האם ישראל יכולה לסמוך על דונלד טראמפ?

בניגוד להאשמות שהוטחו בו, טראמפ איננו אנטישמי. לצד יתרונות במדיניות חוץ כמו היחס לאיראן ולאסלאם הקיצוני, הבעיה העיקרית מבחינת ישראל היא חוסר עקביות שמקשה לצפות כיצד ינהג כנשיא

יש גם יתרונות; המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ. צילום: Gage Skidmore CC BY-SA 2.0 via flickr

מאז דרך כוכבו הפוליטי של דונלד טראמפ, הוא הספיק להפר הרבה מוסכמות של הפוליטיקה האמריקנית ולהשאיר את צופיו מבולבלים. קשה לחזות את מהלכיו ולדעת לאן מועדות פניו, והדבר נכון גם בנוגע לישראל. מהי עמדתו של טראמפ בנוגע לישראל וכיצד יתייחס אליה כנשיא? מי הם יועציו? מהי המדיניות שלו? התשובות לשאלות הללו אינן לגמרי ברורות, אבל אפשר לשרטט כיוונים אפשריים בניסיון להבין את השקפת עולמו של המועמד הרפובליקני, שתשפיע גם על יחסו למדינת היהודים.

חרף האשמות שהוטחו בו, ברור למדי שדונלד טראמפ איננו אנטישמי. לעומת זאת, כן ברור שחלק מתומכיו הם אנטישמיים. טראמפ זוכה לתמיכה כמעט גורפת בקרב קבוצות כמו "הימין האלטרנטיבי" ואנשי עליונות הגזע הלבן בארה"ב, ששנאתם למוסלמים לא מפריעה להם לשנוא במקביל את היהודים ואת ישראל. תמיכתם בו גורמת לטראמפ לנסות לתמרן בין רצונו שלא לאכזב אותם, ובין הצורך הפוליטי להתבדל מהם. כך, הוא התמהמה לפני שהיה מוכן להתנער מהתמיכה שגילה כלפיו דיוויד דיוק, בכיר ב'קו־קלוקס־קלאן' (KKK). בהמשך הוא פרסם בחשבון הטוויטר שלו איור שהופיע בו סמל המגן דוד לצד גינוי השחיתות של משפחת קלינטון, איור שמקורו בימין האלטרנטיבי. גם הנאום שלו בוועידת הרפובליקנים היהודים היה מלא בסטריאוטיפים על יכולותיהם העסקיות של יהודים, אם כי מבחינתו הוא התכוון דווקא להתחבב עליהם ולהחמיא להם.

לא רק שטראמפ אינו אנטישמי, אפילו להפך: הוא גדל בין יהודים, עובד עם יהודים ומקלל ביידיש. בתו התגיירה, וחתנו ונכדותיו יהודים. גם כלותיו יהודיות או יהודיות למחצה. רבים מהבכירים בחברות שלו ובקמפיין שלו לנשיאות הם יהודים, ויש לו חברים יהודים רבים. ככלל, אי־אפשר להיות איל נדל"ן בניו יורק בלי להיות מוקף יהודים. כפי שאמר לי ידיד, האירוניה היא שכל נכדיו של ברני סנדרס, שרבים מבני משפחתו נספו בשואה, אינם יהודים. לעומת זאת, נכדיו של טראמפ, שמשפחתו ממוצא גרמני, לומדים בישיבה תיכונית.

הקשרים המשפחתיים הללו מקרינים כמובן על יחסו לישראל. לאיוונקה וג'ארד קושנר, בתו וחתנו היהודים של טראמפ, השומרים על אורח חיים דתי או לפחות מסורתי, ישנה השפעה רבה על תהליך קבלת ההחלטות שלו. לפי דיווחים הוא פיטר את מנהל הקמפיין הראשון שלו, קורי לוונדובסקי, בעקבות הפצרותיה של איוונקה, וקושנר מתפקד כאחד מיועציו הבכירים. בני הזוג הם תומכי ישראל, כמובן. יועציו הרשמיים לענייני ישראל הם שני עורכי דין יהודים דתיים שעבדו איתו לפני כניסתו לפוליטיקה, ושנאמנים לישראל לחלוטין.

