למה ערוץ 10 מכפיש את העלייה הרוסית?

בובות מטריושקה, שירי עם רוסיים, תלבושות של הצבא האדום והמון המון סטריאוטיפים. ערוץ 10 יצא בסדרת כתבות לרגל 25 שנה לעלייה מברית-המועצות, והצליח בעיקר לפגוע ולהזיק לעולים החדשים-ישנים

משתלבים מצוין; עולים חדשים מאוקראינה. צילום: פלאש 90

לאחרונה הציג ערוץ 10 בגאווה סדרת כתבות תחת כותרת: "ישראלים על תנאי". הסדרה, שהייתה אמורה לציין בחגיגיות 25 שנה לעלייה הגדולה מברית-המועצות לשעבר, הפכה לאוסף סטריאוטיפים גדול ומביך כלפי ציבור העולים. הכתבות עוררו זעם רב, בעיקר בקרב "דור 1.5" של ישראלים דוברי רוסית – אותם האנשים שהגיעו ארצה עם הוריהם לפני שנים, בהיותם ילדים.

אקדים ואומר כי אני, כנציגת אותו "דור 1.5", אף פעם לא הרגשתי את עצמי כישראלית על תנאי. כשעליתי ארצה בשנת 1995 הייתי בסך הכל בת 13, אך כבר אז חשבתי שישראל היא הבית שאותו אינני מתכננת להחליף. לכן הכותרת המכלילה והמבזה של ערוץ 10 עוררה בי תחושות קשות מאוד, וכך, מסתבר, גם אצל רוב חבריי. אבל כל זה היה כאין וכאפס לעומת המסרים שהועברו בגוף הכתבות.

המסר המרכזי של הסדרה הוא שדוברי הרוסית לא הצליחו להשתלב בחברה הישראלית, ותחושת חוסר השייכות גורמת לירידה מאסיבית שלהם מהארץ. כחוקרת ראשית במכון שמתמחה דווקא בציבור דוברי רוסית, ערכתי וקראתי לא מעט מחקרים בנושא, שדווקא הציגו נתונים אחרים לחלוטין. כך לדוגמא, לפי נתוני הלמ"ס רובם המוחלט של העולים מברית-המועצות לשעבר מדווחים כי ישראל היא הבית שלהם (84%), ואחוזי הירידה של דוברי רוסית נעים בין 11% ל-13%. זאת ועוד: 42% מסך כל העולים מברית-המועצות לשעבר מגדירים את עצמם כיהודים ו-38% כישראלים, הרבה יותר משאר קבוצות העולים שנבדקו על-ידי הלמ"ס (15% מעולי אתיופיה מגדירים את עצמם כישראלים ו-25% מעולי מדינות אחרות).

בכתבה, לעומת זאת, בחרו העיתונאים להציג מספרים שונים, למרות שבעת הכנת הכתבות הם פנו ואליי וקיבלו חומר רלוונטי. כך, נאמר בכתבה כי 15% מכלל העולים מברית-המועצות לשעבר מהגרים מישראל, ובפתיח לכתבה באתר nana10 הובא נתון רחוק עוד יותר מהמציאות: "כמעט חמישית מהעולים לישראל מברית המועצות בשנות ה-90 היגרו למדינות אחרות", כלומר כ-20%.

מהיכן לקחו כתבי הערוץ כל כך הרבה יורדים? מסתבר שהמציאו. לאחרונה התקשרה אליי מקנדה אחת המרואיינות בכתבה, וסיפרה לי כי ערוץ 10 השמיט בכוונה את כל דבריה ודברי בעלה, וכן דברים של אנשים נוספים שההתראיינו עבורה. מה הושמט? כל האמירות על תחושת הגעגועים והשייכות לארץ. העורכים השאירו רק את מה שהתאים להם לנראטיב. הם אפילו חתכו חצי משפט שאמר בעלה, רק כדי שלא יופיע בכתבה דבר המרמז על כך שאנשים היגרו לקנדה מסיבות מגוונות, ולא מחוסר שייכות או מאי-יכולת להשתלב.

