את מי מותר לנו לשנוא?

השמאל אוהב להטיף לנו נגד "שיח של שנאה", אבל אין לו בעיה להשתמש בביטויים משפילים נגד אוכלוסיות שלמות שלא מחזיקות "בדעות הנכונות". אותן מותר לגדף, לגנות ולהכליל

אוהבי אדם (אילוסטרציה). צילום: יונתן זינדל, פלאש90

המאמר פורסם לראשונה בבלוג של ברנדן א'וניל, ואנו מודים למחבר על הרשות לתרגמו. מאנגלית: שאול לילוב

אחת התופעות המסקרנות באירופה של המאה ה־21 היא זו: אירופה מציגה עצמה כמי שמתנגדת לשנאה, ומטיפה לנו ללא הרף עד כמה שנאה היא דבר גרוע. בה בעת, אירופה עצמה היא מקום שהשנאה בו עולה על גדותיה. מסקרנת אף יותר היא העובדה שחלק גדול מן השנאה הזו המצויה באירופה – אותו בוז מכוער כלפי קבוצות גדולות של בני אדם – מקורו דווקא באלה המצהירים על כך שהם בעצמם אינם שונאים דבר; להפך, הם מגנים נאומי שנאה ותומכים בחקיקה נגדה, אבל להם מותר לומר הכול. מצד אחד לגנות ביטויי שנאה, מצד שני להשתמש בהם. רגע, כשזה בא מהם זו כבר לא שנאה: זו פשוט הדעה הנכונה.

אכן, סתירה מוזרה. כיום המצב הוא שכל פקיד באיחוד האירופי, כל פוליטיקאי וכל חבר בממסד התקשורתי או החינוכי של האיחוד, מצהיר על כך שהוא מתעב ביטויי שנאה ורוצה לעקור אותם – ועדיין, האידאולוגיה האנטי־שנאתית הזו חיה בדו־קיום עם בריוני טוויטר שהמקלדת שלהם שופכת ביטויים נוראים ומלאי שנאה כלפי אנשים שהדעות שלהם לא פופולריות; היא חיה בשלום גם עם התבטאויות אומללות – שנאמרות לרוב באופן אגבי כביכול – המביעות תיעוב כלפי אנשי הצווארון הכחול באמריקה, כלפי לבנים בני המעמד העובד באמריקה, או כלפי נוצרים מאמינים בכלל; והיא חיה בשלום גם עם גילויים מכוערים של חוסר סובלנות כלפי אנשים שיש להן דעות מיושנות או משונות מדי. אירופה המודרנית והליברלית מתנגדת לשנאה במאת האחוזים, אבל היא מטפחת אותה ומתבוססת בה. בעיניי זה מדהים, וגם מלמד הרבה.

הרשו לי לתת לכם כמה דוגמאות למה אני מתכוון. רק בשבוע האחרון קראתי כמה מאמרים שיכולים להיחשב, לדעתי לפחות, רוויי שנאה כלפי אוהדי כדורגל בני המעמד העובד בבריטניה, כלפי קשישים וכלפי אנשים שהצביעו ללייבור. אחד המאמרים מתאר אוהדי כדורגל כאנשים רפי שכל שלא אוהבים כל כך להתקלח, ושייכים לימי הביניים יותר מאשר לתקופתנו. מאמר אחר עסק בקשישים והציג אותם באופן הדוחה ביותר: כאנשים לא מתוחכמים, גזענים, קרתניים, עצלים ואדישים לגורל הדורות הבאים; אנשים שאין להם רגשות ושכל ישר. מאמר אחר שקראתי יצא בזעם נגד קבוצה שלמה של אוכלוסייה – הלבנים העניים שמצביעים ללייבור – ותייג אותם כגסי רוח, בעלי דעות קדומות, אטומים למידע רציונלי, אשר מועסקים ב"עבודות מחורבנות”.

