחות חצי שנה. אחר כך דנים, שומעים התנגדויות, מפרסמים בעיתונים, צועקים קצת, מתווכחים הרבה, נפגשים בארבע עיניים, בשמונה עיניים, ובמאתיים עיניים; ובסוף, ניחשתם נכון, מגיעים לבג"ץ.

ועכשיו לפרטים. הרישיון לחיפוש בו זכתה החברה מוגבל ל-7 שנים לכל היותר. הספירה לאחור מתחילה מיד עם קבלתו. המשמעות היא  שכל עיכוב בהליכי קבלת האישורים מוועדות התכנון מקצר את פרק הזמן שנותר לחיפוש. אלא שכידוע, "עיכוב" הוא השם השני של כל ועדה ביורוקרטית שמכבדת את עצמה. בסך הכל, ההליכים הביורוקרטיים והעתירה לבג"ץ גזלו כשנתיים תמימות מזמן החיפוש היקר.

תחילה הכינה חברה חיצונית את המסמך הסביבתי, שבוחן את כלל ההשלכות שיכולות להיות לפרוייקט על המים, האוויר, רעש, כבישים, בעלי-חיים, צמחיה וכן הלאה וכיצד ניתן למזער השלכות אלה למינימום האפשרי. הכנת המסמך אורכת כחצי שנה. לאחר מכן נדרש אישור הוועדה לתכנון ובניה, שאולי בעבר הלא-רחוק היה ניתן באופן כמעט אוטומטי, ללא דיונים מיותרים אך כיום מדובר בהליך ארוך ולא פשוט כלל.

לאחר שהוגשו התכניות והמסמכים, התכנית פורסמה לציבור והוא הוזמן להגיש התנגדויות. כאן התחיל הבלאגן. "קמה קבוצה קטנה של תושבים שהחלו במסע הפחדה", אומר ברטוב. "בנוסף, הגיעו גם החבר'ה הירוקים, שכבר הכירו אותנו מהמיזם בשפלה, והסיתו נגדנו את התושבים. הם המציאו כל מיני דברים, הפיצו שאנחנו משקרים, מסתירים מהם מידע וכדומה. והרי ההפך הגמור הוא הנכון. מיד עם הקמת החברה הקמנו אתר אינטרנט, נפגשנו עם הרשויות, יצאנו לתקשורת. זה לא היה איזה סוד".

כשהגיעו לדיון בוועדה המחוזית התברר שהוגשו למעלה מ-900 התנגדויות. איך הגיעו למספר הזה? "בדיוק היה פסח, אז הושיבו בנחלים חבר'ה נחמדים והחתימו את כל המטיילים על התנגדויות", מספר ברטוב.

"באים לוועדת התכנון, יש צעקות וצרחות ולא מעט ניסיונות לדיסאינפורמציה והפחדה, אבל בסופו של דבר הוועדה העבירה אותנו כמובן עם לא מעט מגבלות. יש צוות בקרה שאמור לבקר כל פעולה שלנו, ואנשים מקבוצת המתנגדים שיושבים בצוות שבאים כל הזמן לאתר לבדוק מה קורה". לדברי ברטוב מדובר בדברים חסרי-תקדים, בעיקר לאור העובדה שקידוחים דומים אחרים לא זוכים לכזו בקרה קפדנית.

כך או כך, בספטמבר 2014 הוועדה המחוזית אישרה, ואפשר היה להתחיל לעבוד. נס מספר שתיים. ובינתיים, מתוך 7 שנות הרישיון, שנה ושלשה חודשים חלפו בנבכי הדיונים.

בית הדין הגבוה לקפקא

להתחיל לעבוד? עקרונית כן. בפועל לא: "איך שסיימנו עם הוועדה, 'אדם טבע ודין' הגישו נגדנו בג"ץ". נזכר ברטוב. "אנחנו היינו בהלם. היינו בטוחים שבג"ץ ידחה את העתירה על הסף. הכל אצלנו על-פי חוק, יש כבר אישורים של ועדת התכנון שכבר דנו ודחו את הטענות, על מה יש בכלל לדון?"

אבל בג"צ, הוציא צו מניעה והורה להקפיא את העבודות בשטח. בית-המשפט, שהבין שהצו בעייתי קבע מועד לדיון זריז – חודש מהגשת העתירה, לוח-זמנים מהיר לכל הדעות. "זה נחשב מאוד מהיר, הכל טוב ויפה", אומר ברטוב. "אבל לנו החודש הזה עלה מיליון וחצי דולר, כי המכונה כבר עומדת. מהרגע שהיא מגיעה לישראל כל יום שעובר עולה הרבה כסף. כל דקה שהיא נמצאת היא עולה כסף". הוא מסביר. "הבעיה שהמתנגדים מתייחסים לכסף של החברה כאילו הוא לא שייך לאף אחד."

