דו"ח חדש חושף: שיתוף פעולה בין צה"ל לעמותות המסתננים

מדוע עוסקים חיילי צה"ל בפעילות פוליטית שנויה במחלוקת? בזמן שהמדינה עדיין מחפשת פתרון למצוקת תושבי דרום ת"א, חיילי צה"ל מסייעים למסתננים בשירות עמותות השמאל

חיילי מודיעין בפעילות בדרום תל-אביב. צילום באדיבות תושבי דרום תל אביב

זה למעלה משנתיים שחיילי צה"ל משתתפים ב"פעילות חינוכית" עם ילדי מסתננים בדרום תל-אביב, והכל תוך שיתוף פעולה עם עמותות שמאל ועמותות נתמכות 'הקרן החדשה לישראל'. דו"ח מעקב שהוציא אתמול ארגון 'סטודנטים למען דרום תל-אביב' מפרט שורה של אירועים מתועדים רק מהשנה האחרונה. המפגשים כוללים בין השאר סיורים שמטרתם העלאת המודעות לנושא המסתננים, וימי התנדבות.

כך למשל, ב-5 ליולי 2015 נפגשו חיילים וחיילות מחיל המודיעין עם ילדי מסתננים בדרום תל-אביב, באירוע שאורגן על-ידי עמותת השמאל 'אליפלט'; באוקטובר באותה שנה נפגשו טירונים מחטיבה 7 של חיל השריון עם ילדי מסתננים בשכונת שפירא; במקרה אחר (סרטון מצורף) עמותת 'א.ס.ף' יזמה פעילות לחיילות מחיל התותחנים עם ילדי מסתננים; בחודש מרץ 2016 תועדו חיילות מחיל התותחנים בגן ילדים בשדרות הר ציון בפעילות שאורגנה על-ידי עמותת 'א.ס.ף'. רק בשבוע האחרון קיימו חיילים מחיל המודיעין סיור בשכונת שפירא, שאורגן על-ידי עמותת 'אליפלט'.

בהתנהלות זו צה"ל משתף פעולה דה-פקטו עם ארגונים המקדמים נושא השנוי במחלוקת פוליטית חריפה, אם לא תומך ממש בשוהים בלתי-חוקיים. רק נזכיר כי בית המשפט העליון כבר פסל פעמיים את התיקונים לחוק ההסתננות שחוקקה הכנסת, ובכל אחת מהפעמים הללו עמותות השמאל היו חתומות על העתירות.

פעילות פוליטית שנויה במחלוקת

זה לא סוד גדול שפעילות העמותות למען המסתננים אינה מסתכמת בפעילות הומניטרית. גם 'א.ס.ף' וגם 'אליפלט', שתיהן שותפות אקטיביות בכל מאבקי המסתננים שאירעו במשך השנים. עמותות השמאל חתומות על העתירה בשנת 2007 נגד נוהל "החזרה חמה", שאפשרה למעשה את המשך גל ההסתננות; על העתירה לבג"ץ שמנעה את פיזור המסתננים, וקבעה כי ישארו במרכז הארץ (נוהל "חדרה-גדרה"); המשך בבג"ץ דרך העתירות החוזרות ונשנות דרך חוק המסתננים; וכלה בפעילות שוטפת והפגנות נגד מתקן 'חולות' ו'סהרונים'.

עמותת 'א.ס.ף' מצהירה כי שמה לעצמה למטרה למנף "את עשייתה בשותפות עם קהילות מבקשי המקלט לשם שינוי השיח הציבורי והמדיניות הרשמית של ישראל".

מדובר בפעילות פוליטית ותעמולתית מובהקת, שהשותפות עם חיילי צה"ל נועדה לתת לה לגיטימציה ומנוף להשפעה על דעת הקהל. כך, רצונם הטוב של חיילי ומפקדי צה"ל ליזום פעילויות ערכיות ולהתנדב למען הקהילה מנוצל בציניות על-ידי ארגונים רדיקליים לקידום מטרותיהם הפוליטיות.

כאשר פנו הסטודנטים לדובר צה"ל כדי שיתייחס לאירועים אלו, לעתים הם נענו בהתעלמות ובחלק מהפעמים דובר צה"ל הודיע כי "צה"ל אינו מביע עמדתו בסוגיות פוליטיות כלל ובסוגיית הפליטים בפרט" והדגיש כי "מדובר בפעילות הומניטארית".