המאמרים האלה לא התפרסמו בשוליים אלא במיינסטרים, בעיתונים מכובדים שיוצאים בדרך כלל נגד שיח של ביטויי שנאה: אני מתכוון ל'גרדיאן', ל'איבנינג סטנדרד' ול-Vice, שאני יודע שאינו מחשיב עצמו למיינסטרים אך הוא כזה בכל זאת; Vice הוא אחיו הקטן והזועם של 'הגרדיאן'.

פמיניסטיות נגד נשים

מעניין שאותם סנטימנטים ואותן הערות, אילו נאמרו בהקשרים אחרים וביחס לקבוצות אחרות של אנשים, היו נחשבים ללא ספק לביטויי שנאה. יתכן שאף היו בגדר עילה לחקירה משטרתית. תארו לעצמכם שמישהו יתאר אנשים העוקבים אחרי משחקי כדורסל – רבים מהם שחורים – ככאלה שאינם אוהבים להתקלח, מלוכלכים וחייתיים. תארו לעצמכם שמישהו יתאר מהגרים כאנשים פשטניים ואטומים בפני מידע עובדתי. תארו לעצמכם שמישהו יכתוב על מוסלמים, אנשים המאמינים באל ולאו דווקא בנבחרת אנגליה בכדורגל, שמדובר בקבוצת אנשים רפי שכל שנחתו כאן מימי הביניים. איזה זעם היה מתעורר.

במקרים כאלה, סגנון כזה היה נחשב לשיח של שנאה; אבל כאשר קהלי היעד הם קשישים, לבנים בני מעמד העובדים, או אוהדי כדורגל – כאן כבר לא מדובר בשיח של שנאה. אותם אנשים שמצטמררים כשהם שומעים מה שהם מכנים "שיח של שנאה", מדברים בעצמם בשפה כזו.

רואים את זה בימינו כל הזמן: אנשים שטוענים שהם מתנגדים במוצהר לשנאה, מתבטאים בעצמם באופן חדור שנאה. פמיניסטיות חביבות התקשורת, שמפטרלות בסיירת "לא־ניתן־שידברו־ככה־לנשים", משמיעות לא פעם דברים משפילים ביותר נגד נשים מהמעמד העובד שמקבלות החלטות שלא נראות להן. לבחורות שמצטלמות בלבוש חושפני הן קוראות "מספוא לבהמות". הן טוענות שישנן נשים הסובלות מ"מיזוגניה מופנמת", כלומר עברו כביכול שטיפת מוח בידי החברה ואינן יודעות עוד להבחין מה טוב בעבורן, והן כמו ילדות קטנות, שזהו רעיון סקסיסטי קלאסי לחלוטין.

האנשים המודאגים ביותר מאסלאמופוביה הם הראשונים לעשות צחוק ממאמינים נוצריים. הם המציאו מערך שלם של מונחים צנזוריאליים כדי להעניש כל מי שמעז להעלות טענה כלשהי של ביקורת כלפי האסלאם, מאסלאמופוביה ועד חרדת־חיג'אב; הם טוענים שמדובר בסך הכול בפחד לא רציונלי מפני חתיכת בד. אבל מצד שני הם לועגים למאמינים נוצריים, ואפילו תומכים בפתיחת חקירה פלילית נגד נוצרים שמעזים להביע בפרהסיה את דעותיהם הדתיות; נגד הומוסקסואליות למשל. מי שמרבים להביע סלידה מגילויי גזענות נגד שחורים, אינם נרתעים מלהכליל אנשים לבנים; מבחינתם מדובר במאסה אחידה של אנשים – כולם טיפשים וכולם אדישים. עדר אחד.

בארצות הברית, מי שנמצאים בפאניקה בגלל דונלד טראמפ ומה שהם מכנים "שיח השנאה" של אוהדיו, יאמרו את הדברים הנוראיים ביותר כלפי העניים, כלפי תושבי המדינות הדרומיות בארצות הברית וכלפי אנשים שאינם דומים להם.

