עונת הפוטש נמשכת

לא צריך טנקים ברחובות ומצור על הכנסת כדי לדבר על הפיכה צבאית. די בהסתה להפגנות אלימות שיובילו למשבר פוליטי, כדי להעניק לגנרלים של השמאל את ההזדמנות לתפוס את השלטון

פשיזם?; אהוד ברק. צילום: פלאש90

לפני כחודש פרסמתי מאמר בשם 'עונת הפוטש החלה', בו ניתחתי את הסיבות לנאומו של אלוף גולן על "סממני פאשיזם" בישראל. ניחשתי כי הנושא לא צפוי לרדת מסדר היום הציבורי בקרוב, אך לא ידעתי שהוא יתפתח באופן כה עוצמתי למצב המדאיג שהגענו אליו היום.

עוד לפני הצטרפות ליברמן לממשלה, הבין בוגי יעלון שתפקידו כשר הביטחון בסכנה והוא החליט לפתוח במערכה נגד מינוי ליברמן, הן מטעמים אישיים והן בניסיון לשמור על האינטרסים הקבוצתיים של הקצונה הבכירה בצה"ל, אשר רואה בליברמן נטע זר.

המערכה של יעלון תוכננה בשני שלבים: ראשית, לנסות ולמנוע את מינוי ליברמן לשר הביטחון על-ידי רמיזות ותמרון פנים-מפלגתי, ואז, במידה שהמהלך לא יצלח – לפתוח במערכה ציבורית הרבה יותר רחבה. וכמו שלכל התקפה של חיל הרגלים קודם ריכוך ארטילרי, כך לכל התקפה פוליטית קודם ריכוך "אידאולוגי", במילים אחרות – דיבורים על "ערכים".

העיתוי לפתיחת מתקפת הערכים הזדמן בדמות פרשת אלאור אזריה. היו שהתפלאו לנוכח מהירות התגובה של הדרג הגבוה ביותר בצבא על מקרה שולי יחסית, ועל העלאתו הפתאומית של נושא ה"ערכים" על סדר היום הלאומי.

אחר כך הגיע נאום סגן הרמטכ"ל, שנשלח לשכב על הגדר עם 'התראות' על הפאשיזם המתקרב, וזכה כמובן לגיבוי הרמטכ"ל ושר הביטחון (דבר שעזריה לא זכה לו – הרי מי סופר חיילים?). שלב זה הסתיים בנאום ההתפטרות של בוגי, שהוקדש כולו ל"ערכים", ונתן את האות לשלב הפוליטי הבא.

בעקבות נאום יעלון התעוררו כל מתנגדיו המושבעים של נתניהו וקפצו על העגלה. מיד פצחה בקול, במלוא העוצמה, מקהלת התקשורת המגויסת, עם סולנים בדמות אהוד ברק בהיסטריה על "ניצני-פאשיזם" וה'נספח הצבאי' של הטלוויזיה רוני דניאל, ושאר שחקנים מקצועיים יותר ומקצועיים פחות שהתגייסו כולם למטרה אחת: לעורר היסטריה המונית בשם "הסכנה לערכים לדמוקרטיה", כאילו אין סכנה לדמוקרטיה מפני ניסיון של הצבא לארגן סוג של מרד.

בסוף השבוע שעבר צפינו כבר במערכה השלישית של המחזה. היא החלה בנאום של יעלון שהציג את עצמו כמנהיג הבא של המדינה, ונמשכה בדבריו של ברק, ששוב הגדיר את השלטון הנוכחי בישראל כפאשיסטי וקרא להמונים להפילו בהפגנות המוניות. הביטוי "פאשיזם" מיועד להצדיק כל פעולה, שהרי אין מטרה מקודשת יותר מהפלתו של שלטון פאשיסטי.

קריאה למרד

מה יכול להיות יותר ברור מזה? זה כבר לא הסתה, זה קריאה למרד.

אבל משום מה אף אחד לא התרעם נגד דברים מזעזעים אלה. פרשנים דנו על סיכויים של יעלון, על הזכות לבקר את השלטון, על הזכות להפגין וכיוצא בזה. למעשה, התקשורת כבר החלה להכין את הקרקע להפגנות ומחאות העתידות לבוא.

יש מי שאומר שליעלון אין סיכויים ממשיים לזכות בהנהגה, וכי התנהלותו לא מעידה על חכמה גדולה. על גודל חכמתו לא אתווכח, אבל לא צריך לעשות ממנו טמבל: כמו איש צבא מנוסה הוא יודע לחשב סיכויים. במאבקים פוליטיים בתנאי בחירות רגילות הוא אולי יפסיד, אבל במערכת בחירות מקוטבת המתרחשת על רקע של הפגנות המונים (אלימות?), הוא יכול להיות מועמד "מפייס" קונסנזואלי שיגיע "לאחות" את השברים בעם. בעיניי סביר להניח שמועמדותו כבר הייתה מתואמת, כי ברור לי שכל מה שמתרחש – לא ספונטני.