אבל הטירוף רק התחיל. כשהגיע הדיון בבג"ץ, השופטים הבהירו די במהרה שאין להם סיבה להתערב. אבל למרות שהכל היה מאושר וחוקי לחלוטין, ברטוב עדיין לא היה רגוע. "תמיד קיים החשש שמשהו כן יצוץ".

בסופו של דבר, כצפוי, בית-המשפט דחה את העתירה. אבל עדיין נותר טעם רע. "הם דחו את העתירה אבל צדק, לתחושתו של ברטוב לא נעשה "התחיל דיון בבג"ץ אם בודדות זה יותר מ-10 או רק פחות מ-10", מספר ברטוב.

ועוד, ברגע האחרון אף נדחה ניסיון של השופטים ללכת מעט לקראת הארגונים הירוקים. בשלב מסוים הציעו השופטים שהצדדים יגיעו לפשרה ביניהם שתייתר את פסק-הדין. "אמרו לנו לצאת להפסקה ולהגיע להבנות. איזו פשרה? הם [הארגונים הירוקים, ע.ב.] רוצים שאני אעלם! הם רוצים שאני לא אהיה! " אומר ברטוב.

לאחר דין-ודברים מייגע, הציעו השופטים לאמץ באופן מלא את החלטות הוועדה המחוזית ולחתום עליהן כפשרה. "עורכי-הדין שלי לא הסכימו, למרות שזו לא פשרה בכלל כי זה אימוץ של החלטת הוועדה המחוזית. לא הבנתי למה להתנגד, מה אכפת לנו לצאת גם נחמדים?" אבל לאחר הדיון הסבירו לברטוב את הבעייתיות: פשרה שנחתמת על-ידי בית-המשפט העליון מקבלת תוקף של גזר-דין. המשמעות היא שאם רוצים לשנות משהו בתכניות של אתרי הקידוח, צריך לחזור ולקבל את הסכמת בג"ץ. במילים אחרות: שופטי העליון יחזיקו את המפתחות של כל הפרוייקט.

רק בסוף, מכיוון ש"הפשרה" נדחתה ולא נותרה כל ברירה אחרת, דחו השופטים את העתירה, והכל חזר להתנהל כרגיל בוועדה המחוזית לתכנון ובניה.

וכך נדחתה העתירה, והחל מינואר 2015 התחילו לקדוח. נס מספר שלוש. עוד חצי שנה עיכוב, עוד זמן מבוזבז מרישיון החיפוש המוגבל ממילא.

קמפיין אגרסיבי. פעילים מפגינים בזמן הדיון בבג"ץ, דצצמבר 2014. צילום: פלאש90
קמפיין אגרסיבי. פעילים מפגינים בזמן הדיון בבג"ץ, דצצמבר 2014. צילום: פלאש90

למה? ככה!

אבל אפילו עכשיו מוקדם מדי לרכב בשמחה אל השקיעה. חברת אפק ביקשה לערוך עד 10 קידוחים למבחני הפקה, ובהחלטה נכתב שיש שנה לקדיחה. נקודת המוצא של מנהלי הפרויקט הייתה כי מדובר ב עד שנה לכל קידוח (החברה העריכה כל קידוח, ללא מבחני הפקה בכ-3 חודשים ממוצעים), כך שתקופת הזמן עד תום הרישיון עשויה להספיק. אלא שבישראל כמו בישראל, הפרשנות ההגיונית והנוחה לשימוש היא אף פעם לא זו שתיבחר.

"ואז הגיעו מהוועדה והתחילו להגיד לנו שזה לא שנה לכל קידוח. אלא שנה לכל הקידוחים כולם", אומר ברטוב, "ועל-פי ההחלטה אסור לי גם לקדוח או לבצע מבחני הפקה במקביל. זאת אומרת שיש לי שנה לקדוח 10 קידוחים אחד אחרי השני. אין סיכוי להספיק".

כשחלפה שנה, שכמובן לא הספיקה, נאלצה החברה לחזור שנית לוועדה המחוזית, ולפתוח מחדש את כל התהליך. "זו אותה בקשה מחדש. אבל כאילו לא היה כלום. לקחנו את אותה בקשה בדיוק. לא שינינו בה דבר, מלבד הבקשה לאפשר עבודה במקביל, שלא יגידו שהיה משהו". מספר ברטוב שחווה דז'ה וו, איך הכל קורה מחדש. שוב דיון, שוב צעקות, שוב התנגדויות, שוב אקטיביסטים מחתימים תושבים, שוב מוגשות מאות התנגדויות (הפעם, הוגשו כמחצית, תודות לעבודה המדוקדקת ולהפרעה הכמעט ולא קיימת של החברה בנוף הגולני), ושוב דיונים ארוכים עם הפקידות המקצועית.