מרואיינים קיצוניים

אך העריכה המאסיבית כנראה שלא הספיקה לאנשי ערוץ 10, והם ליקטו בפינצטה מרואיינים קיצוניים, שבמובהק לא מייצגים איש מלבד את עצמם. מרואיינים אלו, שקוראים לעצמם "דור 1.5", הם אנשי שמאל רדיקאלי שחלקם ידועים בהופעותיהם הפרובוקטיביות לצורך משיכת תשומת לב תקשורתית. הם דוגלים באג'נדת "אכלו לי, שתו לי", למרות שרובם השתלבו בארץ בהצלחה רבה. למרות זאת, הם הכתיבו את הקו הבולט של הכתבה.

במקום שעיתונאי הערוץ ישמיעו קולות אחרים, הם החליטו לדלג עליהם ולכלול בכתבה שלל סטראוטיפים טיפוסיים בנוגע ל"הרוסים". כך זכו הצופים לראות את משפחת העולים הטריים, שבנם הקטן שיחק במטריושקה (יש לי חדשות: ילדי העולים, כמו ילדי הצברים, משחקים במכוניות ובובות ברבי ולא במטרושקות שנועדו למתנות בלבד); בחורה ששרה שירי ברית-המועצות, שחלק גדול מבני הדור שלנו שמעו בפעם האחרונה לפני עשרות שנים אם בכלל; ובחורה אחרת שדקלמה שיר בעודה לובשת פילוטקה (כובע של צבא אדום עם כוכב אדום). מיותר לציין כאן, שלא אני ולא החברים שלי ולא חברי החברים שלי לא הולכים עם פילוטקות ברחוב וגם לא יושבים איתן בפאבים.

אם ערוץ 10 רצה להציג את ציבור דוברי הרוסית כהזויים ולא קשורים, אז לדעתי הוא הצליח בכך לא רע. לפי הסקרים שנעשו על-ידי המשרד לקליטת עלייה, רוב הצברים לא מכירים מקרוב את העולים מברית-המועצות לשעבר (חבריהם של 52% מהעולים הם בעיקר דוברי רוסית או ממשפחה של דוברי רוסית). עכשיו, הודות לכתבות, הם הכירו… כמה חבל שערוץ 10 לא הכניס לסדרת הכתבות גם וודקה, דוב ובללייקה, מפני שבלעדיהם התמונה שמצטיירת היא קצת חסרה, לטעמי.

אם הכתבים רצו לדחוק ציבור של דוברי רוסית לשוליים, גם בכך הם הצליחו לא רע. אפילו בלי הדובים. כעת העולים מברית-המועצות לשעבר, מי שגדלו כאן, שירתו בצה"ל, עבדו ושילמו מסים, יצטרכו להשקיע לא מעט מאמצים על מנת למזער את הנזק התדמיתי שסדרת הכתבות הזו עשתה. אני מקווה שביום בהיר אחד יופיעו כתבים שבאמת ירצו ללמוד על המגזר, על בעיותיו, על חלומותיו ועל תרומתו. עד אז ככל הנראה אצטרך להסביר לכל צבר שישאל אותי היכן הפילוטקה שלי – שהשאלתי אותה, יחד עם בקבוק הוודקה, לדובי שלנו שנשאר בסיביר.

________

ד"ר אלינה ברדץ'-יאלוב היא חוקרת ראשית במכון לחקר ישראל הרוסית, ומרצה במכללה לחינוך דוד ילין.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

26 תגובות למאמר

  1. ערוץ 10, כמו גם עיתון הארץ, שמו לעצמם מטרה: להוכיח כמה רע לאזרחי ישראל תחת שלטון הליכוד.
    אם מעוותים נתונים, ומצהירים שמוני ילדים ישראליים סובלים מחרפת רעב, מדוע שלא יעוותו גם נתונים על המוני עולים לשעבר שנאלצו לברוח מהמדינה?
    ואם לצורך הכנת הכתבות מספר כתבים בכירים יהנו מתשלום מלא של הוצאות חופשה ביפן ובקנדה – אלו כבר שתי ציפורים באותה אבן.