כנגד טענות צה"ל כי אין בפעילות גוון פוליטי, הפעילויות מתפרסמות על-ידי עמותות המסתננים שיוזמות או מוציאות לפועל את המפגשים, ובכך מנוצלים חיילי צה"ל באופן ציני כדי לקדם את האינטרסים שלהן. עצם השימוש במונח "מבקשי מקלט" או "פליטים", מעיד על עמדה פוליטית מאוד ברורה, זו העומדת בניגוד לעמדות רשויות המדינה, הרואות ברוב המסתננים מהגרי עבודה. אפשר רק לתאר את הסערה שהייתה נוצרת אם היו נשלחות חיילות חיל החינוך לסייע לנערים במאחז לא חוקי בשומרון.

יתרה מכך, לעיתים הפעילות חורגת בפועל מגבולות ההומניטרי. כך למשל באוגוסט 2015 נפגשו מפקדים מקורס 'נתיב' בחיל החינוך עם מותסים עלי, מסתנן בלתי חוקי מדארפור, ממנהיגי המסתננים ומנכ"ל 'המרכז לקידום פליטים אפריקנים'. מדובר באחד מהארגונים הקיצוניים ביותר למען המסתננים. ב־2012 הוציא הארגון דו"ח עבור הוועדה למניעת אפליה גזענית של האו“ם, ובו נאמר כי מדינת ישראל נוקטת מדיניות של אפליה גזענית כלפי אפריקנים, בין השאר בהתבסס על כך שלטענתם חוק השבות הוא חוק גזעני.

במקרה הזה גם דובר צה"ל הבין שהגבול נחצה, והודיע כי "מדובר ביוזמה נקודתית, המקרה הובא לידיעת המפקדים וטופל מול הגורמים הרלוונטיים".

שימוש בחיילי צה"ל בנושא שנוי במחלוקת. צילום מסך מדף הפייסבוק של 'אליפלט
שימוש בחיילי צה"ל בנושא שנוי במחלוקת. צילום מסך מדף הפייסבוק של 'אליפלט

מה עם תושבי דרום תל אביב?

שפי פז, פעילה בולטת במאבק למען תושבי דרום תל אביב, הציפה בעבר מספר פעמים את הנושא בדף הפייסבוק שלה, תחת הכותרת "צבא המטפלות לישראל". בשיחה עם 'מידה' היא אומרת: "זה קורע לנו את הלב. בלילה שומרים עלינו חיילי מג״ב ובבוקר באים חיילים מאותו הצבא ומוציאים את ילדי המסתננים לטיול בוקר. אנחנו שאוהבים את צה״ל חוטפים ממנו סטירה, ופעילי העמותות שרואות בו את צבא הכיבוש הציוני מקבלות את תמיכתו".

בתגובה לדברים מסר חבר ועדת חוץ וביטחון ח"כ אמיר אוחנה כי "כמי שכואב את כאבם של תושבי שכונות דרום תל אביב, הנאנקים תחת עול המסתננים הלא חוקיים שנכפו עליהם, וכמי שצה"ל ומערכת הביטחון מאוד יקרים לליבו, התאכזבתי לגלות שצה"ל משתמש בחיילים שהתגייסו כדי להגן על מדינת ישראל ומאלץ אותם לבצע פעילויות שיש בהן כדי לעודד את תופעת ההסתננות, ולכל הפחות לעודד את המסתננים להשאר היכן שהם".

ח"כ אוחנה הוסיף ואמר כי כבר בתחילת השבוע הגיש שאילתה בנושא לשר הביטחון וכי הוא ממתין לשמוע מהי תגובת מערכת הביטחון.

מחבר הדו"ח אמיר לוי, יו"ר 'סטודנטים למען דרום תל-אביב' אמר כי הוא מאמין שרוב החיילים והמפקדים שלוקחים חלק בפעילות כזו אינם מודעים לכך, אך משמעות הדבר היא שלמעשה צה"ל משתף פעולה עם ארגונים המקדמים פעילות בלתי חוקית ותומכים בשוהים בלתי חוקיים: "חשוב להדגיש כי כל פעילות "חברתית" לכאורה אשר תומכת במסתננים, פוגעת למעשה בתושבי דרום תל-אביב, שהם הנפגעים העיקריים מתופעת ההסתננות הבלתי חוקית ושלל המרעין בישין שהביאה עימה. אנו סבורים כי לא יעלה על הדעת המצב בו חיילי צה"ל, אשר אמורים לשרת ולהגן על מדינת ישראל, עוסקים בפועל בפעילות אשר פוגעת במדינה ובאזרחיה".

 

מאמרים נוספים