השיח הליברלי־שמאלני בארצות הברית בשנים האחרונות טוען שמצביעים רפובליקנים עניים אינם מסוגלים לחשוב באופן רציונלי, ומדביק להם שמות גנאי לרוב. כל הדברים שנאמרו על שחורים בתקופות גזעניות בעבר – למשל, שמבנה המוח שלהם שונה מזה של לבנים ושאין להם יכולת אמתית לחשוב בדרך רציונלית – נאמרים היום על ידי הליברלים השמאלנים ביחס ל"רד־נקס", כינוי משפיל ומעליב המכוון לתושבים לבנים ועניים המתגוררים באזורים כפריים במדינות הדרום. הליברלים השמאלנים שמאשימים את טראמפ בשיח שנאה כלפי מוסלמים ומכסיקנים, משתמשים באותה שפה כשהם מדברים על "לבנים טיפשים", נוצרים וכדומה. משטרת התקינות הפוליטית של השפה מנבלת את הפה בביטויי שנאה כשזה מתאים לה.

את המצביעים שלו מותר לשנוא; דונלד טראמפ. צילום: Gage Skidmore CC BY-SA 2.0 VIA FLICKR
את המצביעים שלו מותר לשנוא; דונלד טראמפ. צילום: Gage Skidmore CC BY-SA 2.0 VIA FLICKR

ניסיון להשתלט על השפה

המחשה למצב המוזר והפרדוקסלי הזה קיבלתי בעימות שהשתתפתי בו מוקדם יותר השנה בלוס־אנג'לס, ושעסק בפיגוע במערכת המגזין הסאטירי 'שרלי הבדו' בפריז. אחד הדוברים היה קריקטוריסט סופר־ליברלי ופופולרי מאוד מקליפורניה. הוא טען שהוא מתעב את 'שרלי הבדו' כיוון שהשבועון הזה לועג בדברי שנאה למוסלמים, שהם אוכלוסייה מוחלשת. לדבריו, לא בטוח שהמגזין הצרפתי זכאי להגנת חופש הביטוי. הקהל הנהן בהסכמה.

בהמשך אותו אירוע הציג אותו אמן את אחת הקריקטורות שלו, ששמה ללעג תושבים של מדינות דרומיות בארה"ב המתנגדים לנישואים חד־מיניים. הוא צייר אותם באופן מגוחך, כדמויות שמנות ומכוערות עם פה חסר שיניים כמעט ועם זרועות שעירות, כמעט כמו בעלי חיים, כמו גורילות: הדבר הזכיר את האופן שבו הוצגו בעבר אנשים שחורים. הקהל שהשתתף בעימות צחק. מדובר באותם אנשים שכמה דקות קודם לכן הסכימו לכך שאסור לשנוא את האסלאם, וכעת הם עצמם נותנים את ידם ללעג קבוצתי נגד קהילות נוצריות עניות מדרום ארה"ב שאנשיהן מתנגדים לנישואים חד־מיניים. אז מהי השורה התחתונה? הם מתנגדים לשנאה או תומכים בה?

התופעה הזו בקרב האליטות של השמאל, של הדו־קיום הבלתי אפשרי בין שנאה להתנגדות לה, היא מאירת עיניים. מה היא אומרת לנו? לדעתי, התשובה היא שהקודים של "שיח השנאה", התקנות של מה מותר ומה אסור להגיד בימינו, אין להם דבר וחצי דבר עם ניסיון להוציא מחוץ לחוק "שיח של שנאה" ככלל; מדובר בסך הכול בניסיון של האליטות להראות מי בעל הבית: הן מנסות לתפקד ככוח שיטור שיפקח על הכול – על הפוליטיקה, על האידאולוגיה, על המחשבות ועל הרגשות. תחת המסווה הנאור כביכול של התגייסות למלחמה בביטויי שנאה, השמאל מבקש בעצם להעניש רעיונות או דעות שאינם לרוחו ושלא נוח לו איתם. בכך מבטא השמאל באופן משתמע את שנאתו שלו כלפי רעיונות וסגנונות חיים שהם מגונים בעיניו.