    העולים לשעבר חייבים להבין שהפגיעה בכבודם ובתדמיתם היא רק אמצעי להשגת מטרת העל של ערוץ 10, הם לא מטרה כשלעצמה.

  2. נתת מענה לעניין, אבל עם זאת הפרזת מעט ב"כוחו" של ערוץ 10 (המגיע ל-5% מאוכלוסיית צופי הטלוויזיה בשעות צפיית השיא) באמירה "כעת העולים מברית-המועצות לשעבר, מי שגדלו כאן, שירתו בצה"ל, עבדו ושילמו מסים, יצטרכו להשקיע לא מעט מאמצים על מנת למזער את הנזק התדמיתי שסדרת הכתבות הזו עשתה." לא הייתי מדיר שינה מעיניי בגללם 🙂

  3. אם העולים מרוסיה הוצגו כדוגלים ב"אכלו לי שתו לי" זה אומר שהם השתלבו לגמרי 🙂
    לא להתייחס ברצינות רבה מדי לתקשורת הישראלית, כולנו יודעים לקרוא אותם בהפוך (כמו "פראבדה" בזמנו…).

  4. רק לי צורם השם של המכון של החוקרת "מכון לחקר ישראל הרוסית"…מה זה "ישראל הרוסית"?..
    יש "ישראל המרוקאית"? "ישראל גרמנית"?
    כאחת שמתלוננת נגד סטריאוטיפ — שיחליפו את שם של המכון שלהם, קודם כל. הוא זה שממסד את סטריאוטיפ הזה נגד הרוסים

  5. ד"ר ברדץ'-יאלוב, תודה על מאמרך.
    רבים מאיתנו אינם מכירים מספיק את תרבותם והגותם של העולים החדשים-ישנים מרוסיה.
    ההפסד הוא כולו שלנו.

  6. השאלה לא צריכה להיות האם עולי ברה"מ לשעבר התאקלמו או לא, אלא את מי אנשי ערוץ 10 רוצים לערב במה שקורה במדינה. הכוונה היא ליצור מראית עין שעולי ברה"מ לא התאקלמו, ועדיין סובלים מהמדינה ומהתושבים הותיקים (לא ברור אם אנשי ערוץ 10, שכידוע הם ישראלים ותיקים, עושים למען עולי ברה"מ במסירות נפש עילאית). מי צפוי להתרעם על כך? האם מישהו אמר פוטין? לדעתי אנשי ערוץ 10 ומי שעומד מאחריהם הבינו שאובמה לא מספק את הסחורה (הפלת נתניהו ושינוי השלטון במדינת ישראל למשהו התואם את האג'נדה הפוליטית שלהם, ע"ע V15 ודומיו), ופוטין הוא הרי החבר החדש של נתניהו. כך שלעצבן את פוטין על נתניהו יכול להביא למתיחות ביניהם (פחות חבר לנתניהו, ובמיוחד חבר חשוב כל כך), ואולי אף לנסיון התערבות רוסית בנעשה במדינה (בבחינת כביכול דאגה לאזרחי רוסיה המתגוררים במדינת ישראל). אלא שאלו שרודפים במדינה את נתניהו לא למדו היסטוריה – סיפור כזה כבר היה לנו לפני יותר מאלפיים שנה, עם התערבות הרומאים בפוליטיקה בממלכת יהודה.
    האם אותם גאוני עולם מעוניינים שנגיע למצב בו מדינת ישראל חדלה מלהתקיים, ולצורך כך יעשו הכל כולל הכל? נראה שכן, רק שהפעם לא יצליח להם.
    מדינת ישראל מתפתחת ומתקדמת, ותושביה היהודים, הותיקים ואלו שעלו אליה לאחרונה, רוצים בהמשכיותה ובהתפתחותה ותורמים לכך בפועל. ואם הם דוברי רוסית או אמהרית או אנגלית או צרפתית או שפת בני מאדים, אין זה רלוונטי. הם ישראלים, ובעוד כמה שנים הם יוכלו להסתכל אחורה ולראות את הברכה במעשיהם לטובת המדינה.
    ———
    רק שאלה קטנה נוספת. מכיון שלא ראיתי את התוכנית הנ"ל (ערוץ 10 מעניין אותי פחות מערוץ טלנובלות מאיי פיג'י), האם בתוכנית ראיינו את גרגורי פנחסיק? הוא הרי גם "עולה חדש" וסמן קיצוני (אפילו מאד) בכל מה שנוגע להתאקלמות בישראל. הלוואי על כל אחד מתושבי המדינה "קשיים" כמו שלו.

