השדולה האנטי-ישראלית בשבדיה

מניין מגיעה המדיניות האנטי-ישראלית של שבדיה? מאמר שפורסם באתר מכון 'גייטסטון' חושף את קבוצות הלחץ המוסלמיות הפועלות במדינה, שעומדות מאחורי הקו המדיני הנוקשה

קבוצות לחץ נגד ישראל. תהלוכה פרו-פלסטינית בשטוקהולם. צילום: Helin Film CC BY-NC-SA 2.0

תרגום: אורי רדלר

בשנים האחרונות זכה מימון החוץ המופנה להעצמת שנאה נגד ישראל לתשומת לב רבה. ארגונים כמו NGO Monitor הראו שוב ושוב כיצד מספקות מדינות אירופיות וארגונים בינלאומיים תמיכה כספית לפרויקטים שמטרתם היחידה היא הפצת שקרים על ישראל ושחיקת הלגיטימיות שלה קיומה כמדינה.

אך למלחמה האירופית הנמשכת נגד ישראל יש ייצוג עמוק יותר ונרחב יותר מאשר מימון האקטיביזם הרדיקלי במזרח התיכון. מדובר בתופעה שורשית יותר, המתחוללת בתוככי אירופה, בחברה האזרחית שלה ובפוליטיקה המקומית. שבדיה היא מקרה מבחן טוב לבחון את התופעה.

מאלמֶה, לדוגמה, עיר שוודית ובה 318 אלף תושבים בלבד, מספקת עשרות אלפי דולרים מדי שנה מהכנסות המסים שלה לארגונים המפיצים מסרים אנטי-ישראליים קיצוניים.

אגודת "תרבות נגד" (Kontrakultur) קיבלה מאז שנת 2012 לא פחות מ-167 אלף דולרים מהכנסות המס של העיר מאלמה. אם תבקרו באתר "תרבות נגד" תוכלו לראות ששניים מעמיתיה של העמותה הם ארגון תנועת סולידריות הבינלאומית שוודיה ו"איסוֹלֶרָה ישראל" (Isolera Israel; בודדו את ישראל). שני הארגונים מחזיקים בהשקפות קיצוניות ביחס לעימות בין ישראל לפלסטינים. שניהם מצהירים כי הם מאמינים שישראל היא מדינת אפרטהייד המבצעת טיהור אתני וכי יש להחרימה; הם תומכים בטרור פלסטיני נגד ישראלים, אותו הם מכנים "התנגדות".

במרץ 2015 ערך "איסולרה ישראל" מסע במהלך "שבוע האפרטהייד של ישראל" ושלח "פקחי אפרטהייד" לחנויותיה של מאלמה, כדי לעודד בעלי חנויות לסלק מעל מדפיהם מוצרים ישראלים. באותה עת השתכן מטה "איסולרה ישראל" במבנה בבעלות עיריית מאלמה.

בית הספר היסודי אפלגורדסקוֹלאן שבמאלמה מחכיר את חדריו בימי א' לאגודה בשם פראמטידספורֵיניגן (Framtidsföreningen; חברת העתיד). הארגון מקיים לימודי יום א' שבהם מחולקות לילדים מפות שבהן ישראל הוסרה מהמפה, וספרי לימוד השרים שירי הלל ל"התנגדות" נגד ישראל.

אין שום סיבה עניינית לכך שפראמטידספורֵיניגן משתמש במבנים של בית-ספר שוודי: מדובר באגודה פרו-פלסטינית המשתפת פעולה עם ארגונים כמו המועצה הבינלאומית לשבירת המצור על עזה, שהיא אחד מארגוני היסוד של "קואליציית שייטת החירות" (פלוטילה).

אפלגורדסקוֹלאן שוכן ברובע רוֹזנגוֹרד, שלפי המשטרה השוודית הוא אזור "פגיע במיוחד". לפי הגדרות המשטרה השוודית אפשר למצוא באזורים "פגיעים במיוחד" תופעות כמו תרבות חברתית אלטרנטיבית, קיצוניות דתית, ריכוז גבוה של תושבים המשתתפים בקרבות באזורי עימות ושיעור גבוה מאוד של פשיעה. ההיתר שמעניקה עיריית מאלמה להפצת שנאה נגד ישראל בקרב ילדים באזור כזה הוא למעשה הכשרה למלחמה עתידית נגד ישראל.

