הברירה הדרמטית של הרצוג

המספרים מוכיחים כי ההקצנה במפלגת העבודה עמוקה וחסרת תקנה. כמו ברק, גם הרצוג צריך להבין שיש לו רק ברירה טובה אחת. האם יעמוד במבחן?

החלטות קשות. הרצוג. צילום: תומר נויברג /פלאש90

באחד הסרטים על הבחירות נראה בוז'י הרצוג מגיע לעצרת בחירות באחד היישובים, אלא שאז מתברר לו שאין שם כמעט אנשים. מבוכתו ניכרת, אבל מבחינתו מדובר בכשל ארגוני, לא אישי. במובן מסוים הוא צודק. הוא הרי הגיע לגדולה בזכות היותו פעיל מעולה לאחרים מאחורי הקלעים. הוא היה ה"קומבינטור" המרכזי בירכתי הבמה, שסייע למנהיגים טבעיים ממנו – בעיקר אהוד ברק – להילחם על בכורה לאומית. זה התפקיד שבו הוא חש בנוח, ובו הוא רשם את הישגיו הגדולים ביותר.

כך שכרגע הבעיה של בוז'י כפולה: אין לו מנהיגות טבעית, ואין לו בוז'י אחר שיעזור לו לייצר תדמית כזו, כפי שהוא עשה עבור אחרים. למרות מגבלותיו אלו, הרצוג הצליח להצעיד את מפלגת העבודה להישג מדהים: מספר המנדטים הגדול ביותר מאז בחירות 1999. הוא שכנע את ציפי לבני להצטרף אליו, ומכר לציבור את המחנה הציוני כאטרקטיבי גם לקולות ממרכז המפה. רק הצלחה מפתיעה במיוחד של נתניהו והליכוד מנעה ממנו אפשרת להרכיב ממשלה.

כל אחד שראשו על כתפיו מבין שאין סיכוי שנתניהו הציע להרצוג אפילו חצי ממה שהוא הציג כרשימת הישגיו במשא-ומתן. ועדיין ברור שמבחינת תפקידים מפלגת העבודה הייתה מקבלת הרבה מאוד. אלא שבמהלך המו"מ גילה הרצוג משהו אחר לגמרי: בעצם אין לו מפלגה. מפלגת העבודה, כטענתו עכשיו, היא מפלגה קיצונית ולא מתפקדת, שעברה השתלטות עוינת בליבת המתפקדים שלה.

תוך כדי המשא-ומתן, ומבלי שהמתינו לתוצאות הסופיות, נכתש בוז'י בידי מפלגתו ואיבד את היכולת להשלים אותו.

הנאום של בוז'י אמש היה מלא בזעם ותסכול על המתרחש במפלגתו. הוא נשמע כמעט מופתע. אבל האמת היא שהדברים היו ידועים מראש – לא רק בתחושות סובייקטיביות המתבססות על רשמים או תעמולה, אלא לכל מי שטרח לבצע את הדבר הפשוט והחשוב ביותר: ניתוח תוצאות הפריימריז האחרונים שנערכו במפלגת העבודה. כשבוחנים את רצונם של מתפקדי המפלגה לא נותר שום מקום לספק: השמאל הקיצוני הוא מפלגת העבודה החדשה.

הנה העובדות: למקום הראשון בפריימריז הגיעה שלי יחימוביץ', שבוז'י הקדיש לה חלק ניכר מנאומו בדברו על ברית "יחימוביץ'-גלאון". ידוע לכל שיחימוביץ' היא שמאל כלכלי רדיקלי, אך את עמדותיה המדיניות היא הצניעה היטב בשנים האחרונות. הרצוג הבהיר בנאומו כי מצביעת חד"ש לשעבר נותרה קיצונית בעמדותיה.

 

תוצאות הפריימריז המלאים של מפלגת העבודה
תוצאות הפריימריז המלאים של מפלגת העבודה

ומי עוד ברשימה? למקום השני הגיעה סתיו שפיר, לחמישי הגיעה מרב מיכאלי, את העשיריה סוגר יוסי יונה, וזוהיר בהלול הגיע למקום השלושה-עשר. לא נשכח גם מקצין נוסף, אראל "קיבינימט" מרגלית, שהגיע למקום השביעי. אנו נוטים לשכוח שזו הרשימה המייצגת ביותר את מאזן הכוחות בתוך העבודה, משום שהרשימה הסופית כוללת שריונים והסכמים עם התנועה של ציפי לבני, שהכניסה דמויות מתונות יותר.