ושוב, הוועדה בסוף מאשרת, וכמובן ששוב תוקעים מקלות בגלגלים, גם אם בלי להתכוון, הפעם בדמות מגבלה חדשה: "בדיון בוועדה הסביר נציג משרד האנרגיה שבמבחני ההפקה מה שחשוב הוא לא מספר החביות שנפיק, אלא תקופת זמן מסוימת של הפקה", מתאר ברטוב. הנציגים בוועדה שאלו כמה זמן צריך לטובת העניין, ונענו ש"לפחות חודש".

ומה עושה הוועדה? כותבת שמבחן ההפקה לכל באר הוא עד חודש. חודש, ולא יותר. "זה היכה אותנו בתדהמה", אומר ברטוב. "אי-אפשר לעבוד בקבועי זמן כאלה. יש לנו כמה שכבות לבחון וכל אחת לוקחת זמן, יש דברים לא מתוכננים, יש תקלות, אי-אפשר להגביל את העבודה בלי שום סיבה, אלא רק כי נאמר שמה שחשוב זה הזמן. הרי בסוף כל אתר משוקם לחלוטין, אז מה זה משנה אם אנחנו ממשיכים את מבחני ההפקה חודשיים או שלושה".

החברה ניסתה לשכנע את הוועדה שלכל הפחות תחשיב כל שכבה כמבחן נפרד, ויקצו להם חודש לכל שכבה בכל אתר. אך לשווא.

לדבריו, מדובר במציאות בלתי-אפשרית: "בטוח שאני מפספס משהו.. המקצועיות של המבחן נפגעת דרמטית בגלל קבועי הזמן האלה. הבעיה היא שאתה לא יכול לדעת הכל מראש וכל שכבה זה אחרת. חלק זורמות מהר, חלק לאט. חלק נותנות בהתחלה גז ואחר כך אולי משהו אחר. אנחנו לא יודעים בדיוק למה לצפות. אין לאף אחד באמת ניסיון בארץ".

הנס הרביעי

כשמסתובבים באתר ברמת-הגולן קשה שלא להידבק בהתלהבות הקידוחים. החברה מעסיקה כיום כ-70 עובדים, מתוכם למעלה מ-40 הם תושבי הגולן, והיא מתעדפת באופן מודע ספקים מקומיים – קייטרינג, השכרת רכבים, צימרים ודירות אירוח – הכל מקומי מתוצרת הגולן.

"בתור אחד שגדל בגולן וחזר לגולן זה נושא חשוב מאוד", מספר לנו אחד העובדים באתר. "אין מקום יפה יותר בארץ מרמת-הגולן, אבל יש כאן בעיית פרנסה. בהקשר הזה הנוכחות של החברה מורגשת היטב".

בתור תושב הגולן הוא מסוגל להבין את ההתנגדויות לפרויקט. "זה הגיוני ולגיטימי, זה פחד ממשהו חדש", הוא אומר, ומתאר את המאמצים שהחברה עושה לפנות לתושבים. "אתה לא תמצא בשום אתר קידוח מרכז מבקרים. אלה לא דברים שהולכים ביחד. הלכנו פה על קטע של שקיפות מלאה לציבור. כל תושב יכול לבוא לקבל הסבר מלא ולראות הכל. נבחרה אסטרטגיה של שיתוף ציבור בכל מה שאנחנו עושים". לדברי העובד, "אנחנו נותנים לחששות האלה מענה כל הזמן, ויש תוצאות".

לעומת זאת, קשה לו להגיד מילה טובה על מי שהוא מכנה "מתנגדים מקצועיים". הטענות שלהם עוברות כל הזמן אבולוציה, הוא מתלונן. "בתחילת הדרך אמרו שאנחנו מפיקים נפט מפצלי שמן. הראינו להם מסמך שזה לא נכון, אז עברו לשלב הבא: חברת אפק הולכת להחדיר כימיקלים מסוכנים לקרקע. הוכחנו שזה לא נכון. ועכשיו אומרים שאנחנו הולכים לעשות פראקינג. אנחנו בעצמנו לא יודעים אם צריך פה פראקינג", הוא מסביר. "פתאום אנשים נהיו פה גיאולוגים, ויודעים איך מפיקים נפט. אנחנו רק בשלבים ראשונים של חיפוש, והם כבר קבעו איך אנחנו הולכים להפיק. זה כמו להגיד לרופא שלא צריך את הבדיקות, אני כבר יודע מה הניתוח שאתה צריך ומה יהיו התוצאות שלו. זה מגוחך".

אז מאיפה מגיעה ההתנגדות? "יש כאן התנגדות עקרונית. אם זה לפרוייקט באופן ספציפי, ואם זה בכלל לשימוש בנפט. מה שמצחיק בכל הסיפור הוא שלהפגנות שיש כאן כל הזמן, הם מגיעים כל אחד עם ג'יפ יותר גדול מהשני".