את הזליגה הזו, מרדיפה של שיח שנאה לניסיונות להעניש דעות פוליטיות או אמונות מוסריות שאינן ב"צד הנכון" של המפה, אפשר לראות בכל מקום בימינו. הסופר פול קולמן מיטיב לתאר בספרו "מצונזר" (Censored) את השימוש שנעשה בחקיקה למניעת שיח השנאה, כדי להעניש אנשים שיש להם דעות לא אופנתיות בכל הקשור למוסר. כומר שוודי נענש בבית המשפט לחודש מאסר על תנאי כיוון שתיאר את ההומוסקסואליות כגידול בגוף החברה – כלומר, כיוון שביטא דעה מוסרית שהוא מאמין בה באמת ובתמים.

הלאה: השחקנית הצרפתית בריז'יט ברדו נקנסה ב־30 אלף יורו לאחר שתיארה את השחיטה המוסלמית כברברית ודוחה; שוב, היא ביטאה את מה שהיא מאמינה בו עמוקות. לאחרונה זכתה כנסייה בבריטניה לביקורם של שוטרים, בעקבות שלט שהונף שם והתריע על כך שסוף העולם קרב ובא וכל החוטאים יבואו על עונשם. מישהו חשב שם שמדובר במעשה פוגעני ובביטוי של שנאה; הנה כי כן, אפילו את אמונות היסוד הנוצריות ניתן להגדיר מחדש כשנאה המצריכה חקירה משטרתית.

שנאה טובה ושנאה רעה

החקיקה נגד שיח של שנאה מענישה את האמונה. היא מטילה סנקציות נגד השקפות עולם מסוימות, בזה להם ומתעבת אותם  ואת האנשים המחזיקים בהן. אגב כך שהם אומרים לנו את מי ואת מה אסור לנו לשנוא – דעות של מיעוטים, קבוצות פגיעות ומוחלשות וכן הלאה – החוקים האלה אומרים לנו באופן משתמע, כמעט מצווים עלינו, את מה ואת מי מותר לנו לשנוא. הם אינם מוציאים מחוץ לחוק את השנאה – הם רק פועלים נגדה ככוח שיטור; הם יוצרים אבחנה בין שנאה 'טובה' ל'רעה', 'רצויה" ו'לא רצויה'; הם מטילים סנקציות סלקטיביות. הם בעצם אומרים לנו: את מה שראוי לשנוא – מותר לכם לשנוא. מה שהוא בלתי נסבל – אל תסבלו. מה שראוי לסלידה – סלדו ממנו.

ומי קובע מהם אותם ערכים שראוי לשנוא? ברור. האליטות. הן קובעות שראוי לנו לשנוא נוצרים בעלי אמונה עמוקה, אנשים בעלי כבוד למסורת, קשישים, עניים, בעלי דעות מיושנות, אלה שמעזים להטיל ספקות במוסכמות המוסריות החדשות – הם ראויים לשנאה ולכן יש לשנוא אותם. מה שאמור היה לפקח על ביטויי שנאה לא שם לה קץ; הוא פשוט ניתב אותה למקום אחר, "ראוי" יותר.

זוהי הסיבה שעלינו לתבוע את ביטולה הגמור של החקיקה בעניין ביטויי שנאה. בראש ובראשונה, מפני שחוקים אלה מקעקעים את זכות חופש הביטוי של מי שדעותיהם פחות אופנתיות. וגם מפני שהם נותנים, לפחות במשתמע, אור ירוק להתייחסות שונאת ומבזה כלפי אלה ש"הוחלט" כי דעותיהם אינן מקובלות מבחינה מוסרית. מי שמחשיב את החירות וסולד משנאה צריך להתקומם נגד כל אמצעי הפיקוח הנוהגים בימינו על ביטויי שנאה באשר הם.

