הקרן החדשה לישראל: ה"ידיד" החדש של לשכת עורכי הדין

עורכי הדין שהוזמנו להרמת כוסית מטעם הלשכה גילו כי הכנסות האירוע ייתרמו לארגון השמאל 'ידיד'. בהנהגתו של אפי נוה הופכת לשכת עורכי הדין מגילדה מקצועית לשחקן פוליטי, תוך ניצול הקהל השבוי שלה

הפוליטיזציה בלשכה גוברת. יו"ר הלשכה אפי נוה. צילומסך

השבוע הודיעה לשכת עורכי הדין על אירוע הרמת כוסית לכבוד השנה החדשה בהשתתפות שרת המשפטים איילת שקד, שר הרווחה חיים כץ וראשי הלשכה, וגם הקומיקאית עדי אשכנזי שתבדר את הקהל במופע סטנדאפ. לכאורה עסקים כרגיל בלשכה, אלא שהפעם נוסף גורם חריג, המשקף את השינוי שעובר על הלשכה מאז נבחר אפי נוה להנהיג אותה: הכנסות האירוע – בסך 70 שקלים לכרטיס – יוקדשו לתרומה עבור המחלקה המשפטית של עמותת 'ידיד', ארגון שמאל כלכלי "חברתי" שהוקם בשנת 1997 "על בסיס החזון לצמצום פערים חברתיים וקידום יכולות כלכליות של אוכלוסיות מוחלשות".

'ידיד' הוא ארגון שמאל מובהק, המקדם מדיניות כלכלית סוציאליסטית באמצעות מחלקת לובי וחקיקה הפועלת בכנסת באופן אינטנסיבי. עיון ברשימת החוקים שהעמותה ניסתה לקדם בכנסת הקודמת ממחיש זאת בבירור. ניתן למצוא שם חוק המחייב חברות ציבוריות לשלב בדירקטוריונים שלהם נציגי עובדים; חוק המחייב חברות לשתף את העובדים ב־10 אחוזים מסך כל דיווידנד שהן מחלקות; ביטול זכאות להשתתפות במכרז ממשלתי לחברות ששכר המנכ"ל שלהן גבוה יותר מפי 40 משכר העובד הזוטר ביותר; חוק 'סל שירותי רווחה חינם', בדבר חובת המדינה להעניק לאזרחיה סל שירותי רווחה; ועוד ועוד. זוהי שורה של הצעות המקדמות מדיניות סוציאליסטית קיצונית.

באופן טבעי, אנשי 'ידיד' מעדיפים את חברי הכנסת של השמאל, ובאתר הארגון הם מכנים את ח"כ לשעבר חיים אורון ממרצ "אחד מחברי הכנסת היותר טובים שהיו לנו".

כיאה לארגון שמאל המקדם מדיניות שאיננה זוכה לרוב פוליטי בציבור ובכנסת, ב'ידיד' רואים במערכת המשפט את אפיק הפעולה המועדף, והם מקושרים היטב במערכת. נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש, הצטרפה ליוזמת הארגון להקמת מועדון משפטי לקידום אוכלוסיות מעוטות הזדמנויות. בדברים שנשאה בכנס היסוד של המועדון הסבירה ביניש כי "בעיות חברתיות הן סיכון לדמוקרטיה הישראלית לא פחות מהסיכונים הביטחוניים". לדעתה, האקטיביזם השיפוטי הוא המפתח לקידום הנושאים החברתיים. "יש קושי של המערכת הפוליטית להכיר בכך", אמרה ביניש, ופירטה: "המשפט הנו כלי חברתי, והבעיות שיש בחברה מגיעות גם לבית המשפט העליון. בעשור האחרון חלו שינויים משפטיים ניכרים… היישום שלהם לעתים נעשה דרך בית המשפט". בכנס זה השתתפו גם אנשי האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, נציגי המחלקה לייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים ונציגי הקליניקות המשפטיות באקדמיה.

