התמיכה בישראל מתפשטת מיום ליום

הנתונים ברורים: בניגוד למה שמספרים לנו בתקשורת, האהדה לישראל ברחבי העולם מתחזקת והולכת דווקא באזורים חדשים בעלי פוטנציאל רב

תמיכה חדשה, בריתות חדשות. נשיא קניה וראש הממשלה נתניהו. צילום: אוהד צויגברג /פלאש90

הנה כמה עובדות על יחסי החוץ של ישראל. האחת: בימים אלו נמצא ראש הממשלה בנימין נתניהו במסע היסטורי באפריקה. לראשונה מזה עשרות שנים יצא ראש ממשלה ישראלי לביקור רשמי ביבשת השחורה. השנייה: נשיא הודו, פרנב מוקהרג'י, ביקר באחרונה בישראל – ביקור ראשון של מנהיג הודי – וראש הממשלה, נרנדרה מודי, צפוי אף הוא להגיע לביקור בקרוב. השלישית: נתניהו ביקר ברוסיה לפני כחודש ונפגש בפעם הרביעית בשנה האחרונה עם הנשיא ולדימיר פוטין, שעמו הוא יצר קשרים הדוקים.

והנה עוד עובדות, הפעם על העולם האוונגליסטי: בשנה האחרונה הקימה השגרירות הנוצרית הבינלאומית, הארגון הנוצרי־ציוני הגדול בעולם, נציגויות חדשות באמריקה הלטינית (הנציגות האחרונה שהוקמה באזור הייתה בקובה, שעוברת מהפכה אוונגליסטית כמו יתר שכנותיה), באפריקה ואף במזרח אירופה. בימים האחרונים חנכו האוונגליסטים נציגות באלבניה, שמצטרפת לקודמותיה בבולגריה, קרואטיה, צ'כיה, הונגריה, לטביה, ליטא ועוד. לא פחות מ־15 נציגויות הוקמו במדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר. במקביל, בשנים האחרונות הופכת הפעילות האוונגליסטית בדרום מזרח אסיה לאינטנסיבית יותר ויותר, בזכות עשרות מיליוני אוונגליסטים ביבשת – על פי הערכות, כ־150 מיליון  – רבים מהם אוהדי ישראל.

האם יש קשר בין שתי התופעות הללו? ובכן, קשה לענות על כך. אבל דבר אחד ברור: התמיכה בישראל נודדת למזרח ולדרום, למדינות שבעבר כונו "המדינות הבלתי מזדהות" בדרום אמריקה, אפריקה ואסיה. במדינות הללו נמצא האוונגליזם, הזרם הנוצרי שאהבת ישראל היא חלק משמעותי מהאידאולוגיה שלו, בעלייה דרמטית: בשנת 1970 עמד שיעור האוונגליסטים באפריקה על 6.7 אחוזים, ואילו כיום הוא עומד על כ־18 אחוזים. באסיה שיעור האוונגליסטים זינק באותה תקופה מ־0.7 אחוזים ל־3.5 אחוזים, ובאמריקה הלטינית הוא עלה מ־6.7 אחוזים ל־16.6 אחוזים. לכך ניתן להוסיף את מדינות מזרח אירופה, שעד לפני כ־25 שנה היו נתונים למשטרי דיכוי אתאיסטיים. בין 1970 לימינו אלה זינק בהן שיעור האנשים שהגדירו עצמם כנוצרים מ־57 ל־85 אחוזים.

האם יש לכך קשר לתמיכה בישראל? ובכן, סקר שערך שירות השידור הבריטי, ה־BBC, גילה כי התמיכה הגדולה ביותר בישראל נרשמה בקרב מדינות אפריקה, שבהן יש שיעורים משמעותיים של אוונגליסטים. בברזיל, המדינה עם שיעור האוונגליסטים הגבוה ביותר באמריקה הלטינית, נרשמו שיעורי התמיכה הגבוהים ביותר בישראל בהשוואה לשכנותיה. מספר הרוסים שהביעו תמיכה בישראל היה גבוה מזה שהביעו הסתייגות ממדינת היהודים, ודרום קוריאה, שעוברת מהפכה אוונגליסטית של ממש, היא המדינה הידידותית ביותר לישראל באסיה.