הרצוג אומר שהוא מתכוון להילחם נגד הקיצוניים, אך הנתונים מלמדים שמדובר בקרב אבוד מראש. כ-80 אחוזים ממתפקדי המפלגה הציבו את יחימוביץ' ושפיר בצמרת, ואת שאר הקיצוניים בסמוך להן. אלו אינם השוליים של המפלגה, אלא המיינסטרים שלה. הרצוג נדון להיכשל.

בכל אופן יש לשאול: גם אם יצליח, האם באמת מפלגת העבודה יכולה לחזור ולהיות מפלגת שלטון? הנתונים מלמדים שמדובר באפשרות קלושה. מאז שאהוד ברק הפסיד את ראשות הממשלה ב-2001 – אחרי שזכה בבחירה ישירה – זה לא קרה. יתירה מכך, הדבר הבולט ביותר בכל הסקרים שנערכים בחודשים האחרונים הוא שהתוצאות של 2015 היו הישג חד-פעמי, ושהמרכז הפוליטי – בעיקר לפיד – מתחזק, זאת לאחר שבחודשים האחרונים הוסרה מסכת המתינות שעטתה על פניה מפלגת העבודה בבחירות.

 

בחירות מנהיג מנדטים מספר מצביעים
2015

 

בוז'י הרצוג 24 786,313
2013

 

שלי יחימוביץ' 15 432,118
2009

 

אהוד ברק 13 334,900
2006

 

עמיר פרץ 19 472,366
2003

 

עמרם מצנע 19 455,183

יתר-על-כן, עיון בתוצאות הבחירות בשנות האלפיים חושף שהבסיס האלקטורלי של מפלגת העבודה הוא כ-15 מנדטים בלבד, בעוד המרכז הפוליטי גדל ויציב. בניגוד למגמה הזאת מפלגת העבודה העמיקה בבחירות הללו את צלילתה אל לב השמאל הקיצוני והפוסט-ציוני, והרצוג יודע בעצמו שהמשמעות היא שהוא היום מתחרה במר"צ, לא בליכוד ולא בלפיד.

לו הייתי יועצו של הרצוג, הייתי מעמיד בפניו את הדילמה הבאה. מצד אחד אתה יכול להילחם בעבודה, לנסות לשנות אותה, ואפילו אם תצליח תעמוד בראש מפלגה שולית ולא משפיעה. מצד שני אתה יכול לעשות מעשה אהוד ברק, שהבין שבכורה לאומית לא תהיה לו, ויתר על מפלגת העבודה והפך את עצמו לסגנו הנאמן של נתניהו – ובכך הפך לאיש השני בחשיבותו בעיצוב המדיניות של ישראל.

למעשה, ברק גילה בכך אחריות לאומית וניתוח פוליטי רציונלי. האם הרצוג עשוי מאותם חומרים? האם, כפי שקרה לברק, הוא יבין שעמדת ההנהגה לא ריאלית עבורו, אבל כמספר שתיים של נתניהו – בתפקיד נוח לו ותפור למידותיו הטבעיות – הוא יכול להיות בעל השפעה על ההיסטוריה של ישראל? האם הרצוג יכול להתפלג ממפלגת העבודה המידרדרת, גם לדבריו, למחוזות הקיצוניות, להצטרף בסיעה מגובשת לממשלת נתניהו כדי להיות שר חוץ וחבר קבינט, ולהילחם בבחירות הבאות על מקום מכובד במרכז? לאור התהליכים שעוברים על מפלגת העבודה, זו כנראה האופציה הטובה ביותר עבורו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. כשזוהיר בהלול מצדיק את רצח חיילי צבא ההגנה לישראל (צה"ל) ושוטרי משמר הגבול (מג"ב) וממשיך לשבת בכנסת ישראל מטעם מפלגת "העבודה", כשסתיו שפיר ממשיכה לרמוס בפיהה את "התקוה" כהימנון גזעני ואינה מוכנה לשיר אותו וממשיכה לשרת כחברה פעילה מאד במפלגת "העבוד", וכשחברים במפלגה זו מעדיפים להפגש עם מחמוד עבאס אולם לא לדבר עם בנימין נתניהו ומכנים את עצמם "המחנה הציוני", לי ברור כשמש שאין מפלגה זו כמפלגתם של בן-גוריון, רבין ואהוד ברק. הגיע הזמן לחריש עמוק במפלגת "העבודה"!!