  7. אל תדאגי, אלינה. אף אחד לא רואה ערוץ 10…

  8. הכתבה של ערוץ 10 פוגעת בראש וראשונה ב…תדמיתו של הערוץ! מגמתית, שטחית,לא אמינה וגם לא עשויה מיקצועית.טוב,עברנו את פרעה..

  9. הייתה תקופה קצרה בה חשבתי שחדשות של ערוץ 10 היא תחליף ראוי לקן שמאלנות הזוי של ערוץ 2.
    אך התפקחות הייתה מהירה ובשנים האחרונות במיוחד בקמפיין של "מילקי" בברלין ורעל שנשפח יום יום על כל מה שמייצג את ישראל היפה , המתקדמת הפך ערוץ 10 ללא רלוונטי לא אמין ולא מעניין.
    אני אישית מעדיף סיכום האירועים בתוכנית "פטריוטים" של ערוץ 20 .

    1. ערוץ 10 הוא תעלומה. רוב האזרחים רוצים ערוץ מאוזן יותר, אבל בעלי הערוץ מוכנים להפסיד הרבה כסף, העיקר שיוכלו להתחרות, מצד שמאל, בערוצים 1, 2 . מי מממן את ההפסד הזה? למה מדברים על "ישראל היום", אבל לא על הערוץ הכושל כלכלית הזה?
      איזה עוד חברה היתה מפסידה כסף, מתעקשת לייצר מותר שהציבור לא חפץ בו, ואז תובעת שיקחו את הכסף הזה דרך מיסים ויעבירו אליה?

  10. I am also one of those Russians Olim and definitely felt the disconnect etc. while in Israel. Dr. Iliana is a fake doctor is she uses amateur logic and overreacting by accusing the other side of a "wrong approach". Go work at your college of whatever and shut up.

    1. מעניין לדעת, מדוע עזבת את ישראל? אולי אתה לא-יהודי, שהיה נשוי ליהודיה והתגרש, או משהו דומה? מכל מקום, ריח לא נעים של זעם ותסכול נודף מתגובתך.

  11. מטרת התקשורת העלובה בישראל היא להוכיח שהחיים בארץ הם גהנום … מכל המבחינות … וזאת במטרה אחת ויחידה לגרום להחלפת השלטון. המדינה היחידה בעולם בה התקשורת פועלת כנגד עמה … זה כאן!

