איראן חותרת למדינת טרור פלסטינית

מתחת לרדאר של הקהילה הבינלאומית מנסה איראן להגביר את השפעתה על הפלסטינים, ולטפח ארגוני טרור שיילחמו עבורה בישראל. לאחר ניתוק הקשרים עם חמאס, הג'יהאד האסלאמי הוא כעת הילד המועדף

אכזבו את איראן; פעילי חמאס בעזה. צילום: פלאש 90

המאמר פורסם לראשונה באנגלית באתר 'גייטסטון'. אנו מודים למערכת על הרשות לתרגמו. מאנגלית: אורי רדלר.

עסקת הגרעין עם איראן חוגגת שנה, ולמרות ההבטחות קשה לראות את השפעתה המרגיעה על המזרח־התיכון. האיראנים ממשיכים להעמיק את מעורבותם בסכסוך הישראלי-פלסטיני בכלל, ובענייניהם הפנימיים של הפלסטינים בפרט.

ההתערבות האיראנית היא חלק ממאמץ מתמיד של טהרן להרחיב את חוג השפעתה במדינות הערביות והמוסלמיות, ובהן עיראק, תימן, סוריה, לבנון וחלק ממדינות המפרץ. עסקת הגרעין עם המעצמות לא עצרה את האיראנים מהמשך הניסיונות לייצא את "המהפכה האסלאמית". ההיפך הוא הנכון: רוב הערבים והמוסלמים חשים שבעקבות העסקה האיצה איראן את מאמציה לחזק את השפעתה.

הנוכחות הישירה והעקיפה של איראן בעיראק, בסוריה, בתימן ובלבנון משכה אמנם תשומת לב בינלאומית, אך פעולותיה בזירה הפלסטינית עדיין זוכות להתעלמות בעולם. איש לא ניסה לשמור בסוד את העובדה שאיראן מספקת סיוע צבאי וכספי לקבוצות פלסטיניות כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי. למעשה, כל הצדדים אפילו התרברבו בקשרים הללו ביניהם.

איראן הזרימה כספים לקבוצות הטרור הללו בגלל השותפות הרעיונית: כולן שואפות לחסל את ישראל ולהקים אימפריה אסלאמית. החמאס והג'יהאד האסלאמי, ממש כמו חיזבאללה בלבנון והחות'ים בתימן, מסכימים לגלם את תפקיד שלוחיה של איראן בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אך בובות לעולם יישארו בובות. וכאשר הפינוקיו התורן שלה אינו מציית לכללים, איראן מתחילה להתנהג בנבזיות. זה בדיוק מה שקרה עם חמאס והג'יהאד האסלאמי.

כולם מאכזבים את איראן

היחסים בין איראן לחמאס הידרדרו לפני כמה שנים בגלל המשבר בסוריה, ומאז הם לא השתקמו. מנהיגי החמאס המרו את פי אדוניהם בטהרן, וסרבו להכריז על תמיכתם בדיקטטור הסורי בשאר אסד הנתמך בידי איראן. ממשל אסד סגר בתגובה את משרדי חמאס בדמשק והמשיך בגירוש הנהגתו מסוריה, ואיראן השעתה את הסיוע הצבאי והכספי לחמאס. מהלך שהחמיר את המשבר הכספי בפניו עמדה התנועה האסלאמית בעזה.

הג'יהאד האסלאמי היה הבא בתור. המולות באיראן התעוררו בוקר אחד והבינו שמנהיגי הג'יהאד האסלאמי התפרפרו קצת מהצד, וחלקם פלירטטו עם יריביה הסונים של איראן בערב הסעודית ובמדינות המפרץ. חמור מכך, האיראנים גילו כי הג'יהאד האסלאמי ממשיך לעבוד יד-ביד ברצועת עזה עם הבובות בדימוס שלהם, החמאס.

איראן קיוותה שהג'יהאד האסלאמי יחליף את חמאס כבבת עינה של איראן ושלוחתה המרכזית בזירה הפלסטינית. בפועל, מנהיגיו ופעיליו של הג'יהאד עבדו בצוותא עם ה"אקס", תוך זלזול בוטה בהוראות מאיראן.