מנגד, במדינות מערב אירופה, הדת נמצאת בדעיכה. שיעורם של המזדהים כנוצרים ירד באופן דרמטי, במקביל לירידה המתמשכת בתמיכה בישראל. בסקר ה־BBC הביעו תושבי מדינות מערב אירופה הסתייגות גורפת מישראל, ושיהיה ברור: התופעות הללו קשורות זו בזו. את מקום הדת החליפו התקינות הפוליטית והאידאולוגיות הפוסט־קולוניאליות, הרואות בישראל את מקור הרע ואת העולם הערבי כקורבן. אם נוסיף לכך את המדיניות העוינת ואת החלטת הפרלמנט האירופי לסמן מוצרים ההתנחלויות, ניתן לראות כי מצבה של ישראל במדינות אלה אינו מהמשופרים.

מתברר כי למרות כל הביקורת יש גם תמיכה בישראל, אך היא נמצאת באזורים חדשים שבעבר היא לא זכתה בהם לאהדה. אפריקה, אסיה ומזרח אירופה הופכות למוקדי התמיכה העיקריים של ישראל. הצמיחה האוונגליסטית איננה ההסבר היחידי לתופעה הזאת, אך המסקנה ברורה: יש סיבה לאופטימיות. הישראלים אינם לבד.
______
הכותב הוא מנכ"ל השגרירות הנוצרית הבינלאומית

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. כדאי שכותב המאמר יצפה לשלל תגובות נזעמות, מרירות ומתוסכלות. בעיקר מצד צווחנים מקצועיים, שיטענו כי האוונגליסטים אינם ידידינו, ושאנחנו חייבים לחזור לחיקו "החם והאוהב" של השמאל הרדיקלי.

  2. מי שנכווה ברותחין נזהר בפושרין.
    במשך 2000 שנים האירופאים (תחילה כעובדי אלילים ואח"כ כנוצרים – דת האהבה והפניית הלחי השניה) גירשו, היכו, שדדו, בזזו, אנסו, שרפו, ורצחו את היהודים, והכריחו אותם לבצע המרת דת באלימות שדאע"ש רק לומד ממנה כיום (ע"ע האינקויזיציה).
    עם כל הכבוד,האם האוונגליסטים (שהם עדיין נוצרים על כל המשתמע מכך, למרות השוני המסוים בגישה כלפי היהודים) מתכחשים ומבטלים את הדברים באוונגליונים המתייחסים לקשר בין שיבת היהודים לא"י ובין "תחייתו" של ישו, ומה שלדעתם צריך לקרות לאחר מכן?
    בארה"ב ישנם כ-75 מליון אוונגליסטים, כלומר כרבע מסה"כ האוכלוסיה בארה"ב, כוח הצבעה חשוב ביותר. עד כה לא ראיתי כיצד ארה"ב, במיוחד תחת ממשל הנשיא חוסיין, מסייעת לישראל מתוך אהבה כנה וחפה מאינטרסים. האם לאוונגליסטים אין כח להשפיע על הממשל, למרות מספרם העצום (יחסית ואבסולוטית), או שהם מעדיפים שהממשל יעשה את העבודה המלוכלכת והם רק יציגו את עצמם כתומכים נלהבים של מדינת היהודים?
    ———-
    אני מודה למר בולר ולארגון שבראשו הוא עומד על תמיכתם במדינת ישראל, אולם צלקות של 2000 שנים לא ניתנות למחיקה, בטח לא ביום השנה לפוגרום קיילצה שהחל מעלילת דם כנגד יהודים אודים מוצלים מאש.
    ———-
    כשנוצרים, מכל זרם שהוא, אומרים לי שהם אוהבים אותי, אני נזכר בספר יוון מצולה שכתב נתן-נטע הנובר. זה מחזיר אותי למציאות ומזכיר לי מה כוללת האהבה של הנוצרים כלפי.
    ואת הדברים הללו אני כותב מבלי לשכוח שיש לי חברים נוצרים (לא אוונגליסטים) אוהבי ישראל והיהודים.

