כן, כופר לאיראן: ממשל אובמה נתפס על חם וממשיך להסתבך

אחרי כל ההכחשות וההתפתלויות, מתברר כי התקיים קשר ישיר בין מאות המיליונים שהועברו לאיראן ובין שחרור בני הערובה האמריקנים. חוליה נוספת בשרשרת ההתרפסויות של ממשל אובמה בפני משטר האייתוללות

הכל למען עסקת הגרעין; נשיא ארה"ב ברק אובמה. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

בשבוע שעבר פרסמנו ב'מידה' את סיפורו של "הכופר האיראני ו(חוסר) הכבוד האמריקני", על פרשת התשלום של 400 מיליון דולר מהבית הלבן למשטר האייתוללות האיראני, בשטרות זרים ובלתי מסומנים – חלומה הרטוב של המדינה מספר אחת בעולם במימון טרור. לפי הדיווח, שנחשף לראשונה ב'וול סטריט ג'ורנל', ממשל אובמה העביר לאיראנים את סכום העתק ככופר עבור שחרורם של חמישה אזרחים אמריקנים שהוחזקו בטהרן כבני ערובה למעלה משנה, על לא עוול בכפם.

בעקבות החשיפה שהסעירה את ארה"ב, נדרש אובמה לספק תשובות. הוא טען בזחיחות מופגנת כי אף שהעברת המזומנים מארה"ב לאיראן נעשתה באותו יום שבו שוחררו בני הערובה האמריקנים מטהרן, "אין כל קשר" בין המקרים וכי 400 מיליון הדולרים "לא היוו כופר". עתה מתברר כי העובדות הפשוטות סותרות את אמירתו של הנשיא והוא נאלץ להודות כי אכן התקיים קשר בין שחרור בני הערובה להעברת מאות המיליונים. הבית הלבן מצדו ממשיך להתחכם ולטעון, בניגוד לשכל הישר, כי זהו לא "כופר" אלא "מינוף".

למעשה, ההכחשה הגורפת של הממשל כי הכסף לאיראנים ניתן ככופר עמדה מלכתחילה על כרעי תרנגולת, לנוכח עדותו של אחד מחמשת בני הערובה כי האיראנים התנו את עזיבת המטוס עם החטופים עד להסדרת אותו תשלום. לאחר הריאיון עם בן הערובה לשעבר הודה סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מארק טונר, כי אינו יכול להפריך את "גרסת הכופר" של בן הערובה, בטענה כי "אין בידי את לוח הזמנים" של ההתרחשות. "אני לא יכול להשיב באופן נחרץ אם בני הערובה היו על המטוס לפני שהכסף הגיע", אמר טונר.

הנשיא אובמה ואנשי מחלקת המדינה שימשו בשבועות האחרונים שחקנים ראשיים בתאטרון אבסורד שבו הם מצליחים גם להיות חסרי ודאות בנוגע ללוחות הזמנים של השתלשלות האירועים באותו 17 בינואר, וגם לקבוע בביטחון עצמי כי ה־400 מיליון דולר "לא היוו כופר".

והנה, ביום חמישי האחרון נסדקה באופן משמעותי החומה הבצורה שהקים הבית הלבן, כאשר דובר מחלקת המדינה, ג'ון קירבי, הודה כי ה־400 מיליון דולר אכן שולמו לאיראנים בתמורה לשחרור בני הערובה האמריקנים. "היו לנו חששות שאיראן תפר את ההסכמות בנוגע לשחרור בני הערובה", אמר קירבי, ולכן, "ביקשנו לוודא כי העסקה אכן תצא אל הפועל באמצעות 'מינוף מקסימלי' (של החזקת הכסף) עד שבני הערובה ישוחררו".