  12. ערוץ 10 זה עיתון הארץ של הטלביזיה. השדרה המרכזית של הערוץ הזה בנויה מאנשי סמול קיצוני. חלק גדול מהכתבים שם מחלטרים או חילטרו גם מעל דפי הארץ.
    אבל זה לא אומר שהנתונים שהוצגו אינם נכונים. שיעור היורדים מבין עולי חבר העמים אכן קרוב ל 20% (עדיין שיעור נמוך בהשוואה למהגרים למדינות אחרות) והוא גבוה הרבה יותר בקרב יוצאי רוסיה מקרב עולי חבר העמים. מחקרים סוציולוגיים על העלייה מחבר העמים מגיעים למסקנה דומה לזה של ערוץ 10: העולים הרוסים הרבה יותר פרגמטים, תועלתנים ואינדיבידואליסטים בגישתם לציונות, בהשוואה לעולים אחרים, ודורות 1.5 , 2 הרבה יותר תועלתניים ופרגמטים בהשוואה לילידי הארץ האחרים. חלק גדול מהם רואה בישראל תחנת מעבר לשיפור של איכות חיים באירופה ובאמריקה. מדובר כמובן בממוצע ולכל ממוצע יש סטיית תקן. אבל אלה הן עובדות שקשה מאוד לערער עליהן.

    1. "חבריהם של 52% מן העולים הם דוברי רוסית". במשפט הזה הוכחת את ההיפך ממה שביקשת להוכיח, שכן
      מזה שנים אני טוענת שמרבית עולי ברית המועצות מסתגרים בין חבריהם מארץ המוצא המשותפת ומסתייגים מן החברה הישראלית שאיננה "תרבותית" דיה, לפי ההתבטאויות ששמעתי. כשהם נפגשים ביניהם (אני רואה אותם במקומות ציבוריים, בסופרמרקטים, בתחבורה הציבורית) הם אינם מדברים עברית ביניהם כי אם רוסית כדי "לשמר" את תרבותם המקורית והגלותית. ברמת גן, למשל, נמצאות דירות רבות שניקנו בזמנו מכספי סל הקליטה שכלל תשלום ראשון לדירה ומשכנתא גדולה בתנאים מפליגים, שבתוכם גרו במשך שנים רבות הוריהם וסביהם של העולים, שהשאירו אותם בארץ בדירות שקיבלו מהמדינה וכדי שישגיחו על השכרת הדירות של הבנים היורדים כדי שיהיה להם נכס בישראל "לעת מצוא". זה היה ניצוול ציני של תמיכת המדינה בעולים על חשבון אזרחים ותיקים משלמי מיסים, שלא לדבר על כך שמדינת ישראל הבטיחה להם גם קיצבאות זיקנה ופנסיות למרות שלא עבדו בתקופה המינימלית המקנה זכויות פנסיה. כמובן שישנם עולים רבים שמתאימים לתמונה הוורודה שכותבת המאמר מציינת אך התמונה שהיא מציירת הינה אופטימית מעבר לכל מציאות וחבל.

  13. מצחיק אותי שכשקומץ "רוסים" יורדים למדינה האחרת אז זה בגלל שהם לא "קשורים לארץ" או "לא ציוניים" או "תועלתנים" וכו- כלומר הם הבעיה והאחריות היא עליהם.

    אבל כש "מלח הארץ" יורדים לברלין בגלל מחירי המילקי אז זה "ביבי אשם"… ואף מילה רעה.

    הצביעות הזאת היא שכל כך דוחה אותי.

  14. חחח אפילו הרוסים ברוסיה לא משחקים עם מטריושקות, או לובשים פילוטקה

  15. עוד דוגמה המהווה הוכחה לרמה הנמוכה של ערוץ 10 וכתביו שמצדיקה את הצורך בסגירת הערוץ סופית. הדברים שכותבת דר' אלינה ברדץ' הינם נכונים ואמיתיים .

  16. ד"ר אלינה ברדץ'-יאלוב הנכבדה.
    מדבר איתך אליק אחד המשתתפים בתוכנית. לא כל כך הבנתי מה מטרתך בכתבה הזאת.
    להגיד שערוץ 10 לא בסדר?
    להגיד ש"רוסים" מרגישים מצויין בערץ ישראל ומקבלים כבוד המגיעה להם?