    1. רק כמה הערות :
      א. לא, לאוונגליסטים, כמו לכל אוהדי ישראל הרבים בארה"ב, אין אפס קצה של בדל השפעה בממשל אובמה. ויחסו של ממשל זה לישראל הינו בהתאם לכך.
      ב. המוסלמים למדו אלימות כלפי בני דתות אחרות מן הנוצרים? אתה רציני? הם היו צריכים ללמוד ממישהו? נראה שכמו רבים נפלת קורבן למעשייות אלף לילה ולילה אודות תור הזהב בספרד והחיים השקטים והנעימים, שהיו כביכול ליהודים ולנוצרים בעולם המוסלמי לאורך הדורות. אולי כדאי שתחפש בגוגל את "טבח קורדובה", שהתחולל בשיאו של אותו תור זהב מפוברק. ומובן שזאת רק דוגמא אחת מרבות רבות אחרות, שהתרחשו בכל שנות קיומו של האיסלם ובכל רחבי העולם המוסלמי.
      ועוד פרט קטן ו"שולי" – את אות הקלון הידוע לשמצה, שאולצו היהודים לשאת, המציאו דווקא המוסלמים. הנוצרים רק חיקו אותם מאוחר יותר.

    2. ההשוואה לנצרות היא מאוד מטעה, הקרבות של הנוצרים היו לתקופה הרבה יותר מאוחרת ומוגבלת בהשוואה לאלו של האיסלאם.
      יותר מזה, הנצרות השתנתה מאז סיום מלחמת העולם השניה, והנוצרים של היום לא אומרים מסעות צלב בהקשר הצבאי, אלא על מאבקים ציבוריים חשובים (פרופסור ברנרד לואיס (https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%A0%D7%A8%D7%93_%D7%9C%D7%95%D7%90%D7%99%D7%A1), כתב על זה בספרו "משבר האיסלאם".
      יכול להיות שהאוונגליסטים מאמינים שיום אחד העולם כולו יצטרך להתנצר או למות: אז כשהמשיח יבוא, אז אני אדאג…

    3. ל-רמי כהן,
      תודה על הכינוי "צווחן מקצועי". מודה על האמת – אני לא מקצועי (אין לי הכשרה בצווחנות), וממילא אני כותב בהתנדבות כך שאולי אני מפספס פה הזדמנות לקבל משכורת עתק.
      כמו כן, כיהודי, וכמי שחווה אנטישמיות, הן בעצמי והן באמצעות קרובי משפחתי שחוו את האנטישמיות הישנה והזוועתית, אני מרשה לעצמי להודות שהשמאל (מרכזי או רדיקלי) ממש לא רלוונטי אלי. אלו ואלו טיפשים במקרה הטוב וחולי נפש במקרה הפחות טוב. אני מגדיר את עצמי כימין, וטוען שכל מחווה חיובית של גויים שנעשית מסיבות דתיות מחייבת סופר אקסטרא אולטרה זהירות מצד היהודי המקבל. על "כבדהו וחשדהו" שמעת? זה הזמן לקשר בין הביטוי ובין הנוצרים בימינו.
      אגב, הניתוח המעניין שלך על מצבם הנפשי ו/או הרגשי של המגיבים ("נזעמות, מרירות ומתוסכלות") מלמד שרוח הקודש מפעמת בך. הרי איך תדע שאני, או כל מגיב אחר שאינו מעוניין בקשר קרוב עם הנוצרים האוונגליסטים, נמצא במצב נפשי קש כל כך? אגב, תוכל לנחש גם את המספרים שיעלו בגורל בלוטו במוצאי שבת הקרובה?
      ———-
      ל-י. תמיר,
      לגבי ההשפעה שיש לאוונגליסטים על הממשל, הרי שכבר כתבתי על כך בתגובתי לעיל – "האם לאוונגליסטים אין כח להשפיע על הממשל, למרות מספרם העצום (יחסית ואבסולוטית), או שהם מעדיפים שהממשל יעשה את העבודה המלוכלכת והם רק יציגו את עצמם כתומכים נלהבים של מדינת היהודים?" והמבין יבין.
      לגבי מה שהמוסלמים לומדים מהנוצרים, אנא שים לב שכתבתי על זוועות האינקויזיציה וכו' שממנה לומדים המוסלמים כיצד לבצע המרת דת כפויה כהלכה. כלומר לא סתם "תתאסלם או שנהרוג אותך" אלא תתאסלם ואז נענה אותך עד מוות כדי לוודא שאתה נאמן לאיסלאם, אבל העינוי הוא בגלל שאנחנו נהנים לענות ואין לו שום מקור אמיתי בדת. אגב, כדאי לשים לב להוצאות להורג שדאכ"ש ואל-קאעידה מבצעים – נוצרים מתאסלמים, ואילו יהודים לא רק שלא מתאסלמים אלא אף מצהירים על יהדותם (ע"ע ניק ברג, שאמר "שמע ישראל" באמצעות מילים אחרות, וע"ע העיתונאי שאינני זוכר כעת את שמו שהיה היחידי בקבוצת העיתונאים שדווח עליו שלא התאסלם לפני הוצאתו להורג).
      נכון, המוסלמים תמיד היו מטורפים צמאי דם, אולם ככל שידוע לי הם רצחו ורוצחים אולם לא מענים לשם עינוי, ההיפך מכפי שנהגו הנוצרים. בטח לא בהיקף גדול כמו האינקויזיציה.
      ———-
      ל-ימני שפוי,
      אני לא משוה את הנצרות לאיסלאם, בטח לא של ימינו. אלו טיפשים שרוצים ליהנות ממנעמי החיים עד כדי טימטום, ואלו פסיכים שרק רוצים להרוס כל מה שאפשר – רק כי הם יכולים והאיסלאם נותן להם הזדמנות.