התיאור של קירבי עונה במדויק על ההגדרה המילונית של המונח "כופר" (מוזמנים לבדוק), אך במקום לקרוא לילד בשמו, הנשיא אובמה ושר החוץ ג'ון קרי – שיעשו הכל כדי להגן על שמו הטוב של "הפרטנר" האיראני שעמו חתמו על הסכם הגרעין "ההיסטורי" – עסוקים בלוליינות מילולית כושלת שלפיה כלל לא היה "כופר", כאמור, אלא רק "מינוף מקסימלי" של הסיטואציה.

בלי כסף אין שחרור

הודאתו של דובר מחלקת המדינה לא התרחשה בחלל ריק. לאחר שהנשיא ואנשיו ניסו לבטל את הידיעה הקודמת של הג'ורנל, בנוגע ל־400 מיליון דולר שהועברו במזומן, הכה העיתון פעם נוספת כשפרסם ביום חמישי האחרון את האקדח המעשן המוכיח כי ארה"ב המתינה עם העברת מאות המיליונים "עד לשחרור בני הערובה" מטהרן. במילים אחרות, לא רק שקיים קשר הדוק בין העברת הכסף לשחרור האמריקנים שהוחזקו בידי משמרות המהפכה, אלא שהפקידים האמריקנים קיבלו הוראה מגבוה לכרוך את שני האירועים יחד – בניגוד מוחלט לנרטיב שהציג הממשל לציבור – מתוך הבנה כי ללא הכסף, בני הערובה לא ישוחררו.

לפי הדיווח בג'ורנל, ה־400 מיליון דולר הוחזקו בשדה התעופה בז'נבה תחת שמירה אמריקנית, ושוחררו לנציגים איראנים, שנכחו גם הם בשווייץ, רק לאחר שהתקבל אישור כי המטוס שבו הוחזקו בני הערובה האמריקנים יצא מטהרן והוא "עם הגלגלים באוויר".

פרט מדהים נוסף שנחשף בג'ורנל נוגע למעורבותה בעסקה של חברת התעופה האיראנית "איראן אייר" – שמטוס מטעמה המריא מז'נבה לאיראן עם חופן המזומנים שהגיע מארה"ב. החל משנת 2011 הטיל ממשל אובמה סנקציות נוקשות על "איראן אייר" ועל כל מי שביצע עמה עסקים, לאחר שהתברר כי החברה פעלה בשירות משמרות המהפכה האיראניות ושינעה במטוסיה כלי נשק ורכיבי טילים ורקטות במסווה של העברת ציוד רפואי וחלקי חילוף למטוסים.

בעקבות הסכם הגרעין הסירה ארה"ב את הסנקציות מעל "איראן אייר", ללא כל התייחסות לעובדה כי לא חל כל שינוי במדיניות התמיכה בטרור של חברת התעופה האיראנית ובסיועה למשמרות המהפכה. למעשה, מדובר במימוש כל התחזיות החמורות שמהן הזהירו מתנגדי הסכם הגרעין, בראשם בנימין נתניהו וממשלת ישראל, אם האמריקנים יפתחו את סכר הסנקציות.

אנדרו מקארתי, יועץ לשעבר לתובע הכללי האמריקני, מסכם היטב את שיאי האבסורד שנשברו בעסקת הכופר המבישה: "בניגוד לחוק האמריקני שאוסר על אזרחים אמריקנים להעביר כל דבר בעל ערך לאיראן, באופן ישיר או עקיף (כולל דרך מדינה שלישית) – הנשיא אובמה לקח 400 מיליון דולר באמצעות המרת נכסים אמריקנים לכסף זר, ואז שלח אותם כדמי כופר עבור בני ערובה, תוך הפרת המדיניות האמריקנית הרשמית (לסרב לשלם כופר עבור בני ערובה, ג"צ) – לסוכני המדינה המובילה בעולם במימון טרור, באמצעות חברת תעופה שעד לאחרונה כל קשר עמה גרר סנקציות מצד ארה"ב בעקבות סיוע פעיל שלה לפעילות טרור".