גם היועץ שלו לענייני מדיניות חוץ והמזרח התיכון, ווליד פארס, שהיה גם יועץ של רומני ב־2012, ידוע כתומך ישראל. פארס הוא נוצרי לבנוני שבשנות השמונים היה מעורב במפלגות נוצריות בלבנון שהיו בעלות קשרים טובים עם ישראל, והוא עצמו תומך בישראל בצורה עקבית. ככלל, למעט "הימין האלטרנטיבי", סביבתו ותומכיו של טראמפ מצדדים בישראל באופן מובהק. מועמדו לסגן הנשיא, מייק פנס, הוא תומך ישראל מובהק, והמפלגה הרפובליקנית בכלל תומכת כיום בישראל יותר מאי־פעם. זה מתבטא בין היתר בכך ש"פתרון שתי המדינות" הושמט מהמצע שלה, אף שמדובר בנוסחה בסיסית ומקובלת בכל המיינסטרים הפוליטי האמריקני ביחס לישראל, וגם במפלגה הרפובליקנית כיום.

מימין ומשמאל, אמריקה חוזרת להתבודד

מעבר לסביבתו וחוג יועציו, תפיסותיו של טראמפ עצמו בנוגע ליחסי ארה"ב־ישראל מורכבות הרבה יותר. כיום מקפיד טראמפ להזכיר בהופעותיו הציבוריות את תמיכתו הבלתי מסויגת בישראל, ותוקף את היחס של אובמה כלפיה. אולם לא תמיד היו הדברים כך. כזכור, בתחילת הפריימריז הרפובליקניים אמר טראמפ שיהיה נייטרלי בסכסוך בין ישראל לפלסטינים, ודיבר על הפסקת התמיכה הביטחונית בישראל. באותה תקופה הוא התבטא גם בעד הפלות, נישואים חד־מיניים ומגבלות על נשיאת נשק, וטרם למד לכוון את עצמו לבוחרי הפריימריז הרפובליקניים, בייחוד האוונגליסטים.

אלא שמהר מאוד הבין טראמפ שהוא כבר לא בניו־יורק, ובהתאם לכך החל לדבר נגד הפלות ואף אמר שצריך להעניש נשים שמפילות, וגם החל לגנות כל מגבלה על נשיאה או בעלות על נשק. כחלק מיישור הקו עם עמדות הבוחרים הרפובליקניים הוא גם עבר לתמוך חד־משמעית בישראל, ללא ההסתייגויות שהשמיע קודם לכן. ישראל גם הייתה המדינה הזרה היחידה שהוא הזכיר בנאומו בוועידה הרפובליקנית.

מדיניות החוץ של טראמפ איננה לגמרי עקבית, כמו רוב העמדות שלו. היא מורכבת מכמה אלמנטים בסיסיים, לעתים סותרים. הראשונה שבהם היא עקרון "אמריקה תחילה" (America first), סיסמה שהוא חוזר עליה שוב ושוב. שתי המילים הללו היו שמה של תנועה אמריקנית בשלהי שנות השלושים, שהתנגדה להצטרפות ארה"ב למלחמת העולם השנייה וזוהתה עם צ'רלס לינדברג, גיבור תרבות אמריקני ואנטישמי ידוע. בנופפו בסיסמה הזו, טראמפ קורא לחזור למדיניות חוץ מתבודדת. תפיסה כזו איננה חריגה בבחירות הללו; גם סנדרס דיבר כך, וגם המועמד הליברטריאני גרי ג'ונסון.

בפוליטיקה האמריקנית תמיד התקיים זרם חזק שקרא להתבודדות ובדלנות. אמריקה היא "אי", ובמהלך ההיסטוריה היו מעט מאוד מתקפות זרות על שטחה, כך שהיא לא נאלצה להיות מעורבת עם שכנותיה כמו מדינות אירופה. לפי תומכי ההתבודדות, אין לארה"ב מה להרוויח מהתערבות יתר בענייני העולם ועליה להתכנס לתוך עצמה, לעסוק בענייניה ולא להסתבך בענייניהן של מדינות אחרות.