לא צריך להגיע למרידה חמושה של הצבא כדי לדבר על הפיכה צבאית. מדובר בתהליכים מתונים יותר, אבל סבירים הרבה יותר. הנה למשל תסריט שכבר נבדק בהצלחה כמה פעמים ובכמה מקומות: מפגינים, ולא בהכרח המונים, יוצאים לרחובות בהפגנות אלימות, בעקבות כך המשטרה נאלצת להפעיל כוח רב, דבר המעורר זעם נוסף על דיכוי ההפגנות ואולי אף על קרבנות, חלילה. בחסות זעקות שבר על ה"פאשיזם" בכלי התקשורת, ובליווי של עתירות לבג"ץ נגד המשטרה וועדות חקירה למיניהם, ההפגנות מתפשטות ומתרחבות. עד מהרה, המצב יוצא מכלל שליטה, ונוצר משבר פוליטי חריף שגורם להקדמת הבחירות. ברגע זה מופיעים מושיעי העם, אלופים ורמטכ"לים בדימוס ובמדים, שבאווירת החירום והפלגנות זוכים ליתרון בבחירות. והנה לכם הפיכה צבאית בלי ירייה אחת, בלי טנקים ברחובות ואפילו בלי לשבור את כללי הדמוקרטיה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. אתה צודק מבחינה עקרונית אבל לא מבחינה פרקטית, התסריט שלך מפספס דבר אחד.
    זהות המפגינים והתפלגות הכוחות.
    מי שיצא בהפגנות אלימות והמוניות הן אנשים מסוג מאוד מסויים שמצביעים בכיוון מאוד מסויים.
    אם כל אותם הזויי מרץ, שגם ככה משתתפים בהפגנות אלימות יחד עם ערבים, ידוכאו באלימות- לא רבים ינידו גבה או אפעף כי ישראל משובטת (ביטוי משוכל / הלחם בסיסים מלשון 'שיבוץ' ו'שבט') וכל שאר השבטים יודעים בדיוק מה מטרת העל של אותם מפגינים.
    לו היינו באמריקה ששם אפילו 1% מהווים 3.6 מליון אנשים (ואו, זה יוצא ממש הרבה מולטי מליונרים) אז כן, אפילו חלקיק קטן שמשתתף בגל ההפגנות השני היה יוצר מאורע מרשים, אבל אצלנו עם 6 מליון יהודים?
    meh.

    נ.ב לא היה איזה משהו עם אתיופים לפני שנה בערך?

    נ.ב.ב טוב, אם נתייחס לאמריקה אז דיכוי ההפגנות אצלם הוא בכלל משהו שלקוח ממדינות עם משטר צבאי.

  2. זה לא פוטש. להיפך. נתניהו ביצע הפיכה פוליטית במדינה, אולי היא היתה דמוקרטית אבל היא לא היתה חוקית.
    עכשיו בסך הכל מנסים להחזיר את המדינה לידיים הנכונות, כלומר לידיים שלנו…

    1. אתה צודק.
      העם טעה ועכשיו לא נותר אלא להחליף את העם.
      ככה זה עובד בדמוקרטיות מתקדמות במיוחד.

    2. כתבת את זה בתור בדיחה, נכון? בבקשה תגיד שזאת תגובה אירונית. קשה לתפוס שמישהו יכתוב דברים כאלה ברצינות.

    3. נכון הקואליציה הנוכחית אולי יש לה רוב בכנסת אבל אין לה רוב מוסרי.

      וגם היטלר עלה לשלטון בצורה דמוקרטית..

  3. הדברים במאמר אולי היו נכונים, אם לא היו תלויים ביעלון ובברק. שני אלו לא מסוגלים לגרום לעם ישראל אפילו לפהק משיעמום.
    יעלון הוא האחרון בעולם שיכול לאחד את עם ישראל. זועבי עוקפת אותו במהלך שנת הצהריים שלה. הוא הרי מי שכינה את רוב העם בכינויי גנאי. הוא זה שצעק ופעל נגד חיל פשוט בצבא, דוקא בזמן שהחיילים הפשוטים מקבלים תמיכה ואהבה ללא כל גבול מרוב העם (ע"ע החיל יהודה יצחק הישראלי). הוא זה שניסה להמאיס את מחדשי ההתיישבות היהודית ביו"ש על רוב העם, ללא הצלחה. אגב, הוא טרח מאד להופיע בחגיגות המימונה לפניי כחודשיים ולא אתפלא אם תהיה לו בקרוב פליטת פה כנגד יהודים שמוצאם מארצות האיסלאם. הרי כל מה שהוא עושה זה נגד ההגיון ונגד עם ישראל, תוך גרימת נזק אדיר לעצמו.
    ולגבי ברק, האיש שהפוסטרים הגדירו אותו "לא סחבק, מנהיג", דהיינו מישהו אליטיסט ומתנשא שכולם אפסים לרגליו. הוא ישיג משהו מעם ישראל?
    לתקשורת, ולכמה פוליטיקאים חולים, ולגויים אנטישמים יש הזיות קשות מאד על היום בו יצליחו להיפור מראש הממשלה בנימין נתניהו. רק שהם קשי הבנה מינימלית – האופן בו ניתן להפיל את שלטונו של מר נתניהו הוא לא באמצעות גופי שמאל, אלא באמצעות דחיקת הימין להצביע עבור מועמד ימני, ובאותו הזמן להציג את מר נתניהו כיקיר ליבם של השמאלנים. כל עוד השמאל שונא ומתפאר בשינאתו למר נתניהו, העם ימשיך לבחור בו.