מחבר הכנסת דב חנין נמסר:

"מר ברטוב מערבב נימוס עם עמדה. פגשתי אותו וניהלתי איתו שיחה מנומסת וממושכת בשלב הראשון כשהייתי בשלבי לימוד הנושא.  בשיחה הבעתי הערכה לכך  שהוא נתן תשובות ענייניות לשאלותי. בהמשך ניהלתי בנושא סדרה של דיונים בועדה בכנסת.  גם אותם ניהלתי בנימוס וגם שם הבעתי הערכה לשיתוף הפעולה של כל הגורמים – כולל מר ברטוב – בהעברת המידע הרב שנדרש לנו לצורך עבודתנו. בשום שלב לא הבעתי תמיכה בפרויקט. נהפוך הוא. הבעתי ספקות שאכן הלכו והתחזקו ככל שיותר למדתי את הנתונים.
אמשיך לפעול בדרך זו בעתיד מתוך שכנוע שהתנגדות איננה צריכה להתבטא בהתלהמות".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. סיפור דומה עם מתווה הגז
    הנמהרות הבלתי נסבלת של ביהמ"ש העליון
    הבג"צ: שתי החלטות יותר מדי

    במהלך השנתיים האחרונות קשר עצמו הבג"צ לשתי החלטות נמהרות, שפגעו באופן חמור ביכולת המשילות של הממשלה. שתי החלטות יותר מדי. הראשונה הייתה החלטתו שלו, סוג של אולטימאטום, בדבר סגירתו של מתקן חולות. תוך שנה. והשנייה, ביום ראשון השבוע, דחיית מתווה הגז. שוב אולטימטום לממשלה לשנות או לסלק את סעיף היציבות. תוך שנה. אם לא כן, הוסיפו השופטים איום, יבוטל המתווה כולו… במקרה הראשון, הבג"צ לא שעה לבקשת הממשלה ולתחנוני התושבים בדרום תל אביב, להמתין עד לדילול אוכלוסיית המהגרים. דילול שנעשה בהצלחה, באופן טבעי, ללא כפיה, וללא אילוצים כלשהם. המדינה הראתה שניתן להסתייע בעובדה שיש מהגרי עבודה הבוחרים לקבל את המענק הניתן להם, ביד רחבה, ולעזוב את ישראל. אלא שהבג"צ, כמוהו כפיל בחנות של חרסינה, העדיף לפעול על פי דרישת ארגוני שמאל ולהציב אולטימטום לממשלה. על פי אולטימטום זה, עליה לקצוב משך זמן של שלושה חדשים לשהיית מהגרי העבודה, במתקן חולות. ההחלטה נודעה מיד במדינות המוצא של הפליטים והתבטאה, אף זאת מידית, בעליית זרם פורצי הגדר בדרום הארץ.
    הדיפת בקשות הממשלה הייתה, בשני המקרים, מעשה אומלל, שהיווה צעד נוסף לא רק בהריסת יכולת המשילות של הממשלה, אלא גם פגיעה במדיניותה הבסיסית לשמור על צביונה היהודי של המדינה, כפי שנקבע במגילת העצמאות. ביהמ"ש פעל על פי רצונם של ארגוני שמאל מסוימים המתנודדים על הגבול שבין אופוזיציה לשמה לאנרכיזם. ארגונים הפועלים מזה שנים במגמה הפוכה לזו של הממשלה הנבחרת: כן לשבור! בכל הקשור לצביונה היהודי של המדינה. ביהמ"ש גם פעל על פי הכתבתה של מערכת הכללים הדמוקטטורית של ה"פוליטיקלי קורקט". לא שינתה העובדה, שעכשיו, ממש בימים אלה, נזרקים כללי הפ.ק. לפח האשפה של ההיסטוריה במדינות אירופה המערבית, לנוכח גל הפליטים הפוקד אותן. ארגוני שמאל אלה הפכו את בית המשפט לערכאה מוזרה, שלא על פי המנדט הניתן לה, אותה הם מפעילים כרצונם. מימון לא חסר לפעולה זו, ואם חסר, הוא מיובא ממדינות השוחרות את "טובת" ישראל בחו"ל…
    היטיבה להתבטא בעניין מתווה הגז, שרת המשפטים איילת שקד, שאמרה: "ביטול סעיף היציבות מהווה התערבות בוטה ומיותרת בהחלטת הממשלה, ופוגע פגיעה קשה בכלכלת ישראל. לא ייתכן שלממשלה יש את האחריות לכלכלתה ושגשוגה של המדינה, אך היא נותרת ללא הסמכות הנדרשת לפעול. בלתי אפשרי לעבוד כך במדינה מתוקנת".
    סעיף היציבות איננו חדש במערכת הסכמים שעושה מדינה כל שהיא ובכלל זה מדינת ישראל, עם חברות המבקשות להשקיע כאן. כך לדוגמה נחתם הסכם עם חברת כי"ל לפני כ – 14 שנה. (בעידן יצחק רבין כרה"מ, ובייגה שוחט כשר האוצר), ובו נכלל סעיף יציבות ל… 15 שנה. לא פחות, איש לא פצה פה ואיש לא צפצף. האם זאת משום שמפלגת העבודה הייתה אז בשלטון ואילו היום השנאה לנתניהו מעבירה את השמאל על דעתו?
    מיותר כמעט לציין את ההבדל העצום בין התועלת הצנועה למדינת ישראל דאז, ממתווה כי"ל, המוגבל בהיקפו, לבין מתווה הגז העתיר הכנסות, לתושביה ודיבידנדים פוליטיים בהיקף ענק, למדינה ישראל.
    גורמים המקורבים לנושא בממשלה הגדירו את החלטת ביהמ"ש כאסון. נשמעה אף הטענה כי אי אפשר לשחרר את נתניהו מהשבר הזה, לאחר הצהרותיו, "מעל כל גבעה רמה ומתחת לכל עץ רענן", כפי שציין באזני אחד השרים, כי הוא ישמור מכל משמר על ביהמ"ש העליון… הממשלה גם התעלמה מהמשמעות הברורה, כי החלטה שתאסור על הפעלת המתווה תהווה גם צפצוף על בריאותם של כשני מיליון תושבי הצפון שימשיכו לחיות בעננה רעילה עוד עשר שנים, במקרה הטוב. היא לא עשתה שימוש בהיבט הזה של ההחלטה לפסול את המתווה.