מקורות ההכנסה של הארגון אינם שקופים בדו"חות רשם העמותות, אך באתר 'הקרן החדשה לישראל' נאמר כי בשנת 2015 היא תמכה בארגון בסכום של 160 אלף שקלים. בשנים קודמות קיבל הארגון מהקרן סכומים דומים – כ־180 אלף שקלים בשנת 2014, וכ־400 אלף שקלים בשנת 2013. כשותף לרשת הארגונים של 'הקרן החדשה לישראל', 'ידיד' פועלת בשיתוף עם עמותות שמאל אחרות כמו האגודה לזכויות האזרח, שתי"ל, התנועה לחופש המידע ועוד.

התאגדות בכפייה

ל'ידיד' ושותפותיה שמורה כמובן הזכות לפעול לשינוי מדיניות על פי השקפתם. השאלה הגדולה היא מדוע לשכת עורכי הדין – גוף שכלל עורכי הדין במדינה חברים בו בכפייה על פי חוק, ללא כל אפשרות בחירה – מחליטה לשתף פעולה עם הארגון. האם עורכי הדין, המשלמים כ־1,100 שקלים מדי שנה דמי חבר ללשכה, מעוניינים בשיתוף פעולה אסטרטגי שכזה עם עמותה פוליטית? האם ראוי שלשכת עורכי הדין תהפוך לשחקן פוליטי ברמה הלאומית באופן כה בולט?

שיתוף הפעולה עם 'ידיד' איננו מתקיים בחלל ריק. בשנה האחרונה הפעילות הפוליטית של הלשכה עולה מדרגה. בהנהגת נוה הקימה הלשכה יחידה חברתית וקשרי קהילה בראשות חברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו־שטה, במטרה "להוביל שינוי מדיניות ולקדם חקיקה חברתית משמעותית". לדברי נוה, הלשכה תפעל גם "לפתח ולהעמיק את הקשר שלנו עם ארגונים חברתיים".

מעבר לכך, הלשכה פועלת במרץ בכנסת באמצעות לשכת קשרי חקיקה שהקימה, המתפקדת כמעין גוף לובי של הלשכה ומקיימת קשרים אינטנסיביים עם חברי כנסת מכל סיעות הבית. כפי שנחשף ב'גלובס' לפני כחצי שנה, מחלקת קשרי הממשל של הלשכה גדולה באופן חסר תקדים, והיא מורכבת משישה נציגים קבועים בעלי רקע פוליטי ותקשורתי בולט, דבר ההופך אותה בעיני רבים לגוף לוביסטי לכל דבר החורג מנציגות מקצועית של עורכי דין. נציגי הלשכה מעורבים בכל סוגי החקיקה בהיקפים נרחבים, ונוכחים במספר גדול מאוד של דיונים בוועדות הכנסת השונות. הלשכה נוהגת לפרסם הערות על חוק ההסדרים, בהתאם לתפיסתה את עצמה כ"גוף הנושא עמו את דגל השמירה על הדמוקרטיה ושלטון החוק בישראל" – הסיסמה הנפוצה של מגני האקטיביזם השיפוטי ומשטר זכויות האדם. כמו יתר פעילויות הלשכה, גם לשכת קשרי החקיקה ממומנת בכספי דמי החבר של עורכי הדין, הנגבים מהם בכפייה.

תחת הנהגתו של אפי נוה הופכת לשכת עורכי הדין לגוף פוליטי יותר ויותר. המעורבות הענפה שלה בחקיקה ובפעילות פרלמנטרית חורגת בהרבה מתפקידה הקלאסי של הלשכה כגילדה מקצועית שנועדה לשמור על האינטרסים של המקצוע.

