מדוע ברני סנדרס לא פורש?

גם אם הסנטור ברני סנדרס ינצח בהפרש גדול בפריימריז שיתקיימו מחר בארה"ב, הסיכויים לנצח את קלינטון במאזן הכללי קלושים. למרות זאת, יש לו כמה וכמה סיבות טובות להישאר במירוץ עד הסוף

מחכה לקלינטון בסיבוב; ברני סנדרס. צילום: Nick Solari CC BY 2.0 via flickr

כל מי ששמע את דבריה של הילרי קלינטון בשבוע שעבר היה בטוח שהניצחון כבר מונח בכיסה. מבין שורות נאום מדיניות החוץ שלה עלתה מסקנה ברורה: ברני סנדרס גמור, והפריימריז הגיעו לקצם. אלא שלמרות ההובלה המובהקת של קלינטון, סנדרס עדיין מסרב להיכנע. "נילחם עד הבוחר אחרון" הוא חוזר ואומר.

בערוצי התקשורת האמריקניים מצביעים על כך שקלינטון במרחק נגיעה מהשגת מספר הצירים הדרוש כדי לנצח. סנדרס, לעומת זאת, טוען שהתקשורת מטעה את הציבור. הוא אומר שתקוותו היא להגיע לוועידה הדמוקרטית בפילדלפיה, שתתקיים בסוף יולי, עם יותר צירים מקלינטון. סנדרס מודה שהדרך היא "עלייה קשה", אבל מוסיף שמאז תחילת הקמפיין שלו, אותו התחיל בפיגור של 70 נקודות, הוא נלחם ומצליח.

מחר, ב-7 ביוני, יתקיימו פריימריז בשש מדינות: דרום וצפון דקוטה, מונטנה, ניו-מקסיקו, ניו-ג'רסי וקליפורניה. הפריימריז המרכזיים יתקיימו בקליפורניה, שמעניקה 475 צירים, ובניו-ג'רסי, שבה 125 צירים רגילים. בכל אחת משאר המדינות יש עוד כ-100 צירים. כעת קלינטון מובילה על סנדרס בכ-270 צירים רגילים (1501-1769), ובצירי-על (סופר-דלגייטס) 44-543. למעשה, אף אחד מהם לא יגיע ל-2,383 הצירים הדרושים רק באמצעות צירים רגילים. צירי-העל הם אלו שיכריעו, ויסייעו להשיג את המספר הנכסף (על השיטה הדמוקרטית, וההבדל בין צירים רגילים לצירי-על הרחבתי בעבר כאן).

בשורה התחתונה, מהתמונה המצטיירת נראה די בבירור שברני סנדרס לא עומד להיות המועמד הדמוקרטי. עתה שואלים כולם: מדוע הוא ממשיך במירוץ?

בא לשנות

תשובה אחת היא, שלמרות שרוב מוחץ מצירי-העל תומך בקלינטון, סנדרס עדיין מאמין שניתן להשפיע עליהם ולשנות את החלטתם.

הסנטור מוורמונט חוזר ומדגיש את העובדה שעוד לפני שהכריז בכלל על מועמדתו, כבר אז 400 צירי-על הכריזו על תמיכה בקלינטון. מבחינתו, הדבר אינו מתקבל על הדעת. הוא מאמין שככל שיקטן הפער בינו לבין קלינטון במספר הצירים הרגילים, כך יש מקום לשכנע את צירי-העל לשנות את החלטתם ולעבור למחנה שלו.

סנדרס חוזר ומדגיש שתי נקודות מרכזיות: ראשית, הוא המועמד החזק יותר מול דונלד טראמפ, וכל הסקרים הלאומיים מראים שבקרב הזה הוא ינצח בגדול. קלינטון לעומת זאת, נמצאת לפי חלק מהסקרים כמעט בתיקו עם טראמפ, ובחלקם האחר טראמפ אפילו מוביל. שנית, אומר סנדרס, הרבה השתנה מאז שאותם 400 צירי-על הכריזו על תמיכתם בקלינטון. כעת יש לו קמפיין עם יותר מומנטום ותנופה, והוא מביא גם מצביעים חדשים. לכן, הוא מבקש מצירי-העל להבחין במציאות החדשה, ולשאול את עצמם איזה מועמד ינצח בנובמבר את טראמפ.

אבל גם אם סנדרס לא ינצח, יש לו סיבות נוספות להישאר במירוץ. הסנטור מוורמונט בן 74, והוא כנראה לא ירוץ שוב לנשיאות. מה נותר לו? רק להשפיע ולשנות את הפלטפורמה של המפלגה ואת הדרך שבה היא פועלת בפריימריז, לקראת 2020. סנדרס מתכוון להשתמש בכל הכוח שלו, ובכל הצירים שלו, כדי לתפוס מקום מרכזי בוועידה הדמוקרטית. מדובר לא רק בבחירות לנשיאות – סנדרס הקים תנועה עם תומכים שמעוניינים לשנות הרבה דברים במפלגה הדמוקרטית, ובעיקר למשוך אותה הרבה יותר שמאלה. לשם כך הסנטור רוצה שהתנועה הזאת תגיע לוועידה עם תנופה ומרץ. כך הוא יצליח להשפיע הרבה יותר, במקום שייכנס לוועידה כמועמד שכבר נכנע לקלינטון.