    אם נחזור להחלטה הראשונה מבין השתיים שמנינו כאן. הרי שמדובר בתהליך דומה.
    כזכור הורה בג"ץ בספטמבר 2014, ברוב של 7 מתוך 9 שופטים, כי הפרק בחוק המסדיר את הפעלת מתקן חולות, ובכלל זה מתן הוראות לאדם "לשהות" במתקן ללא הגבלת זמן – יבוטל. זאת, כפי שאמרו השופטים "בשל שלילת החירות הבלתי מידתית של השוהים במתקן, מבלי שהורשעו בעבירה כלשהי". בהמשך תיקנה הכנסת את החוק, כך שתקופת "השהייה" הועמדה על 20 חודשים בלבד, אלא שהבג"צ פסל שוב, גם חקיקה מתחשבת זו וקבע, כאמור, כי הסעיף הרלבנטי יתוקן עוד פעם. הצעת המדינה שתקופת "השהייה" תעמוד על 12 חודשים בלבד, נדחתה. נקבע פסק זמן של שלושה חדשים בלבד…
    בהחלטות האמורות פעל הבג"צ כשליח של קבוצות חוץ פרלמנטריות, בניגוד לכללי יסוד של משטר דמוקרטי ושל ממשל שנבחר בהליך דמוקרטי תקין לחלוטין
    האם תידרש עכשיו הממשלה להליכי חקיקה, שיצמצמו את מוטת שליטתו של הבג"צ בחיי המדינה? על פי האווירה השוררת היום בממשלה נראה כי קרוב המועד לכך. שאם לא כן, יתכן מאד כי מלאו ימיה (הקצרים) של הממשלה וקרב והולך מועד הבחירות.

    otmoti@netvision.net.il

    1. האם תוכל להפנות למקורות של עסקת כי״ל עליה אתה מדבר?
      רבין נרצח ב95 כך שזה לא קרה לפני 14 שנים.

  2. לדעתי – הגולן באמת צריך להישאר ירוק ולא שחור. צריך להפסיק עם המגמה המוזרה הזו של לחרבן לאנשים את החיים רק כי מישהו רוצה להתעשר. גז, נפט, חופי ישראל – מה לכל הרוחות יש לכם??? לא צריך לקדוח נפט כי לא ימצאו, זה בולשיט. כמו הסיפור המטומטם עם פצלי השמן. אחר כך החריבו את איכות האויר בערד, שהיתה עיר מרפא. אחרי כן הפך מפרץ חיפה לגהנום כימי מטורף. אחר כך – סיפורי הגז – שמישהו יעתעשר על חשבון האזרחים כאן ועכשיו רוצים להפוך את הגולן למפרץ חיפה השני? ולהחריב את מעט החופים שיש לנו לטובת כמה כרישי נדל"ן – חברי מרכז ליכוד כנראה? די!!! די!!! די!!! יש כאן גם אנשים, לא רק כסף כסף וכסף.

    1. לשם כך המחוקק צריך להגביל זאת בחוק ולא לתת לאנשים רשיון, למצוץ את כספם ואת דמם, ואז להודיע שאופס בעצם לא.

    2. תמיר, התגובה שלך כל כך עניינית שנותרתי ללא מילים.
      שכנעת אותי.

    3. אתה מתנגד לחורבן שהנפט שלא יימצא ימיט על הגולן?!…

      אזרחי ישראל, כולל תומכי גרינפיס ומצביעי "עיר לכולנו" וחד"ש, נוסעים ברכב ומשתמשים בתזקיקי נפט. הנזקים ממילא נעשין, המיליונרים ממילא מתעשרים. מה ההתועלת החברתית והסביבתית שהרווח נעשה בסעודיה, מקסיקו ורוסיה ולא בארץ?

