מִנִּקְרַת הַצּוּר: הטור השבועי של צור ארליך

מי פה גזען

מחופי הכינרת, לכיכר רבין ומגרשי הכדורגל – יש מי שרואה בישראל גזענות בכל מקום. צור ארליך מסכם שבוע דו-פרצופי במיוחד

"ראיון הבבונים" של רפי רשף. צילומסך

רַעַשׁ בַּלַּיְלָה גּוֹרֵם לְךָ סֵבֶל?
הָהּ, אַתָּה גִּזְעָן!
לֹא הִתְחַבַּרְתָּ לַקֶּטַע שֶׁל זֶבֶל?
הָהּ, אַתָּה גִּזְעָן!
נֶחְתַּכְתָּ בַּכְּבִישׁ וְקִטַּרְתָּ בְּפֵייסְבּוּק?
הָהּ, אַתָּה גִּזְעָן!
פִּתְאוֹם לֹא הִפְגַּנְתָּ בְּרֶבַע לְפֶסַח?
הָהּ, אַתָּה גִּזְעָן!

נִתְפַּסְתָּ.
כֵּן, זֶה הַפִּי-סִי הַפּוֹשֶׂה:
עַל כָּל מַעֲשֶׂה וְכָל אִי-מַעֲשֶׂה,
כָּל דִּבּוּר עַל תַּרְבּוּת, כָּל תַּרְבּוּת פֶּר-סֶה,
כָּל מָה שֶׁתַּגִּיד, אֵיךְ שֶׁלֹּא תְּנַסֶּה,
יַגִּידוּ: נִתְפַּסְתָּ, גִּזְעָן מִתְנַשֵּׂא.

אַךְ אוּלַי
(רַק אוּלַי,
אַל תָּעוּטוּ עָלַי) –

אוּלַי הַגִּזְעָן כָּאן הוּא זֶה שֶׁבְּנֹהַל
מַחְשִׁיב בִּרְיוֹנוּת, גַּסּוּת רוּחַ וְגֹעַל
וְרַעַשׁ וְרֹגֶז כְּנֶכֶס בְּפֹעַל
שֶׁל גֶּזַע-מוֹצָא-אֶתְנִיּוּת-עֵדָה-גֵּן
מְסֻיָּם, שֶׁעָלָיו, יַעֲנִי, הוּא מֵגֵן?

כְּלוֹמַר
(רַק כְּלוֹמַר,
אַל תַּזְעִיקוּ מִשְׁמָר) –

אוּלַי הַסּוֹחֵט אֶת הַפְּרִי הַסָּחוּט
וּמַדְבִּיק "גִּזְעָנוּת" לְשׁוֹחֵר הָאֵיכוּת
וּבָרוּר לוֹ כָּל כָּךְ מִי הַצַּד הַפָּחוּת –
הוּא,
הוּא-הוּא,
הַחוֹשֵׁב שֶׁיֵּשׁ גֶּזַע נָחוּת?

כֵּן, שֶׁמָּא
(רַק שֶׁמָּא,
חַכּוּ עִם הַשֵּׁיימִינְג) –

אוֹתוֹ מַר פַּבְלוֹבִי (אוֹ גְּבֶרֶת פַּבְלוֹבָה)
צוֹעֵק גִּזְעָנוּת עַל כָּל פִּיפְּס עַד בְּלִי שֹׂבַע
פָּשׁוּט כִּי בּוֹעֵר לוֹ הַכּוֹבַע?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. מעולה !
    הצגת באופן נוקב וללא כחל וסרק את המציאות העצובה של חיינו בארץ הזאת.
    רק שחבל שמי שבאמת צריך לשנות את דרכיו, לעולם לא יקשיב לך ולבו יהיה גס בזה.

