מאחורי הסיבוב: הבלוג של יהודה הראל

בזכות המחדל

"הססנות" נתפסת ככינוי גנאי, אך ההיסטוריה הקרובה והרחוקה מוכיחה כי דווקא אלו שמיהרו "לתקן" הצליחו לקלקל, ובגדול. הכירו את חוק התוצאות הבלתי-צפויות

החלטה נמהרת, אמיצה - ושגויה; (מימין) שר הביטחון פרץ, רוה"מ אולמרט והרמטכ"ל חלוץ, 2006. צילום: משה מילנר, לע"מ, פלאש90

הפחדן

אופנתי לגנות את נתניהו על כך שבכל השנים הרבות בהן כיהן כראש ממשלה לא חולל כל אירוע גדול שגרם למפנה דרמטי. נתניהו לא מוטט את שלטון החמאס בעזה, הוא גם לא הגיע להסכם עם החמאס; הוא מלמל מן הכרה ב"שתי מדינות" אך לא עשה כל צעד בכיוון הזה; הממשלה צמצמה את הבנייה ביהודה ושומרון, אך לא הרסה שום מאחז בלתי-חוקי; נתניהו איים בהפצצת התעשייה הגרעינית באיראן, אבל רק איים.

נתניהו נאשם בהססנות ובפחדנות, תכונות שעם היותן בלתי סימפטיות, לא תמיד גוררות נזק.

תב"צ

חוק התוצאות הבלתי-צפויות: "פעולה מול מערכת מורכבת תביא בדרך כלל לתוצאות בלתי-צפויות, או בקיצור תב"צ, תוצאות שתהיינה לרוב גרועות מהמצופה".

מסתבר שהעולם אינו לינארי ואין אפשרות לחזות תגובה של מערכת מורכבת כאשר פועלים נגדה, בסביבתה או מולה. הקשר בין הפעולה לתוצאה יכול להיות בלתי-צפוי, כפי שכולנו יודעים מהניסיון. איך אומר הפתגם היהודי: "האדם מתכנן, ואלוהים צוחק".

התוצאה המצופה מהפעולה מול המערכת המורכבת נתפשת כחיובית, ולכן התוצאה הבלתי-צפויה תהיה לרוב שלילית.

דוגמאות

חוק היובש שאסר משקאות אלכוהוליים נכנס לתוקף בארצות-הברית ב-1920 במטרה לשפר את המוסר. התב"צ (התוצאה הבלתי-צפויה) הייתה תזרים מזומנים אדיר למאפיה, הגדלה רבה של הפשע המאורגן, ומעשי הרצח. כדי למנוע שימוש לשתיה של כוהל תעשייתי החליטו השלטונות על תוספת רעל (מתנול) לכוהל. התב"צ הייתה עשרת אלפים מתים מהרעלה. ב-1933 בוטל חוק היובש.

התב"צ של העלאת אחוז החסימה הייתה הקמת מפלגה אנטי-ישראלית גדולה של ערביי ישראל.

התב"צ של כריות האוויר במכוניות הביאה לפגיעות קטלניות בילדים במושב הקדמי. העברת הילדים למושב האחורי הביאה תב"צ של השארת ילדים ברכב סגור.

התב"צ של כיבוש יהודה, שומרון ועזה על-ידי צה"ל הייתה שחרור הפלסטינים מהשלטון הירדני והמצרי, הקמת רשות פלסטינית ואולי בעתיד גם מדינה פלסטינית.

התב"צ של ההתערבות הסובייטית במלחמת האזרחים באפגניסטן הייתה נפילת המשטר הסובייטי ברוסיה ובכל מזרח אירופה. התב"צ של התמיכה האמריקנית במוג'האדין שלחמו בסובייטים הביאה לניצחון הטליבן ולעליית אל-קעידה, שהביאה בסופו של דבר, ב-11 לספטמבר 2011,  לקריסת מגדלי התאומים בניו יורק.

התב"צ של תשלומי הרווחה היא קיבוע העוני.

התב"צ של החלטת יגאל עמיר לרצוח את יצחק רבין הייתה שינוי מעמד "העבודה" בסקרים, מהפסד צפוי לרבין ליתרון של פרס על נתניהו בהפרש של 40%. אך גל פיגועי ההתאבדות בו נרצחו למעלה משישים ישראלים, עליו החליט ערפאת, הביא לתב"צ של ניצחון נתניהו את פרס.

התב"צ של פינוי גוש קטיף הייתה השתלטות החמאס על רצועת עזה.

גם התוצאות של הפלת סדאם בעיראק וקדאפי בלוב היו מאד בלתי-צפויות, ולא תאמו את כוונותיהן של מקבלי ההחלטות על הפלת המשטרים בלוב ועיראק.

"המתמהמהים"

"המתמהמה" או "ההססן" (ברומית cunctator) קראו בלעג לפאביוס מקסימוס, הקונסול הרומאי שניצח את חניבעל – מגדולי המצביאים של העולם העתיק.

בשנת 218 לפנה"ס פלש המצביא הקרתגני חניבעל לאיטליה עם מאה אלף חיילים, פרשים ופילי מלחמה, ובשורה של מערכות גדולות הנחיל לרומאים אבדות איומות ומפלות נוראות שאיימו על קיומה של האימפריה. פאביוס מקסימוס ניצח את חניבעל על-ידי כך שנמנע מהתנגשות איתו. למרות הביקורת שראתה בו פחדן והססן גרם פביוס מקסימוס לחניבעל להסתובב 16 שנים באיטליה, הרחק ממולדתו וממקורות האספקה שלו, ללא קרב וללא ניצחון, עד שהרומאים בנו צבא שפלש לקרתגו.