      מפרץ חיפה הוא "גיהנום כימי מטורף" כבר 80 שנה. הוא היה חלק מרכזי מתשלובת ההפקה, הזיקוק וההובלה של הבריטים במזרח התיכון. אותו "גיהנום" מקיים עשרות אלפי משרות שתושבי חיפה והמפרץ, הם ואבותיהם וסביהם לפניהם, רוצים. סבי עבד במפעל "דשנים", אבי עובד במפעלי מתכת שמספקים גם לתעשיה הכימית. אם המפעלים ייסגרו, הנזק הסביבתי לא ייעלם- הוא ינדוד לסין. יחד עם המשרות. מה לדעתך אזרחי חיפה יעדיפו?

    4. 1) גם אתה משתמש בנפט על בסיס יומיומי
      2) לא מתעשרים על חשבונך. למעשה, תגלית שכזו מכניסה למדינה כמות עצומה של כסף ומעלה את רמת החיים של כולם

  3. נניח בצד את העניין ״הפעוט״ שמדובר בשטח כבוש ואסור על פי החוק הבינלאומי למדינה כובשת לשדוד את משאבי הטבע מהשטח הכבוש.
    מה עם איכות החיים של מי שבחרו לחיות בגולן ונאלצים גם כך להתמודד עם הנזקים השונים והמרובים של שטחי האש והאימונים של הצבא בכל שעות היממה ?
    מה עם הפגיעה הצפויה בטבע ובנוף ?
    רדיפת הבצע גרמה לנזקים בלתי הפיכים לים המלח וצפויה לעשות דבר דומה ברמת הגולן.

    1. הגולן הוא כבוש, בדיוק כמו שלוס אנג'לס ומקסיקו הם כבושים, כדיוק כמו שאלזס לורן הוא שטח כבוש. אין שטח אחד בעולם שלא נכבש ממישהו אחר. הגיע הזמן להתעורר, ומהחוק הבינלאומי, שלא נאכף אף פעם על מדינות מסוכנות או חזקות, אין להתרגש.
      ודבר שני, אם איכות החיים של מי שגר בגולן תיפגע, על החברה לפצות אותם בהתאם. אם איכות הסביבה בגולן תיפגע, על החברה לשקם אותו. סביר להניח שתהיה פגיעה רק אם יהיה נפט, ואם יהיה נפט, יהיה לחברה כסף לשלם על הנזקים שאולי יגרמו מניצול המשאבים.

  4. זהו, אפשר להוציא את הממחטות ולבכות על מר גורליהם של חברות שלמות שמחפשות את הכסף…
    קשה שלא להיות ציני, אך אם יש אנשים שמנסים לדאוג לרווחת הציבור ללא אינטרס הכוללים שורה של מדענים, וחוקרים מרחבי העולם שהתאגדו בכדי להזהיר על הסכנה הצפויה,
    שחקרו ובדקו את הממצאים (כאשר זה דיי מובן מאליו שהחברה תראה נתונים אחרים…), את הבעיות הסביבתיות המחרידות (שלא קשה למצוא גם בהקלקלה פשוטה בגוגל) כנראה שיש דברים בגו.
    תשאלו את עצמכם רק מדוע החברה הזו נפלה פעם קודמת ומה האינטרס שלה.
    כיום יש שיטות נפלאות להפקת אנרגיה שלא דורשות סיכון גדול מסוג זה (ושיטות נוספות בפיתוח).
    אני לא מוכן לסכן את כל השטח הזה (במדינה קטנה שכזו) לטובת "כלכלה חזקה" שמי יודע בכלל כמה היא תועיל לציבור הרחב.
    יקפצו כל תומכי הורדת יוקר המחיה ואני אקפוץ מולם ואגיד- נניח שהכסף באמת יגיע לכיסים שלכם ותראו כי טוב, מה תשאירו לילדים שלכם?
    הרי בית כנראה שלא.. אז לפחות מעט טבע.

  5. אדגיש את הנקודות החשובות מהכתבה:
    1.אין לאף אחד נסיון בארץ – החברה אינה מנוסה, ולכן הסיכון עוד יותר גבוה.
    2. מדינת ישראל צריכה להתאפס על מדיניות ברורה בשיתוף הציבור כדי לאפשר למשקיעים להבין מול מה הם עומדים מראש, במקרה הזה, לאסור שימוש בטכנולוגיות לא קונבנציונליות.
    3. הסיבה שהטענות של אפק עוברות אבולוציה, היא במובן בהתאם לשיח הציבורי המתפתח. ברגע שהציבור הבין מול מה הוא עומד, החליטה החברה לטעון כל פעם טענה אחרץ על שיטות ההפקה בהתאם.
    4. מר ברטוב צריך להבין שאין פה עניין אישי נגדו או נגד פרנסתו. ברגע שיחליט להתפרנס ביושר ולא על חשבון חיים ובריאות ופרנסה של אנשים אחרים, הוא יקבל את הכבוד והתשואות אליהם הוא משווע. אפשר להתקדם הלאה לכיוון העתיד של אנרגיות מתחדשות ולקדם פרוייקטים שמיטיבים עם בני אדם והסביבה. אז כנ"ל לגבי המשקיעים – תעודדו דברים מוסריים בעולם, ויכול להיות שתקבלו גמול חסד בתמורה. תעודדו טכנולוגיות שנויות במחלוקת במדינה שלא מודעת לעניין כלל, ייתכן ותצטרכו לשאת בהפסדים.