מקארתי – ששכח לציין את הבעייתיות בעצם ההסכמה של אובמה לשלם ולו סנט אחד לאיראן, בעודה חייבת מיליארדי דולרים למשפחות אמריקניות שיקיריהן נרצחו בפעולות טרור – מוסיף כי אובמה קיווה שפרטי העסקה עם איראן יישארו חסויים לפחות עד שיסיים כהונתו, אם לא לעולם.

מעצמה בנסיגה

הסירוב הגרוטסקי של הבית הלבן ומחלקת המדינה להגדיר את העברת הכסף לאיראן בתמורה לבני הערובה כ"כופר", הסיט את הדיון מפרט דרמטי וחמור פי כמה: אותם 400 מיליון דולר היו רק המערכה הראשונה במופע ההתרפסות השלם של אובמה בפני חמינאי. כזכור, האיראנים דרשו מארה"ב 1.7 מיליארד דולר בתמורה לחוב אמריקני לכאורה עוד מימי השאה, ולפי הדיווח האחרון בג'ורנל, בכירים בממשל אובמה אישרו כי גם יתר ה־1.3 מיליארד דולר "שולמו לאיראנים".

עם זאת, הנשיא ואנשיו "מסרבים לגלות כיצד הועבר הכסף", מה שמגדיל מאוד את החשש כי כל ה־1.7 מיליארד דולר – סכום המהווה למעלה מ־11 אחוז מתקציב הביטחון הבסיסי של מדינת ישראל לשנת 2015 – הועברו לאיראן בשיטה הנהוגה בארגוני פשע: בשטרות לא עוקבים ולא מסומנים. משם הדרך קצרה למימון חימושם והתעצמותם של חיזבאללה, חמאס, הג'יהאד האסלאמי ויתר החברים בשכונה, מבלי שהאיראנים משאירים אחריהם כל סימנים או עקבות.

בבית הלבן יכולים להמשיך ולחפש מונחים אלטרנטיביים שיכבסו את המילה "כופר", אך במבחן המעשה – ברחובות טהרן, רמאללה, עזה וביירות יכולים לחלק סוכריות ולחגוג את "המינוף המקסימלי" שהשיג ציר הרשע בעסקת חייו עם "השטן הגדול".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. זה לא הארבע מאות מיליון אלא כל ההסכם. הארבע מאות מיליון חוץ מעצם הכסף יש פה הסתרה מהציבור ומכירה יחצנית לכל ארצות הברית על חוזק הקשרים שמתחזקים עקב הסכם הגרעין, אבל יש פה טעות מכופלת בהסכם היה אמור שאיראן לא יגלה את הסוד הקטן בכדי "לא להביך את ארצות הברית" אבל איראן הייתה חושפת באחד הימים הנוחים לה ומביכה את ארצות הברית. כל זה מתגמד מההסכם הגדול והרציני ששם ישנו מסמכים צדדים בין "הסוכנות העולמית" שאמורה "לבדוק" את איראן אבל זה סודי אמנם רק פרט שולי נחשף שבדיקות הקרקע האיראנים לוקחים את דגימת הקרקע. ועוד איזה סעיפים יש שם זה כבר שאלה מטופשת הרי ההסכם "עובד" כך טוען אובאמה.

  2. ג'ורג' אורוול יכול היה ללמוד לא מעט מאובאמה וממשלו על "שיחדש".

  3. וביבי העתיק את זה בהסכם עם טורקיה

    חוץ משחרור השבויים….

    1. ומי כפה עלינו את ההסכם עם תורכיה? שלושה ניחושים. מתחיל באות א', נגמר ב- "במה".

    2. בהסכם שלנו עם טורקיה אנחנו אמורים להרוויח מעבר של צינור גז.
      מה האמריקאים מרוויחים מהכניעה לאיראן?