  2. מדינת ישראל אשכנזית פרופר בריבוע
    להיות מיזרחי זה ממש בושה כל שבוע
    היה מערבי משכיל ואם אפשר שמאלני
    וככה בול היא הדרך להיות כמו ציוני.
    ואם אתה מיזרחי לאומי זה ביכלל רע מאוד
    אהרון ברק החליט ידוע וזה ממש לא סוד.
    אז למה חזרנו למיזרח האלוהי ששולט בו הנצח
    ולא מקיימים את זה העשר שמדברים על הרצח.
    המערב רבותי הוא לא קידמה באמת וגם לא זה הקומוניזם
    יש בו המון אליליות ותכנות מטורפת מזכיר את החומניזם.
    ישראל במיזרח וככה התנך וזה מחייב להישתנות
    צריך דחוף לוותר על הכסף הנוכרי זה מהקרנות.
    לפי התנך אלוה מיתגלה מחושך וענן וערפל
    וזה מתחיל מסביבנו וכל העולם כולו כולל.
    זה מעמד הר סיני עולמי של יקום אדם ועולם
    שהולך ונוסע לשלמות של זה יעקב מהסולם.
    כי הנה חושך וערפל,יכסה עמים ועולמים.
    ויפיל את כל הפסלים,אלה משמש העמים.
    הלאה לעשתורת לבעל לכמוש לענת ולמולך
    האחד ויחיד אלוהינו כפרה הוא בילבד ההולך.
    נמליך אותו כי הוא תיפארתנו ותמצית קיומנו הסודי
    אלוה יתגלה ויופיע מנצח נצחים של המטריקס הסודי.

    1. מדינת ישראל אשכנזית פרופר בריבוע
      להיות מיזרחי זה ממש בושה כל שבוע
      היה מערבי משכיל ואם אפשר שמאלני
      וככה בול היא הדרך להיות כמו ציוני.
      ואם אתה מיזרחי לאומי זה ביכלל רע מאוד
      אהרון ברק החליט ידוע וזה ממש לא סוד.
      אז למה חזרנו למיזרח האלוהי ששולט בו הנצח
      ולא מקיימים את זה העשר שמדברים על הרצח.
      המערב רבותי הוא לא קידמה באמת וגם לא זה הקומוניזם
      יש בו המון אליליות ותכנות מטורפת מזכיר את החומניזם.
      ישראל במיזרח וככה התנך וזה מחייב להישתנות
      צריך דחוף לוותר על הכסף הנוכרי זה מהקרנות.
      לפי התנך אלוה מיתגלה מחושך וענן וערפל
      וזה מתחיל מסביבנו וכל העולם כולו כולל.
      זה מעמד הר סיני עולמי של יקום אדם ועולם
      שהולך ונוסע לשלמות של זה יעקב מהסולם.
      כי הנה חושך וערפל,יכסה עמים ועולמים.
      ויפיל את כל הפסלים,אלה משמש העמים.
      הלאה לעשתורת לבעל לכמוש לענת ולמולך
      האחד ויחיד אלוהינו כפרה הוא בילבד ההולך.
      נמליך אותו כי הוא תיפארתנו ותמצית קיומנו הסודי
      אלוה יתגלה ויופיע מנצח נצחים של המטריקס הסודי.

      אלוה יתגלה ויופיע מנצח נצחים של המטריקס הקודי.

  3. מעניין!
    עוד לפני שהגעתי לבית האחרון חשבתי לעצמי על מה המהומה? מי האשים את המשורר בגזענות על רקע הארועים הקטנים שציין? האם היה לכך כזה הד עד כדי כך שהוא נדרש לכתוב שיר נמלץ ברבים?

    אז חשבתי לעצמי באופן טבעי ״על ראש הגנב בוער הכובע״ – לפנינו מלחמה פנימית של המשורר שחש שיש ביחסו לזולת מידה של התנשאות ואופי גזעני והוא נזעק, גם שלא נתבקש לכך, להגיד אחרת. דהיינו המקרה הקלאסי של ״על ראש הגנב״.