    לא מדוייק לומר שבישראל עושים יותר בעיות מבמקומות אחרים. המקומות האחרים עליהם מדובר פיתחו מדיניות ברורה שקובעת שקידוחי נפט לא קונבנציונלים הם פשוט לא חוקיים, ולכן מראש, לא ניסתה החברה את מזלה שם. ולא לשכוח שדיק צ’ייני, שהסתבך בעבר בפרשת שוחד בניגריה במטרה לקדם חוזים להפקת גז טבעי נוזלי, וגם עמד בראש חברת האליברטון שהואשמה בהונאת הממשל ונקנסה במיליוני דולרים

    הבעיה בישראל היא שמעולם לא ניסו לקדוח בטכנולוגיות האלו וישראל עדיין לא נחשפה לכל הנושא, כשהנושא החל לצוץ זה היה אחרי שבנימין בן־אליעזר אישר “סטייה מחוק התכנון והבנייה”. . זאת כמובן בלי לערב משרדי ממשלה רלוונטים אחרים, ולאחר שהצליחו לגרום למשרד המים להיות תחת סמכותם. הבירוקטיה שיש לנו, תודה לאל, פה בארץ, נועדה למנוע בדיוק את הדבר הזה. לקיחת החלטה גורלית שיכולה לסכן תחומים כמו בריאות, סביבה, חקלאות, תיירות ותשתיות.

    בדיוק בגלל זה אני נכחתי בועדת הטכנולוגיה בכנסת, בה הציבור יכול להתוודע לשיטות שמוערך שישתמשו בהם, בשיתוף כל המומחים האפשריים, ולסיכונם.
    כל המומחים, כולל אלו מטעם החברה, וכולל אחד הגדולים בעולם שלא נכח בוועדה, קבעו שנדרשות טכנולוגיות לא קונבנציונליות על מנת להפיק נפט בגולן וזה בשל רמת התולכה של הקרקע, וזה דברים שניתן לקבוע מראש.

    אתם שואלים בתמימות מדוע כלכך מפריעים לפעולותיכם והסיבה היא שהסעק כולו נעשה באופן שמריח משחיתות, ותודה לאל יש לנו מערכת דמוקרטית שנועדה להאט ולבלום בדיוק החלטות כאלו שנעשות משיקולים שעומדים בסתירה לאינטרס הציבורי.
    הסיבה שיש התנגדות כלכך חריפה לעניין היא לא משום שאנשים לא רגילים לדברים חדשים,
    בני אדם במקומות אחרים בעולם חוו על בשרם את התוצאות האיומות של הטכנולוגיות האלו והשקיעו מהזמן והכסף שלהם רבות אפילו רק בשביל לקרוא קריאה נואשת- לנו נהרסו כל החיים אז כדאי תדאגו שזה לא יקרה אצלכם, או לחילופין – תעשו משהו לפני שיהיה מאוחר!

    לא מדוייק להגיד שבמקומות אחרים אין מרכזי מבקרים, האסטרטגיות של חברות הנפט והגז נוסו במקומות רבים והוכחו וזו הסיבה היחידה שחברת אפק עושה את זה. ולדעתי גם אחת הסיבות העיקריות שהיא מעסיקה כלכך הרבה אנשים בגולן, ועשתה מחקר מקדים לא קטן על אוכלוסיית הגולן חודשים לפני תחילת הקידוחים. בקיצור, תמימים הם לא.

  6. במקום לחפש נפט- אנרגיה פרימטיבית שתזהם את הגולן והכנרת! בלי סימני שאלה כי אין כאלה, קידוחי נפט מזהמים וצריך להפסיק לחשוב לטווח המיידי, כן נפט יביא כסף. מדהים. מה יקרה עוד 10 שנים כשהכנרת ורמת הגולן יהיו מזוהמות? מה יהיה כשאנשים יפתחו מחלות? כשהטבע היפה הזה ייהרס למען עשרות קידוחים? ניחשתם נכון- יצטרכו לשלם על זה, בבריאות, ביופי של הטבע ובסוף גם בכסף.הרבה כסף. את ים המלח כבר הרסנו, לא ניתן לדמגוגיה זולה ואינטרסים כלכליים גרידא של אנשים מסוימים להרוס את הגולן והסביבה. הרי מי ירוויח מזה למעט אנשי עסקים אמריקאים ו50 אנשים שעובדים בגולן? אף אחד. בטח שלא אני, כמו שאני לא מרוויח מהפוספטים בים המלח או ממאגר הגז. הקפיטליזם החזירי הזה מחליא ונילחם בו עד שנביס את אותם אנשים שדורסים את הטבע ואת האדם בשביל כסף לכיס שלהם. רק שלהם.

