אפריקה וישראל: תחילתה של ידידות מופלאה

7 מתוך 10 הכלכלות הצומחות בעולם נמצאות באפריקה, והצימאון לטכנולוגיות מים ביבשת הוא עצום. הבוקר נפל דבר: ממשלת ישראל החליטה לחזק את היחסים עם מדינות אפריקה ולהשקיע בייצוא. טור מיוחד של ח"כ ד"ר אברהם נגוסה

שותפות אינטרסים אמיתית; נתניהו ושר החוץ האתיופי. צילום: חיים זך, פלאש 90

ההחלטה שקיבלה הבוקר ממשלת ישראל להשקיע משאבים בייצוא לאפריקה, היא צעד נכון וחשוב בדרך למימוש הפוטנציאל העצום בכל הקשור ליחסי ישראל והיבשת. בתקופה שבה כלכלת אירופה דורכת במקום ואיומי החרם של BDS מתחזקים, דלתותיה של אפריקה פתוחות לרווחה וכלכלתה צומחת בקצב אדיר.

להפוך את העולם למקום טוב יותר

נכון להיום היקף המסחר של ישראל עם אפריקה עומד על 3% בלבד. אולם, לישראל יש הזדמנות לבצע תפנית במאמציה מול היבשת, שכוללת 7 מתוך 10 הכלכלות בעלות הצמיחה המהירה בעולם. מעמד הביניים באפריקה גדל ואיתו נפתחות גם ההזדמנויות הכלכליות.

כמו ישראל, גם אפריקה מתמודדת במערכה מתמשכת נגד טרור אסלאמי רדיקלי. פעילי אלשבאב, בוקו-חראם ודעא"ש מאיימים על שלומם של תושבי היבשת, ועיני המנהיגים האפריקנים נשואות אל עבר הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. מצדנו שלנו, אנו מצפים להחזיר את מדינת ישראל לשמש במעמד משקיפה באיחוד האפריקני, זאת לאחר שקדאפי דאג להוציא אותנו משם. אם לא די בכך, שני מושבים במועצת הביטחון של האו"ם שייכים למדינות אפריקה, והן יכולות להוביל שינוי דרמטי במעמדה של ישראל במקום שבו מנסים לכרסם במעמדנו כל העת.

מדי שבוע אני נפגש עם פוליטיקאים בכירים מאפריקה, מתוקף תפקידי כיו"ר השדולה לקידום יחסי ישראל-אפריקה בכנסת. פעם אחר פעם נאמר לי כי אפריקה מעוניינת יותר מאשר בסיוע במאבק בטרור דווקא בטכנולוגיות חקלאיות, מים ואנרגיה ירוקה. ואכן, ברשותנו טכנולוגיות המים הטובות ביותר בעולם, אנו מסוגלים לגדל מזון אפילו בתנאי המדבר הקשים של הערבה, ויש לנו את המומחיות להפיץ אנרגיה ירוקה ל-600 מיליון אפריקנים חסרי חשמל.

שילוב האדמה הפורייה של אפריקה עם הטכנולוגיות של ישראל יוכל להפוך את העולם שלנו למקום טוב יותר, ולפתור את אי הביטחון התזונתי הקיים בחלקים מהיבשת עקב שינויי אקלים ומלחמות.

פוטנציאל עצום; ח"כ נגוסה עם נשיא אתיופיה לשעבר והשגריר האתיופי בארץ
פוטנציאל עצום; ח"כ נגוסה עם נשיא אתיופיה לשעבר והשגריר האתיופי בארץ

הקשר ההיסטורי בין ישראל לאפריקה

מלבד האינטרסים ההדדיים הרבים מהם תרוויח ישראל לפחות כפי שיבשת אפריקה תרוויח, בין שני הצדדים יש קשר היסטורי, תרבותי ורגשי עמוק. לכל אורך יבשת אפריקה מזדהים עם היהודים שסבלו מהגליה ומדיכוי רק בגלל מוצאם.

אין זה מקרה שרבים ממנהיגי ישראל חשו תחושת ברית עם אפריקה. חוזה המדינה הרצל כתב: "לאחר שחזיתי במו עיניי בגאולת היהודים בני עמי, יש בי רצון לסייע גם לגאולת האפריקנים".

במשרדי תלוי מכתב ברכה לבבי שכתב הרב צבי יהודה הכהן קוק ב-1923 אל קיסרית אתיופיה זאודיטו. מסמך זה, באופן כלשהו, מהווה את ראשית הקשרים הדיפלומטיים בין מדינת ישראל לבין אתיופיה בפרט ויבשת אפריקה בכלל.

ב-1956 החלה גולדה מאיר במשלוח סיוע טכני למדינות החדשות שהוקמו באפריקה. אולם, חרם הנפט הערבי בעקבות מלחמת יום כיפור כפה התרחקות ביחסים הטובים ששכנו עוד טרם הקמת המדינה, דבר שפגע בפיתוחה של אפריקה ובמעמדה הדיפלומטי של ישראל.

כיום ההזדמנות שטמונה ביחסי ישראל אפריקה עדיין גדולה וניתן לחזור ליחסי הרעות שהתקיימו בעבר. ראש הממשלה ציין לאחרונה בכינוס של השדולה בראשותי: "ישראל חוזרת לאפריקה, אפריקה חוזרת לישראל". לאחר שמיטב אנשי העסקים וגדולי המנהיגים בעולם ביקרו שם, ביקורו ההיסטורי הצפוי של רה"מ שיתקיים בחודש יולי יכול להיות יריית הפתיחה להעצמת הקשר ולתחילתה של ידידות מופלאה שלשני הצדדים יש רק מה להרוויח מכך.

_______________

ח"כ ד"ר אברהם נגוסה הוא יו"ר השדולה ליחסי ישראל-אפריקה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. יהיה נחמד אם באותו מעמד גם נחזיר את המסתננים לארצותיהם..

  2. בזהירות, בזהירות.

    כמו שפעם אחת גורשנו מן היבשת השחורה, למרות 'ידידות מופלאה' בשנות ה-60, זה תמיד יכול להתרחש שוב. צריך תמיד לתכנן אסטרטגיית יציאה למקרה הצורך.

  3. בזהירות, בזהירות.

    כמו שפעם אחת גורשנו מן היבשת השחורה, למרות 'ידידות מופלאה' בשנות ה-60, זה תמיד יכול להתרחש שוב. צריך תמיד לתכנן אסטרטגיית יציאה למקרה הצורך.

  4. יש הרבה סיבות לאופטימיות, האפריקנים ברובם מבינים את האיום של הטרור המוסלמי והם לא יחזרו על הטעויות שעשו בשנות ה60

    1. חלק גדול מאוד מן האפריקנים, גם באפריקה השחורה, הם מוסלמים בעצמם.

  5. קודם כל להחזיר את המסתננים. חייבים בכל משא ומתן על יצירת קשרים לכלול את האינטרסים שלנו. לא יכול להיות שכאשר אריתראה שולחים לפה עשרות אלפי מהגרי עבודה הקשרים שלנו איתם פורחים. אין לנו עמוד שדרה!

  6. המשפט יריית פתיחה הוא התבטאות לא כל כך מתאימה. עדיף להשתמש במונח פחות טעון. אבל סך הכל שמחים לשמוע שהיחסים מתחממים ומשתפרים.