    4. לא צריך ללכת רחוק, יש יהודים ישראלים שממציאים עלילות דם כמו עמותה של השמאל שהפיצה שיהודים מרעילים מקורות שתיה של פלסטינים, יהודים "ששיתפו פעולה" בדוח גולדסטון .
      שנהיה בריאים כולנו אבל הרוע חי ביננו

    5. ל-אביטל,
      חולי נפש קיימים בכל חברה. חלקם מסוכנים לציבור ומאושפזים, חלקם לא מסוכנים לציבור, וחלקם מסוכנים לציבור אולם אינם מאשפזים עקב תנאי מסוים (שאינו רשמי), המאפשר לכל חולה נפש המביע דעות שמאלניות, קיצוניות ככל שיהיו, לחיות את חייו בחופש מוחלט, והדגש הוא על חופש מוחלט. באתר זה מופיע מאמר המדבר על אדם שכזה ועל דעותיו המובעות בפרהסיה.
      ועדיין אינני רואה סיבה שלא להיזהר מאד מאד ממחוות שגויים עושים עבורי מסיבות דתיות.

  3. צודק.
    רק היום טנזניה הודיעה על חידוש היחסים הדיפלומטיים עם ישראל.

  4. מי צריך את אירופה וארהב. הכי טוב להשתייך למדינות נאורות כמו רוסיה סין ומדינות אפריקה. אז לשם אנחנו הולכים. נפלא.

    1. בגלל שהם שחורים הם לא יכולים להיות נאורים? יש בהצהרה הזו שילוב מוזר של שאיפה לנאורות עם גזענות חשוכה…

    2. הם יכולים להיות נאורים, אבל הם לא, ואין לזה שום קשר עם היותם שחורים ואף אחד לא טען את זה. אם לא שמת לב הוא הכניס לשם את רוסיה – שהיא מספיק לבנה.

    3. להשתייך? ממש לא. אבל לפתח קשרים כלכליים הדוקים במידה והמדינות "הנאורות" יחליטו להחרים אותנו כי הן בטוחות שישראל "השטנית" מתעמרת באומה המוסלמית "הנאורה" זה בהחלט חשוב מאוד.

      הרי לאף אחד בשמאל זה לא מפריע שיש לנו שלום ואפילו קצת קשרים כלכליים עם מדינות דיקטטוריות כמו מצרים וירדן. ולשמאל לא יפריע אם אפילו נצרף עוד מדינה מוסלמית פרימיטיבית בשם "פלסטין" בתור ידידת אמת (אחרי שנקבל את יוזמת השלום של המדינה הנאורה ביותר בעולם העונה לשם ערב הסעודית).

      אגב, ישראל ממש לא מחזרת אחרי אפריקה? סין ורוסיה בלבד. שכחת להזכיר הודו, מדינות אמריקה הלטינית, מדינות מזרח אירופה וגם מדינות מערביות ומפותחות במזרח הרחוק כמו יפן ודרום קוריאה. ישראל פשוט נפתחת לעולם.

      אין לנו שום כוונות לאמץ את שיטת הממשל של סין או את רמת החיים של אתיופיה. אבל שיתוף פעולה כלכלי? אהלן וסהלן. ואם זה יביא גם שיפור במעמדה ומצבה של ישראל בזירה הבינלאומית אז עוד יותר טוב.

      איך זה שהשמאל תמיד רואה רע בכל דבר טוב שקורה לישראל?