האייתוללות לא בזבזו זמן. בהתקף זעם על הבוגדנות של הג'יהאד האסלאמי השיקה איראן קבוצת טרור חדשה משלה, אל-סאבירין (הסבלנים). הקבוצה הזו, הכוללת לפי שעה כמה מאות חברי חמאס וג'יהאד לשעבר עם בטן מלאה על המעסיק הקודם, הייתה אמורה ליטול את הבכורה ברצועת עזה, כך לפחות לפי תכניתה של איראן.

אבל שומו שמיים, קשה להסתדר עם איראן. גם אל-סאבירין לא הצליחו להניח את דעתם של האדונים בטהרן. גם הם 'לא מספקים את הסחורה'. מקורות פלסטיניים ברצועת עזה אומרים שאיראן הבינה שההשקעה באל-סאבירין אינה מוצדקת, שכן הקבוצה לא הצליחה לעשות שום דבר 'דרמטי' בשנתיים האחרונות. וב'דרמטי' הכוונה לכך שאל-סאבירין לא הפכה לכוח משמעותי הקורא תגר על הג'יהאד האסלאמי או חמאס, ולא הצליחה להרוג מספיק ישראלים.

פועלים מתחת לרדאר; ג'ון קרי ושר החוץ האיראני זריף. צילום: מחלקת המדינה האמריקנית
פועלים מתחת לרדאר; ג'ון קרי ושר החוץ האיראני זריף. צילום: מחלקת המדינה האמריקנית

איראן נאלצה אפוא לשוב אל אהוביה הישנים, הג'יהאד האסלאמי. לפי שעה, האיראנים אינם מוכנים לפרוס חסות מחודשת על חמאס. מבחינתם, חמאס הוא תנועה 'בוגדנית' בגלל הפסקות האש הזמניות שלו עם ישראל. מנהיגיה של איראן רוצים שהחמאס יהרוג יהודים מדי יום, בלי הפסקות. כך, באופן אירוני, גם חמאס הפך 'מתון מדי' מבחינת ההנהגה באיראן. מה שמחזיר כאמור את איראן אל הג'יהאד האסלאמי.

בצעד מפתיע ארחו לאחרונה האיראנים את מנהיג הג'יהאד האסלאמי רמדאן שאלח וגורמים בכירים מארגונו, בשאיפה לשוב ולהפוך את הארגון לבובה הראשית של טהרן ברצועת עזה. גורמים רשמיים בג'יהאד האסלאמי אמרו שהביקור בא בעקבות חידוש הסיוע הכלכלי האיראני לארגון הנמצא במצוקת מזומנים. (כתוצאה מהקרע עם איראן, קיצצה האחרונה כמעט 90 אחוז מהסיוע הכלכלי שהיא מעבירה לארגון הטרור הפלסטיני).

יש פלסטינים, בהם האנליסט הפוליטי חמאדה פארע'נה, הסבורים כי הפיוס בין איראן לג'יהאד האסלאמי הוא תגובה להתחממות הקשרים שבין חמאס לטורקיה. האיראנים, הוא טוען, אינם מרוצים מהדיווחים לפיהם טורקיה פועלת כגורם מפייס בין חמאס לישראל. פלסטינים אחרים, סבורים שמטרתה האמיתית של איראן היא לאחד את הג'יהאד האסלאמי ואת אל-סאבירין, כדי שאלו יהפכו לחלופה ממשית ומציאותית לחמאס ברצועת עזה.

זה לא הגרעין, זה הטרור

תהיינה כוונותיה של איראן אשר תהיינה, דבר אחד ברור: האיראנים מנצלים את עסקת הגרעין כדי להגביר את השפעתם במדינות ערביות ואסלאמיות שונות. איראן גם מפגינה את נחישותה לשחק תפקיד בסכסוך הישראלי-פלסטיני, תפקיד המחזק קבוצות קיצוניות החותרות להשמדת ישראל ומחזיקות באותם ערכים כמו ארגון דאע"ש.