מאז שנות הארבעים, גישה זו לא נמצאת במיינסטרים של הפוליטיקה האמריקנית. בעקבות מלחמת העולם השנייה ובשנות המלחמה הקרה התקבלה התפיסה שכמעצמת העל העולמית, לארה"ב אין ברירה אלא לנהל את העולם. אמריקה גדולה מדי, וכל מה שיקרה בעולם יתגלגל לבסוף לפתחה. יתר על כן: לאחר מלחמת העולם השנייה וזוועותיה היה רצון להפיץ את ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם ולהביא לשלום עולמי. מדיניות חוץ מתערבת נתפסה אפוא כדבר הנכון מבחינת האינטרסים של ארה"ב ומבחינה ערכית כאחד.

אולם בפועל, ארה"ב לא הפסיקה להסתבך. מאז תכנית מרשל בשנות החמישים, ששיקמה את מערב גרמניה ואת מערב אירופה, קשה להצביע על מעורבות אמריקנית במדינה זרה שהצליחה בלי להסתבך. דוגמאות לא חסרות, ובהן קוריאה, וייטנאם והבחישות של ה־CIA במדינות דרום אמריקה. אז נכון, בסופו של דבר ארה"ב ניצחה במלחמה הקרה. אבל כשהיא פעלה בשטח במדינות הלוויין היא נקלעה שוב ושוב לשרשרת של מחדלים והפסדים, שהסבו אובדן חיי אדם וממון וגרמו למבוכה לאומית. אפילו ההצלחות שלה בזמנו, כמו חימוש המרד האפגני נגד השלטון הסובייטי, יצרו השלכות בעייתיות לטווח הארוך (התפתחות המוג'הדין האפגניים ובכללם אל־קאעידה).

גם לאחר המלחמה הקרה, ניסיונות ההתערבות של ביל קלינטון למשל בסומליה וביוגוסלביה, לא צלחו. מדיניות ההתערבות האמריקנית שלאחר המלחמה הקרה הגיעה לשיא מסוים אצל ג'ורג' וו. בוש, בפלישה לעיראק. בוש ניסה באופן מוצהר לבצע מה שקרוי Nation building, בניית מדינות, ולכונן בעיראק מדינה דמוקרטית וחופשית. ניסיון זה עלה בחייהם של אלפי חיילים אמריקנים ובמיליארדי דולרים, וקשה מאוד שלא להגדיר אותו ככישלון חרוץ. מדיניותו של בוש הונעה מתפיסה אידאולוגית של הפצת הדמוקרטיה, ומחשיבה אסטרטגית שלפיה מוטב שארה"ב תגיע אל הטרור האסלאמי משתמתין עד שהוא יגיע אליה. אולם בעיני מרבית הציבור האמריקני המדיניות של בוש נכשלה. מאז 2008, דעת הקהל האמריקנית מתייחסת בחשדנות רבה למעורבות צבאית במדינות זרות.

טראמפ לא יכפה משא ומתן

טראמפ וסנדרס, וכך גם ג'ונסון וסטיין, משקפים את השינוי הזה ותומכים כולם במדיניות חוץ לא מתערבת. ובכל זאת, ישנו הבדל מהותי בין טראמפ ובין האחרים. סנדרס והשמאל מתנגדים להתערבות במידה רבה מסיבות ערכיות. לשיטתם, אל לה לארה"ב להתערב בחייהן של מדינות אחרות ובבחירותיהם של עמים אחרים. מלבד זאת, הם מתנגדים באופן עקרוני לכל פעילות צבאית שאיננה נובעת מהכרח גמור, ובוודאי לפעילות צבאית שעלולה לפגוע בחפים מפשע (כלומר, כל פעילות צבאית).