  2. נו באמת… אם הם היו מחליטים להיכנס לממשלה היית מוקיע את עליבותם ותאוות השררה שלהם. יש להם סיבות טובות להתנגד לממשלת אחדות, והן לא קשורות לעמדות קיצוניות בתחום הכלכלי או המדיני.

  3. מי אתה בכלל אדון איפרגן שתגיד למישהו ממחנה השמאל איך לקרוא את המפה של המחנה. מוכר לאנשים ששלי יחמוביץ וסתיו שפיר הם שמאל קיצוני. הצחקת את השמאל הקיצוני. השמאל הקיצוני נעלם מהמפה הפוליטית שמק"י נעלמו מהמפה. אין שמאל קיצוני בארץ למעט כמה אנשים אמיצים שעוד מפיצים עלונים קומוניסטים פה ושם. ומה ההוכחה לכך שאותם אנשים, יחמוביץ שפיר מרגלית ומיכאלי הם קיצוניים? איפה הבסיס לטיעון ? לא קיים. כי אין. תחזור לבחוש בליכוד אולי שם אתה מבין משהו על מה שאתה מדבר.

  4. קל עכשיו להבין גם את פעולותיו של נתניה לסילוק פיגלין, למעשה, מהליכוד. הוא היה מוצא עצמו עם ימין קיצוני ולא פרמטר מונע ממנו לעשות מה שהוא אוהב ויודע: מה שנכון לישראל, גם אם מבינים את זה רק בדיעבד.

    1. אדם לאומי הוא לא קיצוני.למה אנחנו צריכים להיות נוסח אירופה.אנחנו במיזרח.אני מקנא בערבים על האללה הוא אכבר שלהם.גם אני רוצה זאת.כמובן בדרכי שלי.למה אתם האשכנזים לא נותנים לעדות המיזרח את חלקם.אנחנו צריכים להיות לאומיים כמו האדמה עצמה. אני גאה שאלוהים פה.איפה שהוא נימצא אני אהיה.הוא הזהות שלי.הוא בחר במיזרח.אין יותר גאווה מזו. הגיע הזמן להפוך דף.מפאי מיצתה עצמה וגם גלות הישיבות.משהו אחר.עיברי לאומי זה לא קיצוני.העולם הוא מאוד פגני אלילי.מזאת .וכזה מסר, ארצה לדבוק בשורשי העיבריים המונותאיסטים.יהודי העולם מאוד מדורדרים.עדות המיזרח הם אנשים לאומים גאים.גאים בארצם במורשת ובאלוהים.דווקא בתור מודרנית ההיתפעלות מאלוהים היא גדולה יותר.יש זיוף ענק במדינה שמראה שיסודות המדינה מיצו עצמם.היגיע זמן לאמץ את העיבריות הראשונית היפה והטובה.לחזור אליה זה לחזור לעתיד.יש בה הכל.היא מוכלת ומכילה את כל היקום כולו.

  5. אם כבר, הייתי מייעץ לו לחבור ללפיד. לנתניהו אין שום סיבה לקחת את בוז'י עכשיו, ועם לפיד עוד יהיה לו סיכוי להחליף את נתניהו ולאחד את האופוזיציה תחת מנהיג אחד.

  6. הרצוג לא יוכל לעולם להפוך לסגנו של נתניהו, דווקא בגלל הדוגמה של ברק. התקשורת עשתה לברק רצח אופי מחריד וחסר תקדים, בשל הצטרפותו לממשלת נתניהו, והרצוג פשוט פוחד, ובצדק, שזה מה שיעשו גם לו.

  7. השמאל הרדיקלי במפלגת העבודה הוא לא פוסט-ציוני, אלא אנטי-ציוני.

  8. ביבי אחד מראשי הממשלה הגרועים ביותר היו כאן מאז ומעולם

  9. טיפשים, שמאל קיצוני זה מרקסיסטים, קומוניסטים וטרוצקיסטים. לא סוציאל דמוקרטים כמו מפלגת העבודה ומרץ. אין לכם שום מושג בפוליטיקה ואתם חושבים שעל ידי סטיגמות וכינויים תשנו את העולם. טיפשים