זכותו של נוה לפתח אספירציות פוליטיות, וזכותם של עורכי דין להתאגד ולקדם אג'נדה חברתית ושמאלנית ככל שיחפצו. הבעיה היא שהדבר נעשה באמצעות ניצול של לשכה בעלת מעמד סטטוטורי חוקי מיוחד, תוך שימוש בכספי דמי חבר של כלל עורכי הדין, קהל הלקוחות השבוי שלה. הפיכת הלשכה לקרדום פוליטי חוטא לייעודה, ומנצל באופן לא הוגן את מעמדה המיוחד. עשרות אלפי עורכי דין, התומכים בעל כורחם בקידום מדיניות "חברתית" שמאלנית ובשיתופי פעולה עם ארגוני 'הקרן החדשה לישראל', זכאים ליותר מזה. בזמן האחרון נשמעים יותר ויותר קולות הקוראים לסגור את הלשכה, ולהפוך את ההתאגדות המקצועית של עורכי הדין לוולונטרית וחופשית. המהלכים האחרונים של אפי נוה צריכים לחזק מגמה זו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. זה עוד כלום לעומת מה שקורה באגודות המקצועיות באקדמיה. אגודת הסוציולוגים, אגודת האנתרופלוגים, אגודת ההיסטוריונים, האגודה ללימודי המזרח התיכון, האגודה למדעי המדינה, האגודה ללימודי בלשנות וכדומה כולן מקדמות אג'נדה סמולנית קיצונית בכסות של אגודות פרופסיונליות וזה קורה לא רק בישראל אלא כמעט בכל המדינות המערביות.

    1. צודק. מי צריך השכלה – זה רק מביא לשמאלנות!!
      תסתכל איזה יופי זה אצל הערבים – אין שם הרבה משכילים ולכן הערבים הם ימנים ולא שמאלנים ותרנים (מנקודת מבטם)
      אני כבר אבוד. ההשכלה והתארים שרכשתי עם השנים דפקו לי את השכל ואני לא אוכל להצביע ביבי גם אם יכוונו אקדח לראשי
      אבל אתם הצילו את עצמכם וילדיכם והרחיקו אותם מכל ביטויי השכלה שלא תהיו חס וחלילה שמאלנים!!

    2. לאלה אופק,
      כן, כבר הבנו מזמן שאתם השמאלנים משכילים, נאורים ובלונדינים. וזאת בניגוד לאנשי הימין המתבהמים שהם אנאלפאבתים , חסרי השכלה , מונעים מרגש, מנשקי מזוזות וכמובן לא בלונדינים.
      אפשר לקבל את התגובה שלך בגרמנית ? זה פשוט נשמע יותר טוב בשפה הזו

    3. הפוך גוטה הפוך. מי צריך שמאלנות – היא הורסת את ההשכלה! לפחות זה המצב במדעי הרוח והחברה. במדעים האחרים יש צורך ביתר דיוק והקפדה על הקשר למציאות, ולכן רוח השמאל – כלומר עיוות ושיכתוב האמת – לא הצליחה לשבש ולהרקיב אותם.
      ובקשר לנסיונות הצולעים שלך לכתיבה סרקסטית/סטירית – אל תבנה יותר מדי על סיכוייך להצטרף לצוות הכותבים של "ארץ נהדרת". ואפילו לא לזה של "היהודים באים".

  2. מדהים השמאל (הקיצוני העיקר) עובד כנמלה לכיבוש שטחים אחד אחרי השני (בד"כ מתחת לפני השטח, מנהרות כבר אמרנו?) בזה אחר זה הם כובשים מוסד אחרי מוסד, ומסמנים וי. הם לא בוחלים אפילו במוסדות איזוטריים. הימין לא מכיר את שיטת העבודה הזו, ורק מעטים (עקיבא ביגמן כמשל) מזהים את הדרך הפתלתלה. מעבר להשתלטות על מוסדות חינוך המעבירות אותנו "חינוך מחדש" לעיתים בלי שנרגיש הם כובשים מוסדות שיהפכו למוסדות לעומתיים לשלטון הימין ויעקרו אותו, זאת למרות שהם מיעוט. לכן אין לבוא בטענות לשמאל החרוץ אלא לימין הנרפה.