לטראמפ השאלות הללו אינן מפריעות כמובן. טראמפ מתנגד להתערבות במדינות אחרות כי היא דורשת השקעה של כסף וחיי אדם, ולטענתו ההשקעה הזו איננה כדאית לאינטרסים האמריקניים. טראמפ איננו מעוניין בהפצת דמוקרטיה וזכויות אדם, ולא בתפקיד השוטר העולמי. הוא מבקש לדאוג לאינטרסים הכלכליים והביטחוניים של ארה"ב, שלדעתו אינם כוללים אחריות אמריקנית לסדר העולמי. לזאת כוונתו כשהוא אומר "America first"; כל צעד יישקל אך ורק לאור תרומתו לאינטרסים אמריקניים. הוא מסכים עם סנדרס שהתערבות זרה איננה מחזקת בהכרח את האינטרסים הביטחוניים של ארה"ב, אך בניגוד אליו הוא כן מוכן להתערב, גם על חשבון זכויותיהן של מדינות אחרות, כשהוא יחשוב שהדבר כן חיוני ומועיל לאינטרסים אמריקניים.

לכן טראמפ מדבר על הפסקת התמיכה הצבאית והכלכלית בבעלות בריתה של ארה"ב, מפני שלטענתו היא לא משתלמת לארה"ב. לכן הוא קובל על כך שחברות נאט"ו אחרות אינן משלמות את חלקן, ומאיים בפרישה. מה שעומד לנגד עיניו הוא האינטרס הצר של ארה"ב בטווח המיידי. לכן גם אין לו עניין בקשירת קשרים גלובליים ובשיתוף פעולה בינלאומי. מבחינתו מדינות העולם נמצאות במצב של תחרות תמידית ביניהן, ומה שחשוב הוא לוודא שארה"ב תנצח.

מהבחינה הזו, טראמפ לא טוב לישראל. מזווית צרה של אינטרסים אמריקניים מיידיים בלבד, קשה להצדיק תמיכה בלתי מסויגת בישראל, הכוללת סיוע כלכלי וצבאי נדיב. אפשר לדבר על תמיכה זמנית ומותנית, אבל אם ארה"ב איננה מעוניינת להתערב בענייני המזרח התיכון היא גם לא צריכה להשקיע יותר מדי בבעלות הברית שלה שם. כמובן, אין מה לדבר על "מערכת יחסים מיוחדת" או קשר שמעבר לאינטרסים טקטיים. ואכן, עמדה כזו תואמת את האמירות המוקדמות של טראמפ בנוגע לישראל. מצד שני, גישה שאיננה מתיימרת לפתור את בעיות העולם גם לא תנסה להביא שלום למזרח התיכון. לטראמפ אין עניין להכריח את ישראל להגיע למשא ומתן עם הפלסטינים, ולכן אפשר לצפות שהוא לא ינהג בחטטנות בסגנון ג'ון קרי.

קמפיין טראמפ שנפתח לאחרונה בישראל. צילום: ג'ואי דייוויס, פלאש90
קמפיין טראמפ שנפתח לאחרונה בישראל. צילום: ג'ואי דייוויס, פלאש90

חזק מול איראן ודאעש

המרכיב השני במדיניות החוץ של טראמפ הוא הצורך לשדר עוצמה וכוח. טראמפ מנסה למצב עצמו כאיש החזק שלא נרתע מעימותים, ושיילחם וינצח בשביל אמריקה. לכן הוא זקוק לאויבים חיצוניים, שחרף העמדות המתבודדות שלו הוא יוכל להציג עצמו כנאבק בהם. אויבים כאלה, שרלוונטיים גם מבחינת ישראל, הם שניים: 'המדינה האסלאמית' (דאעש) ואיראן. דאעש הוא אחד הנושאים החביבים על טראמפ. כסמל הרוע האסלאמי זוהי מטרה אידאלית בעבורו, המספקת לו הזדמנות טובה לדבר בטונים אגרסיביים. אנשי דאעש גם תקפו כמה פעמים על אדמת ארה"ב, ואיום הטרור הוא נושא שמעסיק מאוד את האמריקנים. לא ברור מה בדיוק מתכוון טראמפ לעשות נגד דאעש, אבל הוא ממצב עצמו כמי שייאבק בהם באגרסיביות. כך הוא עושה גם בנוגע לאיראן. הוא אוהב לדבר על כך שיש לו ניסיון רב במשא ומתן ושהוא ידוע כנושא ונותן קשוח, ולגנות את הרפיסות של אובמה וקרי ביחס להסכם הגרעין ולאחרונה בעקבות פרשיית הכופר. כחלק מהגישה הזו הוא מדבר על הקשחת עמדות כלפי איראן. כמובן, כל הקשחה אמריקנית כלפי איראן תהיה טובה לישראל.