    אולי את פשוט חייה בעולם הוורוד שלך?
    אז בוא ניקח דברים כמו שהם. אני מסכים איתך שערוץ 10 לא יצאו שקופים ולקחו רק נושא אחד שעניין אותם. ונכון שמראיון של שעתיים נלקחו משפטים בודדים. אבל משה באמת מקומם זה זה, שהיה מספיק בשבילך להבין שדיברו עם השמאלנים ועם מישהו נגד השלטון. אז יש לי חדשות רעות בשבילך אנו לא שמאלנים ואין לנו שום עיניין בפוליטיקה ישראלית.
    להגיד שעליית שנות ה 90 מרגישה מצויין ואין שום בעיית התייחסות אלייה אומר לא לדעת כלום. יש לי שאלה: איפה את גרה? ברמ-תאביב, תל-אביב, כפר-סבא, רעננה.
    אם כן אז יש לי חדשות בשבילך. ברוב חלקי הארץ התייחסות לעולים היא נוראית. זה קורה בסופרים, קופות חולים, חניוינים, קניונים ומקומות אחרים.
    הסיבות שאנשים עוזבים את ארץ ישראל הם: בטחון, חוסר כבוד הדדי, סביבה שבה גודלים הילדים. עוזבים לא בגלל שלא הצליחו בגלל שכן הצליחו בגדול אבל לא רואים את עצמם וילדהם ממשיכים לחיות בסביבה כזאת. לפי דעתי, אם בן אדם מגיע לגיל מסויים ופרק בחיים איפה הזמן לשאל את עצמך: "האם זה משה אני רוצה לעתיד הילדים שלי ולעצמי?" אז זה בסדר גמור. לא חייב לאף אחד להסביר למה אני עושה את זה.
    אבל להגיד שאנשים עוזבים בגלל שהם שמאלנים או:

    "הם אנשי שמאל רדיקאלי שחלקם ידועים בהופעותיהם הפרובוקטיביות לצורך משיכת תשומת לב תקשורתית. הם דוגלים באג'נדת "אכלו לי, שתו לי", למרות שרובם השתלבו בארץ בהצלחה רבה. למרות זאת, הם הכתיבו את הקו הבולט של הכתבה".

    באמת ממש לא הגזמת.

    1. אליק שלום
      ישראל אינה מדינה קלה, לא לעולים, ממגוון העליות השונות, ולא לוותיקים. אף אחד לא מקבל כאן כבוד.
      לישראל יש בעיות מבניות קשות שהובילו לשחיתות מערכתית, והיא סובלת ממשבר זהות חריף, וממלחמת תרבויות. אבל בישראל יש גם פוטנציאל לעתיד טוב יותר ויש כאן כוחות חיים שמחכים לפרוץ, לדעתי יותר מכל מדינה אחרת. לא ניתן לממש את הפוטנציאל הזה מבלי להתחבר לזהות היהודית של המדינה ושל עצמך. לא בהכרח מחויבות הלכתית- אבל שייכות יהודית. אם אינך מחובר לזהות זו, אם אינך מגדיר את עצמך יהודי, לפוטנציאל הזה אין משמעות עבורך. אין לך דלק לתחזק את ההתמודדות היומיומית עם המציאות השוחקת של הקיום הישראלי. במקרה כזה, ההחלטה להגר לארץ אחרת היא הגיונית.

  17. עולי בריה"מ השתלבו בכל מקום, בצבא, באקדמיה ובהייטק, ובכ"ז אני חייב לומר שראיתי בקרבם תופעה שאיני מכיר מעליות אחרות לפניהם או אחריהם- נטיה מסוימת לשלוח את הילדים לגנים דוברי רוסית, "שיפתחו קצת את השפה שלנו, עברית הם בכל מיקרה יקלטו".