  3. קראתי את המאמר ולא הבנתי מה לא בסדר.
    למשל: "יטול זכאות להשתתפות במכרז ממשלתי לחברות ששכר המנכ"ל שלהן גבוה יותר מפי 40 משכר העובד הזוטר ביותר" – מה לא בסדר בזה? אתה חושב שתספורות לפישמן, לתשובה ולדנקר זאת הכלכלה הנכונה?
    אם אתה רוצה לתת קונטרה למאמרים שיש כנגד ביבי וכנגד הימין – תכתוב יותר ברור כי המאמרים שלהם הם ברורים ורואים את הפשעים שהם מציינים.

    אם הם עוסקים בהקטנת אי שיוויון, זכויות אדם ובשמירה על הדמוקרטיה -זה טוב
    אם הם מעבירים כסף לגופים תומכי טרור – זה לא בסדר
    אתה רוצה שכשתאמר "שמאל" זה כמו לאמר לכלב "תקוף". אבל אנחנו לא כלבים מאולפים
    תציג את הפשע או וותר

    1. לא הבנת וגם לא תבין. הפשעים הוצגו כאן היטב – למי שמעוניין לקרוא.

    2. אתם לא כלבים מאולפים, אלא כלבי תקיפה אלימים. אבל איך אומרים, הכלבים נובחים והשיירה עוברת.

  4. הקרן הזו היא סימפטום לחולי קשה בנו. קוראים לו בצע כסף. מי שהכניס את הקרן הזו והביא איתו את האופל ,הוא מלך העולם התחתון והאופל אהרון ברק. מולך פגני עובד אלילים כמו אחיו ואחיותיו באמריקה. הם שם גם כן מדורדרים בטרוף. הוליווד עמק הסיליקון וולסטריט שמלאות ביהודים ,ובהמון כסף. גם ניבחרנו בכנסת מקבלים ים של כסף.מאיפה פיתאום יש להם כמה דירות ,או שלושים ארבעים מיליון שקל?.קוראים לזה שוחד. מכל הגורמים בעולם. כולל גורמים אפלים מפוקפקים.הנשיא התיקשורת המימסד הישיבתי . הצבא המישטרה, וכל שאר האליטות מלאים שוחד. שופטים מלאים שוחד. כה עצוב להיסתכל על עם היהודי. אני רואה ושומעת הרבה תוכניות של אמריקאים נוצרים. יש את מייקל קולינס פייפר ביוטיוב. שכתב ספרים ומדבר שם על הכסף. הוא אומר שהיגיע למסקנה שהכסף והחומרנות הם מקור הרע. לדעתו יש מאבק בעולם על הטוב והרע ומסקנתו שבצע הכסף הוא ששולט. הוא מאשים את היהודים בעיניין ,ובהמון דברים.הוא ואחרים שם כועסים וזועמים. לא מבינים איך קבוצה שבט, בטל בשישים-היהודים ,שולטים בארצו. והישתלטו על חלקו. מונעים ממנו ומדרכו לבוא לידי ביטוי. הוא מאשים גם את התלמוד.המון מדבר על היהודים. כולו זועם וכועס.באמת הרעה החולה הזו של רדיפה אחר החומרנות, פה בארץ היגיעה מישם. הוליווד מדורדרת באופן מפחיד וכנל מקומות אחרים.פה בארץ אנחנו צריכים להיות שונים . להיתנתק מדרכם של יהודי אמריקה, ולצעוד לדרך חדשה. דרך הנבואה.להישתחרר מהגמרא ותלמוד ולשדרג עצמנו לתנך. בתנך יש את הפיתרון. הוא ניפלא חכם אקטואלי מדהים וקוסמי.ארץ ישראל זה תנך תנך תנך.לא גמרא תלמוד לא הוליווד או אמריקה. לא סתם הערבים המיסתננים פה עולים מעלה מעלה . ואנחנו ההפך.לא סתם הם מרימים ראש עלינו.התנך כבר אמר זאת.משהו לא בסדר באופן חמור במדינה על בטוח.המודלים שלנו צריכים להיות גיבורי התנך.לא אנשי גמרא ותלמוד.גם לא גיבורי הוליווד עמק הסיליקון 'או שאר יהודי אמריקה. פה ארץ ישראל וזה מחייב. הספר האחרון של התנך התחיל להיכתב.בהתחלה הוא היה טוב 'אבל עכשיו כבר לא.הקמת המדינה היתה באידיאליזם. ועכשיו דרדור נורא.ישראל חייבת שדרוג 'כדי להיתמודד עם האתגרים הבאים. גם לעולם הישיבות חלק ענק באשמה. שידרוג לתנך הלאומי העיברי.