    ולהפתעתי הגעתי לבית האחרון והנה שם המשורר עצמו מאשים את המאשים הדמיוני שלו ב״על ראש הגנב״. וזה כבר הרבה יותר משירה, זה ממש מופת פסיכולוגי מרתק. מצב בו על גנב שעל ראשו בוער הכובע מצביע על אחרים כגנבים שעל ראשם בוער הכובע, ועל כן על ראשו בוער הכובע פעמיים. אחד לפניי ואחד לפנים.

    חם שם בראש של המשורר.

  4. להיות מיזרחי זה שיא הכבוד
    זה העבד של אל ויום של הוד.
    זה לא עמימיות ורעש כל הזמן
    אלא דומיית הנביא ורוח שאל נתן.
    הנבואה היא היא שיא כל הזמנים
    היא מיזרחית נושבת מערש קדמונים.
    סוד המיזרח זה,רוח מימשכן האל
    שעושה את הכף לאנוש וממש צל.
    רוח אלוהים נושבת פה מכל הפתחים
    בת קול של ימי קדם מלאה שיח ושחים.
    מדברת בליסוף מצמררת את הנשמה
    היא שיר כמו בדואי לסב וגם לחמה.
    צלילי המידבר הם ניפלאים. מלאים געגועים
    על ימי עבר שבהם שכן האל. ומלא שעשועים.
    כן האל מילא את עולמו בשעשוע משכיל
    אין זה מקום לבינת הלא מבין או האוויל.
    רוח אלוהים מנשבת פה וחזק
    שתעשה מהרע ים של מרק
    רוח נשבי העלי לנו את הנביא אליה
    בחסדי השם הוא יביא את השימשיה.

  5. באיזה אופן מותר להפריע לשכנים? מותר לשיר? מותר להפעיל קריוקי? מותר לילדים לשחק כדורגל בלובי? מותר לעשות מנגל במרפסת ועשן לשכנים בקומה מעל? האם האחים והדודים והאחיינים צריכים לבקר יולדת (ולהסתכן בהדבקת הרך הנולד)? האם לילדים מותר ליסוע על אופניים על המדרכה? האם מותר לקרוא בקול רם למישהו מהרחוב? האם מותר להחזיק חיה שמרעישה כמו כלב?

    בשוויץ אסור להוריד את המים בשרותים בין שתיים לארבע – ואנשים מזמינים על זה משטרה.
    בארה"ב יש שכונות שאסור לעשן בהן (בתוך הבתים).
    יש מקומות שאסור בהם דודי שמש כי זה מכוער (למרות שזה ידידותי לסביבה).
    יש מקומות שאסור לתלות בחוץ כביסה.
    ויש בתי מלון בעולם שלא מכניסים ילדים.

    בגדול בארצות המפותחות אסור להפריע לשכנים אך הריבוי הטבעי שלילי – ויש מצבים שעל כל ילד מאוד מחונך יש שני הורים ו4 סבים וסבתות.
    מאוד שקט ונוח בארצות אלו אבל האוכלוסיה בהן מצטמצמת ומזדקנת בינתיים במזרח אירופה ובסביבה הכפרית כשלכולם ברור שהמשבר עומד בפיתחן של הערים הנוצצות.

    האלטרנטיבה היא המדינות עם הילודה הגבוהה המכונות מתפתחות על המוני הילדים הלא מחונכים ובני הנוער הפרועים והרועשים.

    השאלה היא אידיאולוגית ופוליטית וערכית – והתשובה ממש לא פשוטה –
    תחלואי העולם השלישי ידועים ויחד עם זאת העולם המפותח מנוון הצמיחה בו שלילית והוא בצניחה חופשית.

  6. ארליך הוא גזען!

    וגם פשיסט.

    אנשים כמוהו מקרבים אותנו לימים אפלים בהסיטוריה.

    ותגובה רפלקסיבית אחרונה – החרוזים הרדודים שלו מבשרים את סוף הדמוקרטיה.