המרכיב השלישי שיש להביא בחשבון הוא אוסף של נקודות ספציפיות והבטחות שטראמפ פיזר במהלך הקמפיין, כמו למשל רצונו לשפר את היחסים עם פוטין, לא להתערב בנושא אוקראינה (מה שהולם עמדה מתבודדת, אבל מחמיץ הזדמנות קלאסית של נשיאים למצב עצמם כחזקים ואגרסיביים מול רוסיה) ולשתף פעולה עם הרוסים במזרח התיכון. כאלה הן גם התחייבויותיו לשמור אמונים לבעלות ברית מסורתיות של ארה"ב במזרח התיכון – ישראל, מדינות המפרץ ומצרים, בניגוד לאובמה שהחליש את היחסים איתם לטובת שיפור (חלקי מאוד) ביחסים עם איראן והאחים המוסלמים. למישור הזה משתייכות גם התחייבויות ספציפיות שהשמיע לתמוך בישראל.

ואחרי כל זה, הדבר הבולט ביותר אצל טראמפ הוא חוסר העקביות, ויש שיאמרו האימפולסיביות. לא יהיה זה מפתיע בכלל אם כנשיא יחזור טראמפ לעמדותיו המקוריות מלפני הפריימריז, או ינקוט בעמדות חדשות לחלוטין. לא יהיה זה מפתיע אם יקשיב ליועצים שלו, ולא אם יתעלם מהם. מסתמן גם שהרבה מהיחס שלו לישראל עלול להיקבע כתוצאה מטיב הקשרים האישיים שלו עם מנהיגיה, לטוב ולרע, כמו היחס שלו אל רוסיה ופוטין. נראה שאף שכרגע היחס של טראמפ לישראל הוא חיובי, אי אפשר לדעת מה יקרה בהמשך. לכן, לפי דיווחים, הממשלה הנוכחית בישראל מנסה לחתום על הסכם הסיוע הצבאי לפני סיום הקדנציה של אובמה. הבחירות הללו מזמנות אי־ודאות שמתאימה למזרח התיכון יותר מאשר לארה"ב, וכך גם בעניין ישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. לא הבנתי מה לא עקבי בעמדות שלו?

    יש לו עמדות ברורות וסדרי עדיפויות ברורים וצריך להסתכל על הסתירות בינהן לאור סדרי העדיפויות.
    עמדה ראשונה בסדר עדיפות גבוהה היא התבדלות של ארה"ב וצימצום מעורבותה בעולם.
    עמדה שנייה שלו שהיא בסדר עדיפויות נמוך יותר היא תמיכה בישראל.

    ככל הנראה הוא יקצץ בסיוע לישראל ומנגד יאפשר לה לבנות ביו"ש כמו גם לפעול מול הרש"פ וטרוריסטים אחרים.

    בישראל כבר קיים מחסור של כ100,000 דירות בנוסף לביקוש של 50,000 דירות נוספות מדי שנה. כששווי הקרקע ליח"ד הוא לפחות חצי מיליון ש"ח.
    כשישראל תשווק 200,000 דירות ביו"ש בגבעות הנושקות לכפ"ס ראש העין שהם ומודיעין קופת האוצר תיזכה ב100 מיליארד שקלים שזה הרבה יותר מהסיוע האמריקאי.

    הענשת הרש"פ עד שהיא תפסיק לשלם משכורות לאסירים ותפסיק להפעיל תעמולה בבתי הספר ובאמצעי התקשורת שלה- תוריד את רמת הטרור ותשפר את המצב הכלכלי הרבה יותר מהסיוע האמריקאי.