______________

ברנדן א'וניל הוא עורך המגזין האינטרנטי 'Spiked'. המאמר הוא עיבוד של דברים שנאמרו בכנס שקיים המגזין בנושא "שיח של שנאה"

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. למושג 'אמת' יכולים להיות שני פירושים שבהם בני אדם יכולים לפרש אותו: מציאות (מה שקיים) או סולם ערכים. ליברל אמיתי, כלומר קלאסי, יאמר שהמציאות אחת וסולם הערכים הוא סובייקטיבי. פורגרסיבי, כלומר זה שבטעות קורא לעצמו ליברל מודרני, יהפוך את המושגים ויאמר שהמציאות היא סובייקטיבית, אבל סולם ערכים נכון ונאור יש רק אחד. כלומר זה שבו הוא מחזיק.
    זאת הסיבה לתופעה הזאת, אירופה הולכת ונהיית פרוגרסיבית.

  2. אבל אצלינו בארץ זה לא נגמר בדיבורים. ביטויי השנאה וההסתה של הערבים אכן מובילים לרצח, לסכינים לפיגועים. אז כן צריכה להיות חקיקה ואכיפה הקשורה לביטויי שנאה ונקמה והסתה. הייתי רוצה לראות את הממשלה שלנו סוגרת מסגדים שיש בהם הסתה אנטישמית. עוצרת אימאמים על הסתה. עוצרת ערבים שכותבים בפייסבוק וקוראים לנקמת דם. רק ככה אפשר לעצור את ההסתה. כשהערבים יתחילו להיעצר על מה שהם כותבים בפייסבוק אולי ייעצר הטרור. הפייסבוק בעצמו לא מוחק, אז אולי מעצר וכליאה לשנים ימחק.
    וכן, אני שונאת ערבים מוסלמים ולא מתביישת להגיד את זה. הם מטיפים יום ולילה לאנטישמיות מכוערת ולרצח בני עמי – אז אני אמורה לאהוב את האוייבים שלי?

    1. מה בכלל השאלה פה? כן, את אמורה לאהוב את האוייבים שלך. כולנו אמורים לאהוב אותם. הם מדוכאים, כבושים, מנושלים, מודרים ועוד הרבה בלה בלה בלה. לכן אנחנו חייבים לאהוב אותם עד שירצחו אותנו.
      וגם אחר כך. רוחותינו צריכות לעלות מן הקבר ולשיר להם שירי אהבה. קומביה.

    2. יש להבחין בין התבטאויות גרידא, דוחות וחשוכות ככל שיהיו, לבין דברי הסתה. אמירות הן רק אמירות, בעוד במקרה של הסתה יש להוכיח קשר ישיר וברור בין מה שנאמר לבין מה שנעשה בתגובה לכך. זהו לא תהליך פשוט בכלל, אך הכרחי לצורך שמירה על חברה דמוקרטית תקינה, שבאותו זמן מסוגלת להגן על עצמה מפני מי שבא להרוס אותה מבפנים תוך ניצול הסלחנות שלה.
      באותו זמן, גם מהזווית הפרגמטית, אני לגמרי לא בעד לסתום פיות גם לגרוע שבאויבים שלי. אדרבא, שידברו כדי שנוכל לשמוע אותם ולזהות אותם על פי הדיבור. שאחרים ישמעו אותם ואת דברי הבלע שלהם ויוכלו לראות בעצמם כמה הם איומים ולהתאחד נגדם. השתקה שלהם בוודאי לא תשנה את דעתם, רק תוריד אותם למחתרת ולמסתור, מקום בו יהיה קשה לנו לראותם ולהלחם בהם.

    3. אוריאל, אשמח לדוגמא בה ניתן להוכיח קשר בין המסית למוסת.