נוסף על השימוש במבני העירייה על מנת ללמד ילדים צעירים שישראל אינה קיימת ולהטיף להם לנקוט בפעולות אלימות נגדה, נהנה פראמטידספורֵיניגן מאז שנת 2014 גם ממענק של 4,500 דולר מטעם מועצת הפנאי של מאלמה.

אינדוקטרינציה מוסלמית קיצונית; פעילות 'הבית הלבנוני' במאלמו. צילום: אינטלי טיימס – מודיעין חדשותי
אינדוקטרינציה מוסלמית קיצונית; פעילות 'הבית הלבנוני' במאלמו. צילום: אינטלי טיימס – מודיעין חדשותי

העיתונות משתיקה

האמור לעיל עשוי לזעזע כל אדם רגיש, אך בשוודיה מדובר בהתנהגות רגילה. טוביאס פטרסון, יו"ר קבוצת החשיבה הפרו-ישראלית פרספקטיב פָּה ישראל (Perspektiv På Israel; פרספקטיבה על ישראל), שלח מידע על פראמטידספורֵיניגן לעיתון הגדול במאלמה, סידסבנסקאן (Sydsvenskan). העיתונאים בעיתון הגיבו, עם זאת, באמירה שהנושא אינו משהו שהם צריכים לכסות.

אף עיתון בשוודיה לא כתב מילה על האירועים האלו. הארגון האנטי-גזעני מוֹטאָרגֶמֶנט (Motargument; נקודה שכנגד) פרסם רשומת בלוג על האירועים באפלגורדסקוֹלאן, אך ניסה להמעיט בחשיבות האירוע באמירה שמדובר רק ב"תלמידים דוברי ערבית", שעסקו ב"לימודי פלסטין".

ב-3 במרץ ערך ארגון "המוסלמים הצעירים של מאלמה" הרצאה במבנה השייך לעירייה על "שדולה פלסטינית בשוודיה". ההרצאה נועדה לצעירים והמרצה היה עדנאן אבו-שאקרה, מי שמשמש, בין השאר, כמתרגם של מאמרים מטעם חמאס בעיתונות השוודית. אותה הרצאה נישאה גם ברוזנגורד. השאלה מדוע חשב מישהו בעירייה שוודית להקצות מבנה להדרכת צעירים בנושא "שדולה פלסטינית בשוודיה" נותרה חידה ללא פתרון.

אלו רק כמה דוגמאות לאופן שבו ארגונים פרו-פלסטיניים המפיצים שנאה נגד ישראל או מחזיקים בהשקפות קיצוניות ביחס לישראל יצרו תשתית מקומית במאלמה, הממומנת בכספי משלם המסים השוודי.

אחד הגורמים להצלחתם הוא שימוש יעיל בשדולות וקבוצות לחץ. למעט השוודים הדמוקרטים (מפלגת ימין בשוודיה שסקר משנת 2015 הורה כי היא הפופולרית במדינה), אין מפלגה פוליטית במאלמה שסבורה שיש כאן בעיה כלשהי. כולן מקבלות כמובן מאליו את העובדה שארגונים פרו-פלסטיניים יפעלו במימון משלם המסים כדי להפיץ שנאה נגד ישראל. משמעות הדבר היא שארגונים בשוודיה המפיצים שנאה נגד ישראל נהנים במקרים רבים מהכנסות מסים בכמה רמות.

יש ארגונים פרו-פלסטיניים בבתי ספר עירוניים המלמדים ילדים שישראל אינה נמצאת על המפה ומדריכים צעירים כיצד לנהל פעולות שדולה למען פלסטין, אין ארגוני שדולה ממשיים בשוודיה הנלחמים למען ישראל.

ובעוד הכנסות המסים של רשויות מקומיות זורמות לארגונים המפיצים שנאה נגד ישראל, בית-הכנסת המקומי מממן את האבטחה שלו בעצמו, בלי תמיכה כספית כלשהי מעיריית מאלמה. יחס לא שוויוני זה מאייר את יעילותן של הקבוצות הפרו-פלסטיניות בפעולת השדולה שלהן.