  2. האיש גאון פוליטי. מחזיק את הקלפים קרובים לחזהו כדי לפזר את המושכות שלו לכמה שיותר פלגים של הציבור האמריקאי ומצליח להסוות את הציניות פוליטית כגמישות. אבל חברה, החדשות הן לא רעות – הוא יפעל לפי תחושותיו האינסטינקטיביות – ומבחינת יחסו לישראל, הן חיוביות

  3. טראמפ מתייחס לישראל באותו אופן שהוא מתייחס לבעלות ברית אחרות של ארצות הברית כמו יפן ודרום קוריאה.
    האם זה טוב או רע לישראל ?
    אם אתם בעד המשך הכיבוש והמשך התנועה לעבר מדינה אחת דולאומית שלא תהיה יהודית ולא תהיה דמוקרטית, סביר שטראמפ ישרת אתכם היטב בבית הלבן.
    אגב, טראמפ לא יפעיל יותר כוח צבאי (אווירי בעיקר) מאשר אובמה כנגד דאעש.
    ובאשר להסכם הגרעין עם איראן – לא מדובר בהסכם בין ארצות הברית לאיראן אלא בין המעצמות לאיראן ואפילו טראמפ כנשיא לא יוכל להביא לביטולו.

    1. כמה שקרים והבלים בטוקבק קטן אחד, אכן הגעת כאן למעין שיא גינס.
      א. לא תהיה שום מדינה דו-לאומית. הבעייה הזו תיפתר, כשהפולשים המוסלמים יאלצו לשוב לארצותיהם – מה שיקרה לאחר שאותו תהליך יתרחש באירופה; ואכן, אירופה צועדת לכיוון הזה בצעדי ענק. זה יתגלה לעיני כל כבר בבחירות בצרפת, בשנה הבאה, בהן התחרות היחידה היא בין הימין של סרקוזי, לימין המכונה "קיצוני" של מארין לה-פן. השמאל של פרנסואה הולנד מצוי בתחתית לפי כל הסקרים. ולאחר מכן, אותו הדבר צפוי לקרות בבחירות בגרמניה, בבריטניה, ובעוד מספר ארצות. סרקוזי, שעוד נחשב כימין מתון, כבר הביע את כוונתו להקים מחנות מעצר ל"פליטים" המוסלמים בצרפת – צעד אחד לפני גירושם. המגמות הללו רק תתחזקנה כשיקרו עוד מעשי טרור, פשע ואונס המוני על ידי מוסלמים ברחבי אירופה. וכולנו יודעים שהם יקרו. ואם זה נראה למישהו הזוי ובלתי אפשרי, הרי עד לפני שנה, גם גל הפליטים המדומים ששוטף כיום את אירופה, נראה כדבר בלתי אפשרי. הבלתי אפשרי של היום, יהיה השגרה של מחר.
      ב. אין שום סיבה להפעיל יותר כוח נגד דאעש. התנועה הזאת כבר מתפוררת ממילא. מלכתחילה היא לא הייתה איום כלל-עולמי, כפי שהאווילים בתקשורת הציגו אותה. אם כבר, היא מאזנת את המצב כנגד איראן וגרורותיה, וזה דבר מבורך.
      ג. ארה"ב לא צריכה לבטל את ההסכם באופן רשמי. די יהיה לא לקיים את סעיפיו העיקריים בפועל, כדי שההסכם יתמוטט – בעיקר מפני שהאיראנים כבר ממילא נוהגים כך…

  4. יש חוסר הבנה בסיסי לשינוי ההיסטורי שטראמפ רוצה לבצע במדיניות האמריקנית. הוא מתכוון בעצם לבטל את החטא הקדמון של ביל קלינטון, מלפני עשרים שנה – שהסתכסך לשווא עם רוסיה, כשיצא נגד הסרבים ותמך בבוסנים ובבני קוסובו המוסלמים. השגיאה הקטסטרופלית הזאת, דחפה את רוסיה לזרועות פוטין ולברית עם איראן. וארה"ב לא הרוויחה מכך דבר, היות שהעולם המוסלמי נותר, כמובן, עויין כלפיה.
    כעת, טראמפ מתעתד לבצע היפוך של מאה ושמונים מעלות, ולחתור להבנה משותפת עם רוסיה כנגד האיסלם. נוכח קשריו עם המשטר הרוסי, שאנשי התקשורת האוויליים מציגים כמשהו שלילי ומסוכן, נראה שיש לו סיכוי לא מבוטל לעשות זאת. מי ייתן ויצליח.