    4. גל: כפי שציינתי, הוכחת הקשר היא קשה מאוד ונדרשת לכך בחינה משפטית לצורך זה. כמו בכל נושא פלילי, יש להוכיח קיומו של מניע ו/או לכל הפחות מודעות לחומרת הדברים הנאמרים ופוטנציאל ההשפעה שלהם על השומעים, אך עצם העובדה ש: א' – יש כאן דיבור ולא פעולה בפני עצמה, ו-ב' הפעולה הבלתי חוקית שבוצעה לכאורה בעקבות ההסתה בוצעה על ידי גורם שני, ויש להוכיח קשר ישיר בין השניים. לא פשוט. זה קל יותר כאשר מישהו קורא לפעולה באופן ישיר (לדוג' "צריך להרוג את XXX…") וקשה יותר כאשר הדברים רק משתמעים (לדוג' "היה טוב אם XXX היה מת…").
      גילוי נאות – אני לא משפטן ולכן סביר שהשמטתי או לא דייקתי במשהו, אבל בכל זאת רוח הדברים נכונה. ולכן אני גם לא מצרף דוגמא של ממש, קטונתי.

    5. אוריאל
      גם אתה נפלת בפח של שטיפת מוח מערכתית, שהיא כל כך טובה שאנחנו חושבים שפשוט ככה זה. אנחנו נולדים לתוך מערכת מסויימת וחושבים שככה צריך להיות ואין דרך אחרת. ולמה הכוונה?
      הסתה איסלאמית נגד יהודים לא התחילה היום. היא נמצאת בקוראן, בדרשות, בספרים, בספרי לימוד, בטלוויזיה ועוד. זאת הסתה שאין לה בושה, והיא הביאה לרצח המונים. קוראים לזה תהליך הקצנה מכוון. סעודיה היא אחת מהמדינות שמממנת את ההסתה הפראית בכל העולם. באפריקה, במזרח התיכון, באירופה ובאמריקה. אנחנו נרצחים בארץ יום יום בגלל ההסתה. הבעיה שלך שאתה חושב שאפשר להכניס חיים שלמים ומורכבים לתוך מישפטיזציה. כי ככה לימדו אותנו לחשוב. שצריך להוכיח משפטית כל דבר ושכל דבר הוא שפיט. וזה פשוט לא נכון! צריך להוציא את המשפטיזציה מהפוליטיקה, מהביטחון, מהאסטרטגיה.
      צריך להבין את העולם כמו שהוא, לחקור אותו בכלים של מדינאים, היסטוריונים, סוצויולוגיים, פוליטיים. לא משפטיים! העולם המשפטי מנותק מהציאות. הצורך שלנו להלביש חוקים שלמדנו, על המציאות המזרח תיכונית פשוט לא עובד. בוא נוציא את המשפטנים ממשרדי הממשלה, ומהצבא ונשאיר אותם אחראים על עניינים פליליים בין אזרח למשנהו או בין אזרח לרשויות. הם לא אחראים על ביטחוננו ולא על האסטרטגיה שלנו – אז בוא נוציא אותם מהמשוואה.

  3. להטיף לדבר אחד ולעשות את ההיפך הגמור, זו לא תופעה כל כך מדהימה, כפי שנטען במאמר. זהו פשוט ביטוי נפוץ של הצביעות האנושית.

  4. אולי המאמר החשוב ביותר שנכתב בשנים האחרונות. מיטיב להסביר את הלכי רחו ומחשבתו של הסמול הפשיסטי שמשתמש בתקינות פוליטית כדי למשמע את שיח השנאה ולתעל אותו לצרכיו הפוליטיים.