    3. אובמה לא כפה עלינו את ההסכם עם טורקיה. ביבי רצה לרצות את אדוני הגז.
      אלא מה, ארדואן חתם עם רוסיה על הגדלת יבוא הגז מהם.
      בקנה המידה הבינלאומי יצא לביבי להרגיש קצת כמו בוז'י – לנהל משא ומתן כשבסוף הרוסי הרשע מנצח.
      ביבי נשאר עם הצינור ביד

    4. כרגיל אצלך – מדוייק אבל הפוך. ביבי, ולמעשה כל חברי הממשלה, רצו למכור את הגז לאירופה ולא חשבו כלל על טורקיה, עד שבא אובמה. למרבה המזל, תודותלהפשרת היחסים בין תורכיה לרוסיה, נפטרנו מהצורך לספק גז טבעי לתורכים, שללא ספק לא היו משלמים, ועכשיו נחזור לתכנית המקורית של ייצוא הגז ליוון ולעוד מדינות באיחוד האירופי.
      ומי שכנראה חוטף את הצינור בחיי היום-יום, ומאוד מתוסכל מזה, הוא אתה. בכל אופן אין שום דרך אחרת להסביר את אינסוף המרירות והכעס שנשפכים מכל תגובה שלך.

    5. חבל שאין לך מושג על מה אתה מדבר, ושמקור המידע היחיד שלך הם המאמרים התעמולתיים בדה-מרקר. התכנון המקורי היה לייצא את משאבי הגז הטבעי של ישראל ליוון ולמדינות אירופיות נוספות. על איזה רקע לדעתך התחממו כל-כך יחסי יוון-קפריסין-ישראל בשנים האחרונות? ההסכם האומלל עם ארדואן היה אמור לטרפד זאת, באדיבות אובמה-קרי. כעת נראה שזה לא יקרה, וטוב שכך.

  4. כופר – צד א׳ מעביר מכספו לצד ב׳.
    לא כופר – צד א׳ מעביר לצד ב׳ כסף ששייך לצד ב׳.
    בניגוד לנתניהו ששיחרר מאות רוצחים, אובמה העביר לאיראנים כסף ששייך להם.
    אגב, גם ממשלת ישראל תאלץ להשיב את הכסף שהיא חייבת לאיראן.
    וכמובן, הס מלהזכיר ב״מידה״, הסכם הגרעין משרת את האינטרסים הישראלים.
    תודה לאובמה שהציל את מדינת ישראל מהרפתקה אסונית שנתניהו רצה לצאת אליה.

    1. כמובן שהסכם הגרעין משרת את האינטרסים של ישראל. כל ילד מבין זאת. פיצוץ אטומי מעל תל-אביב, זה בדיוק הדבר שיעודד כאן צמיחה כלכלית ושגשוג לכל. רק עיוור לא יראה זאת.
      תודה לאובמה שהציל את ישראל מן הסכנה שחס וחלילה תמשיך להתקיים. כעת, כשאפשרות השמדתנו הרבה יותר מוחשית וקרובה, נוכל לישון בלילה בביטחה.

    2. הס להזכיר מה? שקר כלשהו שבדית מלבך? הרי אפילו אתה לא מאמין לשטויות שרשמת.

    3. איראן חייבת מיליארדי דולרים למשפחות אמריקניות שיקיריהן נרצחו בפעולות טרור, אז איך בדיוק הכסף הזה איראני?
      ולא רק זאת, אם זה כסף איראני מדוע הוא שולם להם במזומן בשטרות זרים ובלתי מסומנים?

      וכמובן, הקישקוש הקבוע "הסכם הגרעין משרת את האינטרסים הישראלים". האיראנים כבר מפירים את ההסכם הזה.
      וגם ככה תחת ההסכם אין עליהם פיקוח מספיק וממילא בתום ההסכם הם יוכלו לפתח נשק גרעיני אפילו בלי להסתיר זאת.
      אז איך בדיוק זה משרת את האינטרסים שלנו??? אלא אם כן אתה סבור שמירוץ חימוש גרעיני שיהיה במזה"ת אחרי ההסכם
      זה אינטרס שלנו…

      והרפתקה אסונית, נו באמת. הרי אין לך מושג מה היה קורה ואיך תכננו לתקוף אותם ועם איזה כלי נשק שהציבור לא יודע עליהם.