גם כשמישהו נלחם כנגד אנטישמיות בשוודיה מצופה מאותו אדם לגנות את ישראל. סיאבוש דרחתי, שזכה בכמה פרסים על מאבקו נגד האנטישמיות בשוודיה, ושפגש בנשיא אובמה בשנת 2013, כתב את הדברים הבאים על ישראל במאמר שפרסם בשנת 2011. במאמר הוא מספר למוסלמים צעירים בשוודיה מדוע עליהם להסתייג מאנטישמיות:

אבל עלנו גם להיות ביקורתיים כלפי המדיניות והצבא הישראלי. בכל מקום שבו יש דיכוי ואפליה נגד אזרחים בפלסטין, עלינו להפגין אומץ ותקווה לעתיד. אנחנו צריכים להשפיע על הפוליטיקאים שלנו כדי שיוכלו להיאבק בפרלמנט לחיזוק הדרישות נגד המדיניות הישראלית ולהקשיב לצעירים. הילדים והאוכלוסייה האזרחית בפלסטין צריכים לחיות בשלום ולחיות בחירות. ישראל חייבת להפסיק את התקפותיה הצבאיות ואת האפליה והדיכוי שלה נגד האוכלוסייה האזרחית בפלסטין בגדה המערבית ובעזה. אני חושב שהפוליטיקאים שלנו אינם מפגינים תמיכה משמעותית בפלסטינים והאיחוד האירופי חייב להפגין אומץ לחיזוק נימת דבריו נגד ישראל, ואולי אף לאיים בהחרמה אם המצב יימשך. ההתקפות נגד האוכלוסייה הפלסטינית חייבות לבוא על קיצן. העולם צריך להחרים שיתוף פעולה עם ישראל, כל עוד המדינה מנהלת התקפות נגד אזרחים בפלסטין.

האיש היחיד בשוודיה שזכה לשבחים על מאבקו נגד האנטישמיות חש צורך להזכיר לאנשים עד כמה ישראל היא ממלכת הרשע, בניגוד לכל העובדות בשטח. הגישה של דרחתי כלפי ישראל יכולה להסביר מדוע זכה לפרסים ושבחים מהממסד בשוודיה.

הפלסטינים אולי אינם מסוגלים לנהל מדינה, כפי שמעידה המהומה בשטחים שבשליטת הרשות וחמאס, אך נדמה שהם מצליחים לנהל את הפוליטיקה השוודית הרבה יותר טוב מכל אחד אחר. כל עוד מתקיימות פעולות השדולה הפלסטינית בכל רמות קבלת ההחלטות בשוודיה — מהרמה המקומית ועד לרמה הלאומית — בלי שתתייצב מולן שדולה כלשהי למען ישראל, תמשיך שוודיה להיות מדינה פרו-פלסטינית עם ממסד פרו-פלסטיני.

מסע דיסאינפורמציה זה וחוסר האיזון ביחס לעימות מבטיחים שמשלמי המסים בשוודיה ימשיכו לתמוך בפעולות להפצת שנאה נגד ישראל.

אלו לא הפוליטיקאים השוודים שטעו בהבנתם; זוהי השדולה הפרו-פלסטינית המצליחה שהשיגה את כל מטרותיה. זאת, בזמן שתומכיה של ישראל נותרים בדממה ובצל, ואינם מבינים עד כמה פעולה בשטח יכולה להיות אפקטיבית.

הרבה אנשים בוחנים לאחרונה את שוודיה ושואלים את עצמם כיצד אירע שמדינה בצפון אירופה הכירה במדינה פלסטינית בזריזות כה רבה ומבקרת את ישראל בתכיפות כה רבה. מה שגרם לכך הוא ארגוני השדולה הפרו-פלסטינים. הדרך היחידה להיפוך המגמה היא בנייה או תמיכה בשדולה פרו-ישראלית יעילה, שתהיה שאפתנית לא פחות מארגוני השדולה הפרו-פלסטינים.

אם תומכי ישראל לא יתמודדו עם השדולנים הפרו-פלסטינים יהפכו מדינות נוספות לפלטפורמה לדה-לגיטימציה של ישראל. המאבק באירופה בנקודה זו הוא בעל חשיבות אסטרטגית מהותית ודחופה ביותר.