  5. ברני סנדרס הינו אנטי-ישראל, עפ"י התייחסותו הפומבית למדינת ישראל.
    עם זאת, בהתאם לתקדים שהיטלר יצר, נכדיו של סנדרס, הגם שאינם יהודים, נחשבים ליהודים בעיני האנטישמים.
    משום כך, לכשהאמריקאים יחליטו יום אחד (לא נראה לי קרוב, אולם בוא יבוא היום הזה) לגרש את היהודים משטחי ארה"ב (כדוגמת גירוש ספרד) או לטפל בהם באופן גרוע יותר (כדוגמת הגרמנים לפני 80 שנים), הרי שאותם גויים, נכדיו של שונא ישראל, יבקשו מקלט במדינת ישראל. ונכון להיום הם יקבלו מקלט עקב חוק השבות.
    במצב זה חוק השבות עושה נזק למדינת ישראל הרבה יותר מהמסתננים מאפריקה. אלו הרי לא מנסים ואפילו לא מבקשים, עדיין, לשנות את מדינת ישראל. צאצאי סנדרס, וכמותם גם שאר הגויים צאצאי היהודים בארה"ב (ביניהם גם קרובי משפחה רחוקים שלי) יבקשו מקלט במדינת ישראל ומיד יפעלו להרוס אותה מבפנים. הרי מדינת ישראל היא מדינת היהודים, ואלו אינם יהודים לפי ההלכה, ועל כן ידרשו לשנות את ההלכה או להפסיק להיות מדינת היהודים. כעת צאו וחשבו – כ-60 אלף מסתננים מאפריקה והנזק שהם עושים, לעומת כ-4 מליון גויים לפי ההלכה ומהו הנזק שהם יכולים לעשות.
    יש צורך דחוף לתקן את חוק השבות כך שיכלול יהודים בלבד, ולא בני/בנות זוג וצאצאים שאינם יהודים עפ"י ההלכה החרדית (הלכה רפורמית אינה נחשבת, אולם הרפורמים בקרוב יגלו שגם להם יש הלכות וידרשו הכרה בהן).
    הרפורמים בשיתוף גויים אנטישמים מוסוים יצעקו שמדינת ישראל פועלת בגזענות ובאי-צדק. אבל מדינת ישראל, משום היותה מדינת היהודים, היא גזענית וגישתה אינה צדק בנושא זה, וזה בתחומה בלבד. מי שרוצה לחיות כרפורמי, אין לי בעיה עם רצונו כל עוד הוא מקיים את אורח חייו מחוץ לישראל או לכל הפחות לא מנסה לשנות את מדינת ישראל. אין למדינת ישראל צורך (בלשון מאד עדינה ומכובסת) באורח חייהם ובגישתם של הרפורמים.
    ——-
    לגבי דונלד טראמפ, הגם שאני תומך בו ומקוה שייבחר השנה לנשיאות ארה"ב, הוא ידוע כמי שדואג לעצמו. כאשר הוא דואג גם לאחרים, הרי זה בא מתוך שיקולי רווח ולא מתוך אלטרואיזם. גישה זו מקובלת עלי, כי לפחות הוא לא משקר בנושא זה. למדינת ישראל יש הרבה רווח להפיק מגישתו הנ"ל של דונלד טראמפ, ואני בטוח שראש הממשלה נתניהו ידע לעשות בך שימוש ראוי עבור מדינת ישראל. עם זאת, אני מקוה שראש הממשלה נתניהו יזכור שהוא ראש ממשלת מדינת היהודים ועליו לנצל כל הזדמנות לטפח את המדינה, כולל ובמיוחד ביהודה ושומרון, ואם מי מהגויים לא יאהב זאת, עם בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב ניתן יהיה להראות ביטחון עצמי רב יותר ועמוד שדרה חזק יותר.