  5. מה עוד לא אמרתי וכתבתי על השקרן מהבית הלבן
    זה לא מקרה ראשון שהוא עושה זאת
    בעצם אצלו זה דפוס פעולה
    האיש, אני לא כותב נשיא כי מזמן פיטרתי אותו כנשיא שלי
    פרץ את כל הסכרים כמו שהבטיח שיעשה
    את התוצאות רואים כבר עכשיו ונראה ונרגיש עוד שנים ארוכות
    אם החברה שלו נבחרת לתפקיד כמחליפה שלו אפשר לסגור את הגולל על אמריקה כמו שידענו לפני מספר שנים
    התהליך החל לפני כמאה שנה עם וודרו ווילסון
    מי שרוצה ימצא לא מעט ספרות ומאמרים בנושא
    מה שהיה סמל לחירות הפרט ואחריות של שלטון הפך להיות לממשל מנופח שדואג לשמר את עצמו
    האזרח הוא כיום רק פרה חולבת לממשל
    חירות הפרט נרמסת על כל צעד ושעל
    ולא דיברתי על החינוך, הצבא, החוב הלאומי וכל שאר מיני ירקות
    האבות המייסדים מתהפכים בקבריהם
    הרבה אנשים נבונים ומשכילים התריעו על כך ללא הועיל
    אמריקה נמצאת היום בפשיטת רגל כלכלית צבאית וחברתית
    וחבל שכך

  6. אתם שוכחים – תפקידו של אובמה הוא להגן על האינטרסים של ארה"ב כמו שהממשל שלו רואה את האינטרסים האלה. לרוע המזל, האינטרסים של ישראל הם לא העיקר במשוואה הזאת.
    יהיו אשר יהיו האינטרסים האלו, הם מכתיבים התקרבות לאיראן והתרחקות מישראל (שממילא אין לה אפשרויות אחרות – הרי לא נתחיל לקנות נשק מסין או רוסיה) והמדינות הסוניות.
    אין מקום לאלמנטים רגשיים במשוואה הזאת. במקרה הפוך, גם אנחנו הממשלה שלנו היתה עושה דברים שלא יעשו ומשקרת לציבור על מנת להגן על אינטרסים של המדינה.
    אני חושב שאובמה טועה ואיראן היא משענת של קנה רצוץ, ולו רק בגלל הסיבה שבאזורינו השיעים מהווים מיעוט… אבל רוב הסיכויים שאני לא רואה את כל התמונה שהממשל של אובמה רואה.
    בכל מקרה, האינטרסים האלו גלובליים ומנקודת המבט הזאת גם חורבן טוטאלי של המזרח התיכון הוא לא משמעותי. האתגרים העולמיים בעשרות השנים הקרובות מגמדים כל תופעה שקוראית פה, כולל איסלאם קיצוני ודעא"ש

    רוב הסיכויים גם, שהמדיניות הזאת תמשיך תחת הנשיאה הבאה, שוב לצערי… אבל… אובמה הוא פטריוט אמריקאי ולא ישראלי. אנחנו צריכים לחתור למיצוי האינטרס שלנו בעולם וארה"ב לשלה. לפעמים ואפילו בדרך כלל, האינטרסים חופפים. לרוע המזל, הפעם לא!

    1. אובמה הוא לא פטריוט אמריקני
      לא היה, לא עכשיו ולעולם לא יהיה
      תעשה חיפוש ב Google
      קרא מעט על עברו דרך מחשבתו
      תבדוק מה אמר ומה עשה
      זה בהיר כאור בצהרים כמאמר השיר

    2. יפה מאוד. רק שהסכם הגרעין לא משרת שום אינטרס אמריקני. אלא אם כן מלחמה גרעינית במזרח התיכון טובה לכלכלת ארה"ב, ודומני שלא.