  18. אתה צודק במאה אחוז. כנראה שלי ולמשפחתי לא הספיקו 24 שנים להתחבר.
    ואני אחד ששירת בצבא, עשה מילואיים עד גיל 40, שילם מיסים וניסה לגדל ילדים.
    אבל דוקא מחוץ לישראל אנחנו מרגישים יותר את הקשר ליהדות. כדוגמא, לא מזמן חגגנו חג הפס"ח והרגשנו מעולה

    1. אליק שלום
      אין צורך להיות ציני. כנראה שאכן 24 שנה לא הספיקו לכם להתחבר. בייחוד לאור העובדה שבישראל קיימת שנאת יהדות בעצמה גבוהה יותר מאשר ברבות ממדינות המערב. זאת תוצאה של משבר הזהות ומלחמת התרבות שמתחוללת כאן, וזה חוסם מישראלים רבים, לא רק עולים, את האפשרות להתחבר לזהותם היהודית. אני שמח שבחו"ל אתה מרגיש יותר את הקשר ליהדותך. יתכן שכאשר אתה או ילדיך תהיו שלמים יותר עם זהות זאת, תחליטו לשוב לארץ. יתכן גם שלא. הבחירה תהיה רק שלכם.

  19. ההסתכלות היא לא חד משמעית… דווקא מי שהתקדם הרבה פעמים הבין שהוא לא קשור ל"ברנג'ה". מחסור בקשרים, אבא שירים טלפון ל… שורשים מגוונים וגזענות מצד ישראלים ותיקים (גזענות קולנית ומגעילה של מזרחיים וגזענות שקטה וכמעט בלתי נראת של אשכנזים) כל זה גורם להרגיש לא קשור.
    כאשר מבינים שקישורים מקצועיים קובעים עד רף מסוים ואחרי זה מתחילה פוליטיקה ארגונית בסגנון ים תיכוני, לדור 1-1.5 אין את זה, לפחות לרובם. כן, מה לעשות, את זה הוריינו לא יכלו ללמד אותנו. אנחנו גם ככה יותר טובים מהם בזה.
    ממשיך בשחיתות מובנית (לדוגמה חלוקת אדמות לדר ממשיך בקיבוצים ומושבים), בעלות על נכסים (הורים מתקשים לעזור מאחר ולהם עצמם יש משכנתא עד גיל 75 ואין פנסיה), פגישה מדי פעם עם שוטר ערס, פקיד אטום, שכן צעקן עם קריוקי… אז גם מי שהסתדר לכעורה כמוני ומרוויח מעל 20 אלף בחודש, עדיין מרגיש מאוד לא נוח.
    זה דברים קטנים שמצטברים ומגיעים לרף שכמה שיותר אתה מסתדר, ככה יותר אתה מביט אל הדשא הירוק בקנדה או בברלין.
    ומנגד הצד ההפוך. מי שלא הסתדר עם שכר של 10-20K.. עבד במקצועות כפיים תמורת 6-7 אלף נגיד, ולא הלך לו עם השכלה.. מה הוא יעשה?! איך הוא יעבור בגיל 30 לגור בלי הורים? יקנה דירה? ישלח ילדים לגן? אני לא ממציא – מכיר כמה כאלה שעזבו בצורה לא לגלית לגרמניה ולקנדה והסתדרו שם תוך כמה שנים בודדות ברמה כלכלית שלא חלמו עליה בתור אנשי בניה, אינסטלטורים, גננים וטבחים… לא מדבר על אנשי אקדמיה או הייטק.
    שורה תחתונה – כמו בכל עלייה יש קשט רחבה ומגוונת של אלה שהשתלבו ואלה שלא. תראו את המזרחיים – הם דור 2-3 ועדיין שומעים מוזיקה מזרחית, צועקים ובוכים קריוקי, עושים חפלות ומתנהגים כמו ערסים. גם הם, לא כולם, אולי אפילו לא הרוב, אבל סבלו בהחלט מקשיי קליטה אל מול אליטה הצברית האשכנזית.
    גילוי נאות – לא ראיתי ערוץ 10, לא רואה טמבלוויזיה בכלל וכנראה טוב שכך.