החיזור אחרי הג'יהאד האסלאמי הוא אפוא ניסיון נוסף של המולות באיראן להעמיק את חדירתם אל הזירה הפלסטינית באמצעות תמיכה וחימוש של קבוצות טרור החותרות להכות בישראל. לפי שעה נדמה שהתכנית של טהרן עובדת, בעיקר בגלל האדישות של הקהילה הבינלאומית שחבריה מאמינים כי עסקת הגרעין ניטרלה את איראן.

אבל ייתכן שבעתיד הקרוב נראה מנהיגים נוספים של קבוצות טרור פלסטיניות עורכים "עלייה לרגל" אל אדוניהם בטהרן. אם המגמה תימשך, ישלטו האייתוללות מאחורי הקלעים בכל מדינה פלסטינית שתיווצר באזור. מטרתם הסופית, אחרי הכל, היא להשתמש במדינה הזו כעמדת זינוק להחרבת ישראל, והם יממנו ויחמשו כל קבוצה פלסטינית המקדמת את היעד הזה.

___________________

חאלד אבו טועמה הוא עיתונאי עטור פרסים מירושלים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. עדיין, לצערי, יש לנו "ידידים", מבית ומחוץ, העושים את כל שביכולתם על מנת שמדינת ישראל תעביר שטחי מולדת המוגדרים על ידי החוק הבינלאומי "הבית הלאומי של העם היהודי" לידיהם של מי שעד היום אינם מוכנים לקבל את זכותה של מדינת ישראל להיות, להתקיים כמדינה דמוקרטית-ליבראלית ומדינת הלאום של העם היהודי.

    אנו חייבים לעמוד על כך שכל הסדר שהוא יהיה מבוסס על החלטות ועידת סאן רמו, 1920, ואלה של חבר הלאומים, 1922, שאומצו על ידי האו"ם ונכללו באמנתו, סעיף 80, 1945.

    נ.ב. החוק הבינלאומי מגדיר ומאשרר הגדרה זו שכברת הארץ הנמצאת בין הירדן לים התיכון, בין החרמון לים האדום הינה "הבית הלאומי של העם היהודי" ולא של אף עם אחר. כברת ארץ זו, הבה נבהיר, מהווה 23% מפלשתינה/ארץ ישראל. 77% הארחרים נמצאים בין הירדן למדבר הערבי והעברו לידי הערבים-מוסלמים של הארץ ב-1921.

    1. נדב, אני מניח שהעובדות עליהם אתה מדבר מוכרים למעט מאד אנשים בארץ. לרוב הישראלים אין מושג בכלל שירדן יושבת על שטח מנדט שיועד לנו – ושהשטח שנשאר לנו הנו 23% משטח המנדט המקורי.

      ידע של העובדה הזו אמור לסגור את הדלת לכל אפשרות של מסירת שטחים. כי איך אפשר לתרץ מסירה של עוד שטחים לאחר שמה שיש בידינו כיום הוא 23% מהמקורי?

      למרות זאת, גם אתה, בפסקה האמצעית בתגובתך, אומר שכל הסכם יהיה מבוסס על סאן רמו וחבר הלאומים.

      איך?? הרי השטח שהוגדר לנו כבר קוצץ ב- 78%?………..

      אשמח להסבר

  2. מ2006 התובנה הייתה צריכה להיות למקד את המאמץ המלחמתי נגד השפעות אירניות שיעיות קציניות(כגון חיזבאללה, ג'יהאד האיסלמי) אבל מאותה שנה לא הייתה שום מבוגר אחראי פוליטי שרק צועקים "שלום שלום שלום" או "חמאסטאן חמאסטאן חמאסטאן"…..

  3. "זה לא הגרעין, זה הטרור"

    תודה, אובמה!
    עד לא מזמן זה היה הגרעין.
    עכשיו זה רק הטרור. גרוע, אבל נתמודד.