  6. לא צריך שטראמפ יתמוך בישראל. מספיק שלא יתערב ולא יכפה עלינו פתרונות שאינם מקובלים עלינו.
    מספיק שלא יתערב במערכת הבחירות בישראל. ואתם יודעים מה ? שיפסיק את הסיוע הביטחוני. בלאו הכי ישראל נאלצת לבזבז את הסכום הזה בארה"ב והנהנות העיקריות הן החברות האמריקאיות.
    ברגע שלא יהיה סיוע , לא ניתן יהיה גם להתנות את מתן הסיוע בהענות לגחמה כזו או אחרת של משרד החוץ האמריקאי שאינו אוהד ישראל (בלשון המעטה) מאז 1948.
    אנחנו צריכים ממנו בעיקר : 1) תמיכה באו"ם 2) הפסקת התמיכה הכספית הנדיבה למוסדות האו"ם.
    אם טראמפ יפסיק או יצמצם באופן ניכר את המימון של האו"ם, בחירתו כבר היתה שווה לנו.

    1. "ברגע שלא יהיה סיוע , לא ניתן יהיה גם להתנות את מתן הסיוע בהענות לגחמה כזו או אחרת של משרד החוץ האמריקאי שאינו אוהד ישראל (בלשון המעטה) מאז 1948."
      במשפט זה הסברת היטב מדוע הסיוע לישראל נמשך וימשיך, גם אם ישראל תדחה אותו ב-80 ידיים.
      יודע מה, אפילו אם ישראל לא תקבל את הסיוע מארה"ב, משרד החוץ האמריקאי יפרסם את תקציב התמיכה כדי להראות לכולם שהתמיכה ממשיכה (גם כשכולם ידעו שזה שקר).
      שמשרד החוץ האמריקאי יוותר על הזדמנות להשפיע בישראל? על גופתו המתה!

  7. טראמפ לא צריך להיות טוב לישראל. ארה"ב מפזרת את המטבע שלה ברחבי העולם ויום אחד זה יקרוס. טראמפ היחיד שמדבר על זה ולדעתי פתרון הבעיה הזו טוב ליציבות של הכלכלה העולמית

  8. הוא דווקא ערכי, והוא טוען שכל אחד באופן אישי והן כללי צריך לדאוג לעצמו לביטחון כלכלי ,להשכלה ,ולפונטציאל האישי שיש לכל אחד .
    זה גם אחד הדברים העיקריים שמכוונים אותו כמעט בכל אמרה , מכאן גם הוא עצמו מתלבט היכן הגבול של לא להפוך את האחרים לתלויים (פלשתין וישראל), ומצד שני להוות דוגמא אישית ולסייע להם להגיע להצלחה (תמיכה בשראל) ,בדרכים טובות או פחות נעימות(דעאש).

  9. הצילום המקסים עונה כנראה על השאלה. זה טראמפ בעל שתי ראשים, שתי פנים. ובמילים: או שכן או שלא מה שבטוח אולי.

  10. ראיתי כמה ראיונות של טראמפ מלפני 30 שנה בערך
    הוא אמר אז בדיוק מה שהוא אומר היום
    האנטישמיות זו המצאה של האוטונטישמיים

    ישראל לא צריכה לסמוך על אף אחד אלא על עצמה ולשתף פעולה עם מי ומתי שזה תואם את האינטרסים שלה

  11. אדם חסר יציבות נפשית, קפריזי ומגלומן, הנתון לממצבי רוח משתנים (ובנוסף לכך גם חסר-ידע והתמצאות) – מסוכן לעולם.

    טראמפ פרץ לזירה הפוליטית ללא רקע ומעמד מוכר בארגון פוליטי/מפלגתי ממוסד. נכון שהוא היה איש עסקים ידוע ומוכר, אך דברים רבים עדין לא ידועים אפילו על מהות והיקף עסקיו.

    טראמפ מעולם לא עמד למבחן במנגנון מפלגתי תחרותי (ממוסד וקשיח). הוא יצור יוצא דופן בפוליטיקה האמריקאית. אין לו שום נסיון פוליטי כמושל מדינה, ראש עיר וכו'.

    טראמפ אינו שולט בפיו, מתנהג בחוצפה וגסות, מתרברב ובחייו האישיים מזלזל בדת, ובמוסד הנישואין (בעל משפחה "פלורליסטית" – מרובת נשים וילדים שהכסף של האב הנורא, סותם פיות ומלכד את כולם). מענין שהימנים האונגליסטים תומכים באדם חסר עקרונות.
    כשיזכה בשלטון הוא ינהל "חשבונות" עם מתנגדיו, ואבוי לאלה שהעיזו לצאת נגדו.