  5. למרות שאני קפיטליסט, ישנם חוקים שהוצעו או נחקקו ביוזמת או בעידוד ארגון ידיד, כמו "חוק המחייב חברות לשתף את העובדים ב־10 אחוזים מסך כל דיווידנד שהן מחלקות; ביטול זכאות להשתתפות במכרז ממשלתי לחברות ששכר המנכ"ל שלהן גבוה יותר מפי 40 משכר העובד הזוטר ביותר", ואלו לדעתי חוקים נכונים וצודקים.
    חלק גדול מרווחי כל ארגון עסקי מגיעים בזכות העובדים, ועל כך יש להיטיב עימם. המשכורת אמנם משקפת תגמול עבור עבודה, אולם יש הבדל בין עובד שמבצע את עבודתו בלבד ולא מגדיל ראש ובין עובד באותה הדרגה ותפקיד שמגדיל ראש ומסייע להגדיל את רווחי הארגון. בנוסף, מכיוון שהתגמול כדיבידנד גדל ככל שריווחי הארגון גדלים, הרי שזהו תמריץ חיובי עבור העובדים, שלא לדבר על כך שהם בעצם מבצעים את תפקידו של המנהל בהגדלת רווחי הארגון. זה עובד בהיי-טק, ואין שום סיבה שלא יעבוד בלואו-טק.
    ולגבי עניין המכרזים הממשלתיים, חוק כזה מוצדק מאד. כשממשלת ישראל צריכה קבלן עליה לוודא שהקבלן הנבחר אינו חזיר. מותר לו ואף רצוי שירויח מהמכרז, ואפילו הרבה. אולם חזיריות אינה מצדיקה תמיכה ממשלתית בחברה שכזו אם העובדים הזוטרים לא יכולים ליהנות ממנה. בכל זאת, עלות המכרז משולמת ע"י האזרחים הקטנים (בין אם במסים שלהם ובין אם במסים על הארגונים בהם הם עובדים), וראוי שהאזרח הקטן לא ישמש צינור להעברת כסף מהארגון שבו הוא עובד (ע"י תשלום משכורת) לקבלן שעובד עבור הממשלה ומרויח הרבה הרבה יותר מהראוי מבלי לשתף את העובדים הזוטרים.
    ————
    למען הסר ספק, עד כה הקרן לישראל חדשה וגרורותיה עשו עלי רושם שצריך יוזמה ממשלתית להרחקתן מתחומי המדינה. המעט מזעיר שהקרן וגרורותיה מועילות אינו שווה בנזק העצום שהן מנסות לגרום.

  6. לשכת עורכי הדין הפכה לגוף פוליטי. אלה שעזרו בבחירות לאפי נווה התמנו ליושבי ראש הוועדות ולתפקידים בלשכה. מי שלא קשור או לא מקורב לא מצליח להבחר לשום דבר. כל התפקידים מחולקים למי שמזוהים.
    לשכת עורכי הדין הפכה לדעתי לגוף הכי אנטי דמוקרטי.

  7. ממתי ללשכת עוה"ד איכפת מקורבנות עורכי דין מושחתים, למשל?