  5. לקרוא להם אספסוף שמאלני ולא אליטה שמאלנית, הנה גם איך אתם נופלים בפח שהאליטה השמאלנית שמה לכם, הלא-שמאלנים זאת אומרת הרוב הם אספסוף והשמאל הם האליטה , הם לא , הם אספסוף מתבהם בור ועם הארץ

  6. תחליפו "צווארון כחול" ב"עובדי המפעלים מהפריפריה", נוצרים מאמינים ביהודים מסורתיים ודתיים ותראו כמה זה רלוונטי לישראל… השנאה נטועה בשמאל בכל העולם

  7. השלטון הציוני אשכנאזי מתייחס מאד בסלחנות כלפי כל מי שחורץ לשון נגד ערבים בני דת משה ומוחמד תוך שימור היד הקשה נגד כל מי שמתבטא נגד הציונות והאשכנאזים כמו במקרה של ישראל בונדק המוכנס לכלא משום שביקש בדרכו ליישם את זכותו הדמוקרטית לחופש הביטוי. כך גם במקרה של פיני כהן שזרק נעל על השופטת הגזענית דורית בייניש וקיבל עונש נטול כל פרופורציה של שנתיים וחצי בכלא. תארו לעצמכם שבאלפי מיקרים של אזרחים ואנשי צבא ומשטרע שפגעו פיזית באזרחים פרענקים או חטפו ילדים ומכרו אותם בכסף מלא ולפתע כל מערכות החוק והמשפט מגוננות עליהם באופן קיצוני ומאד תמוה.

  8. מה שקובע הוא דבר פשוט מאוד, המוסר, ערכים הומנים, אוניברסלים, שאותם כותב הטור הזה ודמגוגים אחרים מהימין מעולם וכנראה לעולם לא הצליחו ולא יצליחו להפנים.
    אדם סובלני לא אמור לגלות סובלנות כלפי אי סובלנות אלא שכיוון שהמחשבה הימנית מבוססת על פשטנות אז התפישה הערכית של הימין תמיד מנותקת מהקשר.
    לימין אין ערכים אלא רק סיסמאות וכיוון שכך הוא חושב שצריך לאהוב את מי ששונא.

    מאותה סיבה, כותב המאמר הזה, בדיוק כמו כל הימניים, לא מסוגל להבדיל בין שיח פנימי לשיח חיצוני, בין שיח תוך קהילתי שבו ביקורת על כל מה שנגשל בדתי היא מהותית ובין שיח שמתקיים מול האוייב, האחר, הזר, שצריך לקדם קודם כל כבוד לאוטונומי.
    קיום ערכי מתאפדר רק כשיודעים איפה וכמה ולמה לממש את הערך אלא שהמאפיין הימני הכי מחובהק הוא אטימות מוחלטת להקשר.

  9. חסר במאמר הזה מה שחסר בכל התפישה הימנית,
    מודעות למשקלו של ההקשר,
    וכמה שרק היא מאפשרת מימוש ערכי ומוסרי ואנושי מהותי וקונקרטי,
    והיא מסבירה בדיוק את מה שנתפש לאנשים רדודים ושטחיים כסתירות.

  10. אני חרדי, ומרגיש שנוי בצורה מדהימה.
    כל אירוע תקשורתי שחרדי היה מעורב בו, מיידית מופיע בכותרת המילה "חרדי".
    מספיקה קבוצת שוליים חרדית שעושה שטויות או מתנהגת בגועליות, והמגזר כולו מוכפש.
    למה?
    מאותן סיבות שכל הקבוצות בכתבה מושחרות ומוכפשות. היות שאין להם רגל ויד בתוך מערכות של אותם כלי תקשורת.

  11. הבעיה היחידה של האירופאים שהם נאחזים במודל שבו צריך לרחם ולעזור למדוכאים ואז הם ישוקמו ויהיו כמו כולם. לכן הם מקפידים לא לעלוב בהם יותר משהם מקפידים לעלוב בעצמם.
    כל זה טוב ויפה ואולי נכון לגבי האירופאים עצמם.
    המוסלמים באים מנקודת מבט דתית. האירופאים לא מבינים זאת. אנחנו כן.
    עדיין, כל החגיגה הזאת כאילו אנחנו מצליחים היכן שהאירופאים נכשלים, נראית לי קצת מוגזמת, כי אנחנו מיישמים את אותם הכלים נגד המוסלמים אבל גם נגד עצמנו, מה שיוצר פילוג בעם