תהיו בשר תותחים, ותשתקו

אצל יעלון ויאיר גולן לא מדובר ב"דוגריות" בריאה, אלא בעמדת מוצא מתנשאת ויהירה שאין לה מקום אצל מנהיגות מוסרית ואחראית

דברת ריקה; יעלון וגולן (מימין). צילום: אריאל חרמוני, פלאש 90

מה שטראגי כל-כך בבוגי יעלון היא העובדה שהגמל לא רואה את דבשתו. במפגן מביך של חוסר מודעות עצמית הצליח האיש שלכאורה מוטרד כל כך מהתדרדרות השיח הקיצוני, לרשום דווקא במשמרת שלו פרק חדש ואפל בתולדות הדיון הציבורי בישראל. נמוך יותר כבר יהיה קשה לרדת.

דבריו של יעלון, וגם של עוזרו, הצליחו להרגיז ציבור חושב ומתון מכל קצות הקשת הפוליטית, הרחוק מאוד מדימוי האספסוף שמנסה יעלון להדביק למבקריו בהתנשאות מלגלגת. להלן: "קומץ קיצוני שמשתלט על השיח". בעבור מקהלת "קץ הדמוקרטיה", ביקורת היא לעולם אות ל"קיצוניות". רק לא חלילה כשמדובר בביקורת שלה עצמה. שימו לב מה דרש יעלון מקציניו: הביעו את דעתכם בלי סייג. "אל תחששו. אל תהססו ואל תירתעו". יעלון אף הזהיר מפני נהייה אחר "כיוון הרוח".

עוד נחזור למכבסת המילים "כיוון הרוח". אבל תחילה, נתעכב על ה"אומץ" הנדרש מקציני צה"ל לדבר ללא "מורא ופחד".

מוסר, בניגוד לתפיסתו של יעלון, הוא דווקא מידה של "מורא ופחד"; מידה שאדם מאמץ לעצמו כשהוא נפגש ברשות הרבים. מותר האדם המוסרי והחושב מהטוקבקיסט המצוי דווקא במילים שהוא שוקל. רק הטוקבקיסט מדבר "ללא מורא ופחד". מי שרואה בעצמו מחנך, מאמץ בענווה מידה לא מבוטלת של "יראה ופחד" כשהוא חושב על המשמעויות שהשומע עשוי לייחס לדבריו. לאופן שבו המאזין, עשוי להבין אותם. הוא שואל את עצמו שוב ושוב האם בדברים יש כדי לשמש השראה ותקווה, או שמא הוספת שמן רותח לקלחת הזעם והמדון.

הרי אם היה ליאיר גולן, קצין אמיץ ללא ספק, קצת יותר "מורא ופחד", אולי הוא היה שואל את עצמו אם נאומו ביום השואה מהווה ביקורת עניינית גרידא, או שמא הוא מכיל השתלחות שעלולה לעלוב ולפגוע בשומעיו. האם עצר רגע ושאל את עצמו, במעט יראה ופחד מפני כבודם של ניצולי השואה, האם יש ולו ניצול אחד החי בינינו, שדבריו יגרמו לו עגמת נפש, צער וכאב?

מי מפחד מביקורת

אל תטעו. אצל יעלון וגולן לא מדובר ב"דוגריות" בריאה, אלא בעמדת מוצא מתנשאת ויהירה שאין לה מקום אצל מנהיגות מוסרית ואחראית. כך יכול היה יעלון להתגולל בעבר " ללא מורא ופחד" על ג'ון קרי "האובססיבי והמשיחי" ורק אחר כך לטעון שהדברים לא הובנו כהלכה. בפני האמריקנים הוא דווקא מיהר אז להתנצל. אבל את "עמך ישראל" הוא כנראה לא סופר. הם סתם מתבהמים.

למה בדיוק מתכוון יעלון כשהוא קורא לקציניו לא לנהות אחר "כיוון הרוח"? בתרגום סימולטני לעברית, הוא מדבר על דעת ההמון. המוני בית ישראל אליבא דיעלון הם נבערים שהשתלט עליהם "מיעוט קיצוני", שלא מסוגל להבין נאומים ומשתומם מכך ששר ביטחון מכריז על אשמתו של חייל אפילו שהחקירה המקיפה בעניינו טרם החלה.

חמור מכך, המסר הוא שביקורת ציבורית על הצבא והתנהלותו היא דבר שיש להתעלם ממנו. ההמונים מועילים בעיקר כשהם נדרשים להתגייס ולסכן את חייהם. אבל להביע דעה, ביקורת או פיקוח? זה לא. תהיו בשר תותחים, ותשתקו. הדרג המקצועי מנהל כאן את העניינים. את "כיוון הרוח" שלכם תשמרו למערכי השיעור של חיל חינוך, הם כבר יסבירו לכם למה הצבא תמיד צודק.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. צר לי לציין שמערכת מידה הסירה מהאתר את הכתבה של יהודה הראל מהיום לאחר כ 6 שעות בטרם שהוצגו תגובות הקוראים.
    הדבר שנראה מוזר בעיני דחף אותי לחפש את המאמר שהוסר במטרה אחת לבחון ולקרוא את התגובות עליו. ואכן מצאתי אותו בארכיון המאמרים של יהודה הראל את המאמר מהיום, ושמהיום להיום הוא הועבר לארכיון. ואכן את האתונות שחיפשתי מצאתי.
    וכל ההקדמה דלעיל באה לומר שכל התגובות שנרשמו שם תואמים במלואם למאמר זה.
    ממליץ למעוניינים לחפש ולקרוא את הערות המגיבים למאמרו של יהודה הראל מהיום.
    מיותר לציין שכל התגובות קטלו את משה בוגי יעלון על תפקודו.

    1. שלום משתמש אנונימי.
      המאמר של יהודה הראל לא "הוסר". עלו בינתיים כתבות חדשות שהחליפו אותו בדף הנחיתה. ניתן למצוא את כל הטורים של יהודה, כרגיל, בסרגל למעלה.
      ערב טוב.

  2. כל מילה מדויקת, הרכיכות והרפיסות שהפגין בוגי יעלון בתקופתו גרמה לנו הרבה מאוד נזק. אמנם היהירות והקטנת הרוב אכן נשמעת במשפטים רבים שלו, אבל לדעתי הנזק המשמעותי שגרם למדינת ישראל זה אי יכולתו להבין שעם השכנים אנחנו לא יכולים להיות רופסים, ובצוק איתן ובכלל בכל מה שקורה מבחינה בטחונית במדינה הוא אשם כי הוא סלל דרך מצוינת עם רפיסותו לאויבינו , והכשיר קרקע פוריה לארגונים במדינה שהם עוכרי מדינת ישראל הדואגים להפיץ ולהשמיץ את הצבא בכל העולם. כן לדעתי הוא היה חייב ללכת.גם בנושא המנהרות זלזל, עד שקמה צעקה והועילו לטפל. בכל מקרה כמה שזה נשמע הזוי לאנשי השמאל ,יפי הנפש ,ליברמן עדיף על בוגי , ושוב בגלל שהשכנים לא נורווגים שלווים, אלא חיות אדם הרוצות להשמיד אותנו.

    1. כל השמאלנים האלה שבחרו את יעלון לכנסת, הם יביאו לחורבן!

    2. נכון, השמאל לא בחר ביעלון. הימין בחר בו, אך רק מפני שחשב שיעלון גם הוא איש ימין.
      כעת, משהוברר שלא זה המצב, ויעלון הונה את בוחריו, הוא מועף מתפקידו. כך בדיוק זה אמור להיות, למרות שזה מרגיז אותך ללא ספק.