התוצאה הבלתי צפויה (תב"צ) של פלישת חניבעל לאיטליה הייתה סוף מדינת קרתגו.

נכשל; חניבעל חוצה את האלפים בדרך לרומא. צילום: Liftar CC BY SA 2.0 via Wikimedia Commons
נכשל; חניבעל חוצה את האלפים בדרך לרומא. צילום: Liftar CC BY SA 2.0 via Wikimedia Commons

בדרך זהה נהג גם המצביא הרוסי מיכאיל קוטוזוב. ב-1812 פלש נפוליון, גדול המצביאים של העת החדשה, בראש צבא בן שש מאות אלף חיילים לרוסיה. קוטוזוב ניצח את נפוליון על-ידי כך שנמנע מהתנגשות מולו, נסוג עד מעבר למוסקבה והשאיר לנפוליון אדמה חרוכה הרחק מצרפת וממקורות האספקה. תוך פחות משנה הושמד כמעט כל הצבא הצרפתי ברעב, בקור ובמחלות.

ב-15 במאי 1967 נכנס הצבא המצרי לסיני, ובימים שבאו לאחר מכן סילק נאצר את כוחות האו"ם וסגר את מיצרי טיראן. ראש הממשלה לוי אשכול היסס ודחה את הפתיחה במלחמה במשך שלושה שבועות (תקופת ההמתנה). אשכול נראה כפחדן והססן עד שנאלץ לפרוש מתפקיד שר הביטחון.

בדיעבד התברר שתקופת ההמתנה הייתה חיונית להערכות צה"ל וגם להשגת תמיכה בין לאומית.

החלטתו האמיצה של נאצר לצאת למלחמה הביאה לו תוצאה בלתי-צפויה…

החלטה נמהרת ואמיצה התקבלה ב-12 ביולי 2006 ביום בו נחטפו שני חיילים. ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון עמיר פרץ והרמטכ"ל דן חלוץ החליטו במהירות הבזק לצאת למלחמת לבנון השנייה. החלטה אמיצה שמוטב שלא הייתה מתקבלת.

מסקנות

לעיתים נדרשת החלטה גדולה ואמיצה, החלטה עתירת סיכונים, מסוג ההחלטה שלקח דוד בן גוריון על הכרזת המדינה, כשהרמטכ"ל בפועל, יגאל ידין העריך את סיכויי ההישרדות כ"פיפטי, פיפטי".

בהרבה מקרים ומצבים ההחלטה על הימנעות מפעולה היא ההחלטה האקטיבית, הנכונה והאמיצה.

במזרח-התיכון הרותח – בו איש אינו יודע איך יראה האזור בשבועות ובחודשים הקרובים, וכאשר אפילו לא ברור מי-נגד-מי – כדאי להימנע עד כמה שאפשר מהחלטות גדולות ואמיצות שיביאו תוצאות בלתי-צפויות, בדרך כלל תוצאות מאכזבות.

עוד משהו

"אם זה עובד, אל תתקן!"

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. מסקנה – אם אתה ניצב לפני תהום עמוקה, ממש לא מומלץ לצעוד צעד גדול ואמיץ קדימה, למרות שזה יביא לך מחמאות מן התקשורת…

  2. נו, סתם אוסף של סיפורים שמולבשים במסקנות, אבל היה משעשע

  3. כתבלבים!

    העם בחר ימין.
    אפשר לעבוד על חלק מהאנשים חלק מהזמן.
    אי אפשר לעבוד על כולם כל הזמן.
    אי אפשר לחזור על תרגיל פעמיים.
    מאז ומעולם פוליטיקאים השתמשו ברטוריקה אידיאולוגית כדי להיבחר כשבפועל מטרתם היתה לקדם אינטרסים כלכליים של הספונסרים שלהם.

    ליברמן שר ביטחון ונתניהו ראש ממשלה ושר חוץ ויהודים מנועים מעלייה להר הבית. הבנייה ביו"ש מוקפאת ישראל מפצה מחבלים. אזרח ישראלי שבוי בעזה. יחידות של חמאס חופרות בשטח ישראל (מתוך עזה) ומדפנות עם בטון שישראל מעבירה להם. אנשי רשות מאיימים לשחוט כל ישראלי שיפגשו. ערבים גובים פרוטקשן לא משלמים מסים ומצפצפים על כל חוק ותקנה.

  4. אתה בטוח שהשתלטות חמאס על רצועת עזה בעקבות ההתנתקות היתה תוצאה בלתי צפויה?

  5. מן הסתם, גם לחוסר פעולה יש תוצאות בלתי צפויות. תלוי בהקשר.

    כמו כן אפשר להגיד שהקפאת בניה ושחרור מסיבי של רוצחים הן בהחלט החלטות "אמיצות" שלא מוזכרות במאמר. חשוד שהיסוסיו של נתניהו תמיד נעלמים רק לטובת השמאל.

  6. מסכים עם חלק מן הדוגמאות, אך לא עם זו הנוגעת למלחמת לבנון השניה. ההחלטה הביאה לעשר שנות שקט, בגבול שדימם ארבעים שנה. זו הצלחה גדולה.

    1. בליגת הכדורסל האמריקאי, ה-NBA, יודעים השופטים שלא על כל ארוע חובתם לשרוק. זה נקרא NO CALL. רוצה לומר, כאשר הדברים מורכבים ולא הכל ברור, על אף שזה בניגוד לטבע האנושי שאינו סובל עמימות אלא מחפש תשובות ברורות ובהירות, NO CALL עשוי להיות הפתרון המתאים. כי הסבירות ששריקה המטילה את האחריות על אחד הצדדים תפסוק בצדק נכונה באותה מידה שיקרה ההיפך. או גם ההיפך שלו.
      אז אם האמריקאים כבר גילו את זה, למה אנחנו ממתינים?