הוועידה הלאומית הדמוקרטית; צילום: Richard Anderson CC by SA 2.0 via flickr
הוועידה הלאומית הדמוקרטית; צילום: Richard Anderson CC by SA 2.0 via flickr

מחכה להילרי בסיבוב

סיבה נוספת שבגינה סנדרס לא פורש היא פרשיית הדואר האלקטרוני של הילרי. רק לפני כשבוע וחצי התפרסם דו"ח מבקר הפנים של מחלקת המדינה, בו נאמר כי ההתנהלות של הילרי קלינטון לא הייתה כשרה, מבחינות רבות. פעם נוספת, האמינות של קלינטון נשחקת.

מאז שנכנס למירוץ חזר סנדרס ואמר שסקנדל המיילים לא מעניין אף אחד, ושהוא לא יתמקד בכך. התבטאות זו זיכתה אותו במחיאות כפיים רועמות מצד הצופים בעימותים הדמוקרטיים. אולם עכשיו יתכן שהוא מבין שעשה טעות. בתקופה האחרונה התוודה סנדרס שעניין המיילים התפתח ותפח, וזה כבר לא מה שהיה לפני שמונה חודשים. מצד שני, בראיונות מהשבוע האחרון הוא נשאר בשלו: סנדרס ממשיך לטעון כי הוא מנהל קמפיין ענייני, ושהוא מחכה לתוצאות חקירת האף.בי.איי. סנדרס אמנם לא אומר זאת בפירוש, אך ברור שהוא ישמח להיות המועמד של המפלגה במקרה שקלינטון תואשם. חשף זאת מנהל הקמפיין שלו ג'ף וויבר, שאמר כי לקלינטון יהיה מאוד קשה להמשיך לרוץ אם אכן תמצא אשמה.

מסביבתו של סנדרס ניתן לחוש חרטה על כך שהחליט שלא לתקוף את קלינטון. הרי זה לא רק המיילים: יש גם עניין הקרן שלה, קרן קלינטון; סנדרס לא נגע במחדל בנגאזי בלוב, וגם בשלל הסקנדלים שהיו בתקופת הנשיאות של ביל קלינטון. הוא אמנם לא הרפה מהעובדה שקלינטון נשלטת על-ידי הבנקים הגדולים בניו-יורק; פעמים רבות הוא הצביע על שלושה נאומים שנשאה בפני בנק גולדמן סאקס, שתמורתם קיבלה מעל 600 אלף דולר. אבל העובדה שלא הפעיל את כל התותחים הכבדים נגדה, כנראה פגעה בו. סנדרס נלחם בכל הכוח, נגד כולם. קצת עזרה מצד הבעיות של הילרי הייתה מקלה עליו את העומס.

עם הפנים לוועידה

בשבוע הבא ייגמרו הפריימריז, ולרשות סנדרס יעמדו רק חודש וחצי לנסות ולשכנע את צירי-העל לעבור לצד שלו. האם יצליח להתגבר על קלינטון? קשה להאמין. במצב הכי טוב הוא יסיים את הפריימריז בפער של 200-150 צירים רגילים, וכדי לנצח את קלינטון הוא יצטרך להשיג לפחות 490 צירי-על מתוך ה-780 שקיימים, כלומר שלפחות 250 יעברו ממחנה קלינטון לסנדרס. מעבר לסבירות הנמוכה שזה יקרה, ייתכן שיש לא מעט צירי-על שתומכים בקלינטון משום שהם חייבים לה או שמצפים לקבל ממנה משהו. הצד האירוני בסיפור הוא שסנדרס, האידאולוג הטהרן, בכלל לא חושב שצריכים להיות צירי-על. הוא יוצא נגד השיטה, בזמן שכרגע כל פוטנציאל הניצחון שלו תלוי בהם.

ברני סנדרס, כאמור, נשאר בינתיים במשחק. הוא לא נתמך על-ידי הממסד, הוא לא נשען על כסף של אנשים עשירים, יש לו מיליוני תומכים שמעוניינים שלא יפרוש – זאת בנוסף לכל הסיבות שמנינו לעיל. אם ציפינו שבצד הרפובליקני יהיה בלאגן בוועידה, בינתיים טראמפ ממשיך לאחד סביבו את המפלגה. לעת עתה דווקא אצל הדמוקרטים מסתמן מאבק רועש, או כמו שסנדרס מתאר זאת: It might get messy.

______

גדעון ישראל הוא יו"ר המרכז לקידום יחסי ישראל-ארה"ב

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. גורם נוסף שלא הוזכר כאן: אם מחלקת המשפט אכן תגיש כתב אישום נגד הילרי קלינטון, הדוד ג'ו ביידן יגוייס לקפוץ למערכה, אולי אפילו בצירוף עם "האינדיאנית" ליז וורן, שמאלנית קיצונית שבוודאי תמשוך אליה רבים מתומכי סנדרס, בתור מועמדת לסגנות הנשיאות, והמפלגה תמשיך ללחוץ על סנדרס לפרוש מהמרוץ.

  2. המירוץ של הטיפוסים המחליאים לנשיאות אכן מוכיחה שהשיטה פשטה את הרגל (למי שזה לא היה ברור כאשר אובאמה נבחר…).

  3. מעניין. היא "נשלטת" על ידי הבנקים. האם ציינת שהרפובליקנים נשלטים על ידי האחים קוך, תעשיית הנפט, הקזינו, וכל התורמים הגדולים שלהם?