  4. כתבה מביכה רצופה בשגיאות עובדתיות. בוגי ידע שליברמן מועמד? הרי בכירים בליכוד הופתעו…
    וכול התזה הזאת של הפיכה היא ברמה של ילד בכיתה ג'.

    ביבי עושה מאיתנו צחוק… ובקרוב מאוד הוא יוחלף (ע"י בנט אי"ה)

  5. הפיכה צבאית? אתה רציני?
    אם אתה מדבר על השתתפות ובחישה של הדרג הצבאי בדרג המדינה ולהיפך, אז ברוך בואך לפוליטיקה הישראלית, החל משנת 1948. לא מעט פעמים גנרלים הכתיבו מהלכים פוליטיים וכמות ההצנחות שלהם במקומות ריאליים מבחינה פוליטית היא די מטורפת, ללא כל קשר לזהות שלהם או לממשלות. העובדה שיעלון בחש, לשיטתך, במערכת הפוליטית באמצעות הסמכות שלו היא דבר שנעשה פעמים רבות בידי שרי ביטחון שונים במהלך ההיסטוריה, אפילו הלא רחוקה, ולא נשמעה אז קול זעקה על הפיכה צבאית או כל ביטוי מופרך שכזה. אם אתה רוצה לדבר על הבעיה בהפרדת רשויות וזרועות ביצועיות במדינה, אז אהלן וסהלן, בוא נדבר על השפעת השופטים על תהליך מינויים שלהם, על התערבות ברורה ובוטה של רבנים על תהליכים בכנסת באמצעות מפלגות חרדיות, על ראש ממשלה שלוקח על עצמו 5 תיקים ועוד. כשאתה נמצא בג'ונגל אל תתלונן על כל אגוז קוקוס שנופל לך על הראש…

  6. אולי זו הסיבה שלא מאפשרים לסגור את גלי צהל- מי ינהל וידווח על כל התהליכים שמונהגים על ידי אנשי צבא לשעבר אם לא השופר שלהם שנשאר משום מה בהיכון.

  7. מה הקשר של כל מה שתיארת לפוטש? כל מי שמתנגד לביבי מתכנן הפיכה? עכשיו גם הפגנות הן דבר לא לגיטימי? הנה סקופ בשבילך: בדמוקרטיה מותר להפגין, לשבש את העבודה ואף להפיל את השלטון בפרלמנט ובבחירות. הרוב של היום הופך למיעוט של מחר ולהיפך. גם לקציני צבא במילואים מותר להיאבק בשלטון. ההשוואה בין יאיר גולן לאלאור אזריה מעילבה. גולן לא ירה באף אחד. אנשים כמוך מסרבים להבין שאם אזריה זכאי, אז שוברים שתיקה לא שקרנים ולא מעלילים ופנייתם לחו"ל מוצדקת. או לשם הבהרה: אם אזריה זכאי, יאיר גולן בדרך להאג. אני מעדיף את אזריה בכלא ואת גולן במטכ"ל ולא בהאג.

    1. אויבי ישראל מנסים להחליש אותה והם עושים את זה גם בעזרת בעזרת טוקבקיטסים בשכר. חבל שיש כל כך הרבה טוקבקיסטים שתמורת בצע כסף מוכנים למכור את בני עמם לאינטרסים של אויביהם. בנימין נתניהו – היהודים אוהבי ישראל יודעים בדיוק מי מנסה להפיל אותך.

    2. אם אתה כל כך רוצה לגונן על יאיר גולן, עד כי אתה מעדיף את החיל אלאור אזריה בכלא, מדוע לא תשב אתה בכלא, לאחר שתודה שאתה הוא זה שירה במחבל.
      כך בית הדין לא יצטרך לפסוק שאלאור אזריה זכאי (משום שאתה הוא האשם ממילא), ויאיר גולן לא יצטרך להגיע להאג.
      כולם ירויחו מכליאתך, ואתה תקבל את מבוקשך.
      או שאולי אתה מעדיף שמישהו אחר ישלם את מחיר ההגנה עליך והיקרים לך, ובלבד שאלו שדעותיהם הפוליטיות דומות לשלך או לשל מעסיקיך לא ייפגעו מאיזשהו זימון לבית דין, שאינו מוכר כלל ע"י מדינת ישראל?

  8. צריך להשיב באותו מטבע יגידו פאשיסטים נענה בוגדים במדינה