    1. צודק לחלוטין. אתה מתבקש לוותר תיכף ומיד על המכוניות שלך ושל אשתך. לא יתכן לצרוך נפט המזהם את הסביבה.
      ועוד משהו: נא לא לנסוע באוטובוס או ברכבת. כולם משתמשים בנפט.

  7. איכות המים בכנרת עלולה להיפגע מהקידוח המיותר הזה! זה לא סתם אגם, זה המקור מים העיקרי שלנו. התחלואה ברמת הגולן יכולה לעלות. על פי מחקרים שנעשו בכל העולם. זה לא קשקוש. יש אנרגיה סולארית במדינה הזו. תנצלו אותה. היא זמינה ובשפע.
    בוחרים להרוס את אחד מחבלי הארץ הנקיים ביותר שנשארו ולהרוס לנו את המים הנקיים בכנרת. זאת תהיה בכייה לדורות. יותר גרוע מהרס ים המלח!

  8. דמגוגיה זולה. זה לא פרוייקט "ציוני" כי אין שום דבר ציוני בלהרוס את הטבע ואת הבריאות של התושבים בשביל לעשות כסף קל. וכמו שקרה בסיפור עם הגז, גם כן בוודאי יחליטו לייצא את הנפט כך שגם אין בזה תרומה לעצמאות האנרגטית של ישראל. אז לכו למכות את הלוקשים שלכם במקום אחר.

  9. חלם עדין מידי , אפשר לומר רשעות לשמה של ארגוני הסביבה.

  10. אתם אומרים שאתם בעצמכם לא יודעים אם אתם הולכים לבצע פראקינג כלומר אולי תבצעו אותו. ופראקינג ידוע בכל העולם כמשהו הפוגע תמיד במים בסביבה. ההבדל בקידוחים השונים הוא רק ברמת הפגיעה. באופן כללי הפקת נפט ובמיוחד באופן בלתי קונבנציונלי מזהמת את המים את הקרקע את האוויר. אם ידוע לכם על קידוח לא קונבנציונלי שלא זיהם תגידו לי איזה קידוח זה.

    לכן עדיף לא לקדוח ליד הכנרת. עדיף גם בכלל לעזוב את הקטע עם הנפט הפחם והגז כי התעשיות האלה נסגרות עכשיו-בגלל הקטע עם שינוי האקלים. לפי הנתונים האחרונים יצטרכו להפחית פליטות במהירות עוד יותר גדולה ממה שחשבו קודם-

    http://www.climatechangenews.com/2016/02/24/scientists-settle-on-low-end-of-carbon-budget-spectrum/

    בימים האחרונים יש סערה מסביב לנזק שבשתיית מים מותפלים. נדמה שהמדענים מיהרו מידי כאשר אמרו שהמים הטבעיים כמו נהרות אגמים גשמים כבר פחות נחוצים לנו. אומנם רוב הסערה היא סביב המגנזיום אבל אומרים שיש עוד מינרלים חסרים. יש נזק גם לחקלאות

    http://www.mako.co.il/news-israel/health-q2_2016/Article-a79138c92c7e351004.htm

    ויש עוד נזקים סביבתיים

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%AA%D7%A4%D7%9C%D7%94#.D7.91.D7.99.D7.A7.D7.95.D7.A8.D7.AA

    זה אומר שצריך לשמור על מקורות המים הטבעיים שלנו: קודם כל לא לקדוח בגולן, לשמור על מקורות המים האחרים וגם לצמצם תעשיות הגורמות לשינוי אקלים כי, כמו שאתם יודעים, הוא מסלק מפה את הגשמים ומביא בצורת. ומה צריך בשביל לעצור שינוי האקלים? לא לקדוח בגולן בין השאר…

    1. השאלה היא כזו – שלא כמו בארה"ב, משאבי הטבע בארץ שייכים לציבור ולא לבעל הקרקע.
      אתה לא בעלים של המים מתחת לשדה שלך וגם לא של הנפט שמתחת לבית שלך.
      ובוא נגיד שהצלחת ומצאת נפט.
      מה הציבור ירוויח מזה ולמה שהוא יתן לך לסכן את מקורות המים שלו ואת איכות הסביבה בארץ הקטנה הזאת.

      בשבוע הבא מנכ"ל דובק יהיה פה וישטח את טענותיו על הביורוקרטיה של משרד הבריאות.