נימה גולאם עלי פור חבר במועצה הפדגוגית בעיר מאלמה ופעיל בכמה קבוצות חשיבה שוודיות בנושא המזרח התיכון. נוסף על כך הוא עורך באתר השמרני Situation Malmö.

המאמר הופיע במקור באתר מכון גייטסטון. אנו מודים לצוות האתר על הרשות לתרגמו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. היום זה נגד מדינת ישראל. מחר זה יהיה נגד השוודים עצמם.
    השוודים הכניסו הביתה נחש ארסי ומתייחסים אליו כאל חית מחמד.
    כשהנחש יכיש – והוא יכיש – יהיה מאוחר מדי עבור השוודים.
    אבל כל אחד ישן בסופו של יום במיטה שהוא מציע לעצמו.

  2. חבל לבזבז עליהם זמן וכסף,שבדיה בתהליך של חיסול מרצון, וכל הארגונים האנטישמיים האלה מאיצים את חיסול שבדיה. ברגע האמת האג'נדה האנטישמית ואנטי ישראלית שלהם תהפוך לאג'נדה סלאפית איסלמיסטית,צריך רק לחכות, לקנות פופקורן, ולצפות בהנאה מתוך שמחה לאיד,אין,אין כמו שמחה לאיד.

    1. בהחלט. שתרקב שוודיה. אולי מעז ייצא מתוק ומהרקבון תצא שוודיה טובה יותר. אולי ניתן גם להרחיב את אותו עיקרון על כמעט כל אירופה. עד אז, אשמח לתרום לתקציב הפופקורן, ושיגיע גם אלי, בבקשה. קרוב לוודאי שמישהו בעולם המוסלמי כרגע משרטט מפות אירופה שבהן שוודיה לא קיימת.

  3. שבדיה אבודה. זמנה עבר, אולם השורה התחתונה היא שאין תחליף לעבודת שטח ונוכחות פרו-ישראלית במדינות אירופה. שבדיה היא תמרור אזהרה.

  4. לא צריך לבזבז שנייה על להילחם על האמת בשבדיה. המדינה הזו מחוסלת. בירת האונס של העולם. היא דוגמה למה קורה שמדינה מאמצת חשיבה מוסלמית. ההפך, שתמשיך לשנוא אותנו, ולכן תתרסק.

  5. ואולי הגיע הזמן שנהיה אגרסיביים יותר. אני מתכוון ממש אגרסיביים, לא סתם לצעוק בקול באיזה תכנית ראיונות טלוויזיונית. למשל: אם אכן יש ארגון שוודי שמכריז שהוא מעודד טרור נגד ישראלים (ואין שום משמעות לסיבות שהוא מציין) למה שלא תודיע מדינת ישראל שארגון כזה הוא אויב לכל דבר ועניין ואנשיו הם מטרה לגיטימת לפעולות מניעה במסגרת הגנה עצמית שמעניקה מדינת ישראל לאזרחיה, הגנה שהיא חובה ראשונה של כל מדינה ריבונית. אם מישהו מאיים על ישראל או מעודד פגיעה באזרחיה, הוא מטרה לגיטימית, מה זה משנה אם הוא יושב בשכם, בעפולה או בשבדיה? כפר גלובאלי או לא כפר גלובאלי?

  6. מי שמכניס קרציות כמו ערבושים לביתו שלא יתפלא שהוא מתעורר עם פשפשים – בעוד 30 שנה הערבושים בשבדיה ישבעו שזוהי אדמת אבותיהם והם היו שם לפני השבדים

  7. מטורללים השבדים האלו.
    צריך להציע לממשלה השבדית הפרו-פלסטינית לארגן משלחת הצלה ותמיכה של מתנדבות שבדיות בלונדיניות למסיק זיתים ב"שטחים הכבושים בפלסטין". ושיצרפו למשלחת כמה פרות הולנדיות ובהמות צרפתיות.
    חתיכת חוויה תהיה להן שם.
    בנוסף לכרטיס טיסה ודרכון אפשר גם לצרף תעודת פטירה.